Danıştay Kararı İdari Dava Daireleri Kurulu 2020/2669 E. 2020/3634 K. 30.12.2020 T.

DANIŞTAY İDARİ DAVA DAİRELERİ KURULU         2020/2669 E.  ,  2020/3634 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
İDARİ DAVA DAİRELERİ KURULU
Esas No : 2020/2669
Karar No : 2020/3634

TEMYİZ EDEN (DAVACI) : …

KARŞI TARAF (DAVALI) : … Bakanlığı

İSTEMİN KONUSU : Danıştay Onuncu Dairesinin 24/12/2019 tarih ve E:2019/12090, K:2019/10838 sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: Türkiye Büyük Millet Meclisine sunulan ve 21/12/2019 tarihinde kabul edilen 2020 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanun Teklifinin, denk bütçe olarak hazırlanmadığı ve Anayasaya aykırı olduğu ileri sürülerek iptali ile yürütmesinin durdurulması ve özlük hakları dışında kalan bütçe harcamaları yönünden itiraz yoluyla Anayasa Mahkemesine gönderilmesi istenilmiştir.
Daire kararının özeti: Danıştay Onuncu Dairesinin 24/12/2019 tarih ve E:2019/12090, K:2019/10838 sayılı kararıyla;
Davanın, Türkiye Büyük Millet Meclisine sunulan ve 21/12/2019 tarihinde kabul edilen 2020 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanun Teklifinin, denk bütçe olarak hazırlanmadığı ve Anayasaya aykırı olduğu ileri sürülerek iptali ile yürütmesinin durdurulması ve özlük hakları dışında kalan bütçe harcamaları yönünden itiraz yoluyla Anayasa Mahkemesine gönderilmesi istemiyle açıldığı,
2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun ”İdari dava türleri ve idari yargı yetkisinin sınırı” başlıklı 2. maddesinde, idari yargı yerlerinde görülecek idari dava türlerinin idari işlemlere karşı açılan iptal davaları, idari eylem ve işlemlerden dolayı açılacak tam yargı davaları ve idari sözleşmelerden dolayı taraflar arasında çıkan uyuşmazlıklara ilişkin davalar olarak belirlendiği; idari yargı yetkisinin ise idari eylem ve işlemlerin hukuka uygunluğunun denetimi ile sınırlı olduğunun kurala bağlandığı,
Dava konusu, 21/12/2019 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisinde kabul edilen, dava ve karar tarihi itibarıyla Cumhurbaşkanı tarafından onaylanarak Resmi Gazete’de yayımlanmayan 2020 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanun Teklifinin, idari davaya konu olabilecek nitelikte kesin ve yürütülmesi zorunlu bir işlem olmadığı; yasama faaliyeti niteliğinde bir kanun teklifi olduğu; dolayısıyla idari davaya konu olabilecek nitelikte bir idari işlem olmayan 2020 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu’nun iptali isteminin incelenmesine hukuki olanak bulunmadığı,
Öte yandan, usulüne uygun olarak açılmış ve bu davada uygulanması gereken kanun veya cumhurbaşkanlığı kararnamesi hükmü olması durumunda Anayasaya aykırılık iddiasının değerlendirilebileceği; uyuşmazlıkta ise Anayasa aykırı olduğu iddia edilen ve henüz yasalaşmamış kanun teklifinin Anayasaya aykırılık iddiasının ciddi görülmediği gerekçesiyle, davanın incelenmeksizin reddine karar verilmiştir.

TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davacı tarafından, davalı Bakanlıktan talepte bulunulmasına rağmen denk bütçe esası gözetilmeksizin hazırlanan Bütçe Kanunu’nun açıkça Anayasa’ya aykırı olduğu, Bütçe Kanunu Teklifinin idari işlem mahiyetinde olduğu, yargılamada davalı idarenin savunmasının dahi alınmadığı, dosyanın itiraz yoluyla Anayasa Mahkemesine gönderilmesi gerekirken davanın incelenmeksizin reddi yolunda verilen Daire kararının hukuka aykırı olduğu ve bozulması gerektiği ileri sürülmektedir.
x
KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Davalı idare tarafından, savunma verilmemiştir.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ …’NIN DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile Daire kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunca, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 17. maddesinin ikinci fıkrası uyarınca davacının duruşma istemi yerinde görülmeyerek, gereği görüşüldü:

HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
Danıştay dava dairelerinin nihai kararlarının temyizen incelenerek bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde yer alan;
“a) Görev ve yetki dışında bir işe bakılmış olması,
b) Hukuka aykırı karar verilmesi,
c)Usul hükümlerinin uygulanmasında kararı etkileyebilecek nitelikte hata veya eksikliklerin bulunması” sebeplerinden birinin varlığı hâlinde mümkündür.
Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, temyiz dilekçesinde ileri sürülen iddialar kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.

KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1.Davacının temyiz isteminin reddine,
2.Davanın yukarıda özetlenen gerekçeyle incelenmeksizin reddine ilişkin Danıştay Onuncu Dairesinin temyize konu 24/12/2019 tarih ve E:2019/12090, K:2019/10838 sayılı kararının ONANMASINA,
3. Kesin olarak, 30/12/2020 tarihinde oybirliği ile karar verildi.