Danıştay Kararı İdari Dava Daireleri Kurulu 2020/121 E. 2020/3204 K. 17.12.2020 T.

DANIŞTAY İDARİ DAVA DAİRELERİ KURULU         2020/121 E.  ,  2020/3204 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
İDARİ DAVA DAİRELERİ KURULU
Esas No : 2020/121
Karar No : 2020/3204

TEMYİZ EDEN (DAVALI) : … Bakanlığı
VEKİLİ : …
DİĞER DAVALILAR : 1- …
2- … Bakanlığı
VEKİLİ: Av. …
DAVALILAR YANINDA
MÜDAHİLLER : 1- … Sendikası
VEKİLİ: Av. …
2- … Sendikası
VEKİLİ: Av. …
3- … Sendikası
KARŞI TARAF (DAVACI) : … Sendikası (…)
VEKİLİ: Av. …

İSTEMİN KONUSU : Danıştay Onuncu Dairesinin 25/04/2019 tarih ve E:2014/3823, K:2019/3291 sayılı kararının yargılama giderleri ile vekalet ücreti yönünden temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem:
1.31/07/2013 tarih ve 28724 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Kamu Görevlileri Sendikaları ve Toplu Sözleşme Kanunu Kapsamına Giren Kurum ve Kuruluşların Girdikleri Hizmet Kollarının Belirlenmesine İlişkin Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 1. maddesiyle, Yönetmeliğin ekinde yer alan listenin; “01” sıra numaralı “Büro, bankacılık ve sigortacılık hizmetleri” hizmet koluna eklenen; 58 kurum kodu ile “Milli Savunma Bakanlığı”, 59 kurum kodu ile “Genelkurmay Başkanlığı”, 60 kurum kodu ile “Kara Kuvvetleri Komutanlığı”, 61 kurum kodu ile “Deniz Kuvvetleri Komutanlığı” 62 kurum kodu ile “Hava Kuvvetleri Komutanlığı”, 63 kurum kodu ile “Jandarma Genel Komutanlığı”, 64 kurum kodu ile “Sahil Güvenlik Komutanlığı” ve 65 kurum kodu ile “Milli Savunma Bakanlığı Akaryakıt İkmal ve NATO POL Tesisleri İşletme Başkanlığı” bünyesinde bulunan askeri hastanelerin hariç bırakılmaması şeklindeki eksik düzenlemenin,
2.Askeri hastanelerde sağlık hizmetleri sınıfında görev yapan kamu çalışanlarının sağlık ve sosyal hizmetler koluna üye olmaları yönünde gereğinin yapılması istemiyle yapılan 13/08/2013 tarihli başvurunun reddine ilişkin … tarih ve … sayılı işlemin iptali istenilmiştir.
Daire kararının özeti: Danıştay Onuncu Dairesinin 25/04/2019 tarih ve E:2014/3823, K:2019/3291 sayılı kararıyla;
669 sayılı Olağanüstü Hal Kapsamında Bazı Tedbirler Alınması ve Milli Savunma Üniversitesi Kurulması İle Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Hükmünde Kararname’nin “Gülhane Askeri Tıp Akademisi ve Asker Hastanelerinin Devri” alt başlıklı Dördüncü Bölümünün “Devredilecek kurumlar” başlıklı 106. maddesi ve “Devredilecek personel” başlıklı 107. maddesi ile askeri sağlık birimleri ve personelin devrine ilişkin usul esasları belirleyen 15/08/2016 tarih ve 2016/9109 sayılı Bakanlar Kurulu kararına yer verilerek,
Yer verilen mevzuat uyarınca Gülhane Askeri Tıp Akademisine bağlı eğitim hastaneleri, Türk Silahlı Kuvvetleri Rehabilitasyon ve Bakım Merkezi, asker hastaneleri, dispanser ve benzeri sağlık hizmet birimleri ile Jandarma Genel Komutanlığına ait sağlık kuruluşlarının Sağlık Bakanlığına (Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu) ve Gülhane Askeri Tıp Akademisine bağlı yükseköğretim birimlerinin Sağlık Bilimleri Üniversitesine devredildiği; böylece askeri hastane ve sivil hastane ayrımının ortadan kalktığı; bir başka deyişle askeri hastanelerin Sağlık Bakanlığına devredildiği,
Devredilen sağlık kuruluşlarında çalışmakta olan sağlık ve yardımcı sağlık hizmetleri sınıfı kapsamına giren personel ile 657 sayılı Kanuna tabi personelin Bakanlığa tahsis edilmiş durumlarına uygun kadrolara nakledildiği, sağlık ve yardımcı sağlık hizmetleri sınıfı kapsamına girmeyen askeri personelden devredilen sağlık kuruluşlarında hizmetine ihtiyaç duyulan teknik personelin durumlarına uygun Bakanlık kadrolarına nakledildiği, diğer askeri personelin ise Türk Silahlı Kuvvetleri, Sahil Güvenlik ve Jandarma Genel Komutanlıklarında ihtiyaç bulunan kadrolara naklen atanmasının kararlaştırıldığı,
Anılan Kanun Hükmünde Kararname ve Bakanlar Kurulu kararı uyarınca, askeri hastanelerin Sağlık Bakanlığı’na devredilmiş olması ve askeri hastanelerde görev yapan sivil memurların farklı kurumlarda görevlendirildiği, bu nedenle idari teşkilatlanma içerisinde askeri hastane bulunmadığı için askeri hastanelerde görev yapan sivil memur da bulunmadığından davanın konusuz kaldığı gerekçesiyle,
Dava hakkında karar verilmesine yer olmadığına, yargılama giderleri ile vekalet ücretinin davalı idarelerden alınarak davacıya verilmesine karar verilmiştir.

TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davalı idarelerden Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı tarafından, cevap dilekçesinde detaylı olarak açıklandığı üzere dava konusu edilen düzenlemelerin davanın açıldığı tarihteki duruma göre hukuka ve mevzuata uygun olduğu, bu nedenle 6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu’nun 331. maddesi uyarınca davanın açıldığı tarihteki hukuki durum esas alındığında aleyhlerine vekalet ücreti ve yargılama giderlerine hükmedilmesinin hukuka uygun olmadığı belirtilerek, temyize konu Daire kararının yargılama giderleri ve vekalet ücreti yönünden bozulması gerektiği ileri sürülmektedir.

KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Davacı tarafından, davanın açılmasına idarenin sebebiyet verdiği, yapılan yargılamada verilen yürütmenin durdurulması kararının da davanın açıldığı tarih itibarıyla idarenin haksızlığını ortaya koyduğu belirtilerek, temyiz isteminin reddi gerektiği savunulmaktadır.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ …’NIN DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile Daire kararının temyize konu yargılama giderleri ve vekalet ücretine ilişkin kısmının onanması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunca, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
Danıştay dava dairelerinin nihai kararlarının temyizen incelenerek bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde yer alan;
“a) Görev ve yetki dışında bir işe bakılmış olması,
b) Hukuka aykırı karar verilmesi,
c)Usul hükümlerinin uygulanmasında kararı etkileyebilecek nitelikte hata veya eksikliklerin bulunması” sebeplerinden birinin varlığı hâlinde mümkündür.
Temyizen incelenen kararın, yargılama giderleri ile vekalet ücretine ilişkin kısmı usul ve hukuka uygun olup, temyiz dilekçesinde ileri sürülen iddialar kararın bu kısımlarının bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.

KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1.Davalı idarelerden … Bakanlığının temyiz isteminin reddine,
2.Konusu kalmayan dava hakkında karar verilmesine yer olmadığına dair Danıştay Onuncu Dairesinin temyize konu 25/04/2019 tarih ve E:2014/3823, K:2019/3291 sayılı kararının yargılama giderleri ile vekalet ücretine ilişkin kısmının ONANMASINA,
3.Kesin olarak, 17/12/2020 tarihinde oybirliği ile karar verildi.