Emsal Mahkeme Kararı Bursa 2. Asliye Ticaret Mahkemesi 2020/823 E. 2021/1135 K. 28.12.2021 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı henüz kesinleşmemiştir. Yararlı olması amacıyla eklenmiştir.

T.C. BURSA 2. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ Esas-Karar No: 2020/823 Esas – 2021/1135
TÜRK MİLLETİ ADINA
T.C.
BURSA
2. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ GEREKÇELİ KARAR

ESAS NO : 2020/823 Esas
KARAR NO : 2021/1135

HAKİM :
KATİP :

DAVACI : … PLASTİK VE AMBALAJ SANAYİ VE TİCARET ANONİM ŞİRKETİ –
DAVALI : ….. ENDÜSTRİYEL TEKNOLOJİ ÜRÜNLERİ TABELA REKLAM TANITIM HİZMETLERİ SANAYİ VE TİCARET LİMİTED ŞİRKETİ –
VEKİLİ : Av.
DAVA : Alacak (Hizmet Sözleşmesinden Kaynaklanan)
DAVA TARİHİ : 18/12/2020
KARAR TARİHİ : 28/12/2021
KARAR YAZIM TARİHİ : 10/01/2022

Mahkememizde görülmekte olan Alacak (Hizmet Sözleşmesinden Kaynaklanan) davasının yapılan açık yargılaması sonunda,
GEREĞİ DÜŞÜNÜLDÜ:
DAVA:
Davacı vekili dava dilekçesi ile; müvekkili şirket ile davalı arasında 19.09.2019 tarihinde 65.395,00 TL+KDV bedelli iki ayrı adreste, iç ve dış yönlendirme tabelaları ile totem yapım işinin, 20 gün içinde teslim edilmesi hususunda anahtar teslimi yapımı için anlaştıklarını, anlaşmada yapılacak imalatın hem malzeme açısından hem de aydınlatma elemanlarının sağlıklı bir şekilde çalışmasının temini açısından 5 yıl süre ile davalının garantisi altında olacağının kararlaştırıldığı, Totem tabelasının demir aksamının yüklenici tarafından temin edilmesi gerekirken müvekkil şirket tarafından üçüncü bir şahıstan temin edilmesi nedeni ile yukarıda bahse konu anlaşma taraflarca sözlü olarak KDV dahil 59.700,00 TL olarak tavzih edildiği, faturanın buna göre tanzim edilip müvekkil şirket tarafından bu ödemelerin ifa edildiğini, davalının üstlendiği işi tam ve eksiksiz olarak müvekkili şirkete teslim etmediğinden Bursa 10.Noterliği’nin 30.10.2020 tarih ve 041508 y.sayılı ihtarıyla eksikliklerin ifasının talep edildiği, ancak yine sözleşme gereğinin yerine getirilmediği, davalı tarafından yapılan totem imalatının sözleşmede belirtilen aydınlatma elemanlarının bulunmadığı, imalatın yapılması için gerekli izinler alınmamış ise imalatın kaldırılması gerekeceğinden ekonomik bir değerinin de olmayacağı, müvekkilinin davalının garantisi altındaki yanmayan lambalar ve elektrik tesisatı ile totemdeki izin/elektrik tesisatı/reklam panoları gibi eksikliklerden kaynaklanan zararlarının tespiti ile karşı taraftan tahsili için şimdilik 10.000,00 TL maddi tazminatın ihtar tarihinden itibaren işleyecek ticari faiziyle birlikte davalıdan tahsiline, yargılama masrafının ve vekalet ücretinin davalı tarafa yüklenmesine karar verilmesini talep etmiştir.
CEVAP:
Davalı vekili cevap dilekçesi ile; Müvekkilimiz ile davacı arasında imzalanan 19.09.2017 tarihli eser sözleşmesine göre imal edilecek ürünlerin Alüminyum kutu harf imalatı 14.600,00 TL + KDV = 17.228,00 TL, Fabrika için kapı isimliklerinn 895,00 TL + KDV = 1.056,00 TL, totem tabela imalatı 50.000,00-TL + KDV = 59.000,00 TL olduğunu, sözleşme gereği kararlaştırılan ödemelerin %50’si imalat öncesi sözleşme tarihinde ödenmesi gerekirken, davacı tarafından müvekkiline herhangi bir ödeme yapılmadığını, totem tabelasının, demir aksamının teminin davacı tarafından karşılanacağı hususu sözleşmenin kuruluş anından itibaren tarafların kabulünde olduğu, müvekkilinin vermiş olduğu fiyatın da totemin sıfırdan üretimi değil, demir aksamı hazır olan totemin tadili ve revize edilme işinin fiyatı olduğunu, sözleşme gereği üretilen kutu harfler ve kapı isimliklerinin 20.01.2018 tarihinde davacıya ait “Demirtaş OSB Üçgül Sk. No:1 Alaşar / Osmangazi / Bursa” adresinde bulunan iş yerinde teslimi ve montajının tam ve eksiksiz olarak, her türlü ayıptan ari şekilde yapıldığı, Bu ürünlerin teslimi sırasında davacı tarafından sözleşmede kararlaştırılmamış olan “cam kapama” işinin de yapılması talep edilmesi üzerine müvekkili tarafından cam kapama işinin de yapıldığı, müvekkilinin sözleşme gereği üzerine düşen edimleri yerine getirmesine rağmen davacı tarafın ürün bedellerinin ödemesini sürekli olarak ertelediğini, davacının vadeli çeklerle ödeme yapabileceğini belirtmesinin ardından müvekkili tarafından 20.03.2018 tarih ve 929272 numaralı fatura düzenlendiğini, davacı tarafından fatura bedeli Yapı Kredi Bankası, Bursa / Atabulvarı şubesine ait 30.06.2018 keşide tarihli 19.700,00 TL bedelli çek ile ödendiğini, sözleşme gereği müvekkili tarafından tadilatı ve revize işlemler tamamlanmış olmasına rağmen davacı tarafından ilgili totemin tesliminin kabul edilmediğini, davacının, totemin montajının yapılacağı adreste bulunan taşınmazı, farklı firmalara kiraya vereceğini dolayısıyla totemdeki levhalara kiracı şirketlerin unvanlarının yazılacağını bu haliyle totemin teslim alınamayacağını ilettiğini, davaya konu totemin, 12.03.2018 tarihinde davacı tarafın kabulü ile “Esentepe Mh. Ankara Yolu Cd. No:10 Ahmet Vefik Paşa OSB Kestel / Bursa” adresine levhaları boş şekilde montajı müvekkili tarafından yapıldığını, tabelaların boş kalmasının nedeni davacı tarafın, kiracıları tespit edememesi dolayısıyla firma bilgilerini müvekkiline iletmemesi olduğunı, bu hususta müvekkilinin herhangi bir kusuru olmadığını, müvekkili tarafından ilgili işlem için 10.10.2018 tarih ve 929412 numaralı fatura düzenlendiğini, davacı tarafından ilgili faturanın ödemesi yine vadeli çekler ile gerçekleştirildiğini, (Davacı taraf sözleşmede kararlaştırılan totem bedeli olan 59.000,00 TL’yi ödeyemeyeceğini ilettiği, dolayısıyla fatura; KDV dahil 40.000,00 TL olarak düzenlendiği,) Davacı tarafın totemin demir aksamının montaj adresinde kalmasını, yine monte halde bulunan boş tabelaların ise sökümünün yapılarak “Demirtaş OSB Üçgül Sk. No:1 Alaşar / Osmangazi / Bursa” adresine teslimini talep ettiğini, müvekkili tarafından bu talebin de herhangi bir bedel tahsil edilmeden yerine getirildiğini, bu aşamadan sonra müvekkilinin gerekli bilgilerin (şirket unvanları ve tabelaların ne şekilde doldurulması gerektiği bilgileri) kendilerine iletilmesi halinde tabelalara gerekli işlemlerin yapılacağını iletmiş olsa da 2 yıldan fazla süre ile davacı taraftan herhangi bir dönüş olmadığını, Davacı taraf 30.10.2020 tarihli ihtarname ile tarafımızca anlaşılamayan “aydınlatma elemanlarının değiştirilmesini” talep ettiğini, müvekkilinin sözleşme gereği üzerine düşen tüm edimleri tam ve eksiksiz şekilde yerine getirdiğini, sözleşme gereği imalatı yapılan tüm ürünleri, çalışır şekilde ve her türlü ayıptan ari şekilde davacıya teslim ettiğini, totem tabelalarının boş olmasının nedeni, davacı tarafın gerekli bilgi ve belgeleri müvekkiline iletmemiş olması olduğunu, sözleşme gereği üzerine düşen edimleri yerine getirmeyen davacı taraf bu kusurundan yararlanarak herhangi bir hak talebinde de bulunamayacağını, dolayısıyla davacı tarafın eksik ve hatalı imalat iddialarının reddini yargılama giderleri ve vekalet ücretinin davacıya yükletilmesine talep etmiştir.
KANITLAR:
Sözleşme, ödeme dekontları, ihtarname, fatura, ticari defter ve bağlı kayıtlar, bilirkişi raporu, vs.
KANITLARIN DEĞERLENDİRMESİ VE HUKUKİ NİTELENDİRME :
Dava, davacı tarafından yapıldığı iddia edilen iç ve dış tabela ile totem yapım işi nedeniyle davalıdan alacaklı olup olmadığı, alacaklı ise miktarının ne kadar olduğunun tespitine ilişkindir.
Mahkememizce, tarafların iddia ve savunmalarının değerlendirilmesi ve alacak borç ilişkisinin açıklığa kavuşturulması yönünden mahallinde keşif yapılmasına karar verilmiştir.
Alınan 09/06/2021 tarihli bilirkişi raporunda; … Plastik A.Ş.’nin Demirtaş Sanayi Bölgesindeki fabrika binasındaki alüminyum kutu harf imalatı led aydınlatma bedelinin 2.500,00 TL, Ankara yolu caddesi No:24 OSB Kestel – Bursa adresinde bulunan totemin tamamlanması bedelinin 27.284,00 TL, davacının talep edebileceği alacak miktarının 27.284,00 + 2.500,00 = 29.784,00 TL olacağı görüş ve kanaatine varıldığı bildirilmiştir.
Mahkememizce; davalı vekilinin itirazalrının değerlendirilmesi için dosyanın önceki bilirkişiye tevdi ile ek rapor düzenlemesinin istenilmesine karar verilmiştir.
Alınan 12/08/2021 tarihli bilirkişi ek raporunda; kök raporunda belirtmiş olduğu görüşünde bir değişiklik bulunmadığı bildirilmiştir.
Davacı vekili tarafından 15/11/2021 tarihinde bedel arttırım dilekçe sunularak davalı vekiline usulüne uygun olarak tebliğ edilmiştir.
Davacı … Plastik Ve Ambalaj San. ve Tic. A.Ş. ile davalı Çizgi Endüstriyel Teknoloji Ürünleri Tabela Reklam Tanıtım Hizmetleri San. ve Tic. Ltd. Şti. arasında 19/09/2017 tarihli yüklenici eser sözleşmesi imzalanmıştır. Sözleşmenin konusu, davacıya ait Demirtaş San. Bölgesindeki işyerinin iç yönlendirme tabelalı ve Kestel’deki dış cephe totemlerin yapım işidir. Totem imalatı için 50.000,00 TL+ KDV, Alüminyum kutu harf imalatı için 14.600,00 TL + KDV, kapı isimlikleri için 895,00 TL + KDV olarak belirlenmiştir. Bilirkişi raporunda da belirtildiği üzere, Demirtaş Osb Üçgül Sok. No:1 Osmangazi/Bursa adresinde bulunan … Plastik San. Tic. A.Ş.ye ait fabrika binasında keşif sırasında yapılan incelemede binanın ön cephesinde ve yan cephesinde … Plastik yazısı bulunduğu, binanın yan tarafındaki yazının yazılabilmesi için yazıların bulunduğu kısma denk gelen bant pencerelerin kapatılmış olduğu, yazıları oluşturan harflerin arkasındaki led ışıkların çalışmadığı, Ankara yolu caddesi No:24 Osb Kestel- Bursa adresinde yapılan incelemede toteme ait demir boru direğin mevcut olduğu, üzerinde tabelaların bulunması gereken kutu kaset kısmın sökülmüş vaziyette yerde olduğu, bu kısmın tamamen harap olduğu metal aksamının küflenmiş olduğu görülmüştür. 19.09.2017 tarihli sözleşmenin 6.10 maddesinde: Yüklenici tarafından yapılan imalat malzeme açısından 5 yıl yüklenicinin garantisi altında olduğu, 6.11 maddesinde: Aydınlatmada kullanılan led mercekler 3 çipli power ledler belirtilen garanti süresi içinde hangi nedenle olursa olsun kullanım dışında kaldığı takdirde yüklenici tarafından bila bedel değiştirileceği belirtilmiştir. Sözleşme gereğince çalışmayan led aydınlatmaları ile totem tabela imalatındaki eksikliklerin davalı tarafından tamamlanması gerekecekmektedir. Bilirkişi tarafından yapılan piyasa araştırması sonucu … Plastik A.Ş.’ nin Demirtaş San. Bölgesindeki fabrika binasındaki alüminyum kutu harf imalatının led aydınlatma bedeli 2.500,00 TL olarak, Ankara Yolu Cad. No:24 Osb Kestel-Bursa adresinde bulunan ve sözleşmesine göre yapılması gereken ve hali hazırda sadece totemin demir borusunun bulunduğu, kutu kaset kısmı ve elektrik aksamının bulunmadığı görülen totemin tamamlanması için gerekli bedel 27.284,00 TL olarak belirlendiğinden davanın kabulü ile 29.784,00 TL’nin (10.000,00 TL’sine 30/10/2020 tarihinden, 19.784,00 T’sine ıslah tarihi olan 15/11/2021 tarihinden itibaren) işleyecek avans faizi ile birlikte davalıdan alınarak davacıya verilmesine karar vermek gerekmiştir.
H Ü K Ü M : Yukarıda açıklanan nedenlere,
1-Davanın KABULÜ ile 29.784,00 TL’nin (10.000,00 TL’sine 30/10/2020 tarihinden, 19.784,00 T’sine ıslah tarihi olan 15/11/2021 tarihinden itibaren) işleyecek avans faizi ile birlikte davalıdan alınarak davacıya verilmesine,
2-Harçlar yasası gereği alınması gereken 2.034,55-TL harçtan peşin alınan 170,78-TL+337,87 TL ıslah harcının mahsubu ile bakiye 1.525,90-TL harcın davalıdan tahsiline,
3-7155 sayılı Kanunun 23. Maddesi ile 6325 sayılı Kanunun 18/A-12-13 maddeleri uyarınca 1.320,00 TL arabuluculuk ücretinin davalıdan alınarak hazineye ödenmesine,
4-Davacı tarafından yapılan aşağıda dökümü yazılı 1.522,90-TL yargılama gideri ile peşin alınan 170,78-TL+337,87 TL ıslah harcının davalıdan alınarak davacıya verilmesine,
5-Davacı yararına ölçümlenen 5.100,00-TL vekalet ücretinin davalıdan alınarak davacıya verilmesine,
6-Karar kesinleştiğinde taraflarca yatıralan avansın kullanılmayan kısmının HMK 333.md.uyarınca yatıranlarına iadesine,
Dair;taraf vekillerinin yüzlerine karşı, kararın tebliğinden itibaren 2 hafta içerisinde İstinaf yolu açık olmak üzere karar verildi. 28/12/2021

Katip 237160
¸e-imzalıdır

Hakim 151390
¸e-imzalıdır

Davacı gideri ;
800,00 TL bilirkişi gideri,
240,00 TL ATGV gideri,
419,90 TL keşif harcı,
63,00 TL tebligat posta gideri
1.522,90 TL toplam gider

Güvenli elektronik imza ile onaylanmıştır.
Aslının aynı olduğu tasdik olunur.
Katip 237160
¸E-imzalıdır.