Emsal Mahkeme Kararı Bursa 3. Asliye Ticaret Mahkemesi 2019/111 E. 2020/651 K. 18.11.2020 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı kesinleşmiş bir karardır.

T.C. BURSA 3. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ
T.C.
BURSA
3. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ GEREKÇELİ KARAR

ESAS NO :2019/111
KARAR NO :2020/651

BAŞKAN :… …
ÜYE :… …
ÜYE :… …
KATİP :… …

DAVACI :… – TC Kimlik no-…
VEKİLİ :Av. … –
DAVALI : … – …
VEKİLİ :Av. … –
DAVA :Genel Kurul Kararının İptali (Kooperatif Genel Kurul Kararının İptali)
DAVA TARİHİ :16/09/2019
KARAR TARİHİ :18/11/2020
GEREKÇELİ KARARIN
YAZILDIĞI TARİH :24/12/2020
Mahkememizde görülmekte olan Genel Kurul Kararının İptali (Kooperatif Genel Kurul Kararının İptali) davasının yapılan açık yargılaması sonunda,
GEREĞİ DÜŞÜNÜLDÜ:
DAVA : Davacı vekili dilekçesi ile, müvekkili …’in Bursa Organize Sanayi Bölgesi sınırları içerisinde bulunan ve tapunun 1497 ada 11 parselinde kayıtlı sanayi imarlı taşınmazın maliki ve OSB Genel Kurulu katılımcısı olduğunu ve yine müvekkilinin yetkilisi bulunduğu 52148 Ticaret sicil nolu Bursa Organize Sanayi Bölgesi Mavi Cad.2.sok.no:7 adresinde faaliyet gösterip tapunun 1498 ada 16 parsel ve 1490 ada 6 parsel sayılı taşınmazların maliki olan … Tekstil İnş.San.ve Tic.Ltd.Şti.nin yetkilisi bulunduğunu, müvekkilinin davalı …nin ertelenen 04.07.2019 tarihli Olağan Genel Kurul toplantısına şahsı için 1 ve yetkilisi olduğu şirketin iki ayrı katılımcılık hakkını temsilen 3 oy hakkına sahip katılımcısı olarak hazirun cetvelinde yer alarak iştirak ettiğini, mutlak butlanla malul olduğunun tespiti ve iptali istenen 04.07.2019 tarihli Olağan Genel Kurul toplantısının ret oyu verilen 6,7,8 ve 12. maddelerinin oylanması esnasında müvekkilinin temsil ettiği 3 oy hakkına istinaden 3 ret oyu verdiği halde bu durumun OSB Uygulama Yönetmeliğinin 19 ve 20. maddelerine aykırı olacak şekilde 1 oy hakkı olarak ve kimin tarafımndan verildiği de belli olmayacak şekilde tutanağa geçirildiği, yine mutlak butlan ile malullüğünün tespiti istenen Genel Kurulun 7. maddesinin görüşülmesi ve kurulların ayrı ayrı oylanması sırasında Yönetim Kurulu ve Denetim Kurulu üyelerinin OSB Yönetmeliğinin 19.maddesi 4. fıkrasına aykırı olacak şekilde kendi ibralarında oy kullandığı, yine mutlak butlanla batıl olduğunun tespiti istenen Genel Kurulun 12. maddesi ile, tüm OSB üyeleri ve katılımcıları için önem taşıyan mevcut yönetim aidatının ortada haklı bir sebep yok iken 7 kat artırıp 0,10 TL/M2 den 0,70 TL/M2 ye haksız ve fahiş olarak çıkartıldığı, bu durumun müvekkili davacı yanında tüm OSB katılımcılarının haklarını zedelediği anılan nedenelerle müvekkilinin müvekkilinin oy kullanma ve temsil haklarını çiğneyen dolayısıyla mutlak butlan yaptırımına tabi olan davalı …nin 04.07.2019 tarihli Olağan Genel Kurulunun 6,7,8 ve 12.maddelerinin mutlak butlanla batıl olduğunun tespiti ile tamamen iptallerine karar verilmesini talep ve dava etmiştir.
CEVAP : Davalı OSB Vekili davaya cevap dilekçesi ile, önecelikle davacı tarafın söz konusu Genel Kurul Kararının İptali davası açmak için dava hakkına sahip olmadığını zira OSB Uygulama Yönetmeliğinin 22/1 maddesi a fıkrası ile “Toplantıda hazır bulunp da kararlara muhalif kalarak durumu tutanağa geçirten, oyunu kullanmasına haksız olarak izin verilmeyen ,toplantıya çağrının usulüne uygun olarak yapılmadığını veya gündemin gereği gibi ilan veya tebliğ edilmediğini iddia eden katılımcılar..”şeklinde belirtmiş olup davacı taraf toplantıda hazır bulunmuş olup ancak a bendine göre dava açma hakkı bulunduğunu, bu durumda karara muhalif olanların muhalefet şerhini tutanağa geçirtmesi gerekmekte olup genel kurul tutanağı incelendiğinde davacı adına tutanakta böyle bir şerh bulunmadığını, davanın esası yönünden ise, müvekkili Bursa Organize Sanayi Bölgesinin 4562 sayılı Kanuna tabi olup yönetim aidatının da yönetim gelirleri içerisinde Kanunun 12. maddesinde sayıldığıve 16.madde ile yönetim aidatının içeriğinin belirlendiği,OSB Uygulama Yönetmeliğinin 23/1 maddesinin u bendi ve/2 maddesi gereğince ise yönetim aidatlarını belirleme yetkisinin Genel Kurulun devredilemez yetkileri arasında sayıldığı, davacı tarafın mutlak butlan iddasında bulunmasının yersiz olup Genel Kurulun toplanma usul ve esaslarını belirleyen OSB Yönetmeliğinde mutlak butlanla ilgili bir düzenleme bulunmayıp davacı tarafın iptalini istediği, geçersizliğini öne sürdüğü 6. maddesinin bilanço ve gelir-gider tablosuyla, 7. maddesinin yönetim kurulu ve denetim kurulu üyelerinin ibrası, 8. maddesinin 2019 yılı tahmini bütçe ve çalışma programının görüşülmesi, 12. maddesinin ise yönetim aidatları ve karşılıklarının belirlenmesi konuları ile ilgili olup görüşülen konular ve alınan kararlarını kanun, yönetmelik ve emredici hukuk kaidelerine uygun olup, genel kurul kararlarının iptalini gerektirecek mutlak butlanla batıl bir aykırılığın söz konusu olmadığını, davacı tarafın ret oyunun 1 oy olarak tutanağa geçirilmesi itirazının yerinde olmayıp davacının kendi adına 1 ret oyu vermesinin yanı sıra temsilcisi olduğu diğer katılımcılar adına da ret oyu verdiğini ayrıca ve açıkça belirtmesi gerektiği halde belirtmediğinden ret oyunun 1 oy olarak tutanağa yazıldığını, davacı tarafından bu durum söylenmediği halde genel kurulun bunu bilmesi ve araştırmasının mümkün bulunmadığını, oy kullanma şeklinin el kaldırma şeklinde yapıldığını, yine Yönetim Kurulu ve Denetim Kurulu üyelerinin kendi ibralarına ilişik oy kullandıkları iddiasına ilişkin olarak ise, OSB Knaunu gereği OSB Genel Kurullarının en az 5 kişiden ve Denetim Kurulunun 2 kişiden teşekkül ettiğini, oylamaya ilişkin Genel Kurul tutanağının 7. maddesinden de görüleceği üzere yönetim kurulu üyelerinden 1 üyenin toplantıya katılmamış, toplantıya katılan 4 üyenin de bu maddenin oylamasına katılmamış olduğunu, yine aynı zamanda 2 denetim kurulu üyesinin de kendi ibralarına ilişkin oylamaya katılmadıklarını, anılan maddenin oylamasına ilişkin olarak da diğer maddelerde olduğu gibi ret oyu veren sayısın 1 olarak gösterilmiş olup yönetim kurulu ve denetim kurulu üyeleri kendilerine ilişkin ibra oylamasına katılmış olsalar dahi, oylamaya ve karar sonucuna etkili olmayacağı aynı şekilde davacın 3 oy hakkına ilişkin olarak ret oyu kullandığı kabul edilse dahi bu durumun dahi oylama sonucunu değiştirmeyeceği, dolayısıyla davacı tarafın mutlak butlan olarak kabul edilmesini istediği hususlarda kanuna aykırılık bulunmayıp davanın reddine karar verilmesini talep ve beyan etmiştir.
HUKUKİ NİTELENDİRME DELİLLER VE GEREKÇE :
Dava, davalı … Bölge’sinin 04.07.2019 tarihli Olağan Genel Kurul Toplantısında alınan 6,7,8 ve 12 no.lu kararlarının iptali istemine ilişkindir.
Organize Sanayi Bölgeleri 4562 sayılı Organize Sanayi Bölgeleri Hakkında Kanun ve bu kanuna göre çıkartılan 02.12.2019 Tarih ve 30674 sayılı OSB Uygulama Yönetmeliği hükümlerine tabi olup, anılan Yönetmeliğin 16/4 maddesi uyarınca” …OSB Mevzuatında hüküm bulunmayan hallerde 6102 saylı Türk Ticaret Kanunun’nun Anonim Şirketlere İlişkin Hükümleri ve 28.11.2012 tarih ve 28481 sayılı Resmi Gazetede yayınlanarak yürülüğe giren Anonim Şirketlerin Genel Kurul Toplantılarının Usul ve Esasları ile Bu Toplantılarda Bulunacak Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Temsilcileri Hakkında Yönetmelik hükümleri uygulanır.” Düzenlemesi gereği Genel Kurul Toplantılarının yapılmasına ilişkin hususlarda anılan Yönetmeliğin 11 ve devamı maddeleri ile yapılan düzenlemelerin yetersiz olması halinde 6102 Sayılı TTK.nun Anonim Şirketlere ilişkin düzenlemelerine gidilebilecek olup esasaen anılan yönetmelik hükümlerine bakıldığında 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunun Anonim Şirketlere ilişkin hükümleri ile aynı yönde düzenlemeler olduğu görülmektedir.
Genel Kurul Toplantılarının yapılmasına ilişkin düzenlemeleri içeren OSB Yönetmeliği’nin ilgili maddelerine bakıldığında 11. Madde ile”(1) OSB’nin onaylı parselasyon planında yer alan Sanayi Parselleri ile hizmet ve destek alanaındaki toplam parsellerin ½ sinin işyeri açma ve çalışma ruhsatı alması halinde Genel Kurulun oluşum süreci başlar…(8) Genel Kurulun ilk Toplantısında OSB Ana sözleşmesi kabul edilir ve onay için Bakanlığa gönderilir..(9) Genel Kurul Toplantıları yapı kullanma izni almış katılımcıların katılımı ile gerçekleştirilir.Genel Kurul Toplantısında kararlar, toplantıya katılanların salt çoğunluğu ile alınır.”.Madde 12” (1) Genel Kurul Olağan ve Olağanüstü olmak üzere iki şekilde toplanır.(2) Olağan Genel Kurul Toplantısı her yılın ilk altı ayı içinde yapılır.(3) Olağanüstü Genl Kurul OSB işlerinin ,Kanun, Yönetmelik,Kuruluş Protokolü ve ana sözleşme hükümlerinin gerektirdiği durumlarda çağrı ile toplanır.(4) Genel Kurul Toplantısı OSB’nin bulunduğu yerde yapılır.(5) Genel Kurul tarihi , yeri, gündemi, ve Yönetim Kurulu kararı Olağan Toplantılarda en az 30 gün önce , Olağanüstü Toplantılarda ise toplantıdan en az 15 gün önce Bakanlığa gönderilir.Sürenin hesabında başvuru evrakının Bakanlık kayıtlarına giriş tarihi esas alınır.
Madde14” (1) Olağan ve Olağanüstü toplantılara çağrı kargo,iadeli taahhütlü mektupla veya imza karşılığı yapılır. (2) Çağrı toplantı gününden en az 15 gün önce yapılır.Toplantının yerini, gününü, saatinive Gündem maddelerini içeren çağrı ile birlikte Yönetim ve Denetim Kurulu faaliyet raporları , bilanço, gelir-gider veya kar-zarar hesabı, tahmini bütçe ve çalışma programı ile uygun görülen diğer bilgi ve belgeler gönderilir. Bu belgelerin bir sureti Genel Kurul toplantısında hazır bulundurulur.Olağanüstü toplantı çağrısında yalnızca gündem ile ilgili bilgi ve belgeler gönderilir. (3) Çağrıda Yapı Kullanma izni almış katılımcıların dörtte birinin birinci toplantıya katılımı sağlanmadığı takdirde yapılacak olan sonraki toplantının tarihi, saati ve yeri bbildirilir.Toplantılar arasındaki süre 7 günden az 15 günden fazla olamaz. (4) Sürelerin hesabıbda duyuru ve toplantı günü hesaba katılmaz.”Madde16” (1) Olağan ve Olağanüstü Genel Kurulda Genel Müdürlük tarafından görevlendirilen en az bir Bakanlık temsilcisinin bulunması zorunludur.(2) Bakanlık temsilcisi toplantının Kanu, Yönetmelik, Kuruluş Protokolü ve ana sözleşmeye uygun olarak yapılıp yapılmadığını denetler,toplantıya çağrının usulüne uygun yapıldığını gösteren belgeler ile hazirun cetveli ve Genel Kurul tutanağının birer örneğini Bakanlığa verir.BölgeMüdürü Geenel Kurul Toplantısına katılabilecek yapı kullnama izin belgesi sahibi katılımcılarının listesini ekinde belgelerin birer suretleri olacak şekilde hazırlar ve Bakanlık temsilcisine sunar. Bakanlık temsilcisibu listeyi hazirun listesi ile mukayese ederek Geenel Kurulun toplantı şartının sağlanıp sağlanmadığına karar verir. Toplantı Ve Karar Yeter Sayısı başlıklı madde 18” (1) Yönetim Kurulu tarafından her Genel Kurul toplantısından önce her Geenl Kurul toplantısından önce hazirun cetveli hazırlanır ve imzalanır. Bu cetvel toplantıya katılanlar, divan başkanı ve üyeleri ile Bakanlık temsilcisi tarafından isim yazılarak imzalanır. (2) Genel Kurulun toplanabilmesi ve Gündemdeki konuları görüşebilmesi için yapı kullanma izni almış katılımcıların en az dörtte birinin toplantıda hazır bulunması şarttır. Genel Kurulda kararlar toplantıya katılan yapı kullanma izni almış katılımcıların salt çoğunluğu ile alınır. (3) Birinci ve ikinci toplantıda toplantı yeter sayısının sağlanamaması halinde üçüncü toplantıda nisap aranmaz. Toplantılar arasındaki süre 7 günden az 15 günden çok olamaz.”Genel Kurulda Oy ve Temsil başlıklı 19. Madde “ (1) Genel Kurul yapma hakkını elde etmiş OSB’lerde yapı kullanma izni almış olan her katılımcı kendisi veya temsil ve ilzama yetkili bir temsilcisi ile Geenl Kurulda temsil edilir.Katılımcılardan gerçek kişi olanların kendisi ,tüzel kişi temsilcisi olan gerçek kişiler ise temsil ettikleri tüzel kişinin yıl içinde alınmış ticaret sicil tasdiknamesini ibraz etmeleri halinde Genel Kurula iştirak eder. (2) Kiracılar, yapı kullanma izni olmayan katılımcılar ve katılımcı olmayan Müteşebbis Heyet üyeleri Genel Kurula sadece dinleyici olarak katılabilirler. (3) Gündemin değiştirilmemesi kaydıyla nisabın yokluğu ,azlığın talebi veya Genel Kurulun kararıyla yahut herhangi bir nedenle toplantının ertelenmesi halinde yapılacak toplantılar hukuken önceki toplantının devamı sayılır. (4) Yönetim Kurulu Başkan ve Üyeleriyle OSB’nin işlerinin yürütülmesine herhangi bir şekilde katılmış olanlar Yönetim Kurulunun ibrasına ilişkin kararlarda oylamaya katılamaz. Denetim Kurulu Üyeleri de kendi ibralarında oy kullanamaz. (5) Hiç bir katılımcı kendisi, eşi, veya altsoyı ve üst soyu ile OSB arasında katılımcı ilişkileri dışındaki şahsi bir işe veya uyuşmazlığa ait görüşmelerde oy kullanamaz.” Oy Kullanma Şekli başlıklı Madde 20” (1) Genel Kurulda oylamalar el kaldırmak suretiyle yapılır. Ancak Genel Kurula katılanların salt çoğunluğunun karar vermesi halinde herhangi bir konuda gizli oylamaya başvurulur.Genel Kurul Kararlarının İptali başlıklı 22. Madde” (1) Aşağıda belirtilen kişiler kanun, yönetmelik, kuruluş protokolüve ana sözleşmede belirtilen hususlar ve iyi niyet esaslarına aykırı olduğu iddiasıyla Genel Kurul Kararları aleyhine toplantı tarihinden itibaren 3 ay içinde OSB’nin bulunduğu yerdeki ilgili Mahkemeye başvurabilir; a- Toplantıda hazır bulunup da kararlara muhalif kalarak durumu tutanağa geçirten , oyunu kullanmasına haksız olarak izin verilmeyen , toplantıya çağrının usulü dairesinde yapılmadığınıveya gündemin gereği gibi ilan veya tebliğ edilmediğini iddia eden katılımcılar, b- Yönetim Kurulu, c- Kararların yerine getirlmesi Yönetim veya Denetim Kurulu Üyelerinin şahsi sorumluluklarını gerektirdiği taktirde bunlardan her biri, (2) Genel Kurul Kararına karşı iptal davası açıldığı hususu ve duruşmanın yapılacağı gün Yönetim Kurul tarafından usulen ilan olunur.(3) Genel Kurul Kararının iptali bütün katılımcılar için hüküm iafede eder.İptal kararının kesinleşmesi halinde bu husustaki ilam Bölge Müdürlüğünde 5 gün süre ile ilan edilir ve askı süresinin sonunda Bakanlığa gönderilir.” şeklinde düzenlemeler içermekte olup mahkememizce inceleme anılan Yönetmelik Hükümleri ile 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunun Anonim Şirketlere ilşkin hükümleri esas alınarak yapılmıştır.
Mutlak Butlanla Hükümsüzlüğü-iptali talep edilen davalı … Bölge’sinin 04.07..2019 tarihli Olağan Genl Kurul Toplantı Tutanak ve ekleri ile OSB Uygulama Yönetmeliği, Yapı Kullanma İizn Belgesi almış katılımcılara ilişkin liste, katılımcılara çağrının ne şekilde yapıldığını gösteren tüm davet belgeleri ve tebliğine ilişkin evrak , davalı Osb’nin 04.07.2019 tarihli Olağan Genel Kurul Toplantısı öncesinde en son Genel Kurul toplantısı ile seçilen Yönetim Kurulu ve Denetim Kurulu üyelerine ilişkin listeler mahkememizce talep edilmekla davalı OSB vekili tarafından dosyamız içerisine sunulmuş olup inceleme iş bu belgeler üzerinde yapılmıştır.
Davacı tarafça 04.07.2019 tarihli davalı OSB Geenl Kurul Toplantısında alınan 6,7,8 ve 12 no.lu kararların öncelikle mutlak butlanla hükümsüzlüğü ve iptali talep edilmiş olup, anılan Genel Kurul Kararlarının mutlak butlanla hükümsüzlüğü bakımından yukarıda sözü edilen OSB Yönetmeliğinde doğrudan bir düzenleme bulunmamakla birlikte Yönetmeliğin 16/4 maddesi uyarınca 6102 sayılı TTK.nun Anonim Şirketlere ilişkin 446 ve 447 maddeleri hükümleri kıyasen uygulanmıştır.
Burada öncelikle davacının dava açma hakkının bulunup bulunmadığı hususu irdelenmelidir ki, 6102 sayılı TTK.nun 445. Maddesi ile paralel düzenleme getiren OSB Yönetmeliği’nin 22. Maddesi ile bu hususu düzenlenmiş olup buna göre “(1) Toplantıda hazır bulunup da kararlara muhalif kalarak durumu tutanağa geçirten ,oyunu kullanmasına haksız olarak izin verilmeyen toplantıya çağrının ususlü dairesinde yapılmadığını veya gündemin gereği gibi ilan ve tebliğ edilmediğini iddia eden katılımcılar…”ın dava açma hakkı düzenlenmiş olup, madde 19 ile ayrıca “(1) Genel Kurul Yapma hakkını elde etmiş OSB’lerde yapı kullanma izin belgesi almış her katılımcı kendisi veya temsil ve ilzama yetkili bir temsilcisi ile Genel Kurulda temsil edilir.” Düzenlemesi ile yapı kullanma izni almış her katılımcının Genel Kurulara katılabileceği ve oy kullanma hakkının bulunduğu düzenlenmiş aynı maddenin 2. Fıkrası ile de Yapı Kullanma izin belgesi olmayan katılımcıların ve katılımcı olmayan müteşebbis heyet üyelerinin Genel Kurula sadece dinleyici olarak katılabileceği düzenlenmiş olup, bu düzenlemeler ışığında OSB Genel Kurullarına katılaıp oy kullanbilecek olan katılımcıların Yapı Kullanma İzin Belgesine sahip olan katılımcılar olduğu anlaşılmakta olup davacı …’in de bu sıfatla davalı OSB’nin 04.07.2019 tarihli 8. Olağan Genel Kurul toplantısına bu sıfatla katıldığı, Genel Kurul toplantı tutanağına ekli haizrun cetveline göre … Tekstil İnşaat Sanayi ve Ticaret Ltd Şti adına 1490 ve 1498 parsel maliki sıfatıyla ve kendi adına da 1497 parsel maliki sıfatıyla katılımda bulunduğu ekli hazirun cetvelinin incelenmesinden anlaşılmıştır. Dolayısıyla Genel Kurul Toplantısına katılan ve olumsuz oy kullanan davacının kendi ve temsil ettiği şirket adına sahip oluğu her bir yapı kullanma izin belgesi bulunan paresel ilişkin oy kullanma hakkı bulunduğu gibi, olumsuz oy kullanması ve muhalefetini tutanağa geçirmesi halinde muhalefet ettiği genel kurul kararları yönünden Genel Kurul kararının iptali davası açma hakkının bulunduğu söylenebilecektir.
Dava, 6102 sayılı TTK.nun 445/1 ve OSB Yönetmeliği’nin 22/1 maddesine göre 3 aylık yasal süre içerşsinde açılmış olup esasen butlan iddiasında bulunulmuş olması halinde 6102 sayılı TTK.nun 447 maddesine göre yapılacak olan incelemede bir süre sınırlandırmasının varlığından da söz edilemeyecektir.
Davacı iddiaları olarak dava dilekçesinde sözü edilen ve Genel Kurulun 6,7,8 ve12. Maddelerinin mutlak butlanla batıllığı idda olunan hususlardan biri olarak müvekkilinin toplantı tutanağına ekli hazirun cetvelinde yer aldığı üzere Genel Kurula katılımcı sıfatıyla şahsı adına bir ve temsilcisi olduğu şirketler adına 2 olmak üzere 3 oy hakkına sahip olarak katıldığı ve Genel Kurulun 6,7,8 ve 12. Maddelerine toplamda 3 red (muhalefet ) oyu verdiği halde toplantı tutanağına bu durum OSB Uygulama Yönetmeliğinin 19 ve 20. Maddelerien ve hukuka aykırı olacak şekilde ret oyları isim belirtilmeden sadece 1 oy olarak tutanağa geçirilmiş ve muhalafet oyunun da yine Yönetmeliğin aynı maddeleri ,ile Genel Kurul Toplantı usullerine açıkça aykırı olacak şekilde ret oyunun kimin tarafından verildiği anlaşılmayacak şekilde tutanağa aktarıldığı, yine mutlak butlanla malullüğünün tespiti istenilen 04.07.2019 tarihli Olağan Genel Kurul Toplantısının Bilanço ve gelir gider tablosunun okunması, görüşülmesi, kabul veya reddinin karara bağlanması başlıklı 6. Maddesi ile Yönetim Kurulu ve Denetim Kurulu Üyelerinin ibrasının görüşüldüğü 7. Maddesi görüşmelerinde Yönetim Kurulu Başkan ve Üyelerinin ve Denetim Kurulu üyelerinin kendileri ile ilgili ibra oylamalarına katılmaları yolu ile Yönetmeliğin 19. Maddesi hükümlerine ve hukuka aykırı davrandıkları ,yine OSB üyeleri için hayati önem taşıyan mevcut Yönetim aidatını ortada haklı bir sebep yokken 7 kat artırıp 0,10 TL/M2 den 0,70TL/M2’ye çıkartılmasının yerinde olmayıp anılan karara ilişkin 12. Maddenin de öncelikle yukarıda sayılan sebeplerle müvekkilin oy hakkının engellenmesi sebebiyle mutlak butlanla hükümsüzlüğüne karar verilmesi aksi halde iptaline karar verilmesi talep edilmiş olup mutlak butlanla hükümsüzlük/iptal sebeplerinin de yerinde olup olmadığının ayrı ayrı incelenmesi gerekmektedir.
Toplantı ve karar yeter sayısı OSB Uygulama Yönetmeliğinin 18. Maddesinde belirtilmiş olup fıkra (2) Genel Kurulun toplanabilmesi ve Gündemdeki konuları görüşebilmesi için yapı kullanma İzni almış katılımcıların en az dörtte birinin toplantıda hazır bulunması şarttır..Genel Kurulda kararlar toplantıya katılan yapı kullanma izni almış katılımcıların salt çoğunluğu ile alınır. Bursa Organize Sanayi Bölgesinin yapı kullanma izni almış katılımcıları davalı OSB vekili tarafından liste halinde mahkememize bildirilmiş olup kararların alındığı tarih itibariyle Genel Kurula katılım ve oy kullanma hakkına sahip yapı kullanma izni almış katılımcıların sayısının 262 olup bunun ¼ oranında olan 66 katılımcı sayısı ile Genel Kurul toplantısının yapılabileceği, 21.06.2019 tarihli ilk toplantıda bu sayının sağlanmaması sebebiyle toplantının ertelendiği, iptali istenen 04.07.2019 tarihli ikinci toplantıda ise katılımcı sayısının 76 olmakla Yönetmeliğin 18. Maddesine göre toplantı yeter sayısının sağlandığı ve toplantının bu şekilde açıldığı ve toplantının sonuna kadar bu sayının sağlandığı , kararların da toplantıya katılanların salt çoğunluğu ile alındığı dosya içerisine celbedilen Genel Kurul toplantı tutanağı ve eki hazirun cetveli ve yapı kullanma izni almış katılımcılar listesi ile anlaşılmış olup toplantının toplantı yeter sayısı ile açılıp sürdürüldüğü, karar yeter sayısı olan salt çoğunluk ile kararların alındığı ayrıca OSB Uygulanma Yönetmeliğinin 16. Maddesi uyarınca Bakanlık temsilcilerinin de toplantıda hazır bulunup toplantının usule uygun olarak gerçekleştirilip tutanağın da usulüne uygun şekilde tutulmasını denetledikleri anlaşılmış olup davacı vekilince iddia edilen usulsüzlükler ile ilgili hususta Bakanlık temsilcilerinin tanık olarak dinlenmesi talep edilmiş olmakla mahkememizce bu konuda oluşturulan ara karar ile talimat yazılarak Bakanlık temsilcileri Hilmi Adnan Yüksel ve Hasan Hüseyin İldemir talimat yolu ile dinlenmiş, beyanlarında, toplantıya katılan Yönetim Kurulu üyelerinin kendilerine ilişkin ibra oylamasında oy kullanmadıklarını, çoğu kararların oy birliği ile alındığını, yalnızca 4 gündem maddesine 1 kişinin el kaldırarak muhalif kaldığını ve oyunun 1 ret oyu şeklinde yazıldığını, tutanağa itiraz eden olup olmadığı sorulduğunda da sessiz kaldığını, 3 kişi adına ret oyu verdiği yönünde itirazda bulunmadığını, bulunsa idi o şekilde yazılacağını beyan ettiği anlaşılmıştır.
Toplantı tarihi itibariyle Yönetim Kurulu ve Denetim Kurulu üyelerinin kimler olduğu hususu,davalı OSB’den sorulmuş olmakla liste halinde dosyamız içerisine gönderilmiş, dosya içerisine gönderilen Yönetim Kurulu üyelerinden aynı zamanda katılımcı olmaları sıfatıyla 4 tanesinin toplantıya katıldığı, 1 tanesinin katılmadığı toplantı tutanağı ve eki hazirun cetvelinden anlaşılmış olup, 01.01.2018-31.12.2018 tarihleri arasını kapsayan Bilançonun ve Gelir gider tablosunun okunması, görüşülmesi kabul veya reddinin karara bağlanması konulu 6.maddenin görüşülmesi sırasında toplam 76 katılımcının oylamaya katıldığı,( 1 )ret oyu , (75) kabul oyu verildiği ve kararın oy çokluğu ile kabul edildiği, kararın alınmasında bir usulsüzlük bulunmadığı, Yönetim Kurulu ve Denetim Kurulu Üyelerinin İbrası başlıklı 7. Maddenin görüşülmesinde 76 katılımcıdan toplantıya gelen 4 yönetim kurulu üyesinin oylamaya katılmadığı, geriye kalan 72 katılımcıdan 71 katılımcının ibra yönünde oy kullandığı, 1 katılımcının ret oyu kullandığı ve Yönetim KuruluÜyelerinin oy çokluğu ile ibra edildiği, yine Denetim Kurulu Üyelerinin ibrası oylamasında toplantıya gelen 2 Denetim Kurulu üyesinin oylamaya katılmadığı , geriye kalan 74 katılımcıdan 73 katılımcının ibra yönünde oy kullandığı, 1 katılımcının ret oyu kullandığı ve Denetim Kurulu Üyelerinin oy çokluğu ile ibra edildiği ,Yönetim ve Denetim Kurulu üyelerinden toplantıya katılanların kendi ibraları ile ilgili oylamalara katılmadıkları, kararların oylanmasında bir usulsüzlük bulunmadığı, 2019 yılı Tahmini ve Çalışma Programının görüşülmesi ve Oylanması Başlıklı 8. Maddenin oylanmasında 76 katılımcının oylamaya katıldığı ve 75 kabul oyuna karşılık 1 ret oyunun tutanağa geçirildiği ve kararın oy çokluğu ile kabul edildiği, yönetim Aidatlarının ve Hizmet karşılıklarının belirlenmesine ilişkin 12. Maddenin oylamasında da yine 76 katılımcının oylamaya katıldığı, 75 kabul oyuna karşılık 1 ret oyu verildiği ve kararın oy çokluğu ile kabul edildiği alınan kararların oylanması ve tutanağa yazılmasında bir usulsüzlük bulunmadığı anlaşılmış olup, davacı yanın itirazları bakımından yapılan inceleme ve değerlendirmede öncelikle davacı tarafın iptalini istediği (6), (7), (8) ve (12) maddelerin iptalini istemiş ise de davacı tarafından da tutanağa muhalefet şerhi işlenmediği anlaşılmış olup, toplantıya katılan katılımcı yönünden Genel Kurul kararının iptali davası açılabilmesi için muhalefet şerhinin tutanağa geçirilmesi şartının yerine getirilmediği anlaşılmaktadır. OSB Uygulama Yönetmeliğinin 22/1-a maddesi ile TTK.nun 446/1-a maddesinde yazılı şartın yerine getirilmediği anlaşılmakla davacının bu yönden dava açma hakkının bulunmadığından söz edilebilecektir.
Toplantıya katılım sağlamış ve Genel Kurul Kararlarının oylamasına da katılmış davacı tarafın toplantıda alınan (6),(7),(8) ve (12) no.lu kararların hükümsüzlüğü mutlak butlanla geçersiz olduğu iddiaları yönünden yapılan inceleme de de davacı taraf 3 katılımcı adına oylamalara katıldığı ve 3 katılımcı adına ret oyu verdiği halde oylamada bunun 1 ret oyu şeklinde tutanağa yazıldığı itirazında bulunmuş ise de ,davacının 3 katılımcı adına oylamalara katıldığı ve oy kullandığı muhakkak ise de ret oyunun el kaldırmak suretiyle kendi adına kullandığı, kararlara 3 katılımcı adına ret oyu kullandığına dair bir beyanda ayrıca bulunmadığı ,toplantı tutanağı ve ekleri ile tanık sıfatıyla dinlenen Ticaret Bakanlığı temsilcilerinin beyanlarından anlaşılmış olup ayrıca 3 katılımcı adına da ret oyu kullanmış olsa da her 3 katılımcı adına ve kendi adına da açıklayıcı beyanıyla muhalefet şerhini tutanağa yazdırması gerektiği, bu konuda maddelerin oylanmasına ilişkin bir muhalefet şerhi bulunduğu, muhalefet şerhini tutanağa geçirtmek istediği halde geçirilmediği yönünde bir itirazı bulunmadığı gibi Sanayi ve Ticaret Bakanlığı temsilcilerinin de tutanağa bu şekilde bir itirazda bulunulduğuna dair bir beyanın bulunmadığı anlaşılmış olup öte yandan TTK.nun 446/2 maddesi hükmüne göre davacı tarafın 3 kişi adına ret oyu kullanmış olması halinde de bunun sonuca etkili olmayıp aynı kararların yine de oy çokluğu ile alınacağı hususu göz önüne alındığında TTK.nun Anonim Şirketlerin Genel Kurul kararlarının iptali hükümlerinde kabul edilen etkililik prensibi gereği bu aykırılığın da Genel Kurul Kararının alınmasında etkili olmayacağı Genel Kurulun Bilançonun görüşülmesine ilişkin (6), 2019 yılı Tahmini Bütçe ve Çalışma Programın görüşülmesine ilişkin (8), ve Yönetim Hizmet Aidatlarının belirlenmesine ilişkin (12) maddelerinin geçerli olarak alındığı ve iptal edilmesi ya da mutlak butlanla hükümsüzlüğünü gerektiren bir hal bulunmadığı,
Yönetim Kurulu ve Denetim Kurulu üyelerinin kendi ibrasında oy kullanmalarına ilişkin Genel Kurulun (7) maddesi yönünden yapılan itirazın incelenmesinde ise toplantıya katılan Yönetim Kurulu ve Denetim Kurulu üyelerinin kendisi ve birbirlerinin ibra oylamasına katılmadıkları gibi yukarıda anlatıldığı şekilde davacının 1 yerine 3 ret oyu verdiğine dair tutanağa bir itirazda bulunmadığı gibi 3 ret oyunun tutanağa yazılması halinde de kararın alınmasına engel teşkil etmeyeceği gibi, muhalefet şerhinin de tutanağa yazdırılmadığı, anlaşılmakla alınan kararın usule uygun olup iptal edilmesini ya da mutlak butlanla hükümsüzlüğünü gerektiren bir durumun bulunmadığı anlaşılmış olup, davacının davası bu nedenlerle yerinde görülmemiş olup, davanın sözlü yargılama aşamasında olduğu sırada davacı vekili gelerek davadan feragat ettiğini beyan etmiş olmakla davanın feragat nedeni ile reddine dair aşağıdaki şekilde hüküm tesis olunmuştur.
HÜKÜM: Yukarıda açıklanan nedenlerle,
1-Davanın feragat nedeni ile REDDİNE,
2-Alınması gereken 54,40.-TL harçtan peşin olarak alınan 44,40 TL harcın mahsubu ile bakiye 10,00 TL harcın davacıdan tahsili ile hazineye İRAT KAYDINA,
3-Davacı tarafından yapılan giderlerin kendi üzerlerinde BIRAKILMASINA,
4-Taraflarca yatırılan gider avansından kullanılmayan kısmının hükmün kesinleşmesinden sonra 6100 sayılı HMK’nın 333. Maddesi uyarınca davacı tarafa İADESİNE,
Dair, davacı vekili ile davalı vekilinin yüzünde, kararın tebliğinden itibaren 2 haftalık süre içinde İstinaf Yargı yolu açık olmak üzere verilen karar açıkça okunup usulen anlatıldı.18/11/2020

Başkan …
e-imza
Üye …
e-imza
Üye …
e-imza
Katip …
e-imza