Emsal Mahkeme Kararı Ankara 12. Asliye Ticaret Mahkemesi 2023/168 E. 2023/376 K. 22.06.2023 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı henüz kesinleşmemiştir. Yararlı olması amacıyla eklenmiştir.

T.C. ANKARA 12. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ Esas-Karar No: 2022/791 Esas – 2023/358
T.C.
ANKARA
12. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ

ESAS NO : 2022/791
KARAR NO : 2023/358

T Ü R K M İ L L E T İ A D I N A
K A R A R

HAKİM…
KATİP : ….

DAVACI :….
DAVALI : HASIMSIZ

DAVA : Zayi Belgesi Verilmesi
DAVA TARİHİ : 24/11/2022
KARAR TARİHİ : 16/06/2023
GEREKÇELİ KARARIN
YAZILDIĞI TARİH : 19/06/2023

Mahkememizde görülmekte olan Zayi Belgesi Verilmesi davasının yapılan açık yargılaması sonunda,

G E R E Ğ İ D Ü Ş Ü N Ü L D Ü:
TALEP : Davacı vekili dava dilekçesinde özetle; Müvekkili şirketin Seğmenler Vergi Dairesi Başkanlığının 7671178600 vergi kimlik numaralı mükellefi olup şirketin kayıtlı merkezi ‘… ‘ adresi olduğunu, ana sözleşmesinde belirtilen iştigal alanlarında hizmet veren müvekkil şirket TTK hükümleri uyarınca tacir sıfatını haiz olup e-defter tutmakla mükellef olduğunu, bu zorunluluk uyarınca müvekkil şirket TTK, e-defter tutulmasına ilişkin usul ve esasları belirleyen Elektronik Defter Genel Tebliği ve sair mevzuatlarda öngörülen her türlü yasal koşulu yerine getirerek e-defter tutma yükümlülüğünü eksiksiz ve kanuna uygun olarak yerine getirdiğini, ancak müvekkilinin öngöremediği ve engelleyemediği mücbir sebeplerle müvekkilin 2020/12, 2021/01-02-03 aylarına ait e-defterleri zayi olduğunu ileri sürerek müvekkili şirkete ait 2020 yılı Aralık Ayı ve 2021 yılı Ocak, Şubat, Mart aylarına ilişkin e-defter kayıtlarının zayi olduğunun tespiti ile TTK 82/7 fıkrası uyarınca 2020 yılı Aralık Ayı ve 2021 yılı Ocak, Şubat, Mart aylarına ilişkin e-defter kayıtlarına ilişkin zayi belgesi verilmesine karar verilmesini talep ve dava etmiştir.
H U K U K İ N İ T E L E N D İ R M E – G E R E K Ç E :
Dava, TTK 82. Maddesi kapsamında zayi belgesi verilmesi talebine ilişkindir.
6102 sayılı Türk Ticaret Kanunun 82/1. maddesine göre; “Her tacir; a)Ticari defterlerini, envanterleri, açılış bilançolarını, ara bilançolarını, finansal tablolarını, yıllık faaliyet raporlarını, topluluk finansal tablolarını ve yıllık faaliyet raporlarını ve bu belgelerin anlaşılabilirliğini kolaylaştıracak çalışma talimatları ile diğer organizasyon belgelerini, b)Alınan ticari mektupları, c)Gönderilen ticari mektupların suretlerini, d)64 üncü maddenin birinci fıkrasına göre yapılan kayıtların dayandığı belgeleri sınıflandırılmış bir şekilde saklamakla yükümlüdür.”
TTK’nın 82/7. maddesinde, “Bir tacirin saklamakla yükümlü olduğu defterler ve belgeler; yangın, su baskını veya yer sarsıntısı gibi bir afet veya hırsızlık sebebiyle ve kanuni saklama süresi içinde zıyaa uğrarsa tacir zıyaı öğrendiği tarihten itibaren onbeş gün içinde ticari işletmesinin bulunduğu yer yetkili mahkemesinden kendisine bir belge verilmesini isteyebilir. Bu dava hasımsız açılır. Mahkeme gerekli gördüğü delillerin toplanmasını da emredebilir,” hükmünün düzenlendiği görülmüştür.
Davanın açıldığı tarihte yürürlükte olan 19/10/2019 tarih 30923 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe giren 3 Sıra No’lu Elektronik Defter Genel Tebliği (Sıra No: 1)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğle; elektronik ortamda tutulan defterlerin, vergi güvenliğini sağlamak ve virüs, siber saldırısı vb. diğer teknolojik ataklara karşı tedbir almak amacıyla ikincil kopyalarının gizliliği ve güvenliği sağlanmış şekilde Gelir İdaresi Başkanlığı sistemlerinde ya da Başkanlıktan izin alabilen güvenli saklamacı kuruluşlar bünyesinde de saklanması zorunluluğu getirilmiştir (Bkz. Tebliğ m.4.4.1-e).
Öte yandan, aynı tebliğin 7.1. Maddesininde, e-defter tutanların, Vergi Usul Kanununda belirtilen “Mücbir Sebep” halleri nedeniyle e-Defter veya beratlarına ait kayıtlarının bozulması, silinmesi, zarar görmesi veya işlem görememesi ve e-Defter ve berat dosyalarının muhafaza edildiği e-Defter saklama hizmeti veren özel entegratör kuruluşlardan veya Başkanlıktan ikincil örneklerinin temin edilemediği hallerde, söz konusu durumların öğrenilmesinden itibaren tevsik edici bilgi ve belgeleri ile birlikte 15 gün içinde ticari işletmesinin bulunduğu yetkili mahkemesine başvurarak kendisine bir zayi belgesi verilmesini isteyebilecekleri; Mahkemeden zayi belgesinin temin edilmesini müteakip, zayi belgesi ile birlikte durumun Başkanlığa yazılı olarak bildirilmesi ve Başkanlık tarafından istenilen bilgi ve belgelerin ibraz edilmesi halinde, mükelleflerin zayi olan e-defter kayıtlarının yeniden oluşturulması ve bunlara ait yeni oluşturulan e-defter ve berat dosyalarının e-defter uygulaması aracılığı ile Başkanlık sistemine yeniden yüklenmesi için Başkanlık tarafından yazılı izin verileceği düzenlenmiştir.
TTK’nın 82/7. Maddesine uygun şekilde düzenleme yapılan anılan tebliğde e-defter veya beratlarına ait kayıtların bozulması, silinmesi, zarar görmesi veya işlem görememesi ve e-Defter ve berat dosyalarının muhafaza edildiği e-Defter saklama hizmeti veren özel entegratör kuruluşlardan veya Başkanlıktan ikincil örneklerinin temin edilemediği hallerde, söz konusu durumların öğrenilmesinden itibaren 15 gün içinde yetkili mahkemeden zayi belgesi verilmesini istemesi gerektiği belirtilmiştir. TTK’nın 82/7. Maddesinde düzenlenen zayi belgesi verilmesi için başvuru süresi hak düşürücü süre olup bu süre içinde başvuru yapılması zorunludur. Somut olayda da, davacı hak düşürücü süresi içerisinde mahkemeye başvuru yapmıştır.
Tüm dosya kapsamından; davacı şirketin e-defter kayıtlarını oluşturan Logo Yazılıma yazılan yazı cevabında; 2020 yılı Aralık ayı ve 2021yılı Ocak-Şubat ve Mart aylarına ilişkin e-defterlerin ve yedeklerinin kendilerinde bulunmadığının bildirildiği, mahkemece…Kurumlar Vergi Dairesi Müdürlüğüne yazılan yazı cevabında; Davacı şirketin 2020/12.ay ve 2021/01-02-03.aylarına ait E-Defter yedeklerinin daha önce Server sistemine yapılan siber saldırı sonucu silindiğinin tespit edildiği, ilgili dönemlere ait E-Defter klasörlerindeki GİB onaylı yedeklerin olmadığı anlaşılmıştır. Zayi belgesi temin edilmesine müteakip defter bilgilerinin sisteme yeniden yüklenmesi için GİB’na müracaat edileceği bildirilmiştir. davacı şirketin yasal süresi içerisinde dava açtığı değerlendirildiği, davacının elinde olmayan ve TTK ve 19/10/2019 tarih 30923 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe giren 3 Sıra No’lu Elektronik Defter Genel Tebliği (Sıra No: 1)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğde belirtilen şartların gerçekleştiği ve davacı defterlerinin ulaşılamaz hale geldiği, evrakların kaybolduğu değerlendirilerek davacının davasının subut bulduğu kanaatine varılmış, davanın kabulüne dair aşağıdaki şekilde hüküm kurulmuştur.
H Ü K Ü M : Gerekçesi yukarıda açıklandığı üzere;
1-Açılan davanın KABULÜNE,
Davacı şirkete ait 2020 yılı Aralık ayı ve 2021 yılı Ocak, Şubat, Mart aylarına ilişkin e-defter kayıtlarının zayi olduğunun tespiti ile davacıya zayi belgesi verilmesine,
2-Alınması gereken 179,90-TL harçtan peşin alınan 80,70-TL harcın mahsubu ile bakiye 99,20-TL’nin davacıdan alınarak hazineye irad kaydına,
3-Davacı tarafından yapılan yargılama giderlerinin üzerinde bırakılmasına,
4-HMK 333 maddesi gereğince yatırılan gider avansından kalanın karar kesinleştiğinde yatırana iadesine,
Dair, davacının yokluğunda karşı verilen karar tebliğden itibaren iki haftalık süre içerisinde…Bölge Adliye Mahkemesine istinaf kanun yolu açık olmak üzere açıkça okunup usulen anlatıldı. 16/06/2023

Katip…
e-imzalıdır

Hakim…
e-imzalıdır