Danıştay Kararı 8. Daire 2020/2423 E. 2023/105 K. 24.01.2023 T.

Danıştay 8. Daire Başkanlığı         2020/2423 E.  ,  2023/105 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No : 2020/2423
Karar No : 2023/105

Temyiz İsteminde Bulunan (Davacı) : … İl Özel İdaresi (Kapanan … Belediye Başkanlığı Adına)
Vekili : Av. …

Karşı Taraf (Davalı) : … Bakanlığı
Vekili : Hukuk Müşaviri …

İstemin Özeti : … İdare Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının hukuka aykırı olduğu öne sürülerek, 2577 sayılı Kanunun 49. maddesi uyarınca temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

Savunmanın Özeti : İstemin reddi gerektiği savunulmaktadır.

Danıştay Tetkik Hakimi : …
Düşüncesi : İstemin reddi gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Sekizinci Dairesince işin gereği görüşüldü:
Dava, 6360 Sayılı Kanun uyarınca 2011 yılı adrese dayalı nüfus sayım sonuçlarına göre nüfusun 2000’in altında kaldığından bahisle 30/3/2014 tarihinde yapılacak mahalli idareler genel seçiminden geçerli olmak üzere tüzel kişiliği sonlandırılarak köye dönüştürülen Dereköy Belediyesi’nin 2012 yılı nüfusunun 2000’nin üzerinde bulunması nedeniyle 2014 yılı mahalli idareler seçimine katılarak belediye başkanı seçme istemiyle yaptığı 31/10/2013 tarihli başvurusunun reddine ilişkin İçişleri Bakanlığı Mahalli İdareler Genel Müdürlüğü’nün … tarih ve … sayılı işleminin iptali istemiyle açılmıştır.
İdare Mahkemesince, tüzel kişiliği sona erdirilen bir belediyenin 2012 yılı nüfusunun 2000’in üzerine çıkmasının başlı başına bu belediyenin tüzel kişiliğinin korunacağı anlamına gelmediği, kapatılan belediyenin 5393 sayılı Kanun’un 8. maddesinde düzenlenen birleşme ve katılma yoluna başvurmadığı görüldüğünden, 2011 yılı Adrese Dayalı Nüfus Sayım sonuçlarına göre nüfusu 2.000’in altında olan Dereköy Belediyesi’nin 2014 yılı mahalli idareler seçimine katılarak belediye başkanı seçme istemiyle yapılan başvurunun reddine ilişkin dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle davanın reddine karar verilmiştir.
6 Aralık 2012 tarihinde yayımlanarak yürürlüğe giren 6360 sayılı Ondört İlde Büyükşehir Belediyesi ve Yirmi Yedi İlçe Kurulması ile Bazı Kanun ve Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun’un Geçici 2. maddesinin 1. fıkrasında, “Türkiye İstatistik Kurumu tarafından tespit edilen 2011 yılı Adrese Dayalı Nüfus Sayım sonuçlarına göre nüfusu 2.000’in altında olan ekli (27) sayılı listedeki adları yazılı belediyelerin tüzel kişilikleri ilk mahalli idareler genel seçiminden geçerli olmak üzere kaldırılarak bu belediyeler köye dönüştürülmüştür.”; 5. fıkrasında, “(…) Ekli (27) sayılı listede yer almakla birlikte, bu Kanunun yayımlandığı tarihe kadar 5393 sayılı Kanunun 8 inci maddesine uygun olarak birleşme veya katılma yoluyla nüfusunu 2.000’in üzerine çıkaran belediyelerin tüzel kişilikleri korunur.” düzenlemesine yer verilmiştir.
Olayda, 6360 sayılı Kanunun geçici ikinci maddesi uyarınca, belediyelerin köye dönüştürülmesinde Türkiye İstatistik Kurumu tarafından tespit edilen 2011 yılı Adrese Dayalı Nüfus Sayım sonuçlarının esas alındığı, Dereköy Belediyesi’nin 2011 yılı Adrese Dayalı Nüfus Sayım sonuçlarına göre nüfusu 2.000’in altında olduğu, bu nedenle 6360 sayılı Kanuna ekli (27) sayılı listede yer aldığı, 2012 yılı nüfusunun ise 28 Ocak 2013’de ilan edilen 31 Aralık 2012 tarihli veriye göre 2.064 olduğu anlaşılmaktadır.
Yukarıya aktarılan 6360 sayılı Kanun’un Geçici 2. maddesinin 1. fıkrası ile 2011 yılı Adrese Dayalı Nüfus Sayım sonuçlarına göre nüfusu 2.000’in altında olan belediyelerin tüzel kişilikleri kaldırılmış ancak aynı maddenin 5. fıkrasında bu duruma bir istisna getirilerek, bu Kanun’un yayımlandığı tarihe kadar 5393 sayılı Kanun’un 8. maddesine uygun olarak birleşme veya katılma yoluyla nüfusunu 2.000’in üzerine çıkaran belediyelerin tüzel kişiliklerinin korunacağı hükme bağlanmıştır. Kapatılan Dereköy Belediyesi, 5393 sayılı Kanun’un 8. maddesinde düzenlenen birleşme ve katılma yoluna başvurmadığı gibi 6360 sayılı Kanun’un yayımlandığı tarih olan 6 Aralık 2012 tarihine kadar anılan belediyenin nüfusunun 2000’in üzerine çıktığının da ispatlanamadığı, öyle ki 2.064 nüfus verisinin 28 Ocak 2013’de ilan edilen 31 Aralık 2012 tarihli veri olduğu, dolayısıyla Dereköy Belediyesi’nin 2014 yılı mahalli idareler seçimine katılarak belediye başkanı seçmesi istemiyle yapılan başvurunun reddine ilişkin dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı sonucuna varılmıştır.
İdare ve vergi mahkemeleri tarafından verilen kararların temyiz yolu ile incelenip bozulabilmeleri 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesinin 1. fıkrasında yazılı nedenlerin bulunmasına bağlıdır.
İdare Mahkemesince verilen karar ve dayandığı gerekçe usul ve kanuna uygun olup, bozulmasını gerektiren bir neden bulunmadığından, temyiz isteminin reddi ile anılan kararın yukarıda yer verilen açıklama ile onanmasına ve temyiz giderlerinin istemde bulunan üzerinde bırakılmasına, bu kararın tebliğ tarihini izleyen 15 (onbeş) gün içerisinde kararın düzeltilmesi yolu açık olmak üzere, 24/01/2023 tarihinde oybirliği ile karar verildi.