Danıştay Kararı 8. Daire 2019/9872 E. 2020/4414 K. 15.10.2020 T.

Danıştay 8. Daire Başkanlığı         2019/9872 E.  ,  2020/4414 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No : 2019/9872
Karar No : 2020/4414

DAVACI : …
VEKİLİ : Av. …

DAVALILAR : 1- … Bakanlığı
VEKİLİ : Hukuk Müşaviri …
2- … Başkanlığı – …
VEKİLİ : Av. …

DAVANIN KONUSU : 2019 Tıpta Uzmanlık Sınavı 2. Dönem Başvuru Kılavuzu’nun “Tercih Bildirimi ve Yerleştirme İşlemleri” başlıklı 5. Bölümünün 5.7. kısmında yer alan “Mavi kartlı adaylar; a) Yabancı uyruklu olarak başvuru yapmak istiyorlarsa yabancı uyruklu kontenjanları, b) Mavi kart sahibi olarak başvuru yapmak istiyorlarsa 5901 sayılı Türk Vatandaşlığı Kanunu’nun 28. maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca sadece vakıf üniversitelerinin genel kontenjanlarını, … tercih edebileceklerdir.” düzenlemesinin iptali istenilmektedir.

DAVACININ İDDİALARI :
Mavi kartlı Hollanda vatandaşı olduğunu, Harran Üniversitesi Tıp Fakültesi’nden mezun olduğunu, 01/09/2019 tarihinde TUS’a girdiğini ve 63 puan aldığını, 23/10/2019 tarihinde yayınlanan 2019 TUS 2. Dönem Başvuru Kılavuzu’nda mavi kartlı adayların genel kontenjanlardan tercih yapabileceğinin düzenlendiğini, ancak tercih işleminin son günü olan 31.10.2019 tarihinde mavi kartlı adayların yabancı uyruklu kontenjanını veya vakıf üniversitelerinin genel kontenjanını tercih edebileceğinin düzenlendiğini, değişiklikten 31/10/2019 tarihinde şans eseri haberdar olduğunu, kazanılmış hakkının bulunduğunu ve haklı beklenti içinde olduğunu, bu zamana kadar mavi kartlı adayların genel kontenjanları tercih edebildiği ve yerleştikten sonra Türk Vatandaşlığına geçerek eğitimlerine başladıklarını, dava konusu kuralın iptalinin gerektiğini iddia etmektedir.

DAVALI … BAKANLIĞININ SAVUNMASI :
Tıpta ve Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği’nin 11. maddesinin birinci fıkrasında Uzmanlık öğrencisinin; kurumlarındaki kadro unvanı ne olursa olsun, bu Yönetmelik ve ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde programlarda uzmanlık eğitimi gören, araştırma ve uygulama yapan kişi olarak tanımlandığını, Türk Vatandaşlığı Kanunu’nun 28. maddesine göre çıkma izni almak suretiyle Türk vatandaşlığını kaybeden kişilere bazı haklar tanındığını, bu madde kapsamında bulunan kişilerin, bir kadroya dayalı ve kamu hukuku rejimine tabi olarak asli ve sürekli kamu hizmeti görevlerinde bulunamayacaklarını, ancak kamu kurum ve kuruluşlarında işçi, geçici veya sözleşmeli personel olarak çalıştırılabileceklerinin düzenlendiğini, bu hükme istinaden ÖSYM Kılavuzunda değişiklik yapıldığını, davacının 28. madde kapsamında mavi kart sahibi olduğunu, TVK’nın 28. maddesi uyarınca Türk vatandaşlığına geçmediği sürece kadroya atanmasının mümkün olmadığını, mavi kartlı adayların atanma ve uzmanlık eğitimine başlamada sıkıntı yaşamamaları için, başvuru yapılırken tercihlerini nasıl yapabileceklerinin açıklığa kavuşturulduğunu, uzmanlık eğitiminin yabancı uyruklular hariç, kadroya atanarak yapılan bir eğitim olduğunu, bu nedenle yerleştirilen kurumun atanma şartlarını taşımayanların uzmanlık eğitimine başlatılmalarının mümkün olmadığını, uzmanlık eğitiminin salt bir eğitim olmayıp, sağlık hizmeti sunumuyla iç içe geçmiş bir eğitim olduğunu, davacının menfaatini ortadan kaldıran bir durum olmadığını, zira mavi kartlı olarak genel kontenjanı tercih etmiş ve yerleşmiş olsaydı dahi Türk Vatandaşlığına geçmeden uzmanlık öğrencisi olarak kadroya atanmasının mümkün olmadığından düzenlemede hukuka aykırılık bulunmadığını, davanın reddi gerektiğini savunmaktadır.

DAVALI … BAŞKANLIĞININ SAVUNMASI :
Usule ilişkin olarak; davada süreaşımı bulunduğunu ve hasım mevkiinden çıkarılmaları gerektiğini, esasa dair ise; 17/07/2019 tarihinde yayınlanan Başvuru Kılavuzu’nda “mavi kartlı adayların genel kontenjanlar ile yabancı uyruklu kontenjanlarını (tercih aşamasında hangi kontenjanlardan yararlanacaklarını sistemde seçerek) tercih edebileceklerinin” belirtildiğini, Sağlık Bakanlığı’nın 05/10/2019 tarihli incelemesinde Kılavuzda yer alan ilgili bölümün “mavi kartlı adaylar mavi kart sahibi olarak başvuru yapmak istiyorlarsa 5901 sayılı Türk Vatandaşlığı Kanunu’nun 28. maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca sadece vakıf üniversitelerinin genel kontenjanlarını, … tercih edilen kontenjan türüne bağlanan tüm sonuçları kabul ederek tercih edebileceklerdir.” şeklinde değiştirilmesinin istenildiğini, buna göre yeni düzenlenmiş Başvuru Kılavuzu’nun 23/10/2019 tarihinde yayınlandığını, düzenlemede hukuka aykırılık bulunmadığını, belirtilen nedenlerle davanın reddi gerektiğini savunmaktadır.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ : …
DÜŞÜNCESİ : Davanın reddi gerektiği düşünülmektedir.

DANIŞTAY SAVCISI : …
DÜŞÜNCESİ : Dava, 2019 Tıpta Uzmanlık Sınavı 2. Dönem Başvuru Kılavuzu’nun “Tercih Bildirimi ve Yerleştirme İşlemleri” başlıklı 5. Bölümünün 5.7. kısmında yer alan “Mavi kartlı adaylar; a) Yabancı uyruklu olarak başvuru yapmak istiyorlarsa yabancı uyruklu kontenjanları, b) Mavi kart sahibi olarak başvuru yapmak istiyorlarsa 5901 sayılı Türk Vatandaşlığı Kanunu’nun 28. maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca sadece vakıf üniversitelerinin genel Kontenjanlarını, … tercih edebileceklerdir.” Düzenlemesinin iptali istemiyle açılmıştır.
2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu’nun 3. maddesinde “Tıpta Uzmanlık”; Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığı tarafından düzenlenen esaslara göre yürütülen ve tıp doktorlarına belirli alanlarda özel yetenek ve yetki sağlamayı amaçlayan bir yükseköğretimdir, şeklinde tanımlanmıştır.
1219 sayılı Tababet ve Şuabatı San’atlarının Tarzı İcrasına Dair Kanunun Ek 14. Maddesinin ikinci fıkrasında, tıpta ve diş tabipliğinde ana uzmanlık dalı eğitimlerine, merkezi olarak yapılacak tıpta ve diş tabipliğinde uzmanlık sınavları ile girileceği, dördüncü fıkrasında ise tıpta ve diş tabipliğinde yabancı uyruklu kontenjanında uzmanlık eğitimi yapmakta olanlara ilgili kurumun döner sermayesinden, döner sermayesi bulunmayan kurumlarda kurum bütçesinden, vakıf üniversitelerinde ise kendi bütçelerinden (13.000) gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak tutarda ödeme yapılacağı, hükme bağlanmıştır.
1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 355 maddesinin 1-j maddesinde, tıpta uzmanlık eğitimi ile ilgili iş ve işlemleri yürütmek, Sağlık Bakanlığı Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü’nün görevleri arasında sayılmıştır.
4 sayılı Bakanlıklara Bağlı, İlgili, İlişkili Kurum v e Kuruluşlar ile Diğer Kurum ve Kuruluşların Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin “ Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı”nın düzenlendiği bölümde yer alan 346. maddede “Kılavuz” ; Ölçme, seçme ve yerleştirme işlemlerine ilişkin uyulması gereken kurallar, duyurular veya yol gösterici açıklamalardan oluşan ve adaylar ile diğer ilgilileri bağlayıcı olan basılı veya elektronik ortamdaki bilgi paketini” ifade eder şeklinde tanımlanmış, 347. maddenin 1. fıkrasında, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı’nın, bu Bölüm ve ilgili diğer mevzuatla verilen görevleri yerine getirmek ve yetkileri kullanmak üzere kamu tüzel kişiliğine haiz, idari ve mali özerkliğe sahip, Yükseköğretim Kurulu ile ilgili, merkezi Ankara’da bulunan özel bütçeli bir kuruluş olduğu belirtilmiş , 2. fıkrasının (ç) bendinde, sınav ölçme, değerlendirme ve yerleştirme işlemlerine yönelik yıllık sınav takvimini belirlemek, kamuoyuna duyurmak ve 6114 sayılı Kanunda ve bu Bölümde belirlenen ilkelere göre yerine getirmek, görevleri arasında sayılmıştır.
6114 sayılı Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Hizmetleri Hakkında Kanun’un 7. maddesinin 5. fıkrasında “ Sınavlarla ilgili her türlü açıklama, başvuru ve sınav sonuçlarının adaylara duyurulması, Başkanlığın internet sayfasında yapılır. İnternet sayfasındaki duyurular adaylara tebliğ hükmündedir.” hükmüne yer verilmiştir.
1219 sayılı Tababet ve Şuabatı San’atlarının Tarzı İcrasına Dair Kanun ile 663 sayılı Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşlarının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 22 nci maddesine dayanılarak çıkarılan Tıpta ve Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliğinin 11. maddesinin 2. fıkrasında, programlara yerleştirilen uzmanlık öğrencilerinin istihdam şeklinin, kurumlarının özel mevzuat hükümlerine tabi olduğu, 11. maddenin 7. fıkrasında, uzmanlık öğrencisinin, programda bulunan bütün eğiticilerin gözetim ve denetiminde araştırma ve eğitim çalışmalarında ve sağlık hizmeti sunumunda görev alacağı, 12. maddenin 5. fıkrasında, ÖSYM’nin her sınav ve yerleştirme dönemi için işlemleri ayrıntılı olarak açıklayan bir kılavuz hazırlayıp yayımlayacağı, 13. maddenin 8. fıkrasında, ÖSYM tarafından programlara yerleştirilenlerin atamasının kurumların kendi mevzuatınca program yöneticisinin bulunduğu birime göre yapılacağı, 9. fıkrasında ise yerleştirildikleri kurumun atama şartlarını taşımaksızın sınava girip bir programa yerleştirilmiş olanların uzmanlık eğitimine başlatılmayacakları, kurala bağlanmıştır.
2019 Tıpta Uzmanlık Eğitimi Giriş Sınavı (TUS 2. Dönem ) Başvuru Kılavuzunun “Genel Bilgiler, Temel İlke ve Kurallar” bölümünde yer alan 1.9. maddesinde, “Sağlık Bakanlığı Eğitim ve Araştırma Hastaneleri ile Sağlık Bakanlığı adına Üniversite Tıp Fakültelerine yerleşen ve Sözleşmeli Tabip, Sözleşmeli Aile Hekimliği statüsünde görev yapan hekimlerin atama işlemlerinin yapılabilmesi için sözleşmelerini feshederek 657 sayılı Kanuna göre kadrolu olarak göreve başlamaları gerekmektedir.” 5.7. maddesinde ise “ T.C. uyruklu adaylar ve KKTC uyruklu adaylar genel kontenjanları; Mavi Kartlı adaylar ile 2527 uyruklu adaylar genel kontenjanlar ile yabancı uyruklu kontenjanlarını ( tercih aşamasında hangi kontenjanlardan yararlanacaklarını sistemde seçerek); Yabancı uyruklu adaylar yabancı uyruklu kontenjanlarını tercih edebileceklerdir.” kuralına yer verilmiş iken; Kılavuzun 5.7. maddesi, Mavi kartlı adaylar; (a)-yabancı uyruklu olarak başvuru yapmak istiyorlarsa yabancı uyruklu kontenjanları, (b)-Mavi kart sahibi olarak başvuru yapmak istiyorlarsa 5901 sayılı Türk Vatandaşlığı Kanunu’nun 28. Maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca sadece vakıf üniversitelerinin genel kontenjanlarını, tercih edilen kontenjan türüne bağlanan tüm sonuçları kabul ederek tercih edebilecekleri, şeklinde değiştirilmiştir.
5901 sayılı Türk Vatandaşlığı Kanunu’nun “ Çıkma izni almak suretiyle Türk vatandaşlığını kaybeden kişilere tanınan haklar” başlıklı 28. maddesinin 3. fıkrasında, bu madde kapsamında bulunan kişilerin, bir kadroya dayalı ve kamu hukuku rejimine tabi olarak asli ve sürekli kamu hizmeti görevlerinde bulanamayacaklarının hükme bağlanmış olması, Tıpta ve Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliğinin 11. maddesinin 7. fıkrasında uzmanlık öğrencisinin sağlık hizmeti sunumunda görev alacağının, Kılavuzun 1.9. maddesinde Sağlık Bakanlığı Eğitim ve Araştırma Hastaneleri ile Sağlık Bakanlığı adına Üniversite Tıp Fakültelerine yerleşen hekimlerin 657 sayılı Kanuna göre kadrolu olarak göreve başlayacaklarının kurala bağlanmış olması karşısında, yapılan düzenlemede hukuka aykırılık görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle davanın reddi gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Sekizinci Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 20/B maddesi uyarınca işin gereği görüşüldü:

MADDİ OLAY VE HUKUKİ SÜREÇ :
Dava, 2019 Tıpta Uzmanlık Sınavı 2. Dönem Başvuru Kılavuzu’nun “Tercih Bildirimi ve Yerleştirme İşlemleri” başlıklı 5. Bölümünün 5.7. kısmında yer alan “Mavi kartlı adaylar; a) Yabancı uyruklu olarak başvuru yapmak istiyorlarsa yabancı uyruklu kontenjanları, b) Mavi kart sahibi olarak başvuru yapmak istiyorlarsa 5901 sayılı Türk Vatandaşlığı Kanunu’nun 28. maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca sadece vakıf üniversitelerinin genel Kontenjanlarını, … tercih edebileceklerdir.” düzenlemesinin iptali istemiyle açılmıştır.
Dosyanın incelenmesinden; 01.07.2019 tarihinde TUS Başvuru Kılavuzu’nun yayınlandığı, ilgili Kılavuzda “Mavi kartlı adayların genel kontenjanlar ile yabancı uyruklu kontenjanlarını (tercih aşamasında hangi kontenjanlardan yararlanacaklarını sistemde seçerek) …” tercih edebileceğinin düzenlendiği, Tıp ve Uzmanlık Eğitimi Dairesi Başkanlığı’nın 07/08/2019 tarihli toplantısında, Başvuru Kılavuzu’nun “Mavi kartlı adaylar; a) TC vatandaşlığına, sınava başvuru yapmadan önce geçmişlerse genel kontenjanları, b) Yabancı uyruklu olarak başvuru yapmak istiyorlarsa yabancı uyruklu kontenjanları, c) Mavi kart sahibi olarak başvuru yapmak istiyorlarsa 5901 sayılı Türk Vatandaşlığı Kanunu’nun 28. maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca sadece genel kontenjanlardan vakıf üniversitesi kontenjanlarını, … tercih edebileceklerdir” şeklinde değiştirilmesine karar verildiği, mavi kartlı Hollanda vatandaşı olan davacının 01/09/2019 tarihinde TUS’a girdiği ve 63 puan aldığı, 05/10/2019 tarihinde Sağlık Bakanlığı tarafından ÖSYM’ye gönderilen yazıda 2019 Tıpta Uzmanlık Sınavı 2. Dönem Başvuru Kılavuzu’nun “Tercih Bildirimi ve Yerleştirme İşlemleri” başlıklı 5. Bölümü’nün 5.7. kısmının “Mavi kartlı adaylar; a) Yabancı uyruklu olarak başvuru yapmak istiyorlarsa yabancı uyruklu kontenjanları, b) Mavi kart sahibi olarak başvuru yapmak istiyorlarsa 5901 sayılı Türk Vatandaşlığı Kanunu’nun 28. maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca sadece vakıf üniversitelerinin genel Kontenjanlarını, … tercih edebileceklerdir.” şeklinde değiştirilmesinin istenildiği ve ilgili Kılavuzda gerekli değişikliklerin yapıldığı, 23-31.10.2019 tarihlerinin TUS tercih tarihleri olduğu, 08/11/2019 tarihinde davacının Ufuk Üniversitesi İç Hastalıkları Bölümü’ne yerleştirildiği anlaşılmaktadır.

İNCELEME VE GEREKÇE:
USUL YÖNÜNDEN:
Davalı idarelerin usule ilişkin itirazları yerinde görülmemiştir.
ESAS YÖNÜNDEN:
İlgili Mevzuat:
Türk Vatandaşlığı Kanunu’nun “Çıkma izni almak suretiyle Türk vatandaşlığını kaybeden kişilere tanınan haklar” başlıklı 28. maddesinin 3. fıkrasında, “Bu madde kapsamında bulunan kişiler, bir kadroya dayalı ve kamu hukuku rejimine tabi olarak asli ve sürekli kamu hizmeti görevlerinde bulunamazlar. Ancak kamu kurum ve kuruluşlarında işçi, geçici veya sözleşmeli personel olarak çalıştırılabilirler.” hükmü düzenlenmiştir.
1 Sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi’nin “Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü” başlıklı 355. maddesinde, Tıpta uzmanlık eğitimi ile ilgili iş ve işlemleri yürütmek, Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü’nün görev ve yetkileri arasında sayılmıştır.
6114 sayılı Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Hizmetleri Hakkında Kanun’un “Temel İlkeler” başlıklı 7. maddesinde, sınavların, ölçme, değerlendirme ve yerleştirme işlemleri, güvenilirlik, gizlilik, tarafsızlık, bilimsellik ilkeleri çerçevesinde ve adaylara fırsat eşitliği sağlayacak biçimde yapılacağı, sınavlarla ilgili her türlü açıklama, başvuru ve sınav sonuçlarının adaylara duyurulmasının, Başkanlığın internet sayfasında yapılacağı, İnternet sayfasındaki duyuruların adaylara tebliğ hükmünde olduğu düzenleme altına alınmıştır.
Tıpta ve Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği’nin “Uzmanlık Öğrencisi” başlıklı 11. maddesinde, “(1) Uzmanlık öğrencisi; kurumlarındaki kadro unvanı ne olursa olsun, bu Yönetmelik ve ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde programlarda uzmanlık eğitimi gören, araştırma ve uygulama yapan kişilerdir. (2) Programlara yerleştirilen uzmanlık öğrencilerinin istihdam şekli, kurumlarının özel mevzuat hükümlerine tabidir.” hükmü; “Uzmanlık Eğitimine Giriş Sınavları” başlıklı 12. maddesinde “(1) TUS yılda en az iki defa, DUS ve YDUS yılda en az bir defa olmak üzere ÖSYM tarafından yarışma esasına dayanan mesleki bilgi sınavı şeklinde yapılır.” hükmü; “Uzmanlık Eğitimine Giriş Sınavlarının Sonuçları, Yerleştirme ve Uzmanlık Eğitimine Başlama” başlıklı 13. maddesinde “(1) (Ek cümle:RG-09/04/2015-29321) Tıpta uzmanlık eğitimi yapabilmek için tabip ya da tıp dışı meslek mensubu olarak eczacı, kimyager veya veteriner olmak; diş hekimliğinde uzmanlık eğitimi yapabilmek için diş tabibi olmak; yan dal uzmanlık eğitimi yapabilmek için yan dalın bağlı olduğu ana dalda uzman olmak şarttır. Uzmanlık öğrencisi adayı çizelgelerde belirtilen uzmanlık dallarında eğitim veren programlara ÖSYM tarafından yerleştirilir. (8) ÖSYM tarafından programlara yerleştirilenlerin ataması kurumların kendi mevzuatınca program yöneticisinin bulunduğu birime göre yapılır. (9) Yerleştirildikleri kurumun atama şartlarını taşımaksızın sınava girip bir programa yerleştirilmiş olanlar uzmanlık eğitimine başlatılmazlar. Şartlardan herhangi birini taşımadığı sonradan anlaşılanlar ile uzmanlık eğitimi sırasında bu şartlardan herhangi birini kaybedenlerin uzmanlık eğitimine son verilir.” hükmü düzenlenmiştir.
2019 Tıpta Uzmanlık Eğitimi Giriş Sınavı (TUS 2. Dönem) Başvuru Kılavuzu’nun giriş kısmında “Bu kılavuz, sınavla ilgili başvuru, sınav ve sınav sonuçlarının değerlendirilmesi ve yerleştirme esaslarını kapsamaktadır. Sınava başvuran adaylar, Kılavuzda ve ilgili mevzuatta yer alan düzenlemeleri kabul etmiş sayılırlar. 6114 sayılı Kanun’un 7. maddesinin 5. fıkrası gereği sınav/yerleştirme ile ilgili açıklama ve duyurular, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Başkanlığının internet sayfasında yapılır. İnternet sayfasındaki duyurular adaylara tebliğ hükmündedir. ÖSYM tarafından sınav/yerleştirmelerle ilgili olarak alınan yeni kararlar ve gerekli görülen değişikliklere ilişkin bilgiler, ÖSYM’nin internet sayfasından kamuoyuna duyurulacaktır. Bu nedenle ilgililerin ÖSYM’nin internet sayfasını sık sık kontrol etmeleri yararlarına olacaktır.” kuralı; 1.9. Kısmında “Adayların yerleştirildikleri programlara kaydolmaları veya kadrolara atanmaları için ilgili kanun, tüzük, yönetmelik ve diğer mevzuatta belirtilen koşulları karşılamaları gerekir. Yerleştirildikleri hâlde ilgili mevzuatta öngörülen koşulları karşılamayanların yerleştirildikleri kurumlarca atamaları veya kayıtları yapılamaz. Sağlık Bakanlığı Eğitim ve Araştırma Hastaneleri ile Sağlık Bakanlığı adına Üniversite Tıp Fakültelerine yerleşen ve Sözleşmeli Tabip, Sözleşmeli Aile Hekimliği statüsünde görev yapan hekimlerin atama işlemlerinin yapılabilmesi için sözleşmelerini feshederek 657 sayılı Kanun’a göre kadrolu olarak göreve başlamaları gerekmektedir.
” kuralı yer almaktadır.

Dava Konusu Düzenlemenin İncelenmesi:
İdarelerin, normlar hiyerarşisine uygun olarak kamu hizmetinin etkin ve verimli bir şekilde yürütülmesi için gerekli önlemleri alma ve bu kapsamda mevzuat değişikliği yapma yetkisine sahip olduğu açıktır. Bir başka anlatımla; kamu hizmetlerinin hangi koşullar altında ve nasıl yürütüleceğini önceden saptamak her zaman mümkün olmadığı için, gelişen durumlara ayak uydurmak ve ortaya çıkan ihtiyaçları karşılayabilmek amacıyla düzenleyici işlemler üzerinde gerekli değişiklikleri yapma hususunda idarelerin takdir yetkisi bulunmakta olup; yapılan değişikliklerin haklı ve hukuken geçerli bir sebebe dayanması gerektiği de idare hukuku ilkelerindendir.
Öğretide de türevsel bir yetki olarak kabul edilen idarelerin kanun hükümlerini uygulama ve bu kapsamda idari düzenleme yapma yetkisinin, kanunlarla getirilen hükümleri aşacak, bu kuralları değiştirecek şekilde kullanılamayacağı İdare Hukuku’nun en temel prensiplerindendir. Bu husus hukuk devleti ilkesinin görünümlerinden olan kanuna saygılı idare (kanuni idare) olgusunun gerçekleşmesinin de bir gereğidir.
Dava dosyasının incelenmesinden, 01/07/2019 tarihinde Tıpta Uzmanlık Sınavı Başvuru Kılavuzu’nun yayınlandığı, bu Kılavuzda TC uyruklu adaylar ile KKTC uyruklu adayların genel kontenjanları, Mavi kart sahibi adaylar ile 2527 uyruklu adayların genel kontenjanlar ile yabancı uyruklu kontenjanları, yabancı uyruklu adayların ise yabancı uyruklu kontenjanları tercih edebileceğinin düzenlendiği, mavi kartlı Hollanda vatandaşı olan davacının 01/09/2019 tarihinde Tıpta Uzmanlık Sınavı’na girdiği, 05/10/2019 tarihli Sağlık Bakanlığı’nın düzeltme yazısı üzerine Başvuru Kılavuzu’nun ilgili kısmının “TC uyruklu adaylar ile TC uyruğunun yanında yabancı uyruğu da olan adaylar, sadece genel kontenjanları; yabancı uyruğu olan adaylar sadece yabancı uyruklu kontenjanları; mavi kartlı adaylar yabancı uyruklu olarak başvuru yapmak istiyorlarsa yabancı uyruklu kontenjanları, mavi kart sahibi olarak başvuru yapmak istiyorlarsa Türk Vatandaşlığı Kanunu’nun 28. maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca sadece vakıf üniversitelerinin genel kontenjanlarını; … tercih edebileceklerdir.” şeklinde değiştirildiği, tercihlerin 23-31/10/2019 tarihleri arasında yapıldığı, yeni düzenleme uyarınca davacının Ufuk Üniversitesi İç Hastalıkları Bölümü’ne yerleştirildiği görülmektedir.
Yukarıda yer verilen mevzuatın incelenmesinden; Sağlık Bakanlığı’na Tıpta uzmanlık eğitimi ile ilgili iş ve işlemleri yürütmek üzere yetki verildiği, verilen yetki çerçevesinde Sağlık Bakanlığı Tıp ve Uzmanlık Eğitimi Dairesi Başkanlığı’nın 07/08/2019 tarihli toplantısında “Mavi kartlı adaylar; a) TC vatandaşlığına, sınava başvuru yapmadan önce geçmişlerse genel kontenjanları, b) Yabancı uyruklu olarak başvuru yapmak istiyorlarsa yabancı uyruklu kontenjanları, c) Mavi kart sahibi olarak başvuru yapmak istiyorlarsa 5901 sayılı Türk Vatandaşlığı Kanunu’nun 28. maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca sadece genel kontenjanlardan vakıf üniversitesi kontenjanlarını, … tercih edebileceklerdir” düzenlemesine karar verildiği, bu düzenleme uyarınca Başvuru Kılavuzu’nda değişiklik yapıldığı anlaşılmaktadır.
2019 Sonbahar Dönemi TUS Kontenjanları incelendiğinde; 5449 kontenjandan Sağlık Bakanlığı adına 1762, Sağlık Bakanlığı adına Tıp Fakültelerine 1076, Tıp Fakültelerine 2164, yabancı uyruklu adaylara 316, Adli Tıp Kurumuna 10, Misafir Askeri Personele 58, Türk Silahlı Kuvvetleri Mensuplarına 2, KKTC adına 61 kontenjan ayrıldığı görülmektedir. Bu kontenjanlar arasında vakıf üniversitelerine ayrılan sayı 205’tir. Dava konusu düzenlemeden önce TC uyruklu adayların sadece genel kontenjanları tercih edebildiği, buna karşılık mavi kartlı adayların, TC uyruklu adayların tercih edebildiği genel kontenjanlar yanında yabancı uyruklu kontenjanları da tercih edebildiği, dolayısıyla mavi kartlı adayların bir tıpta uzmanlık programına yerleşme konusunda sadece TC uyruğu bulunan öğrencilere göre çift imkana sahip oldukları, dava konusu düzenleme ile TC uyruklu adaylar ile mavi kartlı adaylar arasındaki eşitsizliğin giderilmeye çalışıldığı açıktır.
Bunun yanında, Tıpta uzmanlık eğitimi, yabancı uyruklular hariç bir kadroya bağlı olarak yapılabilmektedir. 5901 sayılı Türk Vatandaşlığı Kanunu’nun 28. maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca mavi kart sahipleri kamu kurum ve kuruluşlarında bir kadroya dayalı olarak çalıştırılamamakta, işçi, geçici veya sözleşmeli personel olarak çalıştırılabilmektedir. Vakıf üniversitelerinde uzmanlık eğitimi, 4857 sayılı Kanun uyarınca sözleşmeli statüde yapılmaktadır. Bu haliyle dava konusu düzenlemenin 5901 sayılı Kanun’a uygun hale getirilerek, mavi kartlı adayların tercihlerine açıklık getirmek amacıyla tesis edildiği görülmektedir.
Ayrıca dava konusu düzenleme uyarınca mavi kartlı aday grubunun, yabancı uyruklu olarak başvuru yapmak istiyorlarsa yabancı uyruklu kontenjanlarına, mavi kart sahibi olarak başvuru yapmak istiyorlarsa vakıf üniversitelerinin genel kontenjanlarına yerleşme hakkına sahip olmakla birlikte Türk vatandaşlığına geçmeleri halinde Türk vatandaşları gibi genel kontenjanlara yerleştirilmeleri de mümkündür.
Bununla birlikte, Anayasa Mahkemesi kararlarında da belirtildiği üzere, Anayasa’da kurala bağlanan eşitlik ilkesinin eylemli eşitlik değil, hukuksal eşitlik olduğu, aynı hukuki durumda olanların aynı, farklı hukuki durumda olanların farklı kurallara bağlı tutulmasının eşitlik ilkesini ihlal etmeyeceği açık olduğundan, mavi kart sahibi adaylar arasında farklı düzenlemeler içermeyen Kılavuz hükmünde bu yönüyle de hukuka aykırılık bulunmadığı anlaşılmaktadır.
Yukarıda yer verilen açıklamalar ile dosyada yer alan bilgi ve belgeler ışığında; dava konusu edilen düzenlemenin Kanun ile verilen yetki çerçevesinde tesis edildiği, kamu yararı ve hizmet gerekleri ile hukuka uygun olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1.2019 Tıpta Uzmanlık Sınavı 2. Dönem Başvuru Kılavuzu’nun “Tercih Bildirimi ve Yerleştirme İşlemleri” başlıklı 5. Bölümünün 5.7. kısmında yer alan “Mavi kartlı adaylar; a) Yabancı uyruklu olarak başvuru yapmak istiyorlarsa yabancı uyruklu kontenjanları, b) Mavi kart sahibi olarak başvuru yapmak istiyorlarsa 5901 sayılı Türk Vatandaşlığı Kanunu’nun 28. maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca sadece vakıf üniversitelerinin genel Kontenjanlarını, … tercih edebileceklerdir.” şeklindeki düzenlemenin iptali istemi yönünden DAVANIN REDDİNE,
2.Ayrıntısı aşağıda gösterilen toplam … TL yargılama giderinin davacı üzerinde bırakılmasına,
3. Karar tarihinde yürürlükte bulunan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca … TL vekâlet ücretinin davacıdan alınarak davalı idarelere verilmesine,
4.Posta gideri avansından artan tutarın kararın kesinleşmesinden sonra istemi halinde davacıya iadesine,
5.Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 5 (beş) gün içerisinde Danıştay Dava Daireleri Kurulu’na temyiz yolu açık olmak üzere, 15/10/2020 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.