Vergi Dava Daireleri Kurulu 1993/88 E. , 1994/89 K.
Daire : VERGİ DAVA DAİRELERİ KURULU
Karar Yılı : 1994
Karar No : 89
Esas Yılı : 1993
Esas No : 88
Karar Tarihi : 28/01/994
1- EMLAK VERGİSİNDE ZAMANAŞIMININ BEYANNAME VERİLMEDİĞİNİN İDARECE ÖĞRENİLDİĞİ GÜNÜ İZLEYEN YILIN BAŞINDAN BAŞLAYACAĞI,
2- 1319 SAYILI KANUNUN GEÇİCİ 16.MADDESİNE GÖRE 1980-1985 YILLARI ARASINDA BEYANNAMESİ VERİLMEMİŞ TAŞINMAZLAR İÇİN 2942 SAYILI KAMULAŞTIRMA KANUNUNUN 40.MADDESİNİN DEĞİL, 1986 ASGARI BİRİM DEĞERLERİN UYGULANACAĞI ,
3- TASARRUFU KISITLANAN ARSANIN VERGİSİNİN ONDA DOKUZUNUN ERTELENMİŞ SAYILACAĞI, DOLAYISIYLA VE KISMA AĞIR KUSUR CEZASI VE GECİKME ZAMMI UYGULANAMAYACAĞI HK.
1987 yılında duyurulan 1/5000 ölçekli nazım imar planı ile yükümlülere ait parsel, …, …Vadisi Konut ve Çevre Geliştirme Projesi kapsamında kalmış ve 1991 yılında kamulaştırılmıştır.
1980, 1983, 1986, ve 1990 genel beyan dönemlerinde anılan parsel için Emlak Vergisi beyannamesinin verilmediği saptanmış ve bu dönemler için 2942 sayılı Kamulaştırma Kanununun 39.maddesine göre ağır kusur cezalı Emlak Vergisi salınarak, vergi, ceza ve gecikme zamları, kamulaştırma bedelinden tahsil edilmiştir.
Yükümlülerin tarhiyatın 1985 yılına kadar olan kısmının zamanaşımına uğradığı, 1987 yılından başlayarak kısıtlılık hali söz konusu iken hesaplanan verginin onda dokuzu için ceza ve gecikme zammı alınmasının yasaya aykırı olduğu savıyla yaptıklar düzeltme ve şikayet başvurusunun reddi yolundaki işleme karşı Danıştay’da dava açılmıştır.
Davayı inceleyen Danıştay Dokuzuncu Dairesi K:1993/494 sayılı Kararında;
1319 sayılı Emlak Vergisi Kanununun 40.maddesinde, Emlak Vergisinde zamanaşımının beyanname verilmediğinin idarece öğrenildiği günü izleyen yılın başından başlamasının öngörüldüğü ve olayda … Belediyesi beyanname verilmediğini vergi ilişiğinin kesilmesini isteyen yazı ile öğrendiğinden, tarhiyatta zamanaşımı bulunmadığı, 2942 sayılı Kamulaştırma Kanununun 39.maddesinde, kesinleşen kamulaştırma bedelinin beyannamesi verilmemiş dönemlere ilişkin vergi değeri yerine geçmesi belirtilmiş ise de, 1319 sayılı Yasaya 3239 sayılı Yasayla eklenen Geçici 16.maddenin (b) bendinde, 1980-1985 dönemlerine ilişkin olup, beyannamesi verilmemiş ve idarece de tarh işlemi sonuçlandırılmamış arazi hakkında 1986 yılındaki asgari birim değerlerin uygulanmasının öngörüldüğü ve bu kuralın 2942 sayılı Yasadan sonra yürürlüğe girdiği, dolayısıyla 1980-1985 dönemleri için 1319 sayılı Yasanın Geçici 16.maddesi yerine 2942 sayılı Yasanın 39.maddesine dayanılarak vergi salınmasının yasaya aykırı olduğu, 1987 yılında tasarrufu kısıtlanan arsanın vergisinin onda dokuzunun, 1319 sayılı Yasanın 30.maddesine göre ertelenmiş sayılarak kamulaştırma halinde zamanaşımına uğramamış olmak koşuluyla ödenmesi gereken hale geleceği gözönüne alındığında, vergisin onda dokuzluk kısmına ağır kusur cezası ve gecikme zammı uygulanmasında yasaya uygunluk bulunmadığı, gerekçesiyle davayı kısmen kabul etmiş istemin reddine ilişkin … Belediye Başkanlığı işleminin, 1980-1985 dönemleri için 1319 sayılı Yasanın Geçici 16.maddesi uyarınca hesaplanacak vergiyi aşan kısmı ile 1987-1991 dönemleri Emlak Vergilerine ilişkin ceza ve gecikme zamlarının verginin onda dokuzuna karşılık olan kısmını iptal etmiştir.
Davalı idare, yükümlüler tarafından 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanununun 9 ve 19.maddeleri ile Tasarrufu Kısıtlanan Bina, Arsa ve Arazi Hakkında Yönetmelik hükümlerine göre, taşınmazın tasarrufunun kısıtlandığı bildirilmediğinden, 1319 sayılı Yasanın 30.maddesindeki, tasarrufu kısıtlanan arazinin vergisinin onda dokuzunun ertelenmesi yolundaki kuraldan yararlanılamayacağı, bu kısma ilişkin vergi ve cezanın kaldırılmasında yasaya uygunluk bulunmadığını ileri sürmüştür.
1319 sayılı Yasanın 30.maddesinde, taşınmazların tasarrufunun kısıtlanması halinde kısıtlılık süresince Emlak Vergisinin onda birinin alınması, onda dokuzunun ise ertelenmesi kurala bağlanmış, yapılan kısıtlamanın süresi, belgelendirilmesi ve kısıtlama koyan kamu organlarının görev ve sorumluluklarının yönetmelikle düzenlenmesi öngörülmüştür.
Yasanın tanıdığı yetkiye dayanılarak yapılan ve 17.11.1986 gün ve 19284 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Tasarrufu Kısıtlanan Bina, Arsa ve Arazi Hakkında Yönetmeliğin 5.maddesinde, belediyelere Yönetmeliğin yayımı gününden başlayarak iki ay içinde tasarrufu kısıtlanan yerlerle
ilgili olarak, Emlak Vergisini tarha yetkili olan daireye bilgi verme zorunluluğu getirilmiştir. Yönetmeliğin 2.maddesinde ise belediyelere getirilen bu bildirim zorunluluğuna uyulmayan durumlarda ilgililerin de kısıtlılık durumunu gösteren belgeyi sunarak kısıtlılık hükümlerinden yararlanmaları kabul edilmiştir.
Bu düzenlemelerden, kısıtlılık hükümlerinden yararlanabilmek için taşınmaz maliklerin yazılı veya sözlü başvurularının aranmadığı anlaşılmaktadır. Tersine, tasarrufu kısıtlanan taşınmazları vergiyi tarha yetkili idareye bildirme görevi belediyelere yüklenmiştir. Olayda, gerek bildirme yükümlülüğü ve gerekse vergiyi tarh ve tahsil yetkisi … Belediye Başkanlığına aittir.
Bu nedenle kısıtlılık hükümlerinin uygulanamayacağı yolundaki savın kabulüne olanak yoktur. İleri sürülen diğer temyiz savları da temyiz başvurusunun kabulünü gerektirecek durumda görülmemiştir.
Bu nedenle, Danıştay Dokuzuncu Dairesinin Kararına karşı yapılan temyiz başvurusunun reddine karar verildi.