Emsal Mahkeme Kararı Ankara 3. Asliye Ticaret Mahkemesi 2021/62 E. 2023/252 K. 10.04.2023 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı henüz kesinleşmemiştir. Yararlı olması amacıyla eklenmiştir.

T.C. … 3. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ Esas-Karar No: 2021/62 Esas – 2023/252
T.C.

3. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ
TÜRK MİLLETİ ADINA
GEREKÇELİ KARAR
ESAS NO : 2021/62
KARAR NO : 2023/252

HAKİM : …
KATİP : …

DAVACI : …
VEKİLLERİ : Av. …
Av. …
Av. …
DAVALI : 1- …
VEKİLİ : Av. …
DAVALI : 2- …
DAVA İHBAR OLUNAN : …
DAVA : İtirazın İptali (Taşıma Sözleşmesi Kaynaklı)
DAVA TARİHİ : 25/01/2021
KARAR TARİHİ : 10/04/2023
GEREKÇELİ KARARIN
YAZILDIĞI TARİH : 11/04/2023
Mahkememizde görülmekte olan İtirazın İptali (Taşıma Sözleşmesi Kaynaklı) davasının yapılan açık yargılaması sonunda,
GEREĞİ DÜŞÜNÜLDÜ:
DAVA: Davacı vekili dava dilekçesinde özetle; dava dışı sigortalısı olan … Taahhüt ve Tic. A.Ş. ait malzemelerin taşınması için …sigorta poliçesi ile sigortalayarak teminat altına aldığını, davalı taşıyıcıların malzemeleri … da yer alan bir elektrik üretim tesisine taşımaları konusunda anlaşma sağladıklarını, ikinci davalı taşıyıcıya ait … plakalı araç gene sigortalı malzemelerin taşındığı … plakalı araca arkadan çarpmak şeklinde kazaya sebep olduğunu, bu çarpma sonucunda her iki araç da bulunan malzemelerin hasar meydana geldiğini, bu hasar sonucunda … / … plakalı araç da hasarın ekspertiz incelemesi sonucunda 196.924,90 TL zarar meydana geldiğini tespit ettiğini, gene davalı taşıyıcıya ait olan … – … plakalı araç da ise 196.924,90 TL ekspertiz inceleme sonucunda hasar tespit edildiğini, böylece toplam 393.849,80 TL tutarında bir zararı karşıladıklarını, bunun sonucu dava dışı sigortalının yasal halefi sıfatıyla davalılardan bu zararı rücu en tazmin etmek amacıyla … … Müdürlüğü’nün 2020/2 ve 2020/3 E. sayılı dosyaları ile takip yürüttüklerini, ancak davalıların bu icra takiplerine haksız bir şekilde itiraz ettiklerini, bu kez bu dava üzerinden takibe yapılan itirazın iptali ve icra takibinin devamını davalılar lehine %20 den aşağı olmamak üzere icra inkar tazminatına hükmedilmesine, yargılama giderleri ve vekalet ücretinin davalılara yükletilmesine karar verilmesini talep ve dava etmiştir.
CEVAP: Davalı … Nak. İnş. Ltd. Şti vekili cevap dilekçesinde özetle; dava konusu taşımada kullanılan … / … ve … – … araçların diğer davalı taşıyıcıya ait olduğunu, bu neden ile sorumluluk atfedilemeyeceğini, husumetin diğer davalı taşıyıcıyla ilişkili olduğunu, ayrıca diğer davalı taşımacıyla davacı arasında bir taşıma sözleşmesi bulunduğunu, Uluslar arası taşımada ortaya çıkan ihtilafta tarafların durumumu belirleyen … madde 17 de “..taşıyıcının önlemesine olanak bulunmayan durumlardan meydan gelmiş ise taşıyıcının sorumlu tutulamayacağı” şeklinde hükmü bulunduğunu, hasarın sebebi olan trafik kazasıyla taşımada kullanılan araçların kusuru bulunmadığını, taşımada kullanılan araçların … Sigortasına sahip olduklarının bu sigortanın sigortacısı … Sigorta A.Ş. ile davacı sigortacının talep ve ve tazminatları karşısında savunma ve hukuki destek imkanlarını da kapsadığını, davacı sigortacının … Sigortacıyla sorumluk konusunda kapsamında süreci yürütmesi gerektiğini, kazanın oluşumu ile ilgili olarak olayın davacın iddia ettiği gibi olmadığını, taşımada yer alan araçlardan … / … plakalı araç önündeki araca kendi römorkunun arka tarafından çarpmış olup bu çarpmanın büyük bir mekanik hasara yol açmadığını, diğer … – … plakalı aracın ise yardım amacıyla nizami şekilde durduğu bu sırada başka bir araçlar tarafından çarpma sonucu bu araçta da hasar oluştuğunu, bu kaza hakkında … Bakanlılığı bölge polis departmanının yazmış olduğu kaza tespit tutanağında olayın bu şekilde gerçekleştiğinin belirtildiği, ayrıca hasarın ekspertiz raporunda belirtildiği ağır bir hasar olmayıp hasar talebi fahiş olarak belirlendiğini, … hükümlerine göre taşıyıcının sınırlı sorumluluk avantajlarıyla davanın önce usulden ve sonra esastan reddini, davacı yanın %20 den az olmamak üzere kötü niyet tazminatına mahkum edilmesini, yargılama giderleri ve vekalet ücretinin karşı yana tahmiline karar verilini talep etmiştir.
CEVAP: Davalı… Mak Ltd. Şti. yetkisi; taşımada görev alan araçlarının kusurlu olmadığını, yol güzergahının buzlanma ve aşırı sis nedeniyle görüş mesafesinin düştüğünü araçlarına arkadan çarpma sonucu zincirleme trafik kazası olduğunu, araçlarının … Sigortası (mali sorumluluk sigortası) bir rücu işlemi yapılacak ise … sigortasını sağlayan … Sigorta A.Ş. ile davacı sigortacı arasında hasar teminatı yönünden değerlendirilmesi gerekmek olduğunu, kaza yerinde trafik kolluk görevlisi tutanakları araçlarının birbirlerine çarparak hasar olduğu şeklinde iddia edilmesini engellediğini, olaya ilişkin …Hükumeti’nin apostil kayıtlarını dava dilekçesi ekinde sunduklarını, talep edilen hasarın kendi sorumluklarında gerçekleşmediğinin belge ve kayıtlarıyla bu dilekçede yer aldığını talep edilen tazminata itiraz ettiklerini, bu gerekçeler ile davanın reddini talep etmektedir.
MAHKEMENİN GEREKÇESİ:

Dava, …sigorta poliçesine dayalı olarak davacı sigorta şirketinin dava dışı sigortalısına ödediği hasar bedelini, üst taşıyıcı ve fiili taşıyıcı olan davalılardan rücuen tahsili için başlattığı icra takibine vaki itirazın iptali istemine ilişkindir. (İİK madde 67)
Taraflarca gösterilen deliller toplanmış, … son tutatnağı, ihtarname, elektronik posta yazışmaları, Nakliye Sigortası Ekspertiz Raporu, Banka dekontları ödeme makbuzları, davacı tarafından düzenlenen …Sigortası Poliçesi, Taşıma sözleşmesi, Faturalar, … müdürlüğü yazıları, araç ruhsat fotokopileri, …Memurluğunun yazıları ve tercüme evrakları, fotoğraflar, … … Müdürlüğünün 2020/2 ve 2020/3 esas sayılı icra dosyaları, dosya içine alınmış ve dosya içeriği deliller üzerinde uzman bilirkişi kurulu aracılığıyla incelemeler yapılarak bilirkişi raporu düzenlenmiştir.
Takip talebine itiraz edilen alacaklı, itirazın tebliği tarihinden itibaren bir sene içinde mahkemeye başvurarak, genel hükümler dairesinde alacağının varlığını ispat suretiyle itirazın iptalini dava edebilir.
… … Müdürlüğünün 2020/2 esas sayılı dosyalarının tetkikinde; alacaklı…A.Ş. tarafından borçlular … Nak..Ltd.Şti, … ve San..Ltd.Şti ve …’e yönelik 196.924,90- TL asıl alacak (20/11/2019 tarihli rücuen tazminat alacağı), 3.577,02-TL işlemiş faiz olmak üzere toplam, 200.501,92-TL, … … Müdürlüğünün 2020/3 esas sayılı dosyalarının tetkikinde; alacaklı…A.Ş. tarafından borçlular … Nak..Ltd.Şti, … ve San..Ltd.Şti ve …’e yönelik 196.924,90- TL asıl alacak (20/11/2019 tarihli rücuen tazminat alacağı), 3.577,02-TL işlemiş faiz olmak üzere toplam, 200.501,92-TL’nın tahsili için iki ayrı takip başlatıldığı, borçluların süresi içinde borca itiraz ettikleri ve takibin durduğu davanın İİK nun 67.Maddesinde belirtilen bir yıllık hak düşürücü süre içinde açıldığı tespit edilmiştir.
Uyuşmazlık, davacının sigortalısına ait emtianın davalı şirketler tarafından taşınması sırasında meydana gelen zincirleme trafik kazasında zarar görmesi nedeniyle, emtiayı taşıtan sigortalıya ödenen tazminattan davalı taşıyıcıların sorumlu olup olmadığı, sorumlulukları var ise bunun oranı ve davacının talep hakkının zamanaşımına uğrayıp uğramadığı hususlarında olduğu noktasındadır.
Davalı … Nak..Ltd.Şti vekili tarafın zaman aşımına ilişkin yapılan değerlendirme de; Ulusal karayolu taşımaları bakımından zamanaşımı süreleri TTK m.855 ile düzenlenmektedir. Buna göre taşıyıcının sınırlı sorumluluğunu gerektiren olağan hasar ve zayi durumlarında zamanaşımı süreci bir (1) yıldır. TTK m.855/2-3-4 fıkralarınca yapılan değerlendirmde; eşyaların yükleme tarihi 24/01/2019 ve teslim tarihi 09/03/2019 olarak belirlenmiş, malların trafik kazası ile zayi olduğu tarih ise 13/02/2019 tarihidir. Davacı kendi sigortalısına 27/11/2019 tarihinde zarardan kaynaklı ödeme yapmış ve alacağın tahsili için davalılar aleyhine 26/12/2019 tarihinde icra takibi başlatmıştır. Davalı borçluların takibe 31/01/2020 tarihlerinde borca itirazları üzerine takip durmuş ve huzurdaki iş bu dava 25/01/2021 tarihinde açılmıştır. Davacı tarafça başlatılan takiple kesilen zamanaşımının, takip dosyasındaki son işlemin yapıldığı 31/01/2020 tarihinde yeniden işlemeye başladığı, bu tarihten dava tarihine kadar bir yıllık zamanaşımı süresinin geçmemesi nedeniyle, davanın zamanaşımına uğramadığı değerledirildirilmiştir.
Uyuşmazlığın çözümü için dosya bilirkişi heyetine tevdi edilmiş, … Kusur ve Hasar uzmanı Bilirkişi … ve aktüer bilirkişisi … tarafından düzenlenen 24/09/2021 tarihli raporundan sonra dosya taraf itirazları da dikkate alınarak Uluslar Arası Taşımacılık ve Lojistik Hizmetleri Uzmanı bilirkişi …’e tevdi edilmiş, 28/12/2021 tarihli bilirkişi raporu mahkememizce denetime ve hüküm kurmaya elverişli olmadığı değerlendirildiğinden dosyanın Bir Uluslar Arası Taşımacılık Uzmanı, bir Kusur ve bir Sigorta Hukukçusu bilirkişiden oluşan heyete tevdi edilmiş 14/12/2022 tarihli Bilirkişi dosyamız arasına kazandırılmıştır.
14/12/2022 tarihli Bilirkişi heyet raporunda; “…meydana gelen trafik kazasının ayrı ayrı irdelenmesi gerektiğini,
1. Olay: … ve … plakalı araç sürücüsü …, gece vakti aydınlatması bulunmayan, kaygan buzlu zeminli otoyolda aracını hiçbir önlem almadan, geriden gelen sürücülerin dikkatini çekecek şekilde işaretleme ve ışıklı ikaz kullanmaksızın bir şeridi işgal edecek şeklide durdurarak kazaya sebebiyet vermekle asli derecede yüksek bir oranda kusurlu bulunduğunu, …yönetimindeki … plakalı çekici ve buna bağlı … yarı römorku ile gece vakti, aydınlatmanın bulunmadığı kaygan ve buzlu zemin, far ışıkları kısıtlı görüş şartları altında seyri sırasında seyrettiği şeridi işgal edecek şekilde sürücü beklentilerinin dışında hiçbir önlem almaksızın durmuş olan … ve … plakalı araca arkadan çarpmakla düşük bir oranda kusurlu bulunduğunu,
2.Olay; … plakalı çekici sürücüsü …’in önünde gerçekleşen kazayı görüp aracından indiği sırada geriden gelen…plakalı aracın sürücü …’e çarpması ve ölümüyle sonuçlanan olayında; dava dışı sürücü … önünde gerçekleşen trafik kazasını gördüğü ve aracından indiği sırada geriden gelen kaza yapmış olan araçlara rağmen dikkatsiz ve tedbirsizce gelen sürücü … yönetimindeki…plakalı aracın yaya konumundaki …’e çarptığı olayda tamamen kusurlu olduğu,
3.Olay; … plakalı… marka otomobilin aracını kaydırarak yol üzerinde durması ile gerçekleşen olayda otomobil sürücüsünün tamamen kusurlu bulunduğu,
4. Olay; …plakalı yolcu otobüsünün gece vakti buzlu zeminde, far ışıkları altında seyri sırasında ön ilerisinde yolun sağında duraklayarak önündeki kazaya müdahale etmek üzere aracından inen … yönetimindeki … plaka numaralı çekici ve arkasında bağlı bulunan … plakalı yarı römorkun sol arkasına çarptığı devamında kayarak yolu kısmen kapatmış… plakalı… otomobile çarparak hakimiyeti tamamen bozulan otobüsün bu kez … plakalı araca sürterek çarptıktan sonra …plakalı çekiciye bağlı … plakalı yarı römorkun sol yan kısmına çarparak hasarlanmasına neden olduğu olayda tamamen kusurlu bulunduğunu,
Trafik Kazasında Kusur Yönünden Yapılan Değerlenedirmede;
1….yönetimindeki … plakalı çekici ile … yönetimindeki … ve … plakalı kamyonete çarpması olayında;
a)… ve … plakalı kamyonet sürücüsü …’un % 100 oranında tamamen kusurlu bulunduğu,
b)… plakalı çekici sürücüsü …’ün kusurunun bulunmadığı, bu kazada … plakalı yarı römorkta bulunan malzemenin hasarlanmamış olduğu,
2…. yönetimindeki…plakalı aracın yaya konumundaki …’E çarpması olayında;
a)… plakalı araç sürücüsü …’in tamamen kusurlu bulunduğu,
3…. plakalı…’nin kayarak yolu kapatmasında kendisinin tamamen kusurlu bulunduğu,
4…. plakalı çekici ye bağlı … yarı römorkun hasarı ile … çekiciye bağlı plakalı … yarı römorkun hasarından …plakalı yolcu otobüsünün sürücüsünün tamamen kusurlu bulunduğu görüş ve kanaatine varıldığı,
Taşımacılık Yönünden Yapılan Değerlendirmede;
Konu uyuşmazlık, …’den …’a yapılan karayolu taşımasında, peş peşe giden 3 araçtan en arkada olanın önündeki aracın arkasına çarpması sonrasında, oluşan zincirleme kaza neticesinde araçlardaki mallarda olan hasar bedelinin rücu edilerek ödenmesi talebine ilişkin olduğu, taşımanın uluslararası karayolu taşıması olması nedeni ile öncelikle …’nin de 1995 yılında kabul ettiği ve yürürlüğe giren … Eşyaların Uluslararası Karayolu ile Taşıması Sözleşmesi hükümleri dikkate alınması gerektiğini. Ancak, bahsi geçen sözleşmede konu edilmeyen hususların olması durumunda milli mevzuat hükümlerinin de dikkate alınması gerekeceğini,
Konu edilen karayolu taşımasında, dosyada sureti mevcut 17.01.2019 tarihli davalı … firması tarafından davacının, dava dışı sigortalısı arasındaki toplam 3 araç ile … … arasında yapılacak taşıma ile ilgili taşıma akdi bulunmakta olup taşıma yapılacak araçlar … / … -… / …-… / …olarak belirtilendiğini,
Ayrıca dosyada sureti mevcut, davalı … firması ile diğer davalı… firması arasında21.03.2019 tarihli … / … ve … / … plakalı 2 araç ile konu taşımanın yapılmasına ilişkin sözleşme bulunduğunu,
Yukarıda belirtildiği üzere, Davalı … firması ana taşıyıcı, diğer davalı… firması ile alt taşıyıcı durumunda olduğunu, buna ilişkin … sözleşmesinin taşımacılar tarafından ortaklaşa yapılan taşımalarla ilgili hükümler bölümünde aşağıda açıklandığını, …”
Konu taşımanın Ocak ayı içerisinde yapılması ve yol güzergahınında da yoğun kış şartlarının oluşabileceği de basiretli ve tecrübeli bir taşımacı tarafından öngörülebilecek olaylardan olduğunu, bu nedenle de davalı taraf savunmasında konu edilen kış şartlarının mücbir sebep olarak kabulü de mümkün olmayacağını,
Öncelikle, bahsi geçen kazanın oluş nedeni ve buna bağlı olarak kazanın meydanda geldiği …yetkililerince kaza tutanakları dikkate alındığında; davalı… firmasının aracının seferi sırasında oluşan kaza neticesinde de zincirleme kazaya neden olması sonucunda 2 araçtaki yüklerin hasarlandığı, bu nedenlede, oluşan kazanın oluş şekli ile davalı taraflara ait olan araç sürücülerinin mi yoksa dışarıdan gelen kazaya karışan araçların konu edilen karayolu araçlarına çarpması sonradamı kazanın meydan geldiği ve sonucunda da araçlardaki yüklerin hasarlandığının irdelenmesi gerektiğini,
Heyetimizce yapılan inceleme ve değerlendirme sonrasında, bahsi geçen araçlardaki yüklerin hasarlanmasına yol açan kazanın oluşumuna dışarıdan gelen etki nedeni ile, … plakalı yolcu otobüsünün, … yönetimindeki … plaka numaralı çekici ve arkasında bağlı bulunan … plakalı yarı römorkun sol arkasına çarptığı hakimiyeti tamamen bozulan otobüsün …plakalı çekiciye bağlı … plakalı yarı römorkun sol yan kısmına çarparak hasarlanmasına neden olduğu olayda tamamen kusurlu bulunduğunu,
Sigorta Poliçeleri Ve Sigorta Şirketinin Rücusu Yönünden Yapılan Değerlendirmede;
Davacı Sigorta Şirketi tarafından düzenlenen … ve … nomu … / …’a kamyon/Tır ile taşınması işi için teminat verildiği,
… nolu poliçe ile, nakliyesi teminat altına alınan emtianın … / … plakalı çekici ve römorkla taşınacağının kayıtlı olduğu, sigorta bedelinin 1.063.039,25 TL olarak yazılı bulunduğu, … nolu ve 11.10.2019 tarihli ekspertiz raporu ile yapılan inceleme neticesinde belirlenen 196.924,97.TL.’sı tazminatın 20.11.2019 tarihinde sigortalı … Mühen. T.A.Ş.’ne ödendiği,
… nolu poliçe ile, nakliyesi teminat altına alınan emtianın … / … plakalı çekici ve römorkla taşınacağının kayıtlı olduğu, sigorta bedelinin 797.274,80 TL. Olarak yazılı bulunduğu, … nolu ve 11.10.2019 tarihli ekspertiz raporu ile yapılan inceleme neticesinde belirlenen 196.924,97.TL.’sı tazminatın 20.11.2019 tarihinde sigortalı … Mühen. T.A.Ş.’ne ödendiğinin, görüldüğü,
6102 sayılı … Kanununun 876. Maddesine göre ziya, hasar ve gecikme, taşıyıcının en yüksek özeni göstermesine rağmen kaçınamayacağı ve sonuçlarını önleyemeyeceği sebeplerden meydana gelmişse, taşıyıcı sorumluluktan kurtulur hükmünün bulunduğu, heyetimizce yapılan inceleme neticesinde, davalıların, davaya konu kaza sebebiyle kusur ve sorumluluklarının bulunmadığı kanaatine varıldığı…..” bildirilmiştir.
Mahkememizce alınan son bilirkişi heyet raporu usul ve yasa ile dosya kapsamına uygun, yeterli, gerekçeli olduğu görülmüştür.
Toplanan delillere göre; …sigorta poliçesine dayalı olarak davacı sigorta şirketinin dava dışı sigortalısına ödediği hasar bedelini, üst taşıyıcı … Nak..Ltd.şti ve fiili taşıyıcı olan… Mak. Ltd.Şti den rücuen tahsili için başlattığı icra takibine vaki itirazın iptali istemine ilişkin davada; … plakalı çekiciye bağlı … yarı römorkun hasarı ile … çekiciye bağlı … plakalı yarı römorkun hasarından dava dışı …plakalı yolcu otobüsünün sürücüsünün tamamen kusurlu bulunduğu, davalıların, davaya konu kaza sebebiyle kusur ve sorumluluklarının bulunmadığı, davalı taşıyıcıların, kazanın meydana gelişi incelendiğinde, kaçınama ve sonuçlarını önleme imkanlarının bulunmadığı kaza sebebi ile TTK.876.Maddesi gereğince sorumluluktan kurtulmuş olacakları değerlendirildiğinden davanın reddine karar vermek gerekmiştir.
HÜKÜM: Yukarıda açıklanan gerekçelerle,
1-Davanın reddine,
2-Harçlar Kanununa göre alınması gereken 179,90 TL harçtan peşin alınan 4.843,13 TL harcın mahsubu ile fazla alınan 4.663,23 TL harcın karar kesinleştiğinde ve talep halinde yatırana iadesine,
3-Davacının yapmış olduğu yargılama giderinin üzerinde bırakılmasına,
4-Davalı tarafların yapmış olduğu yargılama gideri bulunmadığından bu hususta karar verilmesine yer olmadığına,
5-Davalı … Nakliyat İnşaat Turizm İhracat İthalat Ticaret Limited Şirketi vekil ile temsil edildiğinden Karar Tarihindeki Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi gereğince hesap ve takdir olunan 59.140,54 TL vekalet ücretinin davacıdan alınarak davalıya verilmesine,
6-6325 sayılı Hukuk Uyuşmazlıklarında … Kanunu 18/A-14. maddesi uyarınca ve … Kanunu Yönetmeliği Tarife hükümleri uyarınca … bütçesinden ödenen 1.320,00-TL … ücretinin (yargılama gideri) davacıdan alınarak hazineye gelir kaydına,
7-HMK 333. Maddesi uyarınca Taraflarca yatırılan gider avansından kullanılmayan kısmının karar kesinleştiğinde ilgili tarafa iadesine,

Dair; Taraf vekillerinin ve davalı şirket yetkilisinin yüzlerine karşı gerekçeli kararın tebliğ tarihinden itibaren iki hafta içinde … Bölge Adliye Mahkemesi’ne başvurmak suretiyle istinaf yolu yolu açık olmak üzere verilen karar açıkça okunup usulen anlatıldı.10.04.2023
Katip …. Hakim …
¸[e-imzalıdır] ¸[e-imzalıdır]