Emsal Mahkeme Kararı İstanbul 12. Asliye Ticaret Mahkemesi 2021/191 E. 2022/250 K. 23.03.2022 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı kesinleşmiş bir karardır.

T.C.
İSTANBUL
12. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ

ESAS NO:2021/191 Esas
KARAR NO:2022/250

DAVA:Tazminat (Trafik Sigorta Sözleşmesi Kaynaklı Rücuen)
DAVA TARİHİ:17/03/2021
KARAR TARİHİ:23/03/2022

Mahkememizde görülmekte olan Tazminat (Trafik Sigorta Sözleşmesi Kaynaklı Rücuen) davasının yapılan açık yargılaması sonunda,
GEREĞİ DÜŞÜNÜLDÜ:
DAVA: Davacı vekili dava dilekçesinde özetle; davalı şirket tarafından zorunlu mali sorumluluk sigortası yapılmış … plakalı araç sürücüsünün kusuru ile müvekkile ait … plakalı aracın kazaya karıştığını, müvekkile ait aracın ağır hasar gördüğünü, değer kaybına uğradığını, davalı sigorta şirketine başvuru yapıldığını, hasar dosyası açıldığını, tamiratı yapan servise hasarın çok daha yüksek olmasına rağmen 22.500,00 TL ödeme yapıldığını belirterek davanın kabulüne, yargılama giderlerinin ve avukatlık ücretinin karşı tarafa yükletilmesine karar verilmesini talep etmiştir.
CEVAP : Davalı vekili cevap dilekçesinde özetle; huzurdaki davanın belirsiz alacak davası şeklinde açılmasının mümkün olmadığını, davacı taraf delillerinin kendilerine tebliğ edilmediğini, davaya konu kazaya karışan … plaka sayılı aracın müvekkili şirket nezdinde 11/11/2019-2020 tarihli arasında sigortalı olduğunu, müvekkili sigorta şirketinin ZMSS poliçesi gereği ancak gerçek zararı ödemekle yükümlü olduğunu, müvekkili şirketin kaza tarihi itibariyle teminat limitinin 41.000,00 TL’ye kadar sorumlu olduğunu belirterek davanın reddine, yargılama giderleri ile vekalet ücretinin karşı tarafa tahmiline karar verilmesini talep etmiştir.
DELİLLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ VE GEREKÇE:
Dava dilekçesi, cevap dilekçesi ve sair tüm evraklar hep birlikte incelenmiştir.
Dava, 10/01/2020 tarihli trafik kazası nedeniyle davacıya ait … plaka sayılı motosiklet ile davalıya sigortalı … plaka sayılı araç arasında meydana gelen kaza neticesinde davacıya ait motosiklette değer kaybı oluştuğundan bahisle, değer kaybı bedelinin tazmini istemine ilişkindir.
Dava konusu ihtilaf; trafik kazasında tarafların kusur oranı, kaza sonucu davacıya ait araçta varsa meydana gelen hasar, değer kaybının mevcut olup olmadığı, davalının sorumlu olup olmadığı noktalarında toplanmaktadır.
Mahkememizce dava konusu araca ait hasar dosyası ve poliçeler celp edilmiştir.
İddia, savunma, toplanan deliller üzerinde Mahkememizce, kusur, hasar tespiti ve sigorta mevzuatı yönünden bilirkişi incelemesi yaptırılmasına karar verilmiştir.
Düzenlenen raporunda özetle; Kusur yönünden yapılan inceleme neticesinde; davaya konu kaza sonrasında tarafların kendi aralarında maddi hasarlı trafik kazası tespit tutanağı düzenlediği, tutanağın görüş bölümünde, … plaka numaralı araç sürücüsü, … sokakta seyir halinde ilerlerken … Caddesinden gelen … plakalı motosiklete çarpma sonucu maddi hasar meydana geldiğini beyan ettiği, … plaka numaralı araç sürücüsü, … caddesinde ilerlerken … plakalı motoruyla … sokaktan çıkan … plakalı aracın kendisine çarpması sonucu maddi hasarının bulunduğunu belirtiği, … Caddesi kavşakta anayol durumunda olduğu, … sokaktan (tali yoldan) gelen sürücülerin anayolda doğru yönde ilerlemekte olan sürücülere yol vermesi gerektiği, … plaka numaralı araç sürücüsünün … Caddesini takiben ilerlemekte olan ve kavşakta geçiş önceliğine sahip olan motosiklet sürücüsüne ilk geçiş hakkını vermesi, kavşağın geçişi için emniyetli olduğuna kanaat getirmeden kavşağa girmemesi gerekirtiği, bu hususlara riayet etmeyen dava dışı sürücünün tedbirsiz, dikkatsiz, trafik düzeni ve güvenliğiyle ilgili özen yükümlülüğüne ve kavşaklarda geçiş hakkı ile ilgili kurallara aykırı hatalı sevk ve idaresinin kazanın meydana gelmesinde birinci derecede %75 oranında kusurlu olduğu, … plaka numaralı motosikletin dava dışı sürücüsünün her ne kadar kavşakta tali yönden gelen araçlara nazaran geçiş önceliği bulunsa da, kavşağa yaklaşırken yavaşlaması ve kavşak kollarını kontrol etmesi, kavşakta hatalı araç hareketlerine karşı hazırlıklı bulunması, tali yoldan gelen sürücülerin ilk geçiş hakkını kendisine verdiklerine emin olduğunda ancak seyrini sürdürmesi gerektiği, bu hususlara yeterince riayet etmeyen motosiklet sürücüsünün tedbirsiz, dikkatsiz, trafik düzeni ve güvenliğiyle ilgili özen yükümlülüklerine aykırı bu sevk ve idaresinin kazanın meydana gelmesinde ikinci derecede %25 oranında kusurlu olduğu, Hasar ve Değer Kaybı Yönünden İnceleme neticesinde; Sigorta şirketinin talebi üzerine sigorta eksperi … tarafından hazırlanan 22.02.2020 tarihli Trafik Ek Ekspertiz Raporunda, motosikletin 31.140 km’de olduğunu, yedek parça (vites pedalı, far, sol cam, gidon topuzu, sol direksiyon boru bileşimi, elcik, sol levye, ön çamurluk bileşimi-sağ, kaporta üst seti, kaporta seti sağ-orta, kaporta seti sol-orta, çıkartma sol, arka koltuk kaporta seti, üst koruma seti, kapak sol arka ayna, ayna sol, sol ön amortisör) bedeli 19.800,00 TL ve işçilik (onarım, kaporta, elektrik) bedeli 2.700,00 TL olmak üzere KDV dahil toplam 22.500 TL olduğu belirtildiği, Davacıya ait … plaka sayılı taşıt, … marka, … tipi, 2015 model, motosikletin olay günü yaklaşık 4 yıl 9 ay yaşında ve beyana göre 31.140 km’de olduğu, kazanın meydana geldiği tarihte geçerli olan 2020 yılı listesine göre MTV’ne esas kasko değeri 69.769,00 TL nin 2021 yılında yükselerek 112.535,00 TL olduğu, kamuya açık internet sitelerinde hasarsız (boyasız-değişensiz) oldukları beyan edilen emsallerinin ikinci el piyasa değerinin asgari 115.000,00 TL – azami 190.000,00 TL aralığında değiştiği ve pazarlık payı dikkate alınarak indirim uygulandığında rağbet göreceği peşin rayiç bedelinin günümüzde asgari 115.000,00 TL – azami 190.000,00 TL ve ortalama olarak 152.500,00 TL civarında olduğu, olay üzerinden uzun bir süre geçtiğinden geçmişe yönelik ikinci el piyasa rayiç değer araştırması yapılabilecek veri tabanı günümüzde mevcut olmadığı, ortalama rayiç değeri 152.500,00 TL kabulünün uygun olacağı, dosya münderecatında bulunan belgeler incelendiğinde başvuruya esas kazası haricinde kasko poliçelerine göre TRAMER kayıtlarına girmiş hasar kaydı bulunmadığı,.152.500,00 TL ile günümüz kasko değeri (185.544,00 TL) arasındaki %17,8 nispi orana göre dava konusu motosikletin peşin rayiç değerinin kaza tarihinde 57.000,00 TL civarında olduğu, ekspertiz raporundaki 61.000,00 TL piyasa değerinin kabulünün isabetli ve uygun olduğu, kazadan önceki piyasa değeri 57.000,00 TL olan başvuranın aracın marka ve modeli, hasar durumu ve onarım şekli, kilometresi, önceki kazası gibi parametreler dikkate alındığından kazadan ve yapılan onarımdan sonra günümüz piyasa değerinin 135.000,00 TL ile kasko değeri (185.544,00 TL) arasındaki %27 nispi orana göre kaza tarihinde 50.000,00 TL olacağı, böylece araçtaki değer kaybının 57.000,00 TL -50.000,00 TL= 7.000,00’TL olacağı, Sigorta Teminatı ve Sorumluluk Yönünden İnceleme neticesinde;… plakalı aracın 11/11/2019-11/11/2020 vade tarihli ZMMS ile davalıya sigortalandığı, teminat limitinin 41.000,00-TL olduğu, kazanın söz konusu poliçenin yürürlükte olduğu dönem içerisinde bulunduğu, davacıya ait … plakalı motosiklette meydana gelen değer kaybı zararının 7.000,00 TL olduğu, Davacının %75 kusur durumuna göre talep edebileceği değer kaybı zararının 5.250,00 TL olacağı, Davalı … Sigorta A.Ş. nin değer kaybı zararından sorumluluğu bulunacağı görüş ve kanaati bildirilmiştir.
Bilirkişi raporu tebliğ edilmiş, davacı vekilince 04/02/2022 tarihli talep arttırım dilekçesi sunularak, dava değerini 5.250,00 TL’ ye arttırmıştır.
Dosya kapsamı değerlendirildiğinde; 10/01/2020 tarihinde gerçekleşen trafik kazasında; davacı adına kayıtlı … plakalı motosikletin %25 oranında, davalı şirkete sigortalı aracın ise %75 oranında kusurlu olduğu, davacının davalı sigorta şirketine başvuruda bulunduğu, davalı … Sigortanın 17/01/2020 tarihinde mutabakat belgesi ile hasar ödemesi yaptığı, değer kaybı ödemesi yapmadığı, bu tarihte temerrüte düşmüş sayılacağı, davalı şirketin ZMMS Genel Şartları 1.madde, A.5. ve A.2.maddesi uyarınca hasar bedelinden ve değer kaybından sigortalısının kusuru oranında sorumlu olacağı, davacıya ait araçta kaza nedeniyle aynı durumda olan diğer araçlara göre mutlak değer kaybına uğrayacağı, kazadan önceki piyasa değerinin 152.500,00 TL olacağı, 152.500,00 TL ile günümüz kasko değeri (185.544,00 TL) arasındaki %17,8 nispi orana göre dava konusu motosikletin peşin rayiç değerinin kaza tarihinde 57.000,00 TL civarında olduğu, ekspertiz raporundaki 61.000,00 TL piyasa değerinin kabulünün isabetli ve uygun olduğu, kazadan önceki piyasa değeri 57.000,00 TL olduğu, kaza sonrasında piyasa değerinin 135.000,00 TL ile kasko değeri (185.544,00 TL) arasındaki %27 nispi orana göre kaza tarihinde 50.000,00 TL olacağı, böylece araçtaki değer kaybının 57.000,00 TL -50.000,00 TL= 7.000,00-TL olacağı, kazadaki kusur oranı dikkate alındığında, 5.250,00,00 TL değer kaybından davalı şirketin sorumlu olacağı anlaşıldığından, davanın kabulüne karar vermek gerekmiş ve aşağıdaki şekilde hüküm kurulmuştur.
H Ü K Ü M :
1-Davanın KABULÜ ile, 5.250,00 TL değer kaybı alacağının 17/01/2020 tarihinden itibaren işleyecek yasal faizi ile birlikte (poliçe limiti ile sınırlı olmak üzere) davalıdan alınarak davacıya verilmesine,
2-Alınması gerekli 358,62 TL karar ve ilam harcından 85,39 TL peşin harç ile 4,27 TL ıslah harcı toplamı olan 89,66 TL harcın mahsubu ile geriye kalan 268,96 TL eksik harcın davalıdan alınmasına,
3-Davacı tarafça başlangıçta yapılan 153,19 TL yargılama gideri, 4,27 TL ıslah harcı ile yargılama aşamasında yapılan 701,10 TL masraf olmak üzere toplam 858,56 TL yargılama giderinin davalıdan alınıp davacıya verilmesine,
4-Gider avansının kullanılmayan kısmının karar kesinleştiğinde ve talep halinde ilgili tarafa iadesine,
5-Davacı taraf vekille temsil olunduğundan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca hesap ve taktir olunan 5.100,00 TL vekalet ücretinin davalıdan alınıp davacıya verilmesine,
Dair, miktar itibariyle yasa yolu kapalı kesin olarak davacı vekilinin yüzüne karşı, davalı tarafın yokluğunda verilen karar açıkça okunup anlatıldı. 23/03/2022

Katip …
e-imza

Hakim …
e-imza