Emsal Mahkeme Kararı Ankara 5. Fikri ve Sınaî Haklar Hukuk Mahkemesi 2020/218 E. 2021/345 K. 08.10.2021 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı henüz kesinleşmemiştir. Yararlı olması amacıyla eklenmiştir.

T.C. ANKARA 5. FİKRİ VE SINAÎ HAKLAR HUKUK MAHKEMESİ
TÜRK MİLLETİ ADINA

T.C.
ANKARA
5. FİKRİ VE SINAÎ HAKLAR HUKUK MAHKEMESİ
GEREKÇELİ KARAR

ESAS NO : 2020/218 Esas
KARAR NO : 2021/345
DAVA : Marka (Marka Hükümsüzlüğünden Kaynaklanan)
DAVA TARİHİ : 24/08/2020
KARAR TARİHİ : 08/10/2021
GEREKÇELİ KARARIN
YAZILDIĞI TARİH : 12/10/2021
Mahkememizde görülmekte bulunan Marka (Marka Hükümsüzlüğünden Kaynaklanan) davasının yapılan açık yargılamasının sonunda,
GEREĞİ DÜŞÜNÜLDÜ:
DAVA:
Davacı vekili 24/08/2020 tarihli dava dilekçesinde özetle; Davalı şirketin “… …” ibareli markayı 04.04.2017 tarihinde tescil ettirdiğini, davalı markasının TÜRKPATENT nezdinde sadece şekli incelemeye tabi tutulduğunu, zira tanımlayıcı bir ibare olması nedeniyle tescil edilmesinin mümkün olmadığını, Ankara 1. Fikri ve Sınai Haklar Hukuk Mahkemesinin … D. İş sayılı dosyasında davalının dava konusu markayı “evcil hayvan ve bu hayvanlara yönelik ürünlerin pazarlanmasına ilişkin perakendecilik hizmetleri” bakımından kullandığının tespit edildiğini, “… …” ibaresinin 31.03.2016 tarihinde “…” markası ile 35. Sınıf “Akvaryumlar için filtreler ve filtre-motor kombinasyonları. Akvaryum kumları. Ev hayvanları için kulübeler, yuvalar, yataklar. Ev hayvanları için kafesler,akvaryumlar, vivaryumlar, terraryumlar. Hayvanlar için oyuncaklar. Hayvan yemleri.” mallarının bir araya getirilmesi hizmetleri bakımından tescil edildiğini, “…” kelimesinin Türkçe karşılığının evcil hayvan, “…” ibaresinin ise “küme, bütün, toptan” anlamına gelmesi nedeniyle evcil hayvanlara ilişkin satılan ürünlerde tanımlayıcı ibare olduğunu, “…” kelimesinin ülkemizde … MARKET adıyla toptan perakende ürünlerin satışının gerçekleştirildiği marketleri tanımlaması nedeniyle yaygın kullanımının bulunduğunu, “… …” ibaresinin “… SHOP” ibaresinin taşıdığı anlam itibariyle aynı olarak değerlendirilmesi gerektiğini, bu ibarenin kimsenin tekeline bırakılmasının ve önüne ayırt edici bir ön ek almadan kullanılmasının mümkün olmadığını iddia ederek; …. sayılı “… …” markasının hükümsüzlüğüne karar verilmesini talep etmiştir.
C E V A P :
Davalı vekili 02/10/2020 tarihli cevap dilekçesinde özetle; Müvekkili şirket tarafından davacı şirket aleyhine Ankara 1. Fikri ve Sınai Haklar Hukuk Mahkemesi’nde … D. İş sayılı dosyası ile açılan ihtiyati tedbir talepli marka ihlal davasında sayın mahkemece ihtiyati tedbir taleplerinin reddedildiğini, ancak kararın kaldırılması için istinaf başvurusunda bulunduklarını, davacının bu karar akabinde iş bu davayı ikame ettiğini, müvekkili şirketin … tescil numaralı “… …” ibareli markasının marka tescili için mevzuatta aranan bütün gereklilikleri ihtiva ettiğini, “… …” ibaresinin bütününden yola çıkarak hangi hizmetin verildiğinin, satışını yaptığı ürünlerin nev’i, kalitesi ve amacı gibi tescili engelleyici herhangi bir unsur taşımadığını, “…” ibaresinden yola çıkarak sunulan hizmetin evcil hayvanlara yönelik olduğunun anlaşılır olmasının mutlak ret nedeni oluşturmayacağını, zira söz konusu markanın sunduğu hizmetlerin ne olduğunun tahmini bir izlenim oluşturmasının markayı tanımlayıcı marka yapmayacağını, müvekkilinin ihtiyati tedbir talebinin markanın tanımlayıcı olması nedeniyle değil, ayırt ediciliğinin düşük olması nedeniyle reddedildiğini, “… SHOP” ibaresi ile müvekkilinin markasının kıyaslanmasının son derece hatalı olduğunu, müvekkil markasının tanımlayıcı bir ibare olmadığı gibi, ayırt ediciliğinin daha yüksek olduğunu, müvekkilinin markasının kullanım sonucunda ayırt edicilik kazandığını, bu nedenle SMK’nın 25/4 maddesi uyarınca hükümsüz kılınmasının mümkün olmadığını savunarak; işbu davanın reddini talep etmiştir.
UYUŞMAZLIK:
Dava, 6769 sayılı Sınai Mülkiyet Kanunu m.25 hükmüne göre açılan markanın hükümsüzlüğü istemine ilişkindir.
Taraflar arasındaki uyuşmazlığın; Davalıya ait … sayılı “… …” ibareli markanın tanımlayıcı nitelikte olup olmadığı, genel ve re’sen gözetilmesi gereken mutlak tescil engeli barındırıp barındırmadığı, mutlak tescil engeli barındırıyorsa SMK m.25/4 hükmü uyarınca dava tarihinden önce kullanım yolu ile ayırt edici nitelik kazanıp kazanmadığı, hükümsüzlüğünün gerekip gerekmediği hususlarına ilişkin olduğu tespit edilmiştir.
Davanın açılmasını müteakip tarafların dilekçeleri karşılıklı olarak tebliğ edilmiş, tarafların sundukları deliller alınmış, marka tescil ile alâkalı kayıtları getirtilmiş, Ankara 1. Fikri ve Sınai Haklar Hukuk Mahkemesi’nin … D. İş sayılı dosyası celp edilmiş, dava şartları incelenmiş, ön inceleme duruşması yapılmış, hak düşürücü süre bakımından eksiklik bulunmadığı tespit edilmiş, taraflar sulhe teşvik olunmuş, arabulucuya gitme hakları hatırlatılmış, sonuç alınamaması üzerine uyuşmazlık konuları tespit edilmiş, tahkikat icra olunmasını müteakip, bilirkişi heyetlerinden maddi vakıalara ilişkin hususlar bakımından raporlar aldırılmış, 06/08/2015 tarih 29437 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Bölge Adliye ve Adli Yargı İlk Derece Mahkemeleri ile Cumhuriyet Başsavcılıkları İdari ve Yazı İşleri Hizmetlerinin Yürütülmesine Dair Yönetmelik’in 201/2. maddesi hükmü de gözetilerek taraflara tahkikat ve yargılamanın geneliyle ilgili son sözleri de sorulmuş; sözlü iddia ve savunmada bulunma olanağı tanınmıştır.
DELİLLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ VE GEREKÇE
6769 sayılı SMK m.25/1 hükmüne göre; 5 inci veya 6 ncı maddede sayılan hâllerden birinin mevcut olması hâlinde mahkeme tarafından markanın hükümsüzlüğüne karar verilir.
SMK m.25/2 hükmüne göre; Menfaati olanlar, Cumhuriyet savcıları veya ilgili kamu kurum ve kuruluşları markanın hükümsüzlüğünü mahkemeden isteyebilir.
SMK m.25/4 hükmüne göre; Bir marka, 5 inci maddenin birinci fıkrasının (b), (c) ve (d) bentlerine aykırı olarak tescil edilmiş olup da kullanım sonucunda tescil edildiği mal veya hizmetler bakımından hükümsüzlük talebinden önce ayırt edici nitelik kazanmışsa hükümsüz kılınamaz.
6769 sayılı Kanun m.4 hükmüne göre; Marka, bir teşebbüsün mallarının veya hizmetlerinin diğer teşebbüslerin mallarından veya hizmetlerinden ayırt edilmesini sağlaması ve marka sahibine sağlanan korumanın konusunun açık ve kesin olarak anlaşılmasını sağlayabilecek şekilde sicilde gösterilebilir olması şartıyla kişi adları dâhil sözcükler, şekiller, renkler, harfler, sayılar, sesler ve malların veya ambalajlarının biçimi olmak üzere her tür işaretten oluşabilir.
Markanın; ayırt etme, mal veya hizmetin işletmesel kökenini gösterme, mal veya hizmetin niteliklerini garanti etme, reklam, tekelleştirme ve koruma işlevleri bulunduğu kabul edilir. (Ünal Tekinalp; Fikri Mülkiyet Hukuku; Aralık 2005; 4.Bası; sh.356) Ayırt etme işlevi, marka kavramına dahil olan, piyasada bir mal ya da hizmeti diğerlerinden farklılaştırmaya hizmet eden, mal ya da hizmete adeta kişilik kazandıran, o mal ya da hizmete bir ad veren temel unsuru ifade eder. Köken işlevi, malın ya da hizmetin hangi işletmeye ait olduğunun marka ile gösterildiği anlamına gelip, bu işlevin bugün anlamını yitirdiği, globalleşen ekonomi ve piyasada bulunan aktörlerin ve ürünlerin çeşitliliği ile dinamizmi karşısında alıcılardan pek azının piyasadaki mal ya da hizmetlerin hangi işletmeye ait olduğunu markadan anladıkları söylenebilir. Garanti işlevi, bir marka altında pazarlanan mal ya hizmetin kalitesi ile ilgili olup, bu işlev sayesinde alıcı, piyasada bulunan ve deneyimlediği mal ya da hizmetleri nitelik olarak değerlendirme imkanına sahip olmakta, buna bağlı olarak bazı mal ya da hizmetlerin imajında değer artışı, bazılarında ise değer azalışı meydana gelebilmektedir. Reklam işlevi, markanın, ait olduğu mal ya da hizmetin ayırt ediciliğini sağlayan işaret olduğuna göre, bu işaretin mal ya da emek sarfedilerek geniş halk kitlesine ulaştırılmasını, böylece ilgili markaya konu mal ya da hizmetin pazar payının arttırılmasını ifade eder. Bununla bağlantılı olarak ilgili mal ya da hizmetin piyasada gördüğü rağbetin hakim duruma gelmesi söz konusu olabilecek, bu da markanın tekelleştirme işlevine hizmet edecektir.
Markanın en önemli fonksiyonu ayırt edici bir işaret olmasıdır. Markaya bu fonksiyonu kazandıran, soyut ayırt ediciliğidir. Soyut ayırt edicilik; bir işaretin, bir teşebbüsün mal ve hizmetlerini, bir başka teşebbüsün mal ve hizmetlerinden ayırt etmeye elverişli olması halidir. Bir işaret soyut ayırt edici niteliğe sahip değilse, ayırt edicilik fonksiyonuna da sahip olmayacaktır. Marka, ayırt edicilik fonksiyonunun gereği olarak, mal ve hizmetleri ferdileştirmekte ve bunları tüketiciler için piyasada teşhis edilebilir hale getirmektedir. Bu yolla tüketiciler, almak istedikleri mal ve hizmetleri başka teşebbüslerin mal ve hizmetlerinden ayırt edebilmektedirler. Ayrıca, mal ve hizmetlerin piyasada teşhis edilebilir hale getirilmesi ile, farklı teşebbüslerin mal ve hizmetleri için piyasa şeffaflığı sağlanmaktadır. Piyasa şeffaflığının yerine getirilebilmesi, markanın iletişim fonksiyonu ile kolaylaşır. Markanın iletişim fonksiyonu, piyasada mal ve hizmet arz edenlerle talep edenlerin aralarında iletişim kurmalarını sağlamaktadır. Bu yolla marka, teşebbüslerin mal ve hizmetlerini kolayca pazarlamalarına, tüketicilerin malın imajı hakkında bilgilendirilmelerine hizmet etmektedir. Markanın çok fonksiyonluluğu, marka hukukuna ilişkin düzenlemelerin uygulama alanının tayininde ve problemlerin çözümünde büyük önem arz etmekte ve dikkate alınması gerekmektedir. Bu nedenle, bir işaretin soyut ayırt ediciliğe sahip olup olmadığının belirlenmesinde markanın belirtilen bu fonksiyonlarının göz önünde bulundurulması gerekir. (Beşir Fatih Doğan; Türk, Alman ve AB Hukuku’na Göre Marka Olamayacak İşaretlerin Kullanım Sonucu Ayırt Edici Nitelik Kazanarak Tescil Edilebilirliği Sorunu; FMR; Y.6; C.6; S.2006/3)
Soyut ayırt ediciliğin bulunup bulunmadığının tespiti ile tescil kapsamında bulunan mal ve hizmetler bakımından ayırt ediciliğin bulunup bulunmadığının bir ilgisi yoktur; bu ayırt edicilik türünde marka olacak işaretin bütünlük arz etmesi, kolayca algılanabilir ve sınırlarının tespit edilebilir olması, ayırt edicilik fonksiyonunu haiz olması aranır.
6769 sayılı Kanun m.5/1-b bendinde belirtilen “Herhangi bir ayırt edici niteliğe sahip olmayan işaretler” somut ayırt edici güçten yoksun işaretlerdir. Bu işaretler, hiçbir ayırt ediciliğe sahip olmayan, dolayısıyla ilgili tüketici kesimi tarafından marka olarak algılanmayacak işaretler olarak madde gerekçesinde açıklanmıştır.
Somut ayırt edicilik, marka olarak tescili talep edilen işaretin, tescile konu mal veya hizmetleri diğer teşebbüslerin mal veya hizmetlerinden ayırt etmeye elverişli olması halidir. Soyut ayırt edici gücü haiz bir işaretin somut ayırt edici güce sahip olup olmadığının tespitinde, işaretin tescil başvurusuna konu olan mal veya hizmetler bakımından ayırt edicilik fonksiyonuna sahip olup olmadığının dikkate alınması gerekmektedir. İşaretin, somut ayırt edici güce sahip olup olmadığı, piyasada oluşan kanaate göre tespit edilmektedir. Bu kanaatin oluşmasında değişik faktörler etkili olmaktadır. İşaretin orijinalliği, tanınmışlığı, piyasada genel olarak kullanılırlığı, kullanımın süresi ve yoğunluğu gibi kıstaslar, bu ayırt ediciliğin bulunup bulunmadığının belirlenmesinde dikkate alınmalıdır. Eğer bir işaret, piyasada oluşan kanaate göre tescili talep edilen mal veya hizmetler bakımından ayırt edicilik fonksiyonuna sahipse, kullanım sonucu ayırt edici güç kazanmasına gerek kalmaksızın marka olarak tescil edilebilecektir. O an için işaretin ayırt ediciliğinin bulunmadığı kabul ediliyorsa, işaret ancak kullanım neticesi bu gücü kazanabilir veya zaman içerisinde piyasadaki kanaatin değişmesi neticesi bu güç kazanılabilir.
6769 sayılı SMK m.5/1-c bendinde; Ticaret alanında cins, çeşit, vasıf, kalite, miktar, amaç, değer, coğrafi kaynak belirten veya malların üretildiği, hizmetlerin sunulduğu zamanı gösteren veya malların ya da hizmetlerin diğer özelliklerini belirten işaret veya adlandırmaları münhasıran ya da esas unsur olarak içeren işaretlerin marka olarak tescil edilemeyeceği düzenlenmiştir.
Hüküm uyarınca, ticaret alanında cins, çeşit, vasıf, kalite, miktar, amaç, değer, coğrafi kaynak belirten, üretim hizmetlerinin yapıldığı zamanı gösteren, malların ve hizmetlerin diğer karakteristik özelliklerini ifade eden sözcükleri münhasıran veya esas unsur olarak içeren işaretler marka olarak alınamazlar. Bu mutlak red nedeninin kabulünün birinci sebebi; marka olarak tescili istenen işaretin, ilgili mal veya hizmetin kendisini veya onun bazı karakteristik özelliklerini belirten ad veya işaretlerden oluşması halinde, sözkonusu işaretin o mal ve hizmetin karşılığı olan kavram ile özdeşleşecek olması, bu sebeple mezkûr işaretin ayırt edici nitelik unsurundan yoksun bulunmasıdır. İkinci sebep ise; malın ve hizmetin kendisini veya onun bazı karakteristik özelliklerini ifade eden bir işaretin marka olarak tescili suretiyle, herkesin kullandığı bir işareti bir şahsın inhisarına vermemek düşüncesidir.(Ünal Tekinalp; Fikri Mülkiyet Hukuku; Aralık 2005; 4.Bası; sh.381)
SMK m.25/4 hükmüne göre; Bir marka, 5 inci maddenin birinci fıkrasının (b), (c) ve (d) bentlerine aykırı olarak tescil edilmiş olup da kullanım sonucunda tescil edildiği mal veya hizmetler bakımından hükümsüzlük talebinden önce ayırt edici nitelik kazanmışsa hükümsüz kılınamaz.
Hükme göre ayırt edici olmayan bir markanın kullanım yoluyla ayırt edici hale gelebilmesi için kullanım, tanıtım ve reklam harcamaları o kadar yoğun olmalıdır ki, artık o marka veya işaret söz konusu olduğunda bir ürünün veya hizmetin adı ya da ticarette herkesin kullandığı, malların karakteristik özelliklerini, cins veya çeşidini gösteren işaretler değil, bir firmanın mal veya hizmeti olduğu algılaması ortaya çıksın. Bu halde marka sözcük anlamından uzaklaşarak ondan bağımsızlaşmakta, ikinci bir anlam kazanmaktadır. (Uğur Çolak; Türk Marka Hukuku; Eylül 2018; 4. Baskı; sh.165-166)
Tarafların iddia ve savunmaları, Ankara 1.Fikri ve Sınai Haklar Hukuk Mahkemesi’nin … D.İş sayılı dosyası, mahkememizce aldırılan 01/07/2021 havale tarihli bilirkişi raporunda hukuki nitelendirme hariç olmak üzere tespit edilen maddi vakıalar ve tüm dosya kapsamına göre;
Ankara 1.Fikri ve Sınai Haklar Hukuk Mahkemesi’nin 23/01/2020 tarih … D.İş sayılı karar ile; dosyamız davalısının, dosyamız davacısına karşı ileri sürdüğü ihtiyati tedbir talebinin reddine karar verildiği, ihtiyati tedbir talep edene ait “… …” markası ile karşı tarafa ait “Uygun …” markası arasında, ilgili tüketici kesimi nezdinde ilişkilendirilme ihtimali dahil karıştırılma tehlikesi bulunmadığı, karşı tarafa ait “…” kullanımının “evcil hayvan mağazası” gibi kavramsal bir karşılığının bulunması nedeniyle ticari hayatın olağan akışı içinde ve dürüstçe kullanıldığı hususlarının karar gerekçesinde belirtildiği, bu karara karşı ileri sürülen istinaf başvurusunun Ankara Bölge Adliye Mahkemesi’nin 10/12/2020 tarih 2020/1478 E 2020/1089 K sayılı karar ile esastan reddedildiği gözlemlenmiştir.
Dava konusu … sayılı marka; “… …” ibaresinden oluşmakta olup, tescili kapsamında; “35.SINIF: Reklamcılık, pazarlama ve halkla ilişkiler ile ilgili hizmetler, ticari ve reklam amaçlı sergi ve fuarların organizasyonu hizmetleri. Büro hizmetleri: sekreterlik hizmetleri, gazete aboneliği düzenleme hizmetleri, istatistiklerin derlenmesi, büro makinelerinin kiralanması hizmetleri, bilgisayar veri tabanlarındaki bilginin sistematik hale getirilmesi, telefon cevaplama hizmetleri. İş yönetimi, idaresi ve bu konular ile ilgili danışmanlık, muhasebe ve mali müşavirlik hizmetleri, personel işe yerleştirme, işe alma, personel seçimi, personel temini hizmetleri, ithalat-ihracat acente hizmetleri, geçici personel görevlendirme (başkası adına fatura yatırma, vergi yatırma, trafik işlemleri gibi iş takibi) hizmetleri. Açık artırmaların düzenlenmesi ve gerçekleştirilmesi hizmetleri. Müşterilerin malları elverişli bir şekilde görmesi ve satın alması için Sanayide, bilim sahasında, fotoğrafçılıkta, tarım, bahçecilik ve ormancılıkta kullanılan kimyasallar. -Gübreler ve topraklar.-İşlenmemiş suni reçineler ve işlenmemiş plastikler.-Yangın söndürücü maddeler.-Kırtasiye, tıbbi ve ev içi kullanım amaçlı olanlar hariç yapıştırıcılar.-Boyalar, vernikler, laklar, pas önleyiciler, ahşabı koruyucu maddeler, boyalar için bağlayıcı ve inceltici maddeler, boya pigmentleri, metali koruyucu maddeler, ayakkabı boyaları; matbaa boyaları ve mürekkepleri, tonerler (dolu halde toner kartuşları dahil); besin maddelerini, ispençiyari ürünleri ve içecekleri boyamaya mahsus maddeler.-İşlenmemiş doğal reçineler. -Boyacılar, dekoratörler, matbaacılar ve sanatçılar için metal levhalar ve toz halde metaller.-Ağartma ve temizlik amaçlı maddeler: deterjanlar, çamaşır suları, çamaşır yumuşatıcıları, leke çıkarıcılar, bulaşık yıkama maddeleri. -Parfümeri; kozmetik ürünleri, kişisel kullanım amaçlı koku vericiler (insan ve hayvanlar için deodorantlar dahil).-Sabunlar. -Diş bakımı ürünleri: diş macunları, diş parlatma ve beyazlatma maddeleri, tıbbi amaçlı olmayan ağız gargaraları. -Aşındırıcı ürünler: zımpara bezleri, zımpara kağıtları, ponza taşları, aşındırıcı pastalar. -Deri, vinil, metal ve ahşap için parlatma ve bakım ürünleri: cilalar, bakım kremleri, cilalama amaçlı vaks. -Sınai amaçlı yağlar, gresler, kesme sıvıları, toz emici-ıslatıcı ve bağlayıcı maddeler. -Katı yakıtlar: kömürler, odun. -Sıvı ve gaz yakıtlar: benzin, mazot, sıvılaştırılmış petrol gazı, doğal gaz, fueloil ile bunların kimyasal olmayan katkıları. -Aydınlanma amaçlı mumlar, fitiller, yarı mamül vakslar, balmumları (vakslar), parafinler. -Değerli olmayan maden cevherleri. -Adi metaller ile bunların alaşımları ve yarı mamülleri. -Barınma, saklama, muhafaza etme, kaplama, sarma, çevreleme, depolama, yerleştirme amaçlı metalden malzemeler ve araçlar: metalden mamul yapılar, metalden inşaat iskeletleri ve dikmeleri, metal kutular, metal ambalajlar, alüminyum folyo, metalden çitler, korkuluklar, metalden tüpler, metal kaplar, madeni depolar, metal nakliye sandıkları, metal portatif merdivenler. -Eleme, filtreleme ve benzeri amaçlar için yapılmış metalden malzemeler. -Metalden mamul kapılar ve pencereler, kepenkler, jaluziler, bunların kasaları ve aksamları.-Elektrik için olmayan madeni kablolar, teller. -Metalden hırdavatçı (nalburiye) eşyası.-Metalden havalandırma, ısıtma, kanalizasyon, telefon, yeraltı elektrik ve iklimlendirme tesisatları için havalandırma kanalları, menfezler, menfez kapakları, bacalar, baca şapkaları, menhol (baca) kapakları, ızgaralar.-Metalden mamul işaretle gösterme, yönlendirme, belirtme, tanıtma amaçlı malzemeler: tabelalar, panolar, plakalar, metalden ışıksız trafik yönlendirme işaretleri. -Metalden mamul sıvı veya gaz nakli amaçlı borular, sondaj boruları ve bunların bağlantı parçaları: metalden vanalar, manşonlar, dirsekler, klipsler, uzatmalar. -Madeni para kasaları. -Metalden mamul demiryolu malzemeleri: raylar, ray bağlantıları, makaslar. -Madeni iskele babaları ve şamandıraları, madeni dubalar, deniz taşıtları için çapa demirleri. -Döküm işleri için adeni kalıplar (makine parçası olanlar hariç). -Adi metallerden veya bunların alaşımlarından yapılmış sanat eserleri. -Metalden mamül kapaklar, şişe kapakları. -Madeni direkler. -Kaldırma, yükleme ve nakil için madeni paletler, madeni halatlar, yük kaldırma ve taşımada kullanılan madeni askılar, bağlar, kolonlar, kuşaklar, bantlar ve şeritler. -Ahşap, metal, cam ve plastik malzemelerin ve madenlerin işlenmesi, bunlara şekil verilmesi için makineler, takım tezgahları ve bu amaçla kullanılan endüstriyel robotlar, üç boyutlu yazıcılar. -İş makineleri: dozerler, kepçeler, ekskavatörler, yol yapım ve kaplama makinaları, sondaj makinaları, kaya delme makinaları, süpürme makinaları ve aynı işleve sahip robotik mekanizmalar. -Kaldırma, taşıma ve iletme makineleri: asansörler, yürüyen merdivenler, vinçler, aynı işleve sahip robotik mekanizmalar. -Tarım, hayvancılık, ziraat sektörlerinde ve tahıl / meyve / sebze /gıda işlenmesinde kullanılan makineler ve robotik mekanizmalar. -Kara taşıtları için olanlar hariç motorlar, elektrikli motorlar, bunların parçaları ve tertibatları: hidrolik, pnömatik kontroller, kara taşıtları için olanlar hariç frenler, balatalar, krank milleri, dişliler, silindirler, pistonlar, türbinler, filtreler; kara taşıtlarında kullanılan ve bu sınıfta yer alan parçalar: taşıtlar için yağ, yakıt ve hava filtreleri, egzozlar, egzoz manifoldları, silindirler, silindir başları, pistonlar, karbüratörler, yakıt dönüşüm cihazları, enjektörler, yakıt tasarruf cihazları, pompalar, valfler, marşlar, dinamolar, bujiler. -Rulmanlar, bilyalı veya masuralı yataklar. -Lastik sökme ve takma makineleri. -Alternatörler, jeneratörler, elektrik jeneratörleri, güneş enerjisi ile çalışan jeneratörler. -Boya makineleri, otomatik boya püskürtme tabancaları, elektrikli, hidrolik ve pnömatik zımbalama makineleri ve tabancaları, elektrikli yapıştırıcı tabancalar, basınçlı hava veya sıvı püskürtücü makineler için tabancalar, elektrikli el matkapları, motorlu el testereleri, dekupaj makineleri, spiral makineler, basınçlı hava üreticiler, kompresörler, araç yıkama makineleri ve yukarıda sayılan makine ve araçlarla aynı işleve sahip robotlar.-Elektrikli ve gazlı kaynak makineleri, elektrikli ark kaynak cihazları, elektrikli lehim cihazları, elektrikli ark kesme cihazları, elektrikli kaynak makine elektrotları ve bunlarla aynı işleve sahip robotlar.-Matbaa makineleri . -Ambalajlama makineleri, doldurma-tapalama ve kapatma makineleri, etiketleme makineleri, tasnifleme makineleri ve yukarıda sayılan makinelerle aynı işleve sahip robotlar ve robotik mekanizmalar. (Elektrikli plastik kapama / mühürleme cihazları (paketleme) dahil).-Tekstil makineleri, dikiş makineleri ve bunlarla aynı işleve sahip endüstriyel robotlar . -Makine veya motor parçası olmayan pompalar ( akaryakıt dolum ve dağıtım pompaları ve bunların tabancaları dahil).-Doğrama, öğütme, ezme, çırpma ve ufalama için mutfakta kullanılan elektrikli aletler; yıkama makineleri (çamaşır/bulaşık yıkama makineleri, ısıtmalı olmayan santrifüjlü çamaşır kurutma makineleri dahil); zemin, halı veya döşeme temizleme amaçlı elektrikli makineler, elektrikli süpürgeler ve bunların parçaları.-Otomatik satış makineleri.-Galvanizle kaplama ve elektroliz (akımla kaplama) makineleri.-Elektrikli açma kapama mekanizmaları.-Değerli madenlerden olanlar dahil çatallar, kaşıklar, bıçaklar ve kesme, doğrama, soyma amaçlı elektrikli olmayan kesici mutfak aletleri. -Kesici ve dürtücü silahlar. -Güzellik amaçlı ve kişisel bakım için kullanılan bu sınıfa dahil aletler: tıraş, epilasyon, manikür, pedikür aletleri, saç düzleştirme ve kıvırma amaçlı el aletleri, makaslar. -Makine, cihaz ve taşıt onarımı, inşaat, ziraat, bahçecilik ve ormancılıkla ilgili elle çalışan (elektrikli olmayan ve motorsuz) aletler. -Elektrikli-elektriksiz buharlı ütüler.-Bilim, denizcilik, topoğrafya, meteoroloji, sanayide ve laboratuvarda kullanım amaçlı olanlar dahil ölçme aletleri, cihazları: tıbbi amaçlı olmayan termometreler, barometreler, amp ermetreler, voltmetreler, nem ölçerler, test cihazları, teleskoplar, periskoplar, pusulalar; taşıt göstergeleri; laboratuvarlarda kullanılan malzemeler: mikroskoplar, büyüteçler, deney malzeme ve cihazları. -Ses ve görüntünün kaydı, nakli veya yeniden meydana getirilmesi (reprodüksiyonu) için cihazlar: kameralar, fotoğraf makineleri, televizyonlar, videolar, cd-dvd kayıt ve oynatıcı cihazlar, mp3 çalar, bilgisayarlar, masa üstü-tablet bilgisayarlar, mikrofonlar, hoparlörler, kulaklıklar; haberleşme ve çoğaltma amaçlı cihazlar ve bilgisayar çevre donanımları: cep telefonları ve bunların kılıfları, sabit telefonlar, telefon santralleri, bilgisayar yazıcıları, tarayıcılar, fotokopi makineleri. -Manyetik, optik kayıt taşıyıcılar ve bunlara kaydedilmiş bilgisayar programları ve yazılımları; bilgisayar ağları vasıtasıyla indirilebilen ve manyetik ve optik ortamlara kayıt edilebilen elektronik yayınlar; manyetik/optik okuyuculu kartlar.-Antenler, uydu antenler, yükselticiler ve bunların parçaları. -Bilet otomatları, nakit para çekme makineleri.-Makine ve cihazların elektroniğinde kullanılan elemanlar: yarı iletkenler, elektronik devreler, entegreler, yongalar (çipler), diyotlar, transistörler, manyetik kafalar, saptırıcılar; elektronik kilitler, fotoseller, elektronik açma kapama mekanizmaları, algılayıcılar (sensörler). -Birim zamandaki tüketim miktarını ölçen sayaçlar ve zaman ayarlayıcıları. -Koruyucu giysiler, koruma ve can kurtarma amaçlı donanımlar.-Gözlükler, güneş gözlükleri, lensler ve bunların kutuları, kılıfları, parçaları ve aksesuarları. -Elektrik enerjisini iletim, dönüştürme, depolama kontrol cihazları ve araçları: fişler, buatlar, anahtarlar, şalterler, sigortalar, balastlar, starterler, elektrik panoları, rezistanslar, soketler, transformatörler, adaptörler, şarj cihazları, elektrikli ziller, elektrik, elektronikte kullanılan kablolar, piller, aküler. -Ana fonksiyonu uyarı ve alarm olan cihazlar (taşıt alarmları hariç), elektrikli ziller. -Trafikte kullanım amaçlı sinyalizasyon, işaretle bildirme cihazları ve araçları. -Yangın söndürme amaçlı taşıtlar dahil yangın söndürme aletleri ve cihazları (yangın söndürme hortumları ve yangın söndürme vanaları dahil). -Radarlar, denizaltı radarları (sonarlar), gece görüşü sağlayıcı veya arttırıcı aletler ve cihazlar. -Dekoratif mıknatıslar. -Cerrahi, tıbbi, diş hekimliği ve veterinerlik için alet, cihaz ve mobilyalar. -Yapay organlar ve protezler.-Tıbbi ortopedik malzemeler: tıbbi korseler, ortopedik ayakkabılar, elastiki ve destekleyici bandajlar. -Ameliyathane giysileri ve steril örtüler. -Cinsel amaçlı aletler ve malzemeler. -Prezervatifler (kondom/kaput).-Biberonlar, biberon emzikleri, emzikler, bebekler için diş kaşıyıcılar. -Aydınlatma cihazları (taşıtlar, iç ve dış mekanlar için aydınlatma armatürleri). -Katı, sıvı, gaz yakıtlı ve elektrikli ısıtma amaçlı cihazlar: kombiler, boylerler, kaloriferler petekleri, eşanjörler, sobalar, kuzineler; güneş enerjisi kollektörleri. -Buhar, gaz ve sis (duman) üreteçleri (jeneratörleri): buhar jeneratörleri (kazanları), asetilen jeneratörleri, oksijen jeneratörleri, nitrojen jeneratörleri. -İklimlendirme ve havalandırma cihazları. -Soğutucular ve dondurucular. -Pişirme, kurulama ve kaynatmada kullanılan elektrikle ve gazla çalışan aletler, makineler ve cihazlar: fırınlar, elektrikli tencereler, elektrikli su kaynatıcıları, mangallar, barbeküler, elektrikli çamaşır kurutucuları, saç kurutucuları ve el kurutma cihazları. -Sıhhi tesisat ürünleri: musluklar, duş takımları, klozet iç takımları, banyo-duş kabinleri, küvetler, klozetler, evyeler, lavabolar. -Su yumuşatma cihazları, su arıtma cihazları, su arıtma tesisatı, atık arıtma tesisatı. -Tıbbi amaçlı olmayan elektrikli alt yaygıları ve elektrikli battaniyeler, ısıtıcı yastıklar, elektrikli veya elektriksiz ayak ısıtıcıları, sıcak su torbaları (termoforlar). -Akvaryumlar için filtreler ve filtre-motor kombinasyonları. -Sanayi tipi pişirme, kurutma ve soğutma tesisatı. -Motorlu kara taşıtları (motosikletler, mobilet dahil) ve bu taşıtlar için motorlar, kavramalar ve transmisyon bağlantıları, transmisyon kayışları ve zincirleri, dişliler, frenler, fren disk ve balataları, şasiler, kaportalar, süspansiyonlar, darbe emiciler, şanzımanlar, direksiyonlar, jantlar. -Bisikletler ve bunların gövdeleri, gidonları, çamurlukları. -Taşıt kasaları, damperli kasalar, traktör römorkları, frigorifik kasalar, römork bağlantıları.-Taşıt koltukları, koltuklar için baş dayanakları, emniyetli çocuk koltukları, koltuk kılıfları, araç örtüleri (aracın şeklini almış), güneşlikler.-Sinyaller ve yön sinyalleri için kollar, taşıt camları için silecekler, silecek kolları. -Taşıtlar için iç ve dış lastikler, tubles lastikler, lastik tamir takımları, taşıt lastikleri için yamalar, kaynak yamalar, taşıt lastikleri için supaplar. -Taşıt camları, emniyetli taşıt camları, taşıtlar için dikiz aynaları ve yan aynalar.-Patinaj zincirleri.-Taşıtlar için portbagajlar, bisiklet ve kayak taşıyıcıları, seleler. -Lastik şişirme pompaları. -Taşıtlar için hırsız alarmları, kornalar. -Yolcular için emniyet kemerleri, havalı yastıklar. -Bebek arabaları, tekerlekli sandalyeler, pusetler. -El arabaları, pazar arabaları, tek veya çok tekerlekli el arabaları, market arabaları, ev eşyaları için tekerlekli taşıyıcılar. -Raylı taşıtlar: lokomotifler, trenler, tramvaylar, vagonlar,teleferikler, telesiyejler. -Deniz taşıtları ve parçaları (motorları hariç). -Hava taşıtları ve parçaları (motorları hariç). -Ateşli, havalı, yaylı silahlar ile bunlara ait kılıf ve askı kayışları. -Ağır silahlar, havanlar, roketler. -Havai fişekler. -Kişisel kullanım için koruyucu gazlar. -Kuyumculuk eşyaları (taklitleri dahil); altınlar, mücevherler, kıymetli taşlar ve bunlardan mamul takılar, kol düğmeleri, kravat iğneleri ve heykeller, biblolar.-Saatler ve zaman ölçme cihazları (kronometreler ve parçaları, saat kordonları dahil).-Müzik aletleri ve kutuları.-Kağıt, karton (mukavva); kağıt veya karton malzemeden mamul ambalajlama ve sarma malzemeleri, karton kutular; kağıttan yapılmış tek seferlik kullanıma mahsus ürünler (kırtasiye amaçlı ürünler hariç): kağıt havlular, tuvalet kağıtları, kağıt peçeteler.-Plastik malzemeden mamül ambalajlama ve sarma malzemeleri. -Matbaa ve ciltleme malzemeleri. -Basılı yayınlar, basılı evrak: kitaplar, dergiler, gazeteler, faturalar, irsaliyeler, gelir makbuzları, takvimler, posterler, fotoğraflar, afişler, tablolar, çıkartmalar, pullar. -Kırtasiye, büro, eğitim-öğretim, yazım, çizim, resim ve sanatçılar için malzemeler (mobilyalar ve cihazlar hariç): kırtasiye tipi kağıt ürünler, yapıştırıcılar, kalemler, silgiler, kırtasiye tipi bantlar, el işi için karton, yazı kağıtları, kopyalama kağıtları, yazarkasa kağıt ruloları, çizim aletleri, kara tahtalar, resim boyaları. -Büro makineleri. -Badana ve boya işleri için fırçalar ve rulolar. -Kauçuk, gütaperka, lastik, amyant (asbest), mika veya bunlardan mamul toz, levha, çubuk ve folyo halinde yarı mamul sentetik malzemeler. -Yalıtım, dolgu ve tıkama malzemeleri: yalıtım amaçlı kullanılan boyalar, yalıtım için kumaşlar, yalıtım amaçlı bantlar, yalıtım için örtüler, derz dolguları, contalar, o-ringler ( motor ve silindir contaları hariç). -Lastikten, plastikten veya kauçuktan mamul bükülebilir borular, hortumlar (taşıtlar için kullanılanlar dahil), boru, kılıf ve rakorları; tekstilden hortumlar, madeni olmayan boru kılıfları ve rakorları, hortum rakorları, taşıtlar için radyatör hortumları.(yangın hortumları hariç.)-İşlenmiş veya işlenmemiş deriler ve postlar, yapay deriler, köseleler, astarlık deriler. -Derilerden, deri taklitlerinden veya diğer malzemelerden mamul taşıma amaçlı başka sınıflarda yer almayan eşyalar: çantalar, cüzdanlar, deri veya kösele kutular ve sandıklar, anahtar muhafazaları, bavullar, valizler. -Şemsiyeler, güneş şemsiyeleri, güneşlikler, bastonlar. -Kırbaçlar, koşum takımları, eyerler, üzengi ve eyer kayışları.-Bu sınıfa dahil biçimlendirilmemiş halde malzemeler: kum, çakıl, mıcır, asfalt, zift, çimento, kireç, alçı, sıva, beton, blok mermer. -Beton, alçı, toprak, kil, taş, mermer, ahşap, plastik veya sentetik malzemelerden imal edilmiş ve şekil almış yapı/inşaat/yol yapımı ve benzer amaçlı malzemeler: metalden olmayan binalar/yapılar, yapı elemanları, direkler, bariyerler, tabii veya sentetik ısı ile yapıştırılabilen kaplamalar, çatılar için ziftli kartonlar, ziftli kaplamalar, ahşap ve sentetik malzemeden kapı ve pencereler. -Yollar için metal, mekanik ve aydınlatmalı olmayan trafik işaretleri. -Beton, taş veya mermerden yapılmış anıtlar, heykeller. -Metalden olmayan prefabrik yüzme havuzları. -Akvaryum kumları. -Yapıldıkları maddelere ve malzemelere bakılmaksızın mobilyalar.-Yatak şilteleri, yastıklar, tıbbi amaçlı olmayan havalı yataklar ve yastıklar, kampçılar için uyku tulumları, deniz yatakları. -Aynalar. -Arı kovanları , suni petekler ve petek çıtaları. -Bebekler için ana kucakları, parmaklıklı oyun parkları (iç mekanlar için), bebek beşikleri, yürüteçler. -Ahşap veya sentetik malzemeden mamul panolar, resimler, tablolar için çerçeveler, kimlik kartları, künyeler, isimlikler, etiketler. -Ahşap veya sentetik malzemeden mamul ambalaj, nakliye ve depolama amaçlı variller, fıçılar, bidonlar, hazneler (depolar), kutular, ambalaj kapları, nakliye amaçlı konteynerler, sandıklar, taşıma paletleri, bunlarla birlikte kullanılan kapaklar. -Ahşap veya sentetik malzemelerden mamul hırdavat (nalburiye) eşyası, mobilya bağlantıları, açma kapama tertibatları.-Tahta, mantar, kamış, bambu, hasır, boynuz, kemik, fildişi, balina kemiği, istiridye kabuğu, kehribar, sedef, lületaşı, balmumu, plastik veya alçıdan mamul bu sınıfa dahil süs ve dekorasyon eşyaları: biblolar, duvara asılan süsler, heykeller. -Sepetler, balıkçı sepetleri. -Ev hayvanları için kulübeler, yuvalar, yataklar. -Ahşap veya sentetik malzemeden mamul portatif merdivenler, hareketli merdivenler. -Bambu perdeler, stor perdeler (iç mekan), şerit perdeler, dekorasyon amaçlı boncuklu perdeler; perde kopçaları, perde halkaları, perde kancaları, perde çubukları. -Elektriksiz temizlik aletleri ve gereçleri: boya fırçaları hariç fırçalar, çelik talaşları, süngerler, çelik yünleri, üstüpüler, tekstilden mamul temizleme ve silme bezleri, bulaşık eldivenleri, elektrikli olmayan cilalama makineleri, halı süpürgeleri, sopalı yer paspasları. -Diş fırçaları, elektrikli diş fırçaları, diş ipleri, tıraş fırçaları, saç fırçaları, taraklar.-Değerli metalden olanlar da dahil olmak üzere, bu sınıfta yer alan ve elektrikle çalışmayan ev ve mutfak gereçleri (çatal, bıçak, kaşıklar hariç): yemek servis takımları, kap-kacak, şişe açacakları, saksılar, pipetler, elektriksiz pişirme aletleri. -Ütü masaları ve kılıfları, çamaşır kurutmalıkları, elbise askıları. -Ev hayvanları için kafesler, akvaryumlar, vivaryumlar, terraryumlar. -Camdan, porselenden, seramikten, kilden süs ve dekorasyon eşyaları: heykeller, biblolar, vazolar. -Fare kapanları, haşerat tuzakları, sinek ve haşeratı kovucu veya yok edici elektrikli cihazlar, sinek yakalayıcılar, sinek raketleri. -Parfüm bekleri (yandığında koku yayan bekler), parfüm spreyleri ve vaporizatörleri (püskürteç), elektrikli-elektriksiz makyaj temizleme aletleri, pudra ponponları, tuvalet eşyaları için kutular.-Püskürtmeli hortum başlıkları, sulama süzgeçleri için başlıklar, sulama aletleri, bahçe sulama süzgeçleri, musluklara takılan uçlar. -İşlenmemiş cam, yarı işlenmiş cam, dekorasyon için cam mozaikler ve cam tozları (inşaat için olanlar hariç), cam yünleri (izolasyon ve tekstil amaçlı olmayan).-Halatlar, ipler, ip merdivenler, hamaklar, balık ağları.-Çadırlar, tenteler, brandalar, yelkenler, araç örtüleri (araç şeklini almamış olanlar).-Tekstilden mamul ambalaj torbaları. -Kauçuk ve sentetik olmayan döşeme doldurma malzemeleri (yün, pamuk dahil). -Tekstil amaçlı sentetik elyaflar, işlenmemiş büküm elyafları, cam elyaflar. -Tekstil amaçlı büküm iplikleri; dikiş, nakış ve örgü iplikleri, tireler, esnek iplikler. -Dokunmuş veya dokunmamış kumaşlar. -Ev tekstil ürünleri: perdeler, yatak örtüleri, nevresimler, çarşaflar, yastık kılıfları, battaniyeler, yorganlar, havlular. -Tekstilden bayraklar, flamalar, etiketler.-Koruyucu amaçlı olanlar hariç her türlü malzemeden yapılmış iç-dış giysiler, çoraplar, fularlar, şallar, bandanalar, eşarplar, kemerler. -Ayak giysileri: ayakkabılar, terlikler, sandaletler. -Baş giysileri: şapkalar, kasketler, bereler, takkeler, kepler. -Danteller ve nakışlar (aplikeler), güpürler, fistolar, dar dokumalar, şeritler ve kurdeleler, ekstraforlar, fitiller, giysiler için kumaştan yapılmış hazır harfler ve rakamlar, armalar, rütbe işaretleri, vatkalar.-Giysiler için düğmeler, kopçalar, halkalar, fermuarlar, ayakkabı ve kemer tokaları, perçinler, yapışkan bantlar, bağlar, toplu iğneler, iğneler, dikiş iğneleri, dikiş makinası iğneleri, tığlar ve örgü şişleri, iğne kutuları ve iğnelikler.-Yapma çiçekler, yapma meyveler. -Saç tokaları, saçı bağlamak için halkalar, taçlar, değerli metalden olmayan saç süsleri, takma saçlar, postişler, elektrikli veya elektriksiz bigudiler. -Halılar, kilimler, yolluklar.-Seccadeler.-Muşambalar, yapay çimen, döşemelik mantarlı muşamba (linolyum).-Spor amaçlı minderler.-Tekstilden olmayan duvar kaplamaları, duvar kağıtları.-Oyunlar ve oyuncaklar.-Salonda oynanan oyunlar; harici ekran ya da monitör ile bağlanıp oynanabilen oyunlar için aletler, makineler ve cihazlar ( jetonla çalışanlar dahil ).-Hayvanlar için oyuncaklar. -Çocuk bahçeleri, parklar ve oyun parkları için oyuncaklar. -Bu sınıfa dahil jimnastik ve spor aletleri; olta takımları, yapay balık yemleri, avcılık ve balıkçılık için tuzaklar. -Suni yılbaşı ağaçları ve bunlar için süsler, suni karlar, çıngıraklar, parti ve benzeri eğlenceler için malzemeler, kağıttan parti şapkaları.-Et, balık, kümes ve av hayvanlarının etleri ile her nevi işlenmiş et ürünleri. -Kuru bakliyat. -Hazır çorbalar, bulyonlar. -Zeytin, zeytin ezmeleri. -Süt ve süt ürünleri (tereyağı dahil). -Yenilebilir bitkisel yağlar. -Kurutulmuş, konservelenmiş, dondurulmuş, pişirilmiş, tütsülenmiş, salamura edilmiş her türlü meyve ve sebzeler, salçalar.-Kuru yemişler. -Fındık ve fıstık ezmeleri, tahin. -Yumurtalar, yumurta tozları. -Patates cipsleri. -Kahve, kakao; kahve veya kakao esaslı içecekler, çikolata esaslı içecekler.-Makarnalar, mantılar, erişteler. -Pastacılık ve fırıncılık mamulleri, tatlılar: Ekmek, simit, poğaça, pide, sandviç, katmer, börek, yaş pasta, baklava, kadayıf, şerbetli tatlılar, puding, muhallebi, kazandibi, sütlaç, keşkül. -Bal, arı sütü, propolis. -Yiyecekler için çeşni/lezzet vericiler, vanilya, baharatlar, domates sosları dahil olmak üzere soslar.-Mayalar, kabartma tozları.-Her türlü un, irmikler, nişastalar. -Toz şeker, kesme şeker, pudra şekeri. -Şekerlemeler, çikolatalar, bisküviler, krakerler, gofretler. -Sakızlar. -Dondurmalar, yenilebilir buzlar. -Tuz. -Hububattan (tahıl) imal edilmiş çerezler, patlamış mısır, yulaf ezmeleri, mısır cipsleri, kahvaltılık hububat ürünleri, işlemden geçirilmiş buğday, arpa, yulaf, çavdar, pirinç. -Pekmez.-İşlenmemiş tarım ve bahçecilik ürünleri, tohumlar. -Ormancılık ürünleri. -Canlı hayvanlar, kuluçkalık yumurtalar, döllenmiş yumurtalar. -Canlı ve kurutulmuş bitkiler ve otlar. -Hayvan yemleri. -Malt (insan tüketimi için olmayan). -Biralar; bira yapımında kullanılan preparatlar. -Maden suları, kaynak suları, sofra suları, sodalar.-Sebze ve meyve suları, bunların konsantreleri ve özleri, meşrubatlar.-Alkollü içecekler (biralar hariç): Şaraplar, rakılar, viskiler, likörler, alkol içeren kokteyller. -Tütün, çiğneme tütünleri, sigaralar, purolar. -Değerli metalden olanlar da dahil olmak üzere, tütün içenlere mahsus malzemeler: pipolar, puro ve sigara ağızlıkları, küllükler, tütün kutuları, sigara sarmak için aletleri, sigara kağıtları, nargileler, çakmaktaşları, çakmaklar. -Kibritler. -Araç tekerlekleri için metal takozlar.-Makine ve motorlar için silindir contaları.-Metronomlar.-Tespihler.-Araç tekerlekleri için metalden olmayan takozlar.-Bebekler için kundak örtüleri.-Çaylar, buzlu çaylar.-Enerji içecekleri (alkolsüz).–Pastörize ve sterilize edici makineler. -İnşaatlar için cam ürünleri. bir araya getirilmesi hizmetleri (belirtilen hizmetler perakende, toptan satış mağazaları, elektronik ortamlar, katalog ve benzeri diğer yöntemler ile sağlanabilir)” hizmetleri bulunmaktadır.
Davaya konu markanın, tescili kapsamındaki hangi hizmetler bakımından somut ayırt edici niteliğinin bulunmadığı, hangi hizmetler bakımından doğrudan tasviri olduğu amacıyla mahkememizin 08/01/20201 tarihli duruşmasında; içinde pazarlama, veteriner ve marka uzmanın bulunduğu üç kişilik bilirkişi heyetinden rapor aldırılması yönünde ara karar verilmiş olsa da, mahkememize ibraz edilen 08/03/2021 havale tarihli bilirkişi raporunu tanzim eden heyet içerisinde; marka uzmanı ve pazarlama uzmanı bilirkişiler bulunsa da, veteriner yerine nitelikli hesap uzmanının bilirkişi heyetini tanzim eden kimselerden biri olduğu, bu nedenle özellikle hayvan/hayvancılık ile ilişkili davaya konu hizmetler bakımından, söz konusu heyet içerisinde veteriner bilirkişi bulunmadığından, 08/03/2021 havale tarihli bilirkişi raporunda dava konusu markanın hitap ettiği tüketici kesiminin bilinç düzeyi ile bu tüketici kesiminin markayı ne şekilde algılayacağına ilişkin tespit edilen maddi vakıalar hükme esas alınmamış olup, mahkememizce oluşturulan ikinci bir bilirkişi heyeti vasıtasıyla bu hususlarda yeni bir bilirkişi incelemesi yaptırılmıştır.
Mahkememize ibraz edilen 01/07/2021 havale tarihli bilirkişi raporunu tanzim eden heyet içinde; marka uzmanı, pazarlama uzmanı ve veteriner hekim bulunmakta olup, bu bilirkişi heyetinin tanzim ettiği maddi vakıalar hükme esas alınmış olup, aşağıda belirtileceği üzere, söz konusu heyetin hukuki çıkarımlarına HMK m.266/1 ve m.33 hükümleri gereğince itibar edilmeksizin, uyuşmazlığın çözümü bakımından gerekli hukuki çıkarım re’sen mahkememizce yapılmıştır.
Somut olayda, dava konusu markanın, davaya konu hizmetler bakımından somut ayırt edici niteliğinin olup olmadığı (SMK m.5/1-b), tasviri nitelikte olup olmadığı (SMK m.5/1-c) hususlarını irdelemeden önce, SMK m.5/1-b ve SMK m.5/1-c hükümleri arasındaki ilişkiyi teorik olarak açıklamakta yarar bulunmaktadır.
Somut ayırt edicilikten yoksun olan işaretler, “uygulandıkları ürün açısından” marka olmanın asli işlevini yerine getiremezler. Bu gerekçe ile SMK m.5/1-b hükmünde düzenlenen mutlak tescil engelinin marka korumasının özünde yer aldığı kabul edilmektedir. Çünkü somut ayırt ediciliği olmayan bir işaret, uygulandığı ürünü tanıtarak rakiplerden farklılaşmasını sağlayamaz. Buradaki yoksunluk, her türlü mal veya hizmet açısından değil; sadeci işaretin uygulandığı spesifik ürün açısından ortaya çıkar (Memişoğlu, S.Özgür (2019) Marka Hukukunda Mutlak Red Sebepleri, 1.Baskı, Ankara, Seçkin, s.352-353.). Örneğin; otomatik vites emtiası, gıda ürünleri satan bir mağaza hizmeti açısından somut ayırt edici niteliği haiz iken, otomotiv imalatı açısından bu özellikten yoksundur.
6769 sayılı Sınai Mülkiyet Kanunu’nun mehazı 2015/2436 sayılı Marka Direktifi’nin m.4/1-b bendi, genel hatları ile ayırt edicilikten yoksunluğu düzenlerken, Direttif m.4/1-c (6769 sayılı SMK karşılığı m.5/1-c) ve m.4/1-d (6769 sayılı SMK karşılığı m.5/1-d) hükümleri, bu yoksunluğun iki özel halini konu almaktadır. Bu tescil engelleri sistematik ve inceleme usulü açılarından birbirinden bağımsız olmalarına rağmen, dayandıkları ayırt edicilikten yoksunluk ile kamunun tasarrufuna açık tutulma zorunluluğu esaslarının somut olay nezdinde örtüşmesi kaçınılmazdır. Çünkü ayırt edicilikten yoksun bir işaret, kural olarak; kamunun serbest kullanımına bırakılmasını zorunlu kılan bir mahiyet de taşımaktadır (Memişoğlu, s.366-367).
Belirtilen açıklamalara göre somut olayda yapılan incelemede;
Dava konusu markanın tescil edildiği hizmetler, 35.sınıftaki hizmetlerden oluşmaktadır. Bu hizmetler arasında yer alan 35/05. sınıftaki mağazacılık hizmetleri ile; bir araya getirilerek çeşitli pazarlama yöntemleriyle satışa sunulan mallar, 01-34. sınıftaki malları içermektedir. Belirtilen durum, hem teknik niteliği olan veya özel ihtiyaçlara yönelik olan mallar (sanayide kullanılan kimyasallar, sondaj boruları, tıbbi ortopedik malzemeler, deniz taşıtları ve parçaları, iş makineleri vb. ) ile günlük hayatta sık tüketime konu olan veya karşıladıkları ihtiyaçlar nedeniyle üzerinden özel olarak düşünülmeden/görsel beğeniye dayalı olarak tüketim tercihlerine konu olabilen mallar (giysiler, yiyecekler, içecekler, elektriksiz temizlik aletleri, gözlükler, güneş gözlükleri vb.) için mağazacılık hizmetinin söz konusu olduğunu göstermektedir. Dava konusu markanın mağazacılık hizmetleri bakımından içerdiği geniş kapsamda bazı yasal düzenlemeler gereği +18 yaş grubu tarafından tüketimi mümkün olan (sadece bu yaş grubuna satılabilen) alkollü içecekler veya tütün mamulleri gibi mallar da yer almaktadır. Dolayısıyla böyle geniş kapsamı haiz mallarla ilgili mağazacılık hizmeti bakımından hem ortalama seviyedeki tüketicilerin hem de dikkat seviyesi görece daha yüksek olan bilinçli tüketicilerin dikkate alınması gerekmektedir.
Hükümsüzlük talebine konu edilen markanın tescil edildiği 35/1-04. sınıftaki hizmetler ise profesyonel iş yaşantısı akışında ihtiyaç duyulan reklamcılık, pazarlama, büro yönetimi, iş idaresi, açık artırmaların düzenlenmesi gibi hizmetlerle ilgilidir. Belirtilen hizmetler, günlük hayat akışında herkesin ihtiyaç duyacağı türden hizmetler olmayıp, özel ihtiyaçlarının karşılanmasına gereksinim duyan, söz konusu hizmetlerle ilgili beklentisinin karşılanıp karşılanmayacağı konusunda eğitim, bilgi veya tecrübe sahibi kişilerin asgari düzeyde benzer hizmetlerle karşılaştırma yaparak tüketim tercihlerini belirleyeceği türden hizmetlerdir. Bu nedenle de dikkat düzeyi ortalama seviyedeki tüketicilere nazaran daha yüksek olan bilinçli tüketicilerin dikkate alınması yerinde olacaktır.
Netice itibariyle, dava konusu marka kapsamında yer alan hizmetlerin bir kısmı makul derecede bilgili, dikkatli ve ihtiyatlı ortalama tüketici kesimine hitap ederken, bir kısım hizmetler ise daha dikkatli ve bilinçli tüketici kesimine hitap etmektedir.
Davaya konu marka; “…” ve “…” ibarelerinin birleşmesinden oluşmakta olup her iki kelime de Türkçe’de herkes tarafından bilinen ve Türkiye’de yaygın kullanıma sahip sözcüklerdir. “…” ibaresi Türkçe’de “evcil hayvan”, “…” ibaresi de “brüt, bütün, büyük, yoğun” anlamlarına gelmektedir. “…” ibaresi perakendecilik hizmetleri bakımından incelendiğinde; günümüzde tüketim alışkanlıkları bakımından önemli bir yer edinen market veya market zincirleri arasında “… marketler” de yer almaktadır ve toptan fiyatına gerçekleştirilen satış stratejileri nedeniyle herhangi bir ayrım söz konusu olmaksızın tüketiciler tarafından tercih edilir durumdadırlar. Bunun da etkisiyle tüketicilerin “…” ibaresini marketler ile ilişkilendirmeleri de mümkündür. Belirtilen ilişki bu marketlerin sık karşılaşılır olması nedeniyle de herhangi bir zorlama vb.ne gerek kalmaksızın kendiliğinden gelişebilecektir.
Dolayısıyla “… …” ibaresinin “evcil hayvanlar ve evcil hayvanlara ilişkin malzemeleri satan perakendecileri” hemen ve ilk bakışta nitelendireceği aşikardır. Bundan dolayı; bu ibareyle karşılaşan tüketicilerin zihninde oluşacak açık ve birincil algının, “evcil hayvanlara ilişkin malzemelerin büyük miktarlardaki satışının yapıldığı yer” olacağı tartışmasızdır. Böyle bir ibarenin, “evcil hayvanlar ve bu hayvanların bakımlarıyla ilgili ürünleri” ve “bu ürünlerin toptan/perakende satış hizmetleri”nde marka hüviyetinde kullanılması halinde bu mal ve hizmetleri gören tüketicilerin zihninde doğrudan teşekkül eden bu yerleşik algı değerlendirmelerde dikkate alınacaktır.
Davaya konu “… …” ibaresinin SMK m.4 hükmünde belirtilen marka tanımına uygun bir işaret olup soyut ayırt edici niteliği haiz olduğu, bu ibareyi gören davaya konu hizmetlerin hitap ettiği gerek makul derecede bilgili, dikkatli ve ihtiyatlı ortalama tüketici kesiminin, gerekse daha dikkatli ve bilinçli tüketici kesiminin; hemen ve ilk bakışta bu ibareyi; “evcil hayvanlar ve evcil hayvanlara ilişkin malzemeleri satan perakendeciler” olarak algılayacağı, davaya konu markaya kavramsal olarak böyle bir anlam veren ilgili tüketici kesiminin, bu kavramsal anlam bakımından somut ayırt edici olmayan veya tasviri nitelikte bulunan davaya konu hizmetler bakımından, davaya konu işaretin marka olma fonksiyonlarını icra edemeyeceğinin söylenebileceği, mahkememizce aldırılan 01/07/2021 havale tarihli bilirkişi raporunda ifade edildiği üzere; “35.SINIF: Müşterilerin malları elverişli bir şekilde görmesi ve satın alması için Akvaryumlar için filtreler ve filtre-motor kombinasyonları. Akvaryum kumları. Sepetler, balıkçı sepetleri.Ev hayvanları için kulübeler, yuvalar, yataklar. Ev hayvanları için kafesler, akvaryumlar, vivaryumlar, terraryumlar. Hayvanlar için oyuncaklar. Canlı hayvanlar, kuluçkalık yumurtalar, döllenmiş yumurtalar. Hayvan yemleri. Malt (insan tüketimi için olmayan) bir araya getirilmesi hizmetleri (belirtilen hizmetler perakende, toptan satış mağazaları, elektronik ortamlar, katalog ve benzeri diğer yöntemler ile sağlanabilir)” hizmetleri bakımından, “… …” markasının tanımlayıcı olduğu, dolayısıyla bu hizmetler bakımından somut ayırt edici niteliği haiz olmadığı, zira; belirtilen hizmetlerin, “evcil hayvanlar ve evcil hayvanlara ilişkin malzemeleri satan perakendecilik” faaliyetine karşılık geldiği, bu hizmetlerin hitap ettiği ilgili tüketici kesiminin “… …” ibaresine markasal bir ayırt edici etki izafe etmeyeceği, bu ibareyi verilen hizmeti açıklayan tasviri bir söz dizisi olarak algılayacağı sabittir. Bu nedenle; belirtilen hizmetler bakımından dava konusu markanın SMK m.5/1-b ve m.5/1-c hükümleri uyarınca mutlak tescil engeli barındırdığı tespit edilmiştir.
Mahkememizce aldırılan 01/07/2021 tarihli bilirkişi raporunda, davaya konu markanın 35/5.sınıfta yer alan tüm hizmetler bakımından somut ayırt edici olmadığı yönünde bir saptamada bulunulmuşsa da, bu hukuki çıkarıma mahkememizce kısmen iştirak edilmemiştir. Yukarıda belirtildiği üzere; “35.SINIF: Müşterilerin malları elverişli bir şekilde görmesi ve satın alması için Akvaryumlar için filtreler ve filtre-motor kombinasyonları. Akvaryum kumları. Sepetler, balıkçı sepetleri.Ev hayvanları için kulübeler, yuvalar, yataklar. Ev hayvanları için kafesler, akvaryumlar, vivaryumlar, terraryumlar. Hayvanlar için oyuncaklar. Canlı hayvanlar, kuluçkalık yumurtalar, döllenmiş yumurtalar. Hayvan yemleri. Malt (insan tüketimi için olmayan) bir araya getirilmesi hizmetleri (belirtilen hizmetler perakende, toptan satış mağazaları, elektronik ortamlar, katalog ve benzeri diğer yöntemler ile sağlanabilir)” hizmetleri bakımından, davaya konu markanın somut ayırt edici olmadığı mahkememizin de kabulündedir. Ancak bu hizmetler haricinde kalan diğer perakendecilik hizmetleri; “evcil hayvanlar ve evcil hayvanlara ilişkin malzemeleri satan perakendecilik” faaliyetine ilişkin olmayıp, yukarıda izah edildiği üzere, 1’den 34’e kadar bir çok malın perakendeciliği hizmetini içinde barındıran oldukça çeşitli hizmetlerdir. Dolayısıyla; “evcil hayvanlar ve evcil hayvanlara ilişkin malzemeleri satan perakendecilik” faaliyetine ilişkin olmayan sair 35.sınıftaki perakendecilik hizmetleri bakımından, bu hizmetlerin hitap ettiği ilgili tüketici kesiminin, “… …” markasını gördüğünde veya işittiğinde, bu söz dizisine markasal etki izafe edeceği, söz gelimi; bu ibareyi “evcil hayvanlar ve evcil hayvanlara ilişkin malzemeleri satan perakendecilik” kavramı ile algılayan ilgili tüketici kesiminin, bu ibareyi 19.sınıfta yer alan inşaat malzemelerinin satışının yapıldığı bir mağaza üzerinde görmesi halinde, inşaat malzemelerinin satışı hizmeti ile evcil hayvanlar ve bunlarla ilişkili malzemelerin perakendeciliği arasında hiçbir bağlantı bulunmadığından, bu ibareyi ayırt edici bir işaret olarak algılayacağı, dolayısıyla, bu tüketici kesimi nazarında “… …” ibaresinin somut ayırt ediciliği bulunan, tasviri nitelikte olmayan ve marka olma ehliyetini haiz bir söz dizisi olduğuna mahkememizce kanaat getirilmiştir. Zira; bilirkişi raporunda da, ilgili tüketici kesiminin, “… …” ibaresini mağaza adı olarak gördüklerinde, “evcil hayvanlarla ilgili ürünlerin satışının yapıldığı” bir mağaza ile karşı karşıya kaldıklarını düşünecekleri, ifade edilmiş olup, hukuki nitelemede hataya düşülerek 35.sınıftaki perakendecilik hizmetleri ayrıma tabi tutulmaksızın tüm perakendecilik hizmetleri bakımından markanın somut ayırt edici olmadığı ileri sürülmüştür. Ancak, yukarıda ifade edildiği şekli ile 35.sınıftaki perakendecilik hizmetleri çok çeşitli malların mağazacılığına ilişkin olup, “35.SINIF: Müşterilerin malları elverişli bir şekilde görmesi ve satın alması için Akvaryumlar için filtreler ve filtre-motor kombinasyonları. Akvaryum kumları. Sepetler, balıkçı sepetleri.Ev hayvanları için kulübeler, yuvalar, yataklar. Ev hayvanları için kafesler, akvaryumlar, vivaryumlar, terraryumlar. Hayvanlar için oyuncaklar. Canlı hayvanlar, kuluçkalık yumurtalar, döllenmiş yumurtalar. Hayvan yemleri. Malt (insan tüketimi için olmayan) bir araya getirilmesi hizmetleri (belirtilen hizmetler perakende, toptan satış mağazaları, elektronik ortamlar, katalog ve benzeri diğer yöntemler ile sağlanabilir)” hizmetleri haricinde kalan diğer perakendecilik hizmetleri bakımından, “… …” ibaresinin somut ayırt edici niteliği haiz, tasviri olmayan bir söz dizisi olduğuna kanaat getirilmiştir.
Davaya konu 35/1-4’te yer alan hizmetler bakımından da “… …” ibaresi, bu hizmetlerin karakteristik herhangi bir özelliğini doğrudan tanımlamadığından, bu hizmetler için yaygın kullanım alanına sahip olmadığından, bu hizmetlere ilişkin olarak, davaya konu markanın mutlak tescil engeli barındırmadığı kanaatine varılmıştır.
Davaya konu “35.SINIF: Müşterilerin malları elverişli bir şekilde görmesi ve satın alması için Akvaryumlar için filtreler ve filtre-motor kombinasyonları. Akvaryum kumları. Sepetler, balıkçı sepetleri.Ev hayvanları için kulübeler, yuvalar, yataklar. Ev hayvanları için kafesler, akvaryumlar, vivaryumlar, terraryumlar. Hayvanlar için oyuncaklar. Canlı hayvanlar, kuluçkalık yumurtalar, döllenmiş yumurtalar. Hayvan yemleri. Malt (insan tüketimi için olmayan) bir araya getirilmesi hizmetleri (belirtilen hizmetler perakende, toptan satış mağazaları, elektronik ortamlar, katalog ve benzeri diğer yöntemler ile sağlanabilir)” hizmetler bakımından “… …” ibaresinin SMK m.5/1-b ve m.5/1-c hükümleri uyarınca mutlak tescil engeli barındırdığı tespit edildiğinden, bu hizmetlere ilişkin olarak davalı tarafın ileri sürdüğü kullanım yolu ile ayırt ediciliğin sağlandığı iddiasının değerlendirilmesi gerekmiştir.
Davalı tarafın “… …” ibareli markasının tescil kapsamındaki hizmetler bakımından kullanımla ayırt edici hale getirdiğine yönelik delilleri, 27/11/2020 tarihinde dosyaya sunulan delil dilekçesi ekinde bulunan delillerden ibarettir.
Bu dilekçe eki incelendiğinde;
1-Davalıya ait … tescil numaralı “… …” marka tescil kaydı ve görsellerinin,
2-Davalıya ait …. yılları arasında tanzim edilmiş “… …” ibaresinin fatura üzerinde markasal etki doğuracak şekilde kullanımı bulunan evcil hayvanlara yönelik ürünlerin satışını gösterir 25 adet fatura,
3-Davalı şirketin “… …” markasının internet arama motorunda yapılan aramada ortaya çıkan görsel çıktılarının ibraz edildiği anlaşılmıştır.
Davalı taraf her ne kadar 06/04/2021 tarihli beyan dilekçesi eki ile davalı şirketin dava konusu markayı kullanım yolu ile ayırt edici kıldığına dair yıllara göre yaptığı reklam ve danışmanlık harcamalarına ilişkin faturalar ile satış mağazalarının yıllara göre tasnif edilen cirolarını gösterdiğini belirttiği bir kısı evrak ibraz etmişse de, dilekçe teatisi sona erip ön inceleme aşaması tamamlanıp tahkikat aşamasına geçildikten sonra ibraz edilen bu evrakın savunmanın genişletilmesi yasağı kapsamında kalması nedeniyle delil olarak değeri bulunmadığından hükme esas alınmamışlardır.
Bu açıklamalardan sonra, davalının delil değerini haiz ibraz ettiği evrak incelendiğinde;
Davalının delil dilekçesi EK-2’de dosyaya sunmuş olduğu 25 adet fatura sureti incelendiğinde, bu faturaların davalı … Gıda Paz. San. Ve Tic. Ltd. Şti. tarafından çeşitli firma ve şahıslara gerçekleştirilen mal satışlarına ilişkin olduğu, fatura suretlerinin bazılarının silik çıkması nedeniyle tarih ve satışı gerçekleştirilen mal ve hizmet içeriklerinin tam olarak okunamadığı, okunan diğer faturaların ise 2016-2020 yılları arasındaki döneme ilişkin “kedi, köpek maması, evcil hayvan ürün ve aksesuarlarının” satışına ilişkin olduğu, faturaların hepsinin üzerinde “… …” şeklindeki “… … …” ibaresi ve logosu ile birlikte alan adlı internet sitesi adının yer aldığı, dolayısıyla faturalar üzerindeki kullanımın “… … …” ibaresine ilişkin olduğu görülmüştür.
Davalı tarafın EK-3’te dosyaya https://www…com.tr/alan adlı internet sitesine ilişkin internet arama motoru görsellerini sunmuş olduğu görülmüştür. https://www…com.tr/ alan adlı internet sitesinin https://www…tr/ sitesi üzerinden yapılan alan adı sorgulamasında tahsis tarihinin 30.05.2018 olduğu görülmüştür. Davalı tarafın dosyaya sunduğu faturalar üzerinde bulunan www.metinpetgross.com alan adlı internet sitesinin https://www…tr/ sitesi üzerinden yapılan alan adı sorgulamasında ise tahsis tarihinin 04.05.2016 tarihi olduğu görülmüştür. Davalının https://www…com.tr/ alan adlı internet sitesi içeriği incelendiğinde site içerisinde “… … …” ibareli marka kullanımının bulunduğu tespit edilmiştir.
Dosyaya sunulan deliller üzerinde yapılan incelemede davalının evcil hayvan ürünlerinin satışına ilişkin e-ticaret dahil 2016 yılından bu yana “… … …” ve “… …” markaları ile bir kullanımının bulunduğu, ancak bu kullanımın kullanım yolu ile ayırt ediciliği sağlamaya dair yoğun ve sıkı kullanımlar olmadığı, 2016-2020 yılları arasında kalan faturalarn toplamda 25 adet olmasının, yapılan kullanımın sınırlı sayıda kaldığı, toplumun geniş kesimine sirayet etmediği anlamına geldiği, davalının “… …” markasının kullanımla ayırt edici hale geldiğine ilişkin dosyada çok sayıda (satış broşürleri, kataloglar, fiyat listeleri, faturalar, yıllık raporlar, reklam harcamaları rakamları ve raporları, toplam satış rakamları, reklam, tüketici ve pazar araştırmaları gibi) yeterli delilin bulunmadığı anlaşıldığından, davalı tarafın SMK m.25/4 hükmü uyarınca ileri sürdüğü kullanım yolu ile dava konusu markanın ayırt edici kılındığı savunmasına itibar edilmemiştir.
Yukarıda izah edilen gerekçelerle davanın kısmen kabulüne karar verilerek aşağıdaki şekilde hüküm tesis edilmiştir.
HÜKÜM:
1-Davanın KISMEN KABULÜ ile; “35.SINIF: Müşterilerin malları elverişli bir şekilde görmesi ve satın alması için Akvaryumlar için filtreler ve filtre-motor kombinasyonları. Akvaryum kumları. Sepetler, balıkçı sepetleri.Ev hayvanları için kulübeler, yuvalar, yataklar. Ev hayvanları için kafesler, akvaryumlar, vivaryumlar, terraryumlar. Hayvanlar için oyuncaklar. Canlı hayvanlar, kuluçkalık yumurtalar, döllenmiş yumurtalar. Hayvan yemleri. Malt (insan tüketimi için olmayan) bir araya getirilmesi hizmetleri (belirtilen hizmetler perakende, toptan satış mağazaları, elektronik ortamlar, katalog ve benzeri diğer yöntemler ile sağlanabilir)” hizmetleri bakımından … sayılı markanın HÜKÜMSÜZLÜĞÜNE ve SİCİLDEN TERKİNİNE, fazlaya ilişkin istemin REDDİNE,
2-Harçlar Kanunu uyarınca alınması gereken 59,30 TL maktu karar ve ilam harcından peşin alınan 54,40 TL’nin düşümü ile bakiye kalan 4,90 TL’nin davalıdan tahsili ile hazineye gelir kaydına,
3-Davacı kendisini vekil ile temsil ettirdiğinden karar verildiği tarihte yürürlükte bulunan AAÜT m.3 hükmü gereği hesaplanan 5.900,00 TL vekalet ücretinin davalıdan alınarak davacıya verilmesine,
4-Davanın kısmen reddolunması ve davalının kendisini vekil ile temsil ettirmesi sebebiyle AAÜT m.3 hükmü gereği hesaplanan 5.900,00.-TL vekalet ücretinin davacıdan alınarak davalıya verilmesine,
5-Davanın kabul ret oranının takdiren 1/4 olarak kabulüne,
6-Harcın davanın yalnızca kabul edilen kesimi üzerinden alınması sebebi ile davacının peşin yatırdığı 54,40 TL peşin karar ve ilam harcının tamamının davalıdan alınarak davacıya verilmesine,
7-Davacı tarafından yapılan 70,70 TL başvurma ve vekalet harcı, 1.700,00 TL bilirkişi ücreti, 181,50 TL posta masrafı olmak üzere toplam 1.952,20 TL yargılama giderinin 1/4’ü olan 488,05 TL’nin davalıdan alınarak davacıya verilmesine, bakiye 1.464,15 TL yargılama giderinin davacı üzerinde bırakılmasına,
8-Davalı tarafından yapılan 7,80 TL vekalet harcı ve 1.700,00 TL bilirkişi ücreti olmak üzere toplam 1.707,80 TL yargılama giderinin 3/4 ü olan 1.280,85 TL’sinin davacıdan alınarak davalıya verilmesine, bakiye 426,95 TL yargılama giderinin davalı üzerinde bırakılmasına,
9-HMK m.333 hükmü gereği karar kesinleştiğinde artan avansın yatıran tarafa re’sen iade edilmesine,
10-Karar kesinleştiğinde Ankara 1.Fikri ve Sınai Haklar Hukuk Mahkemesi’nin … D.İş sayılı dosyasının makamına iade edilmesine,
Dair, davacı vekilinin ve davalı vekilinin yüzüne karşı, HMK m.341 ve m.345 hükümleri gereği kararın taraflara tebliğinden itibaren iki hafta içerisinde Ankara Bölge Adliye Mahkemesi ilgili hukuk dairesi nezdinde İSTİNAF yasa yolu açık olmak üzere verilen karar açıkça okunup usulen anlatıldı.08/10/2021

Katip …
E-imza

Hakim …
E-imza