Danıştay Kararı 8. Daire 2021/3020 E. 2022/8009 K. 22.12.2022 T.

Danıştay 8. Daire Başkanlığı         2021/3020 E.  ,  2022/8009 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No : 2021/3020
Karar No : 2022/8009

TEMYİZ EDEN (DAVALI) : … Müdürlüğü
VEKİLİ : Av. …

KARŞI TARAF (DAVACI) : …
VEKİLİ : Av. …

İSTEMİN KONUSU :…Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: Trabzon Polis Meslek Eğitim Merkezi Müdürlüğü’ne (POMEM) geçici kaydı yapılan davacı tarafından, hakkında aldırılan sağlık kurulu raporunun Emniyet Genel Müdürlüğü Sağlık İşleri Daire Başkanlığı Sağlık Komisyonunca incelenmesi neticesinde Emniyet Teşkilatı Sağlık Şartları Yönetmeliği’nde (ETSŞY) yer alan sağlık şartlarını taşımadığından bahisle ilişiğinin kesilmesine ilişkin davalı idarenin 10/07/2019 tarihli işleminin iptaline karar verilmesi istenilmektedir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: … İdare Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararında; 16/09/2019 tarihli ara kararıyla davacının hakem hastaneye sevk edildiği, hakem hastane olarak belirlenen Ankara Şehir Hastanesince … tarih ve …sayılı sağlık kurulu raporu düzenlendiği, söz konusu raporda eksiklikler olması üzerine 30/10/2019 ve 15/01/2020 tarihli ara kararlarıyla eksikliklerin giderilmesinin istenildiği, söz konusu eksikler giderildikten sonra Ankara Şehir Hastanesince düzenlenen … tarih ve … sayılı sağlık kurulu raporunda; “Göz Hastalıkları Hanesinde; sol göz lasik operasyon geçirmiş, sağ tam sol tam. Renkli görme doğal.Her iki gözün görmeleri tam olup ambliyopi yoktur. Karar Hanesinde; ETSŞY EK-3 7-A’ya uyar POMEM öğrencisi olur” şeklinde tespitlerin yer aldığı, söz konusu raporun taraflara tebliğ edilmesi üzerine davalı idarece anılan hastane raporuna itirazda bulunulmuş ise de; yapılan bu itiraz hükme esas alınabilecek nitelikteki hastane raporunu kusurlandıracak nitelikte görülmediği, bu durumda; dosyadaki hastane raporu incelendiğinde, davacının polis meslek eğitim merkezi öğrencisi olması için aranan sağlık şartlarını taşıdığı, sağlık yönünden herhangi bir kusuru olmadığı anlaşıldığından, davacının adaylıkla ilişiğinin kesilmesine ilişkin dava konusu işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle dava konusu işlemin iptaline karar verilmiştir.
Bölge İdare Mahkemesi kararının özeti: İstinaf başvurusuna konu kararın hukuka ve usule uygun olduğu ileri sürülen iddiaların söz konusu kararın kaldırılmasını sağlayacak nitelikte görülmediği belirtilerek 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 45. maddesinin 3. fıkrası uyarınca istinaf başvurusunun reddine karar verilmiştir.

TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davalı İdare tarafından, davacı hakkında aldırılan sağlık kurulu raporunda “görme kusuru ve ambliyopi” tanısına yer verilerek davacının okul öğrencisi olamayacağı yönünde belirleme yapılması üzerine ilişiğinin kesildiği, dava konusu işlemin mevzuata uygun olarak tesis edildiği ileri sürülmektedir.

KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Savunma verilmemiştir.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ …’IN DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin kabulü ile usul ve yasaya aykırı olan Bölge İdare Mahkemesi kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Sekizinci Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra yürütmenin durdurulması istemi hakkında ayrıca bir karar verilmeksizin işin gereği görüşüldü:

İNCELEME VE GEREKÇE:
MADDİ OLAY :
23. Dönem Polis Meslek Eğitim Merkezi öğrenci adayı olarak Trabzon Polis Meslek Eğitim Merkezi’ne geçici kaydı yapılan davacının, Polis Meslek Eğitim Merkezleri Giriş Yönetmeliği’nin 17. ve 18. maddeleri gereği sağlık kurulu raporu alınmak üzere Kanuni Eğitim ve Araştırma Hastanesine sevkedildiği, adı geçen hastanenin … tarih ve … sayılı sağlık kurulu raporunda “Göz Hastalıkları Hanesinde; Sağ: tam Sol: 0,8(+1,50) Sol ambliyopi polis olamaz madde 7A3”, Teşhis Hanesinde; “Sol ambliyopi 7A3”, Karar Hanesinde; “POMEM öğrenci adayı olamaz.” şeklinde olduğu, anılan raporun Emniyet Genel Müdürlüğü Sağlık İşleri Daire Başkanlığı Sağlık Komisyonunca incelenmesi neticesinde Emniyet Teşkilatı Sağlık Şartları Yönetmeliği’nde (ETSŞY) yer alan sağlık şartlarını taşımadığından bahisle 10/07/2019 tarihli Polis Akademisi Başkanlığı işlemi ile ilişiğinin kesilmesi üzerine bakılmakta olan davanın açıldığı anlaşılmaktadır.

İLGİLİ MEVZUAT:
03/01/2018 tarih ve 30290 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Emniyet Teşkilatı Sağlık Şartları Yönetmeliği’nin eki Ek-3-7-A maddesinde; “Bu sisteme ait kronik hastalığı, sürekli diyet veya ilaç tedavisiyle kontrol altında tutulmayı gerektirecek bir hastalığı, organ ve sistem fonksiyonlarını etkileyen bir hastalığı, sakatlığı olanlar ile doğuştan (konjenital) veya sonradan (cerrahi-travmatik) organ eksikliği veya organ yokluğu olanlar (aşağıdaki istisnai maddeler hariç) öğrenciliğe kabul edilmezler. Bu bölümde ifade edilmemiş tanılarda, kişinin muayenesini yapan ilgili uzman doktor ve sağlık kurulu doktorları, hastalığın seyri ve derinliğini dikkate alarak, bu Yönetmeliğin 21 nci maddesine göre uygun olan dilim için karar verir. B-C-D dilimlerinde tanımlanan hastalıklar öğrenciliğe engeldir. 1) Görme ve diskromotopsi muayenesinde lens kullanılmasına izin verilmez. 2) a) Parsiyel veya total diskromatopsi (renk körlüğü), öğrenciliğe engeldir. 1) Görme ve diskromotopsi muayenesinde lens kullanılmasına izin verilmez. 2) a) Parsiyel veya total diskromatopsi (renk körlüğü), b) Retinitis pigmentoza (tavuk karası) ve diğer retina distrofileri, c) Şaşılık, göz kapağı düşüklüğü, göz kaslarında ve sinirlerinde fonksiyon kaybı, nistagmus, ç) Katarakt ve katarakt cerrahisi, psödofaki, d) Reaksiyon göstermeyen, göz, göz ekleri ve orbita içi yabancı cisimler, e) Keratokonus, glokom, retina patolojileri, f) Üveit, korioretinit gibi göz ve göz eklerinin kronik enfeksiyonları, öğrenciliğe engeldir. 3) Okullara alınacak öğrencilerde; görme her iki gözde ayrı ayrı miyoplarda; (sferik + silendirik) –2 diyoptriyi, hipermetroplarda + 1 diyoptriyi geçemez. Mikst astigmatlarda transpozisyon sonrası değerlere göre işlem yapılır. Düzeltmeden sonra her iki gözün görme güçleri toplamı en az 20’de 16 olmak zorundadır. Düzeltmeden sonra gözlerden birinin görme gücü en az 10’da 7 olabilir, ancak bu durumda diğer gözün görme gücü düzeltmeden sonra 10’da 10 (tam) olmak zorundadır.” hükmüne yer verilmiştir.
29/09/2019 tarih ve 30903 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Emniyet Teşkilatı Sağlık Şartları Yönetmeliği’nin eklerinde yapılan değişiklikle Ek-3-7-A maddesinde; “Göz hastalıkları yönünden sağlam olacaktır. Bu sisteme ait kronik hastalığı, sürekli diyet uygulamasıyla veya ilaç tedavisiyle kontrol altında tutulmayı gerektirecek bir hastalığı, tedavisiz şekilde remisyonda olsa dahi sürekli olarak kontrol altında tutulmayı gerektirecek bir hastalığı, organ ve sistem fonksiyonlarını etkileyen bir hastalığı, sakatlığı olanlar ile doğuştan (konjenital) veya sonradan (cerrahi-travmatik) organ eksikliği veya organ yokluğu olanlar (aşağıdaki istisnai maddeler hariç) öğrenciliğe kabul edilmezler. Bu bölümde ifade edilmemiş tanılarda, kişinin muayenesini yapan ilgili uzman doktor ve sağlık kurulu doktorları, hastalığın seyrini ve derinliğini dikkate alarak, bu Yönetmeliğin 21 nci maddesine göre uygun olan dilim için karar verir. B-C-D dilimlerinde tanımlanan hastalıklar öğrenciliğe engeldir. Bu Yönetmeliğin 7 nci maddesinin ikinci fıkrasının (a) bendi gereği aday mevcut sağlık durumu ile değerlendirilir. (1) Görme ve diskromatopsi muayenesinde lens kullanılmasına izin verilmez. (2) İzole, periferik ve noktasal olan katarakt sağlam kabul edilir. Periferik, yüzeysel ve küçük olan korneal nefelyonlar sağlam kabul edilir. (3) Okullara alınacak öğrencilerde; refraksiyon kusuru sayısal değerlerinin toplamı, her iki gözde ayrı ayrı; a) Miyoplarda (sferik + silendirik) –2 diyoptriyi geçemez. b) Hipermetroplarda (sferik + silendirik) + 1 diyoptriyi geçemez. c) Mikst astigmatlarda transpozisyon sonrası değerlere göre işlem yapılır. ç) Düzeltmeden sonra her iki gözün görme güçleri toplamı en az 20’de 16 olmak zorundadır. d) Düzeltmeden sonra gözlerden birinin görme gücü en az 10’da 7 olabilir, ancak bu durumda diğer gözün görme gücü, düzeltmeden sonra 10’da 10 (tam) olmak zorundadır.” hükmü yer almaktadır.

HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
Uyuşmazlık; davacının Emniyet Teşkilatı Sağlık Şartları Yönetmeliğinin ekinde yer alan göz hastalıkları ile ilgili şartları taşımamasından kaynaklanmaktadır.
Olayda, davacının göz hastalıkları yönünden POMEM öğrenci adayı olup olamayacağı yönünden tespit yapılması için İdare Mahkemesince 16/09/2019 tarihli ara karar ile Ankara Şehir Hastanesine sevk edildiği, söz konusu Hastane tarafından düzenlenen … tarih ve …sayılı sağlık kurulu raporunda “…ambliyopi Emniyet Teşkilatı Sağlık Şartları Yönetmeliği madde 7 A3’e göre POMEM olamaz” kanaatine varıldığı, Emniyet Teşkilatı Sağlık Şartları Yönetmeliği’nde 29/09/2019 tarihli ve 30903 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan değişiklikle yeniden düzenleme yapıldığından, bu yeni düzenlemeler çerçevesinde davacının durumunun yeniden değerlendirilmesi için hakem hastane olan Ankara Şehir Hastanesine sevk edildiği, anılan Hastanece düzenlenen 03/12/2019 tarihli sağlık kurulu raporunda “Miyopi ve Astigmatizma” teşhisi konularak POMEM öğrencisi olabileceğinin ifade edildiği, dolayısıyla davacının “görme kusuru” yönünden değerlendirildiği ancak “ambliyopi” tanısının davacıda mevcut olup olmadığının değerlendirilmediği görüldüğünden 15/01/2020 tarihli ara kararıyla davacının yeniden Ankara Şehir Hastanesine sevkinin yapıldığı, anılan Hastanece düzenlenen 19/02/2020 tarihli raporda; “…Her iki gözde görmeleri tam olup, ambliyopi yoktur” kanaatine varıldığı görülmektedir.
Bu durumda Ankara Şehir Hastanesince düzenlenen raporlarda davacıda “ambliyopi” tanısının bulunup bulunmadığı konusunda çelişkiler bulunduğu görüldüğünden, davacının yeniden başka bir hastaneye sevk edilerek söz konusu çelişkinin giderilmesi ve göz hastalıkları yönünden POMEM öğrencisi olup olmayacağı yönünden bir belirleme yapılması gerektiğinden, dava konusu işlemin iptali yolunda verilen Mahkeme kararını onayan Bölge İdare Mahkemesi kararında hukuka uyarlık bulunmamaktadır.

KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. 2577 sayılı Kanun’un 49. maddesine uygun bulunan temyiz isteminin kabulüne,
2. … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının BOZULMASINA,
3. Yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın yukarıda belirtilen Bölge İdare Mahkemesi İdari Dava Dairesine gönderilmesine,
4. Kesin olarak 22/12/2022 tarihinde oybirliği ile karar verildi.