Emsal Mahkeme Kararı İstanbul 1. Asliye Ticaret Mahkemesi 2015/807 E. 2018/787 K. 17.07.2018 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı henüz kesinleşmemiştir. Yararlı olması amacıyla eklenmiştir.

T.C.
İSTANBUL
1. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ

ESAS NO : 2015/807 Esas
KARAR NO : 2018/787 Karar

DAVA : Tazminat (Ölüm Ve Cismani Zarar Sebebiyle Açılan Tazminat)
DAVA TARİHİ : 12/08/2015
KARAR TARİHİ : 17/07/2018

Mahkememizde görülmekte olan Tazminat (Ölüm Ve Cismani Zarar Sebebiyle Açılan Tazminat) davasının yapılan açık yargılaması sonunda,
GEREĞİ DÜŞÜNÜLDÜ:
DAVA/
Davacı vekili dava dilekçesinde özetle; 14/10/2008 tarihinde müvekkilinin eşi …ın yolcu olarak bulunduğu … plakalı aracın tek taraflı trafik kazası yapması sonucu …ın vefat ettiğini, müteveffanın kazanın oluşumunda kusuru bulunmadığını, … plakalı aracın yolcu taşımacılığı yaptığını, kaza tarihinde Zorunlu Koltuk Ferdi Kaza Sigortası bulunmadığını, müteveffanın yolcu olarak bulunduğu minibüsün Zorunlu Koltuk Ferdi Kaza Sigortası yaptırmasının zorunlu olduğunu, davalıya işbu davadan önce başvuru yapıldığını ancak başvurunun 08/01/2014 tarihinde reddedildiğini, kaza tarihi itibariyle geçerli teminat tutarının vefat eden her bir yolcu için 100.000,00 TL olduğunu beyanla destekten yoksun kalan müvekkili için şimdilik 3.000,00 TL’nin müştereken ve müteselsilen davalıdan tahsiline, temerrüt tarihinden itibaren avans faizi işletilmesine, yargılama giderleri ve vekalet ücretinin davalıya yükletilmesine karar verilmesini talep ve dava etmiştir.
SAVUNMA/
Davalı vekili cevap dilekçesinde özetle; davacının dayandığı ve dosyaya giren tüm yazılı delil, dosya belge örneklerinin ve bilirkişi raporlarının taraflarına tebliğ edilmesini aksi takdirde davanın dava şartı yokluğundan reddi gerektiğini, davacıların zararının ZMMS poliçesinden karşılanması gerektiğini, bu nedenle davanın husumetten reddi gerektiğini, dava konusu taşınmazın taşıma ferdi kaza sigortası yaptırma zorunluluğunun bulunmadığını, dosya kapsamında yer alan evraklardan taşımanın bir yetki belgesi kapsamında yapılmadığının anlaşılmadığı, bunun yanında bir servis taşımacılığının söz konusu olduğunu, kabul anlamına gelmemekle ancak red tarihinden itibaren yasal temerrüt faizi yürütülmesinin mümkün olduğunu beyanla davanın reddine, yargılama giderleri ve vekalet ücretinin davacıya yükletilmesine karar verilmesini talep etmiştir.
DELİLLER VE GEREKÇE/
Kaza tespit tutanağı, nüfus kayıtları, hasar dosyası, mirasçılık belgesi, … 2.Ağır Ceza Mahkemesi’nin … E ve … K.sayılı dosyası, … plakalı aracın trafik tescil bilgileri, Tramer, … Valiliği ve … Ulaştırma İl Müdürlüğü cevabi yazıları, aktüer raporu ve dayanılan diğer deliler celp edilip incelenmiş, hesap raporu alınarak deliller toplanmıştır.
Dava, destekten yoksun kalma tazminatına ilişkindir.
Davacı 14.10.2008 tarihinde gerçekleşen tek taraflı trafik kazasında … plakalı araçta yolcu olarak bulunan eşinin vefatı nedeniyle destekten yoksun kaldığını, eşinin yolcu olarak bulunduğu aracın kaza tarihinde zorunlu koltuk ferdi kaza sigortası olmadığıni iddia etmiştir. Davalı, kaza yapan aracın zorunu koltuk ferdi kaza sigortası yaptırması gerekli araçlardan olmadığını beyanla davanın reddini savunmuştur.
Davacının eşinin 14.10.2008 tarihinde meydana gelen trafik kazasında vefat ettiği, dosyada mevcut mirasçılık belgesine göre ölenin davacının desteği olduğu anlaşılmıştır.
Dosyada mevcut bulunan ve uzman bilirkişi tarafından düzenlenen 21.09.2017 tarihli raporda özetle; tek taraflı kazada araçta yolcu olarak bulunan …ın vefatı nedeniyle mirasçısı olan davacının talep edebileceği destekten yoksun kalma miktarının 25.000,00TL olduğu belirtilmiştir.
Davacı, destekten yoksun kalma talebini Karayolu Yolcu Taşımacılığı Zorunlu Koltuk Ferdi Kaza Sigortası kapsamında davalıya yöneltmiştir.
… plakalı aracın kullanım şekli trafik kaydına göre “gayrı ticari-hususi”dir, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı VIII. Bölge Müdürlüğü’nün 02.05.2018 tarihli yazısına göre kaza tarihi itibariyle “yolcu taşıma yetki belgesi” yoktur, Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi’nin 21.03.2018 tarihli yazısına göre kaza tarihi itibariyle “Karayolu Yolcu Taşımacılığı Zorunlu Koltuk Ferdi Kaza Sigortası” da yoktur.
4925 sayılı kanunun 2. Maddesi; “….Bu Kanun kamuya açık karayolunda motorlu taşıtlarla yapılan yolcu ve eşya taşımalarını, taşımacıları, taşıma acentelerini, taşıma işleri komisyoncularını, nakliyat ambarı ve kargo işletmecilerini, taşıma işlerinde çalışanlar ile taşımalarda yararlanılan her türlü taşıt, araç, gereç, yapıları ve benzerlerini kapsar(…) İl sınırları içerisindeki taşımalar ile yüz kilometreye kadar olan şehirlerarası taşımaların düzenlenmesi il ve ilçe trafik komisyonları ile işbirliği yapılmak suretiyle ilgili valiliklere, belediye sınırları içerisindeki şehiriçi taşımalar belediyelere bu Kanuna göre düzenlenecek yönetmelik esasları dahilinde bırakılabilir….”
4925 sayılı kanunun 17. Maddesi: “….Şehirlerarası ve uluslararası yolcu taşımacıları; duraklamalar dahil olmak üzere yolcunun kalkış noktasından, varış noktasına kadar geçecek süre içinde meydana gelecek bir kaza nedeniyle yolcunun ölümü, yaralanması ya da eşyasının zarara uğramasından dolayı sorumludur.”
4925 sayılı kanunun 18. Maddesi:”Taşımacılar, yolcuya gelebilecek bedeni zararlar için bu Kanunun 17 nci maddesinden doğan sorumluluklarını sigorta ettirmek zorundadır. ….”
-11/06/2009 tarih ve 27255 Sayılı R.G.de yayımlanan Karayolu Taşıma Yönetmeliği’nin 87. maddesi ile yürürlükten kaldırılan ancak olay tarihinde yürürlükte bulunan mülga Karayolu Taşıma Yönetmeliği’nin 2. maddesi:
“… Bu Yönetmelik, kamuya açık karayolunda motorlu taşıtlarla yapılan yolcu (…)taşımalarını(…) kapsar.
(Değişik fıkra: 21/02/2008 – 26794 S.R.G Yön\1.mad) Aşağıdaki taşıtlarla yapılan taşımalar bu Yönetmeliğin kapsamı dışındadır.
a)Özel otomobillerle ve bunların römorklarıyla yapılan taşımalar.
b)Genel ve katma bütçeli dairelerle, il özel idareleri, belediyeler, üniversiteler ve kamu iktisadi teşebbüslerine ait taşıtlarla yapılan ticari olmayan taşımalar.
c)Türk Silahlı Kuvvetlerine ait motorlu taşıt ve bunların römorkları ile yapılan taşımalar.
ç)Lastik tekerlekli traktörlerle çekilen römorklarla yapılan taşımalar.
d)Gerçek kişiler adına hususi olarak kayıt ve tescil edilmiş kamyonet cinsi taşıtlarla yapılan ve hem taşımanın hem de taşınan eşyanın ticari olmadığı taşımalar.
(Değişik fıkra: 15/12/2004-25671 S.R.G. Yön/1.mad) Taşıma mesafesine bakılmaksızın il sınırları içinde yapılan yolcu taşımaları, 100 kilometreye kadar olan şehirlerarası yolcu taşımaları ile belediye sınırları ile mücavir alanı içindeki şehiriçi yolcu taşımaları, bu Yönetmeliğin kapsamı dışında olup; bunlar için Bakanlıkça çıkarılacak Yönetmelik yürürlüğe konuluncaya kadar, il sınırları içinde yapılan yolcu taşımaları ile 100 kilometreye kadar olan şehirlerarası yolcu taşımaları il ve ilçe trafik komisyonları ile işbirliği yapılmak suretiyle ilgili valiliklerce, belediye sınırları ile mücavir alanı içindeki şehiriçi yolcu taşımaları il ve ilçe trafik komisyonları ile işbirliği yapılmak suretiyle ilgili belediyelerce, bu Yönetmeliğin taşımacılar için getirdiği sorumluluk ve yükümlülükler dikkate alınarak düzenlenir….”
-‘Yolcu Taşımalarında Sigorta ve Sigorta Zorunluluğu’ başlıklı 63. Maddesi:
“…Yolcu taşımacıları, duraklamalar dahil olmak üzere yolcunun kalkış noktasından varış noktasına kadar olan seyahat süresince meydana gelecek bir kaza nedeniyle yolcunun ölümü, yaralanması ya da eşyasının zarara uğramasından dolayı sorumludur…”
-‘Yapılması Zorunlu Sigortalar’ başlıklı 64. Maddesi:
“…Yetki belgesi sahipleri, yolcuya gelebilecek bedeni zararlar için bu Yönetmeliğin 63 üncü maddesinden doğan sorumluluklarını sigorta ettirmek zorundadır. Yolcu taşımalarında, Kanunun 18 inci maddesinde tanımlanan “Zorunlu Karayolu Taşımacılık Mali Sorumluluk Sigortası” ile yürürlükte olan “Karayolu Yolcu Taşımacılığı Zorunlu Koltuk Ferdi Kaza Sigortası”nın yaptırılması zorunludur…”
-‘Sigortasız Taşıma Yapılamayacağı’ başlıklı 66. Maddesi:
“….Zorunlu Karayolu Taşımacılık Mali Sorumluluk Sigortası” ve “Karayolu Yolcu Taşımacılığı Zorunlu Koltuk Ferdi Kaza Sigortası” yaptırmayan yetki belgesi sahipleri yolcu taşımacılığı yapamaz ve bunların taşıt belgesinde kayıtlı taşıtlarının trafiğe çıkışına izin verilmez….”
-Ulaştırma Bakanlığı Kara Ulaştırması Genel Müdürlüğünün, 100 Km’ye kadar olan şehirlerarası ve İl içi Yolcu Taşımalarını düzenleyen B.11.0.KUG.0.00. 17.00/230-393 Sayılı, 11/01/2008 tarihli genelgeye göre(2008/KUGM-10/YOLCU);
“…taşıma mesafesine bakılmaksızın il sınırları içinde yapılan yolcu taşımaları ile 100 kilometreye kadar olan şehirlerarası yolcu taşımaları, yönetmelik kapsamı dışında bırakılmış olup, bu kapsamdaki yolcu taşımaları il ve ilçe trafik komisyonları ile işbirliği yapılmak suretiyle, Yönetmeliğin taşımacılar için getirdiği sorumluluk ve yükümlülükler dikkate alınarak ilgili valiliklerce düzenlenmektedir. Söz konusu taşımaların düzenlenmesine ilişkin olarak uygulamada birliğin sağlanması açısından, taşıma mesafesine bakılmaksızın il sınırları içinde yapılan yolcu taşımaları ile 100 kilometreye kadar olan şehirlerarası yolcu taşımalarının düzenlenmesinde Valiliklerce yapılacak düzenlemeler aşağıda belirtilen esaslar çerçevesinde olacaktır:
1. 01/03/2008 tarihine kadar, tasıma mesafesine bakılmaksızın il sınırları içinde yapılan yolcu taşımaları ile 100 kilometreye kadar olan şehirlerarası yolcu taşımalarını düzenleyen “[Y] Yetki Belgesi Yönergesi” Valilikler tarafından yayımlanacaktır.
2. Bu kapsamdaki taşımaların [Y] yetki belgesi sahiplerince yapılması zorunludur.(….)
4.[Y] ve [FY] yetki belgeleri, Ulastırma Bölge Müdürlüklerinin mevcut olduğu …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, … illerinde Bölge Müdürlüklerinden, Ulaştırma Bölge Müdürlüklerinin olmadığı yerlerde ise Valilikçe bu konuda görevlendirilen kamu kurum ve kurulusları tarafından düzenlenecektir.(….)
Yetki belgesinde kayıtlı tüm taşıtlar için “Zorunlu Karayolu Taşımacılık Mali Sorumluluk Sigortası” ile “Karayolu Yolcu Taşımacılığı Zorunlu Koltuk Ferdi Kaza Sigortası” yaptırılması zorunludur.(…)
Valilikler tarafından yayımlanacak olan [Y] Yetki Belgesi Yönergesi yürürlüge girene kadar, bu kapsamdaki yolcu tasımaları Valiliklerin mevcut uygulamaları çerçevesinde düzenlenecek/yürütülecektir….”
4925 sayılı kanunun 2. maddesi ve buna göre çıkarılan yönetmelik ve genelgelere göre, il sınırları içinde yapılan yolcu taşımaları ile 100 kilometreye kadar olan şehirlerarası yolcu taşımalarının kural olarak yönetmelik kapsamı dışında bırakıldığı, bu kapsamdaki yolcu taşımalarının ilgili valiliklerce düzenlendiği, bu düzenleme çerçevesinde ilgili valilikçe (Diyarbakır), … plakalı araç için yolcu taşıma Yetki Belgesi verilmediği, aracın kullanım şeklinin “hususi” olduğu, bu durumda … plakalı aracın Zorunlu Ferdi Kaza Sigortası kapsamında bulunmadığı, davalı … Hesabının da bu sebeple sorumlu olmadığı anlaşılmakla davanın reddine karar vermek gerekmiştir.
HÜKÜM: Gerekçesi yukarıda belirtildiği üzere;
Davanın REDDİNE,
Karar tarihinde yürürlükte bulunan Harçlar Tarifesi gereğince alınması gereken 35,90 TL maktu karar harcının 10,24 TL peşin harç ve 376,00 TL ıslah harcından mahsubu ile bakiye 350,34 TL harcın kararın kesinleşmesi halinde davacıya iadesine,
Davalı lehine karar tarihinde yürürlükte bulunan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi gereğince reddedilen miktar üzerinden hesaplanan 3.000,00 TL nispi vekalet ücretinin davacıdan tahsili ile davalıya verilmesine,
Davacı tarafından yapılan yargılama giderlerinin davacı üzerinde bırakılmasına,
Taraflarca yatırılan bakiye gider avansının kararın kesinleşmesi halinde yatırana iadesine,
Davacı vekilinin yüzüne karşı, davalının yokluğunda, gerekçeli kararın tebliğ tarihinden itibaren iki hafta içinde başvurulması halinde İSTİNAF yolu açık olmak üzere karar verildi. 17/07/2018

Katip …
¸e-imzalı

Hakim …
¸e-imzalı

Harç / Masraf Dökümü
Peşin Harç : 10,24 TL
Karar Harcı : 35,90 TL
Islah Harcı : 376,00 TL
Bakiye Harç :350,34 TL

Davacı Gider Avansı
Yatırılan Avans : 855,75 TL

Davalı Gider Avansı
Yatırılan Avans : 0,00 TL

Yargılama Gideri Detayları
Bilirkişi Ücreti : 600,00 TL
Posta Giderleri : 156,00 TL