Danıştay Kararı İdari Dava Daireleri Kurulu 2020/114 E. 2020/116 K. 28.09.2020 T.

DANIŞTAY İDARİ DAVA DAİRELERİ KURULU         2020/114 E.  ,  2020/116 K.

T.C.
D A N I Ş T A Y
İDARİ DAVA DAİRELERİ KURULU
Esas No : 2020/114
Karar No : 2020/116

BÖLGE İDARE MAHKEMESİ KARARLARI ARASINDAKİ AYKIRILIĞIN GİDERİLMESİ İSTEMİ HAKKINDA KARAR

İstanbul Bölge İdare Mahkemesi Başkanlar Kurulunun 21/05/2020 tarih ve E:2020/51, K:2020/54 sayılı kararıyla;
… vekili Av. … tarafından, İstanbul Bölge İdare Mahkemesi Birinci İdari Dava Dairesince verilen 11/05/2017 tarih ve E:2017/304, K:2017/262 sayılı kararı ile Konya Bölge İdare Mahkemesi Birinci İdari Dava Dairesinin 12/06/2018 tarih ve E:2018/942, K:2018/1143, Samsun Bölge İdare Mahkemesi Birinci İdari Dava Dairesinin 26/06/2019 tarih ve E:2019/271, K:2019/527, Erzurum Bölge İdare Mahkemesi Birinci İdari Dava Dairesinin 05/07/2018 tarih ve E:2018/1200, K:2018/1527, Ankara Bölge İdare Mahkemesi Birinci İdari Dava
Dairesinin 14/05/2018 tarih ve E:2018/539, K:2018/680, Gaziantep Bölge İdare Mahkemesi Birinci
İdari Dava Dairesinin 30/04/2019 tarih ve E:2019/233, K:2019/475, İzmir Bölge İdare Mahkemesi
Birinci İdari Dava Dairesinin 25/04/2019 tarih ve E:2019/69, K:2019/438 kararları arasındaki aykırılığın giderilmesinin istenmesi nedeniyle,
“Aykırılığın, dava konusu işlemin iptali yolundaki Konya, Samsun, Erzurum, Ankara, Gaziantep ve İzmir Bölge İdare Mahkemeleri Birinci İdari Dava Dairelerinin yukarıda belirtilen kararları doğrultusunda giderilmesi gerektiği” görüşüyle, 2576 sayılı Bölge İdare Mahkemeleri, İdare Mahkemeleri ve Vergi Mahkemelerinin Kuruluşu ve Görevleri Hakkında Kanun’un 3/C maddesinin 5. fıkrası uyarınca karar verilmesi için dosyanın Danıştay’a gönderilmesi üzerine,
Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunca, Tetkik Hâkimi …’un açıklamaları dinlendikten sonra konu ile ilgili kararlar ve yasal düzenlemeler incelenerek gereği görüşüldü:

I-İNCELEME VE GEREKÇE:

İLGİLİ MEVZUAT :

-2576 sayılı Bölge İdare Mahkemeleri, İdare Mahkemeleri ve Vergi Mahkemelerinin Kuruluşu ve Görevleri Hakkında Kanun:

Bölge idare mahkemesi başkanlar kurulu:

Madde 3/C- (Ek: 18/6/2014-6545/6 md.)

4. Bölge idare mahkemesi başkanlar kurulunun görevleri şunlardır:

c) Benzer olaylarda, bölge idare mahkemesi dairelerince verilen kesin nitelikteki kararlar arasında veya farklı bölge idare mahkemeleri dairelerince verilen kesin nitelikteki kararlar arasında aykırılık veya uyuşmazlık bulunması hâlinde; resen veya ilgili bölge idare mahkemesi

dairelerinin ya da istinaf yoluna başvurma hakkı bulunanların bu aykırılığın veya uyuşmazlığın giderilmesini gerekçeli olarak istemeleri üzerine, istemin uygun görülmesi hâlinde kendi görüşlerini de ekleyerek Danıştaydan bu konuda karar verilmesini istemek.

5. (Değişik:17/10/2019-7188/7 md.) Dördüncü fıkranın (c) bendine göre yapılacak istemler, konusuna göre İdari veya Vergi Dava Daireleri Kuruluna iletilir. İlgili dava daireleri kurulunca üç ay içinde karar verilir. Aykırılık veya uyuşmazlığın giderilmesine ilişkin olarak bu fıkra uyarınca verilen kararlar kesindir.

HUKUKİ DEĞERLENDİRME :

Başvuruya konu olan kararlar arasındaki aykırılığı, Milli Eğitim Bakanlığı şube müdürlüğü görevde yükselme yazılı ve sözlü sınavında başarılı olup, atamalar sırasında yalnızca sözlü sınav puanının esas alınması sonucu atanamayan ve bu işleme karşı herhangi bir dava açmayan davacıların, bu atamaların dayanağı düzenleyici işlemlerin yargı kararı ile yürütülmesinin durdurulması üzerine kendilerine de yeniden yazılı ve sözlü sınavın aritmetik ortalamasına göre tercihte bulunma hakkı verilip verilmeyeceği hususu oluşturmaktadır.
Ancak, bu aykırılığın giderilmesi istemi incelenmeden önce, hukuk sistemimizdeki kanun yolları ve aykırılığın giderilmesi yolundaki kararların, kanun yollarından geçerek kesinleşmiş olan kararlara etkisinin değerlendirilmesi gerekmektedir.
Mahkemece tesis edilen nihai kararın hatalı olduğu iddiasıyla bu kararın bir üst mahkemece denetlenmesi, tekrar incelenmesi ve değiştirilmesi amacıyla başvurulan hukuki kurum kanun yolu olarak tanımlanmaktadır.
İdari yargılama usulünde kanun yolları, olağan kanun yolları ve olağanüstü kanun yolları olmak üzere ikiye ayrılmaktadır.
Mahkemece tesis edilen nihai kararın kesinleşmesine engel olan ve kanunda belirtilen süre ve usûle uygun olarak başvurulan kanun yolları, olağan kanun yollarıdır. Olağan kanun yolları 2577 sayılı Kanun’un 45. ve 46. maddelerinde düzenlenmiş olup, hukukumuzda istinaf ve temyiz olmak üzere iki olağan kanun yolu bulunmaktadır.
Olağanüstü kanun yolları ise kesinleşmiş hükümler yönünden söz konusu olan kanun yollarıdır. Buna örnek olarak yargılamanın yenilenmesi yolu gösterilebilir.
Yukarıda metnine yer verilen 2576 sayılı Kanun’un 3/C maddesi uyarınca, bölge idare mahkemelerinin kesin nitelikteki kararları arasındaki aykırılığın giderilmesi istemi bir kanun yolu değildir. Bu itibarla, söz konusu hukuki kurumun, başvuru konusu bölge idare mahkemesi kararlarının kesin olma niteliğine ve bu kararların hukuki sonuçlarına herhangi bir etkisi söz konusu olmayacaktır.
Bu açıklamalara göre, bölge idare mahkemesi başkanlar kurulu tarafından aykırılığın giderilmesi istemi Danıştay İdari ve Vergi Dava Daireleri Kuruluna iletildikten sonra benzer nitelikteki davalar ve bölge idare mahkemesi kararları için yeniden aykırılığın giderilmesi yoluna başvurulmasında herhangi bir hukuki yarar bulunmamaktadır.
İnceleme konusu uyuşmazlıkta, İstanbul Bölge İdare Mahkemesi Başkanlar Kurulu tarafından aykırılığın giderilmesine dair talep Kurulumuza iletilmiş ise de, İstanbul Bölge İdare Mahkemesi Başkanlar Kurulunca 05/12/2017 tarih ve E:2017/73, K:2017/76 sayılı karar ile; ” Milli Eğitim Bakanlığı şube müdürlüğü görevde yükselme yazılı ve sözlü sınavında başarılı olup, atamalar sırasında yalnızca sözlü sınav puanının esas alınması sonucu atanamayan ve bu işleme karşı herhangi bir dava açmayan davacıların, bu atamaların dayanağı düzenleyici işlemlerin yargı kararı ile yürütülmesinin durdurulması üzerine kendilerine de yeniden tercihte bulunma hakkı verilip verilmeyeceği” konusunda aykırılığın giderilmesine ilişkin talep Kurulumuza iletilmiş ve Kurulumuzun 17/02/2020 tarih ve E:2020/4, K:2020/14 sayılı kararı ile “düzenleyici işlemlerin hukuka aykırılığının yargı kararlarıyla ortaya konulduğu ve bu kararların uygulanması noktasında, tüm adayların hukuki durumlarının etkilendiği ve tüm adaylara yazılı ve sözlü sınavın aritmetik ortalaması esas alınmak suretiyle yeniden tercihte bulunma hakkı verilmesi ve yeniden bir değerlendirme yapılması gerektiği” gerekçesiyle, aykırılığın “iptal kararları” doğrultusunda giderilmesine karar verilmiştir.
Bu itibarla, mevcut başvuru yönünden aykırılığın giderilmesine yeniden karar verilmesine gerek olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

II- SONUÇ :

Açıklanan nedenlerle; İstanbul Bölge İdare Mahkemesi Başkanlar Kurulunun 21/05/2020 tarih ve E:2020/51 K:2020/54 sayılı kararına konu aykırılığın giderilmesi istemi hakkında YENİDEN KARAR VERİLMESİNE GEREK OLMADIĞINA, kesin olarak, 28/09/2020 tarihinde oybirliği ile karar verildi.