Emsal Mahkeme Kararı Bursa 1. Asliye Ticaret Mahkemesi 2019/778 E. 2021/739 K. 07.07.2021 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı henüz kesinleşmemiştir. Yararlı olması amacıyla eklenmiştir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
T.C.
BURSA
1. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ GEREKÇELİ KARAR
BAŞKANLIĞI

ESAS NO : 2019/778 Esas
KARAR NO : 2021/739

BAŞKAN :….
ÜYE : …
ÜYE :…
KATİP : …

DAVACILAR : 1-…
2-…
3- …
VEKİLİ : Av. …

FERİ MÜDAHİL: …..
VEKİLİ : Av. ..

FERİ MÜDAHİL: ..
VEKİLİ : Av. ..

FERİ MÜDAHİL…
VEKİLİ : Av…

FERİ MÜDAHİL…
VEKİLİ : Av…

FERİ MÜDAHİL: …
VEKİLİ : Av. …

FERİ MÜDAHİL:…
VEKİLİ : Av. ..

FERİ MÜDAHİL : ..
VEKİLİ : Av…

FERİ MÜDAHİL :..
VEKİLİ : Av. ..

FERİ MÜDAHİL: ..

VEKİLİ : Av. ..

FERİ MÜDAHİL: …
VEKİLİ : Av. ..

DAVA : Konkordato (Adi Konkordatodan Kaynaklanan (İİK 285 İla 308/h))
DAVA TARİHİ : 30/07/2019
KARAR TARİHİ : 07/07/2021
Mahkememizde görülen davanın açık yargılamasında,

Davacı vekili dava dilekçesinde özetle ; Davacı … … ‘ nin diğer davacı şirketler … Madencilik Ltd Şti ile … Tekstil Ltd Şti ‘ nin yetkilisi ve ortağı olduğunu, davacı şirketlerin bulunduğu inşaat sektörünün 2019 yılı ilk çeyreğinde % 10,9 oranında küçüldüğünü, inşaat işleri seviyesinde azalma meydana geldiğini, yine konut satışlarında Nisan ayı itibariyle % 18,1 oranında gerileme olduğunu, ipotekli konut satışlarında da düşüş yaşandığını, davacı … … ‘ nin diğer davacı şirketlerin borçlarına kefaletlerinin bulunduğunu belirterek her üç davacı yönünden geçici mühlet talebinde bulunularak konkordato teklif etmişlerdir.
Adi konkordato, iflasa tabi olup olmadığına bakılmaksızın, borçlarını vadesi geldiği halde ödeyemeyen veya vadesinde ödeyememe tehlikesi altında bulunan herhangi bir borçlunun borçlarını proje ile belirli bir vade veya indirim yoluyla yeniden yapılandırabilecekleri bir hukuki imkandır. Konkordato geçici mühleti başarıya ulaşma ihtimalinin olması durumunda borçluya bir yıllık kesin mühlet verilir ve ilan edilir.
Konkordato, bir borçlunun teklif ettiği projenin İİK’da öngörülen nitelikli çoğunlukta alacaklıları tarafından kabul edilmesi ve asliye ticaret mahkemesince tasdik edilmesi sonucu, vadesi geldiği halde borçlarını ödeyemeyen veya vadesinde ödeyememe tehlikesi altında bulunan herhangi bir borçluya, vade verilmek veya indirim (tenzilat) yapılmak suretiyle borçlarını ödeyebilme teklifi doğrultusunda borçlarını yeniden yapılandırılmayı mümkün kılan bir hukuki müessesedir.
Konkordato hükümlerinden yararlanmak isteyen borçlu veya borçlunun iflasını isteyebilecek alacaklılardan biri, Asliye Ticaret Mahkemesine vereceği dilekçesine İİK m. 286’ da sayılan belgeleri de ekleyerek konkordato mühleti talebinin kabul edilmesi hususunda bir başvuru yapabilir.
Konkordato talebine eklenecek belgeler Madde 286 da sayılmıştır, bunlar aşağıda belirtilenlerdir;
a) Konkordato ön projesi.
b) Borçlunun malvarlığının durumunu gösterir belgeler; tüm alacak ve borçları vadeleri ile birlikte gösteren liste ve belgeler.
c) Alacaklıları, alacak miktarlarını ve alacaklıların imtiyaz durumunu gösteren liste.
d) Konkordato ön projesinde yer alan teklife göre alacaklıların eline geçmesi öngörülen miktar ile borçlunun iflâsı hâlinde alacaklıların eline geçebilecek muhtemel miktarı karşılaştırmalı olarak gösteren tablo.
e) Makul güvence veren denetim raporu ile dayanakları.
Mahkeme talep ile birlikte İİK m. 286’ daki belgelerin eksiksiz olduğunu tespit ettikten sonra borçluya derhal üç aylık geçici bir mühlet verir. Burada mahkemece yapılacak inceleme şekli bir inceleme olup talepte ve sunulan belgelerde bir eksiklik bulunmuyorsa borçluya derhal üç aylık geçici bir mühlet vermek gerekmektedir. Bu aşamada mahkemec üç aylık geçici mühlet kararı verilirken içerik ve sunulan bilgilerin sıhhati ve gerçekliğinin denetlenmesi mümkün değildir. Mahkeme geçici mühlet kararıyla birlikte konkordatonun başarıya ulaşmasının mümkün olup olmadığının yakından incelenmesi konkordato komiseri görevlendirilerek denetlenir (İİK m. 287/3). Verilen bu geçici mühlet, borçlunun veya komiserin talebiyle iki ay daha uzatılabilir (İİK m. 287/4). Komiser mühletin sonunda mahkemeye bir rapor sunar. Bu rapor neticesinde mahkeme konkordatonun başarıya ulaşmasının mümkün olduğuna kanaat getirirse, borçluya bir yıllık kesin mühlet verir (İİK m. 289). Bu bir yıllık kesin mühlet, sürenin dolmasından önce komiser veya borçlunun talebiyle altı aya kadar daha uzatılabilmesi mümkündür. Mühlete ilişkin mahkemece verilen tüm kararlar kesin niteliktedir.
Davacının konkordato başvurusu ve başvuruya eklediği İİK m. 286 da sayılan belgelerin eksiksiz olduğu görüldüğünden davacı borçluya üç aylık geçici bir mühlet verilmiştir. Mühlet kararıyla birlikte İİK m. 287 uyarınca geçici mühlet kararı verirken borçlunun malvarlığının muhafazası amacıyla, borçlunun aktifini elden çıkarması veya azaltması gibi alacaklıların zarar görme ihtimalini doğuran durumları bertaraf etmek için 297. Maddenin ikinci fıkrasındaki haller de dâhil olmak üzere gerekli önlemlerin mahkemece resen alınması gerektiğinden buna yönelik tedbirler oluşturulmuştur. Ayrıca geçici mühlet kararıyla birlikte, 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsili Usulü Hakkında Kanuna göre yapılan takipler de dâhil olmak üzere hiçbir takip yapılamaz ve önceden başlamış takipler durur (İİK m. 294/1). İhtiyati tedbir ve ihtiyati haciz kararları da uygulanmaz ve bir takip muamelesi ile kesilebilen zamanaşımı ile hak düşüren süreler de işlemez. Bu hususta geçici mühlet kararıyla birlikte açıklanmıştır.İİK m. 294/2 ve 295’te bu yasağın istisnaları düzenlenmiştir. Buna göre mühlet devam ederken rehinle temin edilmiş alacaklar nedeniyle rehnin paraya çevrilmesi yoluyla takip başlatılabileceği gibi, önceden başlatılan takibe de devam edilebilecektir (İİK m. 295). Ancak bu takiplerde muhafaza tedbirleri alınamayacak ve rehinli malın satışı gerçekleştirilemeyecektir (İİKm. 295). Dolayısıyla konkordatoda, rehinli malın satışını engellemek için geçici mühlet ve akabinde kesin mühlet kararlarının alınması yeterli görülmüştür. İİK m. 294’ ün 206. maddeye yapmış olduğu atıfla işçi ve nafaka alacaklarının da takip yasağına dâhil değildir. Ancak HMK tedbir yoluyla bu yönüyle de tedbir kararı oluşturulabilecektir.
İİK m. 289/3 gereği, konkordatonun başarıya ulaşmasının mümkün olduğunun anlaşılması halinde, borçluya bir yıllık kesin mühlet süresi verilir hükmü uyarınca geçici mühlet içerisinde yapılan incelemeler ve konkordatonun başarıya ulaşmasının mümkün olup olmadığı denetlenmiştir. Mahkememizce, komiser raporu ve alacaklıların da itirazları değerlendirilmiş, borçlunun teklif etmiş olduğu konkordato şartlarına göre borçlarını ödeme ihtimalinin olduğu ve teklif edilen konkordatonun borçlunun ödeme kabiliyetine tekrar kavuşma amacına hizmet ettiği yolunda kanaatine ulaşılmıştır ve borçluya kesin mühlet verilmiştir.
Davacı süreç içerisinde Mudanya ‘ da yer alan ve büyük bir çoğunluğu tamamlanmamış olan inşaat projesini konkordato mühleti içerisinde tamamlamış, pek çok alacaklı ile anlaşma sağlayarak mahkeme dışı konkordato kurumunu uygulamak suretiyle gelinen son noktada konkordatoya ihtiyacı kalmamıştır.
Bu sebeple davacılar konkordatoya ihtiyaçları kalmadığı için davadan feragat etmişlerdir.
Eldeki dava basit usulde yargılamaya tabidir. Davadan feragat davaya son veren taraf işlemlerinden birisidir. Hüküm kesinleşinceye kadar davadan feragat mümkündür. Basit usule tabi eldeki davada davacıların iflasını gerektirir bir durum bulunmadığından bu yönde duruşma açılarak karar verilmesine gerek bulunmadığı, zira yasa konkordatonun kesin mühlet içerisinde tasdiki bakımından duruşma açılmasını ön görmüş olup davacının konkordatonun tasdikine ihtiyacı kalmadığından davadan feragat edilmiştir. Tasdik kararının verilip verilmeyeceği tartışması bulunmamaktadır. 6100 sayılı HMK’nın 307. ve devamı maddeleri uyarınca feragat; davacının talep sonucundan kısmen veya tamamen vazgeçmesi olup karşı tarafın ve mahkemenin muvafakatına bağlı olmayan, kayıtsız ve şartsız hüküm kesinleşinceye kadar her zaman yapılabilen, kesin hükmün hukuki sonuçlarını doğuran ve davaya son veren tek taraflı bir taraf işlemidir.
Davacı şirketler tacir olup borca batık şirketin davadan feragat etmesi bir iflas hali olarak İİK ‘ da düzenlenmiştir. Bu hususta konkordato komiserinden rapor alınmıştır. Alınan rapor içeriğine göre; her iki şirketin de borca batık olmadığı anlaşılmıştır.
Davacıların iflasına karar verilmesi gerekmediğinden ilan süreçleri ve müdahillerin duruşmaya katılımının sağlanması dosya üzerinden karar verilecek olan eldeki davada yargılamanın basitliği, çabukluğu ve ucuzluğu ilkesine de aykırı olacaktır. Bu sebeple dosya üzerinden karar verilebileceği kabul edilmiştir. Feragat nedeniyle davanın reddine karar verilerek tüm tedbirler kaldırılmıştır.
H Ü K Ü M : Gerekçesi yukarıda açıklandığı üzere;
Davacılar … … (TC:…), … MADENCİLİK HARFİYAT İNŞAAT OTOMOTİV SANAYİ VE TİCARET LİMİTED ŞİRKETİ (V.D N:…), (Ticaret Sicil No:…), … TEKSTİL İNŞAAT MAKİNA KOMİSYON EMLAK TURİZM SANAYİ VE TİCARET LİMİTED ŞİRKETİ (V.D N:…), (Ticaret Sicil No:….) ‘nin konkordato talebinin feragat sebebiyle REDDİNE,
İİK. M.292 de öngörülen şartlar bulunmadığından davacıların iflasına KARAR VERİLMESİNE YER OLMADIĞINA,
Davacı tarafa konkordato geçici mühleti uygulanması sebebiyle uygulanan tüm TEDBİRLERİN KALDIRILMASINA, kesin mühletin sonuçlarının kendiliğinden SONLANDIĞININ AÇIKLANMASINA,
Davacılara konkordato komiseri olarak atanan … ‘ ın komiserlik görevinin SONLANDIRILMASINA,
Kararın icra iflas kanunu 288 maddesi gereğince ilanına ve ilgili yerlere bildirim yapılmasına,
Harçlar Yasası gereğince alınması gereken 59,30-TL harca peşin alınan 44,40-TL’nin mahsubu ile 14,90 TL harcın davacılardan ayrı ayrı tahsili ile hazineye irad kaydına,
Davacı tarafça yapılan muhakeme masrafının kendi üzerinde bırakılmasına,
Kesinleşme süreci tamamlanana kadar masraf avanslarının kullanılabileceği nazara alınarak kararın kesinleşmesinden sonra yazı işlerince yapılacak hesaba göre artan avansların yatıran tarafa iadesine dair gerekçeli kararın davacılar vekiline tebliğinden itibaren on (10) günlük süre içinde , itiraz eden diğer alacaklılar yönünden ise kararın ilanından itibaren on gün içerisinde mahkememize verilecek bir dilekçe ile Bursa Bölge Adliye Mahkemesinde İstinaf Kanun Yolu açık olmak üzere oy birliği ile karar verildi.

. 07/07/2021
İş bu kararın gerekçesi 07/07/2021 tarihinde yazılmıştır.

Başkan …
e-imza
Üye ..
e-imza
Üye ..
e-imza
Katip …
e-imza