Emsal Mahkeme Kararı Ankara 3. Fikri ve Sınaî Haklar Hukuk Mahkemesi 2022/483 E. 2023/178 K. 04.05.2023 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı henüz kesinleşmemiştir. Yararlı olması amacıyla eklenmiştir.

T.C. ANKARA 3. FİKRİ VE SINAÎ HAKLAR HUKUK MAHKEMESİ Esas-Karar No: 2022/483 Esas – 2023/178
TÜRK MİLLETİ ADINA KARAR VERMEYE YETKİLİ
T.C.
ANKARA
3. FİKRİ VE SINAÎ HAKLAR HUKUK MAHKEMESİ
GEREKÇELİ KARAR

ESAS NO : 2022/483
KARAR NO : 2023/178

DAVA : Marka (Marka İle İlgili Kurum Kararlarının İptali)
DAVA TARİHİ : 28/11/2022
KARAR TARİHİ : 04/05/2023
GEREKÇELİ KARARIN
YAZILDIĞI TARİH : 04/05/2023
DAVA:
Davacı vekili 28/11/2022 harç tarihli dava dilekçesi ve duruşmadaki beyanlarıyla, müvekkilinin … nezdinde … sayılı “…” ibareli marka başvurusunda bulunduğunu, başvurunun … resmi markalar bülteninde yayınlandığını; davalı şirketlerin … sayılı ve “…” ibareleri markalarını gerekçe göstererek yaptığı itirazın kısmen kabulüne karar verilerek başvurunun 03, 35, 43. Sınıflardaki mal ve hizmetler yönünden reddedildiğini, bu ret kararına karşı müvekkilin yeniden inceleme taleplerinin bu kez … … sayılı … kararı ile nihai olarak reddine karar verildiği, oysa müvekkilinin kurum nezdinde onlarca marka ve başvuru sahibi olduğunu, markaların “….” ve “…+…” ibareleri ile oluşturulduğunu, bu ibareler ile müvekkilinin markalarının ayırt edici unsuru haiz hale geldiğini, markalarındaki her iki ibareyi de, ortağı olduğu şirketlerin ticaret unvanında ayırt edici unsur olarak kullandığını, Dava konusu müvekkil markası ile Kurum kararında gerekçe gösterilen davalı markaları karşılaştırdığımızca, kullanılan …, kelimeler, renkler ve yazı biçimleri yönünden tamamen farklı olduklarını, davalılardan …’e ait … …’s markası ile müvekkili markası karşılaştırıldığında davalı markasının logo şeklinin kare olduğu, … fon üzerine … harflerle yazıldığı, kullanılan yazı karakterlerinin farklı olduğu, müvekkil markasında … unsurunun birbirine yapışık ters ve düz çizimli, toplamda iki adet büyük …, “…”, harfinden oluşmak suretiyle markaya ayırt edicilik kazandırıldığını, … markası ile karşılaştırıldığında davalı markasında “…” ve “…” olmak üzere farklı kelime kullanımı ile farklılık oluşturulduğu, kullanılan yazı karakterlerinin farklı olduğu, davalı markasında renk unsurunun kullanılarak … renk kullanımı ile markalar arasındaki karıştırılma ihtimalinin ortadan kaldırıldığını, … … markası ile karşılaştırıldığında davalı markasının logo şeklinin kare olduğu, … fon üzerine … harflerle yazıldığı, kullanılan yazı karakterlerinin farklı olduğu, davalı markasında renk ve … unsurunun kullanılarak …-kırmızı renk kullanımı ve ateş, fidan, ocak gibi resim görseli ile markalar arasındaki karıştırılma ihtimalinin ortadan kaldırıldığını, … tescil numaralı … ibareli marka ile karşılaştırıldığında markalarda kullanılan yazı karakterlerinin farklı olduğunu, davalılardan …’ya ait … … … ibareli marka ile karşılaştırıldığında davalı markasında “…” ve “…” olmak üzere farklı kelime kullanımının markalar arasındaki karıştırılma ihtimalinin ortadan kaldırıldığını, davalılardan …’a ait … … … ibareli markası ile karşılaştırıldığında farklı kelime kullanıldığını, “… …” markası 29 ve 43. sınıflarda belirli mal ve hizmetler bakımından tescilli olduğunu firma ve markaların kullanım alanları birbirinden tamamıyla farklı olduğunu, “… …” markası 43. sınıfta belirli mal ve hizmetler bakımından tescilli olduğunu, marka sahibinin … ve çevresine ağırlıklı olarak hizmet veren, sıva, harç ve beton çeşitleri üretim ve hizmetinde faaliyet gösteren bir firma olduğunu, “…” markası sahibi olan davalı …’in … ilinde kurulmuş, kişisel bakım ürünleri alanında faaliyet gösterdiğini, esnet “….” markaları 03 ve 05. Sınıflarda, “……” markası 35. sınıflarda belirli mal ve hizmetler bakımından tescilli olduğunu, markalar arasında benzerlik ve karıştırılma ihtimali olmadığını, firma ve markaların kullanım alanlarının birbirinden farklı olduğunu belirterek, …’nun … sayılı kararının iptale karar verilmesini talep ve dava etmiştir.
CEVAP:
Davalı … vekili cevap dilekçesinde özetle; davacının marka başvurusu ile diğer davalı …’e ait markların benzer olduğunu, aynı tınıyı yarattığını, markaların yazımında … ve … renklerin kullanımı markaların benzerlik düzeyini arttırdığını, ortalama tüketicilerin, anılan markaları kullananların aynı olduğu yanılgısına düşebileceğini, … tarafından dava konusu başvuru ile itiraz mesnet … sayılı markalarda “…” ibarelerinin bağımsız ayırt edici unsur olarak yer aldığı tespit edilmiş ve bu yönüyle söz konusu markaların görsel, işitsel, kavramsal ve bütün olarak ortaya çıkan izlenim bakımlarından benzer markalar olduğu kanaatine varıldığını beyan ederek, davanın reddine karar verilmesini talep etmiştir.
Davalı şirket … vekili cevap dilekçesinde özetle; müvekkilinin “…” markasını alarak kendi adına … marka numaraları ile tescil ettirdiğini, müvekkili markasının ulusal ve uluslararası alanda tanınmış olduğunu, tescili talep edilen “…” ibareli markanın daha önceden müvekkili tarafından tescil edilmiş olduğunu, marka serisiyle ayniyet derecesinde benzer olduğunu, markalar arasındaki yazı farkı, yazı stili ve formu, grafik ve renk unsurlarının farklı olmasının markalar arasındaki ayniliği ortadan kaldırmadığını, “…” VE “…” markalarının biçimi ve seslenişi itibariyle ortalama tüketici bakımından tartışmasız olduğunu, müvekkiline ait markaların bir marka serisi oluşturmaya yetecek sayıda olması ve dolayısıyla tüketicinin yanılgıya düşme ihtimalinin yüksek olduğunu, eriye dahil diğer markalarda olduğu gibi “…” ibaresini “…” olarak değiştirmesi suretiyle oluşturulduğunu beyan ederek davanın reddini istemiştir.
Davalı şirket … vekili cevap dilekçesinde özetle; müvekkilinin “…” markasını 20.02.2008 tarihinde 03, 05 ve 29 numaralı sınıflar kapsamında ağartma ve temizlik amaçlı maddeler, parfümeri, kozmetik ürünleri, kişisel kullanım amaçlı koku vericiler, sabunlar, diş bakım ürünlerini..” kapsayacak şekilde ve … sayısıyla tescil ettirdiğini, daha sonra 17.08.2009 tarihinde “… …” 17.05.2012 tarihinde “…” , sonraki tarihlerde 03,05, ve 35 sınıflarda “.’…” gibi markalarını da tescil ettirerek kullandığını, Davacının haksız ve hukuka aykırı, vekil eden şirket markası ile benzerlik taşıyan ve karıştırılma ihtimali yüksek olan ürünleri piyasaya sürdüğü, çeşitli alışveriş platformlarında ve sosyal medya hesaplarında pazarladığı ve satışa sunduğunun tespit edildiğini, ihlalin önlenmesi için iki kez ihtarname gönderildiğini, sözlü görüşmelerde ihlalin sonlandırılacağı ifade edildiği ancak bu güne kadar sonlandırılmadığını, iş bu kötü niyetli davanın açıldığını, kozmetik sektöründe tanınan müvekkilinin son zamanlarda tüketicilerden şikayet almaya başladığını, yapılan incelemelerde şikayete konu ürünlerin müvekkiline ait olmadığı, davacı şirkete ait olduğunun anlaşıldığını, sadece tüketicinin değil sektör içerisinde yer alan bir çok aracı firmanın da müvekkiline benzerlik bulunduğu iddiası ile serzenişte bulunduğunu, benzerlik hususunun, ilgili kurum tarafından da teknik inceleme sonucu tespit edildiğini, davacının davasının kötüniyetli olduğunu beyan ederek davanın reddini istemiştir.
Davalı şirket … vekili cevap dilekçesinde özetle; müvekkilinin markasının çok daha önce tescil edildiğini, müvekkilinin … … ibareli markası ile başvuru markasının benzer olduğunu, tüketici kesiminde karışıklığa yol açacağını, başvuru konusu marka ve redde mesnet markada ön plana çıkan esas unsurun, … harfi olan tek harf değişikliği dışında birbirinin tıpatıp aynısı olan “… ibaresi olduğunu, tüketici tarafından ilk okunacak kısım birbirine yapışık ters ‘…’ harfinin değil alt kısmında yazan … kelimesi olduğunu, her iki markanın ses olarak çok benzediğini, tüketicide aynı algıyı oluşturacağını, tescilin devamına karar verilmesi ilerleyen süreçte müvekkili açısından ağır zararlara sebebiyet vereceğini beyan ederek davanın reddini istemiştir.
YARGILAMA VE DELİLLER :
Mahkememizce tarafların sav ve savunmaları dinlenmiş, davaya konu … …’nun … sayılı kararı ile davacıya ait kod nolu marka başvuru dosyası ve davalı şirkete ait marka tescil belgeleri getirtilmiş, taraflarca sunulan belgeler ile tüm deliller incelenmiş, çözümü teknik ve özel bilgiyi gerektirdiği düşünülen konularda bilirkişi incelemesi yaptırılmış, alınan rapor dosyadaki kanıtlarla tutarlı, delillerin değerlendirilmesi aracı olarak denetim ve hüküm kurmaya elverişli kabul edilmiştir.
GEREKÇE:
Uyuşmazlıgın Tespiti ve Uygulanacak Hükümler, Delillerin Tartışılması ve Kabul
Dava, davacı başvurusu olan …. sayılı marka başvurusu ile ilgili olarak … tarafından alınan … sayılı kararın iptali istemine ilişkindir. … kararının davacı başvuru sahibine 30/09/2022 tarihinde tebliğ edildiği, 28/11/2022 tarihinde açılan davanın, 5000 sayılı kanunun 15/c maddesinde belirlenen iki aylık hak düşürücü süre içerisinde olduğu anlaşılmış ve işin esasına geçilmiştir.
Mahkememize uzman bilirkişi heyetinden alınan 04/04/2023 havale tarihli raporda konu ayrıntılı irdelenmiş olup özetle; “…Davacı başvuru markası ile davalılara ait redde mesnet markalar arasında bütüncül değerlendirme sonucunda marka ve işaretler arasında davacı başvurusundan çıkartılan “Sınıf 03: Kozmetik amaçlı yağlar, kremler, losyonlar ve serumlar. Kolonyalar, parfümler, deodorantlar ve kişisel kullanım amaçlı koku vericiler (ilaç ihtiva eden kozmetikler hariç). Islak mendiller, şampuanlar, duş jelleri, saç kremleri. Kozmetik amaçlı makyaj malzemeleri.”, “Sınıf 35: Ürünlerin internet siteleri ve sosyal medya ağları yoluyla yazı, fotoğraf ve videolarını yayınlayarak müşterilerin malları satın alması için tanıtıma hizmetleri. Alıcı ve satıcılar için online pazaryeri (e ticaret platformu; internet siteleri ve sosyal medya ağları) sağlama hizmetleri. Ürünlerin müşterilerin malları satın alması için tanıtıma hizmetleri. Alıcı ve satıcılar için online pazaryeri (eticaret platformu; internet siteleri ve sosyal medya ağları) sağlama hizmetleri. Kolonyalar, parfümler, deodorantlar ve kişisel kullanım amaçlı koku vericiler (ilaç ihtiva eden kozmetikler hariç). Islak mendiller, şampuanlar, duş jelleri, saç kremleri. Kozmetik amaçlı makyaj malzemeleri. Camdan, porselenden, seramikten, adi metalden, plastikten, sentetik madde ve diğer malzemelerden mamul ev ve mutfak eşyaları. Camdan, porselenden, seramikten, kilden mamul süs ve hediye eşyaları: Biblolar, heykeller, sanat eşyaları. Şişeler, kavanozlar, vazolar. Dekorasyon için cam mozaikler. Parfüm bekleri (yandığında koku yayan bekler). Evlerde kullanılan bitki yetiştirme yerleri (terraryumlar)malların bir araya getirilmesi hizmetleri (belirtilen hizmetler sosyal medya ağları, e-ticaret siteleri, perakende ve toptan satış mağazaları, katalog ve benzeri diğer yöntemler ile sağlanabilir).”, “Sınıf 43: Yiyecek ve içecek sağlanması hizmetleri. (Restoran, kafeterya, bar, self-servis vb.) Çeşitli yiyeceklerin ikram hizmetleri (catering). Geçici konaklama hizmetleri (Otel, motel, hotel, v.b.)” mal ve hizmetleri bakımından ilişkilendirme de dahil karıştırılma/benzerlik ihtimalinin bulunduğu…” ifade edilmiştir.
6769 sayılı SMK m.6/1 hükmü kısaca, bir marka başvurusunun daha önce yapılmış başvuru veya tescilli bir marka ile “karıştırılma ihtimali” bulunması ve önceki marka ya da başvuru sahibinin itiraz etmesi koşuluyla başvurunun reddini öngörmektedir. Şu halde, iltibas ya da karıştırma riskinin varlığı için, tescil kapsamındaki mal/hizmetlerin ve aynı zamanda başvuru ve markanın (işaretlerin) karıştırma ihtimali bulunacak derecede aynı yada benzer olması gerekir; Karıştırma ihtimalinin değerlendirilmesinde somut olayın tüm özellikleri dikkate alınarak bütüncül bir yaklaşımla değerlendirilmelidir. İlke olarak mal ve hizmet benzerliği ile değerlendirmeye başlanır. Mal ve hizmetlerin benzerliği değerlendirilirken de çekişme konusu mal ve hizmetlerin ortalama tüketici kitlesi, doğal yapısı, kullanım amacı, fiyatı, alım sıklığı, üretim dağıtım ve satış kanalları ile yerleri, rekabet, ikame veya tamamlama ilişkisi olup olmadığı gibi bütün faktörler dikkate alınmalıdır.
Buna göre dava konusu başvurunun “…” ibaresinden oluştuğu, dava konusu 03, 35, 43. sınıftaki ” 03 / 35 /43 Sınıf 03: Kozmetik amaçlı yağlar, kremler, losyonlar ve serumlar. Kolonyalar, parfümler, deodorantlar ve kişisel kullanım amaçlı koku vericiler (ilaç ihtiva eden kozmetikler hariç). Islak mendiller, şampuanlar, duş jelleri, saç kremleri. Kozmetik amaçlı makyaj malzemeleri.”, Sınıf 35: Ürünlerin internet siteleri ve sosyal medya ağları yoluyla yazı, fotoğraf ve videolarını yayınlayarak müşterilerin malları satın alması için tanıtıma hizmetleri. Alıcı ve satıcılar için online pazaryeri (e ticaret platformu; interne t siteleri ve sosyal medya ağları) sağlama hizmetleri. Ürünlerin müşterilerin malları satın alması için tanıtıma hizmetleri. Alıcı ve satıcılar için online pazaryeri (e-ticaret platformu; internet siteleri ve sosyal medya ağları) sağlama hizmetleri. Kolonyalar, parfümler, deodorantlar ve kişisel kullanım amaçlı koku vericiler (ilaç ihtiva eden kozmetikler hariç). Islak mendiller, şampuanlar, duş jelleri, saç kremleri. Kozmetik amaçlı makyaj malzemeleri. Camdan, porselenden, seramikten, adi metalden, plastikten, sentetik madde ve diğer malzemelerden mamul ev ve mutfak eşyaları. Camdan, porselenden, seramikten, kilden mamul süs ve hediye eşyaları: Biblolar, heykeller, sanat eşyaları. Şişeler, kavanozlar, vazolar. Dekorasyon için cam mozaikler. Parfüm bekleri (yandığında koku yayan bekler). Evlerde kullanılan bitki yetiştirme yerleri (terraryumlar) malların bir araya getirilmesi hizmetleri (belirtilen hizmetler sosyal medya ağları, e-ticaret siteleri, perakende ve toptan satış mağazaları, katalog ve benzeri diğer yöntemler ile sağlanabilir). Sınıf 43: Yiyecek ve içecek sağlanması hizmetleri. (Restoran, kafeterya, bar, self-servis vb.) Çeşitli yiyeceklerin ikram hizmetleri (catering). Geçici konaklama hizmetleri (Otel, motel, hotel, v.b.)” mal ve hizmetlerden oluştuğu, itiraza mesnet markaların “…” ibaresinden meydana geldiği ve koruma kapsamlarında 03, 05, 29, 43. sınıflardaki bir kısım mal ve hizmetlerin yer aldığı, gözlenmektedir.
Buna göre, açıklanan kriterler çerçevesinde yapılan değerlendirmede, davacının markası kapsamından çıkartılan Sınıf 03: Kozmetik amaçlı yağlar, kremler, losyonlar ve serumlar. Kolonyalar, parfümler, deodorantlar ve kişisel kullanım amaçlı koku vericiler (ilaç ihtiva eden kozmetikler hariç). Islak mendiller, şampuanlar, duş jelleri, saç kremleri. Kozmetik amaçlı makyaj malzemeleri.” İle redde mesnet gösterilen …’E ait … ve … tescil numaralı markasında tescilli “Parfümeri; kozmetik ürünleri, kişisel kullanım amaçlı koku vericiler (insan ve hayvanlar için deodorantlar dahil; ilaç ihtiva eden kozmetikler hariç): Parfümler; uçucu yağlar(esans yağları), kolonyalar, losyonlar, deodorantlar, gül suyu, traş losyonları, traş kremleri, ter önleyici deodorantlar, Ojeler, rujlar, rimeller, kremler, oksidan kremler, güneş yağları, güneşten koruyucu sütler, güneşten koruyucu kremler, saç boyaları, şampuanlar, kremli şampuanlar, bebek şampuanları, saç bakımı ile ilgili maddeler, jöleler, göz kalemleri, kaş kalemleri (eyeliner), pudralar, kozmetik amaçlı aseton, traş kremleri, duş jelleri, bebek duş jeli, petrolyum jeli, epilasyon ürünleri, kınalar; zayıflatıcı kozmetik ürünler, dolu kozmetik çantalar (kozmetik setleri), Kozmetik maddeleri emdirilmiş kağıt mendiller, kulak temizleme çubukları; kozmetik amaçlı pamuk, ıslak mendiller, kozmetik ve parfümeri ürünlerinin üretiminde kullanılan doğal ürünler, ağdalar, yapay tırnaklar, yapay tırnaklar için yapıştırıcılar ve solventler, Cilt bakım ürünleri (sivilce ve … noktalara karşı cilt bakım kremi, lekelere karşı hücre yenileyici cilt bakım kremi, kırışıklığa karşı sıkılaştırıcı cilt bakım kremi, yaşlanmaya karşı nemlendirici göz çevresi bakım kremi, bitkisel cilt maskesi, antiakne losyonu, antisivilce losyonu, tonik), Vücut bakım ürünleri ( bitkisel masaj kremi, selülitlere karşı sıkılaştırıcı vücut bakım kremi, selülit losyonu, nemlendirici kremler, çatlaklara karşı vücut bakım kremi, saç dökülmesine karşı besleyici saç bakım kremi, saç bakım yağı, sir ağda temizleme yağı, bronzlaştırıcı bitkisel yağ, çatlaklara karşı bitkisel yağ, ayak bakım spreyleri, bebek yağları, vücut temizleme sütleri), Güzellik ve bakım amaçlı masaj yağları (aktivatör masaj yağı, bitkisel masaj yağı, selülitlere karşı bitkisel masaj yağı, bitkisel kil maskesi, rahatlatıcı masaj ve bakım yağı, bronzlaştırıcı koruyucu yağ, canlandırıcı masaj yağı, dinlendirici masaj yağı, duygusal dengeleyici bakım yağı, güneş koruyucu yağ, güneş sonrası nemlendirici bakım yağı, kırışıklık giderici cilt bakım yağı, onarıcı ve besleyici saç bakım yağı, cilt yatıştırıcı bakım yağı, yumuşatıcı masaj yağı), Turba çamur sabunu, kükürtlü turba çamur sabunu, termal su yosunu sabunu, termal sulu sabun; güzellik ve bakım amaçlı turba çamur, canlandırıcı turba çamur, arındırıcı turna çamur, sıkılaştırıcı turba çamur, rahatlatıcı turba çamur; güzellik ve bakım amaçlı termal su yosunu; güzellik ve bakım amaçlı doğal termal kaplıca suyu, güzellik ve bakım amaçlı aromalar. Sabunlar (ilaç ihtiva eden sabunlar hariç): terlemeye karşı sabunlar, granül sabunlar, sıvı sabunlar, sıvı el köpüğü, koku giderici sabunlar, sabunların üretiminde kullanılan doğal ürünler” mallarının aynı, aynı tür ve benzer nitelikte emtiaları kapsamaktadır.
Yine …’e ait …tescil numaralı markasında yer alan 35.05. sınıfta Müşterilerin malları elverişli bir şekilde görmesi ve satın alması için. Parfümeri; kozmetik ürünleri, kişisel kullanım amaçlı koku vericiler (insan ve hayvanlar için deodorantlar dahil; ilaç ihtiva eden kozmetikler hariç): Parfümler; uçucu yağlar(esans yağları), kolonyalar, losyonlar, deodorantlar, gül suyu, traş losyonları, traş kremleri, ter önleyici deodorantlar, Ojeler, rujlar, rimeller, kremler, oksidan kremler, güneş yağları, güneşten koruyucu sütler, güneşten koruyucu kremler, saç boyaları, şampuanlar, kremli ş ampuanlar, bebek şampuanları, saç bakımı ile ilgili maddeler, jöleler, göz kalemleri, kaş kalemleri (eyeliner), pudralar, kozmetik amaçlı aseton, traş kremleri, duş jelleri, bebek duş jeli, petrolyum jeli, epilasyon ürünleri, kınalar; zayıflatıcı kozmetik ürünler, dolu kozmetik çantalar (kozmetik setleri), Kozmetik maddeleri emdirilmiş kağıt mendiller, kulak temizleme çubukları; kozmetik amaçlı pamuk, ıslak mendiller, kozmetik ve parfümeri ürünlerinin üretiminde kullanılan doğal ürünler, ağdalar, yapay tırnaklar, yapay tırnaklar için yapıştırıcılar ve solventler, Cilt bakım ürünleri (sivilce ve … noktalara karşı cilt bakım kremi, lekelere karşı hücre yenileyici cilt bakım kremi, kırışıklığa karşı sıkılaştırıcı cilt bakım kremi, yaşlanmaya karşı nemlendirici göz çevresi bakım kremi, bitkisel cilt maskesi, antiakne losyonu, antisivilce losyonu, tonik), Vücut bakım ürünleri (bitkisel masaj kremi, selülitlere karşı sıkılaştırıcı vücut bakım kremi, selülit losyonu, nemlendirici kremler, çatlaklara karşı vücut bakım kremi, saç dökülmesine karşı besleyici saç bakım kremi, saç bakım yağı, sir ağda temizleme yağı, bronzlaştırıcı bitkisel yağ, çatlaklara karşı bitkisel yağ, ayak bakım spreyleri, bebek yağları, vücut temizleme sütleri), Güzellik ve bakım amaçlı masaj yağları (aktivatör masaj yağı, bitkisel masaj yağı, selülitlere karşı bitkisel masaj yağı, bitkisel kil maskesi, rahatlatıcı masaj ve bakım yağı, bronzlaştırıcı koruyucu yağ, canlandırıcı masaj yağı, dinlendirici masaj yağı, duygusal dengeleyici bakım yağı, güneş koruyucu yağ, güneş sonrası nemlendirici bakım yağı, kırışıklık giderici cilt bakım yağı, onarıcı ve besleyici saç bakım yağı, cilt yatıştırıcı bakım yağı, yumuşatıcı masaj yağı), Turba çamur sabunu, kükürtlü turba çamur sabunu, termal su yosunu sabunu, termal sulu sabun; güzellik ve bakım amaçlı turba çamur, canlandırıcı turba çamur, arındırıcı turna çamur, sıkılaştırıcı turba çamur, rahatlatıcı turba çamur; güzellik ve bakım amaçlı termal su yosunu; güzellik ve bakım amaçlı doğal termal kaplıca suyu, güzellik ve bakım amaçlı aromalar, katran yağı… Sabunlar (ilaç ihtiva eden sabunlar hariç): terlemeye karşı sabunlar, granül sabunlar, sıvı sabunlar, sıvı el köpüğü, koku giderici sabunlar, sabunların üretiminde kullanılan doğal ürünler” emtiaları ile davacının başvurusundan çıkartılan “Ürünlerin internet siteleri ve sosyal medya ağları yoluyla yazı, fotoğraf ve videolarını yayınlayarak müşterilerin malları satın alması için tanıtıma hizmetleri. Alıcı ve satıcılar için online pazaryeri (e ticaret platformu; internet siteleri ve sosyal medya ağları) sağlama hizmetleri. Ürünlerin müşterilerin malları satın alması için tanıtıma hizmetleri. Alıcı ve satıcılar için online pazaryeri (e-ticaret platformu; internet siteleri ve sosyal medya ağları) sağlama hizmetleri. 03/Kolonyalar, parfümler, deodorantlar ve kişisel kullanım amaçlı koku vericiler (ilaç ihtiva eden kozmetikler hariç). Islak mendiller, şampuanlar, duş jelleri, saç kremleri. Kozmetik amaçlı makyaj malzemeleri.” 21/ Camdan, porselenden, seramikten, kilden süs ve dekorasyon eşyaları: heykeller, biblolar, vazolar ve bu malzemelerden mamul müsabakalarda verilen kupalar. Parfüm bekleri (yandığında koku yayan bekler), parfüm spreyleri ve vaporizatörleri (püskürteç), elektrikli-elektriksiz makyaj temizleme aletleri, pudra ponponları, tuvalet eşyaları için kutular.” mallarının bir araya getirilerek satışa sunumu hizmetleri (belirtilen hizmetler perakende, toptan satış mağazaları, elektronik ortamlar, katalog ve benzeri diğer yöntemler ile sağlanabilir)” hizmetleri ile davacının başvurusundan çıkartılan “Sınıf 35: Ürünlerin internet siteleri ve sosyal medya ağları yoluyla yazı, fotoğraf ve videolarını yayınlayarak müşterilerin malları satın alması için tanıtıma hizmetleri. Alıcı ve satıcılar için online pazaryeri (e ticaret platformu; internet siteleri ve sosyal medya ağları) sağlama hizmetleri. Ürünlerin müşterilerin malları satın alması için tanıtıma hizmetleri. Alıcı ve satıcılar için online pazaryeri (e-ticaret platformu; internet siteleri ve sosyal medya ağları) sağlama hizmetleri. 03/Kolonyalar, parfümler, deodorantlar ve kişisel kullanım amaçlı koku vericiler (ilaç ihtiva eden kozmetikler hariç). Islak mendiller, şampuanlar, duş jelleri, saç kremleri. Kozmetik amaçlı makyaj malzemeleri. 21/ Camdan, porselenden, seramikten, kilden mamul süs ve hediye eşyaları: Biblolar, heykeller, sanat eşyaları. Şişeler, kavanozlar, vazolar. Dekorasyon için cam mozaikler. Parfüm bekleri (yandığında koku yayan bekler). Evlerde kullanılan bitki yetiştirme yerleri (terraryumlar) malların bir araya getirilmesi hizmetleri (belirtilen hizmetler sosyal medya ağları, e-ticaret siteleri, perakende ve toptan satış mağazaları, katalog ve benzeri diğer yöntemler ile sağlanabilir)” hizmetlerinin aynı, aynı tür olduğu; Yine başvuruda yer alan ve Nice sınıflarından 21. Sınıftaki redde mesnet markada da tescilli süs ve dekorasyon emtiaları ile başvurudaki “Camdan, porselenden, seramikten, adi metalden, plastikten, sentetik madde ve diğer malzemelerden mamul ev ve mutfak eşyalar ile Evlerde kullanılan bitki yetiştirme yerleri (terraryumlar) ” emtialarının aynı satış yerlerinde satışa sunulduğu, benzer ihtiyaçlara cevap verdiği, bu sebeple benzer nitelikte mal ve hizmetler olduğu kanaatine varılmıştır.
…’a ait … tescil numaralı Sınıf 43: Yiyecek ve içecek sağlanması hizmetleri. (Restoran, kafeterya, bar, self-servis vb.) Çeşitli yiyeceklerin ikram hizmetleri (catering). Geçici konaklama hizmetleri (Otel, motel, hotel, v.b.)” hizmetleri ve …’ya ait … tescil numaralı markasında yer alan 43.Sınıf: Yiyecek ve içecek sağlanması hizmetleri ile davacının başvurusundan çıkartılan 43. Sınıftaki “Yiyecek ve içecek sağlanması hizmetleri” nin aynı, aynı tür olduğu tespit edilmiştir.
İşaretlerin benzerliğine gelince, bu değerlendirmede, önceki markanın ayırt edicilik düzeyi, tescil kapsamındaki mal/hizmetler yönünden tanımlayıcılığı ve bu nedenle zayıflığı ya da kullanımla sonradan yüksek ayırt edicilik veya tanınmışlık kazanıp kazanmadığı önemli bir faktördür. İşaretler de parçalara ayrılmadan ve bütüncül olarak değerlendirmeli, ancak markayı oluşturan dominant yada ayırt edici unsurlar akılda tutulmalıdır. Görsel, sescil ve kavramsal benzerlik ya da farkların, markanın genel izleniminde bıraktığı etki esas alınmalıdır.
Somut olayda çekişmeli başvuru standart karekterle yazılmış “…” ibaresinden oluşurken; itiraza dayanak markaların standart karekterle yazılı “…’s”, “…’s….”, “…”, “…”, “… …”, “… …” ibarelerinden oluştuğu görülmektedir.
Görsel Benzerlik Alanında Yapılan Değerlendirme
… ve sözcükten oluşan karma markalarda karıştırılma ihtimali bakımından sözcüğe ağırlık verilmesi gerekmektedir. Zira sözcük markaları hem sözle hem yazı ile kolayca ifade edilmektedir. Bununla birlikte eğer markadaki … unsuru ön plana çıkıyor ise değerlendirme buna göre yapılır. … unsurunun ön plana çıktığının kabul edilebilmesi için de karma markadaki şeklin, ortalama tüketici nezdinde sözcükten daha belirgin bir izlenim bırakması gereklidir. Kelime markalarında ise, kelimenin yazım şekli değil kelimenin kendisi korunmaktadır. Bu nedenle, kelimenin büyük ya da küçük harfle ya da farklı yazım karakterinde yazılmış olmasının incelemeye etkisi yoktur. Kelime markalarında görsel değerlendirme; kelimenin uzunluğu/kısalığı, harf sayısı, harflerin dizilimi, kelime sayısı ve işaretlerin yapısı gözetilerek yapılmalıdır.
Bu anlamda davacı markası … ibaresi ile ibarede yer alan iki adet ‘…’ harfinin sırt sırta oluşturulmuş şeklinden oluşmaktadır.
Davalılardan …’E ait markalar; … düze zemin üzerine … renkle yazılı …’S ibaresinden; “…’s….” ibareli markası … zemin üzerine … renkle …’S ibaresi ile hemen altında daha küçük harflerle “…” ibaresinden oluşmaktadır. İşbu markada tescilli olduğu 35.05 sınıf dikkate alındığında esasen … ibaresi… bir kelime olup markada ayırt ediciliği bulunmamakta, baskın unsur olarak …’S ibaresi yer almaktadır. Diğer markası ise “…” şeklinde olup … zemin üzerine … ibaresi ve üstünde daha küçük olarak konumlandırılmış bitki ve ateş figürü bulunmaktadır. Son markası ise “…” düz yazı şeklinde … ibaresinden oluşmaktadır.
Davalılardan …’ya ait marka; “… …” ibaresi düz yazı şeklinde oluşturulmuş olup markanın tescilli olduğu 29. Sınıf ürünleri yönünden Köfte ibaresinin ayırt ediciliği bulunmamakta, tescil kapsamında sunulan ürün ve hizmeti tanımlamaktadır. Dolayısıyla markada baskın unsur … ibaresidir.
Davalılardan …’a ait marka ise “… …” ibaresi düz yazı şeklinde oluşturulmuştur. Markada yer alan … ibaresi… kelime olup “mağara suiti” anlamına gelmektedir. Markada bulunan “…” ibaresi de …’de “tellerde değişik amaçlar için kullanılmak üzere donatılmış ve birden çok odaya sahip olan özel bölüm” anlamına geldiği sonucuna varılmıştır.
İşitsel Benzerlik Alanında Yapılan Değerlendirme
İşitsel benzerlik, markaların telaffuzlarına göre kulakta bıraktıkları sese göre söz konusu olan benzerliktir. Karıştırılma mevcudiyeti için, kimi zaman işitsel benzerlik yeterli olabilir. Bunun yanında görsel benzerlik ve/veya kavramsal benzerliğin de bulunması gerekli değildir.
İşitsel benzerlik incelemesinde dikkat edilmesi gereken hususlardan birisi sözcüklerin ilk heceleri, ilk sesleridir. Zira ortalama tüketiciler, sözcüklerin başlangıcına daha fazla dikkat ederler. Bu nedenle sözcüklerin ilk hecelerinde, ilk bölümlerindeki ayniyet, karıştırma ihtimaline yol açabilmektedir.
Kelime markalarında, tüketici dikkatinin özellikle kelimenin başlangıç kısmı üzerinde yoğunlaştığı düşünülmektedir. Bu çerçevede, kelime markalarının başlangıç kısmındaki (ilk harflerindeki) benzerliğin tüketicilerin markalarını benzer bulmasında önemli bir etken olduğu, kelime markalarının başlangıcındaki farklılıkların ise markaların tüketicilerce benzer bulunması ihtimalini azalttığı kabul edilmektedir.
Bununla birlikte diğer marka türlerinde olduğu gibi işitsel benzerlik nedeniyle karıştırılma ihtimali değerlendirilmesinde de markayı taşıyan malların, hizmetlerin muhatap alıcı veya kullanıcı kitlesinin de dikkate alınması gereklidir.
Buna göre; davacı markası “…” şeklinde telaffuz edilirken davalıların markaları ise sırayla “…” şeklinde telaffuz edilecektir.
Davacı markasında yer alan fazladan “…” harfi ile davalıların markalarında ayırt ediciliği bulunmayan, düşük ayırt ediciliğe haiz (… vs.) ibareler işitsel olarak markaları farklılaştırmaya yeterli değildir. Bu çerçevede ibarelerin söyleniş tarzları, kulakta bıraktıkları tını, ses uyumları, vurguları gözetildiğinde taraf markalarının başlangıç seslerinin ortak olması sebebi ile işitsel benzerlik olduğu kanaatine varılmıştır.

Anlamsal Benzerlik Alanında Yapılan Değerlendirme
Anlamsal benzerlik, iki markanın ortalama tüketici nezdinde, bu kişilerin zihinlerinde bıraktıkları iz ve imaj bakımından söz konusu olabilmektedir. Bir markanın tüketicisinin zihninde bırakacağı iz anlam karşılığı ile olabilmektedir. Buna göre davacı markası olan … ibaresi esasen “…” ibaresinden türetilerek ibareye fazladan “…” harfi eklenmiştir. Dolayısıyla davalılar markalarında da yer alan ve çekişme konusu olan esasen “…” ibaresidir. … ibaresi … “Saray ve konaklarda kadınlara ayrılan bölüm, selamlık karşıtı” anlamına gelmektedir. Çekişme tescil edilmek istenen sınıflar yönünden ayırt ediciliği bulunan bir ibare olduğu kanaati oluşmuştur.
Netice itibariyle bütüncül değerlendirme sonucunda davalılar markalarında yer alan …, …, köfteci gibi tescilli sınıfı işaret eden, onu tanımlayan bu ibarelerin markalarda ayırt ediciliği bulunmadığı, bu sebeple taraf markalarında … ibaresinin asıl unsur olarak yer aldığı dolayısıyla, her iki taraf markalarında harflerin konumlandırılışı itibariyle davacı markasındaki dördüncü harf olan “…” ile davalıların markalarından farklılaştırmaya yeterli olmadığı düşünülmektedir. Davalıların …. vb. ibareli markalarından ve bu marka adı altında sunmakta olduğu mal ve hizmetlerden haberdar olan ortalama dikkat ve özene sahip tüketicinin, davacı markasının davalılara ait olduğunu, onların izni ile kullanıldığını yahut davacı markasının yeni bir serisi, piyasaya çıkarttığı yeni bir mal ve hizmeti olduğunu düşünmesi kuvvetle muhtemeldir. Markaların esaslı unsurlarındaki yüksek orandaki benzerlik, tüketici algısında taraf markaları arasında bağlantı kurulmasına sebebiyet verecek düzeyde baskın bir etki yaratmaktadır. Karşılaştırma konusu markaların kapsamındaki malların benzer olması, iltibası artıran bir husus olarak değerlendirilmelidir. Dolayısı ile ilgili tüketicinin, taraf markalarının farklı kaynaktan geldiğini anlayamayarak davacı ve davalı markaları veya işletmeleri arasında idari ve ekonomik bir bağlantı bulunduğu zannına kapılma ihtimali oldukça yüksektir. Bu sebeple çekişme konusu sınıflar bakımından taraf markalarının biçim, düzenleme ve tertip tarzı ile bütüncül olarak bıraktıkları genel izlenim itibariyle ilgili tüketicileri iltibasa düşürecek derecede benzer olduğu, çağrışımlarının ve bir bütün olarak uyandırdıkları kanaatin aynı olacak şekilde markalar arasında ilişkilendirilme ihtimali de dahil olmak üzere karıştırılma/benzerlik ihtimali bulunduğu kanaatine varılmıştır.
Netice itibariyle dava konusu marka ile davalı şirketlere ait itiraza mesnet markalar arasında dava konusu marka kapsından çıkartılan 03, 35, 43. Sınıftaki mal ve hizmetler yönünden ilişkilendirme de dahil karıştırılma/benzerlik ihtimalinin bulunduğu kanaatine varılmıştır.
Taraflarca sunulan belgeler ile tüm deliller incelenmiş, alınan rapor ile tüm dosya kapsamı birlikte değerlendirilmiş olup yukarıda açıklanan gerekçelerle, davanın reddine karar vermek gerekmiş, aşağıdaki şekilde hüküm kurulmuştur.
HÜKÜM:
1-Davanın REDDİNE,
2-Alınması gereken 179,90 TL harçtan peşin alınan 80,70 TL harcın mahsubu ile 99,20 TL bakiye karar harcın davacıdan alınarak Hazineye gelir kaydına,
3-Davalılar kendilerini vekille temsil ettirdiği için AAÜT uyarınca 15.000,00 TL vekalet ücretinin davacıdan alınarak davalılara verilmesine,
4-Davacının yapmış olduğu yargılama giderlerinin üzerlerinde bırakılmasına,
5-Tarafların yatırdıkları gider avanslarından kalan tutarın HMK 333/1 uyarınca karar kesinleştiğinde iade işlemi yapılmak üzere tebliğden itibaren 15 gün içinde, banka hesap numarası bildirildiğinde hesaba aktarılmasına, aksi halde … aracılığı ile adreste ödemeli olarak gönderilmesine,
Dair verilen karar, … vekilinin yokluğunda diğer taraf vekillerinin yüzüne karşı 6100 sayılı HMK’nun 341. ile 345. Maddelerine göre tebliğinden itibaren iki haftalık süre içinde … Bölge Adliye Mahkemesine İstinaf Kanun Yoluna dilekçe ile başvurulabileceğine yönelik karar açıkça okunup, usulen anlatıldı. 04/05/2023

Katip …
¸

Hakim ….
¸

¸Bu belge 5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu gereğince
DYS üzerinden E-İmza ile imzalanmış olup,
Ayrıca fiziki olarak imzalanmayacaktır.