Danıştay Kararı 8. Daire 2021/7343 E. 2023/755 K. 22.02.2023 T.

Danıştay 8. Daire Başkanlığı         2021/7343 E.  ,  2023/755 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No : 2021/7343
Karar No : 2023/755

TEMYİZ EDEN (DAVACI) : …
VEKİLİ : Av. …

KARŞI TARAF (DAVALI) : … Genel Müdürlüğü
VEKİLİ : Av. …

İSTEMİN KONUSU : … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesinin … gün ve E:…, K:… sayılı kararının, temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: Polis Amirleri Eğitim Merkezinde öğrencisi adayı olan davacı tarafından, hakkında aldırılan sağlık kurulu raporunun Emniyet Genel Müdürlüğü Sosyal Hizmetler ve Sağlık Daire Başkanlığı Sağlık Kurulu Komisyonunca incelenmesi sonucunda sağlık durumunun Emniyet Teşkilatı Sağlık Şartları Yönetmeliği’nin Ek-3-7-A maddesine uygun olmadığından bahisle ilişiğinin kesilmesine ilişkin … tarih ve … sayılı işlemin iptali istenilmektedir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: … İdare Mahkemesince verilen … tarih ve E:…, K:… sayılı kararda; dosyada yer alan bilgi ve belgelerin değerlendirilmesinden, davacının Emniyet Teşkilatı Sağlık Şartları Yönetmeliği’nin hastalık branşlarının sınıflandırılmasına ilişkin Ek-3 sayılı cetvelin 7-A diliminde yer alan sağlık şartlarını taşımadığının sağlık kurulu raporu ile tespit edilmiş olması karşısında mevzuat hükümleri uyarınca Polis Amirleri Eğitim Merkezi öğrenciliğinin sona erdirilmesine ilişkin dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle davanın reddine karar verilmiştir.
Bölge İdare Mahkemesi kararının özeti: İstinaf başvurusuna konu kararın hukuka ve usule uygun olduğu ileri sürülen iddiaların söz konusu kararın kaldırılmasını sağlayacak nitelikte görülmediği belirtilerek 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 45. maddesinin 3. fıkrası uyarınca istinaf başvurusunun reddine karar verilmiştir.

TEMYİZ EDENİN İDDİALARI: Davacı vekili tarafından, davacının PAEM öğrencisi olmasına engel bir sağlık sorunu olmadığı ayrıca müvekkilinin polis öğrencisi statüsünü tamamlamış olması nedeniyle de Emniyet Teşkilatına atanacak komiser yardımcısı statüsünü kazanmış ve komiser yardımcısı olarak göreve başlamış olduğundan, memuriyetten ilişiğinin kesilmesinin kazanılmış hak kavramı gereği hukuka aykırı olacağı ileri sürülmektedir.

KARŞI TARAFIN SAVUNMASI: Davalı idare tarafından, istemin reddi gerektiği savunulmuştur.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ …’NIN DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin kabulü ile usul ve yasaya aykırı olan Ankara Bölge İdare Mahkemesi kararının boulması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Sekizinci Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra ve dosya tekemmül ettiğinden yürütmenin durdurulması istemi hakkında ayrıca bir karar verilmeksizin işin gereği görüşüldü:

İNCELEME VE GEREKÇE:
MADDİ OLAY :
30/12/2019 tarihinde Polis Amirleri Eğitim Merkezi’nde 5. dönem öğrenci adayı olarak öğrenimine başlayan davacı hakkında Gülhane Eğitim ve Araştırma Hastanesi’nce düzenlenen … tarih ve … sayılı sağlık kurulu raporunun Sağlık Komisyonunca incelenmesi sonucunda davacının mevcut sağlık durumunun Emniyet Teşkilatı Sağlık Şartları Yönetmeliğinin Ek-3-7-A’ya uymadığından bahisle polis okulu öğrencisi olamayacağına karar verilerek 02/04/2020 tarihli Müdürlük makamı Olur’u ile Polis Amirleri Eğitim Merkezi’nden ilişiğinin kesilmesi üzerine bakılmakta olan davanın açıldığı anlaşılmaktadır.

İLGİLİ MEVZUAT:
4652 sayılı Polis Yüksek Öğretim Kanunu dayanak alınarak düzenlenen ve 16.07.2015 tarih ve 29418 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Polis Akademisi Başkanlığı Polis Amirleri Eğitimi Merkezi Giriş ve Eğitim-Öğretim Yönetmeliği’nin “Adaylarda aranılan şartlar” başlıklık 9. maddesinde: “(1) PAEM’e başvuru yapacak adaylardan;… b) Emniyet mensubu olmayan adaylarda aşağıdaki şartlar aranır: … 6) Sağlık Yönetmeliğinde belirtilen şartları taşımak,… (2) PAEM’e başvuran adayların birinci fıkrada belirtilen şartlardan herhangi birini taşımadıkları anlaşılması halinde, sınav sonuçlarına bakılmaksızın adaylıkları, öğrenime başlamışlarsa öğrencilikleri sona erdirilir.” hükmüne yer verilmiştir.
Emniyet Teşkilatı Sağlık Şartları Yönetmeliğinin eki ”Göz Hastalıkları” başlıklı EK-3-7-A maddesinde; “A) Bu sisteme ait kronik hastalığı, sürekli diyet veya ilaç tedavisiyle kontrol altında tutulmayı gerektirecek bir hastalığı, organ ve sistem fonksiyonlarını etkileyen bir hastalığı, sakatlığı olanlar ile doğuştan (konjenital) veya sonradan (cerrahi-travmatik) organ eksikliği veya organ yokluğu olanlar (aşağıdaki istisnai maddeler hariç) öğrenciliğe kabul edilmezler.
Bu bölümde ifade edilmemiş tanılarda, kişinin muayenesini yapan ilgili uzman doktor ve sağlık kurulu doktorları, hastalığın seyri ve derinliğini dikkate alarak, bu Yönetmeliğin 21 nci maddesine göre uygun olan dilim için karar verir.
B-C-D dilimlerinde tanımlanan hastalıklar öğrenciliğe engeldir.
1) Görme ve diskromotopsi muayenesinde lens kullanılmasına izin verilmez.
2) a) Parsiyel veya total diskromatopsi (renk körlüğü),
b) Retinitis pigmentoza (tavuk karası) ve diğer retina distrofileri,
c) Şaşılık, göz kapağı düşüklüğü, göz kaslarında ve sinirlerinde fonksiyon kaybı, nistagmus,
ç) Katarakt ve katarakt cerrahisi, psödofaki,
d) Reaksiyon göstermeyen, göz, göz ekleri ve orbita içi yabancı cisimler,
e) Keratokonus, glokom, retina patolojileri,
f) Üveit, korioretinit gibi göz ve göz eklerinin kronik enfeksiyonları,
öğrenciliğe engeldir.
3) Okullara alınacak öğrencilerde; görme her iki gözde ayrı ayrı miyoplarda; (sferik + silendirik) –2 diyoptriyi, hipermetroplarda + 1 diyoptriyi geçemez. Mikst astigmatlarda transpozisyon sonrası değerlere göre işlem yapılır.
Düzeltmeden sonra her iki gözün görme güçleri toplamı en az 20’de 16 olmak zorundadır.
Düzeltmeden sonra gözlerden birinin görme gücü en az 10’da 7 olabilir, ancak bu durumda diğer gözün görme gücü düzeltmeden sonra 10’da 10 (tam) olmak zorundadır.
B) 1) Camlarla düzeltildikten sonra, bir gözün görme gücü en az 10’da 2 olmak şartı ile iki gözün görme dereceleri toplamının; 20’de 15 ile 20’de 11 arasında olması (20’de 15 ve 20’de 11 dahil). Açıklama: Camlarla düzeltildikten sonra bir gözün görme derecesinin 10’da 1 veya daha az olması D dilimi kapsamında değerlendirilir.” hükümlerine yer verilmiştir.

HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
Davacının mevzuat gereği davalı idarece ilk olarak sevk edildiği, Gazi Mustafa Kemal Devlet Hastanesi tarafından verilen … tarih ve … sayılı sağlık kurulu raporunda; tanı hanesinde; “görme 0,8 (1,25×100 ile tam) 0,25 ile tam” ibarelerine yer verilmiş, karar hanesinde; “PAEM öğrencisi olur” kararı verilmiştir. Davalı idarece raporda bulunan eksiklikler nedeniyle davacı yeniden hastaneye sevk edilmiş, davacının davalı idarece yeniden sevk edildiği Gülhane Eğitim ve Araştırma Hastanesi’nin … tarih ve … sayılı sağlık kurulu raporunda; tanı hanesinde; “sağ göz + 1,25 x 100 0.7 sol göz -0.50 ile hipermetropi miyop astigmat” ibarelerine yer verilmiş, karar hanesinde; ” ETSŞY Ek-3-7-A-3-b ve 3-d ye girer. PAEM öğrencisi olamaz” kararı verilmiştir. Bunun üzerine davalı idarece davacının Polis Amirleri Eğitim Merkezinden ilişiği kesilmiştir.
İdare Mahkemesince, 22/06/2020 tarihli ara karar ile davacının Emniyet Teşkilatı Sağlık Şartları Yönetmeliği’nin Ek-3-7-A maddesinde öngörülen sağlık şartlarını taşıyıp taşımadığının tespiti amacıyla Ankara Şehir Hastanesi’ne sevk edilmiş, anılan hastane tarafından düzenlenen 10/07/2020 tarihli ve 3.163 sayılı sağlık kurulu raporunun; klinik bulgular hanesinde; “Görme sağ: -0.75 x 40 ile 0.7 sol:-0.50 ile tam. Renkli görme sağ-sol:tam. Biyo: sağ-sol:doğal. Fundus: sağ-sol:doğal. Önceki muayenesine sağ göz + 1.25 X 100 ile 0.7 olduğu için elenmiş. Kornea topografisi geçirilmiş lazere ait bulgu var.” ibarelerine yer verilmiş, karar hanesinde; “ETSŞY EK-3;7-B7’YE UYAR. PAEM öğrencisi olamaz” kararı verilmiştir. Bu rapor üzerine İdare Mahkemesince davanın reddine karar verilmiş, bu kararın davacı tarafından istinaf edilmesi üzerine de … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesince istinaf başvurusunun reddine karar verilmiştir.
Temyiz aşamasında davacı tarafından sunulan; Çukurova Üniversite Tıp Fakültesi Adli Tıp Anabilim Dalının… tarih ve … sayılı sağlık kurulu raporunun sonuç kısmında ise; “….Çukurova Üniversitesi göz hastalıları bölümü görüşü ve şahsın göz muayeneleri sonrası görmenin > 17 olduğu ETSŞY Ek-3-7-A-3-ç’ye göre düzeltmeden sonra her iki gözün görme güçleri toplamı en az 20’de 16 olmak zorunda (kişinin 10 + 8=18) olduğu ve d maddesi gözlerden birinin görme gücü en az 10’da 7 olabilir şartlarını sağladığı (kişide 8) bu nedenle …’ün Emniyet Teşkilatı Sağlık Şartları Yönetmeliği 7 A 3′ e uyduğunu bildirir tıbbi kanaat raporudur.” ibarelerine yer verilmiştir.
Bu durumda davacının dosyada bulunan tüm sağlık kurulu raporları ile birlikte hakem hastaneye sevki yapılarak, yukarıda belirtilen raporlar arasındaki çelişkilerde giderilmek suretiyle Emniyet Teşkilatı Sağlık Şartları Yönetmeliği çerçevesinde durumunun değerlendirilerek yeniden bir karar verilmesi gerektiğinden, … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesinin kararında hukuki isabet bulunmamaktadır.

KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. 2577 sayılı Kanun’un 49. maddesine uygun bulunan temyiz isteminin kabulüne,
2. … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesinin … gün ve E:…, K:… sayılı kararının BOZULMASINA,
3. Kullanılmayan … TL yürütmeyi durdurma harcının istemi hâlinde davacıya iadesine,
4. Yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın yukarıda belirtilen Bölge İdare Mahkemesi İdari Dava Dairesine gönderilmesine,
5. Kesin olarak 22/02/2023 tarihinde oybirliği ile karar verildi.