Emsal Mahkeme Kararı Ankara 1. Fikri ve Sınaî Haklar Hukuk Mahkemesi 2018/462 E. 2022/226 K. 05.07.2022 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı henüz kesinleşmemiştir. Yararlı olması amacıyla eklenmiştir.

T.C. ANKARA 1. FİKRİ VE SINAÎ HAKLAR HUKUK MAHKEMESİ Esas-Karar No: 2018/462 Esas – 2022/226
T.C.
ANKARA
1. FİKRİ VE SINAÎ HAKLAR HUKUK MAHKEMESİ

TÜRK MİLLETİ ADINA

GEREKÇELİ KARAR
ESAS NO : 2018/462
KARAR NO : 2022/226

DAVA : Marka İle İlgili Kurum Kararının İptali, Marka Hükümsüzlüğü
DAVA TARİHİ : 31/12/2018
KARAR TARİHİ : 05/07/2022

Mahkememizde görülmekte olan marka ile ilgili kurum kararının iptali, marka hükümsüzlüğü davasının yapılan açık yargılaması sonunda,
DAVA:
Davacı vekili dava dilekçesiyle; müvekkili şirketin 1991 yılından beri “…TV” markası ile televizyon yayıncılığı yapmakta olduğunu, toplumun her kesiminde de bu marka adı ile tanındığını ve bilindiğini, “…” denildiğinde akıllara ilk gelen markanın müvekkili olduğunu, davalı ŞİRKETİN …RADYO markasının “radyo ve televizyon yayın hizmetleri” kapsamında tescili durumunda müvekkili şirkete ait tanınmış marka ve seri markalar üzerinden haksız kazanç elde edileceğini, tüketicinin davalı markasını gördüğünde müvekkili şirketin “…” esas unsurlu yeni bir hizmet/ürünü piyasaya sürdüğünü düşüneceğini ve tanıdığı bir markayı görmüş olmaktan doğan güvenle davalı yanın markasına yöneleceğini, müvekkili markasının esas unsurunun üçüncü kişiler lehine tescil edilmesi durumunda “…” ibaresinin günden güne değerini yitireceğini, jenerik bir ifadeye dönüşeceğini ve ayırt edici özelliğini yitireceğini, tüm bu hususların müvekkili markasının sulandırılmasına sebebiyet vereceğini, markalar arasında ciddi ölçüde işitsel ve görsel benzerlik bulunduğunu, müvekkili markasına ayırt edilemeyecek kadar benzer olan davalı başvurusunun kullanıcıların marka sahibi hakkında yanlış kanaatlere varmasına neden olacağını, davaya konu markanın tescil ettirilmek istenildiği sınıfın müvekkili markasının tescilli bulunduğu sınıf ve faaliyet alanı ile aynı ve ilintili hizmet sınıfı olduğunu, davalı şirketin “…” markasını tescil ve kullanmayı tercih etmesinin tesadüf olarak nitelendirilemeyeceğini ve kötüniyetli olduğunu, müvekkili ile aynı grupta iken ayrılarak …grubunda kalan … Radyo ve Yayıncılık San. ve Tic. A.Ş.‘ye …RADYO markasını kullanma izni verilmiş ise de marka devrinin hiçbir surette söz konusu olmadığını, mezkur şirkete TMSF’nin el koyma sürecinde açık olmayan bilgiler sonucunda müvekkili şirkete ait …RADYO markasının sanki el konulan …grubuna ait şirketlere aitmiş gibi bir algı yaratılarak …TV markasından ayrılıp bir şekilde adlarına tescil olunduğunu ve akabinde satıldığını, davalı şirket adına tescilli görünen “…Radyo” ibareli markanın TÜRKPATENT internet sitesinde yer alan kaydında ilgili markanın defalarca ihtiyati haciz kaydı girişi yapıldığını, tam devir talebi, sicil/başvuru kaydı düzenleme talebi, tescil belgesi düzenleme talebi v.b taleplerin bulunduğunun görüleceğini, davalı şirketin 28.12.2011 tarihinde kurulduğunu 3 Ocak 2012 tarihli resmi gazetede yayınlandığını, dolayısıyla 1998 yılından itibaren tescilli bir markanın 2011 yılında kurulmuş bir şirket açısından kazanılmış hak teşkil edemeyeceğini iddia ederek; Türk Patent ve Marka Kurumu Yeniden İnceleme ve Değerlendirme Kurulu’nun 25.10.2018 tarihli ve 2018-M-9090 sayılı kararının iptaline, karara konu 2013/89842 sayılı “…radyo ‘türkiye’nin …radyo’su” ibareli markanın dava sonuna kadar üçüncü kişilere devrinin önlenmesi konusunda ihtiyati tedbir kararı verilmesine ve süreç içinde dava konusu markanın tescilinin tamamlanmış olması halinde hükümsüzlüğüne ve sicilden terkinine karar verilmesini talep ve dava etmiştir.
CEVAP:
Davalı TÜRKPATENT vekili cevap dilekçesiyle, davalı tarafa ait markanın henüz tescil edilmediğini, davacı taraf vekilinin dilekçesinin ve dava konusu işlem ile alakalı kararın iptalini gerektirecek herhangi bir somut gerekçenin tespit edilemediğini, davalı firmanın dava konusu marka üzerinde hazanılmış hakkı bulunduğunu ve bu hakkını Kuruma itiraz aşamasında ispat ettiğini, davacı tarafın delil listesinin 6 ıncı maddesinde tarafların ticari sicil kayıtlarına, 7 inci maddesinde taraflara ait ticari deftere dayanıldığını, ancak YİDK kararının iptali talebi bakımından işbu delillere dayanılmasının hukuken mümkün olmadığını belirterek; davanın reddine karar verilmesini talep etmiştir.
Davalı şirket davaya cevap vermemiştir.
YARGILAMA:
Taraflar arasındaki uyuşmazlığın; davalı başvurusuna davacı tarafından yapılan itirazın reddiyle ilgili verilen YİDK kararının 556 sayılı KHK 8/1-b, 8/4 ve 35 maddeleri kapsamında yerinde olup olmadığı iptal şartlarının oluşup oluşmadığı ve marka tescil edilmiş ise hükümsüzlük şartlarının oluşup oluşmadığı noktalarında toplandığı anlaşılmıştır.
Davanın açılmasını müteakip tarafların dava, cevap, cevaba cevap dilekçeleri karşılıklı tebliğ olunmuş, sundukları deliller alınmış, tescil ve başvuru dosyaları ile Alâkalı ticaret sicil kayıtları getirtilmiş, dava şartları incelenmiş, ön inceleme duruşması yapılmış, taraflar sulhe teşvik olunmuş, sonuç alınamaması üzerine uyuşmazlık konuları tespit edilmiş, tahkikat icra olunmasını müteakip taraf vekillerine tahkikat ve yargılamının geneliyle ilgili son sözleri de sorulmuş; sözlü iddia ve savunmada bulunma olanağı tanınmıştır.
Türk Patent’den celbedilen işlem dosyasının tetkikinden; …RADYO YAYINCILIĞI AŞ tarafından ”…RADYO Türkiye’nin …Radyo’su” markasının “09.sınıf: 09/01 Bilimsel amaçlı ve laboratuvarda kullanım amaçlı olanlar dahil ölçme aletleri, cihazları, göstergeler ve laboratuvarlarda kullanılan malzemeler. 09/02 Ses ve görüntü kaydı, nakli veya yeniden meydana getirilmesi (reprodüksiyonu) için cihazlar (veri işlem, haberleşme ve çoğaltma amaçlı cihazlar ve bilgisayar çevre donanımları dahil) 09/03 Manyetik, optik kayıt taşıyıcılar ve bunlara kaydedilmiş bilgisayar programları ve yazılımları; bilgisayar ağları vasıtasıyla indirilebilen ve manyetik ve optik ortamlara kayıt edilebilen elektronik yayınlar; manyetik/optik okuyuculu kartlar. 09/04 Antenler, uydu antenler, yükselticiler ve bunların parçaları. 09/05 Bilet otomatları, nakit para çekme makineleri. 09/06 Makine ve cihazların elektroniğinde kullanılan elemanlar. 09/07 Birim zamandaki tüketim miktarını ölçen sayaçlar ve zaman ayarlayıcıları. 09/08 Koruyucu giysiler, koruma ve can kurtarma amaçlı donanımlar. 09/09 Gözlükler, güneş gözlükleri, lensler ve bunların kutuları, kılıfları, parçaları ve aksesuarları. 09/10 Elektrik enerjisini iletim, dönüştürme, depolama kontrol cihazları ve araçları (elektrik, elektronikte kullanılan kablolar ve güç kaynakları; piller, aküler dahil). 09/11 Ana fonksiyonu uyarı ve alarm olan cihazlar (taşıt alarmları hariç), elektrikli ziller. 09/12 Trafikte kullanım amaçlı sinyalizasyon, işaretle bildirme cihazları ve araçları. 09/13 Yangın söndürme amaçlı taşıtlar dahil yangın söndürme aletleri ve cihazları (yangın söndürme hortumları ve yangın söndürme vanaları dahil). 09/14 Radarlar, denizaltı radarları (sonarlar), gece görüşü sağlayıcı veya arttırıcı aletler ve cihazlar. 09/15 Dekoratif mıknatıslar. 16.sınıf: 16/01 Kağıt, karton (mukavva) ve bunlardan yapılmış ürünler (kırtasiye amaçlı ürünler hariç); kağıt havlular, tuvalet kağıtları, kağıt peçeteler, ambalaj ve sarma amaçlı kağıtlar, karton kutular. 16/02 Plastik malzemeden mamul ambalajlama ve sarma malzemeleri. 16/03 Matbaa ve ciltleme malzemeleri. 16/04 Basılı evraklar; basılı yayınlar, takvimler, posterler, fotoğraflar, afişler, tablolar, çıkartmalar, (pullar). 16/05 Kırtasiye, büro, eğitim-öğretim, yazım, çizim, resim ve sanatçılar için malzemeler (mobilyalar ve cihazlar hariç; kırtasiye tipi kağıt ürünler ve yapıştırıcılar dahil). 16/06 Büro makineleri. 35.sınıf: 35/01 Reklamcılık, pazarlama ve halkla ilişkiler ile ilgili hizmetler (Ticari ve reklam amaçlı sergi ve fuarların organizasyonu hizmetleri dahil). 35/02 Büro hizmetleri; sekreterlik hizmetleri, gazete aboneliği düzenleme hizmetleri, istatistiklerin derlenmesi, büro makinelerinin kiralanması hizmetleri, bilgisayar veri tabanlarındaki bilginin sistematik hale getirilmesi, telefon cevaplama hizmetleri. 35/03 İş yönetimi, idaresi ve bu konular ile ilgili danışmanlık, muhasebe ve mali müşavirlik hizmetleri, personel işe yerleştirme, işe alma, personel seçimi, personel temini hizmetleri, ithalat-ihracat acente hizmetleri. 35/04 Ticari ve sınai ürünler için eksperlik hizmetleri. 35/05 Açık artırmaların düzenlenmesi ve gerçekleştirilmesi hizmetleri. 35/06 Müşterilerin malları elverişli bir şekilde görmesi ve satın alması için (03. sınıf) Ağartma ve temizlik amaçlı maddeler. Parfümeri; kozmetik ürünleri, kişisel kullanım amaçlı koku vericiler (insan ve hayvanlar için deodorantlar dahil). Sabunlar. Diş bakımı ürünleri. (09. sınıf) Bilimsel amaçlı ve laboratuvarda kullanım amaçlı olanlar dahil ölçme aletleri, cihazları, göstergeler ve laboratuvarlarda kullanılan malzemeler. Ses ve görüntünün kaydı, nakli veya yeniden meydana getirilmesi (reprodüksiyonu) için cihazlar (veri işlem, haberleşme ve çoğaltma amaçlı cihazlar ve bilgisayar çevre donanımları dahil). Manyetik, optik kayıt taşıyıcılar ve bunlara kaydedilmiş bilgisayar programları ve yazılımları; bilgisayar ağları vasıtasıyla indirilebilen ve manyetik ve optik ortamlara kayıt edilebilen elektronik yayınlar; manyetik/optik okuyuculu kartlar. Antenler, uydu antenler, yükselticiler ve bunların parçaları. Bilet otomatları, nakit para çekme makineleri. Makine ve cihazların elektroniğinde kullanılan elemanlar. Birim zamandaki tüketim miktarını ölçen sayaçlar ve zaman ayarlayıcıları. Koruyucu giysiler, koruma ve can kurtarma amaçlı donanımlar. Gözlükler, güneş gözlükleri, lensler ve bunların kutuları, kılıfları, parçaları ve aksesuarları. Elektrik enerjisini iletim, dönüştürme, depolama kontrol cihazları ve araçları (elektrik, elektronikte kullanılan kablolar ve güç kaynakları; piller, aküler dahil). Ana fonksiyonu uyarı ve alarm olan cihazlar (taşıt alarmları hariç), elektrikli ziller. Trafikte kullanım amaçlı sinyalizasyon, işaretle bildirme cihazları ve araçları. Yangın söndürme amaçlı taşıtlar dahil yangın söndürme aletleri ve cihazları (yangın söndürme hortumları ve yangın söndürme vanaları dahil). Radarlar, denizaltı radarları (sonarlar), gece görüşü sağlayıcı veya arttırıcı aletler ve cihazlar. Dekoratif mıknatıslar. (14. sınıf) Kuyumculuk eşyaları (taklitleri dahil); altınlar, mücevherler, kıymetli taşlar ve bunlardan mamul takılar, kol düğmeleri, kravat iğneleri ve heykeller, biblolar. Saatler ve zaman ölçme cihazları (kronometreler ve parçaları, saat kordonları dahil). (15. sınıf) Müzik aletleri ve kutuları (16. sınıf) Kağıt, karton (mukavva) ve bunlardan yapılmış ürünler (kırtasiye amaçlı ürünler hariç); kağıt havlular, tuvalet kağıtları, kağıt peçeteler, ambalaj ve sarma amaçlı kağıtlar, karton kutular. Plastik malzemeden mamul ambalajlama ve sarma malzemeleri. Matbaa ve ciltleme malzemeleri. Basılı evraklar; basılı yayınlar, takvimler, posterler, fotoğraflar, afişler, tablolar, çıkartmalar, (pullar). Kırtasiye, büro, eğitim-öğretim, yazım, çizim, resim ve sanatçılar için malzemeler (mobilyalar ve cihazlar hariç; kırtasiye tipi kağıt ürünler ve yapıştırıcılar dahil). Büro makineleri. (25. sınıf) Koruyucu amaçlı olanlar hariç her türlü malzemeden yapılmış iç-dış giysiler, çoraplar. Ayak giysileri. Baş giysileri. (28. sınıf) Oyunlar ve oyuncaklar. Salonda oynanan oyunlar; harici ekran ya da monitör ile bağlanıp oynanabilen oyunlar için aletler, makineler ve cihazlar (jetonla çalışanlar dahil). Hayvanlar için oyuncaklar. Çocuk bahçeleri, parklar ve oyun parkları için oyuncaklar. Jimnastik ve spor aletleri ile malzemeleri. Suni yılbaşı ağaçları ve bunlar için süsler, suni karlar, çıngıraklar, parti ve benzeri eğlenceler için malzemeler, kağıttan parti şapkaları. mallarının bir araya getirilmesi hizmetleri (belirtilen hizmetler perakende, toptan satış mağazaları, elektronik ortamlar, katalog ve benzeri diğer yöntemler ile sağlanabilir). 38.sınıf: 38/01 Radyo ve televizyon yayın hizmetleri. 38/02 Haberleşme hizmetleri (internet servisi sağlama hizmetleri dahil.) 38/03 Haber ajansı hizmetleri. 41.sınıf: 41/01 Eğitim ve öğretim hizmetleri. 41/02 Sempozyum, konferans, kongre ve seminer düzenleme, idare hizmetleri. 41/03 Spor, kültür ve eğlence hizmetleri. 41/04 Dergi, kitap, gazete v.b.gibi yayınların basıma hazır hale getirilmesi, okuyucuya ulaştırılmasına ilişkin hizmetler (global iletişim ağları vasıtasıyla anılan hizmetlerin sağlanması da dahil). 41/05 Film, televizyon ve radyo programları yapım hizmetleri. 41/06 Haber muhabirliği hizmetleri, foto-muhabirliği hizmetleri. 41/07 Fotoğrafçılık hizmetleri. 41/08 Tercüme hizmetleri.” sınıflarını kapsayacak şekilde tescili için 05.11.2013 tarihinde başvuruda bulunulduğu, Markalar Dairesi Başkanlığı tarafından yapılan inceleme neticesinde 556 sayılı KHK’nın 7/1(b) maddesi uyarınca başvurunun kısmen reddine ve başvuru kapsamından “09. Sınıf: 09/02 Ses ve görüntü kaydı, nakli veya yeniden meydana getirilmesi (reprodüksiyonu) için cihazlar (veri işlem, haberleşme ve çoğaltma amaçlı cihazlar ve bilgisayar çevre donanımları dahil)” mallarının çaıkartılmasına, kalan mal ve hizmetler için başvurunun 12.06.2014 tarih ve 226 sayılı Resmi Marka Bülteninde ilanına karar verildiği, başvuru sahibi davalı tarafından bu karara itiraz edildiği ve başvurunun reddedilen mallar için de ilan edilmesinin istendiği, 3.10.2014 tarih ve 2014-M-14139 sayılı YİDK kararı ile itirazın kabulüne ve başvurunun “redde konu mallar için” 12.11.2014 tarihli Resmi Marka Bülteninde ilan edilmesine karar verildiği, 12.06.2014 tarih ve 226 sayılı Resmi Marka Bülteninde yapılan ilana davacı şirket tarafından …TV ibareli markalara dayanılarak iltibas, tanınmışlık ve kötüniyet iddialarıyla itiraz edildiği, muteriz şirket ile aynı grupta iken ayrılarak …grubunda kalan … Radyo ve Yayıncılık San. ve Tic. A.Ş.‘ye …RADYO markasını kullanma izni verilmiş ise de marka devrinin hiçbir surette söz konusu olmadığını, mezkur şirkete TMSF’nin el koyma sürecinde açık olmayan bilgiler sonucunda müvekkili şirkete ait …RADYO markasının sanki el konulan …grubuna ait şirketlere aitmiş gibi bir algı yaratılarak …TV markasından ayrılıp bir şekilde adlarına tescil olunduğunu ve akabinde satıldığını, bu nedenle başvuru sahibi şirketin önceki markadan kaynaklı öncelik hakkının bulunmadığını, başvuru sahibi davalı tarafından itiraza karşı görüş bildirilerek iltibas oluşmayacağının ve 95/013760 sayılı …RADYO ibareli markadan kaynaklı müktesep hakkı olduğunun, başvurunun bu markanın serisi olduğunun ileri sürüldüğü; itirazı inceleyen Markalar Dairesi Başkanlığı’nın 23.01.2015 tarih ve 2015-OE-30404 sayılı kararı ile itirazın kısmen kabulüne, başvuru kapsamından “38. sınıf: 38/02 Haberleşme hizmetleri (internet servisi sağlama hizmetleri dahil). 38/03 Haber ajansı hizmetleri. 41. sınıf: 41/01 Eğitim ve öğretim hizmetleri. 41/02 Sempozyum, konferans, kongre ve seminer düzenleme, idare hizmetleri. 41/03 Spor, kültür ve eğlence hizmetleri. 41/04 Dergi, kitap, gazete v.b. gibi yayınların basıma hazır hale getirilmesi, okuyucuya ulaştırılmasına ilişkin hizmetler (global iletişim ağları vasıtasıyla anılan hizmetlerin sağlanması da dahil). 41/05 Film, televizyon ve radyo programları yapım hizmetleri. 41/06 Haber muhabirliği hizmetleri, foto-muhabirliği hizmetleri. 41/07 Fotoğrafçılık hizmetleri. 41/08 Tercüme hizmetleri.”nin çıkartılmasına ve kalan emtialar için tescil işlemlerinin devamına karar verildiği, davacı şirket tarafından bu karara aynı gerekçelerle itiraz edilerek başvurunun tümden reddine karar verilmesinin istendiği, başvuru sahibi davalı tarafından itiraza karşı görüş bildirilerek itirazın reddinin istendiği, Türk Patent ve Marka Kurumu Yeniden İnceleme ve Değerlendirme Kurulu’nun 06.05.2019 tarih ve 2019-M-3875 sayılı kararı ile; “2013/89842 başvuru numaralı ‘…radyo ‘türkiye’nin …radyo’su’ ibareli başvurunun 12/06/2014 tarih ve 226 sayılı Resmi Marka Bülteninde ilanına yapılmış olan itirazın kısmen reddi yönündeki Markalar Dairesi Başkanlığı kararına karşı, yayına itiraz sahibi … TELEVİZYON REKLAMCILIK VE FİLMCİLİK SANAYİ VE TİCARET ANONİM ŞİRKETİ tarafından, başvurunun 180418, 174908, 172409, 173737, 173728, 169666, 172912, 174167, 170334, 208196, 208110, 99 000968, 208218, 208204, 208190, 208198, 208115, 205706, 2002 27660, 2002 27661, 2002 27663, 2006 37549, 2006 37553, 2006 37550, 2007 47613, 2007 47614 sayılı ‘…tv’, ‘showpa’, ‘klip …’, ‘huysuz …’, ‘süper …’, ‘…party’, ‘müzik …şekil’, ‘…başlıyor’, ‘…’da …’, ‘…alo polis’, ‘…büyük küçük demeden’, ‘…market’, ‘…ilk on’, ‘…spor aktüel’, ‘…spor extra’, ‘…top 10’, ‘…çok özel’, ‘…olay’, ‘…şekil’, ‘…şekil’, ‘…şekil’, ‘…plus şekil’, ‘…turk şekil’, ‘…max şekil’, ‘…spor şekil’, ‘…max şekil’ ibareli markalar ile karıştırılma ihtimali, itiraz sahibine ait olduğu ileri sürülen www…..com.tr alan adından kaynaklı haklar, itiraz sahibine ait ‘…’ markasının tanınmışlığı ve kötüniyetli başvuru iddialarına dayalı olarak başvurunun 556 s. KHK’nın 8 inci ve 35/1 maddeleri uyarınca tümden reddedilmesi talebiyle yapılan itiraz incelenmiştir. İtirazın kapsamı: Başvuru kapsamında 9, 16, 35, 38 ve 41. sınıflarda yer alan mal/hizmetler bulunmakta olup, söz konusu mal/hizmetlerden ‘SINIF 9: Ses ve görüntünün kaydı, nakli veya yeniden meydana getirilmesi (reprodüksiyonu) için cihazlar (veri işlem, haberleşme ve çoğaltma amaçlı cihazlar ve bilgisayar çevre donanımları dahil).’ DIŞINDAKİ tüm mal/hizmetler 12/06/2014 tarih ve 226 sayılı Bültende ilan edilmiştir. Söz konusu ilana karşı itiraz sahibince yapılan itiraz neticesinde ise, Markalar Dairesi Başkanlığı’nın 23/01/2015 tarih ve 2015-0E-30404 sayılı kararı ile aşağıdaki hizmetler yönünden itiraz haklı bulunmuş ve söz konusu hizmetler başvuru kapsamından çıkartılmıştır: SINIF 38: Haberleşme hizmetleri (internet servisi sağlama hizmetleri dahil). Haber ajansı hizmetleri. SINIF 41: Eğitim ve öğretim hizmetleri. Sempozyum, konferans, kongre ve seminer düzenleme, idare hizmetleri. Spor, kültür ve eğlence hizmetleri. Dergi, kitap, gazete v.b. gibi yayınların basıma hazır hale getirilmesi, okuyucuya ulaştırılmasına ilişkin hizmetler (global iletişim ağları vasıtasıyla anılan hizmetlerin sağlanması da dahil). Film, televizyon ve radyo programları yapım hizmetleri. Haber muhabirliği hizmetleri, foto-muhabirliği hizmetleri. Fotoğrafçılık hizmetleri. Tercüme hizmetleri. Dolayısıyla, Kurul’un önündeki işbu itirazın kapsamını aşağıda belirtilen mal ve hizmetler oluşturmaktadır: SINIF 9: Bilimsel amaçlı ve laboratuvarda kullanım amaçlı olanlar dahil ölçme aletleri, cihazları, göstergeler ve laboratuvarlarda kullanılan malzemeler. Manyetik, optik kayıt taşıyıcılar ve bunlara kaydedilmiş bilgisayar programları ve yazılımları; bilgisayar ağları vasıtasıyla indirilebilen ve manyetik ve optik ortamlara kayıt edilebilen elektronik yayınlar; manyetik/optik okuyuculu kartlar. Antenler, uydu antenler, yükselticiler ve bunların parçaları. Bilet otomatları, nakit para çekme makineleri. Makine ve cihazların elektroniğinde kullanılan elemanlar. Birim zamandaki tüketim miktarını ölçen sayaçlar ve zaman ayarlayıcıları. Koruyucu giysiler, koruma ve can kurtarma amaçlı donanımlar. Gözlükler, güneş gözlükleri, lensler ve bunların kutuları, kılıfları, parçaları ve aksesuarları. Elektrik enerjisini iletim, dönüştürme, depolama kontrol cihazları ve araçları (elektrik, elektronikte kullanılan kablolar ve güç kaynakları; piller, aküler dahil). Ana fonksiyonu uyarı ve alarm olan cihazlar (taşıt alarmları hariç), elektrikli ziller. Trafikte kullanım amaçlı sinyalizasyon, işaretle bildirme cihazları ve araçları. Yangın söndürme amaçlı taşıtlar dahil yangın söndürme aletleri ve cihazları (yangın söndürme hortumları ve yangın söndürme vanaları dahil). Radarlar, denizaltı radarları (sonarlar), gece görüşü sağlayıcı veya arttırıcı aletler ve cihazlar. Dekoratif mıknatıslar. SINIF 16: Kağıt, karton (mukavva) ve bunlardan yapılmış ürünler (kırtasiye amaçlı ürünler hariç); kağıt havlular, tuvalet kağıtları, kağıt peçeteler, ambalaj ve sarma amaçlı kağıtlar, karton kutular. Plastik malzemeden mamul ambalajlama ve sarma malzemeleri. Matbaa ve ciltleme malzemeleri. Basılı evraklar; basılı yayınlar, takvimler, posterler, fotoğraflar, afişler, tablolar, çıkartmalar, (pullar). Kırtasiye, büro, eğitim-öğretim, yazım, çizim, resim ve sanatçılar için malzemeler (mobilyalar ve cihazlar hariç; kırtasiye tipi kağıt ürünler ve yapıştırıcılar dahil). Büro makineleri. SINIF 35: Reklamcılık, pazarlama ve halkla ilişkiler ile ilgili hizmetler (Ticari ve reklam amaçlı sergi ve fuarların organizasyonu hizmetleri dahil). Büro hizmetleri; sekreterlik hizmetleri, gazete aboneliği düzenleme hizmetleri, istatistiklerin derlenmesi, büro makinelerinin kiralanması hizmetleri, bilgisayar veri tabanlarındaki bilginin sistematik hale getirilmesi, telefon cevaplama hizmetleri. İş yönetimi, idaresi ve bu konular ile ilgili danışmanlık, muhasebe ve mali müşavirlik hizmetleri, personel işe yerleştirme, işe alma, personel seçimi, personel temini hizmetleri, ithalat-ihracat acente hizmetleri. Ticari ve sınai ürünler için eksperlik hizmetleri. Açık artırmaların düzenlenmesi ve gerçekleştirilmesi hizmetleri. Müşterilerin malları elverişli bir şekilde görmesi ve satın alması için Ağartma ve temizlik amaçlı maddeler. Parfümeri; kozmetik ürünleri, kişisel kullanım amaçlı koku vericiler (insan ve hayvanlar için deodorantlar dahil). Sabunlar. Diş bakımı ürünleri. Bilimsel amaçlı ve laboratuvarda kullanım amaçlı olanlar dahil ölçme aletleri, cihazları, göstergeler ve laboratuvarlarda kullanılan malzemeler. Ses ve görüntünün kaydı, nakli veya yeniden meydana getirilmesi (reprodüksiyonu) için cihazlar (veri işlem, haberleşme ve çoğaltma amaçlı cihazlar ve bilgisayar çevre donanımları dahil). Manyetik, optik kayıt taşıyıcılar ve bunlara kaydedilmiş bilgisayar programları ve yazılımları; bilgisayar ağları vasıtasıyla indirilebilen ve manyetik ve optik ortamlara kayıt edilebilen elektronik yayınlar; manyetik/optik okuyuculu kartlar. Antenler, uydu antenler, yükselticiler ve bunların parçaları. Bilet otomatları, nakit para çekme makineleri. Makine ve cihazların elektroniğinde kullanılan elemanlar. Birim zamandaki tüketim miktarını ölçen sayaçlar ve zaman ayarlayıcıları. Koruyucu giysiler, koruma ve can kurtarma amaçlı donanımlar. Gözlükler, güneş gözlükleri, lensler ve bunların kutuları, kılıfları, parçaları ve aksesuarları. Elektrik enerjisini iletim, dönüştürme, depolama kontrol cihazları ve araçları (elektrik, elektronikte kullanılan kablolar ve güç kaynakları; piller, aküler dahil). Ana fonksiyonu uyarı ve alarm olan cihazlar (taşıt alarmları hariç), elektrikli ziller. Trafikte kullanım amaçlı sinyalizasyon, işaretle bildirme cihazları ve araçları. Yangın söndürme amaçlı taşıtlar dahil yangın söndürme aletleri ve cihazları (yangın söndürme hortumları ve yangın söndürme vanaları dahil). Radarlar, denizaltı radarları (sonarlar), gece görüşü sağlayıcı veya arttırıcı aletler ve cihazlar. Dekoratif mıknatıslar. Kuyumculuk eşyaları (taklitleri dahil); altınlar, mücevherler, kıymetli taşlar ve bunlardan mamul takılar, kol düğmeleri, kravat iğneleri ve heykeller, biblolar. Saatler ve zaman ölçme cihazları (kronometreler ve parçaları, saat kordonları dahil). Müzik aletleri ve kutuları Kağıt, karton (mukavva) ve bunlardan yapılmış ürünler (kırtasiye amaçlı ürünler hariç); kağıt havlular, tuvalet kağıtları, kağıt peçeteler, ambalaj ve sarma amaçlı kağıtlar, karton kutular. Plastik malzemeden mamul ambalajlama ve sarma malzemeleri. Matbaa ve ciltleme malzemeleri. Basılı evraklar; basılı yayınlar, takvimler, posterler, fotoğraflar, afişler, tablolar, çıkartmalar, (pullar). Kırtasiye, büro, eğitim-öğretim, yazım, çizim, resim ve sanatçılar için malzemeler (mobilyalar ve cihazlar hariç; kırtasiye tipi kağıt ürünler ve yapıştırıcılar dahil). Büro makineleri. Koruyucu amaçlı olanlar hariç her türlü malzemeden yapılmış iç-dış giysiler, çoraplar. Ayak giysileri. Baş giysileri. Oyunlar ve oyuncaklar. Salonda oynanan oyunlar; harici ekran ya da monitör ile bağlanıp oynanabilen oyunlar için aletler, makineler ve cihazlar (jetonla çalışanlar dahil). Hayvanlar için oyuncaklar. Çocuk bahçeleri, parklar ve oyun parkları için oyuncaklar. Jimnastik ve spor aletleri ile malzemeleri. Suni yılbaşı ağaçları ve bunlar için süsler, suni karlar, çıngıraklar, parti ve benzeri eğlenceler için malzemeler, kağıttan parti şapkaları. mallarının bir araya getirilmesi hizmetleri (belirtilen hizmetler perakende, toptan satış mağazaları, elektronik ortamlar, katalog ve benzeri diğer yöntemler ile sağlanabilir). SINIF 38: Radyo ve televizyon yayın hizmetleri. Esasa dair inceleme: 556 sayılı KHK’nın 8’inci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi , ‘Tescil edilmiş veya tescil için başvuru yapılmış bir markanın sahibi tarafından itiraz yapılması durumunda, aşağıdaki hallerde marka tescil edilemez: b) Tescil için başvurusu yapılan marka, tescil edilmiş veya tescil için daha önce başvurusu yapılmış bir marka ile aynı veya benzer ise ve tescil edilmiş veya tescil için başvurusu yapılmış bir markanın kapsadığı mal veya hizmetlerle aynı veya benzer ise, tescil edilmiş veya tescil için başvurusu yapılmış markanın halk tarafından karıştırılma ihtimali varsa ve bu karıştırılma ihtimali tescil edilmiş veya tescil için başvurusu yapılmış bir marka ile ilişkili olduğu ihtimalini de kapsıyorsa.’ hükmünü ihtiva etmektedir. 556 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 8/1-(b) maddesi hükmü anlamında karıştırılma ihtimalinden söz edebilmek için öncelikle, iki koşulun birlikte var olması gerekmektedir. Bu iki koşuldan birincisi, tescili talep edilen markanın daha önceden tescilli ya da başvurusu yapılmış bulunan itiraz gerekçesi marka (lar) ile aynı ya da benzer olması, diğeri ise uyuşmazlığa konu markaların aynı ya da benzer mal ya da hizmetleri kapsamasıdır. Yapılan incelemede, başvuru ile itiraz gerekçesi 172409, 173737, 173728, 172912, 174167 sayılı markaların bütünüyle bıraktıkları izlenim itibariyle iltibasa yol açabilecek düzeyde benzer olmadıkları görüşüne varıldığından belirtilen markalara dayalı itiraz haklı bulunmamıştır. Bununla birlikte, ‘…radyo’ ibaresini esas unsur olarak içeren başvuru ile itiraza mesnet diğer markaların bağlantı kurulması ihtimali dahil iltibasa yol açabilecek düzeyde benzer oldukları görüşüne varılmıştır. Ayrıca, itiraza konu ‘SINIF 9: Manyetik, optik kayıt taşıyıcılar ve bunlara kaydedilmiş bilgisayar programları ve yazılımları; bilgisayar ağları vasıtasıyla indirilebilen ve manyetik ve optik ortamlara kayıt edilebilen elektronik yayınlar; manyetik/optik okuyuculu kartlar. SINIF 16: Basılı evraklar; basılı yayınlar, takvimler, posterler, fotoğraflar, afişler, tablolar, çıkartmalar, (pullar). SINIF 35: Reklamcılık, pazarlama ve halkla ilişkiler ile ilgili hizmetler (Ticari ve reklam amaçlı sergi ve fuarların organizasyonu hizmetleri dahil). Büro hizmetleri; sekreterlik hizmetleri, gazete aboneliği düzenleme hizmetleri, istatistiklerin derlenmesi, büro makinelerinin kiralanması hizmetleri, bilgisayar veri tabanlarındaki bilginin sistematik hale getirilmesi, telefon cevaplama hizmetleri. İş yönetimi, idaresi ve bu konular ile ilgili danışmanlık, muhasebe ve mali müşavirlik hizmetleri, personel işe yerleştirme, işe alma, personel seçimi, personel temini hizmetleri, ithalat-ihracat acente hizmetleri. SINIF 38: Radyo ve televizyon yayın hizmetleri.’ ile aynı/aynı tür/benzer hizmetlerin itiraz gerekçesi markaların kapsamında bulunduğu tespit edilmiştir. Ancak, aynı/aynı tür/benzer bulunan hizmetlerden ‘SINIF 38: Radyo ve televizyon yayın hizmetleri.’ için başvuru sahibi adına 183106 sayı ile 1998 yılından bu yana tescilli bulunan ve halen hüküm ifade etmekte olan ‘…radyo’ ibareli markanın varlığı göz önüne alındığında, söz konusu markanın anılan hizmetler yönünden başvuru sahibi lehine kazanılmış hak teşkil ettiği görüşüne varılmıştır. Ancak, aynı/aynı tür/benzer bulunan diğer mal/hizmetler yönünden başvuru sahibinin kazanılmış hakkı bulunmadığı tespit edilmiş; markalar arasındaki benzerlik, mal/hizmetlerin aynı/aynı tür/benzer olması, bu benzerliklerin düzeyi ve itiraz sahibe ait ‘…tv’ markasının medya sektöründeki bilinirlik düzeyi gibi huşular birlikte göz önüne alındığında, söz konusu mal/hizmetler yönünden markalar arasında 556 s. KHK’nın 8/1-(b) bendi anlamında ilişkilendirilme ihtimali de dahil karıştırılma ihtimali bulunduğu kanaatine varılmıştır. Ancak, itiraza konu diğer mal/hizmetlerle aynı veya benzer mal/hizmetlerin itiraz gerekçesi markaların tescil kapsamında bulunmadığı tespit edildiğinden kalan mal/hizmetler yönünden markalar arasında karıştırılma ihtimali bulunmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte, itiraz sahibine ait ‘…tv’ ve ‘…’ ibare/logolu markaların bilinirlik düzeyi, başvuru konusu marka ile çok benzer bir tertip tarzına sahip ‘…tv’ ibareli markanın (180418) itiraz sahibi adına tescilli olması gibi hususlar göz önüne alındığında, tüketicilerin başvuru konusu marka ile itiraz sahibine ait markalar arasında bağlantı kurmasının kaçınılmaz olacağı ve başvurunun itiraza konu diğer mal/hizmetler için tescili veya bu mal/hizmetlerle ilgili olarak kullanımı halinde, ‘…tv’ ve ‘…’ ibare/logolu markaların sahip olduğu imaj ve tanıtım gücünün, herhangi bir çaba gerektirmeksizin başvuru konusu markaya devredilebileceği, bu suretle başvurunun tescili veya itiraza konu mal/hizmetler için kullanımı halinde itiraz sahibine ait markanın bilinirlik düzeyinden haksız bir yarar elde edilebileceği kanaatine varılmış ve başvuru sahibinin kazanılmış hakkı bulunduğu değerlendirilen ‘SINIF 38: Radyo ve televizyon yayın hizmetleri.’ dışındaki tüm itiraz konusu mal/hizmetler bakımından başvurunun 556 s. KHK’nın 8/4 bendi uyarınca reddi gerektiği kanaatine ulaşılmıştır. Başvuru sahibinin kazanılmış hakkı bulunması karşısında, ‘SINIF 38: Radyo ve televizyon yayın hizmetleri.’ yönünden www…..com.tr alan adı ve kötüniyetli başvuru iddialarına dayalı itirazlar da haklı bulunmamıştır. Açıklanan nedenlerle itirazın kısmen kabulü ile aşağıdaki şekilde karar vermek gerekmiştir.” gerekçesiyle İTİRAZIN KISMEN KABULÜNE ve başvurunun “SINIF 38: Radyo ve televizyon yayın hizmetleri” DIŞINDAKİ TÜM MAL VE HİZMETLER bakımından reddine karar verildiği, eldeki davanın iki aylık yasal süre içerisinde 31/12/2018 tarihinde açıldığı anlaşılmış, işin esasına girilmiştir.
Bilirkişi kurulunca düzenlenen raporda/ek raporda özetle: 2013/89842 sayılı “…RADYO ‘TÜRKİYE’NİN …RADYO’SU’” ibareli davalı marka başvurusu ile …ibareli davacı markalarının benzer olduğu; başvurunun kapsadığı “38. Sınıf: Radyo ve televizyon yayın hizmetleri” bakımından hizmet listelerinin aynı/aynı tür olduğu ve markalar arasında bu hizmetler bakımından iltibas ihtimali bulunduğu, ancak davalının, dava konusu marka başvurusu bakımından, (YİDK kararındaki verilere göre) 24.11.1995 tarihli ve 183106 sayılı ibareli önceki markasından kaynaklı müktesep hakkı bulunduğu ve 2013/89842 sayılı “…RADYO ‘TÜRKİYE’NİN …RADYO’SU’” ibareli markanın “38. Sınıf: Radyo ve televizyon yayın hizmetleri” itibariyle önceki tescilin serisi mahiyetinde bir başvuru olduğu, 24.11.1995 tarihli ve 183106 sayılı ibareli markanın TÜRKPATENT nezdindeki marka sicil dosyasının celbi halinde, işbu markanın YİDK karar tarihinde (25.10.2018) davalı şirket adına kayıtlı olmadığının tespit edilmesi durumunda ise davalının müktesep hakkından bahsedilemeyeceği ve iltibasa bağlı tescil engelinin oluşacağı, davacının …TV markası tanınmış marka olmakla birlikte, somut olayda davacı markasından haksız yararlanma, markanın itibarına ve ayırt edici karakterine zarar verme koşullarının oluşmadığı, davalı marka başvurusunun kötüniyetle yapıldığı iddiasının ispatlanamadığı, takdirin mahkemeye ait olduğu, bildirilmiştir.
Bilirkişi raporunun/ek raporun her iki tarafın iddia ve savunmasının kapsamı, taraf delilleri, marka kapsamları dikkate alınarak düzelendiği, hüküm kurmaya yeterli incelemenin yapıldığı, raporun usul ve yasaya aykırı yönünün bulunmadığı, hukuki değerlendirme nihai olarak mahkememizce yapılacağından yeniden rapor alınmasını gerektirir yön bulunmadığı anlaşılmıştır.
GEREKÇE:
Uyuşmazlık, dava konusu başvurunun kapsamında kalan mallar yönünden taraf markaları arasında benzerlik ve iltibas tehlikesinin bulunup bulunmadığı, buna bağlı olarak 556 sayılı KHK’nın 8/1-b maddesi uyarınca başvurunun reddinin gerekip gerekmediği noktasında toplanmaktadır.
“Marka tescilinde red için nispi nedenler” başlığı altında düzenlenen 556 sayılı KHK’nın 8. maddesi;
“Madde 8 – Tescil edilmiş veya tescil için başvuru yapılmış bir markanın sahibi tarafından itiraz yapılması durumunda aşağıdaki hallerde marka tescil edilemez:
a) Tescil için başvurusu yapılan marka, tescil edilmiş veya tescil için daha önce başvurusu yapılmış bir marka ile aynı ise ve aynı mal veya hizmetleri kapsıyorsa,
b) Tescil için başvurusu yapılan marka, tescil edilmiş veya tescil için daha önce başvurusu yapılmış bir marka ile aynı veya benzer ise ve tescil edilmiş veya tescil için başvurusu yapılmış bir markanın kapsadığı mal veya hizmetlerle aynı veya benzer ise, tescil edilmiş veya tescil için başvurusu yapılmış markanın halk tarafından karıştırılma ihtimali varsa ve bu karıştırılma ihtimali tescil edilmiş veya tescil için başvurusu yapılmış bir marka ile ilişkili olduğu ihtimalini de kapsıyorsa.
Marka sahibinin ticari vekili veya temsilcisi tarafından markanın kendi adına tescili için, marka sahibinin izni olmadan ve geçerli bir gerekçe gösterilmeden yapılan başvuru, marka sahibinin itirazı üzerine red edilir.
Tescilsiz bir markanın veya ticaret sırasında kullanılan bir başka işaretin sahibinin itiraz etmesi üzerine, tescili istenilen marka, aşağıdaki hallerde tescil edilmez.
a) Markanın tescili için yapılan başvuru tarihinden önce veya markanın tescili için yapılan başvuruda belirtilen rüçhan tarihinden önce bu işaret için hak elde edilmiş ise,
b)Belirtilen işaret, sahibine daha sonraki bir markanın kullanımını yasaklama hakkını veriyorsa,
Marka, tescil edilmiş veya tescil için başvurusu daha önce yapılmış bir markanın aynı veya benzeri olmakla birlikte, farklı mallar veya hizmetlerde kullanılabilir. Ancak, tescil edilmiş veya tescil için başvurusu yapılmış markanın, toplumda ulaştığı tanınmışlık düzeyi nedeniyle haksız bir yararın sağlanabileceği, markanın itibarına zarar verebileceği veya tescil için başvurusu yapılmış markanın ayırt edici karakterini zedeleyici sonuçlar doğurabileceği durumda, tescil edilmiş veya tescil için başvurusu daha önce yapılmış bir marka sahibinin itirazı üzerine, farklı mal veya hizmetlerde kullanılacak olsa bile, sonraki markanın tescil başvurusu red edilir.
Tescil için başvurusu yapılmış markanın, başkasına ait kişi ismi, fotoğrafı, telif hakkı veya herhangi bir sınai mülkiyet hakkını kapsaması halinde, hak sahibinin itirazı üzerine tescil başvurusu reddedilir.
Ortak ve garanti markalarının sona ermesinden itibaren üç yıl içinde ortak marka veya garanti markası ile aynı veya benzeri olan marka tescil başvurusu itiraz üzerine reddedilir.
Bir markanın yenilenmeme nedeniyle koruma süresinin dolmasından sonra iki yıl içerisinde aynı veya benzer markanın, aynı veya benzer mal ve hizmetler için yapılan tescil başvurusu itiraz üzerine reddedilir.” şeklindedir.
Yukarıda ayrıntısı yazılı 8/1-b maddesinde geçen düzenleme uyarınca getirilen yaptırımın iki koşulun bir arada bulunması hâlinde uygulanacağı görülmekte olup, bunlardan birincisi tescil başvurusu yapılan markanın, tescil edilmiş veya önceki tarihte başvurusu yapılmış marka ile aynı ya da benzer olması, ikincisi ise; her iki markanın da kapsadığı mal veya hizmetlerin aynı ya da benzer olmasıdır. Ancak burada 556 sayılı KHK’nın 8. maddesinin (4) numaralı fıkrasının hatırlatılması da gereklidir. Zira tescil edilmiş veya tescil için başvurusu yapılmış markanın, Türkiye’de ulaştığı tanınmışlık düzeyi nedeniyle haksız bir yararın sağlanabileceği, markanın itibarının zarar görebileceği veya ayırt edici karakterinin zedelenebileceği durumlarda, tescil edilmiş veya tescil için başvurusu daha önce yapılmış bir marka sahibinin itirazı üzerine, farklı mal veya hizmetlerde kullanılacak olsa bile, sonraki markanın tescil başvurusu ret edilebilecektir. Tanınmış marka kavramı yerleşik Yargıtay içtihatlarında “bir şahsa veya teşebbüse sıkı bir şekilde matufiyet, garanti, kalite, kuvvetli reklam, yaygın bir dağıtım sistemine bağlı, müşteri, akraba, dost, düşman ayırımı yapılmadan coğrafi sınır, kültür, yaş farkı gözetilmeksizin aynı çevredeki insanlar tarafından refleks halinde ortaya çıkan bir çağrışım olarak” ifade edilmiştir.
Ayrıca 556 sayılı KHK’nın 8. maddesinin 1. fıkrasının (b) bendinde geçen “halk tarafından karıştırılma ihtimali” konusunda genel ölçü olarak; bu işin ilgilisi veya uzmanı değil, tüketici olan halk olduğunun göz önünde tutulması gerekmektedir. Karıştırılma ihtimalinde önemli olan husus, tüketici kitlesinin bu iki işaret arasında herhangi bir şekilde herhangi bir sebeple bağlantı kurma, ilişkilendirme ihtimalidir. Buradaki “ihtimal” kelimesi özenle ve özellikle kullanılmış bir kelime olup, şekil, ses, anlam, genel görünüm, çağrışım ve bir seri içinde bulunma izlenimi bu kapsamda değerlendirilmektedir.
Bir başka anlatımla, “iltibas tehlikesi” görsel, biçimsel, anlamsal, işitsel benzerlikler, çağrıştırma, bir bütün olarak uyandırdığı toplu kanaat, malın veya hizmetin hitap ettiği alıcı grubunun toplumsal düzeyi ve durumu, markayı taşıyan malın değeri ve alıcının bu malı almaya ayırdığı zaman, markanın esas unsurları ve tamamlayıcı unsurları, karşılaştırılan işaretler arasındaki benzerlik, telaffuz, anlam veya biçimden, işaretlerin toplu olarak bıraktığı izlenimden, seri içine girmekten veya başka bir çağrışımdan kaynaklanabilir.
Bu açıklamalar ışığında somut olay incelendiğinde;
Taraf markaları tescil kapsamları ve işaretsel yönden karşılaştırıldığında;

Davalı Markası Örnek Davacı Markaları

…RADYO …T.V.
Türkiye’nin …Radyo’su S…..
(38 ve 41. sınıf) KLİP … +şekil
…PARTY
…BAŞLIYOR+şekil
…’DA …
…ALO POLİS
…MARKET
…İLK ON
…SPOR AKTÜEL
…SPOR EXTRA
…+şekil
…ÇOK ÖZEL
…TOP 10
…PLUS+şekil
…TURK+şekil
(38 ve 41. sınıf)

Tarafların emtia gruplarına bakıldığında; davalının başvurunun kapsadığı “38. Sınıf: Radyo ve televizyon yayın hizmetleri” bakımından davacı markalarının emtia aynı/aynı tür olduğu anlaşılmaktadır. Şu hâlde, SMK 6/1 maddesi yönünden tescil engellerinde aranan şartlardan biri belirtili emtialar yönünden gerçekleşmiştir.
Davalının markasının incelenmesinde; ”…RADYO Türkiye’nin …Radyo’su” ibareli davalı marka başvurusunun siyah renkte, büyük düz harflerle yazılmış …RADYO ibaresinden, bu ibarenin altında yer alan “Türkiye’nin …Radyosu” sloganından oluştuğu, …kelimesindeki O harfinin, gri çerçeve içindeki kırmızı nokta şeklinde karakterize edildiği, anlaşılmaktadır.
Davacının markalarının incelenmesinde; davacı markalarının …kelimesi etrafında türetilmiş seri markalar olduğu, özellikle …T.V. Ve ……PA markalarının yazım stili ile davalı marka başvurusu ile aynı görsel kompozisyonu haiz olduğu anlaşılmaktadır.
Markalar arasında iltibasa yol açacak derecede bir benzerlik olup olmadığının tespitinde her iki markaya konu işaretin, ayırt edici ve baskın unsurları dikkate alınarak bütünü itibariyle görsel, işitsel ve anlamsal olarak bıraktıkları izlenimin esas alınması gerekmektedir. Davacının itiraza mesnet çok sayıdaki seri markalarının asıl ve ayırt edici unsurunun “…” ibaresi olduğu, davalı markasının da “…” ibaresi ile başladığı, bu kısmın taraf markalarında öne çıktığı, bu ibareye eklenen ibarelerin 556 Sayılı KHK 8/1-b maddesi anlamında markalar arasındaki ilişkilendirme ihtimalini ortadan kaldıracak düzeyde markaya ayırt edicilik katmadığı anlaşılmaktadır.
Yargıtay Hukuk Genel Kurulu’nun 08.06.2016 gün ve E.2014/11-696, K.2016/778 sayılı kararı uyarınca iltibas değerlendirmesinin hakimlik mesleğinin gerektirdiği genel hukuki bilgi ile çözümlenmesinin mümkün olduğu hususu da gözönünde bulundurularak yapılan incelemede, taraf markalarının tüketici zihninde bıraktığı ses ve iz ile aynı etkiyi doğurduğu, tüketicilerin markanın kapsadığı emtia/hizmeti almak için ayırdıkları süre zarfında taraf markalarını ayırt edemeyecekleri, işaretlerin bu derece benzer olması nedeniyle işletmesel bağlantırılma ihtimalinin de mevcut olduğu, yine tüketiciler nezdinde davalının mezkur markayı davacının vermiş olduğu bir lisansla kullandığı düşüncesine kapılmaları ihtimalinin de yüksek olduğu, davalının dava konusu markayı çekişmeli sınıflar bakımından tescil ettirmesinin, davacının “…” ibareli ürün/hizmetler için tüketiciler ve yararlanıcılar nezdinde tesis ettiği imaj, güven ve hatırlanırlıktan haksız olarak istifade etmesi sonucunu doğuracağı, bu durumun ise, markaların aynı işletmeye ait seri markalar olduğu izlenimini yaratacağı izahtan varestedir. Davalının 24.11.1995 tarihli ve183106
sayılı ibareli markadan müktesep hak iddiası var ise de markanın aktif ve ciddi olarak kullanıldığını gösterir delil bulunmadığından müktesep hak iddiasının yerinde olmadığı anlaşılmış, davalının kötü niyetinin ortaya konulamadığı ancak iltibas ihtimalinin doğduğu anlaşılmakla davanın kabulüne karar vermek gerekmiş aşağıdaki şekilde hüküm kurulmuştur.
HÜKÜM: Gerekçesi açıklandığı üzere:
1-Davanın kabulü ile
TPMK YİDK’nın 2018-M-9090 sayılı kararın iptaline,
Davalıya ait 2013/89842 kod nolu “…RADYO Türkiye’nin …Radyo’su+Şekil” ibareli markanın tescil edildiği “Radyo ve televizyon yayın hizmetleri” mal ve hizmet sınıfları yönünden hükümsüzlüğüne ve sicilden terkinine,

2-Harçlar Yasasına göre hesaplanan 80,70-TL karar harcından peşin alınan 35,90-TL’nin mahsubu ile bakiye 44,80-TL’nin davalılardan tahsili ile hazineye irat kaydına,
3-Avukatlık Asgari Ücret Tarifesine göre hesap olunan takdiren 7.375,00-TL maktu ücreti vekâletin davalılardan alınarak davacıya verilmesine,
4-Davacının yapmış olduğu ve aşağıda dökümü gösterilen 2.442,20-TL yargılama giderinin davalılardan alınarak davacıya verilmesine,
5-Yatırılan ve kullanılmayan gider avansının, hükmün kesinleşmesini müteakip re’sen yatırana iadesine (HMK m.333),
Dair verilen karar, hazır olan taraf vekillerinin yüzüne karşı, tebliğ tarihinden itibaren 2 haftalık yasal süre içinde Bölge Adliye Mahkemesinde istinaf yolu açık olmak üzere açıkça okunup, usulen anlatıldı. 05/07/2022

MASRAF DÖKÜMÜ
İLK MASRAF : 77,00-TL
GİDER AVANSI :2.365,20-TL
TOPLAM :2.442,20-TL