Emsal Mahkeme Kararı Ankara 3. Asliye Ticaret Mahkemesi 2021/394 E. 2022/433 K. 02.06.2022 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı henüz kesinleşmemiştir. Yararlı olması amacıyla eklenmiştir.

T.C. ANKARA 3. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ
T.C.
ANKARA
3. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ
TÜRK MİLLETİ ADINA
GEREKÇELİ KARAR
ESAS NO : 2021/394
KARAR NO : 2022/433

DAVA : Tazminat (Trafik Sigorta Sözleşmesi Kaynaklı Rücuen)
DAVA TARİHİ : 29/06/2021
KARAR TARİHİ : 01/06/2022
K.YAZIM TARİHİ : 07/06/2022

Mahkememizde görülmekte olan Tazminat (Trafik Sigorta Sözleşmesi Kaynaklı Rücuen) davasının yapılan açık yargılaması sonunda,
DAVA:Davacı vekili dava dilekçesinde özetle; Davacı kuruluşa ait … plakalı otobüsün 11.6.2020 tarihinde seyir halinde iken davalı kuruma ait rögar kapağının açılarak araca çarpması sonucunda otobüste maddi hasar meydana geldiğini, kazanın meydana gelmesinde davalının kusurlu olduğunu, müvekkili kuruluşa ait aracın bir kusurunun bulunmadığını, meydana gelen kaza sonucu kuruluşa ait otobüste maddi hasar oluştuğu gibi değer kaybı ve otobüsün bir süre servis dışı kalması sonucu gelir yoksunluğunada uğradığını ileri sürüp fazlaya ilişkin talep ve hakları saklı kalmak kaydıyla 8.570,16 TL alacağın olay tarihi olan 11.06.2020 tarihinden işleyecek yasal faiziyle birlikte davalıdan tahsiline yargılama giderleri ve vekalet ücretinin karşı taraf üzerinde bırakılmasına karar verilmesini talep ve dava etmiştir.

CEVAP:Davalı vekili cevap dilekçesinde özetle; Haksız ve mesnetsiz davanın taraflarınca kabulünün mümkün olmadığını, öncelikle usule ilişkin zamanaşımı hak düşürücü süre yetki ve görev yönünden itirazlarını sunduklarını, zamanaşımı hak düşürücü süre yetki ve görevi itirazlarının nedeniyle davanın reddine karar verilmesini talep ettiklerini, davacı tarafça iddia edilen dava konusu olayın meydana gelmesinde idarelerince atfedilecek herhangi bir kusuru bulunmadığını, ilgili idari birimlerince yapılan yazışma sonucu tutulan kaza tespit tutanağında kanalizasyon bacası ve yağmur suyu ızgara kapaklarının deforme olarak çatlamasından hırsızlık dolayısıyla yerinden kaybolmasından contalarından menteşe Civataları ve sabitleme kilitlerine dair bir kusuru delili olmadığını, bahse konu kapağın idareye aidiyetinin de belli olmadığını, Telekom, …, elektrik kurumu ve benzeri gibi altyapı sistemi olan bir çok kuruluşun da yollarda mazgal kapağı bulunmakta olduğunu, kaldı ki idarelerine ait dahi olsa kapakla ilgili idarelerine ulaşan bir arıza kaydı olmadığını, bu tür kazaların genellikle kapak üzerinden sürücülerin aşırı hızla tedbirsiz ve dikkatsizce geçmesi sebebiyle de meydana geldiğini, araç sürücüsünün olayda kusurlu olduğunu, Karayolları Trafik Kanunu’nun 52. maddesi gereğince sürücü hızını gerekli şartlara uydurmadığını, yasal olarak yerleşim yeri içerisinde maksimum hızın 50 km/saat olduğunu, sürücü hız kurallarına uymaması sonucu hasar meydana geldiğini, idareleri ile kaza arasında bir illiyet bağından söz edilemeyeceğini, izah olunan ve re sen nazara alınacak sair nedenlerle haksız açılan davanın usul ve esastan reddine yargılama giderleri ve vekalet ücretinin davacı yana tahmiline karar verilmesini talep etmiştir.

DELİLLER:
İşletme Bilirkişisi Raporu,
Alkol Tespit Tutanağı,
Hasar Saptama Komisyon Raporu,
Maddi Hasarlı Trafik Kazası Tespit Tutanağı,
Davacıya ait aracın Ruhsat fotokopisi.
Dosya üzerinde bilirkişi incelemesi yapılmıştır.
Bilirkişiden alınan 24/03/2022 tarama tarihli raporda; … plaka numaralı araçta kaza tarihi itibariyle, KDV dâhil 6.882,65 TL hasarın meydana geldiği tespit edildiği, … plaka numaralı araç, 11.06.2020 tarihinde geçirdiği kaza sonucu, orta körük kesimlerinden hasarlandığı, aracın kaporta aksamında herhangi bir hasar bulunmadığı için, kaza sonrası bahse konu araçta değer kaybı zararının bulunmadığını, kaza tarihi itibariyle tespit edilen 112,50 TL/saat gelir yoksunluğunun fahiş olmadığı ve piyasa rayiç fiyatlarına uygun olduğu değerlendirildiği, Hasar Saptama Komisyon Raporu’nda toplam işçilik saatinin 14,00 saat olduğu göz önünde bulundurulduğunda, toplam gelir yoksunluğunun 112,50 TL x 14,00 saat 1.575,00 TL olduğunu, … Trafik Bilirkişisi tarafından olay yerinde tutulan raporda, hasarlı otobüsün 1 saat servis dışı kaldığı belirtildiğini, toplam gelir yoksunluğunun, 1.575,00 TL+ 112,50 TL=1.687,50 TL olduğunu, … plakalı … sürücüsü …’in meydana gelen kazanın oluşumuna ilişkin herhangi bir kural ihlali görülmediğinden kusursuz olduğunu …’nün KTK nın 13. maddesi kural ihlali ile meydana gelen kazada %100 tam kusurlu olduğunu belirtmiştir.
DELİLLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ VE GEREKÇE:
Somut olayda, mübrez delillere göre, … plakalı … sürücüsü …’in meydana gelen kazanın oluşumuna ilişkin herhangi bir kural ihlali görülmediğinden kusursuz olduğu, …’nün KTK nın 13. maddesine göre meydana gelen kazada %100 tam kusurlu olduğu, kazanın meydana gelmesinde başkaca etkenin bulunmadığı, 6098 Sayılı TBK’nun 69. maddesi gereğince bir bina veya yapının bozukluklarından veya bakımındaki eksikliklerden doğan zaralardan yapı malikinin kusursuz sorumluğu olduğunu, kazanın davalının sorumluluğunda olan mazgalın yerinden çıkarak otobüse çarpması neticesinde meydana gelmiş olmasına göre davalının zarardan sorumlu olduğu, 11.06.2020 tarihinde otobüsün kaza sonucu, orta körük kesimlerinden hasarlandığı, aracın kaporta aksamında herhangi bir hasar bulunmadığı için, kaza sonrası bahse konu araçta değer kaybı zararının bulunmadığı, kaza tarihi itibariyle tespit edilen 112,50 TL/saat gelir yoksunluğunun fahiş olmadığı ve piyasa rayiç fiyatlarına uygun olduğu, Hasar Saptama Komisyon Raporu’nda toplam işçilik saatinin 14,00 saat olduğu, toplam gelir yoksunluğunun 112,50 TL x 14,00 saat 1.575,00 TL olduğu araçta 11.06.2020 tarihli kaza sonucu kaza tarihi itibariyle meydana gelen toplam gelir yoksunluğunun,1.687,50 TL olduğu, kaza tarihi itibariyle meydana gelen toplam hasarın ise körük altı kapatma çadırı 2 adet 4.100,00 TL, çadır çıtası 9 adet 612,00 TL, çadır kıstırma rayı 1 adet, siyah silikon 1 adet 28,14 TL, döşeme işçiliği 14 saat (saat ücreti 50,90 TL’den) 712,60 TL olmak üzere toplam hasar bedeli 5.832,75 TL’ye KDV eklendiğinde 6.882,65 TL olduğu anlaşılmakla davanın kısmen kabulü ile araç hasar bedeli 6.882,65 TL ile gelir yoksunluğu bedeli 1.687,50 TL olmak üzere toplam 8.570,15 TL’nin olay tarihi olan 11/06/2020 tarihinden itibaren ticari faizi ile birlikte davalıdan tahsili ile davacıya verilmesine karar vermek ve aşağıdaki gibi hüküm kurmak gerekmiştir.
HÜKÜM: Gerekçesi yukarıda açıklandığı üzere,
DAVANIN KISMEN KABULÜ İLE;
Araç hasar bedeli 6.882,65 TL ile gelir yoksunluğu bedeli 1.687,50 TL olmak üzere toplam 8.570,15 TL’nin olay tarihi olan 11/06/2020 tarihinden itibaren ticari faizi ile birlikte davalıdan tahsili ile davacıya verilmesine,
Araç değer kaybı bedeli ile fazlaya ilişkin istemlerinin reddine,
Alınması gereken 585,42 TL harçtan peşin alınan 146,36 TL’nin düşümü ile kalan 439,06 TL harcın davalıdan alınarak hazineye gelir kaydına,
6102 sayılı TTK 5/A maddesi ve 6325 sayılı Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanunu 18/A-11, 13, 14. maddleri ve Arabuluculuk Kanunu Yönetmeliği Tarife Hükümleri Uyarınca Hesaplanan Adalet Bakanlığı bütçesinden ödenen 1.320,00 TL zorunlu arabuluculuk giderinin davalıdan alınarak Hazineye gelir kaydına,
Davacı tarafından yatırılan toplam 214,16 TL harcın davalıdan alınarak davacıya verilmesine,
Davacı taraf vekil ile temsil edildiğinden Karar Tarihindeki Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi Uyarınca kabul edilen miktar üzerinden Hesaplanan ve takdir olanan 5.100,00 TL vekalet ücretinin davalıdan alınarak davacıya verilmesine,
Davacı tarafından yapılan bilirkişi ücreti: 1.500,00TL, davetiye, müzekkere tebligat gideri 96,50TL olmak üzere toplam 1.596,50 TL yargılama giderinin davalıdan alınarak davacıya verilmesine,
Kullanılmayan gider avansının karar kesinleştiğinde yatırına iadesine,

Dair, davacı vekilinin yüzüne karşı davalı tarafın yokluğunda gerekçeli kararın tebliğinden itibaren 2 haftalık sürede verilecek dilekçe ile istinaf yolu açık olmak üzere verilen karar açıkça okunup, usulen anlatıldı. 01/06/2022
Katip …
¸[e-imzalıdır]

Hakim …
¸[e-imzalıdır]