Emsal Mahkeme Kararı İstanbul 12. Asliye Ticaret Mahkemesi 2018/638 E. 2019/1122 K. 26.11.2019 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı henüz kesinleşmemiştir. Yararlı olması amacıyla eklenmiştir.

T.C.
İSTANBUL
12. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ

ESAS NO : 2018/638 Esas
KARAR NO : 2019/1122

DAVA : İtirazın İptali (Ticari Satımdan Kaynaklanan)
DAVA TARİHİ : 13/07/2018
KARAR TARİHİ : 26/11/2019

Mahkememizde görülmekte olan İtirazın İptali (Ticari Satımdan Kaynaklanan) davasının yapılan açık yargılaması sonunda,
GEREĞİ DÜŞÜNÜLDÜ:
DAVA: Davacı vekili dava dilekçesinde özetle; Davalı ile davacı arasındaki ticari ilişkinin davalının müvekkilinin belirttiği yolcu isimlerine uçak bileti kesmesi üzerine olduğunu, davalının belirtilen kişiler adına bilet kesmesi için kesin talimatın verildiğini, bunun akabinde ödemenin yapılarak faturanın davalı yana gönderildiğini, ancak faturaların ulaştırılmasına rağmen ödemenin yapılmadığını, bunun üzerine alacağın tahsili amacı ile İstanbul … icra müdürlüğünün … esas sayılı takip dosyası ile davalı aleyhine takip başlattıklarını, davalının takibe itiraz ederek durdurması üzerine huzurdaki davan4ın açılarak yapılan itirazın iptalini, takibin kaldığı yerden devamına karar verilmesini, davalı aleyhine %20 icra inkar tazminatına hükmedilmesini, yapılan yargılama giderleri ve vekalet ücretinin davalı üzerine bırakılmasına karar verilmesini talep etmiştir.

CEVAP: Davalı vekili cevap dilekçesinde özetle; Müvekkilinin davacı yandan barselonaya belirtilen isimlere 05/05/2018 gidiş ve 07/05/2018 dönüş olmak üzere bilet kestirdiğini, davalının 03/05/2018 gidiş ve 05/05/2018 dönüş olmak üzere yanlış tarihlere bilet kestiğini, bunun üzerine biletlerin iptalinin talep edildiğini, davalının iptal işlemi yapmayarak fatura keserek göndermek sureti ile ücretlerini talep ettiğini, müvekkilinin ihtarname ile faturaları iade ettiğini, bunun üzerine müvekkili aleyhine takip başlatıldığını, takibede süresinde itiraz ettiklerini, davacının kendi hatası ile uğradığı zararı müvekkiline yüklemek istediğini, bu sebeple haksız ve mesnetsiz davanın reddini, davacı aleyhine %20 kötü niyet tazminatına hükmedilmesini, yapılan yargılama giderleri ve vekalet ücretinin davacı üzerine bırakılmasına karar verilmesini talep etmiştir.

DELİLLER VE DEĞERLENDİRME:
Mahkememizde açılan dava: İİK.nun 67.maddesine dayalı itirazın iptali davasıdır.
İcra İflas Kanununun 67/1 maddesine göre ‘Takip talebine itiraz edilen alacaklı, itirazın tebliği tarihinden itibaren bir sene içinde mahkemeye başvurarak, genel hükümler dairesinde alacağının varlığını ispat suretiyle itirazın iptalini dava edebilir.
Dava konusu İstanbul …icra müdürlüğünün … esas sayılı takip dosyasının incelenmesinde; davacı tarafından davalı aleyhine toplam 89.734,10 TL üzerinden icra takibi yapıldığı, davalının itirazı üzerine takibin durduğu, itirazın süresinde ve usulüne uygun yapıldığı, davanın, bir yıllık hak düşürücü süre içerisinde açıldığı anlaşılmıştır.
Dava konusu ihtilaf; taraflar arasında bulunan bilet rezervasyonu ve belirtilen tarihlerde bilet alımına ilişkin hizmet ilişkisi çerçevesinde oluşan ticari ilişki kapsamında alacağın tahsili için başlatılan icra takibine yapılmış itirazın iptali noktasında toplanmaktadır.
Davalı tanığı … “ben davalı şirkette organizasyon yetkilisi olarak 2017 yılı ekim ayından beri çalışmaktayım, çalıştığım şirket yurt içi ve yurt dışı organizasyonlar yapmaktadır, çalıştığım şirket arkadaşlarımdan … müşterilerimizden birisinin 10 kişilik … arası gidiş – dönüş olmak üzere bilet talepleri olduğunu ve yardımcı olmamı söyledi bende bunun üzerine watsap üzerinden davacı şirketin yetkilileri olduğunu bildiğim … ve… beylere ayrı ayrı mesaj gönderdim, bu mesajlarımda …gidiş tarihi olarak 05 mayıs saat 07:20 ,…07 mayıs saat 11:35 dönüş olacak şekilde 10 kişilik businnes bilet talebinde bulundum bu mesajlarım halen telefonumda kayıtlıdır, benim bu mesajım üzerine …bey tarafından “… ile konuştum grup için yarın geçeriz hava yoluna talebi” şeklinde cevap verildi, normal şartlarda biz organizasyon firması olarak bilet talep ettiğimizde anında veya en geç birkaç gün içinde biletlerin kesildiği belirtilerek bilet bilgileri bize iletilir, biz davacı taraf ile ilk defa bu işte çalıştık, birkaç gün içinde biletler ile ilgili bilgi gelmeyince şirket çalışanlarımızndan … davacı şirket yetkilileri ile irtibata geçmiş bunun üzerine biletler …’a gönderilmiş ancak davacı şirket tarafından alınan biletlerin 03 mayıs gidiş 05 mayıs dönüş tarihli olacak şekilde alınmış olduğu fark edildi, bunun üzerine … tarafından davacı şirkete biletlerin istediğimiz tarihlerde olmayıp yanlış tarihler için kesildiği bildirildi, daha sonrasında yaşanan sürece ilişkin bilgim yoktur”, davalı vekilinin talebi üzerine “benim davacı şirket yetkililerine tarih belirterek göndermiş olduğum yukarıdada belirttiğim watsap yazışması vardır bunun haricinde 3 mayıs gidiş 5 mayıs dönüş ifadelerini içeren bir mail’i davacı tarafa nihai olarak kabul ettiğimiz anlamına gelecek şekilde göndermedim, mail yazışmaları ortadadır davacı şirkete onay maili olarak göndermiş olduğum veya diğer arkadaşlarım tarafından gönderilmiş bir onay maili var ise bu mail deki tarihlerde bizim ilk talibimizde belirttiğimiz gibi 5 mayıs gidiş 7 mayıs dönüş olacak şekildedir” şeklinde beyanda bulunmuştur.
Davalı tanığı … “Ben davalı şirkette Reklam Organizasyon Sorumlusu olarak çalışıyorum , yurdışı organizasyonları ile ilgileniyorum yaklaşık 6 yıldır davalı şirkette çalışmaktayım, dava dışı … isimli şirket 12 kişilik… gidiş dönüş olacak şekilde uçak bileti talep ettiler benimde o dönemde yurtdışında bulunmam gerekeceğinden ben bu işleri ayarlamasını şirket arkadışım …’a havale ettim, bende bu süreçte mail ortamında işin takibini yaptım, …’ta benim bildiğim kadarı ile davacı şirket yetkililerinden … beye watsap üzerinden bilet gidiş dönüş talebini iletti, ben bu süreci uçakta takip ediyordum, …’in talebi üzerine çok geçmeden mail ortamında davacı şirket 10 kişinin altında grup talebi yapılamadığını 10 kişi ve üzeri olması halinde grup talebi yapılabileceğini belirterek 05 mayıs 07 mayıs tarihlerinide gidiş dönüş tarihi olarak göstererek bu tarihlerdeki uçak saatlerini belirtir bir mail gönderdiler,bunun üzerine grup talebi yapabileceklerine ilişkin mail gönderdim, daha sonrasında ben sadece bana müşterimiz olan … ten gelen pasaport bilgilerine ilişkin mailleri davacı şirkete ilettim, aradan yaklaşık 15 gün geçtikten sonra ben davacı şirkete biletleri sordum bu tarihe kadar revize olan isimler oldu bunlara ilişkin işlemler gerçekleşti, en son isimler netleştikten sonra davacı tarafa isimler netleşti biletleri kesebilirsiniz diye watsap üzerinde ve telefondan konuşarak bildirimde bulundum bu bildirimlerimde tarih belirtmedim 5 mayıs 7 mayıs tarihlerine ilişkin daha önceki yazışmalar üzerine bu şekilde bildirimde bulundum, bir hafta içerisinde ben biletleri tekrar sordum biletlerin hazır olduğunu söylediler ancak göndermediler, daha sonrasında müşterimiz olan… in talebi üzerine davacı şirketten biletleri tekrar sordum, biletlerin kesildiğini bildirdiler, daha sonrasında ben biletleri tekrar sordum mail ile bilet bilgilerini gönderdiler ben incelediğimde tarillerin 3 ve 5 mayıs olduğunu gördüm hemde farklı bir formatta göndermişlerdi davacı şirket ile watsap üzerinden görüşüp tarihlerin yanlış olduğunu bunun düzeltilmesini ve doğru formatta göndermelerini söyledim bunun üzerine doğru formatta gönderilmiş olan biletlere ilişkin mailde tarihlerin yine 3 ve 5 mayıs olduğunu gördüm , bunun üzerine bizim talebimizin 5 ve 7 mayıs olduğunu söyledim davacı tarafta 5 ve 7 mayısın dolu olduğunu organizasyon tarihinin 3 ve 5 mayıs olarak değiştirilmesinin mümkün olup olmadığını watsap üzerinden sordular bende organizasyon tarihinin değiştirilmesinin mümkün olmadığını söyledim, buna rağmen davacı taraf iş ile ilgili faturayı kesip göndermiştir”, davacı vekilinin talebi üzerine “biz davacı tarafa 5 ve 7 mayıs olarak talepte bulunduk ben yukarıda da belirttiğim gibi bu işlemlerin olduğu tarihte yurtdışında olduğum için çoğunlukla watsap üzerinden davacı taraf ile görüştüm, davacı tarafından 3 ve 5 mayıs tarihli olup bilet bilgilerinin yer aldığı ve nihai olarak onaylanmasının istenildiği bir mail görmedim böyle bir mail de onaylamadım eğer davacı tarafından böyle bir mail gelmiş olsa idi yanlışlığı o zaman fark eder ve bu süreçleri de her iki tarafa da yaşatmaz ve aynı zamanda … gibi büyük bir müşteriyide kaybetmemiş olurduk ” davalı vekilinin talebi üzerine “… o dönemde … Spor Klubünün sponsoru idi hatırladığım kadarı ile 6 mayıs tarihinde …nın maçı vardı bilet ayarlanmaya çalışılan grupta gazetecilerden oluşuyordu bu maç için bilet ayarlanacaktı.”
Davacı tanığı … “Ben davacı şirkette kurumsal satış ve pazarlama bölümünde yetkili müdür olarak çalışıyorum, 2016 yılında şirket kurulduğundan beri burada çalışıyorum, davalı şirketi de davalı şirkette çalışan ve benim bir arkadaşımın arkadaşı olan …’tan dolayı biliyorum, ben davacı şirkette çalıştığım görev itibariyle müşteri ile davacı şirket arasındaki görüşmeleri yaparım, dava konusu olan iş için davalı şirket çalışanı … beni arayarak, bilet işleri olduğunu ve yine davalı şirket çalışanı olan …’nın bu bilet işleri için beni arayacağını söyledi, ben de şirketin sahibi olan … ile görüşmelerini söyledim, ertesi sabah … ile … telefon ile görüştüler sonrasında da whatsap üzerinden yazışmalar yaptılar, … ile benim çalıştığım masa aynı odadadır, … 3-5 Mayıs tarihleri için gidiş dönüş olarak bilet talebinde bulundu, … de istenilen sayı olarak hatırladığım kadarıyla 9 kişilik bu tarihler için rezervasyon yaptı, rezervasyon sonrasında davalı şirketten …’a rezervasyon bilgilerini fiyatları ve opsiyon tarihini whatsap üzerinden bildirdi, … bey 3-5 Mayıs tarihlerindeki biletlerin fiyatlarının yüksek olduğunu başka bir tarih istenilir ise daha düşük fiyatlı biletler olduğunu karşı tarafa bildirdi, ancak davalı şirket çalışanı … da oynanacak olan … macı için bilet alındığından başka bir tarih olamayacağını bildirdi, buraya kadar anlattığım süreç yaklaşık 1 gün sürmüştür, daha sonrasında davalı şirket çalışanı … ile davalı şirketin sahibi … iş seyahati dolayısıyla …ya gittiler, bu gezileri hatırladığım kadarıyla 1 haftadan fazla sürmüştü, arada saat farkı olduğu için gece saatlerinde … ile … bey whatsap üzerinden yazışmalar yoluyla biletler konusundaki son durumları paylaştılar, … bey bu yazışmaları gece evden yaptığından ve gece bilet sistemine giremediğinden gündüz iş yerine geldiğinde bu bilgileri bizimle paylaştığı için biliyorum, daha sonrasında …, … Beye 3-5 Mayıs tarihleri için bileti kesebilirsiniz onayını whatsap üzerinden bildirdi, … bey ile biletler pahalı olduğu için ve business sınıfında olduğu için iptalinin olmayacağını ve yolcuların pasaport görüntülerinin gönderilmesi gerektiğini bildirdi, pasoport görüntüleri geldikten sonra … bey excel tablosu hazırladı, bu tabloda yolcuların pasaport ve kimlik bilgileri, uçuş tarihleri bilet fiyat ve numalarını bu tabloya işledi, …’a mail olarak gönderdi, …tan bu tabloyu 2 sefer kontrol etmesini istedi, mail den ve whatsap dan … bu yaptığı kontrol sonrasında biletleri kesebilirsiniz ifadelerini içerir onay gönderdi, bu onay üzerine de biz biletleme işlemlerini yaptık, bilet bilgilerini e mail olarak …’a gönderdik, e faturaları da düzenledik bu e faturaların içerisine de bilet numarası yolcu ismi uçuş tarihi ve fiyatları da yazılmak suretiyle muhasebecilerin e mailine gönderdik, sonraki süreçte … çalıştığı şirketin sahibi olan … ile Kübadan döndüğü gün öğlen saatlerinde saat 11 sıralarında beni telefonla aradı, “biletleri aldık, teşekkür ederiz kuru biraz yüksek almışsınız bununla ilgili birşey yapabilirmiyiz ” gibi 2 – 3 defa telefonla gün için de konuştuk, en son akşam 17:30 da konuştuk, ben kuru problem etmemelerini daha sonrasında aramızda halledebileceğimizi söyledim, sonrasında o gün … beyle görüşmedim, aynı gün 20:30 da davalı şirket sahibi … davacı şirket sahibi … Bey i telefonla aramış, biletlerin tarih olarak yanlış kesildiğini bu biletlerin iptal edilmesini ve bu biletleri almayacaklarını söyleyerek telefonu kapatmış, bu görüşme sonrasında … bey beni telefonla aradı ve bana bu görüşmeyi anlattı daha sonrasında … bey beni telefonla aradı, biletler yanlış kesilmiş … istemiyor dedi, bende ceza bedeli karşığında biletlerin istenilen tarihe değiştirilebileceğini söyledim, hatırladığım kadarıyla kişi başı 30 usd idi, hatta ben bu kişi başı olan 30 usd yi almayacağımızı dahi aynı görüşmede …’a söyledim, daha sonrasında buna ben karar veremem … ile görüşün dedi ve telefonu kapattı, ben bunun üzerine davalı şirket çalışanı …’ı aradım biletlerle ilgili olan bu durumu anlattım, biletlerin iptalinin mümkün olmadığını değişiklik yapılabileceğini anlattım, … ile görüşmemiz gerektiğini söyledi, ertesi gün ben aynı konularda … ve … i tekrar aradım, her ikisi de …in kesinlikle biletleri artık istemediğini söylediler, ben de bunun üzerine biletler yanmasın diye biletlerin asıl alındığı şirket olan … firması yetkililirini aradım, biletlerle ilgili durumu anlattım, bu biletleri davalı şirketin yaptığı ggörüşme üzerine … için bizim aldığımızı, eğer davalı şirketten almayı düşünmüyorlar ise bizim bu biletleri kendilerine satabileceğimizi söyledim, … yetkilisi olarak görüştüğüm kişi … idi, bu kişi bana yaklaşık 10 gündür bilet bilgilerini davalı şirketten istediklerini ancak bu süre zarfında bilet bilgilerinin kendilirine bildirilmediğini söyledi, aralarındaki bu güvensizlikten dolayı da biletleri başka yerden aldıklarını ve dolayısıyla biletleri alamayacaklarını söyledi, davalı şirket çalışanları … ve … biletleri kesin olarak alamayacaklarını söyledikten sonra yeniden biletlerin alınmasına ilişkin herhangi bir görüşmemiz olmadı ancak bu son görüşmelerden birkaç gün sonra ben her ikisiyle de biletlerin iptalini sağlamak adına davalı şirket sahibi …beyin yardımcı olması için görüştüm, ancak dönüş olmadı, biletler sınıfı dolayısıyla iptalinin mümkün olmadığını biletler alınırken de biliyorduk, ancak daha sonrasında yaptığımız görüşmelerde de belki iptalinin bir yolu vardır diye araştırmıştık ancak iptali mümkün olmadı, o biletler yandı” davacı vekilinin talebi üzerine “biletlerin tamamı yandı, ancak bu biletlerin bedelinin tamamı davacı şirket tarafından ödendi, ben … yetkisili olan … ile yukarıda belirtmiş olduğum görüşmeden sonra tekrar bir daha görüştüm, burada bu görüşmemde davalı şirket ile yaşadıkları sorunları sormuştum, … yetkilisi … bana bir mail gönderdi bu mail de davalı şirket ile yaşadıkları sorunları yazdı ve ekinde de davalı şirketin word belgesi olarak düzenleyip …e göndermiş oldukları 3-5 mayıs tarihli bilet bilgilerinin gönderildiği bu belgeyi bana gönderdi” şeklinde beyanda bulunmuş olup, davacı vekilinin 28/05/2019 tarihli dilekçesi ekinde bulunan … tarafından …@….com adresine gönderilmiş olan e posta ve ekinde bulunan elektronik bilet başlıklı 3-5 mayıs tarihlerini içerir bilet bilgilerinin yer aldığı belge gösterilip sorulduğunda “bana gösterilen bu e posta ve ekinde bulunan belge benim e mail adresime gönderilmiştir” şeklinde beyanda bulunmuş olup, davalı vekilinin talebi üzerine” davacı şirket … ve … acentesidir, davacı şirket ve sektördeki birçok şirket stoğu tükendikçe acentesi olduğumuz başka sistemlerden kesebiliyoruz, dava konusu olan biletleri de acentesi olduğumuz … isimli firmanın sisteminden kestik, e mail üzerinden yapılan yazışmalar müşteriyi şirkete ben bağladığım için son kontrol olarak bana gönderilir, … bey ile … bey whatsap üzerinden gerek bilet alım süresinde gerekse 2 yolcuya ilişkin değikşiklik aşamasında sıklıkla görüştüler ben de whatsap görüşmelerine bu sebeple vakıf oldum, biletleme sürecinde yer aldığım için … bey yapılan yazışmaları ” bu şekilde bir talep var ne yapalım ” şeklinde bana sorduğu için yapılan yazışmalardan bu şekilde de haberdar olduklarım oldu ” şeklinde beyanda bulunmuştur.
Davacı tanığı … “ben davacı şirkette müşteri temsilcisi olarak çalışıyorum, otelde bilet satışı işleri yapıyorum, yaklaşık 2 yıldır bu işte çalışıyorum, davalı şirketi 1 ve 2 kez bizden bilet aldıkları için biliyorum, dava konusu bilet işi için davalı şirket çalışanı … bey davacı şirket sahibi … beyi telefonla aradı, benim masam … beyin masasıyla aynı odada olduğu için bu görüşmeden haberdarım, 3-5 mayıs tarihleri için gidiş dönüş … biletleri talebinde bulundular, sonrasında her zaman yaptığımız gibi yolcuların pasaport bilgileri karşı taraftan istenildi, sonrasında karşılıklı teyitleşmeler sonucunda biletler 3-5 mayıs tarihleri için kesildi, … bey Kübadan döndükten sonra … bey ile telefonda görüştüğünde biletlerin yanlış alındığını söylemiş, 5-7 mayıs tarihleri için alınması gerektiğini söylemiş ancak ben bu ana kadar davacı şirket çalışanlarından ve davalı şirket tarafından 5-7 mayıs tarihleri için talepte bulunulduğuna dair herhangi bir şey duymadım, herhangi bir yazışma görmedim,” davalı vekilinin talebi üzerine “davalı şirket çalışanı … beyin … beyle biletler için ilk görüştüklerinden sonra biletlerin davacı şirket tarafından kesildiği süre arasında ne kadar zaman geçtiğini şuan hatırlayamıyorum, biletleri kestikten sonra aynı gün veya ertesi gün fatura düzenlenir” şeklinde beyanda bulunmuştur.
Mahkememizce dosya kapsamının incelenip tanık beyanları ile birlikte değerlendirildiğinde; cevap dilekçesi ekinde sunulan watsap yazışmalarına göre …-… Bilet olarak telefonda kayıtlı olan kişiye 03 Nisan tarihinde “5 Mayıs …na 07:20 gider, 7 Mayıs Barselona İstanbul 11:35 döner, 10 kişi business talep yapılıyor” şeklinde mesaj gönderildiği, cevap olarak ” selamlar yarın hava yoluna talep geçerim ona göre detayları mail atarım” şeklinde cevap verildiği, bu mesajların davalı tanıklarınca da doğrulandığı, yine davalı tanığı aynı zamanda davalı çalışanı …”ın mail adresin, 4 Nisan 2018 tarihinde davacı taraftan …@….com adresinden gönderilen mailde de bilet tarih ve saatlerinin 05Mayıs… 07:20, 07 Mayıs … ifadelerine yer verildiği görülmekle; bilet tarihlerinin davalı tarafından 05 Mayıs gidiş- 07 Mayıs dönüş olarak davacı tarafa bildirildiği davacı tarafında ilk etapta bu tarihlere göre işlemlere başladığı ancak bilet kesim aşamasında tarihleri 03 Mayıs gidiş- 05 Mayıs dönüş şeklinde değerlendirerek işlemi tamamladığı, davacı tarafın bu durumun aksini, yani kendi iddiaları gibi bilet tarihlerinin 03 Mayıs/ 05 Mayıs olarak kendilerine iletildiğine dair iddialarını ispatlayamadıkları anlaşılmakla, davacı tarafın hizmet sözleşmesinin kendi üzerine düşen ifa kısmını yerine getirmemiş olduğu, davalı tarafın bu biletleri dava dışı … şirketinin …’da gerçekleşecek olan futbol maçı için istediği, başka tarihli biletlerin, bilet talebinin amacına uygun olmayacağı, davalı tarafın istediği tarihler dışında kesilen biletleri kabul etmemekte haklı olduğu, davacı tarafın kendi kusurlarından kaynaklı yanlış tarihli bilet kesiminden kaynaklanan biletlere ilişkin faturanın tahsilini davalıdan talep edemeyeceği kanaatiyle davanın reddine, koşullar oluşmadığından davalı tarafın kötü niyet tazminatı talebinin reddine karar vermek gerekmiştir.

HÜKÜM: Gerekçesi yukarıda açıklandığı üzere;
1-Davanın reddine
2-Koşullar oluşmadığından davalı tarafın kötü niyet tazminatı talebinin reddine,
3-Alınması gerekli harç 44,40 TL olup, peşin alınan 256,17 TL den mahsubu ile fazla alınmış olan 211,77 TL harcın karar kesinleştikten sonra istek halinde davacıya iadesine,
4-Davacı tarafça yapılan yargılama giderlerinin üzerinde bırakılmasına,
5-Davalı taraf vekille temsil olunduğundan karar tarihinde yürürlükte bulunan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca hesap ve taktir olunan 2.725,00 TL vekalet ücretinin davacıdan alınıp davalıya verilmesine,
6- Karar kesinleşene kadar yapılacak yargılama giderlerinin davacı gider avansından karşılanmasına, karar kesinleştikten sonra bakiye gider avansının istek halinde davacıya iadesine,
Dair, taraf vekillerinin yüzüne karşı kararın tebliğ tarihinden itibaren 2 haftalık kesin süre içerisinde İstanbul Bölge Adliye Mahkemesine istinaf yolu açık olmak üzere karar verildi.

Katip …

Hakim …
¸