Emsal Mahkeme Kararı Ankara Bölge Adliye Mahkemesi 31. Hukuk Dairesi 2022/304 E. 2023/846 K. 22.06.2023 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı henüz kesinleşmemiştir. Yararlı olması amacıyla eklenmiştir.

T.C. ANKARA BÖLGE ADLİYE MAHKEMESİ 31. HUKUK DAİRESİ
Esas No: 2022/304 – Karar No:2023/846
T.C.
ANKARA
BÖLGE ADLİYE MAHKEMESİ
31. HUKUK DAİRESİ
(İnceleme Aşamasında Esastan Red HMK 353/1-b.1 md)
ESAS NO : 2022/304
KARAR NO : 2023/846
T Ü R K M İ L L E T İ A D I N A
K A R A R

BAŞKAN :
ÜYE :
ÜYE :
KATİP :
İNCELENEN KARARIN
MAHKEMESİ : ANKARA 7. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ
TARİHİ : 02/12/2021
NUMARASI : 2020/514 E-2021/808 K
DAVACI :
VEKİLLERİ :
DAVALI :
DAVANIN KONUSU : İtirazın İptali (Eser Sözleşmesinden Kaynaklanan)
KARAR TARİHİ : 22/06/2023
KARAR YAZIM TARİHİ : 03/07/2023
Davacı vekili tarafından davalı aleyhine açılan eser sözleşmesinden kaynaklanan itirazın iptali istemine ilişkin davada mahkemece davanın reddine dair verilen karara karşı süresi içinde davacı vekilince istinaf kanun yoluna başvurulması üzerine yapılan incelemede;
TARAFLARIN İDDİA VE SAVUNMALARININ ÖZETİ:
Davacı vekili, müvekkili banka ile davalı yüklenici arasında 3 adet eser sözleşmesinin imzalandığını, bu işlerin yüklenici tarafından ikmal edildiğini, müvekkili banka içinde yapılan 2014 yılı teftişi sonucunda hazırlanan cevaplı raporun “Genel Hükümler” başlıklı 6 ncı maddesinde; “ Bölge sınırları içersinde farklı yerlerde gerçekleştirilen inşaatlar itibariyle yüklenicilerin iş programına göre iş yerinde bulundurmak zorunda olduğu teknik personelin aynı olduğunun görüldüğünün belirtilip yüklenicilerin işyerinde bulundurmak zorunda olduğu, ancak farklı işlerde de görev yapan teknik personelin isim ve unvanlarının listelendiğinin,” belirtildiğini, bu listede yer alan davalı …’ın yükleniminde tamamlanan … Kanalizasyon inşaatı işine, … kanalizasyon ve kısmi yağmur suyu inşaatı işine … içme suyu inşaatı işine ait tip sözleşmesinin 23. Maddesine göre yüklenicinin teknik personelini iş programına göre ,işin kendi mesleğine ilişkin kısmının gerçekleştirilmesi sırasında iş yerinde bulundurmasının gerektiğini, teknik personelin tamamının işin başlangıcından sonuna kadar iş yerinde devamlı olarak bulundurulma zorunluluğunun olmasına rağmen davalının Konya Bölge Müdürlüğü sınırları içerisinde yer alan bahsi geçen işlerde şantiye şefi olarak görev yaptığını, dolayısıyla davalının Konya Bölge sınırları içerisinde farklı işlerde aynı dönemlerde görev aldığının anlaşıldığını, bahsi geçen sözleşmenin 23. Maddesi uyarınca davalı aleyhine cezai işlemin tesis edildiğini, yapılan hesaplama sonucunda müvekkili idarenin davalı yüklenicinden bu konudan dolayı alacağının toplam 248.500,00 TL olduğunu, bu bedelin davacı idareye ödenmesinin müvekkili idare tarafından davalıdan talep edilmesine rağmen davalının müvekkili davacıya ödeme yapmaması üzerine Ankara 14. İcra Müdürlüğü’nün 2016/24094 E, sayılı dosyası üzerinden icra takibinin başlatıldığını, bu takibe davalının itiraz ettiğini ve takibin durduğunu belirterek davalının Ankara 14. İcra Müdürlüğü’nün 2016/24094 E, sayılı dosyasına yapmış olduğu itirazın iptalini, takibin kaldığı yerden devamını, davalı aleyhine %20’den aşağı olmamak üzere icra inkar tazminatına hükmedilmesine karar verilmesini talep etmiştir.
Davalı vekili, müvekkili ile davacı idare arasında dava dilekçesinde belirtilen 3 adet sözleşmenin imzalandığını, bahse konu 3 adet sözleşme konu işlerin müvekkili yüklenici tarafından ikmal edildiğini ve davacı idareye eksiksiz olarak teslim edildiğini, bu konuda taraflar arasında bir ihtilaf bulunmadığını, müvekkilinin tahakkuk ve tebliğ edilen cezai işlemlere yönelik olarak davacı idareye yazılı itirazda bulunmasına rağmen bu itirazlarının dikkate alınmadığını, müvekkili tarafından ihalesi alınan yapım işlerinin inşaatı için 31/01/2013 tarihli yazı ile Teknik Personel Bildiriminin yapıldığını, bu bildirime karşılık idarenin bu bildirimde yer alan teknik personelin uygun bulunmadığına dair bir bildirim olmadığından idarenin yüklenicinin kendisine bildirdiği teknik personeli uygun bulduğunu, müvekkiline yönelik cezai işlemin tesisinin mevzuata aykırı olduğunu, her 3 sözleşmenin tarafı olan … Bankası Konya bölge müdürlüğü’nün her üç işin yapımı sürecinde müvekkiline bu konuda herhangi bir uyarısının olmadığını, davacının bu konuda müvekkili aleyhine düzenlediği bir tutanağında bulunmadığını beyan ederek, davanın reddini ve davacının %20 oranından az olmamak üzere kötü niyet tazminatı ödemesine karar verilmesini talep etmiştir.
İLK DERECE MAHKEMESİ KARARININ ÖZETİ:
Mahkemece, “…Ankara 14. İcra Müdürlüğü’nün 2016/24094 sayılı dosyası aslı, taraflar arasında akdedilen sözleşme suretleri ve diğer belgeler dosyada mevcuttur.
Ankara 14. İcra Müdürlüğü’nün 2016/24094 sayılı dosyasının incelenmesinde; alacaklının … Bankası A.Ş, borçlunun … olduğu takibin 15.12.2016 tarihinde başladığı ve borçludan toplam 257.073,25 TL talep edildiği, borçlu vekilinin 04.10.2019 tarihli itiraz dilekçesi üzerine takibin durduğu anlaşılmıştır.
Davacı ile davalı yüklenici arasında; … icra suyu inşaatına ait 13/12/2012 tarihli sözleşme, … kanalizasyon ve kısmi yağmur suyu inşaatına ait 19/11/2012 tarihli sözleşme ve … kanalizasyon inşaatına ait 15/01/2013 tarihli sözleşme olmak üzere toplam 3 adet sözleşme imzalanmıştır. Her 3 sözleşmenin eki olan Yapım İşleri Genel Şartnamesinin 6 nolu bendinde; “Yüklenici, sözleşmesine göre iş yerinde bulundurulması istenen teknik personelin isimleri ile belgelerini (Diploma, meslek odası kayıt belgesi, noterden alınan taahhütname) Teknik Personel Bildirimi ile birlikte yer tesliminin yapıldığı tarihten itibaren beş gün içerisinde idareye bildirmek zorundadır. İdare bu personel hakkında gerekli incelemeyi yaptıktan sonra kabul edip etmediğini on gün içinde yükleniciye bildirir. İdare tarafından bu süre içerisinde herhangi bir bildirim yapılmadığı takdirde, Teknik Personel Bildirimindeki teknik personel kabul edilmiş sayılır” denildiği, 7 nolu bendinde; “Yüklenici tarafından bildirilen teknik personelin idare tarafından kabul edilmemesi halinde, kabul edilmeyen teknik personel yerine yeni bir teknik personel bildirilmesi için yükleniciye beş gün süre verilir. Yüklenici, verilen süre içerisinde yeni bir teknik personel bildirmeye mecburdur. Aksi halde, teknik personel için sözleşmesinde öngörülen günlük cezalar uygulanır.” denildiği, 8 nolu bendinde; “İş programına göre iş yerinde bulundurulması istenen teknik personelin iş başında bulundurulmaması durumunda idare öngörülen teknik personelin iş başına getirilene kadar, herhangi bir ihtara gerek kalmaksızın iş durdurabilir. Bu personelden, işin teknik ve idari denetimini yapmakla görevli olanlar, zorunlu hallerde ve yerine yine aynı niteliklere sahip olduğu idarece kabul edilmiş vekil bırakarak; diğerleri ise, hastalık, İdarenin yazılı onayı ile yıllık izin kullanılması veya işle ilgili seyahat yapılması gibi sebeplerle iş yerinden ayrılabilirler” dendiği görülmüştür.
4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 53 ncü maddesinde yer alan düzenlemeyle 2002 yılında kurulan Kamu İhale Kurumu’nun görevlerinden birisi de; ihale konularında, ikincil mevzuatı düzenlemektir. Bu bağlamda Kamu İhale Kurumu Yapım İşleri Genel Şartnamesini 2002 yılında düzenleyip aynı yıl Resmi Gazetede yayımlatmış ise de anılan Kurum 2011 yılında, Yapım İşleri Genel Şartnamesinin bir kısım maddelerinde değişiklik yapmış olup Kamu İhale Kurumu’nca 2011 yılında yeniden düzenlenen Yapım İşleri Genel Şartnamesinin yeni hali, Resmi Gazetenin 16.07.2011 tarih ve … no.lu nüshasında yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
Bu duruma göre davaya konu ihtilafta,; Resmi Gazetenin 16.07.2011 tarih ve … no.lu nüshasında yayımlanarak yürürlüğe giren Yapım İşleri Genel Şartnamesinin 19 ncu maddesinde yer alan hükümlerin dikkate alınması gerekmektedir.
Davacı idare ile davalı yüklenici arasında … Kanalizasyon inşaatının yapımına dair sözleşmenin 15/03/2012 tarihinde; … Kanalizasyon ve Kısmi Yağmur Suyu inşaatının Yapımına dair sözleşmenin 19/11/2012 tarihinde ve … İçme Suyu inşaatının yapımına dair sözleşmenin 13/02/2012 tarihinde imzalanması sonucunda davalı yüklenicinin; her üç maktu sözleşmenin 23.1 maddelerinde yer alan TIP düzenlemeler nedeniyle her üç sözleşmenin imzasından sonra her üç sözleşme konusu işte çalıştırmayı düşündüğü şantiye şefinin/şantyie mühendisinin ve de teknik elemanının davacı idareye bildirdiği, idarenin bu bilgileri uygun görüp, bu bildirimlerde adı geçen teknik kişilerin bahse konu işin yapımı safhasında görev yapmalarına izin verdiği anlaşılmaktadır. Bu konuda idarenin yükleniciye karşı yazmış olduğu olumsuz bir yazı yada ihtar bulunmamaktadır.
Sonuç olarak her üç sözleşmenin eki olan yapım işleri genel şartnamesinin 19. Maddesinin 7 nolu bendinde yer alan düzenlemeye göre açılan davanın reddine …” karar verilmiştir.
İSTİNAF SEBEPLERİ:
Davacı vekili istinaf dilekçesinde özetle; teknik personelin aynı dönemde farklı yerlerde olmak üzere çalıştıklarını tespit edecek bir sistemin bulunmadığını, yapılan teftiş sonucu bu durumun anlaşıldığını, aynı kişinin aynı dönemde farklı iş yerlerinde şantiye şefi olarak gösterildiğini, cezai işlemin usulüne uygun olduğunu belirterek, mahkeme kararının kaldırılmasını istemiştir.
GEREKÇE:
Dava, eser sözleşmesinden kaynaklanan itirazın iptali istemine ilişkindir.
İnceleme, 6100 sayılı Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanunu (HMK)’nun 355. madde hükmü uyarınca istinaf dilekçesinde belirtilen sebeplerle sınırlı olarak ve kamu düzenine aykırı hususların olup olmadığı gözetilerek yapılmıştır.
Mahkemece, dosya kapsamındaki bilgi, belge ve toplanan deliller değerlendirilerek yasal düzenlemelere uygun ve isabetli gerekçeyle karar verilmiş olduğu, ileri sürülen istinaf sebepleri dikkate alındığında mahkeme kararında usul ve esas yönünden yasaya aykırılık bulunmadığı ve özellikle TBK’nın 179/2.maddesi gereğince; cezai şart talep edilebilmesi için yasal gereklilik olan ihtirazı kayıt bulunmadığı anlaşılmakla, davacı vekilinin istinaf başvurusunun esastan reddine karar verilmesi gerekmiştir.
HÜKÜM: Yukarıda açıklanan nedenlerle;
1-Davacı vekilinin istinaf başvurusunun HMK’nın 353/1-b.1 maddesi gereğince ESASTAN REDDİNE,
2-Alınması gereken 179,90 TL istinaf karar harcından peşin alınan 80,70 TL harcın mahsubu ile bakiye 99,20 TL harcın davacıdan tahsili ile Hazine’ye irat kaydına.
3-İstinaf başvurusu nedeniyle davacı tarafından yapılan yargılama giderlerinin ve istinaf kanun yoluna başvurma harcının kendi üzerinde bırakılmasına,
4-İstinaf yargılaması sırasında duruşma açılmadığından davalı lehine vekalet ücreti taktirine yer olmadığına,
Dosya üzerinde yapılan inceleme sonucunda 6100 Sayılı HMK’nın 361. maddesi gereğince kararın taraflara tebliği tarihinden itibaren 2 hafta içinde Yargıtay’da TEMYİZ yolu açık olmak üzere 22/06/2023 tarihinde oybirliği ile karar verildi.

Başkan Üye Üye Katip