Emsal Mahkeme Kararı Bakırköy 2. Asliye Ticaret Mahkemesi 2021/810 E. 2021/1038 K. 08.11.2021 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı henüz kesinleşmemiştir. Yararlı olması amacıyla eklenmiştir.

T.C. BAKIRKÖY 2. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ

ESAS NO : 2021/810 Esas
KARAR NO : 2021/1038

DAVA : Zayi Belgesi Verilmesi
DAVA TARİHİ : 28/09/2021
KARAR TARİHİ : 08/11/2021
GEREKÇELİ KARARIN
YAZILDIĞI TARİH : 18/11/2021

Mahkememizde görülmekte olan Zayi Belgesi Verilmesi davasının yapılan dosya incelemesi neticesinde;
GEREĞİ DÜŞÜNÜLDÜ:
Davacı vekili vermiş olduğu dava dilekçesinde özetle; müvekkili şirketin işyerinde 13/09/2021 “elektrik dalgalanması” sebebiyle bilgi işlem cihazlarının arızalanmış olduğunu, müvekkili şirketin bilgi işlem cihazlarının … uygulamaları, SQL veri tabanı ve dosya saklama amaçlı olarak kullanılmakta olup yaşanan elektrik dalgalanması sebebiyle elektronik verilerde oluşan hasarın giderilememiş olduğunu, müvekkili şirketin elektronik verilerinde oluşan hasarın giderilemediği ve bu verilerin kurtarılamadığına dair … Bilgi Teknolojileri A.Ş. Belgi Teknolojileri Uzmanı … tarafından rapor tanzim edildiğini, yaşanan olay sebebiyle müvekkili şirketin 2019 yılı Temmuz, Ağustos, Eylül, Aralık 2020 yılı Ocak, Şubat, Mart, Nisan, Mayıs, Haziran, Eylül, Ekim, Kasım aylarının Elektronik ortamdaki Yevmiye, Kebir defterleri ve Beratları zarar görmüş olup ulaşılamamakta olduğunu beyanla; TTK md 87/7 ve Elektronik Defter Genel Tebliği Sıra No:1 md 7.1 gereğince müvekkili şirketin; 2019 yılı Temmuz-Ağustos-Eylül-Aralık 2020 yılı Ocak-Şubat-Mart-Nisan-Mayıs- Haziran- Eylül- Ekim-Kasım aylarının Elektronik ortamdaki Yevmiye, Kebir defterleri ve Beratları için zayi belgesi düzenlenmesini talep ve dava etmiştir.
Delillerin Değerlendirilmesi ve Gerekçe:
Dava, TTK 82/7. maddesi gereğince zayi belgesi verilmesi talebine ilişkindir.
Davacı vekili, dava dilekçesi ekinde 24/09/2021 tarihli … Bilgi İşlme Teknolojileri Anonim Şirketi’nden alınan arıza tespit tutanağına dayanarak zayi belgesi verilmesini talep etmektedir. Mahkememiz 29/09/2021 tarihli tensip zaptı ile davacı vekiline zarar gördüğü iddia olunan e-defter ve berat dosyalarının ikincil örneklerinin Gelir İdaresi Başkanlığı’ndan veya e-defter saklama hizmeti veren özel entegratör kuruluşlarından temin edilemediğini tevsik edici bilgi ve belgeleri sunmak üzere 2 haftalık kesin süre verildiği ve verilen kesin süre içerisinde sunulmadığı takdirde dosyada bulunan mevcut deliller itibariyle karar verileceği hususunun ihtarnamesini içerir tebligat yapılmıştır. Davacı vekili tarafından ise, 14/10/2021 tarihli dilekçeler ile Gelir İdaresi Başkanlığından ve …. Elektronik Ticaret ve Bilişim Hizmetler A. Ş. ‘den alınan yazı cevaplarının sunulduğu görülmüştür.
Elektronik Defter Genel Tebliğinin (Sıra No: 1) Diğer Hususlar başlıklı (Değişik:RG-19/10/2019-30923) 7.1 maddesinin “e-Defter tutanlar, Vergi Usul Kanununda belirtilen “Mücbir Sebep” halleri nedeniyle e-Defter veya beratlarına ait kayıtlarının bozulması, silinmesi, zarar görmesi veya işlem görememesi ve e-Defter ve berat dosyalarının muhafaza edildiği e-Defter saklama hizmeti veren özel entegratör kuruluşlardan veya Başkanlıktan ikincil örneklerinin temin edilemediği hallerde, söz konusu durumların öğrenilmesinden itibaren tevsik edici bilgi ve belgeleri ile birlikte 15 gün içinde ticari işletmesinin bulunduğu yetkili mahkemesine başvurarak kendisine bir zayi belgesi verilmesini istemelidir. Mahkemeden zayi belgesinin temin edilmesini müteakip, zayi belgesi ile birlikte durumun Başkanlığa yazılı olarak bildirilmesi ve Başkanlık tarafından istenilen bilgi ve belgelerin (talep edilecek bilgi ve belgeler e-Defter Uygulama Kılavuzunda açıklanır) ibraz edilmesi halinde, mükelleflerin zayi olan e-Defter kayıtlarının yeniden oluşturulması ve bunlara ait yeni oluşturulan e-Defter ve berat dosyalarının e-Defter uygulaması aracılığı ile Başkanlık sistemine yeniden yüklenmesi için Başkanlık tarafından yazılı izin verilir.” hükmünü ihtiva ettiği, Vergi Usul Kanununun 13. maddesinde mücbir sebeplerin “1. Vergi ödevlerinden her hangi birinin yerine getirilmesine engel olacak derecede ağır kaza, ağır hastalık ve tutukluluk, 2. Vergi ödevlerinin yerine getirilmesine engel olacak yangın, yer sarsıntısı ve su basması gibi afetler, 3. Kişinin iradesi dışında vukua gelen mecburi gaybubetler; 4. Sahibinin iradesi dışındaki sebepler dolayısiyle defter ve vesikalarının elinden çıkmış bulunması; gibi hallerdir.” olarak belirtildiği, elektronik defter genel tebliğinde değişiklik yapılmasına dair tebliğde TTK 82/7 maddede öngörülen süreden farklı bir düzenleme yapılmadığı, sadece vergi usul kanunda öngörülen mücbir sebepler nedeniyle e- defterlere ait kayıtların silinmesi, kaybı, bozulması, işlem görememesi, zarar görmesi hallerinde zayi belgesi talep edilebileceğinin belirtildiği anlaşılmıştır (İstanbul Bölge Adliye Mahkemesi 13. Hukuk Dairesi 01/10/2020 tarih ve 2020/920 Esas 2020/1018 Karar sayılı ilamı).
Tüm dosya kapsamından; davacılar vekili müvekkili şirketin bilgisayarlarında elektrik dalgalanması sonucunda ticari defterlerin tutulduğu kayıtlarda hasar oluştuğu ve hasarın giderilmediğini, davacı şirketlerin 2019 ve 2020 yıllarına ait bir kısım defterlerinin elektronik ortamda zayi olduğundan dolayı tarafına zayi belgesi verilmesini talep etmiştir. Elektronik Defter Genel Tebliğinin 7.1 maddesi ve TTK’nun 82/7. maddesi gereğince bu davanın söz konusu durumların öğrenilmesinden itibaren 15 gün içerisinde açılması gerekmektedir. Her ne kadar tebliğde “söz konusu durumların öğrenilmesinden itibaren” ibaresi kullanıldığı ve söz konusu durumdan anlaşılması gerekenin açık olarak belirtilmediği görülmüş ise de, kanun lafzı dikkate alındığında söz konusu durumların ibaresinden e-Defter ve berat dosyalarının muhafaza edildiği e-Defter saklama hizmeti veren özel entegratör kuruluşlardan veya Başkanlıktan ikincil örneklerinin temin edilemediğinin anlaşılması gerektiği, buna göre dava açılmadan önce Gelir İdaresi Başkanlığından veya Gelir İdaresi Başkanlığının sınırlı olarak belirtttiği özel entegratör kuruluşlardan alınan defterlerin ikincil örneklerinin temin edilmediği tevsik edici belgelerin sunulması gerektiği, söz konusu başvurunun dava açılmadan önce yapılması gerektiği ve ikincil örneklerin temin edilemeyeceğinin tespitinden itibaren 15 içerisinde zayi davasının açılması gerektiği sonucuna varılmaktadır. Ne var ki davacı tarafından sunulan belgelerden anlaşıldığı üzere davanın açılmasından sonra, mahkememiz muhtırası ile Gelir İdaresi Başkanlığına ve entegratör kuruluşlara başvurulduğu görülmektedir. Dava dilekçesi ekinde sunulan arıza tespit tutanağının alındığı … Bilgi İşlme Teknolojileri Anonim Şirketi ise Gelir İdaresi Başkanlığı’nın belitmiş olduğu özel entegratör kuruluşlar arasında yer almamaktadır. Açıklanan bu nedenlerle açılan davanın reddine karar vermek gerektiği kanaatine varılarak aşağıda belirtildiği şekilde hüküm tesis edilmiştir.
HÜKÜM: Gerekçesi yukarıda açıklandığı üzere:
1-Davacı tarafından açılan davanın REDDİNE,
2-Alınması gereken harç peşin alındığından bu hususta başkaca harç alınmasına yer OLMADIĞINA,
3-Davacı tarafça sarf edilen yargılama giderlerinin kendi üzerinde BIRAKILMASINA,
4-Davacı tarafından yatırılan ve kullanılmayan bakiye gider avansının karar kesinleştiğinde ve talep halinde davacıya İADESİNE,
Dair, dosya üzerinde yapılan inceleme sonucunda kararın tebliğ tarihinden itibaren 2 hafta içerisinde mahkememize müracaatla İstanbul Bölge Adliye Mahkemesi istinaf yolu açık olmak üzere karar verildi. 08/11/2021

Katip …
¸

Hakim …
¸