Emsal Mahkeme Kararı Bakırköy 2. Asliye Ticaret Mahkemesi 2021/452 E. 2021/508 K. 27.05.2021 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı henüz kesinleşmemiştir. Yararlı olması amacıyla eklenmiştir.

T.C. BAKIRKÖY 2. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ

ESAS NO : 2021/452 Esas
KARAR NO : 2021/508

H
DAVA : Zayi Belgesi Verilmesi
DAVA TARİHİ : 26/05/2021
KARAR TARİHİ : 27/05/2021
GEREKÇELİ KARARIN
YAZILDIĞI TARİH : 28/05/2021

Mahkememizde görülmekte olan Zayi Belgesi Verilmesi davasının yapılan açık yargılaması sonunda,
GEREĞİ DÜŞÜNÜLDÜ:
Davacı vekili dava dilekçesinde özetle; Müvekkiline ait … Mah. …. Cad. Kapı No: … Daire No:… …/ … adresindeki … isimli, … ticaret sicil numaralı işletmede, yaşanan teknik arıza nedeniyle işletmelerine ait resmi defterlerin bulunduğu bilgisayarlarının hard diskinin kurtarılamayacak şekilde bozulduğunu, söz konusu arıza nedeniyle ticari işletmede bulunan Temmuz 2019, Ağustos 2019, Eylül 2019, Ekim 2019, Kasım 2019, Aralık 2019 ait tüm resmi e- defterlerinin zayi olduğunu beyanla, tüm defter fatura ve sair belgelerinin zayi olduğuna dair taraflarına zayi belgesi verilmesini talep etmiştir.
DELİLLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ VE GEREKÇE:
Dava, TTK 82. maddesi uyarınca teknik arıza sonucu zayi olduğu iddia edilen e-defterler ile ilgili zayi belgesi verilmesi talebine ilişkindir.
Elektronik Defter Genel Tebliğinin (Sıra No: 1) Diğer Hususlar başlıklı (Değişik:RG-19/10/2019-30923) 7.1 maddesinin “e-Defter tutanlar, Vergi Usul Kanununda belirtilen “Mücbir Sebep” halleri nedeniyle e-Defter veya beratlarına ait kayıtlarının bozulması, silinmesi, zarar görmesi veya işlem görememesi ve e-Defter ve berat dosyalarının muhafaza edildiği e-Defter saklama hizmeti veren özel entegratör kuruluşlardan veya Başkanlıktan ikincil örneklerinin temin edilemediği hallerde, söz konusu durumların öğrenilmesinden itibaren tevsik edici bilgi ve belgeleri ile birlikte 15 gün içinde ticari işletmesinin bulunduğu yetkili mahkemesine başvurarak kendisine bir zayi belgesi verilmesini istemelidir. Mahkemeden zayi belgesinin temin edilmesini müteakip, zayi belgesi ile birlikte durumun Başkanlığa yazılı olarak bildirilmesi ve Başkanlık tarafından istenilen bilgi ve belgelerin (talep edilecek bilgi ve belgeler e-Defter Uygulama Kılavuzunda açıklanır) ibraz edilmesi halinde, mükelleflerin zayi olan e-Defter kayıtlarının yeniden oluşturulması ve bunlara ait yeni oluşturulan e-Defter ve berat dosyalarının e-Defter uygulaması aracılığı ile Başkanlık sistemine yeniden yüklenmesi için Başkanlık tarafından yazılı izin verilir.” hükmünü ihtiva ettiği, Vergi Usul Kanununun 13. maddesinde mücbir sebeplerin “1. Vergi ödevlerinden her hangi birinin yerine getirilmesine engel olacak derecede ağır kaza, ağır hastalık ve tutukluluk, 2. Vergi ödevlerinin yerine getirilmesine engel olacak yangın, yer sarsıntısı ve su basması gibi afetler, 3. Kişinin iradesi dışında vukua gelen mecburi gaybubetler; 4. Sahibinin iradesi dışındaki sebepler dolayısiyle defter ve vesikalarının elinden çıkmış bulunması; gibi hallerdir.” olarak belirtildiği, elektronik defter genel tebliğinde değişiklik yapılmasına dair tebliğde TTK 82/7 maddede öngörülen süreden farklı bir düzenleme yapılmadığı, sadece vergi usul kanunda öngörülen mücbir sebepler nedeniyle e- defterlere ait kayıtların silinmesi, kaybı, bozulması, işlem görememesi, zarar görmesi hallerinde zayi belgesi talep edilebileceğinin belirtildiği anlaşılmıştır (İstanbul Bölge Adliye Mahkemesi 13. Hukuk Dairesi 01/10/2020 tarih ve 2020/920 Esas 2020/1018 Karar sayılı ilamı).
421 No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği kapsamında özel entegrasyon izni alan kurumların isimleri tek tek liste halinde Gelir İdaresi Başkanlığının internet sitesinde belirtilmiştir.
Somut olayda davacı vekili müvekkili şirketin davaya konu e-defter kayıtlarının yaşanan teknik arıza nedeniyle zarar görerek zayi olduğunu beyan ederek zayi belgesi verilmesini talep etmiştir.
Elektronik Defter Genel Tebliğinin (Sıra No: 1) Diğer Hususlar başlıklı (Değişik:RG-19/10/2019-30923) 7.1 maddesinde e-Defter veya beratlarına ait kayıtlarının bozulması, silinmesi, zarar görmesi veya işlem görememesi ve e-Defter ve berat dosyalarının muhafaza edildiği e-Defter saklama hizmeti veren özel entegratör kuruluşlardan veya Başkanlıktan ikincil örneklerinin temin edilemediği hallerde söz konusu durumların öğrenilmesinden itibaren tevsik edici bilgi ve belgeleri ile birlikte 15 gün içinde yetkili mahkemeye başvurularak zayi belgesi verilmesinin istenebileceğinin düzenlendiği, davacının verilerin kurtarılmasının mümkün olmadığına ilişkin rapor aldığı … Bilgisayar yazılım Danışmanlık Tic. Ltd. Şti. unvanlı firmanın … No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği kapsamında özel entegrasyon izni alan kurumlardan olmadığı, Gelir İdaresi Başkanlığından gerekli izinleri almadığı ve bu nedenle listede olmadığı anlaşılan … Bilgisayar yazılım Danışmanlık Tic. Ltd. Şti.’nin Genel Tebliğ 7.1 maddesinde ifadesini bulan özel entegratör kuruluş olarak değerlendirilemeyeceği, bu nedenle bu firma tarafından sunulan rapora da itibar edilemeyeceği, zayi olduğu belirtilen e-defter ve berat kayıtlarının ikincil örneklerinin temin edilemediğine ilişkin Başkanlıktan alınmış ve sunulmuş bir belge de bulunmadığı anlaşılmakla TTK 82/7 ve Elektronik Defter Genel Tebliğinin 7.1 maddesinde ortaya konan şartları karşılamayan davanın reddine dair karar verilerek aşağıdaki şekilde hüküm oluşturulmuştur.
HÜKÜM:Gerekçeleri yukarıda açıklandığı üzere;
1-Davacı tarafından açılan davanın REDDİNE,
2-Alınması gerekli 59,30 TL harç peşin olarak alındığından başkaca harç alınmasına yer olmadığına,
3-Davacı tarafça sarf edilen yargılama giderlerinin üzerinde bırakılmasına,
4-Davacı tarafından yatırılan ve kullanılmayan bakiye gider avansının karar kesinleştiğinde ve talep halinde davacıya iadesine,
Dair, dosya üzerinde yapılan inceleme sonucunda kararın tebliğ tarihinden itibaren 2 hafta içerisinde mahkememize müracaatla İstanbul Bölge Adliye Mahkemesi istinaf yolu açık olmak üzere karar verildi. 27/05/2021

Katip …
¸e-imzalıdır

Hakim …
¸e-imzalıdır