Emsal Mahkeme Kararı İstanbul 11. Asliye Ticaret Mahkemesi 2021/74 E. 2021/299 K. 21.04.2021 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı henüz kesinleşmemiştir. Yararlı olması amacıyla eklenmiştir.

T.C.
İSTANBUL
11. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ

ESAS NO:2021/74 Esas
KARAR NO:2021/299

DAVA:Zayi Belgesi Verilmesi
DAVA TARİHİ:01/02/2021
KARAR TARİHİ:21/04/2021

Mahkememizde görülmekte olan Zayi Belgesi Verilmesi davasının yapılan açık yargılaması sonunda;
GEREĞİ DÜŞÜNÜLDÜ:
Davacı vekili dava dilekçesinde özetle; müvekkili şirketin ağırlıklı olarak denetim ve danışmanlık hizmetleri sunan bir şirket olduğunu, esasen danışmanlık hizmetleri verdiğini, müvekkili şirketin … Mah., … … Cad., …, No:… …/… adresinde 4. kat, 58 numaralı bağımsız bölümde yerleşik olarak ticari faaliyetlerini sürdürmekte iken, 2020 yılının bitişi ile birlikte 4. katın tamamen boşaltılarak tahliye edilmesine karar verildiğini, bu kapsamda 2020 yılı Kasım ayı sonu itibariyle taşınma işlemlerinin başladığını ve 2020 yılı Aralık ayı boyunca da devam ederek 2021 yılı Ocak ayı içerisinde tamamlandığını, katlar arasında gerçekleşen bu taşınma işlemi neticesinde müvekkili şirketin aynı bina içinde 1. kat ve 52 numaralı bağımsız bölüme taşındığını, taşınma işleminin her anlamda sona ermesiyle birlikte 21 Ocak 2021 tarihinde anahtar teslim tutanağı düzenlendiğini, bu süreçte söz konusu adres değişikliğine ilişkin olarak … Ticaret Sicil Müdürlüğü ve Vergi Dairesi başta olmak üzere çeşitli kurumlara gerekli bildirimlerin yapılabilmesi amacıyla bir yönetim kurulu kararı alma ihtiyacı ortaya çıktığında müvekkili şirkete ait yönetim kurulu karar defterinin şirket ticari defterlerinin bulunması gereken yerde olmadığının anlaşıldığını, böylece katlar arasında gerçekleşen taşınma sırasında şirket yönetim kurulu karar defterinin zayi olduğunu, titizlikle gerçekleştirilen tüm arama faaliyetlerine rağmen anılan karar defterinin bulunamadığını, bunun üzerine müvekkili şirket yetkilileri tarafından aynı gün söz konusu zayi olma gelişmesine dair durumu bildirir tutanak tutulduğunu, müvekkili şirketin devam eden ticari faaliyetleriyle ilgili alınması gereken yönetim kurulu karar süreçlerinde herhangi bir gecikme ve buna bağlı olarak mağduriyet yaşanmaması için ivedilikle dava konusu yaptıkları ticari deftere ilişkin zayi belgesine ihtiyaç duyulduğunu belirterek, mahkemece kendilerine müvekkili şirketin saklamakla yükümlü olduğu ticari defterlerden olan yönetim kurulu karar defterinin zayi olduğuna dair zayi belgesi verilmesini talep ve dava etmiştir.
DELİLLER VE GEREKÇE:
Dava; davacı şirkete ait Yönetim Kurulu Karar Defteri’nin taşınma sırasında zayi olması nedeniyle 6102 sayılı TTK.’nun 82/7. maddesi kapsamında açılmış zayi belgesi verilmesi istemine ilişkindir.
Davacı taraf delil olarak; … ile davacı şirket arasında 4. katın tahliyesine ilişkin olarak düzenlenen 21/012021 tarihli Anahtar Teslim Tutanağı, 25/01/2021 tarihli Zayii Tutanağı, 11/08/2014 tarihli – 2014/4 Karar numaralı Yönetim Kurulu Kararı sureti, 22/10/2020 tarihli – 2020/11 Karar numaralı Yönetim Kurulu Kararı sureti, dava konusu (zayi olan) karar defterinden önce tutulan ve 22/01/2004 tarihli – … nolu ve 10/04/2014 tarihli – … nolu Yönetim Kurulu Kararları arasındaki kararları içinde bulunduran Yönetim Kurulu Karar Defteri sureti, gerekli görülürse ilgili Noterliklerden ve … Ticaret Sicil Müdürlüğü’nden celbedilecek noter tasdikli Yönetim Kurulu Kararları, Yargıtay ve emsal mahkeme kararları, tanık beyanı ve diğer yasal delillere dayanmıştır.
Davacı vekili 24/02/2021 tarihinde UYAP üzerinden mahkememize gönderdiği delil dilekçesi ile tüm delillerini sunmuş, 21/04/2021 tarihli duruşmada ise müvekkili şirketin yönetim kurulu karar defterinin şirketin taşınması sırasında zayi olduğunu, bu nedenle huzurdaki davanın ikame edildiğini beyan etmiştir.
6102 sayılı TTK’nun 82/7. maddesinde; “Bir tacirin saklamakla yükümlü olduğu defterler ve belgeler; yangın, su baskını veya yer sarsıntısı gibi bir afet veya hırsızlık sebebiyle ve kanuni saklama süresi içinde zıyaa uğrarsa tacir zıyaı öğrendiği tarihten itibaren onbeş gün içinde ticari işletmesinin bulunduğu yer yetkili mahkemesinden kendisine bir belge verilmesini isteyebilir. Bu dava hasımsız açılır. Mahkeme gerekli gördüğü delillerin toplanmasını da emredebilir.” şeklinde düzenleme bulunmaktadır.
Davacı tarafın anılan düzenlemeden yararlanabilmesi için bir taraftan ticari defter ve belgelerinin korunması amacı ile gereken tüm dikkat ve ihtimamı göstermiş bulunması, diğer taraftan ise zayi olayının kendi iradesi dışında ve elinde olmayan bir nedenle meydana gelmiş olması gerekmektedir. Başka bir ifade ile; talebe konu edilen ticari defter ve belgelerin tamamen veya kısmen kaybının yahut yok olmasının davacının iradesi dışında gerçekleşmesi gerekmektedir. Nitekim İstanbul BAM. …. HD.’nin 23/10/2020 tarihli, 2020/… E. ve 2020/… K. sayılı kararı da bu doğrultudadır.
Davacı tarafça dosyaya sunulan deliller ve dava konusu talebin niteliği dikkate alındığında; mahkememizce başkaca bir delil araştırılmasına veya celbine gerek bulunmadığı anlaşılarak, talebin ileri sürülüş biçimine göre dosya kapsamında mevcut delil ve belgelerle yetinilmiş ve gerekli hukuki değerlendirmeler yapılmıştır.
Talep; davacı şirketin taşınması sırasında şirkete ait yönetim kurulu karar defterinin zayi olduğu iddiasına dayanmaktadır. Davacı (şirket) tacir olup, basiretli bir tacir olarak tüm ticari defter ve belgelerini işletme merkezinde muhafaza etmek ve korunması için gerekli tüm tedbirleri özenle almakla yükümlüdür.
Somut olayda; davacı şirketin saklamakla mükellef olduğu dava konusu yönetim kurulu karar defterini özenle muhafaza etmeyerek üzerine düşen sorumlulukları gereği gibi yerine getirmediği ve böylece kusurlu olduğu, gerekçesi ne olursa olsun taşınma işlemi sırasında kendi kusuru ile dava konusu defterin kaybına neden olmak suretiyle basiretli bir tacir gibi davranmadığı, taşınma esnasında davaya konu yönetim kurulu karar defterini kaybedilmesi olayının mücbir sebep olarak da kabul edilemeyeceği, sonuç olarak davacı şirketin TTK.’nun 82/7. maddesindeki düzenlemeden faydalanamayacağı ve kendisine zayi belgesi verilmesini talep etme koşullarının mevcut olmadığı kanaatine varılarak aşağıdaki gibi karar vermek gerekmiştir.
KARAR: Yukarıda gerekçesi açıklandığı üzere;
1-Davanın reddine,
2- Harç peşin alınmış olduğundan başkaca harç alınmasına yer olmadığına,
3-Davacı tarafça yapılan yargılama giderlerinin üzerinde bırakılmasına,
4-Davacı tarafça yatırılan avanstan kullanılmayan kısmının karar kesinleştiğinde davacıya iadesine,
Dair; HMK.’nun 6723 sayılı Kanunla değişik Geçici 3. ve 341/1 vd. maddeleri uyarınca gerekçeli kararın tebliğinden itibaren iki hafta içerisinde mahkememize ya da mahkememize gönderilmek üzere bir başka yer mahkemesine istinaf dilekçesi sunulmak suretiyle, İstanbul Bölge Adliye Mahkemesi nezdinde istinaf kanun yolu açık olmak üzere verilen karar davacı vekilinin yüzüne karşı açıkça okunup, usulen anlatıldı. 21/04/2021

Katip …
e-imzalıdır

Hakim …
e-imzalıdır