Danıştay Kararı Vergi Dava Daireleri Kurulu 2013/385 E. 2014/188 K. 26.03.2014 T.

Vergi Dava Daireleri Kurulu         2013/385 E.  ,  2014/188 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
VERGİ DAVA DAİRELERİ KURULU
Esas No : 2013/385
Karar No : 2014/188

Temyiz Eden: Türkiye … Derneği
Vekili: …
Karşı Taraf: … Vergi Dairesi Müdürlüğü

İstemin Özeti: Davacı derneğin iktisadi işletmesi olan “… Mineralli Su İşletmeleri” tarafından ihtirazi kayıtla verilen Temmuz-Eylül 2011 dönemi geçici vergi beyannamesine istinaden tahakkuk eden verginin …- Liralık kısmının iptali ile ödenen tutarın iadesi istemiyle dava açılmıştır.
Davayı inceleyen … Vergi Mahkemesi … günlü ve E:…, K:… sayılı kararıyla; 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 10/1-f maddesinde, İktisadi işletmeleri hariç, Türkiye … Derneğine makbuz karşılığı yapılan nakdi bağış veya yardımların tamamının kurumlar vergisi matrahının tespitinde; kurumlar vergisi beyannamesi üzerinde ayrıca gösterilmek şartıyla, kurum kazancından indiriminin yapılabileceği hükmüne yer verildiği, 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 94’üncü maddesinin 6/b-i bendinde; “Kamu idare ve müesseseleri, iktisadi kamu müesseseleri, sair kurumlar, ticaret şirketleri, iş ortaklıkları, dernekler, vakıflar, dernek ve vakıfların iktisadi işletmeleri, kooperatifler, yatırım fonu yönetenler, gerçek gelirlerini beyan etmeye mecbur olan ticaret ve serbest meslek erbabı, zirai kazançlarını bilanço veya zırai işletme hesabı esasına göre tespit eden çiftçiler aşağıdaki bentlerde sayılan ödemeleri (avans olarak ödenenler dahil) nakden veya hesaben yaptıkları sırada, istihkak sahiplerinin gelir vergilerine mahsuben tevkifat yapmaya mecburdurlar… i) Tam mükellef kurumlar tarafından; tam mükellef gerçek kişilere, gelir ve kurumlar vergisi mükellefi olmayanlara ve bu vergilerden muaf olanlara dağıtılan, 75 inci maddenin ikinci fıkrasının (1), (2) ve (3) numaralı bentlerinde yazılı kâr paylarından (kârın sermayeye eklenmesi kar dağıtımı sayılmaz.)” hükmüne yer verildiği, Türkiye … Derneği Tüzüğü’nün, Kızılay’ın Görevleri Başlıklı, 7/8’inci maddesinde, amacına ulaşmak için; gelir getirici iktisadi işletme ve tesisler kurmak, işletmek veya işlettirmek …’ın görevleri arasında sayıldığı, aynı tüzüğün Kızılay’ın Gelirleri Başlıklı 57/ı’inci maddesinde, Türk Kızılayı tarafından veya Türk …nın amaç ve faaliyetlerine katkı sağlayacak işletmeler ile kurulacak ortaklıklar, şirketler, eğitim kurumları, lokaller ve iktisadi işletmelerden sağlanacak gelirlerin …’ın gelirleri arasında sayıldığı, davacı … Derneğinin iktisadi işletmesi olan … Mineralli Su İşletmeleri tarafından Derneğe yapılan …- Lira tutarındaki bağışın ilgili dönem kurum geçici vergisi matrahından indirilmesi gerektiği yolunda ihtirazi kayıtla verilen geçici vergi beyannamesine istinaden yapılan tahakkukun …-Liralık kısmının iptali ve ödenen verginin iadesi istemiyle bakılan davanın açıldığı, 5520 sayılı Kanunun 10/1-f maddesi dikkate alındığında, davacı derneğin iktisadi işletmesi … Mineralli Su İşletmelerinin kurumlar vergisi mükellefi olması nedeniyle davacı derneğe yaptığı bağışın kurum kazancından indirilebilir mahiyette görüldüğü, ancak, yukarıda yer verilen diğer mevzuat hükümleri ile birlikte değerlendirildiğinde, kuruluş amacı … Derneğine gelir sağlamak olan ve bu kapsamda elde ettiği kazancı Derneğe aktarırken, 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 94’üncü maddesinin 6/b-i numaralı bendi uyarınca tevkifat yapmak zorunda olan … Mineralli Su İşletmelerinin, … Derneğine bağış yapmasının olayın özelliğine göre kabul edilebilir bir durum olmadığı, dolayısıyla Derneğe bağlı iktisadi işletmeleri diğer kurumlar vergisi mükelleflerinden bağışık tutmak gerektiği, 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 10/1-f maddesinde yer alan düzenlemenin, Derneğin mali yapısının güçlendirilmesi amacını taşıdığı ve bu meyanda buna katkıda bulunan kurumlar vergisi mükelleflerine vergisel avantaj getirdiği, bu nedenle, … Mineralli Su İşletmeleri tarafından ihtirazi kayıtla verilen kurum geçici vergisi beyannamesine istinaden yapılan tahakkukta hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle davayı reddetmiştir.
Davacının temyiz istemini inceleyen Danıştay Dördüncü Dairesi, 18.12.2012 günlü ve E:2012/6710, K:2012/8875 sayılı kararıyla; 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 3.7.2009 tarihinde yürürlüğe giren 10/1-f maddesinde; “İktisadi işletmeleri hariç, Türkiye … Derneğine makbuz karşılığı yapılan nakdi bağış veya yardımların tamamının kurumlar vergisi matrahının tespitinde, kurumlar vergisi beyannamesi üzerinde ayrıca gösterilmek şartıyla kurum kazancından indirimi yapılabilir” hükmünün yer aldığı, anılan Kanun maddesinin gerekçesinde de; Türkiye … Derneğine makbuz mukabili yapılan bağış ve yardımların tamamının, kurumlar vergisi beyannamesi üzerinde gösterilmek şartıyla kurum kazancından indirilebilmesinin sağlanmasının amaçlandığı, anılan derneğin iktisadi işletmelerine yapılan bağış ve yardımların ise bu kapsamda değerlendirilemeyeceğinin belirtildiği, 4 sayılı Kurumlar Vergisi Genel Tebliğinin 1’inci maddesinde ise; 5904 sayılı Kanunla Kurumlar Vergisi Kanununun 10’uncu maddesinin 1’inci fıkrasına eklenen ve 3.7.2009 tarihinden itibaren yürürlüğe giren (f) bendi ile kurumlar vergisi mükellefleri tarafından Türkiye Kızılay Derneğine yapılan nakdi bağış veya yardımların tamamının Kanunun yürürlük tarihinden itibaren kurumlar vergisi beyannamesi üzerinde gösterilmek şartıyla kurum kazancından indirileceğinin belirtildiği, … Derneğinin iktisadi işletmesi olan … Mineralli Su İşletmeleri’nin kurumlar vergisi mükellefi olduğunun tartışmasız olduğu, Türkiye … Derneğine yapmış olduğu nakdi bağışın beyannamede gösterilmek suretiyle kurum kazancından indiriminin yapılmasına yasal bir engel olmadığı gibi Kanun maddesinin gerekçesinde de; “Derneğin iktisadi işletmeleri hariç” ibaresinin iktisadi işletmelere yapılan bağışların kurum kazancından indirilemeyeceğine ilişkin olduğunun açıklandığı, bu durumda, … Derneğinin iktisadi işletmesi olan … Mineralli Su İşletmeleri tarafından … Derneğine yapılan nakdi bağış tutarının kurum kazancından indirilmesi gerektiği yolundaki ihtirazi kaydın kabul edilmeyerek tahakkuk ettirilen vergide hukuka uygunluk bulunmadığı gerekçesiyle kararı bozmuştur.
Bozma kararına uymayan … Vergi Mahkemesi, … günlü ve E:…, K:… sayılı kararıyla; aynı hukuksal nedenler ve gerekçeyle ilk kararında ısrar etmiştir.
Israr kararı davacı tarafından temyiz edilmiş ve tüm kurumlar vergisi mükelleflerinin Türkiye … Derneğine yaptıkları nakdi bağış ve yardımların tamamının kurumlar vergisi matrahından indirilebileceği, iktisadi işletmelerinin de kurumlar vergisi mükellefi olması nedeniyle bu indirim hakkından yararlandırılması gerektiği ileri sürülerek bozulması istenmiştir.

Savunmanın Özeti: Temyiz isteminin reddi gerektiği savunulmuştur.

Danıştay Tetkik Hakimi: …
Düşüncesi:Temyiz dilekçesinde ileri sürülen iddialar, ısrar kararının dayandığı hukuksal nedenler ve gerekçe karşısında, kararın bozulmasını sağlayacak nitelikte bulunmadığından, istemin reddi gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Hüküm veren Danıştay Vergi Dava Daireleri Kurulunca, dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
Davacı derneğin iktisadi işletmesi olan “… Mineralli Su İşletmeleri” tarafından ihtirazi kayıtla verilen Temmuz-Eylül 2011 dönemi geçici vergi beyannamesine istinaden tahakkuk eden verginin …- Liralık kısmının iptali ile ödenen tutarın iadesi istemiyle açılan davayı reddeden vergi mahkemesi ısrar kararı temyiz edilmiştir.
5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 3.7.2009 tarihinde yürürlüğe giren 10/1-f maddesinde; iktisadi işletmeleri hariç, Türkiye … Derneğine makbuz karşılığı yapılan nakdi bağış veya yardımların tamamının kurumlar vergisi matrahının tespitinde, kurumlar vergisi beyannamesi üzerinde ayrıca gösterilmek şartıyla kurum kazancından indiriminin yapılabileceği hükmü yer almıştır.
Anılan Kanun maddesinin gerekçesinde ise, Türkiye … Derneğine makbuz mukabili yapılan bağış ve yardımların tamamının, kurumlar vergisi beyannamesi üzerinde gösterilmek şartıyla kurum kazancından indirilebilmesinin sağlanmasının amaçlandığı, anılan derneğin iktisadi işletmelerine yapılan bağış ve yardımların ise bu kapsamda değerlendirilemeyeceği belirtilmiştir.
4 Seri No’lu Kurumlar Vergisi Genel Tebliğinin 1’inci maddesinde de; 5904 sayılı Kanunla Kurumlar Vergisi Kanununun 10’uncu maddesinin birinci fıkrasına eklenen ve 3.7.2009 tarihinden itibaren yürürlüğe giren (f) bendi ile kurumlar vergisi mükellefleri tarafından Türkiye Kızılay Derneğine yapılan nakdi bağış veya yardımların tamamının Kanunun yürürlük tarihinden itibaren kurumlar vergisi beyannamesi üzerinde gösterilmek şartıyla kurum kazancından indirileceği belirtilmiştir.
Uyuşmazlıkta, … Derneğinin iktisadi işletmesi olan … Mineralli Su İşletmeleri kurumlar vergisi mükellefidir. Anılan iktisadi işletmenin Türkiye … Derneğine yapmış olduğu nakdi bağışın beyannamede gösterilmek suretiyle kurum kazancından indiriminin yapılmasına yasal bir engel olmadığı gibi Kanun maddesinin gerekçesinde de; “Derneğin iktisadi işletmeleri hariç” ibaresinin iktisadi işletmelere yapılan bağışların kurum kazancından indirilemeyeceğine ilişkin olduğu açıklanmıştır.
Bu durumda, … Derneğinin iktisadi işletmesi olan … Mineralli Su İşletmeleri tarafından … Derneğine yapılan nakdi bağış tutarının kurum kazancından indirilmesi gerektiği yolundaki ihtirazi kaydın kabul edilmeyerek tahakkuk ettirilen vergide hukuka uyarlık bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle, … Vergi Mahkemesinin … günlü ve E:…, K:… sayılı ısrar kararının bozulmasına, yeniden verilecek kararda karşılanacağından yargılama giderleri hakkında hüküm kurulmasına gerek bulunmadığına, 26.3.2014 gününde oyçokluğu ile karar verildi.

X – KARSI OY

Temyiz dilekçesinde ileri sürülen iddialar, dayandığı hukuksal nedenler ve gerekçe karşısında yerinde ve vergi mahkemesi kararının bozulmasını gerektirecek nitelikte bulunmadığından, istemin reddi gerektiği oyu ile karara katılmıyoruz.