Emsal Mahkeme Kararı İstanbul 1. Asliye Ticaret Mahkemesi 2018/568 E. 2018/1232 K. 03.12.2018 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı henüz kesinleşmemiştir. Yararlı olması amacıyla eklenmiştir.

T.C.
İSTANBUL
1. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ

ESAS NO : 2018/568 Esas
KARAR NO : 2018/1232

DAVA : Sıra Cetveline İtiraz (İflas Tasfiyesinde Düzenlenen Sıra Cetveline Yönelik Kayıt Kabul Ve Terkin Talebi (İİK 235))
DAVA TARİHİ : 25/06/2018
KARAR TARİHİ : 03/12/2018

Mahkememizde görülmekte olan Sıra Cetveline İtiraz (İflas Tasfiyesinde Düzenlenen Sıra Cetveline Yönelik Kayıt Kabul Ve Terkin Talebi (İİK 235)) davasının yapılan açık yargılaması sonunda,
GEREĞİ DÜŞÜNÜLDÜ:
DAVA/
Davacı vekili dava dilekçesinde özetle; müvekkili …’nun …’nin … Şubesi’ne bağlı … hesap numaralı ve … Iban Numaralı vadesiz hesabı nezdinde teminat mektubu alınabilmesi amacıyla teminat olarak yatırılan 56.720,77 USD (Amerikan Doları) bulunduğunu, söz konusu teminat mektubunun süresi dolduğu için teminat konusuz kaldığını bilindiği gibi borçlu bankanın iflası açıklandığını, ancak alacaklar devlet garantisi altında olduğunu, borçlu bankadaki müvekkilinin mevduatının tahsili için davalı … 1. İflas Müdürlüğü’nün … iflas sayılı dosyasına 17/01/2018 tarihinde başvuru dilekçesi verildiğini, iflas dairesi tarafından ilgili dosyadan sıra cetveli düzenlendiği ve ilana çıkarıldığını, iflas dairesi tarafından 1734 alacak kayıt sırası ile alacak sırasına 3. sırada alındıklarını ve talep ettikleri miktarın TL cinsinden 220.280,39TL olduğunu, bu miktarın da kayıtlarında 74.043,82TL olarak tespit edildiğini ve kayıtlarına göre tespit edilen 74.043,82TL miktarın kendilerine ödeneceğini bildirdiklerini, müvekkilinin müflis bankadan alacağı faiz ve masraflar hariç olmak üzere 56.720,77 USD (Amerikan Doları) olduğunu, iflas Müdürlüğü tarafından bahsi geçen 74.043,82TL miktarın nasıl tespit edildiğinin anlaşılamadığını bununla birlikte yine iflas müdürlüğünün ilgili yazısında bildirdiği 220.280,39TL miktarı da nasıl tespit edildiğinin bilinmediğini, yukarıda açıklanan nedenlerle ve sairen takdir edilecek başkaca nedenler ışığında, müvekkilinin yukarıda belirtilen teminat mektubunun alınması amacıyla yatırdığı 56.720,77 USD (Amerikan Doları) alacağının ödeme tarihi itibari ile TL değeri üzerinden ödenmesi için iflas masasına alacak kalemi olarak kaydına ve … 28. Noterliği tarafından gönderilen … tarihli … yevmiye numaralı ihtarnamesi gereği 24/07/2017 tarihinden itibaren işleyecek en yüksek yasal faizi ile birlikte ödenmesine, yargılama giderleri, harçlar, masraflar ve ücreti vekaletin davalı tarafa/hazineye tahmiline karar verilmesini talep ve dava etmiştir.
SAVUNMA/
Davalı vekilinin dava dilekçesine karşı vermiş olduğu cevap dilekçesinde özetle; 23.07.2016 tarih ve 29779 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanan; Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu’nun 22.07.2016 tarih ve 6947 sayılı Kararı ile … Fonu’nun 21.07.2016 tarih ve 9029 sayılı yazısında yer alan talebi üzerine, 5411 sayılı Bankacılık Kanunu’nun 107. Maddesinin son fıkrası hükmü çerçevesinde … Bankası A.Ş.’nin faaliyet izninin kaldırılmasına karar verildiğini, bunun üzerine, … 1. Asliye Ticaret Mahkemesinin … E. Sayılı dosyasından … Fonu tarafından açılan iflas davasında, 5411 sayılı Bankacılık Kanununun 106.maddesi uyarınca müvekkil bankanın iflasına, iflasın 16.11.2017 tarih ve saat 15.28 itibariyle açılmasına, iflas tasfiyesinin fon tarafından yerine getirilmesine karar verildiğini, müflis bankanın iflas tasfiyesi … 1. İflas Müdürlüğünün … iflas sayılı dosyası üzerinden … tarafından önerilen ve icra hakimliğince atanan iflas idaresi tarafından yürütüldüğünü, müvekkil iflas idaresince tanzim edilen sıra cetveli 01/06/2018 tarihli Yenişafak Gazetesinde ilan edildiğini, ayrıca talep eden kişilerce … 1.İflas Müdürlüğünde sıra cetvelinin incelenebileceğini, davacı …’nun müflis bankadan alacaklı olduğu gerekçesiyle … 1. İflas Müdürlüğünün … iflas sayılı dosyasına … kayıt numarasıyla alacak kayıt talebinde bulunduğunu, davacı tarafa vakıf katılım bankası aracılığıyla … tarafından sigorta kapsamında ödenen tutar sonrasında geriye kalan 24.012,17 USD’nin müflis bankanın faaliyet izninin kaldırıldığı 22.07.2016 tarihi TCMB USD alış kuru (3.0573) üzerinden TL’ ye çevrilerek uygulanması ile (73.412,4 tl) hesaplanması gerekirken müflis banka sistemsel hata sebebiyle alacağı 163,93 USD fazla olacak şekilde 24.176,1 USD olarak aldığı için (bu miktarın müflis bankanın faaliyet izninin kaldırıldığı 22.07.2016 tarihi TCMB USD alış kuru (3.0573) üzerinden TL1 ye çevrilerek uygulanması ile) 501,19 TL fazla olarak alacak sıra cetveline yazıldığını,… BANKASI A.Ş.’ye gönderilen tutar sonrasında kalan bakiye (56.720,77 – 32.708,60) 24.012,17 USD olup, bu miktarın müflis bankanın faaliyet izninin kaldırıldığı 22.07.2016 tarihi tcmb usd alış kuru (3.0573) üzerinden TL’ ye çevrilerek uygulanması ile 73.913,59 TL, ve buna ek olarak davacının hesabında bulunan 1 gram altının 22„07.2016 tarihi altın borsası referans fiyatı olan 130,22835 tl üzerinden tl karşılığı 130.22 TLl ’nin toplamı olan (73.913,59 + 130,22tl) 74.043,82TLl’nin kabulü ile sıra cetveline kaydına karar verilmiştir. yapılan işlemde müflis bankanın 501,19 tl fazla kabul miktarı bulunmakta olup, bu miktar kabul edilen bakiyeden düşülerek (74.043,82 – 501,19 = 73.542,63 TL) sıra cetveline yazılması gerektiğini, fazlaya ilişkin her türlü talep, dava ve şikayet haklarının saklı kalmak kaydıyla, yukarıda izah edilen nedenlerle, dava İİK 235.maddesi gereğince hak düşürücü süre içerisinden açılmamış ise davanın öncelikle usulden reddine, dava süresi içerisinde açılmış ise izah edilen nedenlerle davanın esastan reddine, müvekkil müflis bankanın harçtan muaf olduğuna,mahkeme masraf ve vekalet ücretinin davacı taraf üzerinde bırakılmasına karar verilmesini vekaleten,talep etmiştir.
DELİLLER VE GEREKÇE/
Dava, İİK. 235. maddeye dayalı olarak açılan kayıt kabul davasıdır.
Davacı taraf, … Şubesi’nden … nolu hesap üzerinden teminat mektubu alabilmek için 56.720,77 USD para yatırdığını ve teminat mektubu aldığını, teminat mektubunun süresi dolduğu için teminat mektubunun konusuz kaldığını, bu nedenle bu alacağın tahsili için iflas tasfiyesinin yürütüldüğü dosyaya başvurduğunu ancak İflas Dairesi’nin taleplerini TL cinsinden 220.280,39 TL olarak değerlendirip 74.043,82 TL bakımından taleplerini kabul ettiğini, fazlaya ilişkin kısmın reddine karar verdiğini, bu nedenle huzurdaki davanın açıldığı anlaşılmıştır.
… Bankası A.Ş’nin BDDK’nın ve Fon Kurulunun 29/05/2015 tarihli kararları doğrultusunda fona devredildiği, 27/07/2016 tarihli BDDK kararı ile, 5411 sayılı yasanın 107. maddesi uyarınca faaliyet izninin kaldırıldığı ve bu kararın 23/07/2016 tarihli Resmi Gazetede yayınlandığı daha sonra Fon Kurulunun 22/12/2016 tarihli kararıyla 5411 sayılı 106/3 maddesi uyarınca bankanın doğrudan iflasının mahkemeden talep edilmesine karar verildiği ve mahkememizin 2017/41 Esasında kayıtlı olan dosya üzerinden 16/11/2017 tarihli 2017/942 K. sayılı kararla … Bankası A.Ş’nin iflasına kadar verildiği anlaşılmıştır.
5411 sayılı yasa hükümleri çerçevesinde iflasına karar verilen bankanın iflas tasfiyesinin … tarafından gerçekleştirilmesi gerekmektedir.
5411 sayılı yasanın 106/5. maddesinde ”Fon bu kanunun uygulanması ile sınırlı olmak üzere 2004 sayılı icra iflas kanununun 166 ıncı, 218 inci ,219 uncu, 223 üncü, 234 üncü, 236 ıncı, 249 uncu, 251 inci, 254 üncü maddelerindeki yetki ve görevler hariç olmak üzere iflas dairesi, alacaklılar toplantısı iflas idaresi görev ve yetkilerine sahip olarak bankayı tasfiye eder.” şeklinde düzenleme bulunmaktadır. Bunun dışında bankacılık yasası uyarınca iflasına karar verilen bankaların, iflas ve tasfiyesine ilişkin usul ve esasları düzenleyen yönetmelik bulunmaktadır. Faaliyet İzni Kaldırılan Bankalardaki Sigortalı Mevduat ve Sigortalı Katılım Fonunun Ödenmesi İle Bu Bankaların İflas ve Tasfiyesine İlişkin Usul ve Esaslar Hakkındaki Yönetmeliğin 4. bölümünün, ”iflas yoluyla tasfiye” başlığını taşıdığı ve 13. maddesinde, fonun iflas talebinin düzenlendiği, yönetmeliğin 14. maddesinde ise, 5411 sayılı yasasın 106/5 maddesindeki düzenlemeye paralel bir düzenleme yapıldığı görülmektedir. Anılan yönetmeliğin 14/1 maddesinde ” 5411 sayılı kanunun 106. maddesi ile fona verilen 09/06/1932 tarihli 2004 sayılı icra iflas kanunun 166’ıncı, 218’inci, 219’uncu, 223’üncü, 234’üncü, 236’ıncı, 249’uncu, 251’inci ve 254’üncü maddeleri dışında kalan iflas dairesi, alacaklılar toplantısı ve iflas idaresi göre ve yetkileri, Fon adına Tasfiye Daire Başkanlığınca yerine getirilir. Tasfiye daire Başkanlığının iflas idare memurlarının seçilmesinden sonraki görev ve yetkisi, iflas dairesi ve alacaklılar toplantısı yetki ve göreviyle sınırlıdır.
2) Fon Kurulu, Fonun alacaklılar toplantısı yetkisi kapsamında Tasfiye Daire Başkanlığının önerisi ile iflas idare memurlarının kısmen veya tamamen görevden almaya ve bunların yerine seçilecek adayları belirlemeye yetkilidir.” denilmiştir.
Aynı yönetmeliğin 16/1 maddesinde ”Banka hakkında iflas kararı verilmesi halinde, ilgili mahkemenin iflas kararını bildirmesini takiben Fon, 5411 sayılı yasanın 106. maddesi uyarınca 2004 sayılı kanun hükümleri gereğince işlem yapmak ve koordinasyonu sağlamak amacıyla tasfiye işlemlerine başlandığı hususunu İflas Müdürlüğüne bildirir. İflas Müdürlüğünden bu kapsamda yapılacak işlemler hakkında bilgi verilmesini talep eder.
2) Bankanın iflas tasfiyesinin başladığı 2004 sayılı kanun uyarınca iflas müdürlüğü tarafından yapılacak ilandan ayrık olarak Tasfiye Daire Başkanlığı tarafından ulusal çapta yayın yapan, en yüksek tirajlı beş gazetenin ikisinde ilan edilir. İlanda, iflas tasfiye işlemlerinin başladığı ve tasfiyenin 5411 sayılı kanun ve 2004 sayılı kanun hükümleri uyarınca fon tarafından yapılacağı hususları da yer alır.” şeklinde düzenleme bulunmaktadır. Ayrıca 19. maddede tasfiye şeklinin belirlenmesi, 20. maddede iflas idaresinin seçimi ve alacaklılar toplantısı, 21. maddede iflas idaresinin görevleri belirtilmiştir.
Mahkememizin 2017/41 E. sayılı dosyasında 16/11/2017 tarihinde 5411 sayılı yasanın 106. maddesi uyarınca … Bankası A.Ş’nin iflasına karar verilmiş ve iflas tasfiyesinin yürütüleceği Fona bildirimde bulunulmuştur.
… Fon Kurulunun 17/11/2017 tarihli 2017/289 sayılı kararı ile, ”5411 sayılı yasanın 106. maddesi ile bankaların iflas ve tasfiyesine ilişkin yönetmeliğin 20. maddesi gereğince iflas tasfiyesinin yürütülmesi bakımından iflas idare memuru adaylarının isimlerinin yazılarak isimlerinin belirlendiği, İİK. 218. maddesi uyarınca bankanın iflas tasfiyesinin adi şekilde yapılmasına ve gerekli koordinasyonun sağlanmasıyla ilgili Hukuk İşleri Daire Başkanlığının yetkili kılınmasına, birinci alacaklılar toplantısı yerine kaim olmak üzere karar verildiğinin” belirtildiği görülmüştür. Bu kapsamda, fon tarafından belirlenen iflas idare memuru adayları … 1. İflas Müdürlüğüne gönderilmiş ve anılan İflas Müdürlüğü tarafından … 15. İcra Hukuk Hakimliğine sunulmuş, anılan mahkemece 2017/7-6 D.İş sayılı 24/11/2017 tarihli kararla gösterilen adaylardan …, … ve …’nu iflas idare memuru olarak seçilmelerine karar verilmiştir. Daha sonra iflas idare memuru …’nun görevi kabul etmemesi nedeniyle … 8. İcra Hukuk Mahkemesinin 2018/5 D.İş sayılı 27/03/2018 tarihli kararıyla istifa eden iflas idare memuru yerine yine Fon tarafından bildirilen Av. …’ün iflas idare memuru olarak tayin edildiği anlaşılmıştır.
…nin iflas tasfiyesinin 5411 sayılı yasanın 106/5 ve buna dayalı olarak çıkarılan yönetmelik çerçevesinde Fon tarafından yürütüldüğü açıktır. Fonun İflas idaresi görev ve yetkilerini haiz olarak iflas tasfiyesini yürüttüğü anlaşıldığına göre bu sıfatla fon tarafından atanan iflas idare memurları tarafından düzenlenen sıra cetvelinin de …’nin bankacılık kanunu uyarınca tek yanlı olarak aldığı idari nitelikte bir işlem olduğu kabul edilmelidir. Her ne kadar bankacılık yasasında ve tasfiyeye ilişkin yönetmelikte, icra iflas kanununda iflas idaresinin haiz olduğu yetkilerin Fona ait olduğu anlaşılsa da , icra iflas kanunundan kaynaklanan yetkilerin fon tarafından kullanılmasının neticeye bir etkisinin olamayacağı, iflas idare memurlarının tamamının Fon tarafından önerilen adaylar arasından seçildiği, dolayısıyla iflas idaresinin Fon adına tasfiyeyi yürüttüğü görülmektedir. Fon, tüzel kişiliği haiz bir kamu kurumu olup icra iflas kanunundaki bir kısım hükümlere göre ve esasında bankacılık yasası ve iflas eden bankaların tasfiyesine ilişkin yönetmelik çerçevesinde oluşturduğu sıra cetvelinin idari işlem niteliğinde bulunduğu sonucuna varılmalıdır. İflas tasfiyesi fon tarafından yürütüldüğünden işbu davada hasmın … olduğu ve davacı vekilince de, iflas idaresi sıfatıyla …’nin davalı gösterildiği anlaşılmıştır. Buna göre davacının alacak kaydı için masaya başvurduğu ve bu alacağın Fon tarafından atanan iflas idare memurlarınca alınan kararla reddedildiği sıra cetvelinde yer almadığı anlaşılmakla idari nitelikte bulunan bu karara karşı davacının iddia ettiği şekilde müflis bankadan alacaklı olup olmadığı ve alacağı varsa sıra cetvelinde yer alıp almayacağı konusunda inceleme yapılarak karar verilmesi görevinin idari yargı görev alanında bulunduğu kanaatine varılmıştır.
Nitekim Yargıtay 23. Hukuk Dairesinin 2014/7272 E. , 2015/3936 K. sayılı 26/052015 tarihli, 2015/7876 E. 2016/650 K. 10/02/2016 tarihli VE 2015/4750 E. 2016/1217 K. 29/02/2016 tarihli kararları da bu doğrultudadır.
HMK 114. maddesinde, dava şartları sayılmış ve mahkemenin görevli olması hususu da dava şartı olduğu ifade edilmiştir. HMK 115. maddesinde dava şartlarının, yargılamanın her aşamasında mahkemece resen gözetilmesi gerektiği açıklanmıştır. HMK 138. maddesinde ise dava şartlarıyla ilgili olarak duruşma açılmaksızın dosya üzerinden karar verilebileceği belirtilmiştir. Anılan düzenlemeler çerçevesinde işbu davaya bakma görevinin Adli yargıya ait olmayıp idari yargının görev alanında bulunduğu anlaşılmakla davanın dava şartı – görev yönünden usulden reddine karar verilmesi gerekmiş, aşağıdaki hüküm kurulmuştur.
HÜKÜM: Gerekçesi yukarıda belirtildiği üzere;
Davanın görev-yargı yolu-dava şartı yokluğundan USULDEN REDDİNE,
Karar tarihinde yürürlükte bulunan Harçlar Tarifesi gereğince alınması gereken 35,90 TL maktu karar harcının, peşin yatırılan 35,90 TL harçtan mahsubu ile yeniden harç alınmasına yer olmadığına,
Davalı lehine karar tarihinde yürürlükte bulunan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi gereğince red edilen miktar üzerinden hesaplanan 2.180,00 TL nispi vekalet ücretinin davacıdan tahsili ile davalıya verilmesine,
Davacı tarafından yapılan yargılama giderlerinin davacı üzerinde bırakılmasına,
Taraflarca yatırılan bakiye gider avansının kararın kesinleşmesi halinde yatırana iadesine,
Davalı vekilinin yüzüne karşı, davacının yokluğunda, gerekçeli kararın tebliğ tarihinden itibaren iki hafta içinde başvurulması halinde İSTİNAF yolu açık olmak üzere karar verildi. 03/12/2018

Katip …
¸e-imzalı

Hakim …
¸e-imzalı

Harç / Masraf Dökümü
Peşin Harç : 35,90 TL
Karar Harcı : 35,90 TL
Noksan Harç : 0,00 TL

Davacı Gider Avansı
Yatırılan Avans : 745,00 TL

Davalı Gider Avansı
Yatırılan Avans : 0,00 TL

Yargılama gideri detayları
Bilirkişi Ücreti: 600,00 TL
Posta Giderleri : 84,00 TL