Emsal Mahkeme Kararı Bakırköy 1. Fikri ve Sınaî Haklar Hukuk Mahkemesi 2020/270 E. 2022/39 K. 24.02.2022 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı henüz kesinleşmemiştir. Yararlı olması amacıyla eklenmiştir.

T.C. BAKIRKÖY 1. FİKRİ VE SINAÎ HAKLAR HUKUK MAHKEMESİ

ESAS NO : 2020/270
KARAR NO : 2022/39

DAVA : Markaya Tecavüz ve Haksız Rekabetin Tespiti, Men’i, Ref’i
DAVA TARİHİ : 13/10/2020
KARAR TARİHİ : 24/02/2022
KARAR YAZIM TARİHİ : 28/02/2022

Davacı vekili tarafından, davalı aleyhinde açılan davanın, Mahkememizde yapılan açık yargılaması sonunda :
GEREĞİ DÜŞÜNÜLDÜ :
DAVA ; Davacı vekili dava dilekçesi ile, müvekkili şirketin 1939 yılında kurulduğunu, ……. marka araçların ülkemizdeki en eski yetkili satıcısı ve yetkili servisi olarak faaliyet gösterdiğini, müvekkilinin TPMK nezdinde “….. ” esas esas unsurlu markaların tescilli sahibi olduğunu, 2003 yılından beri müvekkilinin bu markayı kullandığını, müvekkili şirket tarafından yapılan araştırmalar neticesinde, müvekkilinin sahibi olduğu “……” markasının https://www…….com alan adlı internet sitesi tarafından anahtar sözcük olarak kullanıldığının tespit edildiğini, bu şekilde davalının internet sitesi trafiğini artırdığını, davalının müvekkili şirkete ait markanın bilinirliğinden istifade ettiğini, bu hususun tespiti için mahkememizin ….. D.İş sayılı dosyasında bilirkişi marifetiyle delil tespiti yapılarak rapor alındığını, bu rapora istinaden noter aracılığıyla ihlal teşkil eden eylemlerin sonlandırılması amacıyla davalıya ihtarname keşide edildiğini, ancak davalının www…..com alan adlı sitesine yönlendirme maksadıyla anahtar sözcük kullanımına devam ettiğini, son olarak yine mahkememizin ….. D.İş sayılı dosyasında ikinci kez bilirkişi marifetiyle delil tespiti yapıldığını ve davalının bu şekildeki kullanımının müvekkilinin markadan doğan haklarını ihlal ettiğini iddia ederek, davalı eylemlerinin müvekkilinin marka hakkına tecavüz ve haksız rekabet teşkil ettiğinin tespitini, men’ini ve ref’ini talep ve dava etmiştir.
CEVAP ; Davalı vekili cevap dilekçesi ile, müvekkili şirket tarafından ….. reklamlarında anahtar kelime olarak “……” kelimesi ya da markasının kullanılmadığını ve müvekkili tarafından yayınlanan reklamlarda “……” kelimesinin hiçbir şekilde yer almadığını, bu nedenlerle müvekkilinin gerçekte olmayan bir eylemi durdurulmasının mümkün olmadığını ve davacının iddialarının asılsız ve mesnetsiz olduğunu savunarak, davanın reddine karar verilmesini talep etmiştir.
DELİLLERİN DEĞERLENDİRMESİ VE GEREKÇE :
Dava, markaya tecavüz ve haksız rekabetin tespiti, men’i ve ref’i taleplidir.
Türk Patent ve Marka Kurumu’ndan gelen kayıtlardan, …… tescil numaralı “……” esas unsurlu markaların davacı adına tescilli olduğu anlaşılmıştır.
6769 Sayılı SMK’nın 29/1-a maddesinin atfı ile aynı kanunun 7/3-d maddesi uyarınca “işareti kullanan kişinin, işaretin kullanımına ilişkin hakkı veya meşru bağlantısı olmaması şartıyla işaretin aynı veya benzerinin internet ortamında ticari etki yaratacak biçimde alan adı, yönlendirici kod, anahtar sözcük ya da benzeri biçimlerde kullanılması” marka hakkına tecavüz oluşturduğu belirtilmiştir.
6102 Sayılı TTKnın 54. Maddesi ile, haksız rekabete ilişkin bu kısım hükümlerinin amacı, bütün katılanların menfaatine, dürüst ve bozulmamış rekabetin sağlanmasıdır. Rakipler arasında veya tedarik edenlerle müşteriler arasındaki ilişkileri etkileyen aldatıcı veya dürüstlük kuralına diğer şekillerdeki aykırı davranışlar ile ticari uygulamalar haksız ve hukuka aykırıdır. 55. Maddesinin 4. fıkrasında ise, iyi niyetle bağdaşmayan, haksız rekabete ilişkin eylemlere örnek olarak, başkasının malları, iş ürünleri, faaliyetleri veya işleri ile karıştırılmaya yol açan önlemler almak gösterilmiş ve haksız rekabet halleri hüküm altına alınmıştır.
Taraf vekillerince deliller sunulduktan ve resen celbi gereken deliller de toplandıktan sonra dosyada bilirkişi incelemesi yaptırılmasına karar verilmiş olup, dosyanın tevdi olunduğu bilirkişi heyeti hazırlamış oldukları 17/05/2021 havale tarihli raporda sonuç olarak,
davalı şirket keşif mahallinde davalıya ait ….gmail.com kullanıcı adı ile açılmış
…… kimlik numaralı ….. ) hesabı üzerinde, davalıya ait
“www….com” internet sitesi için dava konusu “…..”, “……
…., “…….”, “……”, “……”, “…….”
ve “……” kelimelerinde reklam verilmediği, internet kullanıcıların …. üzerinde dava konusu “…..”, “……”,
“…….”, “……”, “……”, “…….”
kelimesi ile aratma yapılması neticesinde, aratma yaptıkları dava konusu anahtar kelimelerinin davalı
yanın arama ağı anahtar kelime listesinde olmamasına rağmen, davalı yanın reklamlarında …. sisteminde yer alan “geniş eşleme” özelliği sayesinde gösterilmiş olduğunun tespit edildiği, davalı yana ait ….. hesabında söz konusu “….”
incelenmiş olup dava konusu anahtar kelimelerin negatif kelimeler bölümünde yer almadığı, ancak dava
konusu bahsi geçen “……”, “…..”, “……”, “……
…… ”, “…….”, “….”, “…..” vb. davacıya ait tüm
kelimelerin tüm eşleme türlerinde negatif kelimeler olarak eklemesi durumunda dava konusu durumun
ortadan kalkacağı, davalı yanın davacı yana ait tescilli markalara tecavüz teşkil eder herhangi bir kullanımının var olmadığı, belirtilmiştir.
Davacı vekilinin rapora itirazı üzerine dosya yeni bir bilirkişi heyetine tevdi edilmiş olup, heyet tarafından hazırlanan 09/02/2022 havale tarihli raporda sonuç olarak, 08.09.2021 tarihinde …ı’nda “……”, “……”, “……” arama terimleri ile arama yapıldığında
www….com alan adı için reklam verildiğinin tespit edildiği,
verilen görevlendirme kapsamında bulunan ilgili ajans olan ….. Pazarlama
Reklam ve Danışmanlık Hizmetleri Ticaret Limited Şirketi’nin adresinde ve ….
A.Ş. (Otomol)’nin yerinde inceleme
gerçekleştirildiği, “Değişiklik
Geçmişi”, “Arama Anahtar Kelimeleri”, “Kampanyalar” raporunda ve diğer sekmelerde ilgili
hesaplara ait tüm zamanlar seçilip filtrelenerek inceleme yapılmış olup, inceleme sonucunda
“……” adlı anahtar kelimesinin bulunamadığı, yalnızca ilgili hesaplara ait arama terimleri
Raporu(1).csv isimli dosya içeriği kontrol edildiğinde tüm zamanlar raporunda “……” ibaresi
ile arama yapıldığında, “…… OTO KİRALAMA” (Sıralı Eşleme), “…… 2 EL” (Geniş Eşleme),
“…… KİRALAMA DAVUTPAŞA” (Sıralı Eşleme), “…… ARAÇ KİRALAMA” (Sıralı Eşleme (yakın
varyasyon) şeklinde sonuçlar çıktığı gözlendiği, ….. Otomobil A.Ş. (Otomol)’nin adresinde yapılan incelemeler neticesinde,

….com kullanıcı adı ile açılmış …. kimlik numaralı …. hesabı
hesaba erişim menüsü kullanıcılar sekmesinde, inceleme esnasında kullanılan
….com kullanıcısının hesapta “yönetici” düzeyinde erişim yetkisinin bulunduğu, bu
kullanıcının dışında….. gmail.com kullanıcısının hesapta “yönetici” düzeyinde
erişim yetkisinin bulunduğu, ….. @gmail.com kullanıcısının hesapta “sadece okuma”
düzeyinde erişim yetkisinin bulunduğu,
[email protected] kullanıcı adı ile açılmış …. kimlik numaralı …. hesabı
üzerinde yapılan incelemeler neticesinde, ….. hesabında “değişiklik geçmişi”, “negatif anahtar kelimeler” raporunda ilgili hesapta
ait tüm zamanlar (25 Ekim 2019 – 8 Eylül 2021) tarih aralığı filtrelenerek değişiklik geçmişi raporu
üzerinde inceleme yapılmış “……” ibaresi filtrelenmiş olup herhangi bir kayıt bulunmadığı,
…… hesabında “arama anahtar kelimeleri” raporunda ilgili hesapta ait tüm zamanlar filtrelenerek arama anahtar kelimeleri üzerinde inceleme yapılmış “……” ibaresi filtrelenmiş
olup herhangi bir kayıt bulunmadığı,
….. hesabında “arama terimleri” raporunda ilgili hesapta ait tüm zamanlar filtrelenerek
arama terimleri üzerinde inceleme yapılmış “……” ibaresi filtrelenmiş olup 1398 adet kayıt bulunduğu, eşleme türlerinin büyük bir kısmının geniş eşleme olduğu, bazı eşleme türlerinin ise
tam eşleme, tam eşleme (yakın varyasyon), sıralı eşleme ve sıralı eşleme (yakın varyasyon)
olduğu, “……” ve “…….” kelimelerinin tam eşleme olduğu görülmüş olup
kayıtların sunulduğu, geniş eşleme şeklindeki kullanımlarda yönlendirmenin….. sisteminden kaynaklanabileceği,
tam eşleme işlevi gören arama algoritmasının ise anahtar kelimeyi hedef alan aynı anlama ve amaca yönelik aramaları döndürdüğü, yani tam eşlemede amacın anahtar kelimenin anlam ve amaç
bütünlüğünü korumak olduğundan tam eşlemeli kullanımların anahtar kelimelerin belirli bir hedefe /
kitleye yönlendirilmesi noktasında önem arz ettiğinin söylenebileceği,
…. hesabında “kampanyalar” raporunda ilgili hesapta ait tüm zamanlar filtrelenerek
kampanyalar üzerinde inceleme yapılmış “……” ibaresi filtrelenmiş olup herhangi bir kayıt
bulunmadığı,
…. hesabında yönetici yetkisine sahip bir diğer kullanıcı olan
….. @gmail.com kullanıcı adı ile açılmış ….. kimlik numaralı …..
hesabı üzerinde yapılan inceleme sonucunda;
….. hesabında “değişiklik geçmişi”, “Negatif anahtar kelimeler”, “arama anahtar
kelimeleri”, “kampanyalar”, “arama terimleri” raporuda ilgili hesapta ait tüm zamanlar (18
Temmuz 2011 – 8 Eylül 2021) tarih aralığı filtrelenerek inceleme yapılmış olup herhangi bir kayıt
bulunmadığı,
“……” ve “……” kelimelerinin tam eşleşme olduğu ve bunun …..
sisteminden kaynaklanabilecek bir yönlendirme olmayacağı, zira hedefin anahtar kelime grubu
olduğu ve bunun dava konusu “……” ibarelerini içerdiği, dolayısıyla işbu davalı
eyleminin, davacı markalarına tecavüzden kaçınmak için gereken temel davranış biçimini, ticari
hayatın olağan akışına uygun şekilde sergilemek şeklinde değerlendirilemeyeceği, davacıya ait
markanın ticari etki yaratacak şekilde SMK m.7/f.3 (d) kapsamında kullanıldığını söylemenin ve
markaya tecavüzün ve bununla bağlantılı olarak davalı eyleminin TTK m.54/2 uyarınca haksız
rekabet olarak tespit edilmesinin mümkün olacağı,
yapılan incelemeler sonucunda davacı tarafa ait olan anahtar kelimelerin davalı tarafça ilgili ……. hesabında tüm eşleme türlerinde negatif kelime olarak eklenmesi ile bunun önüne geçilebileceği belirtilmiştir.
Tüm dosya kapsamı deliller, bilirkişi raporları ve tespit bilirkişi raporları birlikte değerlendirildiğinde; taraf şirketlerin aynı alanda ticari faaliyette bulundukları, davalı şirketin kullanımında olan
“www…..com” internet sitesine davacı unvanı ve markası olan “……” ibaresini içeren kelime adından da davalı taraf internet sitesini öne çıkaracak etki doğurur şekilde…. hesabında ayarlama yapıldığı, bilirkişi raporunda belirtildiği üzere, bunun kendiliğinden …..
sisteminden kaynaklanabilecek bir yönlendirme olmayacağı, zira hedefin anahtar kelime grubu
olduğu ve bunun dava konusu “……” ibarelerini içerdiği, dolayısıyla işbu davalı
eyleminin, davacı markalarına tecavüzden kaçınmak için gereken temel davranış biçimini, ticari
hayatın olağan akışına uygun şekilde sergilemek şeklinde değerlendirilemeyeceği, davacıya ait
markanın ticari etki yaratacak şekilde SMK m.7/f.3 (d) kapsamında kullanıldığı ve bununla bağlantılı olarak davalı eyleminin TTK m.54/2 uyarınca haksız
rekabet teşkil ettiği anlaşılmakla davanın kabulüne karar vermek gerekmiştir. Bu itibarla aşağıdaki hüküm kurulmuştur.
H Ü K Ü M : Gerekçesi yukarıda açıklandığı üzere;
1-Davacının davasının KABULÜNE, davalının adına olan www…..com internet adresinden “……” ibaresini yalnız veya başka kelimelerle birlikte internet arama motorlarında anahtar sözcük olarak kullanması eyleminin davacının marka haklarına tecavüz ve haksız rekabet teşkil ettiğinin tespitine, durdurulmasına, önlenmesine ve giderilmesine,
2-Karar tarihinde yürürlükte bulunan harçlar tarifesi gereğince hesaplanan 80,70 TL ilam harcından, 54,40 TL peşin harcın mahsubu ile, 26,30 TL bakiye karar harcının, davalıdan tahsili ile hazineye irat kaydına,
3-Karar tarihinde yürürlükte bulunan avukatlık asgari ücret tarifesi gereğince hesaplanan 7.375,00 TL vekalet ücretinin, davalıdan alınarak davacıya verilmesine,
4-Davacı tarafından yapılan 108,80 TL harç gideri, 386,85 TL tebligat – tezkere masrafı, 5.000,00 TL bilirkişi ücreti, Mahkememizin ….. D.İş sayılı dosyasında davacı tarafından sarfedilen 514,00 TL ve Mahkememizin ….. D.İş sayılı dosyasına davacı tarafından sarf edilen 1.016,50 TL yargılama gideri olmak üzere olmak üzere toplam 7.026,15 TL yargılama giderinin, davalıdan alınarak davacıya verilmesine,
5-Karar kesinleştiğinde kullanılmayan gider avansının ilgilisine iadesine,
6-Talep halinde kararın taraflara tebliğine,
Taraf vekillerinin yüzlerine karşı, kararın tebliğinden itibaren 2 hafta süre içerisinde İstanbul Bölge Adliye Mahkemesi Hukuk Dairesi nezdinde İstinaf kanun yolu açık olmak üzere karar verildi. Açıkça okunup usulen anlatıldı.24/02/2022

Katip ……
e-imzalıdır

Hakim ……
e-imzalıdır