Danıştay Kararı İdari Dava Daireleri Kurulu 2014/5819 E. 2015/4966 K. 09.12.2015 T.

DANIŞTAY İDARİ DAVA DAİRELERİ KURULU         2014/5819 E.  ,  2015/4966 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
İDARİ DAVA DAİRELERİ KURULU
Esas No : 2014/5819
Karar No : 2015/4966

Temyiz Eden (Davalı) :

Karşı Taraf (Davacı) :

İstemin Özeti : …. İdare Mahkemesinin …. günlü, E:…., K:….. sayılı ısrar kararının temyizen incelenerek bozulması, davalı idare tarafından istenilmektedir.
Savunmanın Özeti : Savunma verilmemiştir.
Danıştay Tetkik Hakimi :
Düşüncesi : Temyiz isteminin kabulü ile ısrar kararının Danıştay Beşinci Daire kararı doğrultusunda bozulması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Hüküm veren Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunca, dosyanın tekemmül ettiği anlaşıldığından davalı idarenin yürütmenin durdurulması istemi görüşülmeyerek dosya incelendi, gereği görüşüldü:
Dava; … Nolu F Tipi Yüksek Güvenlikli Kapalı Ceza İnfaz Kurumunda infaz ve koruma memuru olarak görev yapan davacının, 14/03/2009 tarihinde yapılacak olan Personeli Ünvan Değişikliği sınavına kabul edilmemesine ilişkin 29/01/2009 günlü, 1 sayılı Personeli Merkez ve Taşra Teşkilatı Unvan Değişikliği Sınav Kurulu kararının iptali istemiyle açılmıştır.
….. İdare Mahkemesince; davacının Unvan Değişikliği Sınav ilanında belirtilen mühendislik kadroları için unvan değişikliği sınavına katılma isteminin, kurumun kadro, pozisyon ve ihtiyaç durumu dikkate alınarak değerlendirilmesi ve yapılacak bu değerlendirme sonucunda bir işlem tesis edilmesi gerekirken, davacının, Adalet Bakanlığı Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği kapsamında olmadığından bahisle reddedilmesine ilişkin dava konusu işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle, anılan işlemin iptaline karar verilmiştir.
Anılan karar, Danıştay Beşinci Dairesinin 22/01/2014 günlü, E:2013/7908, K:2014/384 sayılı kararıyla; Ceza ve Tevkifevleri Genel Müdürlüğü bünyesinde infaz ve koruma memuru olarak görev yapan davacının, Adalet Bakanlığı Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği kapsamında bulunmadığı, bu nedenle bünyesinde münhal mühendis kadroları için açılacak unvan değişikliği sınavına katılma başvurusunun reddedilmesine ilişkin dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle bozulmuş ise de; İdare Mahkemesi, bozma kararına uymayarak ilk kararında ısrar etmiştir.
Davalı idare, …. İdare Mahkemesinin …. günlü, E:…., K:…. sayılı ısrar kararını temyiz etmekte ve bozulmasını istemektedir.
25/03/2004 günlü, 25413 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Adalet Bakanlığı Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliğinin 1. maddesinde; bu Yönetmeliğin amacının, liyakat ve kariyer ilkeleri çerçevesinde, hizmet gerekleri ve personel planlaması esas alınarak personelinin görevde yükselme ve unvan değişikliklerine ilişkin usul ve esasları belirlemek olduğu, 2. maddesinde; bu Yönetmeliğin, merkez ve taşra teşkilâtında, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tabi olarak görev yapan personelden 5. maddede belirtilen görevlere görevde yükselme ve unvan değişikliği suretiyle atanacakları kapsadığı, ancak, Türkiye Adalet Akademisi, Adlî Tıp Kurumu Başkanlığı, Ceza İnfaz Kurumları ve Tutukevleri personeli ile icra müdür ve yardımcısı kadrolarına yapılacak atamalarda bu Yönetmelik hükümlerinin uygulanmayacağı hükmüne; 28/10/2005 günlü, 25980 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Ceza İnfaz Kurumları Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliğinin “Amaç” başlıklı 1. maddesinde; bu Yönetmeliğin amacının, liyakat ve kariyer ilkeleri çerçevesinde hizmetin gerekleri ve personel plânlaması esas alınarak, ceza infaz kurumları ve denetimli serbestlik ve yardım merkezleri şube müdürlükleri ile ceza infaz kurumları ve tutukevleri personeli eğitim merkezlerinde görevli personelin görevde yükselme ve unvan değişikliklerine ilişkin usul ve esasları belirlemek olduğu, “Kapsam” başlıklı 2. maddesinde ise; bu Yönetmeliğin, ceza infaz kurumları ve denetimli serbestlik ve yardım merkezleri şube müdürlükleri ile ceza infaz kurumları ve tutukevleri personeli eğitim merkezlerinde görevli personelden 5. maddede belirtilen görevlere görevde yükselme ve unvan değişikliği suretiyle atanacakları kapsadığı, hükmüne yer verilmiştir.
Dosyanın incelenmesinden; Süleyman Demirel Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Jeofizik Mühendisliği Bölümünden 2004 yılında mezun olan ve …. F Tipi Yüksek Güvenlikli Kapalı Ceza İnfaz Kurumuna infaz ve koruma memuru olarak atanan davacının, merkez ve taşra teşkilatında bulunan mühendis, istatistikçi, teknisyen ve şehir plancısı kadrolarına atama yapılmak üzere 14/03/2009 tarihinde gerçekleştirilecek olan unvan değişikliği sınavına katılmak üzere başvuruda bulunduğu, davalı idare tarafından, Adalet Bakanlığı Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliğinin 2. maddesi uyarınca Ceza İnfaz Kurumları ve Tutukevleri personelinin bu Yönetmelik kapsamı dışında tutulduğu gerekçesiyle davacının başvurusunun reddedildiği anlaşılmaktadır.
Adalet Bakanlığının ana hizmet birimlerinden biri olan Ceza ve Tevkifevleri Genel Müdürlüğünün personeli, bu birimce yürütülen hizmetin niteliğinden dolayı, görevde yükselme ve unvan değişikliği konusunda nın diğer birimlerinde görevli personelden farklı kurallara tabi tutulmuş ve bu personele uygulanacak yönetmelik hükümleri ayrıca düzenlenmiştir. Adalet Bakanlığı Personeli Merkez ve Taşra Teşkilatı Unvan Değişikliği Yönetmeliğinin 2. maddesinde yer alan Türkiye Adalet Akademisi, Adlî Tıp Kurumu Başkanlığı, Ceza infaz Kurumları ve Tutukevleri personeli ile icra müdür ve yardımcısı kadrolarına yapılacak atamalarda bu Yönetmelik hükümlerinin uygulanmayacağı ve Ceza İnfaz Kurumları Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliğinin 2. maddesinde yer alan, bu Yönetmeliğin, ceza infaz kurumları ve denetimli serbestlik ve yardım merkezleri şube müdürlükleri ile ceza infaz kurumları ve tutukevleri personeli eğitim merkezlerinde görevli personelden 5. maddede belirtilen görevlere görevde yükselme ve unvan değişikliği suretiyle atanacakları kapsadığı hükümleri karşısında, ceza infaz kurumu personeli olan davacının, Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği kapsamında gerçekleştirilen unvan değişikliği sınavına katılması olanaklı değildir.
Bu durumda, davacının, Adalet Bakanlığı Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği kapsamında olmadığından bahisle unvan değişikliği sınavına katılma isteminin reddedilmesine ilişkin dava konusu işlemde hukuka aykırılık, anılan işlemin iptali yolunda verilen İdare Mahkemesi kararında ise hukuki isabet görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, davalı idarenin temyiz isteminin kabulüne, …. İdare Mahkemesince verilen …. günlü, E:…., K:…. sayılı ısrar kararının BOZULMASINA, dosyanın anılan İdare Mahkemesine gönderilmesine, kararın tebliğ tarihini izleyen 15 (onbeş) gün içinde karar düzeltme yolu açık olmak üzere, 09/12/2015 tarihinde oyçokluğu ile karar verildi.

KARŞI OY

X- İnfaz ve Koruma Memuru olarak görev yapan davacının, 14/03/2009 tarihinde yapılacağı ilan edilen ” Personeli Unvan Değişikliği Sınavı” na kabul edilmemesine ilişkin işlemin iptali istemiyle açtığı davada; …… İdare Mahkemesince, Danıştay Beşinci Dairesinin bozma kararına uyulmayarak, dava konusu işlemin iptali yolunda verilen ısrar kararını, davalı idare temyiz etmekte ve bozulmasını istemektedir.
2992 sayılı “nın Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanun”un 8. maddesinde, “Ceza ve Tevkifevleri Genel Müdürlüğü”, Bakanlığın Anahizmet Birimleri arasında sayılmış; 11. maddesinde de bu Genel Müdürlüğün görevleri ayrıntılı bir şekilde düzenlenmiş, ancak, Ceza ve Tevkifevleri Genel Müdürlüğü personelinin personeli sayılmayacağına dair bir düzenlemeye yer verilmemiştir.
Nitekim, 25/03/2004 günlü, 25413 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan ” Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği” nin 1. maddesinde; bu Yönetmeliğin amacının, personelinin, görevde yükselme ve unvan değişikliğine ilişkin usul ve esasları düzenlemek olduğu belirtilmiş, 2. maddesinde de, bu Yönetmeliğin, merkez ve taşra teşkilatında görev yapan personelden görevde yükselme ve unvan değişikliği suretiyle atanacakları kapsadığı öngörülmüştür. Her ne kadar, değinilen Yönetmeliğin 2. maddesinin 2. fıkrasında, Ceza İnfaz Kurumları ve Tutukevleri personeli kadrolarına yapılacak atamalarda bu Yönetmelik hükümlerinin uygulanmayacağı belirtilmiş ise de, bu hüküm, Ceza İnfaz Kurumları ve Tutukevlerindeki hizmetin özelliği dikkate alınarak buradaki kadrolara yapılacak atamalarda bu Yönetmeliğin uygulanmayacağını öngörmekte; Ceza ve Tevfikevleri Genel Müdürlüğü bünyesinde çalışan personelin Bakanlığın diğer merkez ve taşra teşkilatı kadrolarına atanmayacağını düzenlememektedir.
Ceza İnfaz Kurumları Personeli için ayrı bir görevde yükselme ve unvan değişikliği yönetmeliğinin yürürlüğe konulması ise yukarıda da değinildiği gibi burada yürütülen hizmetin özelliği nedeniyle olup, bu durumdan hareketle ilgili personelin nın diğer birimlerine atanamayacağı sonucuna varılmasına hukuken olanak bulunmamaktadır. Bu durumda, personeli olduğu açık olan davacının, ” Personeli Unvan Değişikliği Sınavı” na kabul edilmemesine ilişkin işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı sonucuna varılmıştır.
Bu nedenle, İdare Mahkemesi ısrar kararının belirtilen gerekçeyle onanması gerektiği oyuyla, karara katılmıyoruz.