Emsal Mahkeme Kararı Diyarbakır Asliye Ticaret Mahkemesi 2021/1888 E. 2022/2473 K. 26.10.2022 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı henüz kesinleşmemiştir. Yararlı olması amacıyla eklenmiştir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
T.C.
DİYARBAKIR
ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ
GEREKÇELİ KARAR
ESAS NO :
KARAR NO :

HAKİM :
KATİP :

DAVACI :
VEKİLLERİ :
DAVALI :
VEKİLİ :
DAVALI :

DAVA : Tazminat (Haksız Fiilden Kaynaklanan)
DAVA TARİHİ : 23/11/2021
KARAR TARİHİ : 26/10/2022
GEREKÇELİ KARAR
YAZIM TARİHİ :

Mahkememizde görülmekte olan Tazminat (Haksız Fiilden Kaynaklanan) davasının yapılan açık yargılaması sonunda,
GEREĞİ DÜŞÜNÜLDÜ:
DAVA : Davacı vekili Mahkememize sunmuş olduğu dava dilekçesinde özetle; Müvekkili …’a ait 3… plaka sayılı aracın, … tarihinde Diyarbakır ili … İlçesi … üzerinde seyir halindeyken, sürücüsü …, maliki (işleteni) davalı … şirketi olan … plaka sayılı aracın arkadan çarpması sonucu hasara uğradığını, meydana gelen kazada … plakalı araç sürücüsünün sigorta şirketi tarafından tayin edilen eksperce tamamen (%100) kusurlu bulunduğunu, meydana gelen bu kazanın Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi kayıtlarında (Tramer İhbar No: …) “… plakalı araç %100 kusurlu bulunmuş, şirketler arası mutabakat sağlanmıştır.” şeklinde kayıtlı olduğunu, Karayolları Trafik Kanunun 91 ve devamı maddeleri uyarınca, zorunlu mali sorumluluk sigortası yaptırılması zorunlu bir sigorta türü olmakla birlikte, yine aynı kanunun 85. Maddesinin 1. Fıkrasında belirtilen zararların karşılanması amacıyla yaptırıldığını, … plakalı aracın zorunlu mali sorumluluk sigortası davalı … Sigorta Şirketince düzenlenmiş ve kaza, sigorta süresi içerisinde meydana geldiğini, söz konusu kaza neticesinde …-TL tutarındaki onarım bedelinin müvekkilinin kasko şirketi tarafından giderildiğini, kazadan dolayı araçta oluşan değer kaybına ilişkin olarak davalı sigorta şirketine … tarihinde yaptıkları başvuru sonucu kendilerine …-TL ödendiğini, ancak bu değer kaybı ödemesinin neye göre belirlendiğini bilmediklerini, bu konuda sigorta şirketinin kendilerine herhangi bir açıklama yapmadığını, kaldı ki bu miktarın araçta oluşan gerçek değer kaybının çok altında bir rakam olduğunu, bu nedenle davalarının davamızın kabulü ile 6100 sayılı Yasanın 107. maddesi uyarınca yapılacak yargılama ve toplanacak delillerle araçtaki değer kaybının belirlenmesinden sonra, değer kaybının poliçede belirtilen miktarla sınırlı olmak üzere davalı … Sigorta Şirketinden … tarihinden itibaren işletilecek yasal faizi ile birlikte tahsiline, poliçede belirtilen miktarı aşması halinde ise aşan kısmının kaza tarihinden (…) itibaren işleyecek olan yasal faizi birlikte araç işleteni davalı … Şirketinde tahsiline karar verilmesini Mahkememizden talep etmiştir.
CEVAP : Davalı sigorta şirketi vekili Mahkememize sunmuş olduğu cevap dilekçesinde özetle; Huzurda görülmekte olan uyuşmazlığa ilişkin müvekkili Şirket tarafından … nolu …-… tarihleri arasında KTK ZMMS (Trafik Sigortası) ile sigortalanan … plakalı aracın karışmış olduğu kaza sonucu davacı tarafa ait aracın uğradığı değer kaybı talep edildiğini, poliçe kapsamında maddi zararlar açısından kaza tarihinde araç başına azami teminat limitinin …-TL olduğunu, davacının müvekkili şirkete başvurması üzerine şirketçe … nolu hasar dosyası açılmış olup, yapılan hesaplamaya göre davacıya …TL değer kaybı ödemesi yapıldığını, müvekkili şirketin söz konusu ödemeyle birlikte üzerine düşen tüm sorumluluğunu yerine getirdiğini, bu nedenle davanın reddi ile mahkeme masrafları ve vekalet ücretine ilişkin masrafların davacı taraf üzerinde bırakılmasını talep etmiştir.
DELİLLER : Dava dilekçesi, cevap dilekçesi, sigorta poliçesi, başvuru ve hasar dosyası, keşif, bilirkişi raporu, vs…
GEREKÇE :
Dava, trafik kazası nedeniyle araçta oluşan değer kaybının tazmini talebine ilişkindir.
Dosyada mübrez trafik kazası tespit tutanağının incelenmesi neticesinde, … günü davalıya sigortalı … plaka sayılı araç ile davacıya ait …plaka sayılı aracın çarpışması sonucu çift taraflı maddi hasarlı trafik kazası meydana geldiği, araçta oluşan hasar ile kazanın uyumlu olduğunun bilirkişi tarafından tespit edildiği, kazanın meydana gelmesinde davalıya sigortalı sürücüsünün asli ve tam kusurlu olduğu vicdani kanaatine varılmıştır.
Makine mühendisi – Otomotiv uzmanı bilirkişinin raporunun incelenmesinden araç üzerinde yapılan incelemede tespiti istenen aracın … plaka sayılı, … renginde, … tipinde … marka, … model, … şasi numaralı … Kilometrede HUSUSİ araç olduğu,
Söz konusu kazaya ait resimler ve kaza tutanakları incelendiğinde maddi hasarlı kazanın; … plaka sayılı … marka aracın ön kısımları ile … plaka sayılı … marka aracın arka kısımlarına çarpması sonucu trafik kazası meydana geldiği, araçta oluşan hasar ile kazanın uyumlu olduğu tespit edilmiştir.
Sigorta Bilgi Gözlem merkezi yapılan sorgulamada … plakalı aracın mevcut kazadan önce farklı tarihte herhangi bir kazaya karışmamış olduğu tespit edilmiştir.
Kaza sonrası dava konusu araç üzerinde … HİZ. LTD. ŞTİ. tarafından … Otomotiv … Yetkili servisi gözetiminde … dosya numarası ile inceleme yapıldığı tespit edilmiştir.
Dava konusu araç için … tarihinde … HİZ.LTD. ŞTİ. tarafından … dosya numarası ile hazırlanan rapor ve araca ait resimler detaylı olarak incelendiğinde, arka panel, arka tampon, arka bagaj kapağı, sol arka stop lambası, bagaj fitili, bagaj kilitti, arka tampon demiri ve bağlantı elamanları parçalarının değiştiği; arka havuz sacı, sol arka şasi kolu, arka spoiler ve park sensor tesisatı parçalarının ise onarım gördüğü, toplam 25 adet parça için eksperlik çalışması yapıldığı anlaşılmıştır.
Sigorta şirketleri hasar onarım işletmeleri ile belirli bir ıskonto anlaşması çalışmaktadır. Sigorta şirketi tarafından yönlendirilen eksper; hasar dosyası, şirketler tarafından hazırlanan hasar listesi ve araç üzerinde gerekli incelemeleri yaparak, hasar gören parçaların onarım mı yoksa değişim mi gerektiğine karar verir. Onarım şirketi tarafından onarılacak ve değişimi yapılacak parçalar tespit edildikten sonra belirtilenen ıskonto oranı üzerinden anlaşılarak onarım işlemi yapılmaktadır. Dava dosyasındaki ekspertiz raporu incelendiğinde; ekspertiz çalışmasının yapıldığı ve hasar gören parçaların değiştirilmesi için yapılan parça ve işçilik fiyat listesindeki parçaların referans kodları incelendiğinde; kullanılan parçaların tamamen orijinal parça kullanıldığı tespit edilmiştir.
Oluşan hasar sonrası dava konusu araç üzerinde … Dosya numarası ile … LTD.ŞTİ tarafından, hasar ve ekspertiz inceleme yapılmış ve bu inceleme sonucunda hazırlanan … tarihli, ekspertiz çalışmasında belirtilen yedek parça ve işçilik dahil ıskontolu toplam … ₺ (KDV Hariç) tutarında bedel ile onarım işlemi yapıldığı tespit edilmiştir. Davaya konu aracın onarımı için yapılan piyasa araştırması sonucu ile uyumlu olduğu bildirilmiştir.
Dava konusu araçta, … tarihinde meydana gelen kaza öncesi (hasarsız hali) ve hasar tarihi dikkate alınarak değerinin tespiti için; TSB kasko değer listesinden,(https://www.tsb.org.tr/tr/kasko-deger-listesi) (… TL) belirlenmiştir. Davaya konu aracın geçmiş hasarlarında dikkate alınarak yapılan araştırmasında (Diyarbakır ikinci el oto alım-satım şirketleri … Otomotiv– … Otomotiv – … Otomotiv işletmeleri) aracın hasar geçmişi, geçmiş mülkiyet durumu ve araç rayicini belirleyecek diğer faktörler dikkate alınarak benzer özelliklere sahip bir aracın piyasa genelinde ortalama fiyat araştırması yapılmıştır. Benzer özelliklere sahip bir aracın piyasa genelinde … TL ile … TL aralığında değişkenlik gösterdiği, mevcut olan pazarlık payı ve servislerden ve galericilerden alınan fiyatlarda komisyon payı bulunduğu da dikkate alınarak emsal aracın … TL bedel ile temin edilebileceği kanaatine varılıp değerlendirmeye alınmıştır.
Hasarsız aracın rayiç bedeli için yapılan araştırmalar sonucunda;
TSB Kasko değer listesi : … TL
WRL Otomotiv (Diyarbakır) : … TL
Kelaynak (Diyarbakır) : … TL
Gümüşçü Otomotiv (Diyarbakır) : … TL
Dava konusu aracın … kaza tarihi ile hasarı onarıldıktan sonraki hali dikkate alınarak aracın değer kaybı için emsal bir aracın ikinci el rayiç bedelinin; parça değişimi ve boya işlemi yapılan kısımlar ve mevcut hasardan dolayı oluşacak tramer miktarı, onarım işlemleri dava dosyasında bulunan belgeler (eksper raporları, tutanaklar, resimler ve sair evraklar) doğrultusunda, dikkate alınarak yapılan piyasa araştırması sonucu … TL olacağı bildirilmiştir.
Araç hasarın onarımdan sonraki yapılan araştırma Sonucunda;
WRL Otomotiv (Diyarbakır) : … TL
Kelaynak (Diyarbakır) : … TL
Gümüşçü Otomotiv (Diyarbakır) : … TL

Dava konusu aracın hasarsız halinin … TL bedel ile temin edilebileceği, aracın hasarı onarıldıktan sonra … TL bedel ile temin edilebileceği göz önünde bulundurulduğunda, onarım işlemlerinden kaynaklı olarak ortalama … TL değer kaybına uğrayacağı belirlenmiştir.
Dava konusu araçta yapılan değerlendirilmede, piyasa araştırmaları göz önüne alındığında … TL değer kaybı oluşacağı, sigorta kuruluşu tarafından … TL tenzil edildiğinde (…-…) = … TL bakiye değer kaybı miktarının ödenmesi gerekeceği belirlenmiş ve mütalaa edilmiştir.
Tüm dosya kapsamı birlikte değerlendirildiğinde; meydana gelen kazada davalı sigortaya sigortalı diğer davalının maliki olduğu araç sürücüsünün asli ve tam kusurlu olduğu, dava konusu … plaka sayılı, … renginde, … tipinde … marka, … model, … şasi numaralı … Kilometrede HUSUSİ dava konusu aracın yapmış olduğu maddi hasarlı trafik kazası sonucunda, aracın sol ön yan kısımlarda hasar oluştuğu, 25 adet parça için ekspertiz işlemi yapıldığı, yedek parça ve işçilik giderlerinin yapılan piyasa araştırması sonucu ile uyumlu olduğu ve Yargıtay 17. Hukuk dairesi 2013/3815 E. 2013/9854 K. Sayılı ilamında, emsal uygulamaları kapsamında hasarlanan aracın ihtilafa konu trafik kazası sonucu hasarlanıp onarılmasından sonraki değeri ile hiç hasarlanmamış haldeki değeri arasındaki farkı reel değer kaybı olarak kabul edilmiş olup, dava dosyasında bulunan belgeler ( raporları, tutanaklar, resimler ve sair evraklar) doğrultusunda; yapılan araştırmalar dikkate alınarak aracın … kilometrede ve hasarsız haldeki 2. el bedeli … TL bedel ile temin edilebileceği, aracın hasarı onarıldıktan sonra emsal aracın ise …TL temin edile bilineceği, aradaki farkın ise değer kaybını belirteceğinden (…-…)= … TL değer kaybı oluşacağı, sigorta kuruluşu tarafından ödenen … TL tenzil edildiğinde (…-…) =… TL bakiye değer kaybı miktarının ödenmesi gerektiği anlaşılmakla açıklanan gerekçelerle davanın kabulü gerekmiş; değer kaybı tazminatının başvurudan 8 iş günü sonrası… tarihinden itibaren hesaplanacak yasal faizi ile birlikte davalıdan tahsili ile davacıya ödenmesine karar verilmiştir.
HÜKÜM : Gerekçesi yukarıda açıklandığı üzere;
1-)…-TL değer kaybı tazminatının … tarihinden itibaren işleyecek yasal faizi ile birlikte davalılardan müştereken ve müteselsilen tahsili ile davacı tarafa verilmesine,
2-)Tebligat, posta ve bilirkişi gideri 1056,80 TL, başvuru harcı 59,30 TL, peşin harç 59,30 TL olmak üzere toplamda 1.175,40 TL yargılama giderinin davalılardan alınarak davacıya verilmesine,
3-)Davanın kabulü gereği yatırılması gereken toplamda 555,49 TL harcın (peşin harç düşülmüştür) davalılardan alınarak Hazineye irad kaydına,
4-)Davacı taraf kendisini bir vekil ile temsil ettirdiğinden karar tarihinde yürürlükte bulunan AAÜT gereğince 9.000 TL vekalet ücretinin davalılardan alınarak Hazineye irad kaydına,
5-)Arabulucu gideri olarak sarf edilen 1360 TL Arabulucu ücretinin davalılardan alınarak Hazineye irad kaydına,
6-)Dosyada mevcut gider avansının bakiye kalan kısmının karar kesinleştiğinde davacıya iadesine,
Dair, davacı vekilinin yüzüne karşı, davalı tarafın yokluğunda, 6100 Sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanununun İstinafa ilişkin hükümleri doğrultusunda, kararın tebliğ tarihinden itibaren iki (2) haftalık süre içerisinde (HMK’nın 345. maddesi), mahkememize veya başka bir yer mahkemesine dilekçe ile başvurmak (HMK’nın 343. maddesi) ve istinaf harcı ile gerekli giderlerin tamamen ödemek (HMK’nın 344. maddesi) suretiyle, Diyarbakır Bölge Adliye Mahkemesi nezdinde İstinaf yolu açık olmak üzere açıkça okunup usulen anlatıldı.

Katip Hakim