Görüntülediğiniz mahkeme kararı henüz kesinleşmemiştir. Yararlı olması amacıyla eklenmiştir.
T.C. ANKARA 5. FİKRİ VE SINAÎ HAKLAR HUKUK MAHKEMESİ
TÜRK MİLLETİ ADINA
T.C.
ANKARA
5. FİKRİ VE SINAÎ HAKLAR HUKUK MAHKEMESİ
GEREKÇELİ KARAR
ESAS NO : 2022/408 Esas
KARAR NO : 2023/235
DAVA : Marka Hakkı İhlali
DAVA TARİHİ : 02/11/2022
KARAR TARİHİ : 12/05/2023
GEREKÇELİ KARARIN
YAZILDIĞI TARİH : 18/05/2023
Mahkememizde görülmekte bulunan Marka Hakkı İhlali davasının yapılan açık yargılamasının sonunda,
GEREĞİ DÜŞÜNÜLDÜ:
DAVA:
Davacı vekili 02/11/2022 tarihli dava dilekçesinde özetle; Müvekkilinin, … sayılı ve “…” ibareli marka ile … sayılı ve “…” ibareli markanın sahibi olduğunu, müvekkilinin … markası ile sağlık, kozmetik ve estetik sektöründe uzun yıllardır faaliyet gösterdiğini, davalı tarafın ”…” markası altında müvekkiline ait ”…” markasını aynı isimle kullandığını, davalı tarafın kayıtlı MERSİS adresine …. Noterliği … Yevmiye numaralı ihtarnamesi ile ihtar gönderildiğini, ancak davalı tarafça tebliğden imtina edildiğini, davalı tarafın eylemleri nedeniyle müvekkil markasının zarar gördüğünü ifade ederek özetle; öncelikle tedbir talebinin kabulü ile dava sonuna kadar her türlü tecavüz fiilinin durdurulması ve tecavüz konusu ürünlere el konulmasını, müvekkil adına tescilli markaya davalı tarafça gerçekleştirilen tecavüzün tespitini, marka hakkına tecavüzün önlenmesi, tecavüz fiillerinin durdurulması, ihlal konusu ürünlere el konulması ve tecavüzün kaldırılmasını, davalı aleyhine verilecek kararın masrafı davalı tarafça karşılanmak üzere ilgililere ve kamuya ilanına karar verilmesini talep etmektedir.
CEVAP:
Davalı …, davaya cevap dilekçesi ibraz etmediğinden 6100 sayılı HMK m.128 hükmü gereği, dava dilekçesinde ileri sürülen vakıaların tamamını inkâr etmiş sayılmıştır.
UYUŞMAZLIK:
Dava, 6769 sayılı SMK m.29 ve m.149 hükümlerine göre; marka hakkı ihlali iddiasından kaynaklı tecavüz eylemlerinin tespiti, men’i, durdurulması ve ref’i ile hükmün ilanı istemlerine yöneliktir.
Taraflar arasındaki uyuşmazlığın; Davalının, davacıya ait 2021/181026 ve … sayılı marka haklarına tecavüz oluşturan eylemlerinin bulunup bulunmadığı, varsa bu eylemlerin tespiti, önlenmesi, durdurulması, ihlal iddiasına konu ürünlere el konması ve tecavüzün kaldırılması, hükmün ilanı istemlerinin yerinde olup olmadığı hususlarına ilişkin olduğu tespit edilmiştir.
Davanın açılmasını müteakip dava dilekçesi davalıya tebliğ edilmiş, davalı cevap dilekçesi sunmadığından dilekçe teatisi tamamlanmış, davacının sunduğu deliller alınmış, marka tescili ile alâkalı kayıtları getirtilmiş, dava şartları incelenmiş, ön inceleme duruşması yapılmış, hak düşürücü süre bakımından eksiklik bulunmadığı tespit edilmiş, taraflar sulhe teşvik olunmuş, arabulucuya gitme hakları hatırlatılmış, sonuç alınamaması üzerine uyuşmazlık konuları tespit edilmiş, tahkikat icra olunmasını müteakip, maddi vakıalara ilişkin hususlar bakımından bilirkişi raporu aldırılmış, 06/08/2015 tarih 29437 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren … İdari ve Yazı İşleri Hizmetlerinin Yürütülmesine Dair Yönetmelik’in 201/2. maddesi hükmü de gözetilerek taraflara tahkikat ve yargılamanın geneliyle ilgili son sözleri de sorulmuş; sözlü iddia ve savunmada bulunma olanağı tanınmıştır.
DELİLLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ VE GEREKÇE:
Tarafların iddia ve savunmaları, davacıya ait marka tescil belgeleri, hukuki çıkarımları hariç olmak üzere maddi ve teknik tespitler içeren bilirkişi raporu ile tüm dosya kapsamına göre;
Davacıya ait …. sayılı “…” ibareli markanın “3.SINIF: Beyazlatma ve temizlik amaçlı maddeler: deterjanlar, çamaşır suları, çamaşır yumuşatıcıları, leke çıkarıcılar, bulaşık yıkama maddeleri. Parfümeri; kozmetik ürünleri, kişisel kullanım amaçlı koku vericiler (insan ve hayvanlar için deodorantlar dahil; ilaç ihtiva eden kozmetikler hariç). Sabunlar (ilaç ihtiva eden sabunlar hariç). Diş bakımı ürünleri: diş macunları, diş parlatma ve beyazlatma maddeleri, tıbbi amaçlı olmayan ağız gargaraları. Aşındırıcı ürünler: zımpara bezleri, zımpara kağıtları, ponza taşları, aşındırıcı pastalar. Deri, vinil, metal ve ahşap için parlatma ve bakım ürünleri: cilalar, bakım kremleri, cilalama amaçlı vaks. 5.SINIF: İnsan ve hayvan sağlığı için ilaçlar, tıbbi ve veterinerlik amaçlı kimyasal ürünler, tıbbi ve veterinerlik amaçlı radyoaktif kimyasal maddeler, ilaç ihtiva eden kozmetikler. Tıbbi ve veterinerlik amaçlı kullanıma uygun diyetetik maddeler; insan ve hayvanlar için diyet takviyeleri, gıda (besin) takviyeleri; zayıflama amaçlı tıbbi müstahzarlar; bebek mamaları; tıbbi amaçlı bitkiler ve tıbbi amaçlı bitkisel içecekler. Diş hekimliği için ürünler (aletler/cihazlar hariç): diş dolgu maddeleri, diş kalıbı alma maddeleri, protez ve yapay diş yapıştırma ve tamir maddeleri. Hijyen sağlayıcı ürünler: pedler, tamponlar, tıbbi amaçlı yakılar, pansuman malzemeleri, kağıt ve tekstilden mamul çocuklar, yetişkinler ve evcil hayvanlar için bezler. Zararlı böcek, zararlı bitki, zararlı mantar ve kemirgenleri yok edici maddeler. İnsan ve hayvanlar için olanlar hariç deodorantlar, havayı temizleyici ve kötü kokuları giderici maddeler. Dezenfektanlar, antiseptikler (mikrop öldürücüler), tıbbi amaçlı deterjanlar, ilaçlı sabunlar, dezenfekte edici sabunlar, antibakteriyel el losyonları.” emtiaları bakımından 29.07.2022 tarihinde tescil edildiği,
Davacıya ait … sayılı “…” ibareli markanın “3.SINIF: Beyazlatma ve temizlik amaçlı maddeler: deterjanlar, çamaşır suları, çamaşır yumuşatıcıları, leke çıkarıcılar, bulaşık yıkama maddeleri. Parfümeri; kozmetik ürünleri, kişisel kullanım amaçlı koku vericiler (insan ve hayvanlar için deodorantlar dahil; ilaç ihtiva eden kozmetikler hariç). Sabunlar (ilaç ihtiva eden sabunlar hariç). Diş bakımı ürünleri: diş macunları, diş parlatma ve beyazlatma maddeleri, tıbbi amaçlı olmayan ağız gargaraları. Aşındırıcı ürünler: zımpara bezleri, zımpara kağıtları, ponza taşları, aşındırıcı pastalar. Deri, vinil, metal ve ahşap için parlatma ve bakım ürünleri: cilalar, bakım kremleri, cilalama amaçlı vaks. 5.SINIF: İnsan ve hayvan sağlığı için ilaçlar, tıbbi ve veterinerlik amaçlı kimyasal ürünler, tıbbi ve veterinerlik amaçlı radyoaktif kimyasal maddeler, ilaç ihtiva eden kozmetikler. Tıbbi ve veterinerlik amaçlı kullanıma uygun diyetetik maddeler; insan ve hayvanlar için diyet takviyeleri, gıda (besin) takviyeleri; zayıflama amaçlı tıbbi müstahzarlar; bebek mamaları; tıbbi amaçlı bitkiler ve tıbbi amaçlı bitkisel içecekler. Diş hekimliği için ürünler (aletler/cihazlar hariç): diş dolgu maddeleri, diş kalıbı alma maddeleri, protez ve yapay diş yapıştırma ve tamir maddeleri. Hijyen sağlayıcı ürünler: pedler, tamponlar, tıbbi amaçlı yakılar, pansuman malzemeleri, kağıt ve tekstilden mamul çocuklar, yetişkinler ve evcil hayvanlar için bezler. Zararlı böcek, zararlı bitki, zararlı mantar ve kemirgenleri yok edici maddeler. İnsan ve hayvanlar için olanlar hariç deodorantlar, havayı temizleyici ve kötü kokuları giderici maddeler. Dezenfektanlar, antiseptikler (mikrop öldürücüler), tıbbi amaçlı deterjanlar, ilaçlı sabunlar, dezenfekte edici sabunlar, antibakteriyel el losyonları.” emtiaları bakımından 10.04.2022 tarihinde tescil edildiği tespit edilmiştir.
Dava dilekçesi ve ekinde görseline yer verilen fatura üzerindeki ticari unvanın okunamadığı, ancak mersis numarası ve ticari sicil numaralarının okunabilir olduğu, bu numaralar üzerinden ön inceleme celsesi öncesi “….” web adresi üzerinden sorgulama yapılarak sorgu çıktısının havalesi yapılarak dosya arasına alındığı, söz konusu evrak incelendiğinde; faturayı düzenleyenin davalı olmadığı, dava dışı … Ticaret A.Ş olduğu anlaşılmıştır.
“…” ibareli alan adının … adına kayıtlı olduğu, diğer sahiplik bilgilerinin erişime açık olmadığı tespit edilmiştir. Alan adı tescilinin 17/2/2021 tarihinde oluşturulduğu ve 16/2/2026 tarihine kadar alan adı süresinin devam ettiği tespit edilmiştir. Sitenin, doğrudan davalı taraf adına kayıtlı olmadığı tespit edilmiştir. Ancak davalı ile ilişkilendirilebilecek kayıtların site içerisinde yer aldığı tespit edilmiştir. Zira bilirkişi raporunda yer verilen görsellerden de anlaşılacağı üzere, sitedeki iletişim bölümünde davalı “… LTD. ŞTİ.” ticaret unvanına, adres ve iletişim bilgilerine yer verildiği tespit edilmiştir. Ayrıca yine bu bölümde davalı “… LTD. ŞTİ.”ne ait banka hesap bilgilerinin paylaşıldığı tespit edilmiştir. Öte yandan, bilirkişi raporunda görsellerine yer verildiği üzere site içerisinde “… …” ibareli ürünün tanıtım ve satışının yapıldığı tespit edilmiştir.
Sonuç olarak, “…” ibareli alan adının, davalı tarafla doğrudan bağlantılı olduğu, içerisinde dava konusu ürünün tanıtımının ve satışının yapıldığı tespit edilmiştir.
“…” ibareli alan adı içeriğinde “… …” ibareli ürünün tanıtım ve satışının yapıldığı tespit edilmiştir. Söz konusu ürünün cilt maskesi olduğu anlaşılmaktadır. Öte yandan internet sitesi üzerinden yapılan incelemede, kozmetik ürünlerinin satışının yapıldığı, “yüz bakım ürünleri – vücut bakım ürünleri – güneş ürünleri” ile ilgili olarak “cilt bakım serumları – cilt bakım kapsülleri – cilt bakım ampulleri – cilt bakım maskeleri – cilt temizleme – peeling ve scrub – selülüt kremleri – Güneş koruyucu krem ve losyonlar – Bronzlaştırıcı güneş yağları” ürünlerine yer verildiği tespit edilmiştir. “… …” ibareli ürünün de dahil olmak üzere satılan ürünlere ilişkin olarak açıklamalara yer verildiği, reklam ve tanıtım faaliyetlerinin yapıldığı görülmektedir. Site de doğrudan ürün alışverişine imkan vermektedir. Ayrıca sitede iletişim ve banka hesap bilgilerinin yer aldığı, satılan ürünlere bu şekilde erişim sağlanmasının da mümkün olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak yapılan incelemede, internet sitesinde ticari faaliyetlerde bulunulduğu, “… …” ibaresinin kullanıldığı ürünün cilt maskesi (cilt bakım/kozmetik ürünü) olduğu tespit edilmiştir.
Davacı markalarının kapsamı yukarıda açıklanmış olup, bu marka kapsamında 03. sınıfta yer alan “Parfümeri; kozmetik ürünleri, kişisel kullanım amaçlı koku vericiler (insan ve hayvanlar için deodorantlar dahil; ilaç ihtiva eden kozmetikler hariç).” ve 05. sınıfta yer alan “İnsan ve hayvan sağlığı için ilaçlar, tıbbi ve veterinerlik amaçlı kimyasal ürünler, tıbbi ve veterinerlik amaçlı radyoaktif kimyasal maddeler, ilaç ihtiva eden kozmetikler.” malları yönünden tescilli oldukları görülmüştür. Bu yönüyle tespit ürün ile bu markanın kapsamının aynı/aynı tür olduğu kanaatine varılmıştır.
Somut olayda “…” ve “…” ibareleri çekişme konusu yapılmıştır. … ibaresinin ve … ibarelerinin ışıltı ve … anlamlarına geldiği, ibarelerin kozmetik sektöründe ve ürünlerinde ayrı ayrı veya birlikte kullanımlarının olduğu bilinmektedir. Yine bu ibarelerin anlam ve kullanım şekli itibariyle kozmetik sektöründe ayırt ediciliğinin görece doğuştan düşük olduğu, tasviri anlamıyla ürünler üzerinde tercih edildikleri bilinmektedir. Bu kullanımların yanı sıra “… …” markalı ürün “….” firması tarafından bir mezoterapi ürünü olarak piyasaya sürülmüş olmasına rağmen, Türkiye’de estetik sektöründe dermotologlar ve tüketiciler tarafından yeni nesil bir mezoterapi türü adı olarak tasviri şekilde kullanılmaktadır. Nitekim uygulamacıların sitesinde de “…/…” ile ilgili olarak; “… (…: … … diğer adıyla … yeni nesil mezoterapi uygulamalarından biridir. Mezoterapi, 1950’li yıllarda kullanılmaya başlanmış, son dönemlerde ise özellikle kozmetik dermatoloji alanında kendine yaygın bir kullanım alanı bulan gençlik aşısıdır diyebiliriz. Mezoterapi ile belirli bir bölgede, gerekli ilaç ve içerikler cildin alt katmanlarına mikro iğneler aracılığıyla enjekte edilmektedir. … Gücü: Bir mezoterapi olan … (…) ise, 15 dakika kadar kısa bir sürede, yüz ve çevresinde uygulanan bir işlemdir. …’u etkili ve başarılı kılan iki temel husus var. Bunlardan birincisi elbette mezoterapi olması yani, gerekli içeriklerin derinin altına doğrudan enjekte edilebiliyor olmasında. Asıl gücünü ise zengin içeriğinden alıyor diyebiliriz. … (…) tam 54 farklı içeriğe sahip: 23 Amino asit, 13 vitamin, 6 mineral, 6 koenzim, 6 nükleik asit, Kolajen, Glutatyon, Hyaluronic asit, … …’ının Etkileri: Cildimizin fark edilir ölçüde canlanıp ışıldamasınu sağlayan …’un göz alıcı etkilerini şu şekilde sıralayabiliriz: Cildin hiperpigmente bölgelerini aydınlatır. Yüz ve vücutta yeni kusurların oluşmasını önler. Cilt üzerinde depigmentasyon, aydınlatma ve dengeleyici etki sağlar. Cildin doğal parlaklığını artırır. Hücre detoksifikasyonunu artırır. İnce kırışıklıkların giderilmesine yardımcı olur Uygulama Sıklığı Ne Olmalı? 1. aşama: 7 – 10 günde bir 4 seans 2. aşama: ayda 2 seans 3. aşama: 2 – 6 ayda bir hatırlatma seansı ÖNEMLİ NOT … … işlemi mutlaka bir doktor tarafından uygulanmalıdır.” açıklamalarına erişmek mümkündür. Benzer yönde olacak şekilde, “… … … nami değer … son zamanların en popüler uygulamalarından biridir. … … içerisinde bulunan hyalüronik asitle ön plana çıkmaktadır. … … alın, dudak, dekolte, göz çevresi, yanak, kulak önü ve boyuna uygulanabilmektedir. Uygulama üç seansta tamamlanır haftada bir ya da iki haftada bir uygulanan ürün çok başarılı sonuçlar vermektedir. … … uygulaması Mezoterapi yöntemleri uygulanır. … … içerisinde hyalüronik asit, glutatyon,vitaminler aminoasitler ve aklınıza gelebilecek bir çok cildiniz için etkili ürün barındırmaktadır” açıklamaları da ibarenin tasviri olarak sektörde kullanıldığını göstermektedir. Aynı yönde, “… GENÇLİK SERUMU Ciltte yaşa bağlı değişikliklerde düzelmeye (hafif ve orta kırışıklıklar) ve ciltte yaşlanma ve foto-yaşlanmanın erken belirtilerinin, ek olarak hormonal değişiklikler sırasında yaşanabilecek cilt deformasyonu ve değişikliklerinin azalmasına yardımcı olur. Ciltte hidrasyon ve güneşe maruz kalma sonrasında aktif rehabilitasyon sağlar. 23 aminoasit, 14 peptit, 13 vitamin, 6 mineral, 6 ko-enzim, hyaluronik asit, glutatyon, çeşitli antioksidanlar, somon-dna ve nükleik-asit kompleks içerir.” açıklamalara erişmek mümkündür. Yine bu ibarenin söz konusu anlamıyla ve cilt bakım uygulaması olarak farklı uygulamacılar tarafından da sektörde kullanıldığı bilinmektedir. Söz konusu kullanım, ilgili tüketici kitlesi tarafından da bilinir durumdadır. Bu noktada belirtmek gerekir ki güzellik bakım hizmetleri ile bunlara yönelik ürünler aynı tür/ilişkili mal ve hizmetler olup, bunlardan biri yönünden tasviri olan kullanımın diğeri yönünden de tasviri olduğu değerlendirilebilmektedir. Kaldı ki söz konusu ibarelerin kozmetik ürünler üzerinde tasviri şekilde kullanıldığı da yukarıda tespit edilmiştir.
Açıklanan hususlar çerçevesinde, söz konusu ibarenin ilgili sektörde yaygın kullanımının bulunduğu, markasal ayırt edici etkisinin görece düşük olduğu, bu kapsamda farklı unsurlarla markalarda yer almasının doğrudan iltibasa neden olmayacağı kanaatine ulaşılmıştır. Somut olayın niteliğine göre, söz konusu ibarelerin bir ürün üzerinde yer almasının ürünün türüne, niteliğine, kullanım amacına ve beklenen etkisine yönelik olabileceği değerlendirilmektedir. Bu noktada kozmetik sektöründe söz konusu ibarenin kullanılmasının bu yönde bir etki doğuracağı değerlendirilmiştir.
Davacı tarafa ait markalarda “…” ve “…” ibarelerine yer verildiği, … unsunun markanın başında ve ilk unsur olarak yer aldığı, kelime unsurunu da içerisine alacak şekilde ve nispeten kelime unsurundan daha büyük olarak markada konumlandırıldığı, markanın bir bütün olarak görülüp algılanacağı ve kullanılan unsurlarının tamamının birlikte markanın esas unsuru olarak kabul edilmesi gerektiği tespit edilmiştir.
Dava konusu davalı kullanımı incelendiğinde; kelime, … ve renk unsurlarından oluşan bir kombinasyona sahip olduğu, “… … … …” ibarelerinin, farklı renk tonlarının, zemin unsurunun ve kapak bölümünün üzerinde “…” unsurlarının yer aldığı görülmektedir. Markada, … ibaresine en üstte olacak şekilde ilk unsur olarak yer verildiği, … ibaresinin ve diğer ibarelerinin bütünün içerisinde gerçek anlamlarıyla yer aldığı, davalı kullanımlarında yer alan bütünsellikle davacı markalarında yer alan bütünselliğin farklı olduğu tespit edilmiştir. Markalarda yer alan bütün unsurlar, … ibaresinin sektörel kullanımı ve anlamı birlikte göz önüne alındığında, çekişme konusu ürünler yönünden ilgili tüketici kitlesinin markaları karıştırmayacakları, davalı yanın “…” ibareli kullanımının 6769 sayılı SMK m.7/5-b hükmü kapsamında kaldığı, davalının kullanımı ile yaratılan bütünsel ve algı ve imajın farklı olduğu, bu nedenle davalının ileri sürülen markasal kullanımlarının, davacıya ait marka haklarına tecavüz oluşturmadığı kanaatine varılmıştır.
Yukarıda izah edilen gerekçelerle; davanın reddine karar verilerek aşağıdaki şekilde hüküm tesis edilmiştir.
HÜKÜM:
1-Davanın REDDİNE,
2-Harçlar Kanunu uyarınca alınması gereken 179,90 TL harçtan peşin alınan 80,70 TL’nin mahsubu ile alınması gereken 99,20 TL harcın davacıdan alınarak hazineye gelir kaydedilmesine,
3-Davalı kendisini vekil ile temsil ettirdiğinden karar verildiği tarihte yürürlükte bulunan AAÜT m.3 hükmü gereği hesaplanan 15.000,00 TL vekalet ücretinin davacıdan alınarak davalıya verilmesine,
4-Davacı tarafından yapılan 80,70 TL başvurma harcı, 80,70 TL peşin harç, 11,50 TL vekalet harcı, 45,42 TL dosya kapağı masrafı, 228,00 TL posta masrafı, 3.500,00 TL bilirkişi ücreti olmak üzere toplam 3.946,32 TL yargılama giderinin kendi üzerinde bırakılmasına,
5-Davalı tarafından yapılan 25,60 TL vekalet harç sarfiyatına ilişkin yargılama giderinin davacıdan alınarak davalıya verilmesine,
6-HMK m.333 hükmü gereği karar kesinleştiğinde artan avansın yatıran tarafa re’sen iadesine,
Dair, Davacı vekilinin yüzüne karşı, davalı vekilinin yokluğunda, HMK m.341 ve m.345 hükümleri gereği kararın taraflara tebliğinden itibaren iki hafta içerisinde… Bölge Adliye Mahkemesi ilgili hukuk dairesi nezdinde İSTİNAF yasa yolu açık olmak üzere verilen karar açıkça okunup usulen anlatıldı.12/05/2023
Katip …
E-imza
Hakim …
E-imza