Emsal Mahkeme Kararı Ankara 5. Asliye Ticaret Mahkemesi 2021/380 E. 2023/208 K. 29.03.2023 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı henüz kesinleşmemiştir. Yararlı olması amacıyla eklenmiştir.

T.C. ANKARA 5. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ Esas-Karar No: 2021/380 Esas – 2023/208
Türk Milleti Adına Yargılama Yapmaya ve Hüküm Vermeye Yetkili
ANKARA 5. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ
GEREKÇELİ KARAR

ESAS NO : 2021/380 Esas
KARAR NO : 2023/208

HAKİM : …
KATİP : …

DAVACI :…
VEKİLLERİ :Av. …
Av. …
DAVALI :…
VEKİLİ :Av. …
DAVA : Alacak (Ticari Satımdan Kaynaklanan)
DAVA TARİHİ : 10/09/2015
KARAR TARİHİ : 29/03/2023
KARAR YAZIM TARİHİ :11/04/2023
Mahkememizde görülmekte bulunan Alacak (Ticari Satımdan Kaynaklanan) davasının yapılan açık yargılamasının sonunda,
GEREĞİ DÜŞÜNÜLDÜ:
Davacı vekili dava dilekçesinde özetle; müvekkilinin … Bölgesinde bulunan işyerinde döküm işi ile uğraştığını, işyerinde kullanılan elektriğin davalıdan abonelik sözleşmelerine istinaden alındığını, müvekkilinin aboneliğin başından itibaren … nın yayınlamış olduğu Ulusal Tarife Tablosunda yer alan … nolu tarife içindeki “çift terimli tarife” ve ” tek terimli sanayi tarifesi” içindeki “orta gerilim ve alçak gerilim” için tayin edilen fiyatlar üzerinden enerji aldığını, dava dilekçesinde belirtilen tabloda yer alan müvekkili işletmesi içinde yer alan birimlerde kullanılan enerjinin… nolu abonelik hesapları üzerinden çok uzun süreden beri “sanayi tarifesi” üzerinden satın alındığını, zira müvekkilinin sanayi sicil belgesi sahibi olduğunu ve sanayici olarak faaliyet gösterdiğini, müvekilinin sahibi olduğu sanayici sicil belgesinin ilgili bakanlık tarafından 2 yılda bir yenilendiğini ve enerji alınan firma ve/veya kurumun istemi üzerine bu belgenin verildiğini, davalı tarafından müvekkiline yasal ve geçerli bir bildirim yapılmaksızın satılan enerji bedelinin 2015 yılı Temmuz ayı faturalarında sanayi yerine “ticarethane” abone grubu tarifesi üzerinden ücretlendirilmeye başlandığını, bu şekilde haksız ve hukuka aykırı olarak toplam 77.978,21 TL fazla tahsilat yapıldığını, müvekkilinin sanayi sicil belgesinin vize tarihinin 24/04/2015 olarak tescillendiğini ve 2 yıl geçerlilik süresi bulunduğunu, ticarethane abone grubu üzerinden fiyatlandırılan 2015/Temmuz ayında müvekkilinin sanayi sicil belgesine sahip olduğunu, bu nedenle davalıdan alınan enerjinin daha öncesinde olduğu gibi sanayi tarifesi üzerinden ücretlendirilmesi gerektiğini, davalı tarafından eski belgenin tarihinin 15/06/2015 de biteceği hususunun Haziran ayı faturasında küçük puntolarla yazılmış olduğunun sonradan fark edildiğini, tarife değişikliği ve/veya sanayi sicil belgesinin istenilmesi gibi önemli bir bildirimin yasa gereği taahhütlü olarak ya da noter kanalı ile yapılamasının esas olduğunu, faturada küçük puntolarla yazılmış bir ibarenin geçerli tebliğ olarak kabul edilemeyeceğini, kaldı ki abonelikler için teminat istenilmesine dair bildirimin dahi daha önce müvekkilinden taahhütlü mektupla talep edildiğini, ayrıca … tarafından yayınlanan 18/12/2012 tarihli … nolu kararın 2/2. bendi uyarınca, dağıtım şirketlerinin sanayi abone grubundaki tüketicileri vize bitim tarihinden en az iki ay önce sanayi sicil belgelerini yenileyerek onaylatmaları için yazılı olarak bilgilendirme yükümlüğü getirildiğini, davalının karar uyarınca yazılı ve süresinde bildirim yapma mükellefiyetini yerine getirmediğini, sanayi sicil belgesinin … Bakanlığı tarafından düzenlenen bir belge olması itibariyle resmi belge niteliğinde olduğunu, aleniyete sahip belgeye bakanlıktan ulaşılabilmenin mümkün olduğunu, sanayi sicil belgesi alabilme şartlarını taşıyan müvekkilinin zaten tarife değişikliği tarihinde bu belgeye sahip olduğunu, yapılan yanlış tarifelendirme ve düzeltilmesi talebinin davalıya 18/08/2015 tarihli yazı ile bildirildiğini, davalının 25/08/2015 tarihli cevabi yazısında sanayi sicil belgesinin süresinin dolmuş olduğunun gerekçe gösterildiğini, müvekkilinin sanayi sicil belgesinin vize tarihinin 24/04/2015 olarak tescil edildiğini ve 2 yıl geçerlilik süresi olduğunu, tarife değişikliği ve eksik belge bildiriminin yasal koşullara uygun şekilde tebliğ edilmemesi nedeniyle yapılan fiyatlandırmanın haksız olduğunu belirterek fazla tahsil edilen 77.798,21 TL nin ödeme tarihlerinden itibaren işleyecek avans faizi ile birlikte davalıdan tahsiline karar verilmesini dava ve talep etmiştir.
Davalı vekili cevap dilekçesinde özetle, davacıya belge tarihinin 15/06/2015 tarihinde biteceğinin Haziran ayı faturasında bildirildiğini, ayırca Mart 2015 faturalarında belge tarihinin bitimine 76 gün kaldığının, Nisan 2015 faturalarında belge tarihinin bitimine 46 gün kaldığının davacıya bildirildiğini, müvekkili kurumun tabi olduğu üst kurul olan … nın 18/12/2012 tarihli … numaralı kararın 2/2 bendi uyarınca müvekkilinin yazılı bildirim yükümlülüğünü yerine getirdiğini, fatura içeriği ve bildirimin aynı puntoda yazıldığını, yapılan bildirimin mesajınız var başlığı altında özel olarak yazıldığını ve ayrı kutu içerisinde bildirildiğini, gerek içeriğin gerekse metnin anlaşılabilir ve okunabilir şekilde olduğunu, faturada gerekli kontrolleri yapmayan davacının basiretli bir iş adamı gibi davranmadığını ve üzerine düşen sorumluluğu yerine getirmediğini, müvekkilinin davacıya ait sanayi sicil belgesini ilgili bakanlıktan tetkik etme, isteme gibi bir yükümlülüğünün bulunmadığını, ilgili yönetmelikler uyarınca bu sorumluluğun abonelere ait olduğunu, perakende şirketinin sadece yasal süreler içinde abonelere hatırlatma ve bildirimde bulunma yükümlülüğü olduğunu, … ya göre fatura içeriğine 8 gün içinde itiraz yapılması gerektiğini, davacının bu sürede faturaya itiraz da etmediğini belirterek davanın reddini istemiştir.
DELİLLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ VE GEREKÇE ;
Dava, davalının sanayi tarifesi yerine ticarethane tarifesi üzerinden faturaları düzenleyerek fazla tahsilat yaptığı iddiasına dayalı alacak davasıdır.
Mahkememizce 2015/592 Esas sayılı dosyada yapılan yargılama sonucunda faturalarda, sanayi sicil belgesinin geçerlilik tarihinin 15/06/2015 olduğu ve vize tarihinden 30 gün sonra tüketimlerin ticarethane abone grubu üzerinden yapılacağının belirtildiği, bu şekilde davalının …’nın 18/12/2012 tarih ve 4193 sayılı kararının 2 nci maddesindeki bildirim yükümlüğünü yerine getirdiği, davalının davacıya ait sanayi sicil belgesinin yenilenip yenilenmediğini araştırma yükümlülüğünün olmadığı, vize edilen sanayi sicil belgesinin onaylı bir suretinin davacı tarafından dilekçe ekinde davalıya ibraz edilmesi gerektiğinden bahisle, davanın reddine karar verilmiş; karara karşı davacı vekili tarafından istinaf yoluna müracaat edilmiştir. …Dairesi 2018/1626 Esas ve 2019/1324 Karar sayılı ilam ile; davacının, indirimli sanayi tarifesinden faydalanmasına dayanak teşkil eden sanayi sicil belgesini süresi içinde vizesini yaptırıp davalı elektrik şirketine sunmadığı gerekçesiyle, davacı vekilinin istinaf başvurusunun reddine karar verilmiş; karar, davacı vekili tarafından temyiz edilmiştir. … … Dairesi 2020/303 Esas ve 2021/473 Karar sayılı ilamı ile kararın bozulmasına karar vermiş, usul ve yasaya uygun bozma ilamına uyularak iş bu esas üzerinden yargılamaya devam olunmuştur.
Dava konusu uyuşmazlık, sanayi tarifesi uygulanan davalıya, sanayi sicil belgesinin süre bitim tarihinden önce vize ettirerek ibraz etmesi konusunda davalının bildirim yükümlülüğünün olup olmadığı, buradan varılacak sonuca göre davacının sanayi sicil belgesini vize ettirip süresinde davalı tarafa ibraz edip etmediği noktasında toplanmaktadır.
… Kurulu’nun 29/12/2010 tarih ve 3002 sayılı kararının eki olan 21 Dağıtım Şirketi İçin Tarife Uygulamalarına İlişkin Usul ve Esaslar’ın 1 nci maddesinin … bendinde; “6948 sayılı Sanayi Sicili Kanununda tanımı yapılan ve ilgili resmi kuruluşça onaylı sanayi sicil belgesini ibraz eden sanayi işletmeleri bu abone grubu kapsamındadır. Sanayi abone grubu tarifesi uygulanması bakımından sanayi sicil belgelerinin, ilgili resmi kuruluş tarafından yayımlanan tebliğ çerçevesinde geçerliliği esas olup, ilgili resmi kuruluş tarafından vize edilen sanayi sicil belgelerinin onaylı bir sureti eş zamanlı olarak dilekçe ekinde ibraz edilir. Sanayi sicil belgelerinin vize bitim tarihinin içinde bulunduğu fatura döneminden sonraki ilk fatura dönemi sonuna kadar yenilenerek dilekçe ekinde ibraz edilmemesi halinde tüketimleri ticarethane abone grubu tarifesinden faturalandırılır.” denilmektedir.
01/01/2013 tarihinden itibaren uygulanan Dağıtım Lisansı Sahibi Tüzel Kişiler ve Görevli Perakende Satış Şirketlerinin Tarife Uygulamalarına İlişkin Usul ve Esasların, Abone Gruplarının Tanımı ve Tespiti, Sanayi Abone Grubu başlıklı 2 nci maddesinde; “(1) 6948 sayılı Sanayi Sicili Kanununda tanımı yapılan ve ilgili resmi kuruluşça onaylı sanayi sicil belgesini ibraz eden sanayi işletmeleri bu abone grubu kapsamındadır. Görevli perakende satış şirketinden enerji alan müşteriler sanayi sicil belgesini görevli perakende satış şirketine, başka bir tedarikçiden enerji alan müşteriler ise sanayi sicil belgesini dağıtım şirketine ibraz ederler. Sanayi abone grubu tarifesi uygulanması bakımından sanayi sicil belgelerinin, ilgili resmi kuruluş tarafından yayımlanan tebliğ çerçevesinde geçerliliği esas olup, ilgili resmi kuruluş tarafından vize edilen sanayi sicil belgelerinin onaylı bir sureti eş zamanlı olarak dilekçe ekinde ibraz edilir.
(2) Görevli perakende satış şirketinden enerji alan müşteriler için görevli perakende satış şirketi, görevli perakende satış şirketi dışında bir tedarikçiden enerji alan dağıtım sistemi kullanıcısı müşteriler için dağıtım şirketi sanayi abone grubundaki tüketicileri vize bitim tarihinden en az iki ay önce sanayi sicil belgelerinin yenilenerek ibraz edilmemesi halinde bu tüketicilerin tüketimlerinin ticarethane abone grubundan faturalandırılacağına dair yazılı olarak bilgilendirmekle yükümlüdür. Bildirim yapılmasına rağmen sanayi sicil belgelerinin vize bitim tarihinden itibaren 30 (otuz) gün içerisinde yenilenerek dilekçe ekinde ibraz edilmemesi halinde bu tüketicilerin verilen 30 (otuz) günlük süre sonrasındaki ilk fatura döneminden itibaren tüketimleri ticarethane abone grubu tarifesi üzerinden faturalandırılır. Görevli perakende satış şirketi, dağıtım şirketini abone grubu değişikliği hakkında bilgilendirir.” hükmüne yer verilmiştir.
Dosyada mevcut faturaların incelenmesinden; davalı elektrik şirketinin bilgilendirme yükümlülüğüne ilişkin olarak, davacı adına düzenlenen 31 Mart 2015 tarihli fatura içeriğinde; “Sanayi Sicil Belgenizin vize bitim tarihine 76 günlük süre bulunmaktadır. Belirtilen sürede yeni Sanayi Sicil Belgenizi en yakın Müşteri Hizmetleri Merkezimize ulaştırmanız gerekmektedir…”, 30 Nisan 2015 tarihli fatura içeriğinde; “…vize bitim tarihine 46 günlük süre bulunmaktadır. Belirtilen sürede yeni Sanayi Sicil Belgenizi en yakın Müşteri Hizmetleri Merkezimize ulaştırmanız gerekmektedir…” ve 30 Mayıs 2015 tarihli fatura içeriğinde ise; “Sanayi Sicil Belgenizin geçerlilik tarihi 15/06/2015 olduğundan geçerliliği kalmamıştır. Güncel Sicil Belgenizi en yakın Müşteri Hizmetleri Merkezimize ulaştırmanız gerekmektedir. Aksi durumda … Kurumu 18/12/2012 tarih ve … sayılı kararı gereği, vize bitim tarihinden 30 gün sonra tüketimleriniz ticarethane abone grubu tarifesinden faturalandırılacaktır. Bilgilerinize sunarız.” açıklamasına yer verildiği görülmektedir. Somut olayda; davacı tarafın sanayi sicil belgesine istinaden sanayi abonesi olduğu ve davalı tarafından “sanayi tarifesi” üzerinden fatura tahakkuk edildiği, sanayi sicil belgesinin süresi dolmasına rağmen davacı tarafından vize ettirilen sanayi sicil belgesinin süresinde davalı tarafa ibraz edilmemesi nedeniyle temmuz ayından itibaren ticarethane tarifesi üzerinden fatura düzenlendiği; bilahare davacı tarafından vize ettirilerek sunulan sanayi sicil belgesine istinaden 18/08/2015 tarihinde sanayi tarifesinden sözleşme yapıldığı anlaşılmaktadır. Elektrik şirketlerine, sanayi abone grubundakilere vize bitim tarihinden en az iki ay önce sanayi sicil belgelerinin yenilenerek ibraz edilmemesi halinde tüketimlerinin ticarethane abone grubundan faturalandırılacağına dair yazılı olarak bilgilendirme yükümlülüğü getirildiği, somut olayda, davalı tarafın, muhtelif faturalar ile bildirim yükümlülüğünü yerine getirmiş olmasına rağmen, sanayi tarifesinden istifade eden davacının, sanayi sicil belgesini süresinde vize ettirip davalı elektrik şirketine ibraz etmediği sabittir.
Dosyadaki diğer ihtilaf ise; davacı tarafa muhtelif faturalar ile yapılan bildirimler ile “vize bitim tarihinden itibaren verilen 30 günlük sürenin” eldeki davada uygulanıp uygulanmadığıdır. Bildirime konu tüm faturalarda; “sanayi sicil belgesinin geçerlilik tarihinin 15/06/2015 olduğu, vize bitim tarihinden itibaren 30 gün içerisinde yenilenerek dilekçe ekinde ibraz edilmemesi halinde bu tüketicilerin verilen 30 günlük süre sonrasındaki ilk fatura döneminden itibaren tüketimlerinin ticarethane abone grubu tarifesi üzerinden faturalandırılacağı” belirtilmiş olmasına ve verilen 30 günlük sürenin hitamı olan 15/07/2015 tarihinden sonra ticarethane aboneliği üzerinden fatura tahakkuk edilmesi gerekirken, davalı tarafından 29/06/2015-30/07/2015 tarihleri arasındaki dönem için tanzim olunan 31/07/2015 tarihli fatura ile verilen 30 günlük süreyi de kapsayacak şekilde ticarethane aboneliği üzerinden fatura tahakkuk edilmiştir. Bozma ilamı kapsamında dosyada rapor alınmış, 20/02/2023 tarihli ek rapor hüküm kurmaya elverişle olması nedeniyle hükme esas alınmıştır. Bilirkişi raporunda da belirtildiği üzere; 15.07.2015-30.07.2015 arası dönem tüketimleri için ticarethane tarifesinden tahakkuk çıkartılmasının doğru uygulama olduğu, bu itibarla 29.06.2015 – 15.07.2015 arası dönem için Davacı yanın talebi gibi Sanayi tarifesinden tahakkuk çıkartılması gerektiği, 15.07.2015 tarihine kadarki dönem için … tarifesi, üzerinden yapılan hesaplamalar neticesinde; davaya konu; … sözleşme hesap no.lu faturada 23.012,10TL, … sözleşme hesap no.lu faturada 796,31TL, … sözleşme hesap no.lu faturada 1.232,12TL, … sözleşme hesap no.lu faturada 956,13TL, 1000210574 sözleşme hesap no.lu faturada 162,65TL, … sözleşme hesap no.lu faturada 1.676,92TL, olmak üzere 6 adet faturada fazla tahakkuk ettirilen toplam tutarın 27.796,24 TL + KDV = 32.799,56.TL olduğu, davacının bu miktarı talep edebileceği anlaşılmakla davanın kısmen kabulüne karar vermek gerekmiş, aşağıdaki şekilde hüküm oluşturulmuştur.

H Ü K Ü M : Gerekçesi yukarıda açıklandığı üzere;
1-DAVANIN KISMEN KABULÜ İLE,
-32.799,56 TL alacağın 25/08/2015 temerrüt tarihinden itibaren avans faiz ile birlikte davalıdan tahsile ile davacıya verilmesine
-Fazlaya ilişkin talebin reddine
2- 492 Sayılı Harçlar Kanunu gereğince hesaplanan 2204,51 TL harçtan peşin alınan 1.331,68 TL harcın mahsubu ile bakiye 908,83 TL karar harcının davalıdan tahsili ile Hazineye irat kaydına,
3-Davacı vekille temsil olunduğundan karar tarihinde yürürlükte bulunan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca takdir olunan 9.200,00 TL vekalet ücretinin davalıdan tahsili ile davacıya verilmesine,
4-Davalı vekille temsil olunduğundan karar tarihinde yürürlükte bulunan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca takdir olunan 9.200,00 TL vekalet ücretinin davacıdan tahsili ile davalıya verilmesine,
5-Davacı tarafından yatırılan 27,70 TL başvurma harcı, 1.331,68 TL peşin harç olmak üzere toplam 1.359,38 TL harcın davalıdan tahsili ile davacıya verilmesine
5-Davacı tarafından yapılan 2972,50 TL yargılama giderinin kabul oranına göre hesaplanan 1250,29 TL’sinin davalıdan tahsili ile davacıya verilmesine, bakiyesinin davacı üzerinde bırakılmasına,
6-HMK’nın 333.maddesi gereğince kararın kesinleşmesinden sonra yatırılan gider avansının kullanılmayan kısmının davacıya iadesine,
Dair, davacı vekili ile davalı vekilinin yüzüne karşı, kararın tebliğden itibaren 15 gün içerisinde …’da temyiz yolu açık olmak üzere verilen karar açıkça okunup usulen anlatıldı. 29/03/2023

Katip …
E-imzalıdır

Hakim …
E-imzalıdır