Emsal Mahkeme Kararı Diyarbakır Asliye Ticaret Mahkemesi 2022/272 E. 2022/2604 K. 25.11.2022 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı henüz kesinleşmemiştir. Yararlı olması amacıyla eklenmiştir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
T.C.
DİYARBAKIR
ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ
GEREKÇELİ KARAR

ESAS NO :
KARAR NO :

HAKİM :
KATİP :

DAVACI :
VEKİLİ :
DAVALI :
VEKİLLERİ :
DAVA İHBAR OLUNAN :

DAVA : İtirazın İptali (Eser Sözleşmesinden Kaynaklanan)
DAVA TARİHİ : 17/02/2022
KARAR TARİHİ : 25/11/2022
GEREKÇELİ KARARIN
YAZILDIĞI TARİH :

Mahkememizde görülmekte olan İtirazın İptali (Eser Sözleşmeinden Kaynaklanan) davasının yapılan açık yargılaması sonunda,
GEREĞİ DÜŞÜNÜLDÜ:
Davacı vekili, …Belediye Başkanlığınca … tarihinde … İlçesi Kanalizasyon Şebekesi yapım işine ilişkin yapılan ihalenin müvekkilinin uhdesinde kaldığını, müvekkil şirket tarafından yapım işinin zamanında ve eksiksiz olarak yapılıp … Belediyesine teslim etttiğini, işin finansmanının … Bankası … Bölge A.Ş.’den temin edilen … YTL bedelli kredi ile sağlandığını, ancak beş nolu hakedişin kredinin bittiği gerekçesiyle … Bankası tarafından ödenmemesi üzerine müvekkilin alacağına kavuşamadığını, müvekkil tarafından … Belediye Başkanlığına … tarihli ve … YTL bedelli fatura kesildiğini, fatura bedelinin ödenmemesi üzerine Diyarbakır… İcra Müdürlüğünün … esas sayılı dosyası üzerinden icra takibi başlatıldığını, takibin kesinleşmesine rağmen alacağın tahsil edilemediğini, … tarihinde müvekkil tarafından Kamu Denetçiliği kurumuna yapılan başvuru üzerine verilen … tarihli kararda … tarihinde kabul edilen 6360 sayılı on dört ilde büyükşehir belediyesi ve yirmi yedi ilçe kurulması ile bazı kanun ve kanun hükmünde kararnamelerde değişiklik yapılmasına dair kanun kapsamında söz konusu borcun anılan kanunun geçici 1. maddesinin 8. fıkrasına göre takip dosyasına konu alacağın tahsili için mevcut toplam alacağın… Belediye Başkanlığı ve DİSKİ Genel Müdürlüğü nezdinde talep edilmesi gerektiğine yönelik tavsiye kararı verildiğini, anılan düzenleme ve karara istinaden takibe konu alacağın tahsili için muhataplara yapılan başvuruya cevap dahi verilmediğini, bunun üzerine… tarihinde tekrar TBMM Kamu Denetçiliği Kuruma başvuru yapıldığını ve başvurunun kabulü ile başvuranın alacağının en kısa sürede ödenmesi ve mağduriyetin giderilmesi adına söz konusu borçla ilgili devire yönelik gerekli işlemlerin yapılması hususunda … Valiliği ile … BElediye Başkanlığına tavsiyede bulunulmasına, söz konusu borç devir işlemleri yapıldıktan sonra, borcun ivedilikle ödenmesi noktasında; … Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüğüne tavsiyede bulunulmasına ve kararın ilgililere tebliğine, 6328 sayılı Kanunun 20. maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca, … Valiliği, … Belediye Başkanlığı ve … Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüğünce bu karar üzerine tesis edilecek işlemlerin otuz gün içinde Kuruma bildirilmesinin zorunlu olduğuna, yönelik karar verildiğini, bu karar üzerine … Valiliği Devir, Tasfiye ve Paylaştırma Komisyonunun …tarihinde toplanarak … İlçesi kanalizasyon şebekesinin yapım işi ihalesi işini alan … Ticaret Limited Şirketi’nin kanalizasyon şebekesi yapım işi ile ilgili 5. hak ediş miktarı olan KDV dahil … TL’nin varsa gecikme faizi ve diğer giderlerin ödenmesinin DİSKİ’ye devredilmesine oy birliği ile karar verildiğini, ancak DİSKİ yetkilileriyle defalarca görüşme yapıldığı halde herhangi bir sonuç alınamadığını, tahsili için Diyarbakır İcra Dairesinin … esas sayılı dosyası üzerinden başlatılan icra takibinin davalının haksız itirazı üzerine durduğunu ileri sürerek itirazın iptali ve takibin devamı ile davalı aleyhine %20’den az olmamak üzere icra inkar tazminatına hükmedilmesini istemiştir.
Davalı vekili, yapım işine konu sözleşmenin tarafı…Belediye Başkanlığı olduğundan müvekkiline husumet yöneltilemeyeceğini, zamanaşımının dolduğunu, … Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüğü Yatırım ve İnşaat Dairesi Başkanlığının … sayılı … tarihli yazılarında, “Bahse konu ödeme talebine esas yapım işine ait İdari Şartname, Teknik Şartname, Sözleşme Tasarısı, Geçici Kabul Tutanağı, Kesin Kabul Tutanağı, İş sonu projeler (as-built) ve tüm hak edişlerin birer örneği İlgi(c) sayılı yazı ile …BANK A.Ş. ve …’ nden talep edilmiştir. …BANK A.Ş. tarafından ilgi(ç) yazı ile bahse konu işe ait dosya ve hak ediş örnekleri Kurumumuza iletilmiş olup; işin saha incelemeleri ve tespitlerinin yapılabilmesi için ilgife) makam oluru ile Kurumumuz tarafından oluşturulan Tespit Komisyonu “5 Nolu hak edişte yer alan rölövelerdeki imalatların sahada mevcut olduğunu ve aktif halde çalıştığını tespit etmiştir”. İlgi(ğ) Kamu Denetçiliği Kurumu tavsiye kararı ve İlgi(d) sayılı yazı ile… Valiliği Devir, Tasfiye ve Paylaştırma Komisyonu kararı yazımız ekinde olup; bahse konu alacaktan DİSKİ’ nin hangi tarihten itibaren sorumluluğunun bulunduğu izaha muhtaç bir konu olduğu aşikardır. Hal böyle iken ilgi(f) yazılarımız ile Müşavirliğinizden hukuki görüş talep edilmiş olup; ilgi(g) yazınızda söz konusu edilen alacak iddiasının, alacağın miktarı ve bu alacağın ödenmesinden hangi Kurumun sorumlu olduğu hususlarının tespitinin yargılamaya muhtaç olduğu, oluşacak yargı kararı muvacehesinde işlem yapılması gerektiği, aksi halde teftiş neticesinde kurum zararı ve kişi borcuna gidilebileceği ihtimalinin söz konusu olabileceği belirtilerek ödemenin yargı kararı olmaksızın İdaremizce yapılmasının uygun görülmediği belirtilmiştir.” dendiğini,Yine … Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüğü Yatırım ve İnşaat Dairesi Başkanlığı’ nın … sayılı …tarihli yazılarında “Konuyla ilgili olarak … tarih ve … sayılı yazı ile tespit komisyonu oluşturulmuştur. Tespit komisyonu tutanağında işveren … Belediyesi tarafından yüklenici … Tic. Ltd. Şti’ne ait…tarihli … nolu hakediş tutarı olan …TL’nin ödenmediği bu hakedişe giren imalatların sahada mevcut olduğu görülmüştür. 12.11.2012 tarih ve 6360 sayılı On Üç ilde Büyükşehir Belediyesi ve Yirmi Altı İlçe Kurulması ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 30 Mart 2014 tarihinde yapılan mahalli idareler seçiminden sonra yürürlüğe girmesinden sonra söz konusu borç Kurumumuza bildirilmemiştir. … tarihli… Valiliği Devir Tasfiye ve Paylaştırma Komisyon Kararında … TL (faiz ve diğer giderler hariç) tutarın DİSKİ’ye devredilmesine karar verilmiştir. Hakediş tarihi… ile 6360 sayılı yasanın yürürlük tarihi olan 30 Mart 2014 arasında geçen sürede bildirimde bulunulmaması nedeniyle … Belediyesinin sorumluluğu bulunmaktadır. Bu nedenle … yılındaki ödenmesi gereken bir hakedişten … Belediyesi sorumludur. İdaremizin bu borç ve faizinden sorumlu tutulması mümkün değildir. Dolayısıyla borca itiraz edilmesi gerekmektedir.” dendiğini, ayrıca davacı şirketin … Belediyesi adına … Bankası tarafından ihalesi yapılmış olan kanalizasyon şebekesi yapım işi ile ilgili alacağının; 6360 sayılı yasa gereğince 30 Mart 2014 tarihinde yapılan mahalli idareler seçiminden önce … Valiliği’nce oluşturulan Devir, Tasviye ve Paylaştırma Komisyonuna bildirildiğine ilişkin bir kayıt bulunmamakla birlikte, idarenin kayıtlarında da böyle bir borca dair tespit bulunmadığını, dava konusu edilen alacak iddiası, alacağın miktarı ve bu alacağın ödenmesinden hangi kurumun hangi tarih aralığından sorumlu olacağı hususlarının tespiti, yargılamaya muhtaç olup oluşacak yargı kararı muvacehesinde işlem yapılması gerektiğini, aksi durumda ise teftiş neticesinde kurum zararının söz konusu olabileceğini, bu nedenle alanlarında uzman bilirkişiler tarafından rapor alınması gerektiğini, zira kabul anlamına gelmemekle birlikte … Belediyesine ait … yılında doğmuş borç ve faizlerden müvekkil idarenin sorumlu tutulamayacağını, Diyarbakır İcra Hukuk Mahkemesinin … E. numaralı dosyasının da mahkemeniz dosyası arasına alınarak incelenmesini ve davanın … Belediye Başkanlığı’na ihbar edilmesini talep ettiklerini beyan ederek davanın reddi gerektiğini savunmuştur.
Taraflarca dosyaya sunulan deliller incelenmiş, Diyarbakır İcra Dairesinin … esas ve … esas (Eski; Diyarbakır…İcra Müdürlüğünün … esas) sayılı dosyaları celp edilerek dosya arasına kazandırılmış, dava dava dışı … Belediye Başkanlığına ihbar edilmiştir.
Dava, davacı şirket ile dava dışı … Belediye Başkanlığı arasında imzalanan … İlçesi Kanalizasyon Şebekesi yapım işine konu beşinci hakediş bedeli karşılığı düzenlenen faturaya dayalı asıl alacak ve işlemiş faizin tahsili amacıyla başlatılan icra takibine vaki itirazın iptali istemine ilişkindir.
Davacı şirket ile dava dışı … Belediye Başkanlığı arasında … Belediyesi Kanalizasyon Şebekesi yapımına ilişkin … tarihli sözleşme imzalandığı, sözleşmenin “ödeme yeri ve şartları” başlıklı 12.1. maddesine göre yüklenicinin hak edişinin … Bankası … Müdürlüğünce ödeneceğinin kararlaştırıldığı, davacı tarafından beş nolu hakediş karşılığı düzenlenen … tarihli ve …TL bedelli fatura düzenlendiği, beş nolu hakediş bedelinin … Bankası tarafından tahsis edilen kredinin bittiği gerekçesiyle ödenmediği, …Belediye Başkanlığı tarafından da ödenmemesi üzerine davacı tarafından …Belediye Başkanlığı aleyhine … tarihinde …TL asıl alacak, …,00 TL işlemiş faiz olmak üzere toplamda …,00 TL’nın tahsili amacıyla Diyarbakır… İcra Müdürlüğünün … esas sayılı dosyası üzerinden ilamsız icra takibi başlatıldığı,… Belediye Başkanlığınca takibe yetki yönünden itiraz edildiği, borcun içeriğine dair herhangi bir itirazda bulunmadığı, takibin kesinleştiği, … Belediye Başkanlığınca yeterli ödenek bulunmadığından ödeme yapılmadığının İcra Müdürlüğüne bildirildiği, davacı tarafından TBMM Kanu Denetçiliği Kurumuna ayrı ayrı yapılan başvurular üzerine başvurunun kabulü ile başvuranın alacağının en kısa sürede ödenmesi ve mağduriyetin giderilmesi adına söz konusu borçla ilgili devire yönelik gerekli işlemlerin yapılması hususunda … Valiliği ile … Belediye Başkanlığına tavsiyede bulunulmasına, yönelik tavsiye kararı verildiği,… Valiliği Devir, Tasfiye ve Paylaştırma Komisyonunun … tarihli kararı ile yapım işi ile ilgili beş nolu hak ediş miktarı olan KDV dahil … TL’nin varsa gecikme faizi ve diğer giderlerin ödenmesinin DİSKİ’ye devredilmesine karar verildiği, davacı tarafından hakediş bedelinin ödenmesi için DİSKİ’ye yapılan başvuruya istinaden ödeme yapılmadığı, bu sefer davacı tarafından … TL asıl alacak, … TL işlemiş faiz (… tarihinden itibaren yasal faiz) olmak üzere toplamda … TL’nın tahsili amacıyla Diyarbakır İcra Dairesinin … esas sayılı dosyası üzerinden ilamsız icra takibi başlatıldığı, davalının gönderilen ödeme emrine süresinde itirazı üzerine takibin durduğu, eldeki itirazın iptali davasının 1 yıllık hak düşürücü süre içerisinde açıldığı anlaşılmaktadır.
Davaya konu edilen hakediş bedelinin içeriğine ve miktarına yönelik taraflar arasında bir ihtilaf bulunmamaktadır. Uyuşmazlık, zamanaşımının dolup dolmadığına, davalının hakediş bedelinin ödenmesinden sorumlu olup olmadığına, sorumlu ise miktarına, temerrüdün ve icra inkar tazminatına ilişkin koşulların gerçekleşip gerçekleşmediğine ilişkindir.
06.12.2012 tarihli 28489 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 6360 sayılı On Dört İlde Büyükşehir Belgdiyesi ve Yirmi Yedi İlçe Kurulması İle Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun;
9.1. Büyükşehir belediyesi kurulması ve sınırlarının belirlenmesi başlıklı 1. maddesinde; “(1) Aydın, Balıkesir, Denizli, Hatay, Malatya, Manisa, Kahramanmaraş, Mardin, Muğla, Ordu, Tekirdağ, Trabzon, Şanlıurfa ve Van illerinde, sınırları il mülki sınırları olmak üzere aynı adla büyükşehir belediyesi kurulmuş ve bu illerin il belediyeleri büyükşehir belediyesine dönüştürülmüştür. (2) Adana, Ankara, Antalya, Bursa, Diyarbakır, Eskişehir, Erzurum, Gaziantep, İzmir, Kayseri, Konya, Mersin, Sakarya ve Samsun büyükşehir belediyelerinin sınırları il mülki sınırlarıdır. (3) Birinci ve ikinci Jikrada sayılan illere bağlı ilçelerin mülki sınırları içerisinde yer alan köy ve belde belediyelerinin tüzel kişiliği kaldırılmış, köyler mahalle olarak, belediyeler ise belde ismiyle tek mahalle olarak bağlı bulundukları ilçenin belediyesine katılmıştır. …”
9.2. Anılan Kanunun geçici 1. maddesinde;”(1) Bu Kanundaki devir, tasfiye ve paylaştırma işlemlerini Yyürütmek üzere vali tarafından, hir vali yardımcısının başkanlığında, valinin uygun göreceği kurum ve kurtluş temsilcilerinin ve ilgili belediye başkanlarının katılımıyla devir, tasfiye ve paylaştırma komisyonu kurulur. Bu komisyona yardımcı olmak üzere valinin görevlendirmesi ile alt komisyonlar da kurulabilir. (3) 1 inci maddeye göre tüzel kişilikleri kaldırılan belediye ve köylerin personeli, her türlü taşınır ve taşınmaz malları, hak, alacak ve borçları, komisyon kararıyla ilgisine göre bakanlıklara, büyükşehir belediyesi, bağlı kuruluşu veya ilçe belediyesine devredilir. Devir işlemi ilk mahalli idareler genel seçimi itibarıyla uygulamaya konulur.(4) Bu Kanun ile tüzel kişilikleri kaldırılan il özel idareleri; personelini, her türlü taşınır ve taşınmaz malları ile hak, alacak ve borçlarını bu Kanımun Yayımı tarihinden itibaren bir ay içinde valiliğe bildirir. Bu idarelerin taşınmazlarının satışı, tahsisi ve kiralanması, iş ve toplu iş sözleşmesinin yapılıması, her türlü imar uygulaması (inşaat ruhsatı hariç), iş makineleri ve diğer taşıtların satışı ile borçlanmaları İçişleri Bakanlığın onayına bağlıdır. ..(5) Bu Kanun ile tüzel kişilikleri kaldırılan il özel idarelerinin ker türlü taşınır ve taşınmaz malları, hak, alacak ve borçları, komisyon kararıyla ilgisine göre bakanlıklara, bakanlıkların bağlı veya ilgili kuruluşları ile bunların taşra teşkilatına, valiliklere, yatırım izleme ve koordinasyon başkanlığına, büyükşehir belediyesine ve bağlı kuruluşuna veya ilçe belediyesine devredilmesine karar verilir. Devir işlemi, yapılacak ilk mahalli idareler genel seçimi tarihinde uygulamaya konulur. (7) Bu Kanunla büyükşehir belediyesine dönüşen il belediyesinin sahip olduğu her türlü taşınır, taşınmaz malları ve personeli, komisyon kararıyla ilgisine göre büyükşehir belediyesi ve ilçe belediyeleri ile bağlı kuruluşlar arasında paylaştırılır.(8) Bu Kanunla büyükşehir ilçe belediyesi olan belediyelerce yürütülen su, kanalizasyon, katı atık depolama ve bertaraf, ulaşım, her çeşit yolcu ve yük terminalleri, toptancı halleri,mezbaha, mezarlık ve itfaiye hizmetlerine ilişkin olmak üzere personel, her türlü taşınır ve taşınmaz malları ve bu hizmetlerin yerine getirilmesine yönelik yatırım, alacak ve borçları, komisyonca ilgisine göre büyükşekir belediyesi ile ilgili bağlı kuruluş arasında paylaştırılır.” düzenlemelerine yer verilmiştir.
10.2560 sayılı İstanbul Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüğü Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunun;
10.1. Kuruluş başlıklı 1. Maddesinde;”…Genel Müdürlüğün hizmeti, İstanbul Büyük Şehir Belediyesinin görev alanı ile sınırlıdır. Ancak, şehrin yararlandığı su kaynaklarının korunmasına ilişkin ihzmetler, büyükşehir belediye sınırları dışında da olsa bu kuruluş tarafından yürütülür. Ayrıca Cumhurbaşkanı anasistem ile ilgili başka belediye ve köylerin su kanalizasyon işlerini de bu Genel Müdürlüğe verebilir.”
10.2. “Devir işleri” başlıklı 26. maddesinde; “Bu Kanunun 1 inci maddesinin 2nci fıkrası gereğince Cumhurbaşkanı Kararı ile su ve kanalizasyon işleri İSKİ’ye verilecek belediye ve köyler ile yakın çevresindeki belediye ve köylerin İstanbul Belediyesine bağlanmaları halinde bu belediye ve köylerin mevcut su, kanalizasyon tesisleri ve bunlarla ilgili taşınır ve taşınmaz malları, kak ve borçları ve personeli tüm özlü hakları ile birlikte bir protokolle İSKİ’ye devredilir.
10.3. Ek 5. maddesinde;”Bu Kanun diğer büyükşehir belediyelerinde de uygulanır.” düzenlemelerine yer verilmiştir.
Somut olayda, davacı tarafından … Belediye Başkanlığı ile arasında kanalizasyon şebekesi yapım işine ilişkin imzalanan sözleşme kapsamında yapılan iş karşılığı hak ediş miktarına ilişkin düzenlenen … tarihli faturaya dayalı … tarihinde ilamsız icra takibi başlatıldığı, hak ediş miktarının içeriğine herhangi bir itiraz bulunulmadığı, yeterli ödenek bulunmadığından ödeme yapılmadığı, öte yandan, … İlçe Belediye Başkanlığının da il mülki sınırları içinde bulunduğu, … Büyükşehir Belediyesi 6360 sayılı Kanundan önce büyükşehir statüsünde olan bir belediye olması ile birlikte 6360 sayılı Kanunun uygulamaya geçmesiyle il mülki sınırlarının büyükşehir belediye sınırı haline geldiği, 2560 sayılı Kanunun 10.3 ek beşinci maddesine göre bu Kanunun diğer büyükşehir belediyelerinde de uygulanacağının düzenlendiğini, 6360 sayılı Kanunun ilgili hükümlerinin 1 Nisan 2014 tarihinde yürürlüğe girmesiyle de … Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüğü’nün … ili sınırlarının tamamına hizmet götürmeye başladığı, 6360 sayılı Kanun ile büyükşehir belediyesine dönüşen il belediyesi ve büyükşehir ilçe belediyesine dönüşen ilçe helediyeleri ile tüzel kişiliği kaldırılan il özel idareleri, belde belediyeleri ve köyler ile daha önce büyükşehir belediye statüsünde olup bu Kanunla büyükşehir belediye sınırlarının il mülki sınırı haline gelmesi ve bu yerlerde tüzel kişiliğe sahip köy ve belde belediyelerinin tüzel kişiliğinin kaldırılması ile su ve kanalizasyon hizmetlerinin büyükşehirlerde kurulacak su ve kanalizasyon idarelerince yürütüleceği, daha önce büyükşehir statüsünde bulunan büyükşehirlerde bulunan su ve kanal idarelerinin de il mülki sınırlarına hizmet götüreceğinden su ve kanalizasvon hizmeti ile ilgili olarak taşınır, taşınmaz, alacak ve borçların ilgili idareye geçmesinin gerektiği, söz konusu işlemlerin 6360 sayılı Kanun çerçevesinde Valilik bünyesinde kurulan devir, tasfiye ve paylaştırma komisyonları tarafından yapıldığı gerektiği, takibe ve davaya konu alacağa ilişkin olarak, … Valiliği Devir, Tasfiye ve Paylaştırma Komisyonunun … tarihli kararı ile …İlçesi kanalizasyon şebekesinin yapım işi ihalesi işini alan davacının beş nolu hakediş miktarı olan KDV dahil … TL’nın varsa gecikme faizi ve diğer giderlerin ödenmesinin DİSKİ’ye devredilmesine karar verildiği, anılan kararın iptaline yönelik davacı tarafından idari yargıda herhangi bir davada açılmadığı gözetildiğinde, davalı DİSKİ’nin davacının hak ediş bedeli alacağını ödemekle yükümlü olduğunun kabulü gerekmiştir.
Her ne kadar davalı tarafça zamanaşımının dolduğu ileri sürülmüş ise de, davacı tarafından … tarihinde … Belediye Başkanlığı aleyhine sonradan Diyarbakır İcra Dairesinin … esasını alan Diyarbakır…. İcra Müdürlüğünün … esas sayılı dosyası üzerinden takip başlatılmış olmasına ve bu takip dosyasında en son … tarihinde DİSKİ adına ödeme emri gönderilmesinin talep edilmiş olmasına ve İcra Dairesince talebin yargılama gerektiren işlerden olması nedeniyle reddine karar verildiği ve davaya konu alacağın davalıya devredildiği gözetildiğinde icra takibinin zamanaşımı süresi içerisinde başlatıldığı anlaşılmakla davalının zamanaşımı definin reddine karar verilmesi gerekmiştir.
Takipte talep edilen işlemiş faiz yönünden, TBK.’nun 117. maddesi gereğince muaccel bir borcun borçlusu alacaklının ihtarı ile temerrüde düşer. Davacı, … Belediye Başkanlığı aleyhine … tarihinde Diyarbakır … İcra Müdürlüğünün …esas sayılı dosyası üzerinden takip başlatmıştır. Bu tarihten önce borçlunun temerrüde düşürüldüğüne ilişkin dosya kapsamında bir iddia ve delil bulunmamaktadır. Bu nedenle davacının … tarihinden itibaren faiz talep edebileceği kabul edilmiş ve takipte talep edilen yasal faiz kapsamında … tarihinden davalı DİSKİ aleyhine başlatılan takip tarihi olan …tarihine kadar mahkememizce resen hesaplama yapılmış ve davacının… TL işlemiş faiz talep edebileceği kabul edilmiştir. Takibe konu alacağın, yasal değişiklik ve buna bağlı tesis edilen idari işlemlerle davalı DİSKİ’ye devredilmiş olması karşısında, davalı DİSKİ’nin ayrıca temerrüde düşürülmesine ilişkin ihtar aranmasına gerek görülmemiştir.
İcra inkar tazminatına ilişkin, takibe konu hak ediş bedeli miktarının taraflar arasında uyuşmazlık konusu olmamasına ve buna göre likit ve belirlenebilir olması karşısında, davalı asıl alacak miktarı olan hak ediş bedelinin %20’si üzerinden hesaplanan icra inkar tazminatına hükmedilmesi gerekmiş ve aşağıdaki şekilde hüküm kurulmuştur.
HÜKÜM-Gerekçesi yukarıda açıklanan nedenlerle:
1-Davacının davasının KISMEN kabulü ile davalının Diyarbakır İcra Dairesi’nin … esas sayılı dosyasında ödeme emrine yaptığı itirazın, … TL asıl alacak, …TL işlemiş faiz olmak üzere toplam … TL miktarla İPTALİNE, takibin bu miktar üzerinden DEVAMINA ,
2-Takip tarihinden itibaren asıl alacağa yasal yıllık % 9 faiz işletilmesine,
3-Davacının fazlaya ilişkin isteminin REDDİNE,
4-İtirazın iptaline karar verilen asıl alacak miktarının % 20 si olan … TL icra İnkar tazminatının davalıdan tahsili ile davacıya ÖDENMESİNE
5-Reddedilen miktar yönünden davacı haksız çıkmış olsa da kötüniyeti ispat edilemediğinden davalının kötüniyet tazminatı talebinin REDDİNE,
6-Harçlar Kanunu gereğince alınması gereken 18.361,14 TL karar ve ilam harcından, başlangıçta alınan 711,85 TL peşin harç ile sonradan tamamlama harcı olarak alınan 2.640,31 TL harcın mahsubu ile bakiye 15.008,98 TL harcın davalıdan tahsili ile Hazineye irad kaydına,
7-Davacı tarafından başlangıçta yatırılan 80,70 TL başvuru harcı ve peşin harç olarak yatırılan 711,85 TL ile tamamlama harcı olarak yatırılan 2.640,31 TL olmak üzere toplamda 3.432,86 TL’nın davalıdan tahsili ile davacıya verilmesine,
8-Davacı tarafından yargılama gideri olarak sarf edilen 32,50 TL posta giderinin kabul/red oranı dikkate alınarak 31,47 TL’lik kısmının davalıdan tahsili ile davacıya verilmesine, bakiye yargılama giderinin ise davacı üzerinde bırakılmasına,
9-Arabuluculuk aşaması görüşme sonucunda anlaşamama ile sonuçlanmış ise de, UYAP üzerinden eklenen… nolu Arabuluculuk Dosyası içerisinde düzenlenmiş herhangi bir sarf kararına rastlanmadığından bu hususta karar verilmesine yer olmadığına,
10-Davacı tarafından yatırılan gider avansından kullanılmayan kısmın karar kesinleştiğinde ve istek halinde davacıya iadesine,
Dair, taraf vekillerinin yüzüne karşı, kararın tebliği tarihinden itibaren 2 hafta içinde Diyarbakır Bölge Adliye Mankemesine istinaf yolu açık olmak üzere verilen karar açıkça okunup usulen anlatıldı.

Katip Hakim