Danıştay Kararı 8. Daire 2023/1475 E. 2023/1581 K. 30.03.2023 T.

Danıştay 8. Daire Başkanlığı         2023/1475 E.  ,  2023/1581 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No : 2023/1475
Karar No : 2023/1581

TEMYİZ EDEN (DAVALI) : … Bakanlığı
VEKİLİ : Av. …

KARŞI TARAF (DAVACILAR): …’ya Velayeten Babası …,
Annesi …
VEKİLİ : Av. …

İSTEMİN KONUSU : … İdare Mahkemesi’nin … gün ve E:…, K:… sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: Davacılar tarafından, çocuklarının Bilim ve Sanat Merkezlerinde eğitim alacak öğrencilerin değerlendirme sonuçlarına göre yerleşmeye hak kazanamaması üzerine yapılan itirazın reddine ilişkin işlemin iptaline karar verilmesi istenilmektedir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararında; Bilim ve Sanat Merkezine alınacak öğrencilerin seçimi kapsamındaki bireysel incelemenin objektif ve standart ölçütlere göre yapıldığı hususunun davalı idare tarafından ortaya konulamadığı, objektif olarak yapılmadığı sonucuna varılan bireysel inceleme neticesinde davacının genel zihinsel yetenek alanından Bilim ve Sanat Merkezine yerleşmeye hak kazanamamasına dair işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle dava konusu işlemin iptaline karar verilmiştir.

TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davalı idare tarafından, il tanılama sınav komisyonunun; kullanılan bilişsel temelli psikolojik ölçme araçlarının uygulayıcısı olmadığı için itiraz sürecinde yeniden bir bilişsel test değerlendirmesini yapmadığı, süreçte maddi hata olup olmadığını kontrol ettiği, tesis edilen işlemin hukuka uygun olduğu, Mahkeme kararının bozulması gerektiği ileri sürülmektedir.

KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Savunma verilmemiştir.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ : …
DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin gerekçeli reddi gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Sekizinci Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 20/B maddesi uyarınca işin gereği görüşüldü:

İNCELEME VE GEREKÇE:
MADDİ OLAY :
Davacılar tarafından, çocuklarının Bilim ve Sanat Merkezlerinde eğitim alacak öğrencilerin değerlendirme sonuçlarına göre yerleşmeye hak kazanamaması üzerine yapılan itirazın reddine ilişkin işlemin iptali istemiyle bakılmakta olan dava açılmıştır.

İLGİLİ MEVZUAT:
07/07/2018 tarih ve 30471 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği’nin ‘Tanımlar ve kısaltmalar’ başlıklı 4. maddesinin 1. fıkrasının (d) bendinde; “Bilim ve sanat merkezi, Örgün eğitim kurumlarına devam eden; genel zihinsel, görsel sanatlar veya müzik yetenek alanlarında özel yetenekli olan öğrencilere, yeteneklerini geliştirerek kapasitelerini en üst düzeyde kullanmalarını sağlamak amacıyla destek eğitim hizmeti vermek üzere açılan kurumu” şeklinde tanımlanmış, ‘Özel yetenekli bireylerin eğitimi amacıyla açılan kurumlar’ başlıklı 33. maddesinde; “Örgün eğitim kurumlarına devam eden ve genel zihinsel, görsel sanatlar veya müzik yetenek alanlarından özel yetenekli olarak tanılanan öğrencilere, yeteneklerini geliştirerek kapasitelerini en üst düzeyde kullanmalarını sağlamak amacıyla destek eğitim vermek üzere BİLSEM’ler açılır. BİLSEM’lerde eğitim hizmetlerinin yürütülmesinde aşağıdaki hususlar dikkate alınır: a) Eğitim ve öğretim etkinlikleri BİLSEM’lerde öğrencinin örgün eğitim saatleri dışındaki zamanlarda hafta içi veya hafta sonu planlanabilir. b) BİLSEM’lerde, özgün ürün, proje ve üretimlerin gerçekleşmesi için öğrencilerin yeteneklerine uygun zenginleştirme ve hızlandırma yoluyla farklılaştırılarak proje tabanlı, disiplinler arası eğitim programı uygulanır ve eğitim etkinlikleri düzenlenir. c) BİLSEM’lerde uygulanan eğitim programları esas alınarak öğrencilerin eğitim ihtiyaçları doğrultusunda BEP hazırlanır ve eğitim hizmeti birebir veya grup eğitimi şeklinde yürütülür. ç) Eğitim ve öğretim etkinlikleri, eğitim ve öğretim yılı içerisinde Bakanlıkça hazırlanan yıllık çalışma takvimine göre yürütülür. Ayrıca yarıyıl ve yaz tatillerinde yaz okulu ve kış okulu ile öğrenci kampları da yapılabilir. Eğitim ve öğretim yılı içerisindeki her dönem sonunda BİLSEM’ler tarafından hazırlanan değerlendirme raporları valiliklerce Bakanlığa gönderilir. BİLSEM’e öğrenci alımı Bakanlıkça yayımlanan kılavuzda belirtilen takvim çerçevesinde gerçekleştirilir. Kayıt hakkı kazanan öğrencilere BİLSEM’lerde ve destek eğitim odalarında eğitim verilir. BİLSEM’e öğrenci alım takvimi dışında genel zihinsel, görsel sanatlar ve müzik yetenek alanlarında özel yetenekli olduğu belirlenen öğrencilere destek eğitim odalarında eğitim verilir. BİLSEM’e öğrenci alım takvimi dışında görsel sanatlar ve müzik yetenek alanlarında aday gösterilecek öğrencilerin talebi, ilgililerce il tanılama sınav komisyonuna yapılır. BİLSEM’e öğretmen seçimi ile ilgili iş ve işlemler Bakanlıkça yayımlanan kılavuz hükümlerine göre yürütülür. BİLSEM’e öğretmen seçimi ile ilgili iş ve işlemlerin yürütülmesine dair kurul, komisyon ve görevler Bakanlıkça yayımlanan Yönerge ile düzenlenir. Öğrenci tanılama, kayıt kabul, nakil, devam devamsızlık ve ilişik kesme işlemleri BİLSEM Modülü üzerinden yürütülür.” hükmüne yer verilmiştir.
Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü’nce hazırlanan 2021-2022 Bilim ve Sanat Merkezleri Öğrenci Tanılama ve Yerleştirme Kılavuzu’nun ‘İl Tanılama Sınav Komisyonlarının Oluşturulması’ başlıklı 3.1 maddesinin (b) fıkrasında; “İl tanılama sınav komisyonları; il özel eğitim ve rehberlik hizmetlerinden sorumlu millî eğitim müdür yardımcısı/şube müdürü başkanlığında, ilde bulunan rehberlik ve araştırma merkezi ve BİLSEM müdürlerinin tamamının katılımlarıyla oluşturulacaktır.” düzenlemesi, ‘İl Tanılama Sınav Komisyonunun Görevleri’ başlıklı 3.2 maddesinin (c) fıkrasında; “Ön değerlendirme ve bireysel değerlendirme sonuçlarına ilişkin itirazları değerlendirerek maddi hata içermeyen itirazları karara bağlamak, maddi hata içeren itirazları ise karara bağlanmak üzere merkez tanılama sınav komisyonuna göndermek” düzenlemesi, ‘Merkez Tanılama Sınav Komisyonunun Oluşturulması’ başlıklı 3.3 maddesinin (a) fıkrasında; “Merkez Tanılama Sınav Komisyonu, Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürünün veya görevlendireceği daire başkanının başkanlığında, üç daire başkanından oluşur. İhtiyaç hâlinde komisyona Rehberlik Hizmetleri ve Özel Yeteneklilerin Geliştirilmesi Daire Başkanlıklarında görevli, alanında uzman ikişer personel de görevlendirebilir.” düzenlemesi, ‘Merkez Tanılama Sınav Komisyonun Görevleri’ başlıklı 3.4 maddesinin (d) fıkrasında; “İl tanılama sınav komisyonlarında karara bağlanamayan itirazları karara bağlamaktır.” düzenlemesi, ‘İtirazlar’ başlıklı 4.2 maddesinde; “Ön değerlendirme ve bireysel değerlendirme sonuçlarına yapılacak itirazlar il tanılama sınav komisyonlarınca değerlendirilecektir.” düzenlemesi yer almıştır.

HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
Yetki kurallarının; dar ve özel anlamda kamu düzenine ilişkin olması nedeniyle, idarenin yetki kurallarına sıkı bir şekilde uymak zorunda bulunduğu idare hukukunun bilinen ilkelerindendir. Yetkinin kimin tarafından kullanılacağını belirleyen kuralların varlığı halinde bu yetkinin devri ve paylaşımı konusunda da açık bir düzenlemenin bulunması gerekmektedir.
Dava dosyasının incelenmesinden; davacıların çocuğunun Bilim ve Sanat Merkezlerinde eğitim alacak öğrencilerin değerlendirme sonuçlarına göre yerleşmeye hak kazanamaması üzerine yapılan itiraz sonucunda davalı idare tarafından tesis edilen … tarih ve … sayılı işlemde, itirazın il tanılama sınav komisyonu tarafından incelenerek öğrenciye ait sınav testi ve belgelerinde herhangi bir puan veya teknik hataya rastlanılmadığının bildirildiği görülmekle birlikte; yukarıda yer verilen Kılavuz düzenlemeleri uyarınca maddi hata içeren itirazların, merkez tanılama sınav komisyonunca karara bağlanması gerekirken, il tanılama sınav komisyonu tarafından karara bağlandığı anlaşılmaktadır.
İdare ve vergi mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı hâlinde mümkündür.
Bu durumda; temyize konu Mahkeme kararında sonucu itibarıyla hukuki isabetsizlik bulunmadığı sonucuna ulaşılmaktadır.

KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. Davalı idarenin temyiz isteminin reddine,
2. … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…, K:… sayılı temyize konu kararının, yukarıda belirtilen gerekçeyle ONANMASINA,
3. Posta giderleri avansından varsa artan tutarın istemi hâlinde taraflara iadesine,
4. Dosyanın anılan Mahkemeye gönderilmesine, 2577 sayılı Kanun’un 20/B maddesi uyarınca 30/03/2023 tarihinde oybirliği ile kesin olarak karar verildi.