Emsal Mahkeme Kararı Bursa 3. Asliye Ticaret Mahkemesi 2022/1287 E. 2023/485 K. 10.05.2023 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı henüz kesinleşmemiştir. Yararlı olması amacıyla eklenmiştir.

T.C. BURSA 3. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ Esas-Karar No: 2022/1287 Esas – 2023/485
T.C.
BURSA
3. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ GEREKÇELİ KARAR
ESAS NO :2022/1287
KARAR NO :2023/485

BAŞKAN :
ÜYE :
ÜYE :
KATİP :

DAVACI :TARIM VE ORMAN BAKANLIĞI –
VEKİLİ :Av. …… UETS

DAVALILAR :1- … -TC Kimlik no- ……..
Hacıosman Mah. Sarısu Sk. No:11 İznik/ BURSA
2- SINIRLI SORUMLU …………. TARIMSAL KALKINMA KOOPERATİFİ – Hacıosman Mah. Sarısu Mah. No:4 İznik/ BURSA
DAVA : Ticari Şirket (Bakanlıkça Açılan Fesih İstemli)
DAVA TARİHİ : 19/12/2022
KARAR TARİHİ : 10/05/2023
GEREKÇELİ KARARIN
YAZILDIĞI TARİH : 25/05/2023
Mahkememizde görülmekte olan Ticari Şirket (Bakanlıkça Açılan Fesih İstemli) davasının yapılan açık yargılaması sonunda,
GEREĞİ DÜŞÜNÜLDÜ:
DAVA : Davacı vekili dava dilekçesi ile; Bakanlığa bağlı Bursa İli İznik İlçesi Sınırlı Sorumlu …………. Tarımsal Kalkınma Kooperatifinin İl Müdürlüğünün 20.07.2018 tarih, 2163973 Sayılı Oluru ile kurulmuş, 24.07.2018 Tarih ve 1572 Sicil Sayısı ile İznik Ticaret Sicil Memurluğuna tescilinin yapıldığını, 01.08.2018 tarih, 9633 Sayılı Türkiye Ticaret Sicil Gazetesinde kuruluş ilanı yayımlanarak kuruluş işlemlerinin tamamlandığını, yapılan inceleme sonucunda, kooperatifin 2021 yılı faaliyetlerinin görüşüleceği 26.06.2022 tarihli olağan genel kurul toplantısında kooperatife ait ortaklar listesinde (hazirun listesi) ortak sayısının beşe(5) düştüğünü, yani 1163 s. Kooperatifler Kanununa aykırı olarak kurucu ortak sayısı olan 7’nin altına düştüğünün tutanak ile tespit edildiğini, dolayısıyla kooperatifin kanuni organlarının (Yönetim ve Denetleme Kurulları) teşekkül ettirilmesinin mümkün olmadığının tespit edilmiş olup kooperatifin münfesih duruma geldiğinin tespit edildiğini, kooperatif ortakları ile yapılan görüşmelerde ise şimdiye kadar kooperatifin herhangi bir faaliyette bulunmadığı gibi, bundan sonrada kooperatifin herhangi bir çalışma yapamayacağını ifade ettiklerini ve Kooperatifler Kanuna göre kooperatiflerinin feshedilmesi talebinde bulunduklarını, Kooperatifler Kanununun 90. maddesi gereğince,Tarım ve Orman Bakanlığı Bursa İl Müdürlüğünce düzenlenen raporun sonuç kısmında da fesih işlemi için mahkemeye başvurulmasının uygun görüldüğünü, komisyon raporu ve kooperatifin defter ve kayıtları incelendiğinde, Sınırlı Sorumlu …………. Tarımsal Kalkınma Kooperatifi’nin Kooperatifler Kanunu m. 81/2.4.,6.,7. fıkralarına göre dağılma sebeplerinin oluştuğunun aşikâr olduğunu, Kooperatifler Kanununun 81. Maddesinde; Kooperatif 1. Anasözleşme gereğince, 2. Genel Kurul kararı ile, 3. İflasın açılmasıyla, 4. Kanunlarda öngörülen diğer hallerde, ilgili Bakanlığın mahkemeden alacağı karar üzerine, 5. Diğer bir kooperatifle birleşmesi veya devralınması suretiyle, 6. Üç yıl olağan genel kurulunu yapmaması halinde, 7. Amacına ulaşma imkanının bulunmadığının ilgili Bakanlıkça tespiti halinde mahkemeden alacağı kararla, dağılır.’’ denilmekte olduğunu, Kooperatifler Kanununun 98. maddesi ile Türk Ticaret Kanunundaki Anonim Şirketlere ilişkin hükümlerine atıf yapılmakta olduğunu, Türk Ticaret Kanununun Anonim Şirketlerin Sona Erme ve Tasfiyesi başlıklı Onuncu Bölümünde bulunan 529. ve 530. Maddeleri ve anasözleşme hükümleri incelendiğinde dağılma sebeplerinin gerçekleştiğinin açık olduğunu, anasözleşmeye göre kooperatif yönetim kurulu üyelerinin tasfiye yapmak ile de görevli olduğunu, ancak bugüne kadar tasfiye gerçekleştirilmeyerek dava açılmasına da sebebiyet verildiğini, kooperatifin, en son genel kurul toplantısını 2022 yılında gerçekleştirmiş olsa da üye sayısının yasal üye sayısı olan 7’nin altında kaldığından, kanuni organlarını teşekkül ettiremediğini, Bakanlıkça yapılan tespitlerde artık kooperatifin amacına ulaşma imkanının bulunmadığının tespit edildiğini, bu hususlar göz önüne alındığında Kooperatifler Kanunu m. 81’deki kooperatifin dağılması sebeplerinden birçoğunun gerçekleştiğinin açık olduğunu, Kooperatifler Kanununun Ek 1. maddesine göre yetkili Tarım ve Orman Bakanlığı olarak, Bursa İli İznik İlçesinde faaliyet gösteren Sınırlı Sorumlu …………. Tarımsal Kalkınma Kooperatifi feshine karar verilmesini Mahkemeden talep etme zarureti hasıl olduğunu, ayrıca; kooperatif mal varlığının paraya çevrilmesi, alacaklarının tahsil edilip borçların ödenmesi, geriye bir miktar artarsa, bu miktarın tasfiye bakiyesi dağıtımı hükümlerince dağıtılması, ortaklık kaydının sicilden terkin ettirilmesi için gereken işlemlerin yapılması, kooperatifin tüzel kişiliğinin sona erdirilebilmesi adına yapılması gerekli işlemler için Tasfiye Heyeti atanmasını talep etme zarureti hasıl olduğunu belirterek Mahkememizden Sınırlı Sorumlu …………. Tarımsal Kalkınma Kooperatifi feshine karar verilmesini ve tasfiye işlemleri için kooperatife tasfiye heyeti atanmasını, ayrıca yargılama giderleri ile vekalet ücretinin davalı yandan tahsiline karar verilmesini talep ve dava etmiştir.
CEVAP :Davalılara usulüne uygun tebligat yapıldığı halde davaya cevap vermedikleri anlaşılmıştır.
HUKUKİ NİTELENDİRME, DELİLLER VE GEREKÇE;
Dava, davalı kooperatifin tasfiyesine karar verilip verilmeyeceğine ilişkindir.
Bursa İli İznik İlçesi Sınırlı Sorumlu …………. Tarımsal Kalkınma Kooperatifinin İl Müdürlüğünün 20.07.2018 tarih, 2163973 Sayılı Oluru ile kurulduğu, 24.07.2018 Tarih ve 1572 Sicil Sayısı ile İznik Ticaret Sicil Memurluğuna tescilinin yapıldığı, 01.08.2018 tarih, 9633 Sayılı Türkiye Ticaret Sicil Gazetesinde kuruluş ilanı yayımlanarak kuruluş işlemlerinin tamamlandığı, yapılan inceleme sonucunda, kooperatifin 2021 yılı faaliyetlerinin görüşüleceği 26.06.2022 tarihli olağan genel kurul toplantısında kooperatife ait ortaklar listesinde (hazirun listesi) ortak sayısının beşe(5) düştüğü, yani 1163 s. Kooperatifler Kanununa aykırı olarak kurucu ortak sayısı olan 7’nin altına düştüğünün tutanak ile tespit edildiği, dolayısıyla kooperatifin kanuni organlarının (Yönetim ve Denetleme Kurulları) teşekkül ettirilmesinin mümkün olmadığının tespit edilmiş olup kooperatifin münfesih duruma geldiğinin tespit edildiği, kooperatif ortakları ile yapılan görüşmelerde ise şimdiye kadar kooperatifin herhangi bir faaliyette bulunmadığı gibi, bundan sonrada kooperatifin herhangi bir çalışma yapamayacağını ifade ettikleri ve Kooperatifler Kanuna göre kooperatiflerinin feshedilmesi talebinde bulundukları, Kooperatifler Kanununun 90. maddesi gereğince, Tarım ve Orman Bakanlığı Bursa İl Müdürlüğünce düzenlenen raporun sonuç kısmında da fesih işlemi için mahkemeye başvurulmasının uygun görüldüğü, Sınırlı Sorumlu …………. Tarımsal Kalkınma Kooperatifi’nin Kooperatifler Kanunu m. 81/2.4.,6.,7. fıkralarına göre dağılma sebeplerinin oluştuğunun aşikâr olduğu, Kooperatifler Kanununun 81. Maddesinde; Kooperatif 1. Anasözleşme gereğince, 2. Genel Kurul kararı ile, 3. İflasın açılmasıyla, 4. Kanunlarda öngörülen diğer hallerde, ilgili Bakanlığın mahkemeden alacağı karar üzerine, 5. Diğer bir kooperatifle birleşmesi veya devralınması suretiyle, 6. Üç yıl olağan genel kurulunu yapmaması halinde, 7. Amacına ulaşma imkanının bulunmadığının ilgili Bakanlıkça tespiti halinde mahkemeden alacağı kararla, dağılır.’’ hükmü gereği kooperatifin dağılma sebepleri hüküm altına alındığı anlaşılmaktadır.
Dosya arasına alınan kayıtlarda da Kooperatifler Kanununun 98. maddesi ile Türk Ticaret Kanunundaki Anonim Şirketlere ilişkin hükümlerine atıf yapılmakta olduğunu, Türk Ticaret Kanununun Anonim Şirketlerin Sona Erme ve Tasfiyesi başlıklı Onuncu Bölümünde bulunan 529. ve 530. Maddeleri ve anasözleşme hükümleri incelendiğinde dağılma sebeplerinin gerçekleştiğinin açık olduğu, anasözleşmeye göre kooperatif yönetim kurulu üyelerinin tasfiye yapmak ile de görevli olduğu, ancak bugüne kadar tasfiye gerçekleştirilmeyerek dava açılmasına da sebebiyet verildiği, kooperatifin en son genel kurul toplantısını 2022 yılında gerçekleştirmiş olsa da üye sayısının yasal üye sayısı olan 7’nin altında kaldığından, kanuni organlarını teşekkül ettiremediği, Bakanlıkça yapılan tespitlerde artık kooperatifin amacına ulaşma imkanının bulunmadığının tespit edildiği, bu hususlar göz önüne alındığında Kooperatifler Kanunu m. 81’deki kooperatifin dağılması sebeplerinden birçoğunun gerçekleştiğinin açık olduğu anlaşılmıştır. Bu durumda kooperatif dağılmış sayılmalı, tasfiye işleri için bir tasfiye memuru atanmalıdır. Dışarıdan atanacak tasfiye memuru için ücret takdiri gerekir. Ücret ödenmeden de memur görevine başlayamaz. Gayri faal bir kooperatifin bu masrafı karşılaması mümkün görülmemiştir. Bu sebeple kooperatif yetkilisi tasfiye memuru olarak görevlendirilmiş ve tasfiye memuruna ücret takdir edilmemiştir. Bu sebeplerle davalı S.S. …………. tarımsal Kalkınma Kooperatifi’nin FESİH VE TASFİYESİNE, Tasfiye memuru olarak …’ın atanmasına, Ücret taktirine yer olmadığına karar verilerek aşağıdaki şekilde hüküm tesis olunmuştur.
HÜKÜM: Yukarıda açıklanan nedenlerle ;
1-Davanın KABULÜ ile, davalı S.S. …………. tarımsal Kalkınma Kooperatifi’nin FESİH VE TASFİYESİNE,
Tasfiye memuru olarak …’ın atanmasına,
Ücret taktirine yer olmadığına,
2-Tarım ve Orman Bakanlığı harçtan muaf olduğundan, başlangıçta alınması gereken 179,90.-TL peşin harcın davalı kooperatiften tahsili ile HAZİNEYE İRAT KAYDINA,
3-Davacı tarafça yapılan 271,50.-TL yargılama giderinin davalı kooperatiften tahsili ile davacı kuruma ödenmesine,
4-Davacı kurum kendisini vekil ile temsil ettirdiğinden karar tarihinde yürürlükte bulunan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesine göre belirlenen 9.200,00.-TL maktu vekalet ücretinin davalı kooperatiften tahsili ile davacıya ödenmesine,
5-Taraflarca yatırılan gider avansından kullanılmayan kısmın hükmün kesinleşmesinden sonra 6100 sayılı HMK’nun 333. Maddesi uyarınca taraflara İADESİNE,
Dair, davacı vekilinin yüzünde, davalı tarafın yokluğunda, kararın tebliğinden itibaren 2 haftalık süre içinde İstinaf Yargı yolu açık olmak üzere oy birliği ile verilen karar açıkça okunup usulen anlatıldı.10/05/2023

Başkan .
e-imza
Üye .
e-imza
Üye .
e-imza
Katip .
e-imza