Emsal Mahkeme Kararı Ankara 3. Fikri ve Sınaî Haklar Hukuk Mahkemesi 2022/350 E. 2023/86 K. 02.03.2023 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı henüz kesinleşmemiştir. Yararlı olması amacıyla eklenmiştir.

T.C. ANKARA 3. FİKRİ VE SINAÎ HAKLAR HUKUK MAHKEMESİ Esas-Karar No: 2022/350 Esas – 2023/86
TÜRK MİLLETİ ADINA KARAR VERMEYE YETKİLİ
T.C.
ANKARA
3. FİKRİ VE SINAÎ HAKLAR HUKUK MAHKEMESİ
GEREKÇELİ KARAR

ESAS NO : 2022/350
KARAR NO : 2023/86

DAVA : Marka (Marka Hükümsüzlüğünden. Haksız Rekabetin Tespiti, Tecavüzün Önlenmesi ve Sonuçlarının Ortadan Kaldırılması)
DAVA TARİHİ : 29/08/2022
KARAR TARİHİ : 02/03/2023
GEREKÇELİ KARARIN
YAZILDIĞI TARİH : 02/03/2023
DAVA:
Davacı vekili 29/08/2022 harç tarihli dava dilekçesi ve duruşmadaki beyanlarında özetle; davacının, 1973 yılında faaliyetine …. ’da başladığını, başlangıçta sadece sucuk ve pastırma üreten şirketin, bugün 10 farklı ürün çeşidinde 300‘e yakın ürün üretmekte olduğunu, aile şirketi olarak kurulan şirketin, 2. kuşağın yönetime geçmesiyle şarküteri çeşitlerinde ürettiği sucuk ve pastırmaya ilave olarak sosis, salam, kavurma, füme et, jambonla beraber taze/donuk dana-kuzu et ve et ürünleri üretimine dair yatırımlar yaparak ürün çeşitliliğini arttırdığını, ülkemizin farklı yerlerinde bulunan … bağlı bayii ağı ve ulusal/ yerel zincir marketler kanalıyla ülkemizin her yerine hizmet etmeye çalıştığını,“…” markalarının 35. sınıfta tescilinin sahibi olduğunu, davacıya ait işbu markalar ve müvekkilin ortak ve yetkilileri adına tescilli “…” ibareli markalar müvekkil … Et firması tarafından 1980’li yıllardan beri etkin ve kesintisiz olarak kullanılmakta olduğunu, ayrıca müvekkilin yaptığı reklam, afiş, fuar çalışmaları, marketlerdeki ürün ve bayii yaygınlığı sayesinde markası halk tarafından bilinir ve müvekkilin işletmesiyle ilişkilendirilir hale geldiğini, 30 seneyi aşkın süredir tescilli markası olduğu, davalının “…” ibaresini kullanması halinde tüketici nezdinde işletmesel köken anlamında bir bağlantı kurulma ihtimali olduğu, görsel, fonetik, anlamsal, okunuş ve işitsel olarak ayniyet derecesinde benzer oluğu, iltibasa yol açacağı, markaların kapsadığı mal/ hizmetlerin de aynı/ benzer olduğunu, davalı adına “… … …” ibaresinin kullanılması halinde tüketici nezdinde işletmesel köken anlamında bir bağlantı kurulma ihtimali yüksek olacağını, davacı markasını hiç ara vermeden kullanmış ve yoğun bir maddi manevi çaba göstererek; tv reklamları, gazete – billboard ilanları, bastırmış olduğu katalog ve yaygın ürünleri ile markasını ayırt edici ve sektöründe tanınan bir marka haline getirdiğini, davalının haksız kullanımı ise ‘”…”’ marka ürünlerin piyasa ve tüketici nezdindeki konumuna ve imajına telafisi imkansız zararlar vermekte olduğunu, davacı markasının ayırt ediciliğini olumsuz yönde etkilediğini, somut olayı destekler benzer yargı kararlarının bulunduğunu, davacı adına … nezdinde tescilli “…” ibareli markaları seri marka niteliğinde olduğunu, …. esas sayılı dosyası ile “bağ …” markasına karşı ve … esas sayılı dosyası ile “mir …” markasına karşı açılan davalarda alınan bilirkişi raporlarında, “…” markasının tanınmışlığı ve bilinirliği açık bir şekilde tespit edildiğini, bu nedenle davalının 25.07.2022 tescil tarihli ve … tescil numaralı başvurusuna konu “… … …” ibareli markasının 35. sınıfta hükümsüzlüğüne karar verilmesi gerektiğini, avalının bunu müvekkilin tanınırlığından yararlanarak “…” ibaresini öne çıkardığı ve iyi niyetli olmadığı davalı tarafından kullanım şeklinin müvekkilin tescilli markasına tecavüz oluşturacak şekilde kullanıldığını davalının 25.07.2022 tescil tarihli ve … tescil numaralı başvurusuna konu “… … …” ibareli markasının 35. sınıfta hükümsüzlüğüne karar verilmesi, mümkün değil ise anılan markalardan “…” ifadesinin çıkartılması, müvekkilin tescilli “…” markasına tecavüzün tespiti ve önlenmesini talep ve dava etmişlerdir.
CEVAP:
Davalı şahıs vekili beyan dilekçesinde özetle; davalının 2004 yılından beri “… …” adıyla mesleğini ifa ettiğini, 18 yıldır anılan unvan ile kasaplık faaliyeti gösterdiği her türlü yazılı resmi deliller ile ve tanıklar ile ispat edilebileceğini, anılan unvanı 2004 yılından itibaren kullanmaktayken davacı tarafından söz konusu unvanlar müvekkilin kullanımından yıllar sonra tescil ettirildiğini, örneğin davacı “… ” unvanını 2012 yılında yani müvekkilin kullanımından 8 yıl sonra, “… ” unvanını ise 2007 yılında yani müvekkilin kullanımından 3 yıl sonra tescil ettirdiğini, “…” ibaresinin ayırt ediciliği yüksek bir ibare olmadığını, …. karar sayılı dosya görülmüş olup karıştırılma ihtimali doğmadığı, müvekkilin kullanımlarının davacı markaları ile haksız rekabet oluşturmadığı anlaşıldığı hükümde yer almış ve davanın reddine karar verilmiş olduğunu, …. Mahkemesi’nde görülmüş olan dosyanın kararında da yer aldığı gibi müvekkilin sırf “…” ismini seçmesi müvekkilin kötü niyetine işaret etmediğini, davacı tarafın müvekkilin marka tescili süreci devam ederken itiraz etmeyip işbu davayı açması kötü niyetini gösterdiği gibi işbu davanın haksız olduğunu da göstermekte olduğunu, markanın hükümsüzlüğüne karar verilmesi talebi de mesnetsiz olduğunu, … sonradan yapılan tescile dayalı davalarda da eski tarihli kullanım olması durumunda eski tarihli kullanıcının marka kullanımından men edilemeyeceğini belirterek bu durumda marka tecavüzü olmadığına dair yerleşik bir içtihat oluşturduğunu, söz konusu dava … sayılı dosya müvekkil lehine karara bağlanmış olup anılan dosya kapandığını, aynı iddialara dayanarak yeni bir dava açılması hukuk düzeninin kötüye kullanılması ve usul ekonomisine aykırı davranmak anlamına geleceğini, Hukuk Muhakemeleri Kanunu’nun 114. maddesi dava şartları başlığını taşımakta olup anılan maddede dava şartlarının sayıldığını, bu şartlardan bir tanesi de ilk itirazlardan biri olan derdestlik olduğunu beyan ederek, davanın reddini istemiştir.
GEREKÇE:
Dava davalı adına tescilli … sayılı markanın 35. Sınıf yönünden hükümsüzlüğü, mahkeme aksi kanaatte ise davalı markasından “…” ibaresinin çıkarılması, davalının markayı haksız kullandığının tespiti, tecavüzün önlenmesi ve sonuçlarının ortadan kaldırılması isteminden ibaret olduğu anlaşılmıştır.
Toplanan kanıtlar, dosya kapsamı ve alınan bilirkişi raporu çerçevesinde değerlendirilmiş, buna göre; dava dosyası ve … marka sicil kayıtlarının incelenmesi sonucunda;
…’den getirtilen … sayılı marka işlem dosyası incelendiğinde, davacı şirketin 19/11/2013 tarihinde “… …” ibaresinin marka olarak tescili istemiyle davalı …’e başvuruda bulunduğu, tescil kapsamında 16, 41.sınıftaki “16 Kağıt, karton (mukavva) ve bunlardan yapılmış ürünler (kırtasiye amaçlı ürünler hariç); kağıt havlular, tuvalet kağıtları, kağıt peçeteler, ambalaj ve sarma amaçlı kağıtlar, karton kutular. Plastik malzemeden mamul ambalajlama ve sarma malzemeleri. Matbaa ve ciltleme malzemeleri. Basılı evraklar; basılı yayınlar, takvimler, posterler, fotoğraflar, afişler, tablolar, çıkartmalar, (pullar). Kırtasiye, büro, eğitim-öğretim, yazım, çizim, resim ve sanatçılar için malzemeler (mobilyalar ve cihazlar hariç; kırtasiye tipi kağıt ürünler ve yapıştırıcılar dahil). Büro makineleri. Badana ve boya işleri için fırçalar ve rulolar. 41 Eğitim ve öğretim hizmetleri. Sempozyum, konferans, kongre ve seminer düzenleme, idare hizmetleri. Spor, kültür ve eğlence hizmetleri. Dergi, kitap, gazete v.b. gibi yayınların basıma hazır hale getirilmesi, okuyucuya ulaştırılmasına ilişkin hizmetler (global iletişim ağları vasıtasıyla anılan hizmetlerin sağlanması da dahil). Film, televizyon ve radyo programları yapım hizmetleri. Haber muhabirliği hizmetleri, foto-muhabirliği hizmetleri. Fotoğrafçılık hizmetleri. Tercüme hizmetleri.” emtiasının yer aldığı, başvurunun 08/08/2014 tarihi itibariyle tescil edildiği;
… sayılı marka işlem dosyası incelendiğinde, davacı şirketin 31/08/2016 tarihinde “… …” ibaresinin marka olarak tescili istemiyle …’e başvuruda bulunduğu, tescil kapsamında 16.sınıftaki “16 Basılı evraklar; basılı yayınlar, gazeteler, dergiler, kitaplar, rehberler, takvimler, posterler, resimler, afişler, tablolar, çıkartmalar, (pullar)” emtiasının yer aldığı, başvurunun 10/07/2007 tarihi itibariyle tescil edildiği;
… sayılı marka işlem dosyası incelendiğinde, davacı şirketin “….” ibaresinin marka olarak tescili istemiyle …’e başvuruda bulunduğu, başvurunun geçersiz olduğu;
… sayılı marka işlem dosyası incelendiğinde, davacı şirketin 16/11/2018 tarihinde “… …” ibaresinin marka olarak tescili istemiyle …’e başvuruda bulunduğu, tescil kapsamında 43.sınıftaki “43 Yiyecek ve içecek sağlanması hizmetleri” emtiasının yer aldığı, başvurunun 03/05/2019 tarihi itibariyle tescil edildiği;
… sayılı marka işlem dosyası incelendiğinde, davacı şirketin 16/11/2018 tarihinde “… …” ibaresinin marka olarak tescili istemiyle …’e başvuruda bulunduğu, tescil kapsamında 43.sınıftaki “43 Yiyecek ve içecek sağlanması hizmetleri” emtiasının yer aldığı, başvurunun 03/05/2019 tarihi itibariyle tescil edildiği;
… sayılı marka işlem dosyası incelendiğinde, davacı şirketin 16/11/2018 tarihinde “… …” ibaresinin marka olarak tescili istemiyle …’e başvuruda bulunduğu, tescil kapsamında 43.sınıftaki “43 Yiyecek ve içecek sağlanması hizmetleri” emtiasının yer aldığı, başvurunun 03/05/2019 tarihi itibariyle tescil edildiği;
… sayılı marka işlem dosyası incelendiğinde, davacı şirketin 16/11/2018 tarihinde “… … …” ibaresinin marka olarak tescili istemiyle …’e başvuruda bulunduğu, tescil kapsamında 43.sınıftaki “43 Yiyecek ve içecek sağlanması hizmetleri” emtiasının yer aldığı, başvurunun 03/05/2019 tarihi itibariyle tescil edildiği;
… sayılı marka işlem dosyası incelendiğinde, davacı şirketin 07/02/2019 tarihinde “… …” ibaresinin marka olarak tescili istemiyle …’e başvuruda bulunduğu, tescil kapsamında 35, 43, 45.sınıftaki “35 Reklamcılık, pazarlama ve halkla ilişkiler ile ilgili hizmetler, ticari ve reklam amaçlı sergi ve fuarların organizasyonu hizmetleri, reklam amaçlı tasarım hizmetleri; alıcı ve satıcılar için online pazaryeri (internet sitesi) sağlama hizmetleri. Büro hizmetleri; sekreterlik hizmetleri, gazete aboneliği düzenleme hizmetleri, istatistiklerin derlenmesi, büro makinelerinin kiralanması hizmetleri, bilgisayar veri tabanlarındaki bilginin sistematik hale getirilmesi, telefon cevaplama hizmetleri. İş yönetimi, idaresi ve bu konular ile ilgili danışmanlık, muhasebe ve mali müşavirlik hizmetleri, personel işe yerleştirme, işe alma, personel seçimi, personel temini hizmetleri, ithalat-ihracat acente hizmetleri, geçici personel görevlendirme (başkası adına fatura yatırma, vergi yatırma, trafik işlemleri gibi iş takibi) hizmetleri. Açık artırmaların düzenlenmesi ve gerçekleştirilmesi hizmetleri. 43 Yiyecek ve içecek sağlanması hizmetleri. Geçici konaklama hizmetleri, geçici konaklama ile ilgili rezervasyon hizmetleri, düğün salonu kiralama hizmetleri, konferans ve çeşitli toplantılar için yer sağlama hizmetleri. Gündüz bakımı (kreş) hizmetleri. Hayvanlar için geçici barınma sağlanması hizmetleri. 45 Hukuki hizmetler (sınai ve fikri mülkiyet hakları konusunda danışmanlık hizmetleri dahil). Güvenlik hizmetleri. Evlendirme büroları hizmetleri. Cenaze hizmetleri. Giysi kiralama hizmetleri. Yangın söndürme hizmetleri. Refakat etme hizmetleri. İş güvenliği konularında danışmanlık hizmetleri. Sosyal ağ oluşturma hizmetleri.” emtiasının yer aldığı, başvurunun 01/10/2020 tarihi itibariyle tescil edildiği;
… sayılı marka işlem dosyası incelendiğinde, davacı şirketin 20/02/2019 tarihinde “… …” ibaresinin marka olarak tescili istemiyle …’e başvuruda bulunduğu, tescil kapsamında 16, 29, 30, 35, 41, 43.sınıftaki “16 Kağıt, karton (mukavva); kağıt veya karton malzemeden mamul ambalajlama ve sarma malzemeleri, karton kutular; kağıttan yapılmış tek seferlik kullanıma mahsus ürünler (kırtasiye amaçlı ürünler hariç): kağıt havlular, tuvalet kağıtları, kağıt peçeteler. Plastik malzemeden mamul ambalajlama ve sarma malzemeleri. Matbaa ve ciltleme malzemeleri. Basılı yayınlar, basılı evrak: kitaplar, dergiler, gazeteler, faturalar, irsaliyeler, gelir makbuzları, takvimler, posterler, fotoğraflar, afişler, tablolar, çıkartmalar, pullar. Kırtasiye, büro, eğitim-öğretim, yazım, çizim, resim ve sanatçılar için malzemeler (mobilyalar ve cihazlar hariç): kırtasiye tipi kağıt ürünler, yapıştırıcılar, kalemler, silgiler, kırtasiye tipi bantlar, el işi için karton, yazı kağıtları, kopyalama kağıtları, yazarkasa kağıt ruloları, çizim aletleri, karatahtalar, resim boyaları. Büro makineleri. Badana ve boya işleri için fırçalar ve rulolar. 29 Et, balık, kümes ve av hayvanlarının etleri ile her nevi işlenmiş et ürünleri. Kuru bakliyat. Hazır çorbalar, bulyonlar. Zeytin, zeytin ezmeleri. Hayvansal kaynaklı sütler; bitkisel kaynaklı sütler; süt ürünleri (tereyağı dahil). Yenilebilir bitkisel yağlar. Kurutulmuş, konservelenmiş, dondurulmuş, pişirilmiş, tütsülenmiş, salamura edilmiş her türlü meyve ve sebzeler, salçalar. Kuru yemişler. Fındık ve fıstık ezmeleri, tahin. Yumurtalar, yumurta tozları. Patates cipsleri. 30 Kahve, kakao; kahve veya kakao esaslı içecekler, çikolata esaslı içecekler. Makarnalar, mantılar, erişteler. Pastacılık ve fırıncılık mamulleri, tatlılar: Ekmek, simit, poğaça, pide, sandviç, katmer, börek, yaş pasta, baklava, kadayıf, şerbetli tatlılar, puding, muhallebi, kazandibi, sütlaç, keşkül. Bal, arı sütü, propolis. Yiyecekler için çeşni/lezzet vericiler, vanilya, baharatlar, domates sosları dahil olmak üzere soslar. Mayalar, kabartma tozları. Her türlü un, irmikler, nişastalar. Toz şeker, kesme şeker, pudra şekeri. Çaylar, buzlu çaylar. Şekerlemeler, çikolatalar, bisküviler, krakerler, gofretler. Sakızlar. Dondurmalar, yenilebilir buzlar. Tuz. Hububattan (tahıl) imal edilmiş çerezler, patlamış mısır, yulaf ezmeleri, mısır cipsleri, kahvaltılık hububat ürünleri, işlemden geçirilmiş buğday, arpa, yulaf, çavdar, pirinç. Pekmez 35 Müşterilerin malları elverişli bir şekilde görmesi ve satın alması için Kağıt, karton (mukavva); kağıt veya karton malzemeden mamul ambalajlama ve sarma malzemeleri, karton kutular; kağıttan yapılmış tek seferlik kullanıma mahsus ürünler (kırtasiye amaçlı ürünler hariç): kağıt havlular, tuvalet kağıtları, kağıt peçeteler. Plastik malzemeden mamul ambalajlama ve sarma malzemeleri. Matbaa ve ciltleme malzemeleri. Basılı yayınlar, basılı evrak: kitaplar, dergiler, gazeteler, faturalar, irsaliyeler, gelir makbuzları, takvimler, posterler, fotoğraflar, afişler, tablolar, çıkartmalar, pullar. Kırtasiye, büro, eğitim-öğretim, yazım, çizim, resim ve sanatçılar için malzemeler (mobilyalar ve cihazlar hariç): kırtasiye tipi kağıt ürünler, yapıştırıcılar, kalemler, silgiler, kırtasiye tipi bantlar, el işi için karton, yazı kağıtları, kopyalama kağıtları, yazarkasa kağıt ruloları, çizim aletleri, kara tahtalar, resim boyaları. Büro makineleri. Badana ve boya işleri için fırçalar ve rulolar. Et, balık, kümes ve av hayvanlarının etleri ile her nevi işlenmiş et ürünleri. Kuru bakliyat. Hazır çorbalar, bulyonlar. Zeytin, zeytin ezmeleri. Hayvansal kaynaklı sütler; bitkisel kaynaklı sütler; süt ürünleri (tereyağı dahil). Yenilebilir bitkisel yağlar. Kurutulmuş, konservelenmiş, dondurulmuş, pişirilmiş, tütsülenmiş, salamura edilmiş her türlü meyve ve sebzeler, salçalar. Kuru yemişler. Fındık ve fıstık ezmeleri, tahin. Yumurtalar, yumurta tozları. Patates cipsleri. Kahve, kakao; kahve veya kakao esaslı içecekler, çikolata esaslı içecekler. Makarnalar, mantılar, erişteler. Pastacılık ve fırıncılık mamulleri, tatlılar: Ekmek, simit, poğaça, pide, sandviç, katmer, börek, yaş pasta, baklava, kadayıf, şerbetli tatlılar, puding, muhallebi, kazandibi, sütlaç, keşkül. Bal, arı sütü, propolis. Yiyecekler için çeşni/lezzet vericiler, vanilya, baharatlar, domates sosları dahil olmak üzere soslar. Mayalar, kabartma tozları. Her türlü un, irmikler, nişastalar. Toz şeker, kesme şeker, pudra şekeri. Çaylar, buzlu çaylar. Şekerlemeler, çikolatalar, bisküviler, krakerler, gofretler. Sakızlar. Dondurmalar, yenilebilir buzlar. Tuz. Hububattan(tahıl) imal edilmiş çerezler, patlamış mısır, yulaf ezmeleri, mısır cipsleri, kahvaltılık hububat ürünleri, işlemden geçirilmiş buğday, arpa, yulaf, çavdar, pirinç. Pekmez Biralar; bira yapımında kullanılan preparatlar. Maden suları, kaynak suları, sofra suları, sodalar. Sebze ve meyve suları, bunların konsantreleri ve özleri, meşrubatlar. Enerji içecekleri (alkolsüz); proteinle zenginleştirilmiş sporcu içecekleri. mallarının bir araya getirilmesi hizmetleri; (belirtilen hizmetler perakende, toptan satış mağazaları, elektronik ortamlar, katalog ve benzeri diğer yöntemler ile sağlanabilir.) 41 Eğitim ve öğretim hizmetleri. Sempozyum, konferans, kongre ve seminer düzenleme, idare hizmetleri. Spor, kültür ve eğlence hizmetleri (sinema, spor karşılaşmaları, tiyatro, müze, konser gibi kültür ve eğlence etkinlikleri için bilet sağlama hizmetleri dahil). Dergi, kitap, gazete v.b. gibi yayınların basıma hazır hale getirilmesi, okuyucuya ulaştırılmasına ilişkin hizmetler (global iletişim ağları vasıtasıyla anılan hizmetlerin sağlanması da dahil). Film, televizyon ve radyo programları yapım hizmetleri. Haber muhabirliği hizmetleri, foto-muhabirliği hizmetleri. Fotoğrafçılık hizmetleri. Tercüme hizmetleri. 43 Yiyecek ve içecek sağlanması hizmetleri. Geçici konaklama hizmetleri, geçici konaklama ile ilgili rezervasyon hizmetleri, düğün salonu kiralama hizmetleri, konferans ve çeşitli toplantılar için yer sağlama hizmetleri. Gündüz bakımı (kreş) hizmetleri. Hayvanlar için geçici barınma sağlanması hizmetleri.” emtiasının yer aldığı, tescil edildiği;
… sayılı marka işlem dosyası incelendiğinde, davacı şirketin 25/02/2019 tarihinde “… …” ibaresinin marka olarak tescili istemiyle …’e başvuruda bulunduğu, tescil kapsamında 29, 30, 35, 43.sınıftaki “29 Et, balık, kümes ve av hayvanlarının etleri ile her nevi işlenmiş et ürünleri. Kuru bakliyat. Hazır çorbalar, bulyonlar. Zeytin, zeytin ezmeleri. Hayvansal kaynaklı sütler; bitkisel kaynaklı sütler; süt ürünleri (tereyağı dahil). Yenilebilir bitkisel yağlar. Kurutulmuş, konservelenmiş, dondurulmuş, pişirilmiş, tütsülenmiş, salamura edilmiş her türlü meyve ve sebzeler, salçalar. Kuru yemişler. Fındık ve fıstık ezmeleri, tahin. Yumurtalar, yumurta tozları. Patates cipsleri. 30 Kahve, kakao; kahve veya kakao esaslı içecekler, çikolata esaslı içecekler. Makarnalar, mantılar, erişteler. Pastacılık ve fırıncılık mamulleri, tatlılar: Ekmek, simit, poğaça, pide, sandviç, katmer, börek, yaş pasta, baklava, kadayıf, şerbetli tatlılar, puding, muhallebi, kazandibi, sütlaç, keşkül. Bal, arı sütü, propolis. Yiyecekler için çeşni/lezzet vericiler, vanilya, baharatlar, domates sosları dahil olmak üzere soslar. Mayalar, kabartma tozları. Her türlü un, irmikler, nişastalar. Toz şeker, kesme şeker, pudra şekeri. Çaylar, buzlu çaylar. Şekerlemeler, çikolatalar, bisküviler, krakerler, gofretler. Sakızlar. Dondurmalar, yenilebilir buzlar. Tuz. Hububattan (tahıl) imal edilmiş çerezler, patlamış mısır, yulaf ezmeleri, mısır cipsleri, kahvaltılık hububat ürünleri, işlemden geçirilmiş buğday, arpa, yulaf, çavdar, pirinç. Pekmez 35 Müşterilerin malları elverişli bir şekilde görmesi ve satın alması için Et, balık, kümes ve av hayvanlarının etleri ile her nevi işlenmiş et ürünleri. Kuru bakliyat. Hazır çorbalar, bulyonlar. Zeytin, zeytin ezmeleri. Hayvansal kaynaklı sütler; bitkisel kaynaklı sütler; süt ürünleri (tereyağı dahil). Yenilebilir bitkisel yağlar. Kurutulmuş, konservelenmiş, dondurulmuş, pişirilmiş, tütsülenmiş, salamura edilmiş her türlü meyve ve sebzeler, salçalar. Kuru yemişler. Fındık ve fıstık ezmeleri, tahin. Yumurtalar, yumurta tozları. Patates cipsleri. Kahve, kakao; kahve veya kakao esaslı içecekler, çikolata esaslı içecekler. Makarnalar, mantılar, erişteler. Pastacılık ve fırıncılık mamulleri, tatlılar: Ekmek, simit, poğaça, pide, sandviç, katmer, börek, yaş pasta, baklava, kadayıf, şerbetli tatlılar, puding, muhallebi, kazandibi, sütlaç,keşkül.Bal, arı sütü, propolis. Yiyecekler için çeşni/lezzet vericiler, vanilya, baharatlar, domates sosları dahil olmak üzere soslar. Mayalar, kabartma tozları. Her türlü un, irmikler, nişastalar. Toz şeker, kesme şeker, pudra şekeri. Çaylar, buzlu çaylar. Şekerlemeler, çikolatalar, bisküviler, krakerler, gofretler. Sakızlar. Dondurmalar, yenilebilir buzlar. Tuz. Hububattan (tahıl) imal edilmiş çerezler, patlamış mısır, yulaf ezmeleri, mısır cipsleri, kahvaltılık hububat ürünleri, işlemden geçirilmiş buğday, arpa, yulaf, çavdar, pirinç. Pekmez Biralar; bira yapımında kullanılan preparatlar. Maden suları, kaynak suları, sofra suları, sodalar. Sebze ve meyve suları, bunların konsantreleri ve özleri, meşrubatlar. Enerji içecekleri (alkolsüz); proteinle zenginleştirilmiş sporcu içecekleri. mallarının bir araya getirilmesi hizmetleri; (belirtilen hizmetler perakende, toptan satış mağazaları, elektronik ortamlar, katalog ve benzeri diğer yöntemler ile sağlanabilir.) 43 Yiyecek ve içecek sağlanması hizmetleri. Geçici konaklama hizmetleri, geçici konaklama ile ilgili rezervasyon hizmetleri, düğün salonu kiralama hizmetleri, konferans ve çeşitli toplantılar için yer sağlama hizmetleri.” emtiasının yer aldığı, başvurunun 10/12/2020 tarihi itibariyle tescil edildiği;
…sayılı marka işlem dosyası incelendiğinde, davacı şirketin 31/05/2019 tarihinde “1973’ten beri… …” ibaresinin marka olarak tescili istemiyle …’e başvuruda bulunduğu, tescil kapsamında 43.sınıftaki “Yiyecek ve içecek sağlanması hizmetleri” emtiasının yer aldığı, başvurunun 10/12/2020 tarihi itibariyle tescil edildiği;
… sayılı marka işlem dosyası incelendiğinde, davacı şirketin 31/05/2019 tarihinde “1973’ten beri… … …” ibaresinin marka olarak tescili istemiyle …’e başvuruda bulunduğu, tescil kapsamında 29.sınıftaki “Et, balık, kümes ve av hayvanlarının etleri ile her nevi işlenmiş et ürünleri. ” emtiasının yer aldığı, başvurunun 10/12/2020 tarihi itibariyle tescil edildiği;
… sayılı marka işlem dosyası incelendiğinde, davacı şirketin 17/06/2019 tarihinde “kahvaltının …’ı” ibaresinin marka olarak tescili istemiyle …’e başvuruda bulunduğu, tescil kapsamında 29, 30, 35, 41, 43.sınıftaki “29 Et, balık, kümes ve av hayvanlarının etleri ile her nevi işlenmiş et ürünleri. Kuru bakliyat. Hazır çorbalar, bulyonlar. Zeytin, zeytin ezmeleri. Hayvansal kaynaklı sütler; bitkisel kaynaklı sütler; süt ürünleri (tereyağı dahil). Yenilebilir bitkisel yağlar. Kurutulmuş, konservelenmiş, dondurulmuş, pişirilmiş, tütsülenmiş, salamura edilmiş her türlü meyve ve sebzeler, salçalar. Kuru yemişler. Fındık ve fıstık ezmeleri, tahin. Yumurtalar, yumurta tozları. Patates cipsleri. 30 Kahve, kakao; kahve veya kakao esaslı içecekler, çikolata esaslı içecekler. Makarnalar, mantılar, erişteler. Pastacılık ve fırıncılık mamulleri, tatlılar: Ekmek, simit, poğaça, pide, sandviç, katmer, börek, yaş pasta, baklava, kadayıf, şerbetli tatlılar, puding, muhallebi, kazandibi, sütlaç, keşkül. Bal, arı sütü, propolis. Yiyecekler için çeşni/lezzet vericiler, vanilya, baharatlar, domates sosları dahil olmak üzere soslar. Mayalar, kabartma tozları. Her türlü un, irmikler, nişastalar. Toz şeker, kesme şeker, pudra şekeri. Çaylar, buzlu çaylar. Şekerlemeler, çikolatalar, bisküviler, krakerler, gofretler. Sakızlar. Dondurmalar, yenilebilir buzlar. Tuz. Hububattan (tahıl) imal edilmiş çerezler, patlamış mısır, yulaf ezmeleri, mısır cipsleri, kahvaltılık hububat ürünleri, işlemden geçirilmiş buğday, arpa, yulaf, çavdar, pirinç. Pekmez 35 Müşterilerin malları elverişli bir şekilde görmesi ve satın alması için Kağıt, karton (mukavva); kağıt veya karton malzemeden mamul ambalajlama ve sarma malzemeleri, karton kutular; kağıttan yapılmış tek seferlik kullanıma mahsus ürünler (kırtasiye amaçlı ürünler hariç): kağıt havlular, tuvalet kağıtları, kağıt peçeteler. Plastik malzemeden mamul ambalajlama ve sarma malzemeleri. Matbaa ve ciltleme malzemeleri. Basılı yayınlar, basılı evrak: kitaplar, dergiler, gazeteler, faturalar, irsaliyeler, gelir makbuzları, takvimler, posterler, fotoğraflar, afişler, tablolar, çıkartmalar, pullar. Kırtasiye, büro, eğitim-öğretim, yazım, çizim, resim ve sanatçılar için malzemeler (mobilyalar ve cihazlar hariç): kırtasiye tipi kağıt ürünler, yapıştırıcılar, kalemler, silgiler, kırtasiye tipi bantlar, el işi için karton, yazı kağıtları, kopyalama kağıtları, yazarkasa kağıt ruloları, çizim aletleri, kara tahtalar, resim boyaları. Büro makineleri. Badana ve boya işleri için fırçalar ve rulolar. Et, balık, kümes ve av hayvanlarının etleri ile her nevi işlenmiş et ürünleri. Kuru bakliyat. Hazır çorbalar, bulyonlar. Zeytin, zeytin ezmeleri. Hayvansal kaynaklı sütler; bitkisel kaynaklı sütler; süt ürünleri (tereyağı dahil). Yenilebilir bitkisel yağlar. Kurutulmuş, konservelenmiş, dondurulmuş, pişirilmiş, tütsülenmiş, salamura edilmiş her türlü meyve ve sebzeler, salçalar. Kuru yemişler. Fındık ve fıstık ezmeleri, tahin. Yumurtalar, yumurta tozları. Patates cipsleri. Kahve, kakao; kahve veya kakao esaslı içecekler, çikolata esaslı içecekler. Makarnalar, mantılar, erişteler. Pastacılık ve fırıncılık mamulleri, tatlılar: Ekmek, simit, poğaça, pide, sandviç, katmer, börek, yaş pasta, baklava, kadayıf, şerbetli tatlılar, puding, muhallebi, kazandibi, sütlaç, keşkül. Bal, arı sütü, propolis. Yiyecekler için çeşni/lezzet vericiler, vanilya, baharatlar, domates sosları dahil olmak üzere soslar. Mayalar, kabartma tozları. Her türlü un, irmikler, nişastalar. Toz şeker, kesme şeker, pudra şekeri. Çaylar, buzlu çaylar. Şekerlemeler, çikolatalar, bisküviler, krakerler, gofretler. Sakızlar. Dondurmalar, yenilebilir buzlar. Tuz. Hububattan (tahıl) imal edilmiş çerezler, patlamış mısır, yulaf ezmeleri, mısır cipsleri, kahvaltılık hububat ürünleri, işlemden geçirilmiş buğday, arpa, yulaf, çavdar, pirinç. Pekmez İşlenmemiş tarım ve bahçecilik ürünleri, tohumlar. Ormancılık ürünleri. Canlı hayvanlar (kuluçkalık yumurtalar, döllenmiş yumurtalar dahil). Canlı ve kurutulmuş bitkiler ve otlar. Hayvan yemleri. Malt (insan tüketimi için olmayan). Evcil hayvanlar için alta serilen maddeler; kedi kumu. Biralar; bira yapımında kullanılan preparatlar. Maden suları, kaynak suları, sofra suları, sodalar. Sebze ve meyve suları, bunların konsantreleri ve özleri, meşrubatlar. Enerji içecekleri (alkolsüz); proteinle zenginleştirilmiş sporcu içecekleri. mallarının bir araya getirilmesi hizmetleri; (belirtilen hizmetler perakende, toptan satış mağazaları, elektronik ortamlar, katalog ve benzeri diğer yöntemler ile sağlanabilir.) 41 Eğitim ve öğretim hizmetleri. Sempozyum, konferans, kongre ve seminer düzenleme, idare hizmetleri. Spor, kültür ve eğlence hizmetleri (sinema, spor karşılaşmaları, tiyatro, müze, konser gibi kültür ve eğlence etkinlikleri için bilet sağlama hizmetleri dahil). Dergi, kitap, gazete v.b. gibi yayınların basıma hazır hale getirilmesi, okuyucuya ulaştırılmasına ilişkin hizmetler (global iletişim ağları vasıtasıyla anılan hizmetlerin sağlanması da dahil). Film, televizyon ve radyo programları yapım hizmetleri. Haber muhabirliği hizmetleri, foto-muhabirliği hizmetleri. Fotoğrafçılık hizmetleri. Tercüme hizmetleri. 43 Yiyecek ve içecek sağlanması hizmetleri. Geçici konaklama hizmetleri, geçici konaklama ile ilgili rezervasyon hizmetleri, düğün salonu kiralama hizmetleri, konferans ve çeşitli toplantılar için yer sağlama hizmetleri. Gündüz bakımı (kreş) hizmetleri. Hayvanlar için geçici barınma sağlanması hizmetleri. ” emtiasının yer aldığı, başvurunun 18/01/2021 tarihi itibariyle tescil edildiği;
… sayılı marka işlem dosyası incelendiğinde, davacı şirketin 03/07/2019 tarihinde “… 7/24” ibaresinin marka olarak tescili istemiyle …’e başvuruda bulunduğu, tescil kapsamında 29.sınıftaki “Et, balık, kümes ve av hayvanlarının etleri ile her nevi işlenmiş et ürünleri” emtiasının yer aldığı, başvurunun 27/02/2021 tarihi itibariyle tescil edildiği;
… sayılı marka işlem dosyası incelendiğinde, davacı şirketin 04/06/2020 tarihinde “… ” ibaresinin marka olarak tescili istemiyle …’e başvuruda bulunduğu, tescil kapsamında 29.sınıftaki “29 Et, balık, kümes ve av hayvanlarının etleri ile her nevi işlenmiş et ürünleri. Kuru bakliyat. Hazır çorbalar, bulyonlar. Zeytin, zeytin ezmeleri. Hayvansal kaynaklı sütler; bitkisel kaynaklı sütler; süt ürünleri (tereyağı dahil). Yenilebilir bitkisel yağlar. Kurutulmuş, konservelenmiş, dondurulmuş, pişirilmiş, tütsülenmiş, salamura edilmiş her türlü meyve ve sebzeler, salçalar. Kuru yemişler. Fındık ve fıstık ezmeleri, tahin. Yumurtalar, yumurta tozları. Patates cipsleri. ” emtiasının yer aldığı, başvurunun 19/12/2020 tarihi itibariyle tescil edildiği;
… sayılı marka işlem dosyası incelendiğinde, davacı şirketin 09/10/2020 tarihinde “… … ” ibaresinin marka olarak tescili istemiyle …’e başvuruda bulunduğu, tescil kapsamında 29.sınıftaki “29 Et, balık, kümes ve av hayvanlarının etleri ile her nevi işlenmiş et ürünleri” emtiasının yer aldığı, başvurunun 19/12/2020 tarihi itibariyle tescil edildiği;
… sayılı marka işlem dosyası incelendiğinde, davacı şirketin 09/10/2020 tarihinde “… …” ibaresinin marka olarak tescili istemiyle …’e başvuruda bulunduğu, tescil kapsamında 29.sınıftaki “29 Et, balık, kümes ve av hayvanlarının etleri ile her nevi işlenmiş et ürünleri” emtiasının yer aldığı, başvurunun 06/06/2021 tarihi itibariyle tescil edildiği;
Davalı adına kayıtlı hükümsüzlüğü istenen marka:
… sayılı marka işlem dosyası incelendiğinde, davalı şahısın 08/03/2022 tarihinde “… … …” ibaresinin marka olarak tescili istemiyle …’e başvuruda bulunduğu, tescil kapsamında 35.sınıftaki “Müşterilerin malları elverişli bir şekilde görmesi ve satın alması için Katı yakıtlar: kömürler, odun. Pişirme, kurulama ve kaynatmada kullanılan elektrikle ve gazla çalışan aletler, makineler ve cihazlar: fırınlar, elektrikli tencereler, elektrikli su kaynatıcıları, mangallar, barbeküler, elektrikli çamaşır kurutucuları, saç kurutucuları ve el kurutma cihazları. Et, balık, kümes ve av hayvanlarının etleri ile her nevi işlenmiş et ürünleri. Kuru bakliyat. Hazır çorbalar, bulyonlar. Zeytin, zeytin ezmeleri. Hayvansal kaynaklı sütler; bitkisel kaynaklı sütler; süt ürünleri (tereyağı dahil). Yenilebilir bitkisel yağlar. Kurutulmuş, konservelenmiş, dondurulmuş, pişirilmiş, tütsülenmiş, salamura edilmiş her türlü meyve ve sebzeler, salçalar. Kuru yemişler. Fındık ve fıstık ezmeleri, tahin. Yumurtalar, yumurta tozları. Patates cipsleri. Kahve, kakao; kahve veya kakao esaslı içecekler, çikolata esaslı içecekler. Makarnalar, mantılar, erişteler. Pastacılık ve fırıncılık mamulleri, tatlılar: Ekmek, simit, poğaça, pide, sandviç, katmer, börek, yaş pasta, baklava, kadayıf, şerbetli tatlılar, puding, muhallebi, kazandibi, sütlaç, keşkül. Bal, arı sütü, propolis. Yiyecekler için çeşni/lezzet vericiler, vanilya, baharatlar, domates sosları dahil olmak üzere soslar. Mayalar, kabartma tozları. Her türlü un, irmikler, nişastalar. Toz şeker, kesme şeker, pudra şekeri. Çaylar, buzlu çaylar. Şekerlemeler, çikolatalar, bisküviler, krakerler, gofretler. Sakızlar. Dondurmalar, yenilebilir buzlar. Tuz. Hububattan (tahıl) imal edilmiş çerezler, patlamış mısır, yulaf ezmeleri, mısır cipsleri, kahvaltılık hububat ürünleri, işlemden geçirilmiş buğday, arpa, yulaf, çavdar, pirinç. Pekmez Maden suları, kaynak suları, sofra suları, sodalar. Sebze ve meyve suları, bunların konsantreleri ve özleri, meşrubatlar. mallarının bir araya getirilmesi hizmetleri; (belirtilen hizmetler perakende, toptan satış mağazaları, elektronik ortamlar, katalog ve benzeri diğer yöntemler ile sağlanabilir.)” emtiasının yer aldığı, başvurunun 25/07/2022 tarihi itibariyle tescil edildiği görülmüştür.
Mahkememize uzman bilirkişi heyetinden alınan 03/02/2023 havale tarihli raporda konu ayrıntılı irdelenmiş olup özetle;”…davacının markalarının tescil edilmesinden önce başlayan ve dava tarihine kadar yaklaşık 16 yıllık süre boyunca kesintisiz devam eden “… ” şeklindeki kullanımlarının davacı markaları ile karıştırılma ihtimali ve tecavüz doğurmadığı ve davalı kullanımlarının davacı markaları ile haksız rekabet oluşturmadığı ve hükümsüzlük şartlarının oluşmadığı nitelikte olduğu kanaat ve sonucuna varmış olduğumuzu…” şeklinde kanaatlere varıldığı görülmüştür.
Hükümsüzlük Talebi Yönünden Değerlendirme
Bilindiği üzere 6769 sayılı SMK’nın 25 inci Maddesinin 1 inci Fıkrasında “5 inci veya 6 ncı maddede sayılan hâllerden birinin mevcut olması hâlinde mahkeme tarafından markanın hükümsüzlüğüne karar verilir” hükmü amirdir. Aynı kanunun 5 inci maddesi “Marka tescilinde mutlak ret nedenleri”ni, 6 ıncı maddesi ise “Marka tescilinde nispi ret nedenleri”ni düzenlemektedir.İlgili kanun maddeleri gereğince davaya konu markalar ile davacının kullanımının ve mesnet markalarının; Taraf markalar arasında 6769 s. SMK’nın 6/1 maddesi anlamında “aynılığı ya da benzerliği ve kapsadığı mal veya hizmetlerin aynılığı ya da benzerliği nedeniyle, tescil edilmiş veya önceki tarihte başvurusu yapılmış marka ile halk tarafından ilişkilendirilme ihtimali de dâhil karıştırılma ihtimali” olup olmadığının, 6769 s. SMK’nın 6/9 maddesi anlamında dava konusu markaların kötü niyetli yapılıp yapılmadığının incelenmesi gereklidir.
Emtiaların Benzer Olup Olmadığı Yönünden Değerlendirme
Taraf markalarının benzer olmadığı tespiti yapıldıktan sonra, bu markaların aynı veya aynı türdeki mal veya hizmetler için kullanılıp kullanılmayacağının tespiti gereklidir. “Aynı mal veya hizmet” kavramı son derece açıktır. “Benzer mal veya hizmet” kavramında yer alan benzerliğin tespitinde ise piyasanın anlayışı ile halkın karıştırması ihtimali esas alınmalıdır. Aynı mallarda karıştırma tehlikesi yüksek olduğu gibi mallar arasında benzerlik oranı yükseldikçe karıştırma oranı da yükselecektir. …’ın yerleşik kararlarında da belirtildiği üzere, farklı sınıf ve/veya alt gruplarda yer alan mal veya hizmetlerin benzer olup olmadığının tespitinde, bahse konu mal veya hizmetlerin hitap ettiği tüketici kesiminin özellikleri dikkate alınmak suretiyle; bu mal veya hizmetlerin benzer ihtiyaçları giderip gidermediği, dağıtım kanallarının ve satış yerlerinin aynı olup olmadığı, ikame imkânlarının bulunup bulunmadığı, birbirlerini tamamlayıcı niteliklerinin bulunup bulunmadığı, benzer markaları bu farklı sınıf ve alt gruplardaki mal veya hizmetler üzerinde gören tüketicilerin herhangi bir şekilde markalar arasında veya marka sahibi işletmeler arasında bir bağlantı kurup kurmayacağı hususları göz önünde tutulan kıstaslar arasındadır. Bilindiği üzere, “benzerin tayininde ne markaların uluslararası sınıflandırılması ne de onun ulusal hukuka yansıyan sınıfları esas alınacaktır. Nitekim, Markaların Tescili Amacıyla Mal ve Hizmetlerin Uluslararası Sınıflandırılmasına İlişkin … Antlaşması’nın 2(1) maddesi ‘sınıflandırma, tescil edilen herhangi bir marka için temin edilen koruma sınırlarının değerlendirilmesi konusunda özellikle bağlayıcı olmayacaktır. Benzerin tespitinde, piyasanın anlayışı ile halkın karıştırılması ihtimalinin esas alınması gerekmektedir.” Benzer şekilde, sınıflar arasındaki benzerlik değerlendirmesi esnasında, mal ve hizmetlerin doğası, amaçlanan kullanım ve metodları; benzer alıcı çevrelerine hitap edip etmeyeceği; son kullanıcıları ve dağıtım kanalları gibi unsurların da göz önüne alınması gerekmektedir.
Davalıya ait dava konusu markanın, işbu davaya konu olan ve 35.05 alt grubunu kapsayan “Müşterilerin malları elverişli bir şekilde görmesi ve satın alması için Katı yakıtlar: kömürler, odun. Pişirme, kurulama ve kaynatmada kullanılan elektrikle ve gazla çalışan aletler, makineler ve cihazlar: fırınlar, elektrikli tencereler, elektrikli us kaynatıcıları, mangallar, barbeküler, elektrikli çamaşır kurutucuları, saç kurutucuları ve el kurutma cihazları. 29. SINIF: Et, balık, kümes ve av hayvanlarının etleri ile her nevi işlenmiş et ürünleri. Kuru bakliyat. Hazır çorbalar, bulyonlar. Zeytin, zeytin ezmeleri. Hayvansal kaynaklı sütler; bitkisel kaynaklı sütler; süt ürünleri (tereyağı dahil). Yenilebilir bitkisel yağlar. Kurutulmuş, konservelenmiş, dondurulmuş, pişirilmiş, tütsülenmiş, salamura edilmiş her türlü meyve ve sebzeler, salçalar. Kuru yemişler. Fındık ve fıstık ezmeleri, tahin. Yumurtalar, yumurta tozları. Patates cipsleri. 30. SINIF: Kahve, kakao; kahve veya kakao esaslı içecekler, çikolata esaslı içecekler. Makarnalar, mantılar, erişteler. Pastacılık ve fırıncılık mamulleri, tatlılar: Ekmek, simit, poğaça, pide, sandviç, katmer, börek, yaş pasta, baklava, kadayıf, şerbetli tatlılar, puding, muhallebi, kazandibi, sütlaç, keşkül. Bal, arı sütü, propolis. Yiyecekler için çeşni/lezzet vericiler, vanilya, baharatlar, domates sosları dahil olmak üzere soslar. Mayalar, kabartma tozları. Her türlü un, irmikler, nişastalar. Toz şeker, kesme şeker, pudra şekeri. Çaylar, buzlu çaylar. Şekerlemeler, çikolatalar, bisküviler, krakerler, gofretler. Sakızlar. Dondurmalar, yenilebilir buzlar. Tuz. Hububattan (tahıl) imal edilmiş çerezler, patlamış mısır, yulaf ezmeleri, mısır cipsleri, kahvaltılık hububat ürünleri, işlemden geçirilmiş buğday, arpa, yulaf, çavdar, pirinç. Pekmez 32. SINIF: Maden suları, kaynak suları, sofra suları, sodalar. Sebze ve meyve suları, bunların konsantreleri ve özleri, meşrubatlar. mallarının bir araya getirilmesi hizmetleri; (belirtilen hizmetler perakende, toptan satış mağazaları, elektronik ortamlar, katalog ve benzeri diğer yöntemler ile sağlanabilir.)” emtiaları, davacının gerekçe olarak gösterdiği … markalarda aynen yer almaktadır. Ancak …” markasında yer almamaktadır. Bununla birlikte; davacı firmaya ait … sayılı 1973’ten beri… markalarının 29. Sınıf bakımından malların satışı hizmeti kapsamında ilişkili olduğu tespit edilmiştir. Taraf markaları…” arasında da emtia benzerliği kriteri meydana gelmiştir.
6769 s. SMK’nın 6/1 Md. Kapsamında Benzerlik ve İltibas İhtimalinin Değerlendirilmesi
6769 sayılı SMK’nın Marka Tescilinde Nispi Ret Nedenlerini düzenleyen 6/1 maddesi uyarınca, tescil için başvurusu yapılan marka, tescil edilmiş veya tescil için daha önce başvurusu yapılmış marka ile aynı veya benzer ise ve tescil edilmiş veya tescil için başvurusu yapılmış markanın kapsadığı mal veya hizmetlerle aynı veya benzer ise, tescil edilmiş ve tescil için başvurusu yapılmış markanın halk tarafından karıştırılma ihtimali var ise ve bu karıştırılma ihtimali tescil edilmiş veya tescil için başvurusu yapılmış bir marka ile ilişkili olduğu ihtimalini de kapsıyorsa, eski marka sahibinin itirazı üzerine yeni marka tescil olunamaz.
6769 s. SMK’nın 6/1 maddesi anlamında benzerlik değerlendirmesinin ilk koşulu markaların tescilli oldukları sınıfların birbirine benzerliğidir. Markaların tescilli oldukları veya tescili talep edilen mal ve hizmetlerin benzerliğine kanaat getirilmesi halinde, ikinci şart olan markaların benzerliğine geçilir. Eğer her iki koşul da gerçekleşmiş ise markalar arasında iltibas olduğuna karar verilecektir. Görüldüğü gibi, markayı oluşturan ibareler arasındaki iltibas değerlendirmesi tamamen emtialardan bağımsız olarak yapılabilecek bir değerlendirme değildir. Bir başka anlatımla markaların ilişkili görülmesi, işaretler arasında iltibas olduğunu söylemek için yeterli olmayabilir. Markaların tescilli oldukları sınıflar veya hizmetler farklılaştıkça markalar arasındaki benzerliklere rağmen iltibastan bahsedilmemesi mümkün olabilecektir. Tam tersi bir yorumlamada ise markaların kapsadığı mal ve benzerliği durumunda işaretler arasındaki yakınlaşmanın iltibasa sebebiyet verme ihtimali çok daha yüksek olacaktır. “Karıştırılma olasılığı, davanın tüm koşulları dikkate alınarak geniş çaplı olarak değerlendirilmelidir. Karıştırılma olasılığı ilişkili faktörler arasında bazı karşılıklı bağlılıklar olması ve özellikle markalar ve mal ve hizmetler arasında benzerlik olması anlamına gelir. Buna bağlı olarak, mal ve hizmetlerin düşük dereceli benzerliği, markaların yüksek benzerliği ile karşılanabilir; tersi de doğrudur. Ayrıca, önceki markanın daha yüksek ayırt ediciliği olması, karıştırılma riskini artırır. Yüksek ayırt edici karakteri olan markalar, ya kendi başlarına ya da piyasadaki itibarları nedeniyle, daha düşük ayırt edici karakteri olan markalardan daha geniş bir korumadan yararlanırlar.
Davaya konu marka beyaz zemin üzerinde düz kitap harfleriyle yazılmış “… … … ve iç içe geçmiş şekiller ile “S” harfini oluşturan logo” ibaresinden oluşmaktadır.
Davacı şirkete ait davaya gerekçe markalardan “….” markaları ise beyaz zemin üzerinde düz kitap harfleriyle yazılmış ve “…” şekil unsuru ile oluşturulmuştur. … sayılı “… …” markası sınıf bakımından ayniyet bulunmadığından değerlendirmeye alınmamıştır.
Davacının “…” markaları tamlama şeklide kullanılmıştır. ….” markası ile iki farklı kelimeden oluşmuş olup iki esas unsur içerdiği görülmüştür. Dava konusu markada yer alan “…” kelime unsurunun tüketici algısı bakımından markada görsel olarak eşit baskınlıkta yer aldığı düşünülmektedir. Bununla birlikte; “…” ibaresinin davacı şirket tarafından söz konusu ibareye ek ibareler eklemek suretiyle FARKLI sınıflarda marka tescillerinin ve kullanımlarının bulunduğu sonucuna varılmıştır.
Davalının marka tescili kelime markasından oluşmakta, söz konusu markada “… … … ” ibareleri görsel olarak eşit baskınlıkta yer almaktadır.
Davalının kullanımlarında … ibaresi ön plana çıkartıldığından davacı şirkete ait … ibareli marka ile benzerliğinin incelenmesi gerekmektedir.
Görsel bakımdan yapılacak incelemede; dava konusu markanın esas unsurunın … olduğu dava konusu markanın davacı markalarının içinde aynen yer aldığı görülmektedir. Dava konusu markadaki farklılık sonda yer alan “… … ” iki kelimeden oluşmakta ve “…” markalarının, davalının markası her ne kadar renk unsurlarını da ihtiva eden bir marka olsa da, markada geçen baskın unsuru olan “…” ibaresinin, bu renk unsurlarının önüne geçerek, “… …” markadaki ilk anda göze çarpan belirgin unsur olarak tek başına markanın esas unsuru olduğu “… …” markasında ise her iki ibarenin de esas unsur niteliği taşıdığı, “…” markasında ise esas unsur konumunda olmadığı kanaatine varılmıştır.
İşitsel benzerlik, kelime markaları telaffuz edilirken ortaya çıkan benzerlik halidir. Ortalama tüketiciler, sözcüklerin başlangıcına daha fazla dikkat ederler. Bu nedenle sözcüklerin ilk hecelerindeki, ilk bölümlerindeki ayniyet, karıştırma ihtimaline yol açabilmektedir. Söz konusu ibareler “…” şeklinde telaffuz edildiğinden “… markaların işitsel olarak benzer olduğu kanaatine varılmıştır.
Anlamsal benzerlik bakımından yapılan incelemede; dava konusu markada yer alan “…” ibaresi … kelimesinin … sözlüğündeki anlamı şu şekildedir: – Müslüman, özellikle Sünni hükümdarların kullandıkları unvan, padişah – Padişahların erkek ve kız çocukları ile anne ve eşlerine verilen unvan – … – Belli bir alanda en üst düzeyde olanlar için kullanılan bir söz anlamında kullanılmaktadır. Dolayısıyla, markalar anlam bakımından farklılaşmamaktadır.
Sonuç olarak, “… … … …” ibareli markanın içinde geçen … ibaresinin firma sahibi adı ve soyadı olması, “… …” ibaresinin “… ” markası ile görsel ve işitsel bakımdan ortalama düzeyde tüketici nezdinde bir bütün olarak yaratacağı algı ve izlenim itibariyle benzer olduğu, dava konusu markanın fiili kullanımının hem davacı şirketin tescilli markaları ile hem de fiili kullanımları ile benzerlik gösterdiği ancak “…”, “…” markalarında ise kısmen benzerlik bulunduğu kanaatine varılmıştır.
Ayrıca; yine dosya kapsamında ileri sürülen; …. sayılı 1973’ten beri… … ” ibarelerinin ayırt edici nitelikte olmayışı ve “…” ibaresinin esas unsur niteliği taşıması nedeni ile de davalı markası ile belirtilen davacı markaları arasında görsel, işitsel ve anlamsal olarak kısmen benzerlik bulunduğu kanaatine varılmıştır.
Karşılaştırılan marka ve markasal kullanımların üzerinde kullanıldığı emtialarının benzer olup olmadığının tespitinde, …’ın yerleşik kararlarında da belirtildiği üzere, bahse konu emtiaların hitap ettiği tüketici kesiminin özellikleri dikkate alınmak suretiyle; Benzer alıcı çevresine hitap edip etmediği, Benzer ihtiyaçları giderip gidermediği, Son kullanıcıları ve hedeflenen tüketici profilleri, Dağıtım kanallarının ve satış yerlerinin aynı olup olmadığı, Birbirleri yerine ikame imkânlarının ve birbirlerini tamamlayıcı niteliklerinin bulunup bulunmadığı, Benzer markaları bu farklı sınıf ve alt gruplardaki mal veya hizmetler üzerinde gören tüketicilerin herhangi bir şekilde markalar arasında veya marka sahibi işletmeler arasında bir bağlantı kurup kurmayacağı, Aralarında ham madde/yarı mamul/mamul ilişkisinin bulunup bulunmadığı.
Aynı mal veya hizmet” kavramı son derece açıktır. “Benzer mal veya hizmet” kavramında yer alan benzerliğin tespitinde ise piyasanın anlayışı ile halkın karıştırması ihtimali esas alınmalıdır. Aynı mallarda karıştırılma tehlikesi yüksek olduğu gibi mallar arasında benzerlik oranı yükseldikçe karıştırılma oranı da yükselecektir.
Karıştırılma ihtimali açısından önem arz eden bir diğer husus, mal veya hizmetin alıcısı olan makul derecede bilgili, gözlemci ve ihtiyatlı olduğu varsayılan ortalama tüketici kitlesinin bilinç ve dikkat düzeyinin inceleme konusu mal ve hizmetlerin niteliğine göre değişmekte olduğudur. Tarafların markalarının gıda ürünleri üzerinde kullanılan markalar olması nedeniyle satışı yapılan ürünlerin düşük fiyatlı, tüketicinin birkaç saniye içinde alım kararı verdiği türden ürünler olduğu ve dolayısıyla ortalama tüketicinin göstereceği dikkat derecesinin düşük olacağı, tüketici kitlesinin günlük gıda alışverişi yapan her yaş ve eğitim seviyesindeki kişilerden oluşmakta olduğu düşünülmektedir.
Karıştırılma ihtimalinin değerlendirilmesinde, tüketicilerin satın almayı düşündükleri mal/hizmet yerine başka bir malı/hizmeti almak durumunda kalması kadar, iki ayrı marka ile karşı karşıya olduklarını anlamalarına rağmen bu markaların aynı kişiye/firmaya ait olduğunu ya da marka sahipleri arasında iktisadi veya idari yönden bir bağlantı bulunduğunu düşünmeleri ihtimalinin de göz önünde bulundurulması gerekmektedir.
Bu kriterlere göre, somut olay toplumun tüm kesimlerinden sıradan tüketicilere sunduğu et ve şarküteri emtiaları veya bunların tüketiciye sunulması hizmetleri davacı adına “…” markasının malları ve hizmetleri arasında bulunduğu, davacı adına tescilli diğer markaların kapsamında ise davalının ürettiği … ve şarküteri ürünleri ile bunların tüketiciye sunulması hizmetleriyle aynı veya benzer herhangi hizmet bulunmadığı ancak yukarıda belirtiğildiği üzere bazı markalarında ilişkili malların bulunduğu, markaların benzerliği ve malların ve hizmetlerin aynılığı ve taraf markalarının ortalama tüketicilerinin sıradan tüketiciler olması nedenleriyle davalı tarafından kullanılan “… ” ibareleri ile davacı adına … sayı ile tescilli “… …” markası arasında karıştırılma ihtimali bulunduğu sonucuna varılmıştır.
Ancak; iddialar kapsamında davacının marka tescil başvurusundan önce başladığı hususunun da değerlendirilmesi gerekmektedir. Şöyle ki; davalı kullanımının, davacının marka tescil başvurusundan önce başlaması durumunda, sonraki tarihli marka tescilinin önceki tarihli kullanımı engellemesi mümkün olmadığından, davalı kullanımının, davacının marka hakkını ihlal etmediğinin kabul edilebileceği, aksi durumda ise davalı kullanımının, davacının marka hakkını ihlal ettiğinin kabulünün gerekeceği, bu kapsamda, davalının kullanımlarının … alınan ruhsat gereğince en geç 17.01.2005 tarihinde başladığının deliler ile görüldüğü, buna karşılık davacı adına tescilli ve davalı kullanımıyla karıştırılma ihtimali doğuran … sayı ile tescilli “… …” tescilli markanın başvurusu davalının kullanımından yaklaşık 14 yıl sonra yapıldığı, davacı adına mesnet gösterilen markalardan en eskisi olan … sayılı markanın başvurusu da davalı kullanımından sonraki 31/08/2006 tarihinde davalı kullanımına konu mallar ve hizmetler kapsamı dışında yapıldığı kanaatine varılmıştır.
Haksız Rekabet Yönünden Yapılan Değerlendirme
Hukukumuzda “haksız rekabet” müessesesi, 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu’nun “Ticari İşletme” başlıklı birinci kitabının dördüncü kısmında düzenlenmiştir. TTK’nın 55. Maddesinin 4. Fıkrasına göre; “Başkasının malları, iş ürünleri, faaliyetleri veya işleri ile karıştırılmaya yol açan önlemler almak” bir haksız rekabet hali olarak düzenlenmiştir. Usulünce tescil edilmiş olan bir markanın, tescil kapsamına giren mal ve hizmetlerde kullanılıyor olmasının, bir haksız rekabet yarattığının söylenmesi mümkün değildir.
Davacının markalarının tescil edilmesinden önce başlayan ve dava tarihine kadar yaklaşık 16 yıllık süre boyunca kesintisiz devam eden “…” şeklindeki kullanımlarının davacı markaları ile karıştırılma ihtimali ve tecavüz doğurmadığı ve davalı kullanımlarının davacı markaları ile haksız rekabet oluşturmadığı kanaatine varılmıştır.
Kötü Niyet Hususunda Yapılan Değerlendirme
Somut olayda, davalı şahıs tarafından yapılan marka başvurusunun kötü niyetli olduğuna ilişkin somut veriler dosya kapsamında bulunmamakla ve markanın kullanılış amacı ve fonksiyonlarına aykırı bir şekilde, davacı veya iyiniyetli üçüncü kişileri baskı altında tutma, onlara şantaj yapma veya engelleme amacına ilişkin herhangi bir olgu ve olay söz konusu olmadığından, davalı şahısın kötü niyetli olmadığı kanaatine varılmıştır.
Taraflarca sunulan belgeler ile tüm deliller incelenmiş, tüm dosya kapsamı birlikte değerlendirilmiş olup yukarıda açıklanan gerekçelerle, davanın reddine, karar vermek gerekmiş, aşağıdaki şekilde hüküm kurulmuştur.
HÜKÜM:
1-Davanın REDDİNE,
2-Alınması gereken 179,90 TL harçtan peşin alınan 80,70 TL harcın düşümü ile 99,20 TL bakiye karar harcın davacıdan tahsili ile hazineye gelir kaydına,
3-Davalı kendisini vekille temsil ettirdiği için AAÜT uyarınca 15.000,00 TL vekalet ücretinin davacıdan alınarak davalıya verilmesine,
4-Davacının yapmış olduğu yargılama giderlerinin üzerlerinde bırakılmasına,
5-Tarafların yatırdıkları gider avanslarından kalan tutarın HMK 333/1 uyarınca karar kesinleştiğinde iade işlemi yapılmak üzere tebliğden itibaren 15 gün içinde, banka hesap numarası bildirildiğinde hesaba aktarılmasına, aksi halde … aracılığı ile adreste ödemeli olarak gönderilmesine,
Dair verilen karar, taraf vekillerinin yüzüne karşı 6100 sayılı HMK’nun 341. ile 345. Maddelerine göre tebliğinden itibaren iki haftalık süre içinde …. Bölge Adliye Mahkemesine İstinaf Kanun Yoluna dilekçe ile başvurulabileceğine yönelik karar açıkça okunup, usulen anlatıldı.02/03/2023

Katip …
¸

Hakim ….
¸

¸Bu belge 5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu gereğince
DYS üzerinden E-İmza ile imzalanmış olup,
Ayrıca fiziki olarak imzalanmayacaktır.