Danıştay Kararı İdari Dava Daireleri Kurulu 2022/2504 E. 2022/3966 K. 22.12.2022 T.

DANIŞTAY İDARİ DAVA DAİRELERİ KURULU         2022/2504 E.  ,  2022/3966 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
İDARİ DAVA DAİRELERİ KURULU
Esas No : 2022/2504
Karar No : 2022/3966

TEMYİZ EDEN (DAVALI) : … Bakanlığı
VEKİLİ : Av. …

KARŞI TARAF (DAVACILAR) : 1- …
2- … Derneği
3- …
4- … Odası … Şubesi
5- … Barosu
VEKİLLERİ : Av. …

İSTEMİN KONUSU : Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunun 22/06/2020 tarih ve E:2018/3351, K:2020/1069 sayılı bozma kararına uyularak verilen Danıştay Altıncı Dairesinin 27/12/2021 tarih ve E:2021/6766, K:2021/14474 sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: 1/25.000 ölçekli Uludağ Yöresi Çevre Düzeni Planı Değişikliğinin onaylanmasına ilişkin 16/03/2004 tarih ve 1370 sayılı Çevre ve Orman Bakanlığı işleminin ve Çevre Düzeni Planlarının Yapılması Esaslarına Dair Yönetmeliğin 13. ve 17. maddelerinin iptali istenilmiştir.
Daire kararının özeti: Danıştay Altıncı Dairesinin 27/12/2021 tarih ve E:2021/6766, K:2021/14474 sayılı kararıyla;
Çevre Düzeni Planı Yapılması Esaslarına Dair Yönetmeliğin 13 ve 17. maddelerine yönelik kısmı yönünden konusuz kalan dava hakkında karar verilmesine yer olmadığı, 1/25.000 ölçekli Çevre Düzeni Planı değişikliğinin ise iptali yolunda Dairelerince verilen 28/11/2007 tarih ve E:2006/1403, K:2007/6998 sayılı kararın iptale ilişkin kısmının, Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunun 18/10/2012 tarih ve E:2008/1516, K:2012/1657 sayılı kararıyla bozulması sonrasında, 1/25.000 ölçekli Uludağ Yöresi Çevre Düzeni Plan Değişikliğinin onaylanmasına ilişkin 16/03/2004 tarih ve 1370 sayılı Çevre ve Orman Bakanlığı işlemine hasren görülen davada, Dairelerince davanın reddi yolunda verilen 05/02/2018 tarih ve E:2014/567 K:2018/882 sayılı kararın, Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunun 22/06/2020 tarih ve E:2018/3351, K:2020/1069 sayılı kararıyla bozulması üzerine, bozma kararına uyularak 1/25.000 ölçekli Uludağ Yöresi Çevre Düzeni Plan Değişikliğinin onaylanmasına ilişkin 16/03/2004 tarih ve 1370 sayılı Çevre ve Orman Bakanlığı işlemi yönünden dava dosyasının yeniden incelendiği belirtilerek;
Dairelerince mahallinde yaptırılan keşif ve bilirkişi incelemesi sonucu hazırlanan raporda esas olarak, dava konusu plan değişikliğinin üst ölçekli Bursa 2020 Yılı 1/100.000 ölçekli Çevre Düzeni Planının bu bölge için öngörülen kararlarına aykırı olduğu, söz konusu planın nesnel ve bilimsel gerekçelere ve yeterli araştırma ile veriye dayanmaksızın hazırlandığı, planda öngörülen teleferik, telesiyej ve babylift tesislerinin ekolojik etkilerinin bulunmasına karşın, bu hususun planlamada dikkate alınmadığı, bu doğrultuda dava konusu değişikliğin şehircilik ve planlama ilkelerine aykırı olduğu görüş ve tespitlerine yer verildiği,
Bu durumda, dava konusu 1/25.000 ölçekli Uludağ Yöresi Çevre Düzeni Planı Değişikliğinin imar mevzuatına, şehircilik ilkeleri ve planlama esasları ile kamu yararına aykırı olduğunu ayrıntılarıyla açıklayan ve hükme esas alınabilecek nitelikte olduğu anlaşılan bilirkişi raporunda varılan sonuçlara göre, dava konusu işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı, gerekçesiyle, dava konusu 16/03/2004 tarih ve 1370 sayılı Çevre ve Orman Bakanlığı işleminin iptaline karar verilmiştir.

TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davalı idare tarafından, Bursa İlinde çevre düzeni planına ilişkin iş ve işlemlerin Bursa Büyükşehir Belediyesi tarafından yürütüldüğü, idarelerince havza/bölge bazında Bursa’yı kapsayan onaylı herhangi bir çevre düzeni planının bulunmadığı, davanın reddi gerekirken aksi yönde verilen Daire kararının bozulması gerektiği ileri sürülmektedir.

KARŞI TARAFIN SAVUNMALARI : Davacılar tarafından, savunma verilmemiştir.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ …’IN DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile Daire kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunca, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinin 2. fıkrasında, Danıştay dava dairelerinin nihai kararlarının temyizen incelenerek bozulmasının;
“a) Görev ve yetki dışında bir işe bakılmış olması,
b) Hukuka aykırı karar verilmesi,
c) Usul hükümlerine uyulmamış olunması” sebeplerinden birinin varlığı hâlinde mümkün olduğu belirtilmiş; 4. fıkrasında, “Danıştayın ilk derece mahkemesi olarak baktığı davaların temyizen incelenmesinde bu madde ile ısrar hariç 50. madde hükümleri kıyasen uygulanır.” denilmiş; 50. maddesinin 4. fıkrasında ise, Danıştayın bozma kararına uyulduğu takdirde, bu kararın temyiz incelemesinin bozma kararına uygunlukla sınırlı olarak yapılacağı hükme bağlanmıştır.
Danıştay Altıncı Dairesinin temyize konu kararı; Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunun 22/06/2020 tarih ve E:2018/3351, K:2020/1069 sayılı bozma kararında belirtilen gerekçeler göz önüne alınarak verilmiş bir karar olduğundan, usul ve hukuka uygun bulunmakta ve bozulmasını gerektirecek bir hukuka aykırılık taşımamaktadır.

KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. Davalı idarenin temyiz isteminin REDDİNE;
2. Dava konusu 16/03/2004 tarih ve 1370 sayılı Çevre ve Orman Bakanlığı işleminin yukarıda özetlenen gerekçeyle iptaline ilişkin Danıştay Altıncı Dairesinin temyize konu 27/12/2021 tarih ve E:2021/6766, K:2021/14474 sayılı kararının ONANMASINA,
3. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen günden itibaren 15 (onbeş) gün içinde karar düzeltme yolu açık olmak üzere, 22/12/2022 tarihinde oybirliği ile karar verildi.