Emsal Mahkeme Kararı Diyarbakır Asliye Ticaret Mahkemesi 2023/87 E. 2023/836 K. 04.10.2023 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı henüz kesinleşmemiştir. Yararlı olması amacıyla eklenmiştir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
T.C.
DİYARBAKIR
ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ
GEREKÇELİ KARAR
ESAS NO :
KARAR NO :

HAKİM :
KATİP :

DAVACI :
VEKİLİ :
DAVALI :
VEKİLİ :

DAVA : Menfi Tespit (Abone Sözleşmesi)
DAVA TARİHİ : 21/01/2023
KARAR TARİHİ : 04/10/2023

Mahkememizde görülmekte olan Menfi Tespit (Abone Sözleşmesi) davasının yapılan açık yargılaması sonunda,
GEREĞİ DÜŞÜNÜLDÜ:
Davacı vekili, müvekkili şirketin … tesisat numaralı elektrik abone kullanıcısı olduğunu, müvekkiline ait aboneye …tarihinde …TL tutarında haksız ve hukuka aykırı olarak kaçak fatura tahakkuk edildiğini, sonraki süreçte müvekkiline …tarihinde …TL tutarında ikinci bir fatura tahakkuk ettirildiğini, müvekkili ile davalı kurum arasında keyfi kesilen kaçak elektriğe istinaden yapılan müzakerelerde sözde indirim yapıldığını, müvekkilinin ekte sundukları dekontlardan görüleceği üzere indirimli miktar üzerinden …TL para ödediğini, sonraki süreçte davalı kurumun kalan sözde borca istinaden …tarihinde …TL tutarında yeni bir fatura çıkardığını sözde borcun tüm faturaları keyfi düzenlemiş olup, haksız ve hukuka aykırı tahakkuk ettirildiğini, müvekkilin uzun süredir davalı şirket ile yaptığı sözleşme gereğince elektrik kullandığını tarafına kesilen aylık faturalarını düzenli olarak ödediği, davalının keyfi olarak kaçak elektrik tutanağı düzenlediğini, davaya konu faturaların haksız ve hukuki dayanaktan yoksun olduğunu ileri sürerek fazlası saklı dava dilekçesinde belirtilen faturalardan dolayı şimdilik …TL yönünden borçlu olmadığının tespitine ve davaya konu faturaların iptaline karar verilmesini istemiştir.
Davalı vekili, husumet, derdeslik, zamanaşımı, hak düşürücü süre, görev ve yetki itirazları bulunduğunu, davacının iddialarının gerçeği yansıtmadığını, Müvekkil şirketten celp edilecek olan belgelerden anlaşılacağı üzere davacının primer pano direğinde YG hattında iletken yardımıyla camper atlaması yapmak suretiyle kaçak elektrik kullandığı tespit edildiği, Hal böyle iken kaçak elektrik tüketimi nedeniyle kendisine tahakkuk ettirilen kaçak tahakkuku ile ek tahakkuk bedelleri yönünden davacı tarafından dava açılmış olmasının davacının kötü niyetli olduğunun ispatı olduğu beyan ederek davanın reddi gerektiğini savunmuştur.
Taraflarca dosyaya sunulan deliller incelenmiş, dava dışı DEPSAŞ’tan …tesisat numaralı aboneliğe ilişkin sözleşme ve son 5 yıla ilişkin fatura ekstreleri, davalı …kaçak kullanıma ait tüm bilgi ve belgeler celp edilerek dosya arasına kazandırılmış, elektrik mühendisi bilirkişiden talimat yoluyla bilirkişi raporu alınmıştır.
Dava, davacıya ait …tesisat nolu abonelikte davalı görevlilerince yapılan kontrol sonucunda düzenlenen …tarihli kaçak tutanağı kapsamında tahakkuk ettirilen …TL tutarlı fatura ile …tarihli kaçak tutanağı kapsamında tahakkuk ettirilen …TL ve …TL tutarlı faturalardan dolayı menfi tespit ve faturaların iptali istemine ilişkindir.
Taraflar arasındaki uyuşmazlık; davacının iş yerinde kaçak elektrik kullanıp kullanmadığı ve buna ilişkin olarak davalı şirketçe davaya konu edilen faturalara ilişkin yapılan tahakkukun yerinde olup olmadığı, faturaların iptalinin gerekip gerekmediği, buradan varılacak sonuca göre davacının faturalarda yazılı bedellerden sorumlu olup olmadığı, sorumlu ise miktarına ilişkindir.
Dava konusu kaçak tespit tutanağının düzenlendiği tarihte yürürlükte olan Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu tarafından hazırlanan ve 30/05/2018 tarihli Resmi Gazetede yayınlanarak aynı tarihte yürürlüğe giren Elektrik Piyasası Tüketici Hizmetleri Yönetmeliği’nin Kaçak ve Usulsüz Elektrik Enerjisi Tüketimi -Kaçak elektrik enerjisi tüketimi halleri başlıklı 42.maddesine göre;
“(1) Gerçek veya tüzel kişinin kullanım yerine ilişkin olarak;
a) Perakende satış sözleşmesi veya ikili anlaşma olmaksızın dağıtım sistemine müdahale ederek elektrik enerjisi tüketmesi,
b) Perakende satış sözleşmesi veya ikili anlaşması mevcutken ayrı bir hat çekmek suretiyle dağıtım sistemine müdahale ederek sayaçtan geçirilmeksizin elektrik enerjisi tüketmesi,
c) Perakende satış sözleşmesi veya ikili anlaşması mevcutken sayaçlara veya ölçü sistemine müdahale ederek, tüketimin doğru tespit edilmesini engellemek suretiyle, eksik veya hatalı ölçüm yapılması veya hiç ölçülmeden veya yasal şekilde tesis edilmemiş sayaçtan geçirilerek, mevzuata aykırı bir şekilde elektrik enerjisi tüketmesi,
ç) Dağıtım lisansı sahibi tüzel kişinin ilgili mevzuata uygun olarak kestiği elektrik enerjisini, mücbir sebep halleri dışında açması, kaçak elektrik enerjisi tüketimi olarak kabul edilir.
Kaçak elektrik enerjisi tespit süreci başlıklı 43.maddesine göre;
(1) 42 nci maddenin birinci fıkrasının (a) ve (b) bentleri kapsamında doğrudan dağıtım sistemine yapılan müdahalelerde dağıtım sistemine olan bağlantılar ortadan kaldırılır. Kullanım yerinde EK-5’te yer alan kaçak elektrik tespit tutanağı düzenlenir ve kullanım yerinin elektriği kesilir.
(2) 42 nci maddenin birinci fıkrasının (c) bendi kapsamında sayaca müdahale edildiğine ilişkin şüpheye sebep olacak bir bulguya rastlanılması halinde aşağıda belirtilen kaçak tespit süreci başlatılır;
a) Sayaç sökülerek yerine uygun bir sayaç takılmak sureti ile mevcut sayaç incelemeye alınır.
b) Sökülen ve takılan sayaçlarla ilgili EK-6’da yer alan sayaç değiştirme tutanağı düzenlenir.
c) İnceleme sonucunda sayaca müdahale edilerek tüketimin doğru tespit edilmesinin engellenmesi suretiyle elektrik enerjisinin eksik veya hatalı ölçülerek veya hiç ölçülmeden tüketildiğinin laboratuvar raporu ile tespiti halinde EK-5’te yer alan kaçak tespit tutanağı düzenlenir.
ç) Laboratuvar raporu, kaçak elektrik tespit tutanağı ve ödeme bildirimi beraber tüketiciye bildirilir ve aynı süre içerisinde kesme bildirimi düzenlenmek suretiyle kullanım yerinin elektriği kesilir.
(3) 42 nci maddenin birinci fıkrasının (ç) bendi kapsamında kullanım yerinde EK-5’te yer alan kaçak elektrik tespit tutanağı düzenlenir ve kullanım yerinin elektriği kesilir.
(4) Dağıtım lisansı sahibi tüzel kişi, kaçak tespit süreci sonucunda kaçak elektrik enerjisi tüketimi tespit edilen gerçek veya tüzel kişiler ile ilgili Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda bulunur.
(5) Kaçak elektrik enerjisi tüketiminin tespit edilmesinde, ilgili tüzel kişinin tespitini doğru bulgu ve belgelere dayandırması ve tüketici haklarının ihlal edilmemesi esastır.
(6) Bu madde kapsamında düzenlenen kaçak elektrik tüketim faturası en geç 3 iş günü içerisinde tüketiciye gönderilir.
(7) Bu madde kapsamında yapılan tespit ve işlemler kullanım yerini de içerecek şekilde fotoğraflanır ve iletişim bilgilerinin bulunması halinde kalıcı veri saklayıcısıyla da tüketiciler bilgilendirilir.
Kaçak elektrik tüketim miktarının hesaplanması başlıklı 44.meddesine göre;
(1) 42 nci maddenin birinci fıkrasının (a) ve (c) bentleri kapsamındaki kaçak olarak tüketilen elektrik enerjisi miktarı, tüm tüketiciler için;
a) Öncelikle tüketimi doğru olarak kaydetmiş olan yasal şekilde tesis edilmiş sayaç değerine göre,
b) Tüketimi doğru olarak kaydetmiş yasal şekilde tesis edilmiş sayaç değerinin bulunmaması durumunda, ihtilafsız aynı dönemki tüketim miktarına göre,
hesaplanır. (b) bendi kapsamında, kaçak kullanım tespitinin yapıldığı tarihten geriye dönük olarak yapılan incelemeler sonucunda, tüketim değerlerinin düşmeye başladığı tarih tespit edilebiliyorsa, bu tarihten önceki aynı dönem, ihtilafsız dönem olarak kabul edilir.
(2) Birinci fıkra kapsamında doğru tespit edilmiş tüketim değeri yoksa, kullanım yerinin müstakil trafolu olup olmamasına bakılmaksızın;
a) Meskenlerde, proje varsa projesinde belirtilen gücün kullanma faktörü olan 0,60’ı, projesi yok ise, basit yapılarda 3 kW, diğerlerinde 5 kW’nın altında olmamak üzere bağlantı gücüne ve ortalama günlük çalışma saatine göre, yöresel özellikler ve benzer yapılar göz önüne alınarak,
b) Diğer tüketici gruplarında, tespit edilen kurulu gücün kullanma faktörü olarak alınan 0,60 ile çarpımı sonucu bulunan değer bağlantı gücü olarak kabul edilir ve bu değer 3 kW’nın altında olmamak üzere ortalama günlük çalışma saatlerine göre hesaplanır. Bu tür hesaplamaların yapılamaması durumunda, tüketilen elektrik enerjisi miktarı aynı yörede bulunan benzer kullanım yerlerinin ortalama tüketimlerine göre hesaplanarak tespit edilir.
(3) 42 nci maddenin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında, mühürlenmiş sayaçtan geçirilmeksizin ayrı bir hat çekilerek birtakım cihazlar kaçak olarak beslenmiş ise, tüketilen elektrik enerjisi sadece bu hat üzerindeki cihazların kurulu gücü dikkate alınarak hesaplanır.
(4) 42 nci maddenin birinci fıkrasının (ç) bendi çerçevesindeki tespitlerde; elektrik enerjisinin kesildiği tarihteki endeks değeri ile kaçak tespitinin yapıldığı tarihteki endeks değeri arasındaki fark dikkate alınarak hesaplama yapılır.
Kaçak elektrik enerjisi tüketim miktarının hesaplanmasında ve faturalanmasında esas alınacak süre başlıklı 45.maddesine göre;
(1) Kaçak elektrik enerjisi tükettiği tespit edilen tüketiciye yapılacak faturalandırmada, aşağıda yer alan süreler esas alınır;
a) 42 nci maddenin birinci fıkrasının (a) bendi çerçevesindeki tespitlerde; doğru bulgu ve belgelere dayandırılması kaydıyla kaçak elektrik enerjisi kullanılmaya başlandığı tarih ile kaçak tespitinin yapıldığı tarih arasındaki süre olup bu süre 12 ayı geçemez. Doğru bulgu ve belgelerin bulunmaması halinde bu süre 90 gün olarak alınır.
b) 42 nci maddenin birinci fıkrasının (b) bendi çerçevesindeki tespitlerde; kaçak elektrik enerjisi kullanımına ilişkin olarak yapılacak hesaplamada kullanım süresi esas alınır, bu süre 180 günü geçemez.
c) 42 nci maddenin birinci fıkrasının (c) bendi çerçevesindeki tespitlerde; son endeks okuma ile tutanak düzenlenmiş olması kaydıyla kontrol, mühürleme, kesme-bağlama, sayaç değiştirme işlemleri gibi, sayaç mahallinde dağıtım şirketince gerçekleştirilmiş olan en son işlem tarihi ile kaçak tespitinin yapıldığı tarihe kadar olan süredir ve bu süre 90 günü geçemez.
ç) Birinci fıkranın (b) ve (c) bentlerinde belirtilen sürenin dışında, tüketicinin kaçak elektrik enerjisi kullanım başlangıç tarihinin doğru bulgu ve belgelerle tespit edilmesi halinde, kaçak tüketime ek olarak birinci fıkranın (b) ve (c) bentlerinde belirlenen başlangıç tarihinden itibaren, doğru bulgu ve belgelerle tespit edilmiş kaçak elektrik enerjisi kullanımı başlangıç tarihine kadar geriye dönük normal tüketim hesabı yapılır.
1)Kaçak tüketimi ile kaçağa ilişkin normal tüketim hesabında esas alınacak sürelerin toplamı 12 ayı geçemez. Yapılacak hesaplamada tüketimin yapıldığı kabul edilen dönemlerdeki birim fiyatlar dikkate alınır ve gecikme zammı alınmaz.
(2) 42 nci maddenin birinci fıkrasının (ç) bendi çerçevesindeki tespitlerde; kaçak elektrik enerjisi kullanımına ilişkin olarak yapılacak hesaplamada esas alınacak süre, tüketicinin tespite konu elektrik enerjisinin kesildiği tarih ile kaçak tespitinin yapıldığı tarih arasındaki süredir.
(3) Kaçak elektrik enerjisi tüketim miktarının hesaplanmasında ortalama günlük çalışma saatleri;
a) Meskenlerde; 5 saat,
b) Tarımsal sulama tüketici grubunda yer alan tüketicilerde; ilgili Tarım İl Müdürlüğünden ürün bazında alınacak sulama sezonu saati bilgisi çerçevesinde belirlenen saat,
c) Sanayi tüketici grubundan enerji alanlar ile turistik tesisler, akaryakıt istasyonları, hastaneler, alışveriş merkezleri gibi vardiyalı hizmet veren tüketicilerden, tek vardiyalı çalışanlar için 7 saat, iki vardiya çalışanlar için 14 saat, üç vardiya çalışanlar için 21 saat,
ç) Diğer tüketicilerde; 8 saat, olarak kabul edilir.
(4) Perakende satış sözleşmesi veya ikili anlaşması olmayanlara, çalışma saatleri %20 oranında artırılarak uygulanır. Üç vardiya çalışanlar için bu süre 24 saat olarak kabul edilir.
(5) Üçüncü fıkranın (c) bendinin uygulanmasında, vardiya sayısının tespitinde kaçak tespiti yapan kuruluşun görevlilerinin tespiti ve şirket kayıtları, bunun mümkün olmaması halinde kamu kurum ve kuruluşları tarafından verilen resmi belgeler göz önüne alınır. Çalışma saatlerinin üçüncü fıkranın (c) bendinde belirtilenlerden daha fazla olmasının tespiti durumunda ise tespit edilen saatler esas alınır.
Kaçak elektrik enerjisi tüketiminin faturalandırılması başlıklı 46.maddesine göre;
(1) Tüm kaçak kullanımlara ilişkin hesaplamalar Kurul onaylı tarife tablolarındaki ilgili tüketicinin tüketici grubuna ilişkin tek terimli, tek zamanlı aktif enerji ve dağıtım tarifesi üzerinden yapılır. Yapılan hesaplamalarda reaktif enerjiye ve trafo kayıplarına ilişkin bedeller dikkate alınmaz.
(2) Kaçak elektrik enerjisi tükettiği tespit edilen tüketicinin, 44 üncü madde çerçevesinde hesaplanan tüketimi, dahil olduğu tüketici grubuna kaçak elektrik enerjisi tükettiği dönemde uygulanmakta olan ve birinci fıkrada kapsamı belirtilen tarifenin 1,5 katı ile çarpılarak, kaçak enerji tüketim bedeli hesaplanır ve bu bedel fatura edilir.
(3) Tüketicinin aynı veya başka bir kullanım yerinde mükerrer kaçak elektrik enerjisi tükettiğinin tespiti edilmesi durumunda, kaçak elektrik enerjisi tüketiminin tespit edildiği tarihte yürürlükte olan ve birinci fıkrada kapsamı belirtilen tarifenin 2 katı göz önüne alınarak hesaplama yapılır.
(4) Perakende satış sözleşmesi veya ikili anlaşması olmayanlara ilişkin kaçak elektrik enerjisi tüketimindeki hesaplamalar, ticarethane tüketici grubuna uygulanan birinci fıkrada kapsamı belirtilen tarife üzerinden yapılır. ”
Somut olayda, davalı şirket tarafından davacıya ait …tesisat nolu abonelik hakkında …tarihinde yapılan kontrol sonucu “Primer panoda akım trafosunun giriş ve çıkışlarını iletken yardımı ile şöntlendiği, bu şekilde kaçak kullanıldığı” tespiti yapılarak …tarihli kaçak elektrik tutanağı düzenlendiği ve bu tutanak kapsamında …tarihli ve…TL bedelli faturanın tahakkuk ettirildiği, yine davalı şirket görevlilerince aynı tesisat numaralı abonelik üzerinde …tarihinde yapılan kontrol sonucu “Primer pano direğinde YG hattından iletken yardımıyla camper atlaması yapılarak direk bağlı kaçak kullanıldığı” tespiti yapılarak …tarihli kaçak elektrik tutanağı düzenlendiği ve bu tutanak kapsamında …tarihli ve …TL bedelli faturanın tahakkuk ettirildiği ve yine davalı tarafından kaçak tahakkuku yenilerek …tarihli ve …TL bedelli fatura düzenlendiği anlaşılmaktadır.
Uyuşmazlığın çözümü teknik bilgi ve değerlendirme gerektirdiğinden alınanda uzman bilirkişiden rapor alınmıştır. Bilirkişi raporunda; davalının sunduğu CD içinde tespit anında çekilen fotoğraflar incelendiğinde, ölçü sistemine ve dağıtım sistemine müdahale edilmiş olduğu anlaşıldığı, diğer yandan, yapılan her iki tespit kapsamında kaçak kullanım yapılıp yapılmadığı konusunda en önemli bulgu abonelik tüketim kayıtları olup, bu kayıtlar incelendiğini, Aboneliğe ait CD içindeki tüketim kayıtları incelendiğinde, 2021 yılı öncesinde yıl genelinde tüm aylarda birbirlerine yakın şekilde elektrik tüketimlerinin mevcut olduğu, önemli oranda dönemsel tüketim farklılığı bulunmadığı, 2020 yılı toplam tüketiminin günlük takriben …kWh/gün olmak üzere …kWh olduğu, 2020 yılı …/…döneminde aylık toplam tüketimin …kWh, …/…döneminde …kWh iken …’den sonra tüketim kaydının olağan dışı düşmeye başladığı, ilk kaçak tespiti tarihi …tarihi sonrası 2. kaçak tespit tarihi öncesi ve sonrasında da olağan dışı tüketim düşmesinin devam ettiği, bu dönemlere aylık tüketimlerin …- …kWh aralığında değiştiğinin tespit edildiği, gerek …tarihli kaçak tutanağı kapsamında gerekse …tarihli kaçak tutanağı kapsamında bağlantıların düzeltilmesine izin verilmemesi ve elektriklerin kesilememesi dikkate alındığında, tüketim kayıtları abonelikte ilk kaçak tespitinin hemen öncesi ve sonrasında sürekli şekilde sayaçtan geçmeksizin tüketim yapıldığına işaret ettiği ve her iki kaçak tutanağının doğru bulguyu içerdiği ve Yönetmeliğin 42. maddesi (c) bendi uyarınca kaçak elektrik tüketimini içerdiği sonuç ve kanaatine varıldığı, buna göre davalı …’ın Yönetmelik hükümlerine uygun şekilde tahakkuk ettireceği kaçak kullanım bedelini davacıdan talep hakkı olacağı, yönetmelik hükümlerine göre …tarihli kaçak elektrik tutanağı kapsamında tahakkuk ettirilmesi gereken miktarın …TL olarak hesaplandığı, …tarihli kaçak tutanağı kapsamında tahakkuk ettirilmesi gereken miktarın …TL cezalı tarife üzerinden kaçak bedeli, geriye dönük normal dönem tahakkukları kapsamında tarifelerin farklı olduğu 5 ayrı döneme ilişkin olarak …TL olmak üzere toplam tahakkuk miktarının …TL olarak hesaplandığı, davalı … tarafından CD içinde sunulan …tarihli tutanak kapsamındaki “Kaçak Kayıt Döküm Belgesinde” ” …tar. kaçak uzlaşı olur.ist.” açıklamasının yer aldığı ve tahakkuk tarihinin …olduğunu, bu durumda, …tarihinde tahakkuku yapılan …TL tutarlı faturanın bilahare davacının itirazı üzerine …tarihinde yenilendiği ve kaçak bedelinin yeniden hesaplanarak …kWh enerji miktarı üzerinden …TL tutarlı faturanın keşide edildiğinin anlaşıldığı, her kaçak tutanağı için sadece 1 kez kaçak tahakkuku yapılmasının esas olduğu, davacının …tarihli tutanak kapsamında hesaplanan …TL kaçak bedeli ile …tarihli tutanak kapsamında yenilenen tahakkuk kapsamında taleple bağlılık ilkesi gereğince …TL kaçak bedeli olmak üzere toplamda …TL bedelden sorumlu olacağı mütalaa edilmiştir. Bilirkişi raporu mahkememizce denetime ve hüküm kurmaya elverişli kabul edilmiş ve taraf vekillerince bilirkişi raporu yapılan itiraz yerinde görülmemiştir.
Dosyanın incelenmesinde, davacı tarafından …tarihinde …tarihli kaçak tutanağı kapsamında tahakkuk ettirilen …TL bedelli faturadan dolayı menfi tespit istemiyle açılan dava sonucu Diyarbakır …Asliye Hukuk Mahkemesinin …tarih ve …E….K. sayılı ilamı ile davanın feragat nedeniyle reddine karar verildiği, ilgili karara karşı vekalet ücreti yönünden davalı … vekilinin istinaf yasa yoluna başvurduğu, elde ki davanın açıldığı tarih itibarıyle dosyanın kesinleşmediği bu haliyle davanın halen derdest olduğu, derdestliğin ise 6100 sayılı HMK.’nın 114/1-ı maddesinde dava şartı olarak düzenlendiği ve aynı Kanunun 115. Maddesi gereğince mahkemece re’sen göz önünde bulundurulması gerektiği anlaşılmakla, …tarihli kaçak tutanağı kapsamında tahakkuk ettirilen …TL bedelli fatura yönünden açılan davanın derdestlik nedeniyle 6100 sayılı HMK.’nın 114/1-ı maddesi gereğince usulden reddine karar verilmiştir.
Yine davacı tarafından …tarihinde …tarihli kaçak tutanağı kapsamında tahakkuk ettirilen …TL TL bedelli faturadan dolayı menfi tespit istemiyle açılan dava sonucu Hani Asliye Hukuk Mahkemesinin …tarih ve …E….K. sayılı ilamı ile davanın feragat nedeniyle reddine karar verildiği, ilgili karara karşı vekalet ücreti yönünden davalı … vekilinin istinaf yasa yoluna başvurduğu, elde ki davanın açıldığı tarih itibarıyle dosyanın kesinleşmediği bu haliyle davanın halen derdest olduğu, yine davacı tarafından Hani Asliye Hukuk Mahkemesinin …esas sayılı dosyasına konu edilen …tarihinde …tarihli kaçak tutanağı kapsamında tahakkuk ettirilen …TL TL bedelli faturadan dolayı menfi tespit istemiyle açılan dava sonucu mahkememizin …tarih ve … E.-…K. Sayılı ilamı ile davanın feragat nedeniyle reddine karar verildiği, gerekçeli kararın davacı taraf vekillerine …tarihinde tebliğ edildiği, tarafların karara karşı istinaf yasa yoluna başvurmaması üzerine …tarihinde kesinleştiği ve eldeki dava yönünden kesin hüküm teşkil ettiği, kesin hükmün ise 6100 sayılı HMK.’nın 114/1-i maddesinde dava şartı olarak düzenlendiği ve aynı Kanunun 115. Maddesi gereğince mahkemece re’sen göz önünde bulundurulması gerektiği anlaşılmakla, …tarihli kaçak tutanağı kapsamında tahakkuk ettirilen …TL bedelli fatura yönünden açılan davanın kesin hüküm nedeniyle 6100 sayılı HMK.’nın 114/1-ı maddesi gereğince usulden reddine karar verilmiştir.
…tarihli ve …TL bedelli fatura yönünden yapılan değerlendirmede; bu faturanında …tarihli kaçak tutanağı kapsamında tahakkuk ettirildiği bilirkişi raporundan anlaşılmaktadır. Davacı vekili tarafından …tarihli celsede, Hani Asliye Hukuk Mahkemesinin …Esas ve Diyarbakır …Asliye Hukuk Mahkemesinin …Esas sayılı dosyası ile Diyarbakır Asliye Ticaret Mahkemesinin …Esas sayılı dosyalarındaki feragat beyanlarında herhangi bir değişiklik bulunmadığını, bu dosyalardan feragat ettiklerini, elde ki davada …TL’lik tahakkukun tamamının usulüne uygun olmadığını ileri sürmüştür. Her ne kadar davacı taraf önceki açılan davalardan feragat ettiğini belirtmiş ise de, bu faturanın feragat nedeniyle davanın reddine dair verilen kararlardan sonra düzenlendiği, dava dilekçesinde de yine bu faturanın davalı ile yapılan müzakerelerden sonra düzenlendiği belirtilmekle feragat beyanlarının bu faturayı kapsamadığı ve tahakkuka ilişkin yerindeliğin denetlenmesi gerektiği kabul edilmiştir. Dosya kapsamında alınan ve mahkememizce de benimsenen bilirkişi raporuna göre davacının kaçak elektrik kullandığının sabit olduğu ve …tarihli kaçak elektrik tutanağı kapsamında tahakkuk ettirilmesi gereken miktarın …TL olduğu ancak davalı tarafça bu bedelden daha düşük miktarda tahakkuk yapıldığı anlaşılmaktadır. Her ne kadar bilirkişi raporunda davacı tarafından …tarihinde …TL ve …tarihinde …TL olmak üzere toplam …TL ödeme yapıldığı belirtilerek mahsup işlemi uygulanmış ise de, yapılan ödemelerin elde ki davanın açıldığı tarihten önce olduğu, davacı tarafından elde ki davanın tahakkukun usulüne uygun olmadığından bahisle iptali istemiyle açıldığı ahlaşılmakla bu fatura yönünden açılan davanın reddine karar verilerek aşağıdaki şekilde hüküm kurulmuştur.
HÜKÜM: Gerekçesi yukarıda açıklandığı üzere;
1-Davacının …sayaç numaralı aboneliğine ilişkin kaçak elektrik kullanımına dayalı davalı tarafından tahakkuk ettirilen;
A-…tarihli, …numaralı ve …TL bedelli fatura yönünden açılan davanın 6100 sayılı HMK.’nun 114/1-ı maddesi gereğince dava şartı yokluğundan USULDEN REDDİNE,
B-…tarihli …numaralı ve …TL bedelli fatura yönünden açılan davanın 6100 sayılı HMK.’nun 114/1-i maddesi gereğince dava şartı yokluğundan USULDEN REDDİNE,
C-…tarihli, …numaralı ve …TL bedelli fatura yönünden açılan davanın esastan REDDİNE,
2-Harçlar Kanunu gereğince alınması gereken harç peşin alındığından yeniden harç alınmasına yer olmadığına,
3-Davacılan tarafından yapılan yargılama giderlerinin kendi üzerinde bırakılmasına,
4-Davalı kendisini vekil ile temsil ettirdiğinden karar tarihinde yürürlükte bulunan AAÜT gereğince hesaplanan …TL vekalet ücretinin davacıdan tahsili ile davalıya verilmesine,
5-Davacı tarafından yatırılan gider avansından kullanılmayan kısmın karar kesinleştiğinde davacıya iadesine,
Dair, davacı vekilinin ve davalı vekilinin yüzüne karşı, gerekçeli kararın tebliği tarihinden itibaren 2 hafta içinde Diyarbakır Bölge Adliye Mankemesine istinaf yolu açık olmak üzere verilen karar açıkça okunup usulen anlatıldı.

Katip Hakim