Emsal Mahkeme Kararı Ankara 2. Asliye Ticaret Mahkemesi 2016/242 E. 2021/321 K. 08.06.2021 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı henüz kesinleşmemiştir. Yararlı olması amacıyla eklenmiştir.

T.C. ANKARA 2. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ
TÜRK MİLLETİ ADINA
YARGILAMA YETKİSİNİ KULLANAN

T.C.
ANKARA
2. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ
GEREKÇELİ KARAR
ESAS NO : 2016/242 Esas
KARAR NO : 2021/321

DAVA : İtirazın İptali (Ticari Nitelikteki Hizmet Sözleşmesinden Kaynaklanan)
DAVA TARİHİ : 17/03/2016
KARAR TARİHİ : 08/06/2021
GEREKÇELİ KARARIN
YAZILDIĞI TARİH : 10/06/2021

Mahkememizde görülmekte olan İtirazın İptali (Ticari Nitelikteki Hizmet Sözleşmesinden Kaynaklanan) davasının yapılan açık yargılaması sonunda,
GEREĞİ DÜŞÜNÜLDÜ:
DAVA:
Davacı vekili dava dilekçesinde özetle; müvekkili şirketin Lisans ve temizlik hizmetleri yapmakta olduğunu, davalı şirketin ise Ankara’da … Otelcilik ünvanı ile İzmir/… ilçesinde otelcilik yaptığını, tarafların 04.06.2015 tarihinde Bakım Anlaşması ile otelin temizlik ve çamaşırhane işlerini yapmak üzere sözleşme imzaladıklarını, bu anlaşmaya göre otelin tüm Housekeeping hizmetlerinin işçilik ve malzeme dahil sözleşmenin 2.4 maddesi başlığı altında tüm işlerin … tarafından gerçekleştirileceği şart edildiğini, işgörenin fatura tutarının kesildiği tarihten itibaren 5 gün içinde mutabakat yapılarak 15 gün içinde ödeneceğini, ödenmediği takdirde %2 faiz ödeneceğinin kararlaştırıldığını, davalı tarafından ödenmemesi üzerine Ankara …Noterliğinden 27.01.2016 tarihinde … yevmiye sayılı ihtar ile ücretlerin talebinin keşide edildiğini, davalının 01 Ekim 2015 tarihinden itibaren hizmet bedellerini (işçi ücretleri de dahil) alamadığını, sarf malzemesi olarak alınan ve depo edilen malzemeleri kullandığını ve bedelini de ödemediğini, sözleşmeyi haksız sonlandırdığını, davacı tarafından icra takibine konu edildiği, icra takibine davalının itirazı ile takibin durduğunu, davalının itirazında haksız olduğundan takibin devamı ile %20’den aşağı olmamak üzere icra inkar tazminatına hükmedilmesi, yargılama giderleri ile vekalet ücretinin karşı tarafa yükletilmesine karar verilmesini talep etmiştir.
CEVAP:
Davalı vekili cevap dilekçesinde özetle; davacı şirket ile davalı müvekkil şirketler arasında imzalanan 04 Haziran 2015 tarihli sözleşmenin davacının sözleşme ile üstlendiği edimleri gereği gibi ifa etmemesi, bu hususun kendisine ihtar edilmesine rağmen; sözleşmeye aykırı hareketine devam etmesi üzerine sözleşmenin 9.3. maddesi gereği haklı nedenle fesih edildiğini, davacı şirket tarafından mahkemeye sunulan dava dilekçesinde iddia edilenin aksine; davacı şirketin müvekkil şirket tarafından işletilen otelde istihdam ettiği personellerin ücretlerini ödemediğini, taahhüt ettiği işi ifa etmediğini, bu hususun bizzat davacı şirket tarafından istihdam edilen personellerin tanıklığı ile açıklığa kavuşturulacağını, … Otel’de konaklayan müvekkili şirket personelleri nedeniyle herhangi bir ücretin ödenmeyeceğinin kararlaştırıldığını, müvekkili şirket adına açılan davanın reddine, takibinde haksız ve kötü niyetli olan davacı aleyhine %20’den aşağı olmamak üzerine tazminata, yargılama giderleri ile vekâlet ücretinin karşı tarafa yükletilmesine karar verilmesini talep etmiştir.
DELİLLER:
… Müdürlüğünün … E. Sayılı dosyası, bilirkişi raporları ve tüm dosya kapsamı.
GEREKÇE:
Dava, taraflar arasındaki bakım anlaşmasına istinaden düzenlenen fatura alacağına dayalı olarak başlatılan icra takibine itirazın iptali istemine ilişkindir.
Davacı vekili dava dilekçesinde özetle; … Müdürlüğünün … Esas Sayılı dosyası ile başlatılan icra takibine davalının haksız itirazı üzerine takibin durmasına karar verildiğini belirterek, itirazın iptali ile takibin devamına ve alacağın % 20’sinden aşağı olmamak üzere icra inkar tazminatına hükmedilmesini talep etmiştir.
Davalı cevap dilekçesinde belirttiği nedenlerle davanın reddini talep etmiştir
Dava konusu … Müdürlüğünün … E. Sayılı dosyası incelendiğinde; davacı şirket tarafından davalı şirket aleyhine ”03/02/2016 tarih ve 064256 numaralı 10.220,57-TL’lik malzeme stok devir fatura alacağı, 01/02/2016 tarih ve 064253 numaralı 10.223,80-TL’lik oda bazlı Housekeeping hizmet bedeli fatura alacağı, 04/01/2016 tarih ve 052740 numaralı 382,91-TL’lik otel misafir çamaşır yıkama, ütü hizmet bedeli faturası, 04/01/2016 tarih ve 052738 numaralı 9.148,72-TL’lik oda bazlı housekeeping hizmet bedeli fatura alacağı, 07/12/2015 tarih ve 052726 numaralı 3.809,42-TL’lik otel misafir, çamaşır yıkama, ütü hizmet bedeli fatura alacağı, 30/11/2015 tarih ve 052719 numaralı 8.547,94-TL’lik oda bazlı housekeeping hizmet bedeli fatura alacağı, 31/10/2015 tarih ve 052708 numaralı 3.532,51-TL’lik işçi kıyafeti temizleme, yıkama ve ütü bedeli faturası olmak üzere toplam 35.865,57-TL’lik bakiye alacağı ve sözleşmeye göre her fatura için düzenleme tarihinden 15 gün sonrası temerrüt oluştuğu kabul edilerek, faiz hesaplaması yapıldığı ve temerrüt tarihi itibariyle işleyecek aylık % 2 faiz ile tahsili” dayanak gösterilerek, 35.865,57-TL asıl alacak ve 1.000,00-TL işlemiş faiz olmak üzere toplam 36.865,57-TL alacak için 23/02/2016 tarihinde genel haciz yolu ile icra takibi başlatıldığı, buna ilişkin ödeme emrinin 02/03/2016 tarihinde tebliğ edildiği, davalı vekilinin 7 günlük yasal süresi içerisinde 03/03/2016 tarihinde borca, faiz ve fer’ilere itirazda bulunulması üzerine takibin durmasına karar verildiği, durma kararının alacaklı vekiline tebliğ edildiğine ilişkin bir kaydın dosya içerisinde yer almadığı, davacı alacaklı tarafından bir yıllık hak düşürücü süre içerisinde İİK’nın 67. Maddesi hükümlerine göre işbu itirazın iptali davasının 17/03/2016 tarihinde açıldığı anlaşılmaktadır.
Dosya kapsamı incelendiğinde, taraflar arasında 04/06/2015 tarihli bakım anlaşması imzalandığı, buna göre davalı şirkete ait olup, İzmir …’da ve Ankara’da bulunan … Otel ünvanlı otelin; Housekeeping hizmetlerinin işçilik ve malzeme dahil davacı tarafından yapılması, kalan müşteri başına günlük 10,00-TL + KDV’nin davacının hak edişi olduğu, ayrıca oteldeki kuru temizleme ve çamaşır temizleme ve yıkama hizmetlerinin davacıya verildiği,
Sözleşmenin 2. Maddesine göre; sözleşmeye konu otellerde bulunan; bina ve eklerinde bulunan odalar, idari ve teknik alanlara ait iç ve dış mekanlar, otopark, ofisler, lobby, fuayeler, restoranlar, barlar, havuzların çevresi, boşaltılmış havuzlann içi, animasyon alanları, personel yemekhaneleri vb. gibi tüm ortak alanlann housekeeping hizmetleri, ortak alanlardaki tüm lavabo ve tuvaletlerde kullanılacak sıvı sabun, tuvalet kağıdı, kağıt havlu, küçük işletme aletleri {mop, fırça, çekçek, sünger,vb.) gibi gereksinimlerin karşılanması, konuk odaları, restoranlar, tüm havuzlann çevresi, personel üniforması, yönetici kıyafetleri, İşletme dahilindeki tüm mefruşatın ve tekstil malzemelerin (perde, sklrt,, yatak örtüsü, çarşaf, her türlü havlu, yastık kılıfı, bornoz, pike, ayak havlusu, traş havi usu, nevresim, alez, duş perdesi, restoranlarda ve kullanılan masa örtüsü, peçete, masa kapak örtüsü, skirt koltuk ve sandalye kumaşlarının temizliği vb. gibi) toplama, yıkama, kuru temizleme, ütüleme, otel misafirlerinin ücretli çamaşırhane hizmetleri, küçük onarım ve dağıtım faaliyetlerini de içeren çamaşırhane hizmetlerinin, housekeeping hizmetlerini kesinlikle aksatılmayacak şekilde, işçilik ve malzeme dahil gerçekleştirilmesi ve yazılmamış olan tüm Housekeeping hizmetlerinin malzeme dahil yapılacağı, ayrıca her hafta başında pazartesi günleri İŞVEREN tarafından belirlenmiş sorumlu personel ile … temsilcisinin bir önceki haftaya ait konaklama sayısı, misafir kuru temizleme listesi ve Fiyatları konusunda mutabakat tutanağı hazırlayacağı ve bu tutanağın İŞVEREN sorumlusu tarafından İŞVEREN’in Merkez Muhasebesine gönderileceği,
Sözleşmenin 3.maddesine göre; 2. maddede sayılan bu hizmetin bedeli olarak İŞVERENin, sözleşme tarihini müteakip bir yıl boyunca sabit kalmak üzere …’e, İşletmede konaklayan müşteriler baz alınarak konuk oda geceleme (oda tip ve konaklayan misafir sayısına bakılmaksızın) bazında fiyatlandırılacak olan Hotel … Ankara 15,00 TL+KDV, Etap … … Hotel 10,00 TL+KDV ödeyeceği,
Sözleşmenin 4.maddesinde; işletmede konaklayan misafirlere verilen ücretli kuru temizleme, yıkama, ütü, vb. çamaşırhane hizmetlerinin, İŞVEREN tarafından müşteriye fatura edileceği ve ücretinin tahsil edileceği, bir ay boyunca elde edilen bu gelirin % 50 (elli)si hizmetin gerçekleştiği ayı takip eden aydan sonraki ayın birinci iş gününde, fatura karşılığında mutabakat sağlandıktan sonra bir sonraki ayın 15. günü …’e ödeneceği,
İŞVEREN’in, sözleşmenin imzalanmasını müteakip … ANKARA için yıllık süre içinde en az otuz bin oda geceleme, … … HOTEL için on bin oda geceleme konaklamasını garanti ettiği, gerçekleşen ücretli müşteri konaklaması bu rakamın altında olduğu takdirde, garanti edilen konaklamaya tamamlanacak şekilde İŞVEREN’e sözleşme fiyatından fatura edileceği, bedelin, fatura tarihini müteakip 60 (atmış) gün içinde …’a ödeneceği,
Ve diğer hususların kararlaştırıldığı anlaşılmaktadır.
Davacı taraf somut olayda; taraflar arasındaki az yukarıda belirtilen “04.06.2015 tarihli Bakım Anlaşması” gereğince; davalıya ait olan otelin housekeeping hizmetlerinin işçilik ve malzeme dahil davacı tarafça yapılacağı ve diğer hususların kararlaştırıldığını, ancak sözleşme ile kararlaştırılan hizmet bedellerinin, ayrıca çamaşır yıkama ücretlerinin ve malzeme bedellerinin, kuru temizleme ücretlerinin ve Ekim ayındaki %10 oranındaki limit aşımı dolayısıyla 3.098,76 TL’nin davalı tarafça ödenmediğini, bu alacaklar ile ilgili olarak davaya konu … Müdürlüğünün … E. Sayılı dosyası ile icra takibi başlatıldığını, alacak kalemlerinin icra takibinde belirtildiğini, ancak davalı tarafın haksız itirazda bulunması üzerine takibin durmasına karar verildiğini ileri sürmektedir.
Mahkememizce re’sen belirlenen bilirkişiler … ve … tarafından düzenlenen rapor ve ek raporlar dosya arasına alınmıştır. Bilirkişi raporları bilimsel verileri içermesi nedeniyle ve dosya kapsamı ile de uyumlu olması nedeniyle hükme dayanak yapılmıştır.
Mahkememizce yapılan yargılama, taraflarca ileri sürülen deliller, tanık beyanları, icra takip dosyası, bilirkişi raporları ve tüm dosya kapsamı birlikte değerlendirildiğinde; davacı tarafça 04/06/2015 tarihli bakım anlaşmasından kaynaklanan alacak nedeniyle düzenlenen fatura bedellerinin ödenmemesi dayanak yapılarak davaya konu … Müdürlüğünün … E. Sayılı dosyası ile icra takibi başlatıldığı, davalının itirazı üzerine takibin durmasına karar verildiği, davacı tarafça yasal süresi içerisinde işbu itirazın iptali davasının açıldığı anlaşılmaktadır.
İncelenen ticari defter ve belgeler, tanık beyanları ve diğer delillere göre, taraflar arasındaki bakım anlaşması hükümlerine göre davacı tarafın ticari defter ve belgelerinde 19.041,63-TL alacak bakiyesinin kayıtlı olduğu, davalı tarafın ticari defter ve belgelerinde ise 16.376,80-TL borç kaydının bulunduğu, davalı tarafın temerrüde düşürülmediği, bu haliyle davacı tarafın davalı taraftan her iki tarafın ticari defter ve belgelerinin birbiriyle uyumlu olduğu miktar olan 16.376,80-TL alacağının bulunduğu kanaatine varılmıştır.
Diğer yandan, icra dosyasında takip tarihinin 23/02/2016 olduğu, davalı borçlunun 29/02/2016 tarihinde davacının borçlusu olduğu işçilerine … İcra Dairesi’ne toplam 16.370,00-TL ödeme yaptığı, daha sonra davalının 03/03/2016 tarihinde icra takibine itirazda bulunduğu anlaşılmaktadır. Mahkememizce davalı tarafça icra takibinden sonra yapılan bu ödeme geçerli olarak kabul edilmiş, ancak infaz aşamasında değerlendirilmesine karar verilmiştir.
Buna göre, alınan bilirkişi raporları ve diğer delillere göre; davaya konu icra takibinde 04/06/2015 tarihli bakım anlaşmasından kaynaklanan fatura alacağı miktarının her iki tarafın ticari defter ve belgelerindeki kayıtların birbiriyle uyumlu olduğu 16.376,80-TL olarak kabul edilmiş olup, bu miktar bakımından davanın kabulüne, davalı tarafça yapılan ödemenin ise infaz aşamasında değerlendirilmesine karar verilerek, davanın kısmen kabulüne kısmen reddine dar aşağıdaki şekilde hüküm kurulmuştur.
HÜKÜM: Yukarıda açıklanan gerekçeler uyarınca;
1-Davanın kısmen KABULÜ ile; … Müdürlüğünün … E. Sayılı dosyası ile yapılan icra takibine yönelik davalı tarafın itirazının kısmen İPTALİ ile takibin 16.376,80-TL asıl alacak yönünden DEVAMINA, fazlaya ilişkin asıl alacak ve faize ilişkin talebin REDDİNE,
2-Davalı tarafın 29/02/2016 tarihinde yaptığı 16.370,00-TL’lik ödemenin infaz aşamasında değerlendirilmesine,
3-Alacağın (16.376,80-TL) % 20’si oranında icra inkar tazminatının davalı taraftan alınarak davacı tarafa VERİLMESİNE,
4-Alınması gereken 1.118,70-TL harçtan dava açılırken peşin olarak alınan 428,17-TL harcın mahsubu ile bakiye 690,53-TL harcın davalıdan alınarak HAZİNEYE GELİR KAYDINA,
5-Davacı tarafça yatırılan ve mahsup edilen 428,17-TL harcın davalıdan alınarak davacıya VERİLMESİNE,
6-Davacı taraf kendisini vekil ile temsil ettirdiğinden karar tarihinde yürürlükte bulunan AAÜT hükümlerine göre belirlenen 4.080,00-TL vekalet ücretinin davalıdan alınarak davacıya VERİLMESİNE,
7-Davalı taraf kendisini vekil ile temsil ettirdiğinden karar tarihinde yürürlükte bulunan AAÜT hükümlerine göre belirlenen 4.080,00-TL vekalet ücretinin davacıdan alınarak davalıya VERİLMESİNE,
7-Davacı tarafça yapılan 1.573,20-TL yargılama giderinin davanın kabul ve ret oranına göre belirlenen 718,36-TL’sinin davalıdan alınarak davacıya VERİLMESİNE,
Bakiyenin davacı üzerinde BIRAKILMASINA,
8-Taraflarca yatırılan gider avansından arta kalan kısmın karar kesinleştiğinde HMK 333. Maddesine uygun şekilde İADESİNE,
Dair, taraf vekillerinin yüzüne karşı, kararın tebliği tarihinden itibaren 2 hafta içinde Ankara Bölge Adliye Mahkemesine istinaf yolu açık olmak üzere verilen karar açıkça okunup usulen anlatıldı.08/06/2021

Katip …
E-imzalıdır

Hakim …
E-imzalıdır