Danıştay Kararı 8. Daire 2021/7828 E. 2022/712 K. 10.02.2022 T.

Danıştay 8. Daire Başkanlığı         2021/7828 E.  ,  2022/712 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No : 2021/7828
Karar No : 2022/712

DAVACI : …

DAVALI : …Bakanlığı

DAVANIN ÖZETİ : Milli Eğitim Bakanlığı Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğü’nün 21/07/2016 tarih ve 7783529 sayılı “FETÖ/ PYD Terör Örgütü ile Bağlantılı Olduğu Tespit Edilen Kurumlar“ Genelgesi’nin 3. maddesinin ve 7075 sayılı Olağanüstü Hal İşlemleri İnceleme Komisyonu Kurulması Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabul Edilmesine Dair Kanun’a 7256 sayılı Kanun’un 41. maddesiyle eklenen Geçici 4. madde uyarınca yapılan başvurunun reddine ilişkin 11/07/2021 tarih ve 3 sayılı işlemin iptali istenilmektedir.

DANIŞTAY TETKİK HAKİMİ : …

DÜŞÜNCESİ : 2577 sayılı Kanunun 3. ve 5. maddelerine uygun bulunmayan dava dilekçesinin reddi gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Sekizinci Dairesince, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 14. maddesi uyarınca dava dosyası incelenerek işin gereği görüşüldü.

İNCELEME VE GEREKÇE:
USUL YÖNÜNDEN:
2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun “İdari Davaların Açılması” başlığını taşıyan 3. maddesinde; davanın konusu ve sebepleri ile dayandığı delillerin, davaya konu olan idari işlemin yazılı bildirim tarihinin belirtileceği; dava konusu kararın ve belgelerin asılları veya örneklerinin dava dilekçesine ekleneceği; dilekçeler ile bunlara ekli evrakın örneklerinin karşı taraf sayısından bir fazla olacağı; “Aynı dilekçe ile dava açılabilecek haller” başlığını taşıyan 5. maddesinin 1. fıkrasında; her idari işlem aleyhine ayrı ayrı dava açılacağı ancak aralarında maddi veya hukuki yönden bağlılık ya da sebep-sonuç ilişkisi bulunan birden fazla işleme karşı da bir dilekçe ile dava açılabileceği; 2. fıkrasında ise, birden fazla şahsın müşterek dilekçe ile dava açabilmesi için davacıların hak veya menfaatlerinde iştirak bulunması ve davaya yol açan maddi olay veya hukuki sebeplerin aynı olması gerektiği düzenlenmiştir.
2577 sayılı Kanunun “Dilekçeler üzerine ilk inceleme” başlıklı 14. maddesinin üçüncü fıkrasının (g) bendinde ise, dilekçelerin bu Kanun’un 3. ve 5. maddelerine uygun olup olmadığı yönünden inceleme yapılacağı; “İlk inceleme üzerine verilecek karar” başlıklı 15. maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinde, bu yönlerden Kanuna aykırılık görülür ise otuz gün içinde 3. ve 5. maddelere uygun şekilde yeniden düzenlenmek veya noksanları tamamlanmak üzere dilekçelerin reddine karar verileceği; 15. maddesinin beşinci fıkrasında ise, bu yönlerden dilekçenin reddedilmesi üzerine yeniden verilen dilekçelerde aynı yanlışlıklar yapıldığı takdirde davanın reddedileceği hükümlerine yer verilmiştir.
Dava dilekçesinin 2577 sayılı Kanun’un 3. maddesi yönünden incelenmesi:
İdari yargılama usulünde geçerli olan resen araştırma ve yazılılık ilkesi gereği dava dilekçelerinin, 2577 sayılı Kanunda belirtilen şekil kurallarına uygun bir biçimde ve yargılamanın gerektirdiği bilgileri içerecek nitelikte düzenlenmesi gerekmektedir. Bunu sağlamak için, dava dilekçelerinde; dava konusu edilen işlemlerin ve dava sebeplerinin, başka bir ifadeyle; idari işlemin içerdiği iddia edilen hukuka aykırılığın dayandığı hukuk kurallarının açık ve net bir biçimde somut olarak belirtilmesi şarttır. Ayrıca birden fazla işlemin davaya konu edilmesi ya da bir işlemin birden fazla madde, fıkra veya bendinin iptalinin istenilmesi halinde söz konusu işlemler ve bu işlemlerin hangi madde veya fıkralarının iptalinin istendiğinin tek tek sayılmak suretiyle belirtilmesi de yukarıda alıntısı yapılan düzenlemeler ve idari yargılama usulü ilkelerinin bir gereğidir.
Dosyanın incelenmesinden, dava dilekçesinde, “FETÖ/ PYD Terör Örgütü ile Bağlantılı Olduğu Tespit Edilen Kurumlar“ Genelgesi’nin 3. maddesinin, dava konusu 11/07/2021 tarih ve 3 sayılı işlemin dayanağı olduğu belirtilmiş ise de, anılan bireysel işlem dilekçe ekinde yer almadığından, Genelge’nin söz konusu işlemin dayanağı olup olmadığı anlaşılamamaktadır. Bununla birlikte, dava dilekçesi ekinde Ankara Valiliği İl Milli Eğitim Müdürlüğü’nün …tarih ve E.…sayılı işlemi bulunmakta olup, anılan işlemin dava konusu edilen Genelge uyarınca tesis edildiği anlaşılmakta ise de, bu bireysel işlemin de iptalinin istenilmediği görülmektedir.
Öte yandan, 11/07/2021 tarih ve 3 sayılı işlemin davacıya tebliğ edilip edilmediği, edildi ise tebliğ evrakı, edilmedi ise öğrenme tarihi de dosya içeriğinden ve dava dilekçesinden anlaşılamamaktadır.
Bu durumda, yukarıda yer verilen eksikliklerin tamamlanması gerektiğinden, bu haliyle dava dilekçesi 2577 sayılı Kanun’un 3. maddesine uygun bulunmamıştır.
Dava dilekçesinin 2577 sayılı Kanun’un 5. maddesi yönünden incelenmesi:
Davacı tarafından iptali istenilen işlemlerden birinin 7075 sayılı Kanun’un Geçici 4. maddesi uyarınca yapılan başvurunun reddine dair işlem olduğu görülmektedir.
7075 sayılı Kanun’un Geçici 4. maddesinin 1. fıkrasında “Bu Kanunun 2 nci maddesinde belirtilen işlemlere bağlı olarak olağanüstü hal kapsamında kabul edilen kanunlarda yer alan ilave tedbirlere karşı hakkında tedbir uygulanan kişi, kanuni temsilcisi ya da mirasçıları tarafından tedbiri uygulayan veya tedbirle ilgili olan kamu kurum ve kuruluşlarına bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren üç ay içinde başvurulur. Kamu kurum ve kuruluşları, başvuru üzerine yapacağı inceleme sonucuna göre en geç altı ay içinde başvurunun reddine veya tedbirin kaldırılmasına karar verir. 15/7/1950 tarihli ve 5682 sayılı Pasaport Kanununun ek 7 nci maddesi hükmü saklıdır.” hükmüne yer verilmiştir.
Bu durumda, yukarıda ilgili kısmına yer verilen 7075 sayılı Kanun uyarınca tesis edilen işlem ile iptali istenilen diğer işlem (Genelge) yönünden davaya yol açan maddi olay veya hukuki sebeplerin aynı olması şartı gerçekleşmediğinden dava dilekçesinin 2577 sayılı Kanun’un 5. maddesine aykırı olduğu sonucuna varılmıştır.
Bu itibarla, 7075 sayılı Kanun’dan kaynaklanan işlem için ayrı, Milli Eğitim Bakanlığı Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğü’nün 21/07/2016 tarih ve 7783529 sayılı Genelgesi’nin 3. maddesi bakımından ayrı dava açılması gerekmektedir.

KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 15/1-d maddesi uyarınca bu kararın tebliğinden itibaren 30 (otuz) gün içinde 3. ve 5. maddelere uygun şekilde yeniden düzenlenecek ayrı ayrı dilekçelerle, gerekli harç ve masrafları yatırılmak suretiyle dava açmakta serbest olmak üzere DAVA DİLEKÇESİNİN REDDİNE,
2. 2577 sayılı Kanun’un 15/5. maddesi hükmüne göre dilekçenin reddi üzerine yeniden verilen dilekçede de aynı yanlışlıklar yapıldığı takdirde davanın reddine karar verileceğinin davacıya bildirilmesine,
3. Aşağıda dökümü yapılan …TL yargılama giderinin davacı üzerinde bırakılmasına, artan posta giderinin istemi halinde davacıya iadesine, dilekçenin bir örneğinin davacıya gönderilmesine, 10/02/2022 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.