Danıştay Kararı 8. Daire 2017/4728 E. 2020/4855 K. 05.11.2020 T.

Danıştay 8. Daire Başkanlığı         2017/4728 E.  ,  2020/4855 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No : 2017/4728
Karar No : 2020/4855

DAVACI : …

DAVALI : Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı – Bilkent / ANKARA
VEKİLİ : Av. …

DAVANIN KONUSU :
Davacı tarafından, özel yetenek sınavı ile öğrenci alan öğretmenlik programlarına başvuru yapabilmek için adayların YGS puan türlerinin herhangi birinden en düşük 240.000 başarı sıralamasına sahip olması gerektiğine ilişkin kararın 2018-ÖSYS’den itibaren uygulanmasına ilişkin Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı’nın 15.05.2017 tarih ve 33096 sayılı işleminin iptaline karar verilmesi istenilmektedir.

DAVACININ İDDİALARI :
2014 yılında özel yetenek sınavını kazanarak Güzel Sanatlar Lisesi Müzik Bölümü’nde okumaya başlayan ve lise eğitimini yarılamış olan kızının 2018-ÖSYS’ye gireceği, davalı idarenin üç sene boyunca uygulamadığı başarı sıralaması kriterini 2018 yılında uygulamaya başlaması nedeniyle mağduriyetler yaşanacağı, özel yetenek sınavının puandan çok yeteneğe önem veren bir sınav olduğu, bu nedenle dava konusu işlemin hukuka, mevzuata ve kamu düzenine aykırılık teşkil ettiği ileri sürülmektedir.

DAVALININ SAVUNMASI :
Usul yönünden, davanın süresi içerisinde açılmadığı ve davacının davayı kızı adına velayeten değil kendi adına açması ve kızının henüz sınava girmemiş olması nedeniyle dava konusu karardan etkilenip etkilenmeyeceği belli olmadığından bakılmakta olan davayı açmakta menfaatinin bulunmadığı; esas yönünden ise, 2547 sayılı Kanun ile Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı’na tanınan yetkiye istinaden ve öğrenci yetiştirecek olan öğretmenlerin kaliteli ve nitelikli olmasını sağlamak amacıyla başarı sıralaması uygulamasının getirildiği, adayların hazırlanabilmeleri için kriterin 2018 yılından itibaren uygulanmaya başlanmasının kararlaştırıldığı, Mahkemelerin idarelerin takdir yetkisini kaldıracak şekilde yerindelik denetimi yapamayacakları, tesis edilen dava konusu işlemde hukuka, mevzuata ve kamu yararına aykırılık bulunmadığından davanın reddi gerektiği savunulmaktadır.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ : …
DÜŞÜNCESİ : Dava konusu düzenlemenin davalı idare tarafından 2018-ÖSYS’de uygulanmadığı anlaşıldığından, konusu kalmayan dava hakkında karar verilmesine yer olmadığına karar verilmesi gerektiği düşünülmektedir.

DANIŞTAY SAVCISI : …
DÜŞÜNCESİ : Dava, özel yetenek sınavı ile öğrenci alan öğretmenlik programlarına başvuru yapabilmek için adayların YGS puan türlerinden herhangi birinden en düşük 240 bininci başarı sırasına sahip olması gerektiğine ilişkin kararın 2018 ÖSYS den itibaren uygulanmasına dair Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı’nın 15/05/2017 tarih ve 33096 sayılı işleminin iptali istemiyle açılmıştır.
Anayasa’nın “Yükseköğretim Üst Kuruluşları” başlıklı 131. maddesinde “Yükseköğretim kurumlarının öğretimini planlamak, düzenlemek, yönetmek, denetlemek, yükseköğretim kurumlarındaki eğitim – öğretim ve bilimsel araştırma faaliyetlerini yönlendirmek bu kurumların kanunda belirtilen amaç ve ilkeler doğrultusunda kurulmasını, geliştirilmesini ve üniversitelere tahsis edilen kaynakların etkili bir biçimde kullanılmasını sağlamak ve öğretim elemanlarının yetiştirilmesi için planlama yapmak maksadı ile Yükseköğretim Kurulu kurulur.” hükmü yer almaktadır.
2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu’nun 7. maddesinde Yükseköğretim Kurulu’nun görevlerinin ” a) Yükseköğretim kurumlarının bu Kanunda belirlenen amaç, hedef ve ilkeler doğrultusunda kurulması, geliştirilmesi, eğitim – öğretim faaliyetlerinin gerçekleştirilmesi ve yükseköğretim alanlarının ihtiyaç duyduğu öğretim elemanlarının yurt içinde ve yurt dışında yetiştirilmesi için kısa ve uzun vadeli planlar hazırlamak, üniversitelere tahsis edilen kaynakların, bu plan ve programlar çerçevesinde etkili bir biçimde kullanılmasını gözetim ve denetim altında bulundurmak, b) Yükseköğretim kurumları arasında bu Kanunda belirlenen amaç, ilke ve hedefler doğrultusunda birleştirici, bütünleştirici, sürekli, ahenkli ve geliştirici işbirliği ve koordinasyonu sağlamak,…h) Üniversitelerin her eğitim – öğretim programına kabul edeceği öğrenci sayısı önerilerini inceleyerek kapasitelerini tespit etmek; insangücü planlaması, kurumların kapasiteleri ve öğrencilerin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda ortaöğretimdeki yönlendirme esaslarını da dikkate alarak öğrencilerin seçilmesi ve kabul edilmesi ile ilgili esasları tespit etmek,” olduğu hüküm altına alınmıştır.
Aynı Kanunun 45. maddesinde de “Yükseköğretim kurumlarına giriş ve yerleştirme işlemleri imkân ve fırsat eşitliğini sağlayacak tedbirleri almak kaydıyla, Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen usul ve esaslara göre yapılır.” hükmüne yer verilmiştir.
Öte yandan 6114 sayılı Ölçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun’nun 7. maddesinin 1. fıkrasında, Sınavların, ölçme, değerlendirme ve yerleştirme işlemleri, güvenilirlik, gizlilik, tarafsızlık, bilimsellik ilkeleri çerçevesinde ve adaylara fırsat eşitliği sağlayacak biçimde yapılacağı, 2. fıkrasında ise, Sınavlar, adayların bilgi ve yetenek düzeylerine göre sıralanmasını sağlamak amacıyla, sıralama sınavları veya adayları belirlenen asgarî yetenek ve yeterlilikleri taşıyıp taşımadıklarına göre gruplandıran seviye tespit sınavları biçiminde yapılabileceği 7. fıkrasında “Yükseköğretim ile ilgili sınavlar Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde yapılır.” hükmü yer almaktadır.
Dosyanın incelenmesinden; … Yürütme Kurulu’nun 21/12/2016 tarih ve 56 no’lu toplantısında, 2017-ÖSYS kılavuzunda yer alan öğretmenlik programlarına (Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık programları dahil) yerleştirme işlemlerinde programların puan türünde başarı sırası en düşük 240 bininci sırada olan adayların yerleştirme işlemine alınarak kontenjan dahilinde yerleştirilmesine, yine … Yürütme Kurulu’nun 02/05/2017 tarih ve 17 no’lu toplantısında, özel yetenek sınavı ile öğrenci alınan öğretmenlik programlarına başvuru yapabilmek için adayların YGS puan türlerinin herhangi birinden en düşük 240 bininci başarı sırasına sahip olması gerektiğine ilişkin kararın, 2017 ÖSYS başvuru işlemlerinin tamamlanması nedeniyle uygulamanın 2018 ÖSYS den itibaren uygulanmasına karar verildiği, bu kararın, dava konusu edilen 15/05/2017 tarih ve 33096 sayılı işlem ile üniversite rektörlüklerine ve ÖSYM Başkanlığına bildirildiği anlaşılmaktadır.
Yukarıda belirtilen mevzuat hükümlerinden, Yükseköğretim ile ilgili sınav ve yerleştirme işlemlerinin imkân ve fırsat eşitliğini sağlayacak tedbirleri almak kaydıyla Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde ÖSYM tarafından yapılacağı, yine Yükseköğretim Kurulu’nun, Yükseköğretim kurumlarının 2547 sayılı Kanunda belirtilen amaç, hedef ve ilkeler doğrultusunda kurulması, geliştirilmesi, eğitim – öğretim faaliyetlerinin gerçekleştirilmesi ve bu doğrultuda üniversitelerin her eğitim – öğretim programına kabul edeceği öğrenci sayısı önerilerini inceleyerek kapasitelerinin tespit edilmesi, insan gücü planlaması, kurumların kapasiteleri ve öğrencilerin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda ortaöğretimdeki yönlendirme esaslarını da dikkate alarak öğrencilerin seçilmesi ve kabul edilmesi ile ilgili esasları tespit etmekle görevli olduğu anlaşılmaktadır.
Bu durumda, öğrenciyi yetiştirecek olan öğretmenin kaliteli ve nitelikli olmasını sağlamak amacıyla başarı sırası uygulaması getirilmesinde, kamu yararı ve hizmet gereklerine aykırılık görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle davanın reddi gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Karar veren Danıştay Sekizinci Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra, davalı idarenin usule ilişkin itirazları kabul edilmeyerek işin esasına geçildi:

İNCELEME VE GEREKÇE:
Dava, özel yetenek sınavı ile öğrenci alan öğretmenlik programlarına başvuru yapabilmek için adayların YGS puan türlerinin herhangi birinden en düşük 240.000 başarı sıralamasına sahip olması gerektiğine ilişkin kararın 2018-ÖSYS’den itibaren uygulanmasına ilişkin 15.05.2017 tarih ve 33096 sayılı Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı kararının iptali istemiyle açılmıştır.

Bakılan uyuşmazlıkta; davacı tarafından dava dosyasına sunulan ve 11.06.2019 ve 01.08.2019 tarihlerinde kayda giren ek beyan dilekçelerinde, dava konusu kararın davalı idare tarafından 2018-ÖSYS’de uygulanmadığı ve bunun neticesinde kızının 03.09.2018 tarihinde … Üniversitesi Müzik Öğretmenliği Bölümü’ne kayıt yaptırmak suretiyle lisans eğitimine başladığının belirtildiği görülmektedir.
Bu durumda, dava konusu edilen düzenlemenin, davalı idare tarafından 2018-ÖSYS’de uygulanmadığı anlaşıldığından, konusu kalmayan dava hakkında karar verilmesine yer olmadığı sonucuna varılmıştır.

KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. KONUSU KALMAYAN DAVA HAKKINDA KARAR VERİLMESİNE YER OLMADIĞINA,
2. Ayrıntısı aşağıda gösterilen toplam …-TL yargılama giderinin davalı idareden alınarak davacıya verilmesine,
3. Posta giderleri avansından artan tutarın kararın kesinleşmesinden sonra istemi halinde davacıya iadesine,
4. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 30 (otuz) gün içerisinde Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu’na temyiz yolu açık olmak üzere,
05/11/2020 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.