Danıştay Kararı 8. Daire 2020/7223 E. 2023/855 K. 24.02.2023 T.

Danıştay 8. Daire Başkanlığı         2020/7223 E.  ,  2023/855 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No : 2020/7223
Karar No : 2023/855

TEMYİZ EDENLER : 1) (DAVALI) … Üniversitesi
VEKİLİ : Av. ….
2) (DAVACI) …

İSTEMİN KONUSU : … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesinin … gün ve E:…, K:… sayılı kararının, temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: … Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi İktisat Bölümü’nde öğrenim görmekte iken aynı zamanda Hukuk Fakültesinde çift anadal lisans öğrenimi gören davacının, not ortalamasının 2.72’nin altına düşmesi üzerine çift anadal programından kaydının silinmesine ilişkin … tarih ve … no.lu Fakülte Yönetim Kurulu Kararı ile bu kararın dayanağı olan … Üniversitesi Çift Anadal ve Yandal Programlarının Esaslarına İlişkin Yönerge’nin 7. maddesinin 6. bendinin iptaline karar verilmesi istenilmektedir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: … İdare Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararında; açık, net ve anlaşılır olmamasına bağlı olarak uygulamada tereddüt oluşturması nedeniyle “Hukuki belirlilik ilkesi”ne aykırı olan … Üniversitesi Çift Anadal ve Yandal Programlarının Esaslarına İlişkin Yönergenin 7. maddesinin 6. bendinde hukuka uygunluk görülmediği; Yönergenin hukuka aykırılığının saptanmış olması nedeniyle bu kural dayanak alınarak tesis edilen kayıt silme işleminin de dayanaksız kaldığı gerekçesiyle dava konusu işlemlerin iptaline karar verilmiştir.
Bölge İdare Mahkemesi kararının özeti: Dava konusu Yönergenin 7. maddesinin 6. bendinde yer alan düzenlemenin dayanağı olan Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelikte yer alan düzenleme ile aynı yönde olduğu ve çerçeve yönetmeliğe uygun olarak uygulanmakta olduğu, dayanağı olan Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik hükümlerine uygun olarak kamu yararı ve hizmet gerekleri doğrultusunda düzenlendiği, dava konusu Yönerge hükmünde hukuka aykırılık bulunmadığı; gerek ilgili Yönetmelik hükmünde, gerek davalı üniversite Yönergesi hükmünde yer alan “Tüm çift anadal öğrenimi süresince öğrencinin genel not ortalaması bir defaya mahsus olmak üzere 100 üzerinden 65’e kadar düşebilir. Genel not ortalaması ikinci kez 100 üzerinden 65’in altına düşen öğrencinin ikinci anadal diploma programından kaydı silinir.” kuralından öğrencinin çift (ikinci) anadal programının genel not ortalaması alınarak işlem tesis edilmesi gerektiği, davalı idarece her iki anadal programının ortalaması alınarak işlem tesis edilmesinde hukuka uyarlık görülmediği, davacı öğrencinin çift (ikinci) anadal programının 2016-2017 bahar ve 2017-2018 güz yarı yılı genel not ortalamaları alınarak, … Üniversitesi Çift Anadal ve Yandal Programlarının Esaslarına İlişkin Yönerge’nin 7/6. maddesinde yer alan şartların oluşup oluşmadığı belirlenerek yeniden işlem tesis edilebileceği gerekçesiyle İstanbul Kültür Üniversitesi Çift Anadal ve Yandal Programlarının Esaslarına İlişkin Yönerge’nin 7. maddesinin 6. bendinin iptaline ilişkin kısmı yönünden davalı idarenin istinaf başvurusunun kabulüne, bu kısım yönünden davanın reddine; davacının çift anadal programından kaydının silinmesine ilişkin 30/10/2018 tarih ve 4 no.lu Fakülte Yönetim Kurulu kararının iptaline ilişkin kısmı yönünden ise istinaf başvurusunun gerekçeli reddine karar verilmiştir.

TEMYİZ EDENLERİN İDDİALARI : Davalı idare tarafından, bağlı yetki içinde işlem tesis edildiği, kararın bozulması gerektiği ileri sürülmektedir.
Davacı tarafından, Yönergenin hukuka aykırı olduğu, kararın bozulması gerektiği ileri sürülmektedir.

KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Davalı idare tarafından, istemin reddi gerektiği savunulmakta olup, davacı tarafından savunma verilmemiştir.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ : …
DÜŞÜNCESİ : İstemin reddi gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Sekizinci Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra, dosyanın tekemmül ettiği anlaşıldığından yürütmenin durdurulması istemi hakkında karar verilmeyerek, işin gereği görüşüldü:

İNCELEME VE GEREKÇE:
MADDİ OLAY:
… Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi İktisat Bölümü’nde öğrenim görmekte iken aynı zamanda Hukuk Fakültesinde çift anadal lisans öğrenimi gören davacının, not ortalamasının 2.72’nin altına düşmesi üzerine çift anadal programından kaydının silinmesine ilişkin … tarih ve … no.lu Fakülte Yönetim Kurulu Kararı ile bu kararın dayanağı olan … Üniversitesi Çift Anadal ve Yandal Programlarının Esaslarına İlişkin Yönerge’nin 7. maddesinin 6. bendinin iptali istemiyle bakılmakta olan davanın açıldığı anlaşılmaktadır.
İLGİLİ MEVZUAT:
24/04/2010 tarih ve 27561 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmeliğin ‘Tanımlar’ başlıklı 4. maddesinin 1. fıkrasının (a) bendinde; çift anadal programı, başarı şartını ve diğer koşulları sağlayan öğrencilerin aynı yükseköğretim kurumunun iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, iki ayrı diploma alabilmesini sağlayan programı, olarak; (f) bendinde; genel not ortalaması, öğrencinin hazırlık sınıfı hariç, geçiş yapmak istediği döneme kadar almış olduğu tüm derslerin kredilerine göre ağırlıklandırılmış not ortalaması, olarak tanımlanmış; ‘Çift anadal programı
‘ başlıklı 16. maddesinin 6. fıkrasında; “Öğrencinin çift anadal programında alması gereken dersler ve kredileri Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen Yükseköğretim Alan Yeterlilikleri dikkate alınarak ilgili bölümlerin ve fakülte kurullarının önerisi üzerine senatonun onayı ile belirlenir. İlgili çift anadal lisans programının, öğrencinin programın sonunda asgari olarak kazanması gereken bilgi, beceri ve yetkinliklere göre tanımlanmış öğrenim kazanımlarına sahip olmasını sağlayacak şekilde düzenlenmesi gerekir.
” hükmü, (dava konusu işlemin tesis edildiği tarihteki haliyle) ‘Çift anadal programı’ üst başlıklı ‘Başvuru süresi’ başlıklı 17. maddesinin 4. fıkrasında; “Öğrencinin çift anadal programından mezun olabilmesi için genel not ortalamasının en az 100 üzerinden 70 olması gerekir. Tüm çift anadal öğrenimi süresince öğrencinin genel not ortalaması bir defaya mahsus olmak üzere 100 üzerinden 65’e kadar düşebilir. Genel not ortalaması ikinci kez 100 üzerinden 65’in altına düşen öğrencinin ikinci anadal diploma programından kaydı silinir.
” düzenlemesi yer almıştır.

HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
Dava konusu … Üniversitesi Çift Anadal ve Yandal Programlarının Esaslarına İlişkin Yönerge’nin 7. maddesinin 6. bendi yönünden yapılan inceleme:
Bölge idare mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı hâlinde mümkündür.
Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.

Dava konusu … tarih ve … no.lu Fakülte Yönetim Kurulu Kararı yönünden yapılan inceleme:
Dava dosyasının incelenmesinden; İktisat Bölümü’nde öğrenci olan davacının, İktisat Bölümündeki not ortalamalarının her dönemde 2,50’nin üzerinde olduğu, 31/01/2017 tarihinde çift anadal programı olarak kayıt yaptırdığı Hukuk Fakültesi’nde ise sadece 2017-2018 güz döneminde not ortalamasının 2,33 olduğu, Yükseköğretim Kurulu’nun 4’lük Sistemdeki Notların 100’lük Sistemdeki Karşılıkları Tablosu’nda 2,33’ün 61,03 puana karşılık geldiği, davacının diğer dönemlere ait not ortalamalarının ise 2,50’nin üzerinde olduğu görülmektedir.
Yukarıda yer verilen mevzuat hükümleri uyarınca öğrencilerin çift anadal programına gerek kabul edilmelerinde, gerekse anılan programa devam etmeleri ile mezuniyetlerinde, öğrencilerden, belirlenen asgari başarı şartını ve diğer koşulları yerine getirmelerinin arandığı açık olup, bu halde iki ayrı diploma programından eş zamanlı olarak ders alınması mümkün kılınarak, öğrencilere iki ayrı diploma alınabilmesi olanağı tanınmaktadır.
Öğrencilerin çift anadal programına kayıt yaptırabilmeleri için öncelikle birinci anadallarında başarı şartını sağlamaları, çift anadal programından mezun olabilmeleri için de öncelikle birinci anadal diploma programından mezun olmaları gerekmektedir.
Başarı kriteri için genel not ortalaması esas alınmakla beraber “genel not ortalaması”na dair tek bir tanım bulunmakta olup, Yönetmeliğin 17. maddesinin 4. fıkra hükmünün uygulaması kapsamında aranılan genel not ortalaması şartının, her iki anadaldaki genel not ortalamasının olduğu; her iki anadaldaki genel not ortalamasının ikinci kez 100 üzerinden 65’e düşmesi halinde öğrencilerin çift anadaldaki kaydının silineceği anlaşılmaktadır.
Uyuşmazlıkta, davacının sadece 2017-2018 güz dönemindeki not ortalamasının 65’in altında olduğu, her iki anadaldaki genel not ortalamasının ikinci kez 65’in altına düşmediği anlaşıldığından, tesis edilen dava konusu işlemde bu yönüyle hukuka uygunluk bulunmadığı sonucuna ulaşılmaktadır.
Bölge idare mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı hâlinde mümkündür.
Bu durumda; Mahkeme kararında ve karara yönelik istinaf başvurusunu gerekçeli reddeden temyize konu Bölge İdare Mahkemesi kararında sonucu itibarıyla hukuki isabetsizlik bulunmadığı sonucuna ulaşılmaktadır.

KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1.Temyiz istemlerinin reddine,
2. … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesinin … gün ve E:…, K:… sayılı kararının … Üniversitesi Çift Anadal ve Yandal Programlarının Esaslarına İlişkin Yönerge’nin 7. maddesinin 6. bendi yönünden ONANMASINA, davacının çift anadal programından kaydının silinmesine ilişkin … tarih ve … no.lu Fakülte Yönetim Kurulu Kararı yönünden yukarıda belirtilen gerekçeyle ONANMASINA,
3.Temyiz giderlerinin istemde bulunanlar üzerinde bırakılmasına, posta gideri avansından varsa artan tutarın Mahkeme tarafından taraflara iadesine,
4.2577 sayılı Kanunun 50. maddesi uyarınca onama kararının taraflara tebliğini ve bir örneğinin de belirtilen Bölge İdare Mahkemesine gönderilmesini teminen dosyanın İdare Mahkemesine gönderilmesine,
5.Kesin olarak, 24/02/2023 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.