Danıştay Kararı İdari Dava Daireleri Kurulu 2013/1467 E. 2015/3598 K. 19.10.2015 T.

DANIŞTAY İDARİ DAVA DAİRELERİ KURULU         2013/1467 E.  ,  2015/3598 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
İDARİ DAVA DAİRELERİ KURULU
Esas No : 2013/1467
Karar No : 2015/3598

Temyiz Eden : 1. (Davalı) :
2. (Davalı Yanında Müdahil): T
Karşı Taraf (Davacı) :
İstemin Özeti : Danıştay Onikinci Dairesi’nin 30/1/2013 günlü, E:2010/8474, K:2013/63 sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması, davalı idare ve davalı yanında müdahil Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği tarafından istenilmektedir.
Savunmanın Özeti : Danıştay Onikinci Dairesince verilen kararın usul ve hukuka uygun bulunduğu ve temyiz dilekçesinde öne sürülen nedenlerin, kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte olmadığı belirtilerek temyiz isteminin reddi gerektiği savunulmaktadır.
Düşüncesi : Temyiz isteminin kabulü ile Daire kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunca dosya incelendi, …….adına ……’in, davalı idare yanında müdahale talebi kabul edilerek gereği görüşüldü:
Dava; Yıldız Teknik Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü Eğitim Programları ve Öğretim Programı mezunu olan davacının, mezun olduğu okul ve bölümün, 7/7/2009 günlü, 80 sayılı Talim Terbiye Kurulu kararında yer almaması nedeniyle 2010 Ağustos atama döneminde rehber öğretmenlik branşına başvuruda bulunamadığından bahisle yaptığı 31/8/2010 günlü itirazın reddine ilişkin 16/9/2010 günlü, 6413 sayılı işlemin iptali ile 12/7/2010 günlü, 74 sayılı kararla değişik 7/7/2009 günlü, 80 sayılı Talim ve Terbiye Kurulu kararının 66. sırasında yer alan, atamaya esas alanı ”Rehber öğretmenlik” olanların mezun olduğu yükseköğretim programları arasında ”Eğitim programları ve öğretim programı” bölümünün yer almamasına ilişkin düzenlemenin iptali istemiyle açılmıştır.
Danıştay Onikinci Dairesi’nin 30/1/2013 günlü, E:2010/8474, K:2013/63 sayılı kararıyla; dava konusu Talim ve Terbiye Kurulu Kararının 1. maddesinde, bu esasların amacının öğretmen olarak atamaya esas alınacak alanların, öğretmenliğe atanacakların alanlara göre mezun oldukları yüksek öğretim programlarının belirlenmesi olduğunun belirtildiği, “Atamalarda Dikkate Alınacak Hususlar” başlıklı 7. maddesinin 2. fıkrasında, öğretmenliğe; ek çizelgede yer verilen yükseköğretim programlarından en az lisans düzeyinde mezun olanların, ilgili mevzuat uyarınca öğretmenlik için öngörülen merkezî sınavlardan aldıkları puan esas alınarak, Bakanlıkça alanlara göre belirlenecek taban puanın üstünde puan alanlar arasından puan üstünlüğüne göre atama yapılacağının düzenlendiği, Geçici 2. maddesinde ise, ‘ek çizelgede herhangi bir alan öğretmenliğine kaynak gösterilmeyen ancak Kurulun daha önceki kararlarında öğretmenliğe kaynak gösterilen Eğitim Bilimleri Fakültesi ile fakültelerin Eğitim Programları ve Öğretimi, Eğitim Yöneticiliği ve Deneticiliği, Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Eğitim Yönetimi Teftişi ve Plânlaması, Halk Eğitimi ile Eğitimde Psikolojik Hizmetler bölüm/anabilim dallarından lisans düzeyinde mezun olanların, Öğretmenlik Meslek Bilgisi Dersleri Alanı Öğretmenliğine Bakanlıkça belirlenecek ölçütler doğrultusunda başvuruda bulunabileceği düzenlemesine yer verildiği, davalı idare tarafından, 2003 ve 2004
yıllarında, Eğitim Programları ve Öğretim Programı bölümden mezun olanların rehber öğretmen olarak atanması suretiyle bu bölüm mezunlarının rehber öğretmenlik için yeterli olduğunun davalı idare tarafından kabul edilmesi, davacının mezun olduğu bölüm ile rehberlik öğretmenliğine kaynak olarak kabul edilen diğer bölümler arasındaki farkın ortaya konmaması, esasen fark olduğunun ya da söz konusu program mezunlarının rehber öğretmenlik için yeterli olmadıklarının bile davalı idarece ileri sürülememesi karşısında, davacının da aralarında yer aldığı söz konusu bölüm mezunlarının rehber öğretmenliğe atanmak için gerekli niteliklere sahip oldukları sonucuna varılmakla, adı geçen bölümün mezunlarına diğer bölümlerin mezunlarıyla eşit şartlarda rehber öğretmenliğe başvurma olanağı sağlanması gerekirken aksi yönde tesis edilen dava konusu işlemlerde hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle dava konusu işlemlerin iptaline karar verilmiştir.
Davalı idare ve davalı yanında müdahil Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği, anılan kararın temyizen incelenerek bozulmasını istemektedir.
1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu’nun 43. maddesinde, öğretmenliğin özel bir ihtisas mesleği olarak tanımlandığı, 45. maddesinde de öğretmen adaylarında, genel kültür, özel alan eğitimi ve pedagojik formasyon bakımından aranacak niteliklerin ….’nca tespit olunacağı, öğretmenlerin, öğretmen yetiştiren yükseköğretim kurumlarından ve bunlara denkliği kabul edilen yurt dışı yükseköğretim kurumlarından mezun olanlar arasından,… ‘nca seçileceği kurala bağlanmıştır.
Dava konusu işlemin tesis edildiği tarihte yürürlükte bulunan ve 25/8/2015 günlü, 652 sayılı KHK’nın 44. maddesiyle yürürlükten kaldırılan 3797 sayılı ‘nın Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun “Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı” başlıklı 8. maddesinin (c) bendinde, “eğitim ve öğretimi geliştirme ve değerlendirme ile ilgili görev ve hizmetleri yürütmek” görevinin Talim ve Terbiye Kurulunca kullanılacağının hükme bağlandığı görülmektedir.
Talim ve Terbiye Kurulu’nun, dava konusu işlem tarihi itibarıyla yürürlükte bulunan 7/7/2009 günlü, 80 sayılı Kararı’nın 1. maddesinde, bu Esasların amacının, öğretmen olarak atamaya esas alınacak alanların, öğretmenliğe atanacakların alanlara göre mezun oldukları yükseköğretim programlarının, öğretmenliğe atananların alanlarına göre aylık karşılığında okutacakları derslerin belirlenmesi olduğu belirtilmiş, “Atamalarda Dikkate Alınacak Hususlar” başlıklı 7. maddesinin 2. fıkrasında da, öğretmenliğe; ek çizelgede yer verilen yükseköğretim programlarından en az lisans düzeyinde mezun olanların, ilgili mevzuat uyarınca öğretmenlik için öngörülen merkezî sınavlardan aldıkları puan esas alınarak, Bakanlıkça alanlara göre belirlenecek taban puanın üstünde puan alanlar arasından puan üstünlüğüne göre atanacağı, Geçici 2. maddesinin 2. fıkrasında ise, ek çizelgede herhangi bir alan öğretmenliğine kaynak gösterilmeyen ancak Kurulun daha önceki kararlarında öğretmenliğe kaynak gösterilen Eğitim Bilimleri Fakültesi ile fakültelerin Eğitim Programları ve Öğretimi, Eğitim Yöneticiliği ve Deneticiliği, Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Eğitim Yönetimi Teftişi ve Plânlaması, Halk Eğitimi ile Eğitimde Psikolojik Hizmetler bölüm/anabilim dallarından lisans düzeyinde mezun olanların, Öğretmenlik Meslek Bilgisi Dersleri Alanı Öğretmenliğine Bakanlıkça belirlenecek ölçütler doğrultusunda başvuruda bulunabileceği düzenlenmiştir.
Dosyanın incelenmesinden; davacının Yıldız Teknik Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü Eğitim Programları ve Öğretim Programı’ndan 1997-1998 bahar yarıyıl döneminde mezun olduğu, anılan bölümün 1997 yılında kapatıldığı ve son mezunlarını 2001 yılında verdiği, gerek 12/7/2004 günlü ve 119 sayılı, gerekse dava konusu 7/7/2009 günlü, 80 sayılı Talim Terbiye Kurulu kararında, bu bölüm mezunlarına, rehber öğretmenliğe atanacaklar arasında yer verilmediği, davacının, bu konuyla ilgili olarak 31/8/2010 tarihinde yaptığı başvuru üzerine tesis edilen 16/9/2010 tarihli işlemin ve dayanağı Talim Terbiye Kurulu kararında rehber öğretmenliğe atanacaklar arasında bu bölüm mezunlarına yer verilmemesi şeklindeki eksik düzenlemenin iptali istemiyle bakılan davanın açıldığı anlaşılmıştır.
1739 sayılı Yasa ve 3797 sayılı Yasanın belirtilen maddeleri uyarınca tanınan yetki çerçevesinde Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığınca düzenlenen 7/7/2009 günlü, 80 sayılı na Bağlı Eğitim Kurumlarına Öğretmen Olarak Atanacakların Atamalarına Esas Olan Alanlar ile Mezun Oldukları Yüksek Öğretim Programları ve Aylık Karşılığı Okutacakları Derslere İlişkin Esaslar Eki Çizelgesinin 66. sırasında, Rehber Öğretmenliği Alanına, yüksek öğretim kurumlarının Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü/Anabilim Dalı, Eğitimde Psikolojik Hizmetler Bölümü/Anabilim Dalı mezunları ile Bakanlık ve Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK) işbirliği ile açılan/açılacak olan Orta Öğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans ya da Pedagojik Formasyon Programını başarı ile tamamlayan Psikoloji Bölümü mezunlarının atanacaklarının belirtildiği; ancak davacının bitirdiği, Yıldız Teknik Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü Eğitim Programları ve Öğretim Programı mezunlarına rehber öğretmenliğe atanacaklar arasında yer verilmediği; yukarıda yer alan maddelerin birlikte değerlendirilmesinden anlaşılacağı üzere, belli branşlara atamalarda o branşa en uygun yüksek öğrenim programından mezun olanları atamak ve gerekli düzenlemeleri yapmak konusunda kamu yararı ve hizmet gerekleri ile sınırlı olmak üzere idareye takdir yetkisi tanındığı; bu durumda, eğitim hizmetlerini yürütmekle görevli olan idarenin gerekli düzenlemeler yaparak öğretmenlik mesleğine atanacak öğretmenlerin mezun oldukları yükseköğretim kurumları ve branşlarına göre atanabilecekleri okullar ile atamalara esas teşkil eden branşları belirlemesinde kamu yararı ve hizmet gereklerine aykırılık bulunmadığından, davacının, mezun olduğu fakültenin ve bölümün Talim ve Terbiye Kurulu kararının Ek Çizelgesinin 66. sırasında sayılan okullardan olmaması nedeniyle atanma isteğinin reddine ilişkin işlemde ve davacının bitirdiği programa yer verilmemesi yolunda yapılan düzenlemede hukuka aykırılık bulunmamaktadır.
Öte yandan, Daire kararında yer verilen Talim ve Terbiye Kurulu’nun, dava konusu işlem tarihi itibarıyla yürürlükte bulunan geçici 2. maddesinin 2. fıkrasında yer alan düzenlemenin ise, sayma yoluyla belirtilen bazı bölüm mezunlarının, Bakanlıkça belirlenecek ölçütler doğrultusunda, Öğretmenlik Meslek Bilgisi Dersleri Alanı Öğretmenliğine başvuruda bulunabileceğine ilişkin olduğu, başka bir deyişle, davacının atanmak istediği ve bu davanın konusunu oluşturan rehber öğretmenliği atanıp atanamayacağına dair bir düzenleme olmadığı anlaşılmaktadır.
Açıklanan nedenlerle, davalı idare ve davalı yanında müdahil …..’in temyiz isteminin kabulüne, Danıştay Onikinci Dairesi’ nin 30/1/2013 günlü, E:2010/8474, K:2013/63 sayılı kararının BOZULMASINA, kararın tebliğ tarihini izleyen 15 (onbeş) gün içinde karar düzeltme yolu açık olmak üzere, 19/10/2015 tarihinde oybirliğiyle ile karar verildi.