Danıştay Kararı İdari Dava Daireleri Kurulu 2022/70 E. 2023/9 K. 20.03.2023 T.

DANIŞTAY İDARİ DAVA DAİRELERİ KURULU         2022/70 E.  ,  2023/9 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
İDARİ DAVA DAİRELERİ KURULU
Esas No : 2022/70
Karar No : 2023/9

BÖLGE İDARE MAHKEMESİ KARARLARI ARASINDAKİ AYKIRILIĞIN GİDERİLMESİ İSTEMİ HAKKINDA KARAR
Erzurum Bölge İdare Mahkemesi Başkanlar Kurulunun 01/11/2022 tarih ve E:2022/33, K:2022/36 sayılı kararıyla;
Ahmet Tunç tarafından, Erzurum Bölge İdare Mahkemesi 1. İdari Dava Dairesinin 20/05/2021 tarih ve E:2021/1159, K:2021/1097 sayılı kararı ile Gaziantep Bölge İdare Mahkemesi 1. İdari Dava Dairesinin 31/05/2021 tarih ve E:2020/692, K:2021/443 sayılı, 04/06/2021 tarih ve E:2020/570, K:2021/454 sayılı kararları ve Konya Bölge İdare Mahkemesi 1. İdari Dava Dairesinin 27/11/2018 tarih ve E:2018/1462, K:2018/1667 sayılı kararı arasındaki aykırılığın giderilmesinin istenmesi nedeniyle,
Konya Bölge İdare Mahkemesi 1. İdari Dava Dairesi kararına konu olay, Erzurum ve Gaziantep Bölge İdare Mahkemeleri Dava Daireleri kararlarına konu olaylarla “benzer olay” olarak değerlendirilmediğinden dışarıda bırakıldıktan sonra, aykırılığın, davanın reddine ilişkin Erzurum Bölge İdare Mahkemesi 1. İdari Dava Dairesinin 20/05/2021 tarih ve E:2021/1159, K:2021/1097 sayılı kararı doğrultusunda giderilmesi gerektiği görüşüyle, 2576 sayılı Bölge İdare Mahkemeleri, İdare Mahkemeleri ve Vergi Mahkemelerinin Kuruluşu ve Görevleri Hakkında Kanun’un 3/C maddesinin 5. fıkrası uyarınca karar verilmesi için dosyanın Danıştay’a gönderilmesi üzerine,
Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunca, Tetkik Hâkimi …’ün açıklamaları dinlendikten sonra konu ile ilgili kararlar ve yasal düzenlemeler incelenerek gereği görüşüldü:
2576 sayılı Bölge İdare Mahkemeleri, İdare Mahkemeleri ve Vergi Mahkemelerinin Kuruluşu ve Görevleri Hakkında Kanun’a 18/06/2014 tarih ve 6545 sayılı Kanun ile eklenen 3/C maddesinin 4. fıkrasının (c) bendinde, “Benzer olaylarda, bölge idare mahkemesi dairelerince verilen kesin nitelikteki kararlar arasında veya farklı bölge idare mahkemeleri dairelerince verilen kesin nitelikteki kararlar arasında aykırılık veya uyuşmazlık bulunması hâlinde; resen veya ilgili bölge idare mahkemesi dairelerinin ya da istinaf yoluna başvurma hakkı bulunanların bu aykırılığın veya uyuşmazlığın giderilmesini gerekçeli olarak istemeleri üzerine, istemin uygun görülmesi hâlinde kendi görüşlerini de ekleyerek Danıştaydan bu konuda karar verilmesini istemek” bölge idare mahkemesi başkanlar kurulunun görevleri arasında sayılmış; 17/10/2019 tarih ve 7188 sayılı Kanun’un 7. maddesi ile değişik 5. fıkrasında ise, dördüncü fıkranın (c) bendine göre yapılacak istemlerin, konusuna göre İdari veya Vergi Dava Daireleri Kuruluna iletileceği; ilgili dava daireleri kurulunca üç ay içinde karar verileceği; aykırılık veya uyuşmazlığın giderilmesine ilişkin olarak bu fıkra uyarınca verilen kararların kesin olduğu kurala bağlanmıştır.
Anılan maddenin gerekçesinde de, bölge idare mahkemesi dairelerinin benzer konularda birbiriyle çelişen kararlar vermesini önlemek amacıyla bu tür kararların Danıştay Başkanlığına gönderilmesinin sağlanması konusunda bölge idare mahkemesi başkanlar kurulunun görevlendirildiği belirtilmiştir.

Bu kapsamda, yukarıda yer verilen Kanun metni ve gerekçesi bir bütün olarak değerlendirildiğinde, aykırılığın giderilmesi müessesesinden beklenen amacın, benzer olaylarda, aynı veya farklı bölge idare mahkemeleri dairelerince verilen kesin nitelikteki kararlar arasında süregelen aykırılıkların giderilmesi suretiyle kararlardaki hukukî istikrarın sağlanması olduğu anlaşılmaktadır.
İncelemeye konu başvuruda giderilmesi istenen aykırılığın, Erzurum Bölge İdare Mahkemesi 1. İdari Dava Dairesi ile Gaziantep Bölge İdare Mahkemesi 1. İdari Dava Dairesi kararları arasında ortaya çıktığı, söz konusu aykırılığın, ilçe milli eğitim müdürü olarak görev yapan davacıların, takdir yetkisine dayalı olarak, davalı idare tarafından farklı zamanlarda yapılan tekil işlemler ile bu görevlerinden alınarak öğretmen olarak atanmaları hususundan kaynaklandığı ileri sürülmektedir.
Kamu görevlisi olan kişiler, bu statünün kendilerine sağladığı birtakım ayrıcalık ve avantajlara sahip olmanın yanısıra bazı külfet ve sorumluluklara da katlanmalıdır.
657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 76. maddesinde kurumların, görev ve unvan eşitliği gözetmeden kazanılmış hak aylık dereceleriyle memurları bulundukları kadro derecelerine eşit veya 68. maddedeki esaslar çerçevesinde daha üst, kurum içinde aynı veya başka yerlerdeki diğer kadrolara naklen atayabilecekleri belirtilmiştir.
Anılan Kanun hükmüyle; idarelere kamu görevlilerinin görev ve unvan eşitliği gözetmeden naklen atanmaları konusunda takdir yetkisi tanınmakta ve bu yetkinin sınırlarını, kamu yararı ve hizmet gerekleri oluşturmaktadır.
Aykırılığın giderilmesi istemine konu kararlarda davacıların unvan ve görev yeri değişiklikleri nihayetinde idareye tanınan takdir yetkisinin kullanımı sonucunda tesis edilen işlemler olsa da davacılar hakkındaki işlemlerin nedenleri, dosyalarındaki bilgiler ve değerlendirmeler her uyuşmazlıkta birbirinden farklı olduğundan idarenin takdir yetkisinin denetimi yapılırken her davacının durumunun ayrı bir inceleme ve değerlendirmeye tabi tutulması gerekmekte ve her dosya kendine özgü bir nitelik taşımaktadır.

Bu itibarla, aralarında aykırılık olduğu öne sürülen kararlara konu olan unvan ve görev yeri değişikliği işlemlerinin sebep unsurunun her davacı açısından ayrı ayrı irdelenip, değerlendirilmesi gerektiğinden ve bu işlemlerin sebebine dair olgular, dayanaklar ve gerekçeler birbirinden farklı olduğu anlaşıldığından, aynı gerekçeye dayanmayan naklen atama işlemlerini konu edinen uyuşmazlıkların, belirli bir ilke ve esasa bağlanmasına olanak bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenle, 2576 sayılı Kanun’un 3/C maddesinin 4. fıkrasının (c) bendi kapsamına bulunmayan aykırılığın giderilmesi isteminin REDDİNE, kesin olarak, 20/03/2023 tarihinde oybirliği ile karar verildi.