Emsal Mahkeme Kararı Bursa 3. Asliye Ticaret Mahkemesi 2022/1285 E. 2023/486 K. 10.05.2023 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı henüz kesinleşmemiştir. Yararlı olması amacıyla eklenmiştir.

T.C. BURSA 3. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ Esas-Karar No: 2022/1285 Esas – 2023/486
T.C.
BURSA
3. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ GEREKÇELİ KARAR

ESAS NO :2022/1285
KARAR NO :2023/486

BAŞKAN:
ÜYE :
ÜYE :
KATİP :

DAVACI :TARIM VE ORMAN BAKANLIĞI –
VEKİLİ :Av. ……… UETS

DAVALILAR :1- …….-TC Kimlik no- …….
Fatih Mah. Örnekköy Yolu Sk. No:16 İç Kapı No:1 Orhangazi/ BURSA
2- ……….. -TC Kimlik no- ………..
Örnekköy Mah. Arka Spor Sk. No:5 İç Kapı No:2 Orhangazi/ BURSA
3- ………. -TC Kimlik no- …………
Gülen Mah. Kirazlık Küme Evleri No:11 Dernekpazarı/ TRABZON
4-SINIRLI SORUMLU ……. KÖYÜ TARIMSAL KALKINMA
KOOPERATİFİ – ………… Örnekköy Mahallesi Orhangazi/ BURSA
DAVA : Ticari Şirket (Bakanlıkça Açılan Fesih İstemli)
DAVA TARİHİ : 19/12/2022
KARAR TARİHİ : 10/05/2023
GEREKÇELİ KARARIN
YAZILDIĞI TARİH : 25/05/2023
Mahkememizde görülmekte olan Ticari Şirket (Bakanlıkça Açılan Fesih İstemli) davasının yapılan açık yargılaması sonunda,
GEREĞİ DÜŞÜNÜLDÜ:
DAVA : Davacı vekili dava dilekçesi ile; Bakanlığa bağlı Bursa İli Orhangazi İlçesi Sınırlı Sorumlu … Köyü Tarımsal Kalkınma Kooperatifinin, Bakanlığın 16.03.2010 tarih, 06 Sayılı Oluru ile kurulduğunu, 23.06.2011 Tarih ve 971 Sicil Sayısı ile Orhangazi Ticaret Sicil Memurluğuna tescilinin yapıldığını, 29.06.2011 tarih, 7847 Sayılı Türkiye Ticaret Sicil Gazetesinde kuruluş ilanı yayımlanarak kuruluş işlemlerinin tamamlandığını, yapılan inceleme sonucunda kooperatifin genel kurul toplantılarının 09.05.2019 tarihinden bu yana yapmadığı ve kanuni organlarını teşekkül ettiremediğinin tespit edildiğini, kooperatif ortakları ile yapılan görüşmelerde ise şimdiye kadar kooperatifin herhangi bir faaliyette bulunmadığı gibi, bundan sonrada kooperatifin herhangi bir çalışma yapamayacağını ifade etttiklerini ve Kooperatifler Kanuna göre kooperatiflerinin feshedilmesi talebinde bulunduklarını, Kooperatifler Kanununun 90. maddesi gereğince,Tarım ve Orman Bakanlığı Bursa İl Müdürlüğünce düzenlenen raporun sonuç kısmında da fesih işlemi için mahkemeye başvurulmasının uygun görüldüğünü, Komisyon raporu ve kooperatifin defter ve kayıtları incelendiğinde, Sınırlı Sorumlu … Köyü Tarımsal Kalkınma Kooperatifi’nin Kooperatifler Kanunu m. 81/2.4.,6.,7. fıkralarına göre DAĞILMA sebeplerinin oluştuğu aşikâr olduğunu, Kooperatifler Kanununun 81. Maddesinde; Kooperatif: 1. Anasözleşme gereğince, 2. Genel Kurul kararı ile, 3. İflasın açılmasıyla, 4. Kanunlarda öngörülen diğer hallerde, ilgili Bakanlığın mahkemeden alacağı karar üzerine, 5. Diğer bir kooperatifle birleşmesi veya devralınması suretiyle, 6. Üç yıl olağan genel kurulunu yapmaması halinde, 7. Amacına ulaşma imkanının bulunmadığının ilgili Bakanlıkça tespiti halinde mahkemeden alacağı kararla, dağılır.’’ denilmekte olduğunu, Kooperatifler Kanununun 98. maddesi ile Türk Ticaret Kanunundaki Anonim Şirketlere ilişkin hükümlerine atıf yapılmakta olduğunu, Türk Ticaret Kanununun Anonim Şirketlerin Sona Erme ve Tasfiyesi başlıklı Onuncu Bölümünde bulunan 529. ve 530. Maddeleri ve anasözleşme hükümleri incelendiğinde dağılma sebeplerinin gerçekleştiği açık olduğunu, anasözleşmeye göre kooperatif yönetim kurulu üyelerinin tasfiye yapmak ile de görevli olduğunu, ancak bugüne kadar tasfiyenin gerçekleştirilmeyerek dava açılmasına da sebebiyet verildiğini, Kooperatifin, 2019 yılından bu yana, Genel Kurul toplantılarını yapamadığından, kanuni organlarını teşekkül ettiremediğini, Bakanlıkça yapılan tespitlerde artık kooperatifin amacına ulaşma imkanının bulunmadığının tespit edildiğini, bu hususlar göz önüne alındığında Kooperatifler Kanunu m. 81’deki kooperatifin dağılması sebeplerinden birçoğunun gerçekleştiğinin açık olduğunu, Kooperatifler Kanunu maddesine göre yetkili Tarım ve Orman Bakanlığı olarak, Bursa İli Orhangazi İlçesinde faaliyet gösteren Sınırlı Sorumlu … Köyü Tarımsal Kalkınma Kooperatifi feshine karar verilmesini mahkemeden talep etme zarureti hasıl olduğunu, ayrıca; kooperatif mal varlığının paraya çevrilmesi, alacaklarının tahsil edilip borçların ödenmesi, geriye bir miktar artarsa, bu miktarın tasfiye bakiyesi dağıtımı hükümlerince dağıtılması, ortaklık kaydının sicilden terkin ettirilmesi için gereken işlemlerin yapılması, kooperatifin tüzel kişiliğinin sona erdirilebilmesi adına yapılması gerekli işlemler için Tasfiye Heyeti atanmasını talep etme zarureti hasıl olduğunu belirterek Sınırlı Sorumlu … Köyü Tarımsal Kalkınma Kooperatifi feshine karar verilmesini ve tasfiye işlemleri için kooperatife tasfiye heyeti atanmasını, ayrıca yargılama giderleri ile vekalet ücretinin davalı yandan tahsiline karar verilmesini talep ve dava etmiştir.
CEVAP :Davalılara usulüne uygun tebligat yapıldığı halde davaya cevap vermedikleri anlaşılmıştır.
HUKUKİ NİTELENDİRME, DELİLLER VE GEREKÇE;
Dava, davalı kooperatifin tasfiyesine karar verilip verilmeyeceğine ilişkindir.
Bursa İli Orhangazi İlçesi Sınırlı Sorumlu … Köyü Tarımsal Kalkınma Kooperatifinin, Bakanlığın 16.03.2010 tarih, 06 Sayılı Oluru ile kurulduğu, 23.06.2011 Tarih ve 971 Sicil Sayısı ile Orhangazi Ticaret Sicil Memurluğuna tescilinin yapıldığı, 29.06.2011 tarih, 7847 Sayılı Türkiye Ticaret Sicil Gazetesinde kuruluş ilanı yayımlanarak kuruluş işlemlerinin tamamlandığı, yapılan inceleme sonucunda kooperatifin genel kurul toplantılarının 09.05.2019 tarihinden bu yana yapmadığı ve kanuni organlarını teşekkül ettiremediğinin tespit edildiği, kooperatif ortakları ile yapılan görüşmelerde ise şimdiye kadar kooperatifin herhangi bir faaliyette bulunmadığı gibi, bundan sonrada kooperatifin herhangi bir çalışma yapamayacağını ifade etttikleri ve Kooperatifler Kanuna göre kooperatiflerinin feshedilmesi talebinde bulundukları, Kooperatifler Kanununun 90. maddesi gereğince,Tarım ve Orman Bakanlığı Bursa İl Müdürlüğünce düzenlenen raporun sonuç kısmında da fesih işlemi için mahkemeye başvurulmasının uygun görüldüğü, Komisyon raporu ve kooperatifin defter ve kayıtları incelendiğinde, Sınırlı Sorumlu … Köyü Tarımsal Kalkınma Kooperatifi’nin Kooperatifler Kanunu m. 81/2.4.,6.,7. fıkralarına göre DAĞILMA sebeplerinin oluştuğu aşikâr olduğu, Kooperatifler Kanununun 81. Maddesinde; Kooperatif: 1. Anasözleşme gereğince, 2. Genel Kurul kararı ile, 3. İflasın açılmasıyla, 4. Kanunlarda öngörülen diğer hallerde, ilgili Bakanlığın mahkemeden alacağı karar üzerine, 5. Diğer bir kooperatifle birleşmesi veya devralınması suretiyle, 6. Üç yıl olağan genel kurulunu yapmaması halinde, 7. Amacına ulaşma imkanının bulunmadığının ilgili Bakanlıkça tespiti halinde mahkemeden alacağı kararla, dağılır.’’hükmü gereği kooperatifin dağılma sebepleri hüküm altına alındığı anlaşılmaktadır. Dosya arasına alınan kayıtlarda da anasözleşmeye göre kooperatif yönetim kurulu üyelerinin tasfiye yapmak ile de görevli olduğu, ancak bugüne kadar tasfiyenin gerçekleştirilmeyerek dava açılmasına da sebebiyet verildiği, Kooperatifin 2019 yılından bu yana, Genel Kurul toplantılarını yapamadığından kanuni organlarını teşekkül ettiremediği, Bakanlıkça yapılan tespitlerde artık kooperatifin amacına ulaşma imkanının bulunmadığının tespit edilmiştir.
Mahkememizce yapılan değerlendirme ile davalılar ……. , ……….. ve ………. hakkında karar verilmediği anlaşılmakla hükmün HMK 305/A maddesi uyarınca davalılar ……. , ……….. ve ……….’e husumet yöneltilemeyeceğinden davanın husumet yokluğu nedeniyle reddine, Kooperatifler Kanunu m. 81’deki kooperatifin dağılması sebeplerinden birçoğunun gerçekleştiğinin açık olduğu anlaşılmış, bu durumda
kooperatif dağılmış sayılmalı, tasfiye işleri için bir tasfiye memuru atanmalıdır. Dışarıdan atanacak tasfiye memuru için ücret takdiri gerekir. Ücret ödenmeden de memur görevine başlayamaz. Gayri faal bir kooperatifin bu masrafı karşılaması mümkün görülmemiştir. Bu sebeple kooperatif yetkilisi tasfiye memuru olarak görevlendirilmiş ve tasfiye memuruna ücret takdir edilmemiştir. Bu sebeplerle davalılar ……., ……….. ve ……….’e husumet yöneltilemeyeceğinden davanın husumet yokluğu nedeniyle reddine, davalı kooperatif yönünden davalı S.S. … Köyü Tarımsal Kalkınma Kooperatifinin FESİH VE TASFİYESİNE, Tasfiye memuru olarak kooperatif yetkililerinden …….’in atanmasına, Ücret taktirine yer olmadığına karar verilerek aşağıdaki şekilde hüküm tesis olunmuştur.
HÜKÜM: Yukarıda açıklanan nedenlerle ;
1-Davalılar …,……….. ve ……….’e husumet yöneltilemeyeceğinden davanın husumet yokluğu nedeniyle reddine,
2-Davanın KABULÜ ile, davalı S.S. … Köyü Tarımsal Kalkınma Kooperatifinin FESİH VE TASFİYESİNE ,
Tasfiye memuru olarak kooperatif yetkililerinden …….’in atanmasına,
Ücret taktirine yer olmadığına,
3-Tarım ve Orman Bakanlığı harçtan muaf olduğundan, 179,90.-TL maktu karar ve ilam harcının davalı kooperatiften tahsili ile HAZİNEYE İRAT KAYDINA,
4-Davacı tarafça yapılan 470,50.-TL yargılama giderinin davalı kooperatiften tahsili ile davacı kuruma ödenmesine,
5-Davacı kurum kendisini vekil ile temsil ettirdiğinden karar tarihinde yürürlükte bulunan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesine göre belirlenen 9.200,00.-TL maktu vekalet ücretinin davalı kooperatiften alınarak davacıya ödenmesine,
6-Taraflarca yatırılan gider avansından kullanılmayan kısmın hükmün kesinleşmesinden sonra 6100 sayılı HMK’nun 333. Maddesi uyarınca taraflara İADESİNE,
Dair, davacı vekilinin yüzünde, davalı tarafların yokluğunda, kararın tebliğinden itibaren 2 haftalık süre içinde İstinaf Yargı yolu açık olmak üzere oy birliği ile verilen karar açıkça okunup usulen anlatıldı.10/05/2023

Başkan
e-imza
Üye
e-imza
Üye
e-imza
Katip
e-imza