Danıştay Kararı 9. Daire 2021/1311 E. 2022/6635 K. 22.12.2022 T.

Danıştay 9. Daire Başkanlığı         2021/1311 E.  ,  2022/6635 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
DOKUZUNCU DAİRE
Esas No : 2021/1311
Karar No : 2022/6635

TEMYİZ EDEN (DAVALI) : … Vergi Dairesi Başkanlığı
(… Vergi Dairesi Müdürlüğü)
VEKİLİ : Av. …

KARŞI TARAF (DAVACI) : … Rafineri A. Ş.
VEKİLİ : Av. …

İSTEMİN KONUSU : … Bölge İdare Mahkemesi … Vergi Dava Dairesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının, temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

YARGILAMA SÜRECİ:
Dava konusu istem: Davacı şirket tarafından, İzmir ili, Aliağa ilçesinde bulunan orman arazisinin 27.02.2019-10.11.2047 tarihleri arasında liman geri hizmet alanı olarak kullanımı için Orman İdaresine verilen kesin izin taahhüt senedi bedeli üzerinden, senedi onaylayan noterce tahakkuk ettirilerek, 15/03/2019 tarihinde ihtirazi kayıtla ödenen damga vergisinin iptali ve 434.184,92-TL damga vergisinin yasal faiziyle birlikte iadesi istemine ilişkindir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: … Vergi Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararıyla; 488 sayılı Damga Vergisi Kanununa ekli (2) sayılı tablonun, damga vergisinden istisna edilen ticari ve medeni işlerle ilgili kağıtları konu alan IV’üncü bölümüne 7033 sayılı Kanun’un 7’nci maddesiyle eklenen (1/07/2017 yürürlük tarihli) 53’üncü maddesinde, organize sanayi bölgeleri, serbest bölgeler, endüstri bölgeleri, teknoloji geliştirme bölgeleri ve sanayi sitelerinde bulunan arsaların tahsisine ilişkin olarak düzenlenen sözleşme ve taahhütnamelerin damga vergisinden istisna olduğunun düzenlendiği, uyuşmazlıkta, Orman İdaresi’nin … tarih ve … sayılı oluru ile davacının kullanımına bırakılan orman arazisinin (Menemen serisi: 50 nolu bölüm), 18/10/2018 tarih ve 190 sayılı Cumhurbaşkanlığı kararıyla, … Turkey Enerji Anonim Şirketi Özel Endüstri Bölgesi olarak ilan edilen İzmir ili, Aliağa ilçesinde bulunan 1453 hektar alan içerisinde kaldığı hususunda bir ihtilaf bulunmadığı ve özel endüstri bölgelerinde bulunan alanların tahsisine ilişkin olarak düzenlenen sözleşme ve taahhütnamelerin 01/07/2017 tarihinden itibaren damga vergisinden istisna tutulduğu görüldüğünden, İzmir ili, Aliağa ilçesinde bulunan 424.033,55 m² orman arazisinin 27/02/2019-10/11/2047 tarihleri arasında davacı … Rafineri A.Ş. tarafından liman geri hizmet alanı olarak kullanımı için Orman İdaresi’nin … tarih ve … sayılı oluru ile verilen izne ilişkin düzenlenen kesin izin taahhüt senedinin damga vergisinden müstesna olduğu sonucuna ulaşıldığı, bu durumda, davacı tarafından düzenlenen kesin izin taahhüt senedi üzerinden senedi onaylayan noterce tahakkuk ettirilerek, 15/03/2019 tarihinde davacı tarafından ödenen damga vergisinde hukuka uyarlık bulunmadığı, davacının faiz istemine gelince; fazla veya yersiz tahsilatın mükelleften kaynaklandığından bahsedilemeyeceğinden, tahsil edilen damga vergisinin, tahsil tarihinden hesaplanacak tecil faiziyle iadesi gerekmekle birlikte; taleple bağlılık kuralı dikkate alındığında yersiz tahsil edilen damga vergisinin dava dilekçesinde talep edildiği şekilde ödeme tarihinden itibaren işleyecek yasal faiziyle birlikte davacıya iadesi gerektiği sonucuna varılarak, davanın kabulüne, dava konusu işlemin iptaline, davacıdan tahsil edilen damga vergisinin tahsil tarihinden itibaren hesaplanacak yasal faiziyle birlikte iadesine karar verilmiştir.
Bölge İdare Mahkemesi kararının özeti: İstinaf başvurusuna konu Vergi Mahkemesi kararının usul ve yasaya uygun olduğu, kararın kaldırılmasını gerektiren başka bir neden de bulunmadığı belirtilerek, istinaf başvurusunun reddine karar verilmiştir.

TEMYİZ EDENİN İDDİALARI: İlk savunma ve istinaf dilekçelerinde belirtilen gerekçelerle ve re’sen gözetilecek hususlara istinaden kararın bozulması istenilmektedir.

KARŞI TARAFIN SAVUNMASI: Yasal dayanaktan yoksun olan temyiz isteminin reddi gerektiği yolundadır.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ …’IN DÜŞÜNCESİ: Temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan Bölge İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Dokuzuncu Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
Bölge idare mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı hâlinde mümkündür.
Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.

KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1.Davalının temyiz isteminin reddine,
2.Davanın yukarıda özetlenen gerekçeyle kabulüne ilişkin Vergi Mahkemesi kararına yönelik istinaf başvurusunun reddi yolundaki … Bölge İdare Mahkemesi … Vergi Dava Dairesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının ONANMASINA,
3.2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 50. maddesi uyarınca, onama kararının taraflara tebliğini ve bir örneğinin de … Bölge İdare Mahkemesi … Vergi Dava Dairesine gönderilmesini teminen dosyanın … Vergi Mahkemesine gönderilmesine, 22/12/2022 tarihinde kesin olarak oybirliğiyle karar verildi.