Emsal Mahkeme Kararı Bakırköy 4. Asliye Ticaret Mahkemesi 2017/1001 E. 2018/1136 K. 03.12.2018 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı henüz kesinleşmemiştir. Yararlı olması amacıyla eklenmiştir.

T.C.
BAKIRKÖY
4. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ

ESAS NO : 2017/1001
KARAR NO : 2018/1136

DAVA : Sigorta (Kaza Sigortası Kaynaklı)
DAVA TARİHİ : 09/11/2017
KARAR TARİHİ : 03/12/2018
GEREKÇELİ KARARIN
YAZILDIĞI TARİH : 04/12/2018

Mahkememizde görülmekte olan Sigorta (Kaza Sigortası Kaynaklı) davasının yapılan açık yargılaması sonunda,
GEREĞİ DÜŞÜNÜLDÜ:
TALEP; Müvekkiline ait aracın Beylikdüzü’nden … istikametinde, Küçükçekmece rampası civarında seyir halindeyken aracın önündeki kamyondan kopan demir parçasının müvekkiline ait aracın altından girmesiyle araca hasar verdiğini, yaşanan olay sonrasında aracın alev aldığını, bunun üzerine aracın sigortalısı olan davalı … şirketine yazılı olarak başvuruda bulunulduğunu, bu zararın kasko sigortası kapsamında karşılanmasını talep ettiğini, davalı sigortanın ile 01/06/2017 tarihli eksper raporu ile hasarın kasko kapsamında karşılanmasını reddettiğini, araçtaki hasar onarım bedelinin …Sigorta Ekspertiz Hiz. Ltd. Şti. Tarafından alınan raporunda 158.970,26 TL olarak belirlendiğini, aracın yaklaşık 6 aydır hasarlı durumda beklediğini, kullanılamadığını, bu nedenle davanın kabulü ile şimdilik 50.000 TL nin olay tarihi olan 29/05/2017 tarihinden itibaren başlamak üzere ticari faiziyle birlikte tahsiline karar verilmesini talep ve dava etmiştir.
CEVAP; Davacının taleplerinin Kasko Sigortası Genel Şartları A.4.4.14 mad. Gereği teminat dışı kaldığını, sigortalı oto motorunun aşırı hararet yapması veya yağsız kalmasından dolayı piston kolunun sıkışarak motoru dışarıya doğru patlattığı ve hasarın bu şekilde meydana geldiğini, motorun içeriden dışarıya doğru sıkışma sonucu blok patlatmış olduğunu, dışarıdan bir cismin çarpması ile meydana gelebilecek bir hasar olmadığını, otonun motorunda ağır hasar bulunması nedeniyle araç sahiplerinin bu şekilde beyanda bulunarak yüksek miktarda hasarlanmış olan motor arızasının kasko sigortasından yaptırmaya çalıştıklarının anlaşıldığını, bu nedenlerle hukuka aykırı davanın reddine karar verilmesini talep etmiştir.
DELİLLER VE DEĞERLENDİRİLMESİ;
Dava, hasardan kaynaklı sigorta davasına ilişkindir.
22/12/2017 havale tarihli Bilirkişi Raporunda özetle; Araçta ilk incelemede birbirinden bağımsız gözüken iki farklı hasar tespit edilmiştir.
-Motor alt kısmında alevli yanma hasarı,
-Araç motor piston kolunun yağ karterini parçalayarak dışarı çıkması,
Daha sonra olayın nasıl olduğu hakkında bulgular detaylı olarak araştırıldığında aşağıdaki kanaatlere ulaşılmıştır.
Araç motorunun üst kısmında bulunan yağ filtresi ve çevresinde aşırı yağlanma görülmüş ve filtre çıkartıldığında ise filtrenin kağıdı ve lastik contası kolayca parçalanmıştır. Bu bölgeden çıkan yağlar aracın motorundan aşağıya kadar inerek sıcak egzost ve egzostun bir parçası olan çok sıcak olan katalitik konvertör üzerine gelerek alev almış ve bu bölgedeki bazı sensörler soketler ve kablolar yanmıştır.
Alev izleri jant ve motorun şoför tarafında direksiyon kutusu civarında da görülmüştür. Ayrıca motorun yolcu tararındaki egzost bölgesinde kablo kopuklukları ve alev izleri görülmüştür. Bunun dışında aracın lastikten mamul havalı süspansiyon körükleri de aşırı ısıdan etkilenmiştir. Araçtan sızan yağ izleri motor koruyucu kapağı üzerinde, motorun tümü yağ ile kaplanmış ve aracın alt kısmında şanzımanın altını ve daha sonrasında egzost borusunun şanzıman sonrası kısmında da gözükmektedir. Bu görüntü yağ sızıntısının uzun zamandır olduğunun ispatıdır. Araç hızla giderken uçuşan damlalar aracın altında arka taraflara doğru bulaşmıştır. Sonuç olarak araç motorunun yağı azalmış, yağın azalması ve yüksek sıcaklık nedeniyle yataklar görevini yapmayarak sıkışmış ve biyel/piston kolu kırılmış, aracın motorun alt arka kısmından yağın motorun altında bulunan kalın döküm karterini parçalayıp dışarı çıkmıştır.
Bu tip yüksek güçlü (275 bg) ve devirli araçlarda motorun yağlanmsındaki en küçük bir problem sürtünmeler/aşınmalar nedeniyle yatakların sarmasına/yumuşak bir şekilde çelik üzerine bulaşmasına ve kilitlenmesine sebep olur. Motor ise çok hızlı olarak dönmek istediğinden bu hasarlanan parçayı yerinden kopararak merkezkaç kuvvetleri ile motor altındaki karteri parçalayarak dışarı çıkmasına neden olabilir.
Davacı tarafın beyanında belirttiği şekilde önde seyir halinde bir araçtan kopan parça nedeniyle olsa idi ön tampon ve motor alt kısmında karter dışındaki parçalarda hortum kablo ve diğer parçalarda bu parçanın hasar izlerinin oluşması gerekirdi. Ayrıca motor yağ karteri motor alt traversi (Motoru taşıyan kalın sacdan mamul) tarafından korunmaktadır. Ayrıca bu parça kolayca hasar görmeyecek kalın bir parçadır. Gerek motor traversinde ve gerek motor altında diğer parçalarda darbeye bağlı başka bölgede ya da parçada herhangi bir hasar görülmemiştir.
Karterdeki deliğin açıkça dışarı doğru yırtıldığı, yani motor krank yatağının kilitlenerek piston kolunu kırdığını ve yüksek devirlerde çok aşırı bir kuvvetle dışarı atıldığı araç üzerindeki bulgulardan anlaşılmıştır.
Sonuç olarak; Hasarın niteliği, …. plaka sayılı aracın, dizel motorunun, filtre problemi nedeniyle yağsızlık sonucu sıkışarak, parçalanarak zarar gördüğü, sızan yağların tutuşması sonucu bazı parçaların yandığı, bu zararın oluşumunda kusurun 1. Derecede bakım şartlarının tam olarak yerine getirilmemesi/hatalı bakım yapılması nedeniyle sürücüde olmasının sonucu olarak, hadisenin, davalının kusurundan kaynaklandığı yönünde değerlendirilmiştir.
19/09/2018 havale tarihli Bilirkişi Heyet Raporunda özetle;
Dosya içindeki tüm delil ve tespitlerin değerlendirilmesi sonucu aracın motorunun yağsız çalışması sonucu yatakların yağlanamamış olması nedeni ile sürtünme sonucu aşırı ısınan yataklarda ve piston/silindir cidarlarında sarma olduğu, pistonunu sıkışarak hareket edememesi sonucu piston kolunun (biyel) kırılmış olduğu, kırılan biyelin motor silindir bloğunu delerek kol çıkması tabir edilen olayın meydana geldiği, böylece motorun onarımı ekonomik olmayacak şekilde ağır hasar gördüğü anlaşılmaktadır. Heyetimiz, motorun yağsız kalmasına, uygun sıkıştırılmamış yağ filtresinden yağın sızarak dışarı akması sonucu azalmış olmasının neden olabileceği, olay yeri fotoğraflarından da yağın sızarak aktığını gösteren görüntülerin bulunduğu, sızan yağın da motorun dışında egzost borularına ve sıcak kanallara akarak tutuşmasının ve alevli yanmanın meydana gelmesine neden olabileceği görüşüne varılmıştır. Olayın bir başka araçtan düşen parçanın neden olması mevcut deliller ile mümkün olmadığı görüşüne varılmıştır. Benzer motor arızaları, aracın alt tarafından sert bir zemine çarpılması sonucu motor yağının toplandığı karterin delinmesi sonucu da meydana gelebilmektedir. Ancak olaya neden olduğu ileri sürülen metal parçasının araç altına girerek muhafazası da olan motora çarparak böyle bir olaya neden olması mümkün görülmemiş olup tespitler de bu yöndedir. Zira bu şekilde hasar ancak karterin delinmesi ile meydana gelebilecek olmasına rağmen karterin sağlam olduğu anlaşılmaktadır.
Açıklamalar doğrultusunda aracın motor arızasının davacı tarafın iddia ettiği şekilde meydana geldiği yönünde delil bulunmayıp, arızanın kullanım kaynaklı olduğu kanaatine varılmıştır. Bu nedenle hasarın sigorta poliçesi kapsamında olmadığı, davalı … şirketinin sorumluluğunun bulunmadığı sonucuna varılmıştır.
Sonuç; Davacı aracında meydana gelen hasarın dışardan alınan darbe ile meydana geldiği konusunda delil bulunmayıp teknik olarakta mevcut deliller ile hasarın ileri sürüldüğü gibi meydana gelmesinin mümkün olmadığı, herhangi bir neden ile motor yağlama yağının filtre bağlantısından sızması sonucu motorun yağsız kaldığı ve yataklar ile piston/silindir cidarlarında sarma meydana gelmesi sonucu motorun kol çıkartarak ağır hasar gördüğü, bu durumda, meydana gelen rizikonun sigorta teminatı kapsamında sayılan haller arasında yer almadığı kanaatine varılmıştır.
Mehkememizce de 19/09/2018 havale tarihli bilirkişi heyet raporu hüküm kurmaya elverişli kabul edilip; Davacı aracında meydana gelen hasarın dışardan alınan darbe ile meydana geldiği konusunda delil bulunmayıp teknik olarakta mevcut deliller ile hasarın ileri sürüldüğü gibi meydana gelmesinin mümkün olmadığı, herhangi bir neden ile motor yağlama yağının filtre bağlantısından sızması sonucu motorun yağsız kaldığı ve yataklar ile piston/silindir cidarlarında sarma meydana gelmesi sonucu motorun kol çıkartarak ağır hasar gördüğü, bu durumda, meydana gelen rizikonun sigorta teminatı kapsamında sayılan haller arasında yer almadığı ,davacının hasarın meydana gelmesinde kusursuz olduğunu ıspatlayamadığı,araçta meydana gelen hasarın her iki bilirkişi raporu uyarınca da tespit edilemediği anlaşılmakla açılan davanın reddine dair aşağıdaki hüküm kurulmuştur.
HÜKÜM: Yukarıda açıklandığı üzere;
1-Açılan davanın REDDİNE,
2-492 sayılı harçlar yasası uyarınca alınması gereken 35,90 TL karar harcından daha önce peşin alınan 853,88 TL harçtan mahsubu ile bakiye 817,98 TL harcın karar kesinleşince ve talep halinde davacıya iadesine,
3-Davalı kendisini vekil ile temsil ettirdiğinden karar tarihinde yürürlükte bulunan AAÜT. hükümleri uyarınca 5.850,00 TL vekalet ücretinin davacıdan tahsili ile davalıya verilmesine,
4-Davacı tarafından yapılan yargılama giderlerinin davacı üzerinde bırakılmasına,
5-Kullanılmayan gider avansı konusunda HMK 333. maddesi gereğince kararın kesinleşmesinden sonra talep halinde davacıya iadesine,
6-HMK’nun uygulanmasına dair yönetmeliğin 58/1 maddesi gereği talep halinde gerekçeli kararın taraflara tebliğine
Dair, 6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanununun 341 vd. maddeleri gereğince (5235 sayılı Kanunun 2. maddesi de dikkate alınarak) davacı vekili ve davalı vekilinin yüzüne karşı, gerekçeli kararın tebliğinden itibaren iki hafta içinde mahkememize verilecek veya başka bir mahkeme aracılığıyla gönderilecek dilekçe ile İstanbul Bölge Adliye Mahkemesi ilgili Hukuk Dairesi nezdinde istinaf kanun yolu açık olmak üzere açıkça okunup usulen anlatıldı.03/12/2018

Katip …
e-imzalıdır.

Hakim …
e-imzalıdır.