Emsal Mahkeme Kararı Ankara 11. Asliye Ticaret Mahkemesi 2021/464 E. 2023/377 K. 24.05.2023 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı henüz kesinleşmemiştir. Yararlı olması amacıyla eklenmiştir.

T.C. …11. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ
TÜRK MİLLETİ ADINA YARGILAMA YAPMAYA VE HÜKÜM VERMEYE YETKİLİ

T.C.
ANKARA
11. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ GEREKÇELİ KARAR
ESAS NO : 2021/464 Esas
KARAR NO : 2023/377

HAKİM : … …
KATİP : … …

DAVACI : …
….
VEKİLLERİ : Av. … – …
Av. … -…
DAVALI : …

VEKİLİ : Av. … – …
DAVA : Alacak (Hizmet Sözleşmesinden Kaynaklanan)
DAVA TARİHİ : 12/08/2021
KARAR TARİHİ : 24/05/2023
KARARYAZ.TRH: 25/05/2023
Mahkememizde görülmekte olan Alacak davasının yapılan açık yargılaması sonunda,
İDDİA:Davacı vekilinin dava dilekçesi özetle ile “… Davalı … şirketini dağıtım sistemine bağlantısı yapılmış olan ve … bilgisi dilekçede verilen lisanssız güneş enerjisi üretim tesisinin davacı tarafından kurulup ve işletildiğini, davacı ile davalı arasında dağıtım sistem kullanım anlaşması imzalandığını, tesisin işletildiği dönem boyunca haksız yere fazladan tahsil edilen kullanım dağıtım bedelinin iadesinin gerektiğini ileri sürerek davayı açtıklarını,…, uyuşmazlık konusu tesisle ilgili olarak davacı ile davalı arasında dağıtım sistem kullanım anlaşması imzalandığını, davanın ikame edildi tarih itibariyle davacını üreterek dağıtım sistemine verdiği her … elektrik enerjisine karşılık 22,7527 kuruş sistem kullanım dağıtım bedeli alındığını, aynı hizmeti alan diğer üreticilerden sadece 2,7220 kuruş alındığını, dava dilekçesinde sundukları sistem kullanım … bedelinin yıllara göre değişim seyrini gösterir tablo hazırladıklarını, 2016 yılı sonuna kadar üreticiler arasında herhangi bir ayrım yapılmadığını, lisanslı – lisanssız ayrımı yapılmaksızın tüm üreticilerden aynı bedel alındığını…, 1 Ocak 2017 yılı itibarıyla üreticiler arasında ayrıma gidilerek lisansız üreticilerden daha fazla sistem kullanım dağıtım bedeli alınmaya başlandığını, buna dayanak olacak herhangi bir teknik veya hukuki sebep olmadığını.., dava konusu tahsilatın … kanununa aykırı olduğunu, belirsiz alacak davası olarak açtıklarını,… yargılama sırasında ortaya çıkacak gerçek alacak tutarına taleplerini artırmak üzere Davacı’dan işbu dava tarihine kadar fazladan tahsil edilen sistem kullanım/dağıtım bedelleri yanında bunlara işletilen KDV’lerle birlikte oluşan toplam tutar için şimdilik 1.000,00- TL alacağın davalıdan tahsiline ve davacıya verilmesine, alacağa konu bedellere, her bir faturada fazla ödenen tutarlara ödeme tarihlerinden itibaren işletilecek bankalarca mevduata uygulanan azami faiz veya en yüksek ticari faiz / değişen oranda avans faizi uygulanmasına, fazlaya ilişkin haklarının saklı tutulmasına…, “karar verilmesini istediği görülmüştür.
SAVUNMA:Davalı vekilinin cevap dilekçesinde özetle “… Uyuşmazlığın çözümünde … görevli
olduğunu, tarifelerin … tarafından belirlendiğini, tarifelerin değiştirilmesi veya uygulanmamasının
mümkün olmadığını, davaya konu alacağının dayanağının Sistem Kullanım anlaşması olduğunu ve
uyuşmazlıkların çözümünde adli yargının görevli olduğunu, müvekkil şirketinin …’nın sayfasından
alınan … Anlaşmasına müdahale etmediğini, alacak talebinin …’nın düzenleyici işlemi olan
kararları ve eki tarifeler olduğunu, davaya konu alacağın zamanaşımına uğraması nedeniyle davanın usulden
reddi gerektiğini, davanın belirsiz alacak davası olarak açılmasının mümkün olmadığını, karşılaştırma tablosunda
yıllık dağıtım bedeli olarak 400.568,35,-TL. tahsil edildiğinin belirtildiğini, PK’nun geçici 20. maddesinin
göndermesi nedeniyle aynı Kanun’un 17. maddesi 4. fıkrası uyarınca tüm gerçek ve tüzel kişileri
bağladığı, lisanslı üreticiler ile lisanssız üreticiler arasında fark yarattığı iddiasının, somut gerçeklerle
örtüşmediğini, bu farkın dayanağının, Dağıtım Lisansı Sahibi Tüzel Kişiler Ve Görevli Tedarik
Şirketlerinin Tarife Uygulamalarına İlişkin Usul Ve Esasların (…’nun 5999-3 sayılı … Kararı) 3.
maddesinin 6. Fıkrası olduğu, lisanssız elektrik üreticileri farklı abone grubuna dahil edildiğini ve bu
karardan sonra onaylanan tarifelerde bu gruplar dikkate alınarak hazırlanıp onaylandığını, …’nun
iptale konu edilmeyen bu kararına dayalı olarak yayınlanan tarifelerin uygulanmasının müvekkil şirket
insiyatifinde olmadığını, …’nun Lisanslı – Lisanssız Elektrik Üreticilerinin Farklı Abone Gruplarına
Dahil Etmesinin Nedeni Lisanssız Elektrik Üreticilerinin … Kapsamında Almış Oldukları Bedel ve Şebekenin Yükünü Artırmaları olduğunu, görevli tedarik şirketinin … kapsamında satın almakla
yükümlü olduğunu enerji miktarı için her bir üreticiye her bir fatura dönemi için yapacağı ödeme tutarını hesaplayarak ödeme yaptığını, lisanssız üreticilerin sisteme yük getirdiğini, yükün ancak sistem
kullanım bedelinin farklılaşması ile giderilebileceğini, davacı tarafın kendi ihtiyacından ziyade bu işi
ticari bir faaliyet olarak tasarladığını ikrar ettiğini, davacı tarafın faturalara 8 gün yasal süre içerisinde
itiraz etmeyerek fatura içeriğini kabul ettiğini, üreticiler arasındaki farklılığın dağıtım bedellerinde de
farklılık gösterdiği, …kararlarında da vurgulandığı üzere, aynı hukuki durumda
olanlar arasındaki nispi eşitlik olduğunu, … davacının davanın reddine ” karar verilmesini talep ettiği görülmüştür.
DELİLLER: Taraflar arasında düzenlenilen 30/11/2018… İçin Dağıtım sistem Kullanım anlaşma suretinin getirtildiği, Sözleşme hükümlerini düzenleyici Kurum olan … tarafından belirlendiği anlaşmanın her iki tarafının da bir dahlinin bulunmadığı, tek tip sözleşmenin Mevzuata Uyum başlıklı 17.maddesinde “Bu anlaşmanın yürürlük tarihinden sonraki mevzuat değişiklikleri taraflar için bağlacıdır.” hükmünün yer aldığı. Sözleşmede sistem kullanım fiyatının … anlaşma gücü üzerinden hesaplanacağına yer verilmiş ise de uygulanacak birim fiyatlar hususunda bir hükme yer verilmediği görülmüştür.
… ya yazılan müzekkereye verilen 18/04/2022 tarihli cevapta “…. 4628 sayılı … Kurumunun Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun uyarınca Kurumumuz bu Kanunda yer alan fiyatlandırma esaslarını tespit etmekten sorumlu olup iletim, dağıtım, toptan satış ve perakende satış için yapılacak fiyatlandırmaların ana esaslarını tespit etmek ve toptan satış fiyat tarifesini, iletim tanîesmı, dağıtım tarifeleri ile perakende satış tarifelerini onaylamak yetkisini 6446 sayılı Kanun uyarınca tarife; elektrik enerjisinin ve/veya kapasitenin iletimi, dağıtımı ve satışı ile bunlara dair hizmetlere ilişkin fiyat, hüküm ve şartları içeren düzenlemelerdir. Bu Kanunun 17 nci maddesinin altıncı fıkrasında dağıtım tarifeleri düzenlemeye tabi bir tarife türü olarak açıklanmıştır. Dağıtım tarifesi; elektrik enerjisinin dağıtım sistemi üzerinden naklinden yararlanan kullanıcılara eşit taraflar arasında ayrım gözetmeksizin uygulanacak dağıtım sisteminin kullanımına ilişkin bedeller ile tarifenin uygulanmasına ilişkin hüküm ve şartlardan oluşmaktadır. Dağıtım sisteminin kullanımına ilişkin bedeller ise 31/12/2015 tarihli ve 29579 sayılı …Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Dağıtım Lisansı Sahibi Tüzel Kişiler ve Görevli Tedarik Şirketlerinin Tarife Uygulamalarına İlişkin Usul ve Esaslar’da tanımlanmaktadır. Dağıtım sistemine bağlı kullanıcılara uygulanan bedellerden biri dağitım bedeli olup bu bedel tek veya çift terimli tarife sınıfına tabi tüketicilerin dağıtım sisteminden çektiği elektrik enerjisi miktarı üzerinden ve üretim faaliyetleri kapsamında üreticilerin dağıtım sistemine verdiği enerji miktarı üzerinden alınan … birim bedelidir. 6446 sayılı …’nun 14 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamına giren bir lisanssız üretim tesisi için; 31/12/2017 tarihinden önce ilgili dağıtım şirketinden geçici kabule hazır tutanağı alınmış ve akabinde gerçekleşen geçici kabul işlemi bu tutanağa istinaden yapılmış ise belirli bir süre 075 oranında indirimli dağıtım bedeli üzerinden faturalandırma yapılmaktadır. Geçici kabule hazır tutanâğı alma durumu 31/12/2017 tarihinden sonra gerçekleşmiş ise her çeyrek dönemde … tarafından belirlenecek tek terimli dağıtım tarifesine muhatap olunmaktadır. Lisanslı üretim tesisleri ise tek terimli ve çift terimli tarifeyi tercih etme hakkına sahip olup her perakende satış tarife dönemi için … tarafından onaylanmış tarife tablosundaki bedellere tabii olmaktadırlar. Dağıtım sistemine bağlı üreticilere uygulanması gereken dağıtım bedellerinin yer aldığı tarife tabloları ve ona ilişkin … kararlarına …- tablolari internet adresinden ulaşılması mümkündür. 2010-2021 döneminde uygulanan tarife tablolarına ilişkin … Kararları Ek’te yer almaktadır.6446 sayılı Kanun’un 17 nci maddesinin birinci fıkrasının son cümlesinde yer alan, “İlgili tüzel kişiler … tarafından onaylanan tarifeleri uygulamakla yükümlüdür.” Hükmü ve aynı maddenin dördüncü fikrasında yer alan, “İlgili faaliyete ilişkin tim maliyet ve hizmet bedellerini içeren … onaylı tarifelerin hüküm ve şartları, bu tarifelere tabi olan tüm gerçek ve tüzel kişileri bağlar.” hükmü gereği … Kurulu tarafından onaylanan fonsuz tarife tabloları içerisinde yer alan dağıtım bedelinin ilgili şirketlerce tahsili ve söz konusu bedellerin sistem kullanıcıları tarafından ödenmesi yasal birer zorunluluktur. Kurumumuz tarafından belirlenen mezkür bedellerin şirketler tarafından kaldırılması, uygulanmaması ya da onaylı rakamlardan farklı olarak uygulanması söz konusu değildir. Bununla birlikte söz konusu bedellerin mevzuata uygun biçimde uygulanmaması halinde ilgili mevzuat çerçevesinde şikâyet, bilgi edinme, denetim süreçlerinin uygulanması mümkündür. Buna ilaveten 6446 sayılı Kanunun geçici 20 nci maddesinde yer alan “(1) … kararlarına uygun şekilde tahakkuk ettirilmiş dağıtım, sayaç okuma, perakende satış hizmeti, iletim ve kayıp-kaçak bedelleri ile ilgili olarak açılmış olan her türlü ilamsız icra takibi, dava ve başvurular hakkında 17 nci madde hükümleri uygulanır.” hükmünün de adli yargıda açılan davalarda göz önünde bulundurulması gerektiği değerlendirilmektedir…” denildiği görülmüştür.
6446 Sayılı … Kanununun “Tarifeler ve tüketicilerin desteklenmesi” başlıklı17. maddesinin 1. fıkrasının ” (Değişik: 4/6/2016-6719/21 md.) Bu Kanun kapsamında düzenlenen ve bir sonraki dönem uygulanması önerilen tarifeler, ilgili tüzel kişi tarafından Kurulca belirlenen usul ve esaslara göre, tarife konusu faaliyete ilişkin tüm maliyet ve hizmet bedellerini içerecek şekilde hazırlanır ve onaylanmak üzere Kuruma sunulur. …, mevzuat çerçevesinde uygun bulmadığı tarife tekliflerinin revize edilmesini ister veya gerekmesi hâlinde resen revize ederek onaylar. İlgili tüzel kişiler … tarafından onaylanan tarifeleri uygulamakla yükümlüdür”4. Fıkrasının ” (….) İlgili faaliyete ilişkin tüm maliyet ve hizmet bedellerini içeren … onaylı tarifelerin hüküm ve şartları, bu tarifelere tabi olan tüm gerçek ve tüzel kişileri bağlar. Bir gerçek veya tüzel kişinin tabi olduğu tarifede öngörülen ödemelerden herhangi birini yapmaması hâlinde, söz konusu hizmetin durdurulabilmesini de içeren usul ve esaslar Kurum tarafından çıkarılan yönetmelikle düzenlenir. … tarafından tüketici özelliklerine göre abone grupları veya yenilenebilir enerji kaynaklarının desteklenmesi amacıyla ayrı tarifeler belirlenebilir. (…) Tüketiciler talep etmeleri halinde yenilenebilir enerji kaynaklarının desteklenmesi amacıyla belirlenen tarifelerden faydalanabilir. Kurulca düzenlemeye tabi tarifeler, doğrudan nihai tüketiciye veya nihai tüketiciye yansıtılmak üzere ilgili tüketiciye enerji tedarik eden lisans sahibi tüzel kişilere yansıtılır” düzenlemelerini Aynı Kanunun “Dağıtım sisteminin kullanıma ilişkin bedeller” başlıklı 10. maddesinin 1.fıkrasının “Bu Bölüm kapsamındaki bedeller, dağıtım sistemine bağlı kullanıcılara uygulanır.” 2.fıkrasının ” Dağıtım sisteminin kullanımına ilişkin bedeller, dağıtım hizmetinin sunulması sırasında oluşan maliyetlerden mevzuat kapsamında uygun görülenler dikkate alınarak hesaplanan bedellerdir ve dağıtım sistemi kullanıcıları için en az birinin uygulandığı aşağıdaki bedellerden oluşur. a) Dağıtım bedeli: Tek veya çift terimli tarife sınıfına tabi abonelerden dağıtım sisteminden çekilen elektrik enerjisi miktarı üzerinden ve üretim faaliyetleri kapsamında üreticilerin dağıtım sistemine verdiği enerji miktarı üzerinden alınan … birim bedelidir. …” hükümlerini,“Üretim faaliyetleri için tarifelerin uygulanması” başlıklı 16. Maddesinin 1. Bendinin 2 Dağıtım sistemine bağlı tüm üretim tesisleri veriş yönünde tercih etmeleri halinde çift terimli veya tek terimli tarifeden birini seçebilir.” 2.bendinin” 21 inci maddede belirtilen … durumlarına göre, dağıtım sistemi kullanıcısı üreticilere üretim faaliyetleri için dağıtım bedeli, güç bedeli ve gerekmesi halinde güç aşım bedelinin yanısıra bu maddenin üçüncü ve dördüncü fıkralarında belirtilen koşullar çerçevesinde reaktif enerji bedeli de uygulanır.” 3.bendinin “Dağıtım sistemine bağlı tüm üreticiler sisteme enerji verirken aynı zamanda reaktif enerji vermesi durumunda bu reaktif enerji faturalamada dikkate alınmaz.” 4.bendinin ” Üreticiler sisteme aktif enerji verirken aynı zamanda sistemden reaktif enerji çekiyorsa (…) reaktif enerji tarifesi uygulanır. ”düzenlemelerinin bulunduğu görülmüştür.
… Kurumunun 5999-3 sayılı … Kararına istinaden 31.12.2015 tarihli ve 29579 sayılı …Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Dağıtım Lisansı Sahibi Tüzel Kişiler ve Görevli Tedarik Şirketlerinin Tarife Uygulamalarına İlişkin Usul ve Esasların “Amaç, kapsam, dayanak ve tanımlar” başlıklı 1.maddesinin “Bu Usul ve Esasların amacı, dağıtım lisansı sahibi tüzel kişiler ve görevli tedarik şirketlerinin tarife uygulamalarına ilişkin usul ve esasların belirlenmesidir. Bu Usul ve Esaslar …, … Tarifeler Yönetmeliği ve diğer ikincil mevzuata dayanılarak hazırlanmıştır. Bu Usul ve Esaslarda geçmekle birlikte tanımlanmamış diğer kavramlar ilgili mevzuattaki anlam ve kapsama sahiptir” düzenlemesini “Uygulanacak tarifeler” başlıklı 2. Maddesinin “Bu Usul ve Esaslarda sayılan abone grupları itibarıyla; dağıtım sistemi kullanıcısı tüketiciler ve üreticiler ile görevli tedarik şirketinden düzenlemeye tabi tarifeler üzerinden enerji alan tüketicilere … durumları da dikkate alınarak ait olduğu yıla ait tarife çizelgelerindeki ilgili bileşenler için …, …, kVarh bazında veya abone, fatura ya da okuma başına … onaylı tarifeler uygulanır” düzenlemesini “Abone gruplarının tanımı ve tespiti” başlıklı 3/6 maddesinin ise ; “lisanslı üreticilerin kendi ihtiyaçlarına ilişkin elektrik enerjisi tüketimleri (…) bu abone grubu kapsamındadır. Bu üreticiler elektrik enerjisi ihtiyaçları için tüketici konumundaki üreticiler olup, tüketicilere ilişkin ilgili hükümler uygulanır. Lisanssız üreticiler ise tüketimlerine ilişkin olarak kendi abone gruplarına dahil edilir.” düzenlemelerini içerdiği 10. Maddesinde ” dağıtım sisteminin kullanıma ilişkin bedellerin, dağıtım sistemine bağlı kullanıcılara uygulanacağı , dağıtım sisteminin kullanımına ilişkin bedeller, dağıtım hizmetinin sunulması sırasında oluşan maliyetlerden mevzuat kapsamında uygun görülenler dikkate alınarak hesaplanan bedellerdir ve dağıtım sistemi kullanıcıları için en az birinin uygulandığı aşağıdaki bedellerden oluştuğu, dağıtım bedelinin tek veya çift terimli tarife sınıfına tabi abonelerden dağıtım sisteminden çekilen elektrik enerjisi miktarı üzerinden ve üretim faaliyetleri kapsamında üreticilerin dağıtım sistemine verdiği enerji miktarı üzerinden alınan … birim bedeli olduğu” düzenlemelerinin bulunduğu görülmüştür.
Dosya tarafların ticari defter ve kayıtları üzerinde bilirkişi incelemesi yaptırılmış alınan raporda “… Davacı … İnş. Turz. Gıda Tekstil Bilg. Basın Yay. ve Eğitim San. Tic. Ltd.Şti nin davalı … … A.Ş.” nin … sözleşme numaralı, … tesisat numaralı elektrik abonesi olduğu, Davacıya ait güneş enerji santralinde üretilen ihtiyaç fazlası elektrik enerjisinin davalı …’a ait dağıtım şebekesine verildiği, 6446 sayılı Kanun 17. maddesinin 4. fıkrasında faaliyete ilişkin tüm maliyet ve hizmet bedellerini içeren … onaylı tarifelerin hüküm ve şartları, bu tarifelere tabi olan tüm gerçek ve tüzel kişileri bağlayacağının hüküm altına alındığı, …’nun onaylanan … kararları uyarınca davalı … tarafından davacı şirketin tabi olduğu tarifeye göre dağıtım sistemi kullanım fatura bedellerinin düzenlendiği, Taraflar arasında düzenlenen tip Sözleşmede davalı tarafından davacının yükümlülüğünü arttıracak, genel işlem koşullarına, dürüstlük kurallarına aykırı olacak şekilde dağıtım/katılım birim fiyatlarının miktarının belirlenmediği, taraflar arasındaki ihtilafa konu lisanslı ve lisansız üreticiler arasındaki sistem kullanım/dağıtım birim fiyatlarına konu hizmet bedeli miktarının Sözleşme ile davalı … tarafından değil, …(…) onaylanan … kararları ile belirlendiği, Davalı …’ ın …” nın tüm… için belirlediği tarife bedelini esas alarak davacıya fatura düzenlediği, davacı şirket için farklı bir tarife uygulaması yapmadığı, Dosyaya sunulmuş olan 05.04.2021 tarih, … sayı ve KDV dâhil 482,34,-TLbedelli faturada … tarafından belirlenen tarifeye uygun ücretlendirme yapıldığı, Lisanslı üreticiler ile lisanssız üreticiler arasındaki fiyat farkının ve … tarafından belirlenen tarifenin hakkaniyete aykırı olup olmadığı hususunda nihai takdir Mahkemeye ait olmak üzere teknik yön esas alındığında lisanslı üreticiler ile lisanssız üreticiler arasındaki fiyat farkının ve … tarafından belirlenen tarifenin aykırı olmadığı, Bu nedenlerle davacının … tarafından… için belirlenen tarifelere göre hazırlanan dava konusu faturalara konu dağıtım sistemi kullanım bedellerini davalı …’ a ödemesi gerektiği, davacı şirketin davalı şirkete fazla ve yersiz ödeme yapmadığı ve davalıdan ödenen faturalardan dolayı alacaklı olmadığı, Davacı şirket tarafından davalı şirkete … anlaşması imzalanması sonrasında 12/2018 ile 07/2021 tarihleri arasında tahakkuk ettirilen dağıtım bedelinin 11.117,26,-TL. olduğu, davacı şirketin sisteme verdiği elektrik üretim miktarının lisanslı üretici olunması durumunda 1.336,73,-TL. olduğu, aradaki fark miktarının 9.480,53,-TL. olduğu, Tarafların ticari defter kayıtları karşılaştırıldığında dava konusu faturaların ticari defter kayıtlarında işlendiği ….” denildiği görülmüştür.
Mahkememizin 30/03/2022 tarihli …. numaralı ara kararı ile davalı tarafın yargı yolu uyuşmazlık talebinin ve 2 numaralı ara kararı ile zaman aşımı itirazlarının red edildiği görülmüştür.
DEĞERLENDİRME: Davacı tarafından taraflar arasındaki… Dağıtım Sistem Kullanım Anlaşmasına dayalı olarak davalı tarafça düzenlenen faturalarla istenen ve tahsil edilen sistem kullanım/dağıtım bedellerinin istirdatı, davalı tarafça davanın reddine karar verilmesi talep edilmiş olup;
… Yönetmeliğinin 23. maddesi uyarınca kendi ihtiyaçlarını karşılamak için üretim yapması esas olan davacının, kendi insiyatifiyle ihtiyaç fazlası olarak ürettiği elektrik nedeniyle davalıya ait dağıtım hatlarını kullanmasından dolayı kullanım/dağıtım bedellerinin … tarafından düzenlenen tarifelerle belirleneceğine ilişkin mevzuat hükümlerine atıf yapan sözleşmeyi üretici ve lisanssız üreticiler yönünden sistem kullanım/dağıtım bedellerinin farklılaşmasından sonra imzalamış bulunması, yine sözleşmenin 23. Maddesindeki (“Bu anlaşmanın yürürlük tarihinden sonraki mevzuat değişiklikleri tarafları bağlar. Bu anlaşma hükümleri mevzuat hükümlerine uymama gerekçesi olarak ileri sürülemez”) düzenleme nedeniyle elektrik piyasasını düzenlemek ve denetlemekle görevli olan …’nın düzenleyici işlem niteliğindeki kararları iptal edilmediği sürece her iki tarafı da bağlayıcı nitelikte olduğu, bu kapsamda davacılar tarafından sistem kullanım/dağıtım bedellerine ilişkin davalı tarafından düzenlenilen faturaların defterlere kaydedilmediği, iade edildiği yönünde iddia , delil ve belge sunulmadığı, davacıların ticari defterlerine faturaları borç kaydetmeleri nedeniyle fatura münderecatını kabul etmiş sayıldığı taraflar arasındaki sözleşmeler, … müzekkere cevabı, bilirkişi raporu ve tüm dosya içeriği ile anlaşılmış olmakla davacının davasının reddine karar vermek gerekmiştir.
HÜKÜM: Gerekçesi açıklandığı üzere;
Davacının davasının reddine,
492 sayılı Harçlar Kanunu uyarınca alınması gereken 179,90 TL harçtan, dava açılışında alınan 59,30 TL peşin harcın düşülmesi ile eksik alındığı anlaşılan 120,60 TL harcın davacıdan alınarak hazineye gelir kaydedilmesine,
6102 sayılı Türk Ticaret Kanununun 5/A ve 6325 sayılı Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanununun 18/A-13. maddesi uyarınca alınması gereken 1.320,00 TL arabuluculuk ücretinin davacıdan alınarak hazineye gelir kaydedilmesine,
Davacı tarafından yapılan yargılama giderlerinin üzerinde bırakılmasına, taraflarca yatırılan ve kullanılmayan gider ve delil avansının HMK’nin 333. maddesi uyarınca karar kesinleştikten sonra Hukuk Muhakemeleri Kanunu Gider Avansı Tarifesinin 5. maddesi dikkate alınarak yatıranlara iadesine,

Davalının yargılamada vekil ile temsil edildiği anlaşıldığından yürürlükte bulunan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca hesaplanan 1.000,00 TL vekalet ücretinin davacıdan alınarak davalıya verilmesine,
Dair Taraf vekillerini yüzüne karşı, kararın tebliğ tarihinden itibaren 2 hafta içinde …Bölge Adliye Mahkemesine istinaf yolu açık olmak üzere verilen karar açıkça okunup usulen anlatıldı. 24/05/2023
Katip …
¸e-imzalıdır.

Hakim …
¸e-imzalıdır.