Emsal Mahkeme Kararı Ankara 9. Asliye Ticaret Mahkemesi 2021/266 E. 2022/26 K. 20.01.2022 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı henüz kesinleşmemiştir. Yararlı olması amacıyla eklenmiştir.

T.C. ANKARA 9. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ
TÜRK MİLLETİ ADINA
T.C.
ANKARA
9. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ GEREKÇELİ KARAR

ESAS NO : 2021/266 Esas
KARAR NO : 2022/26

DAVA : Zayi Belgesi Verilmesi
DAVA TARİHİ : 27/04/2021
KARAR TARİHİ : 20/01/2022
KARAR YAZIM TARİHİ : 04/02/2022

Mahkememizde görülmekte olan Zayi Belgesi Verilmesi davasının yapılan açık yargılaması sonunda,
DAVA:
Davacı vekili dava dilekçesinde özetle; Müvekkiline ait tüm muhasebe dosyaları, ticari defterler ile ticari bilgilerin yer aldığı tüm veriler siber saldırı sonucu kaybolduğundan Mahkemeye başvurarak ticari defterler ile tüm bu belgelerin kaybolduğunu gösterir zayi belgesi verilmesini talep ve dava etmiştir.
DELİLLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ, GEREKÇE VE KABUL:
Dava, TTK’nun 82/7 maddesi gereğince ticari defterlerin kaybolması nedeniyle zayi belgesi verilmesi istemine ilişkindir.
6102 sayılı TTK’nun 82/7 maddesinde; “Bir tacirin saklamakla yükümlü olduğu defter ve belgeler; yangın, su baskını veya yer sarsıntısı gibi bir afet veya hırsızlık sebebiyle ve kanuni saklama süresi içinde ziyaa uğrar ise tacir zayaı öğrendiği tarihten itibaren 15 gün içinde ticari işletmesinin bulunduğu yer yetkili mahkemesinden kendisine bir belge verilmesini isteyebilir. Bu dava hasımsız açılır. Mahkeme gerekli gördüğü delillerin toplanmasını da emredebilir.” hükmünü içermektedir. Bu doğrultuda mahkememizce davacı delillerinin toplanmasına karar verilmiş, Ankara CBS’nin … soruşturma sayılı dosyasının bir örneğinin celbine karar verilmiş, yine Ankara VDK Başkanlığı’na davacı şirkete ilişkin vergi incelemesi olup olmadığı hususlarında kapsamlı yazılar yazılmıştır. Yine davacı şirkete ilişkin ticari defterlerin 2017 yılından itibaren E-defter sistemine tabi olduğu, buna ilişkin E-defter beratlarının dosyaya sunulduğu görülmüş, Ankara 10. Sulh Hukuk Mahkemesi’nin …D.iş sayılı 27/04/2021 talep ve karar tarihli kararı kapsamında dosyamız davacısı şirketin siber saldırı nedeniyle müvekkilinin bilişim sistemine girilemeyerek muhasebe kayıtlarına ulaşılamadığına ilişkin tespit talebinde bulunduğu, bu talebin mahkemece hukuki yarar yokluğundan reddine ilişkin karar verilmiş olduğu anlaşılmıştır.
Ankara Vergi Kaçakçılığı-2 Denetim Daire Başkanlığı’nın 06/12/2021 tarihli yazısında, 7326 sayılı Yasa’nın 5.maddesinin 1, 2, 3 sayılı bentleri gereğince mükellef hakkında artırımda bulunan yıllar ve vergi türleri için vergi incelemesi ve başka bir tarhiyat yapılamayacağından bahisle 2018 yılı hesap dönemine ilişkin iş emrinin kapatılmasına dair karar verildiği, hali hazırda hakkında herhangi bir incelemeye veya rapor bulunmadığı anlaşılmıştır.
Talebe konu ticari defterlerin Ankara 62. Noterliği’nden ve Ankara 15. Noterliği’nden tasdikine ilişkin belgelerden örnekler celbedilmiş, Ankara 62. Noterlik tarafından 11/11/2021 tarihli cevabi yazısında, bahse konu defterlere ilişkin 2017 yılında herhangi bir kayda rastlanılmadığının, 2019 yılından itibaren defter kayıtlarının bulunduğunun bildirilerek defter kayıtlarında fotokopilerin dosyamıza gönderilmiş olduğu görülmüştür. Ankara 15. Noterliği tarafından 05/10/2021 tarihli yazı cevabında 2016 – 2017 – 2018 yılına ilişkin envanter defteri tasdiklerinin yapıldığının bildirilerek birer örneğinin gönderildiği, 2020 ve 2021 yıllarına ilişkin ise kayıt bulunmadığının bildirildiği görülmüştür.
Davacı tarafın dava dilekçesi kapsamı ile Ankara CBS soruşturma dosyası ile Ankara 10. Sulh Hukuk Mahkemesi’ne açtığı delil tespiti istemli taleplerinde müvekkilinin kimliği belirsiz kişilerce bilişim sistemine girilerek tüm muhasebe ve ticari kayıtlarının, e-posta serverinin, mağazalara ait günlük kasa kayıtları, ticari bilgilerin yer aldığı sözleşme ve diğer dosyalarının, ticari defterlerine erişiminin engellendiğinin ileri sürüldüğü, siber saldırı tarihi olarak 19/04/2021 tarihinin bildirildiği, davanın mahkememize 27/04/2021 tarihinde yasal süresi içerisinde açılmış olduğu anlaşılmıştır.
Toplanan delillere göre; Davacı şirkete ait 2017 – 2021 yılları arasında davacı şirket tarafından e-defter olarak tutuldukları anlaşılan tüm defteri kebir, yevmiye defteri, e-defter beratları, envanter defteri kayıtlarının davacı şirkete ait sunucu bilgisayarı ve dosya sisteminin 19/04/2021 tarihinde kimliği belirsiz kişi ya da kişilerce etkisiz hale getirilmesi nedeniyle dosya ve kayıtlara erişilmez hale geldiği, bu durumun TTK’nın 82/7 maddesinde tarifi yapılan hırsızlık durumu içerisinde değerlendirilebileceği, bu halde davacı defterlerinin iradesi dışında zayi olduğunun kabulü ile buna ilişkin zayi belgesi verilmesine karar verilmesi gerektiği kabul edilip, aşağıdaki hüküm oluşturulmuştur.
HÜKÜM: Yukarıda açıklanan nedenlerle;
1-Davanın KABULÜNE,
2017 – 2021 yılları arasında davacı şirket tarafından e-defter olarak tutuldukları anlaşılan tüm defteri kebir, yevmiye defteri, e-defter beratları, envanter defteri kayıtlarının zayi olduklarının tespiti ile davacı şirkete zayi belgesi verilmesine,
Bu karar nedeniyle alınması gerekli 80,70 TL harçtan peşin alınan 59,30 TL harcın mahsubu ile bakiye 21,40 TL harcın davacıdan alınarak hazineye gelir kaydına,
Davacı tarafından yapılan masrafların üzerinde bırakılmasına,
Davacı tarafından yatırılan ve kullanılmayan gider avansının karar kesinleştiğinde davacıya İADESİNE,
Dair, Davacı Vekili Av. …’in yüzüne karşı kararın tebliğinden itibaren 2 haftalık süre içerisinde Ankara Bölge Adliye Mahkemesinde İstinaf yolu açık olmak üzere verilen karar açıkça okunup usulen anlatıldı.20/01/2022

Katip …

Hakim …