Emsal Mahkeme Kararı Bursa 1. Asliye Ticaret Mahkemesi 2021/97 E. 2022/28 K. 19.01.2022 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı henüz kesinleşmemiştir. Yararlı olması amacıyla eklenmiştir.


TÜRK MİLLETİ ADINA
T.C.
BURSA
1. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ GEREKÇELİ KARAR
ESAS NO : 2021/97 Esas
KARAR NO : 2022/28
HAKİM : …..
KATİP :…..

DAVACI …..
VEKİLİ : Av. …..
DAVALI : 1…..
VEKİLİ : Av……
DAVALI : 2-…..
VEKİLİ : Av. …..
DAVALI : 3…..

DAVA : Tazminat (Ticari Nitelikteki Hizmet Sözleşmesinden Kaynaklanan)
DAVA TARİHİ : 15/09/2014
KARAR TARİHİ : 19/01/2022
GEREKÇELİ KARARIN
YAZILDIĞI TARİH : 29/04/2022

Mahkememizde görülmekte olan Tazminat (Ticari Nitelikteki Hizmet Sözleşmesinden Kaynaklanan) davasının yapılan açık yargılaması sonunda,
GEREĞİ DÜŞÜNÜLDÜ:
Davacı vekili dava dilekçesinde; Davacı vekili dava dilekçesinde, davalı …Otobüsleri A.Ş.’ye ait olup, diğer davalı … … tarafından kullanılan, … plakalı aracın kusurlu biçimde sebep olduğu trafik kazasında davacının aracının hasar gördüğünü, davalı sigorta şirketinin de poliçe kapsamında zarardan sorumluluğu bulunduğunu, kazanın ve hasarın oluşumunda davalı tarafın kusurlu olduğunu, davacı aracın kaza öncesinde dava dışı bir araca hafif ve hasar doğurmayacak biçimde çarptığını, ancak arkadan gelen davalılar aracının davacı aracına sertçe çarparak öndeki araca vurmasına neden olduğundan davacı aracının hem önden hem de arkadan hasar gördüğünü, sigorta şirketinin önden çarpma sonucu doğan hasarı ödemeye yanaşmadığını ileri sürerek şimdilik 3.000.TL tazminatın davalılardan müteselsilen tahsilini talep etmektedir.
Davalı sigorta şirketi davanın reddini savunmuş, olay sebebiyle açılan Bursa 4. Sulh Ceza Mahkemesinin 2014/451 sayılı dosyasının bekletici mesele yapılması gerektiğini, davacı şikayetçi değilse tazminat davası da açamayacağını, davacı tarafın uyuşmazlık konusu kaza öncesinde yol kenarında bulunan … plakalı araca arkadan çarptığını, bu kaza sonucu hasar görmemesinin mümkün olmadığını, davalı aracının daha sonra davacı aracına çarptığını, kaza sonucu davacı aracı önüne savrulan davalının kazada kusurlu olduğunu, davalı aracının kaçınılmaz biçimde kazaya karıştığını, davacı aracının arka kısmında meydana gelen 4.131,00 TL hasarın kendisine 11/03/2014 tarihinde ödendiğini , ön kısımda oluşan hasardan sorumlu olmadıklarını ileri sürmüştür.
Davalı …Otobüsleri A.Ş. de davanın reddini istemiş, davanın belirsiz alacak davası değil kısmî dava niteliğinde olduğunu, kazaya karışan araç sigortalı olduğu halde kaydına tedbir konulmasının doğru olmadığını, kazada kusur oranlarını kabul etmediklerini, davacı aracının öndeki araca çarparak yola savrulması sebebiyle kazanın önüne geçilemediğini, davalı sürücünün eylemi ile sonuç arasında illiyet bağı bulunmadığını, ağır kusurun davacıya ait olduğunu, maddi tazminatı ispat yükünün davacıya ait olduğunu, aracın önündeki hasarın hangi kazadan oluştuğunun belirlenemediğini, rayiç değeri düşük olan araç için istenen tazminatın yüksek olduğunu bildirmiştir.
Delillerin değerlendirilmesi ve gerekçe; Dava, trafik kazasından kaynaklanan hasar bedeli ve değer kaybı maddi tazminat istemine ilişkindir.
08.09.2017 tarihli ATK Trafik İhtisas Dairesi raporunda, … plakalı kamyonetin ön kesimindeki hasardan kamyonet sürücüsü … … %25 , kurtarıcı sürücüsü %75 oranında sorumlu olduğu, 2. çarpmada aracın hem ön kesiminde hem arka kesiminde hasar mevcut olduğu, arka kesimindeki hasardan … … %25, otobüs sürücüsü … … %25, kurtarıcı sürücüsü Mustafa Efe’nin %50 oranında kusurlu olduğu ifade edilmiştir.
Yargıtay 17. HD’nin 2014/24138 esas, 2015/8551 karar sayılı ilamında bahsedildiği üzere; aracın onarım masrafları taşıtın rizikonun gerçekleştiği tarihteki değerini aşar ya da taşıt onarım kabul etmez ise araç tam hasara uğramış yani pert olmuş sayılır. Bu durumda aracın olay tarihindeki 2. el piyasa raiç değeri ile hasarlı haliyle olay tarihindeki değeri (sovtaj değeri) arasındaki fark davacı zararı olup talep halinde davalılar bundan sorumlu tutulur. Bu konuda ekonomik olan zarar kabul edilir. Davacı tarafın tercihi (aracın onarımını istemesi ya da onarımını yaparak aracı kullanması) önem arz etmez. Davada araç değer kaybı talep edildiği takdirde aracın pert olup olmaması burada önemlidir. Çünkü pert olan araç için değer kaybı talep edilemez. Bu nedenle aracın hasar dosyası da gözetilerek aracın pert ya da onarımından hangisinin ekonomik (uygun) olduğu hususunda bilirkişi incelemesi yapılması gerekir. Aracın onarımının ekonomik olması durumunda, değer kaybı, aracın olay tarihindeki 2. el piyasa raiç değeri (aracın km’si modeli, kullanım tarzı, önceden hasarlı olup olmadığı vs gözönünde tutularak) ile aracın gerekli onarımları yapıldıktan sonraki haliyle piyasa değeri arasındaki farktır. Bu esaslar dikkate alınarak yapılan bilirkişi incelemesinde; dava konusu aracın tamir ve onarımı ekonomik olmadığından , hasarlı haliyle satışının uygun olduğu ve toplam zarar tutarının 10.750,00 TL ( on bin yedi yüz elli lira ) olduğu , dava konusu araç pert &total işlemine tabi tutulduğundan değer kaybının oluşmayacağı rapor edilmiştir. Toplam zarar tutarından davacı araç sürücüsünün kusuru ve sigorta tarafından yapılan ödeme düşüldüğünde davacının davasında haklı olduğu kanaatine varılmıştır.
Ayrıca Yargıtay 17. HD’nin 2015/13372 esas, 2016/3972 karar sayılı ilamında bahsedildiği üzere; KTK 85. ve 88. maddeleri ile B.K. 61. maddesi gereği davalılar oluşan zararın tamamından müştereken ve müteselsilen sorumludur. Davacı, B.K. 61. ve B.K. 163. maddelerine göre müştereken ve müteselsilen sorumluluk esaslarına dayalı olarak zarar verenlerin her birine dava açabilir. Bunun sonucu olarak B.K. 163. maddesi gereği zarar gören davacı zararının tamamını tüm müteselsil sorumlulardan talep edebileceği gibi, zarar verenlerden sadece birinden ya da bir kaçından da talep edebilir. Tazminat yükümlüsü olan davalılar davacının uğradığı maddi zararı tazmin etmek zorundadır.
Somut olayda 2918 sayılı KTK’nın 85. ve 88. maddesi ve 6098 sayılı TBK’nın 61. maddesi gereği davalılar oluşan zararın tümünden müştereken ve müteselsilen sorumludur. Zarar gören davacı zararın tamamını tüm müteselsil sorumlulardan isteyebileceği gibi zarar verenlerin sadece birinden de talep edebilir. Davacının ayrı ayrı kusur hesaplamasına göre ödeme yapılması talebi olmadığına göre aşağıdaki şekilde karar vermek gerekmiştir.
HÜKÜM: Yukarıda açıklanan nedenlerle ;
1- Davanın KABULÜ ile, 3.000,00 TL maddi tazminatın davalılardan Sigorta şirketi yönünden sigorta teminat limiti ile sınırlı olmak kaydıyla 11/03/2014 temerrüt tarihinden itibaren diğer davalılar yönünden kaza tarihi olan 21/11/2013 tarihinden itibaren işleyecek yasal faizi ile birlikte müştereken ve müteselsilen alınarak davacıya ödenmesine,
2-Harçlar Yasası gereğince alınması gerekli 204,93-TL harçtan başlangıçta alınan 51,25-TL peşin harcın mahsubu ile bakiye 153,68‬-TL harcın davalılardan müteselsilen tahsili ile hazineye irat kaydına,
3-Davacı tarafça yapılan 51,25-TL peşin harç, 25,20-TL başvurma harcı ve istinaf masrafları da dahil edilerek hesaplanan 2.166,50-TL yargılama giderinin davalılardan müteselsilen tahsili ile davacıya ödenmesine,
4-Davacı kendisini vekil ile temsil ettirdiğinden karar tarihinde yürürlükte bulunan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesine göre belirlenen 3.000,00-TL vekalet ücretinin davalılardan müteselsilen tahsili ile davacıya ödenmesine,
5-Kesinleşme süreci tamamlana kadar masraf avanslarının kullanılabileceği nazara alınarak kararın kesinleşmesinden sonra yazı işlerince yapılacak hesaba göre artan avansların yatıran tarafa iadesine,
Dair davacı vekilinin ve davalı … …’ın Davalı Kamilkoç vekilinin ve Davalı Türkiye Sigorta vekilinin yüzüne karşı kararın tebliğinden itibaren iki haftalık süre içinde mahkememize iletilecek bir dilekçe ile Bursa Bölge Adliye Mahkemesi İstinaf Yolu açık olmak üzere verilen karar açıkça okunup usulen anlatıldı. 19/01/2022

Katip …..
☪e-imzalı

Hakim …..
☪e-imzalı