Danıştay Kararı 8. Daire 2016/7192 E. 2020/5161 K. 17.11.2020 T.

Danıştay 8. Daire Başkanlığı         2016/7192 E.  ,  2020/5161 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No : 2016/7192
Karar No : 2020/5161

Temyiz İsteminde Bulunanlar: 1- (Davalı) … Üniversitesi Rektörlüğü
Vekili : Av. …, Av. …
2- (Davalı Yanında Davaya Katılan) …
Karşı Taraf (Davacı) : …
İstemin Özeti : … İdare Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının hukuka aykırı olduğu öne sürülerek, 2577 sayılı Kanunun 49. maddesi uyarınca temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
Savunmanın Özeti : İstemin reddi gerektiği savunulmaktadır.
Danıştay Tetkik Hakimi : …
Düşüncesi : Temyiz isteminin kabulü ile Mahkeme kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Hüküm veren Danıştay Sekizinci Dairesince dosyanın tekemmül ettiği anlaşıldığından yürütmenin durdurulması istemi hakkında karar verilmeyerek işin gereği görüşüldü:
İdare ve vergi mahkemeleri tarafından verilen kararların temyiz yolu ile incelenip bozulabilmeleri 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesinin 1. fıkrasında yazılı nedenlerin bulunmasına bağlıdır.
İdare Mahkemesince verilen karar ve dayandığı gerekçe usul ve kanuna uygun olup, bozulmasını gerektiren bir neden bulunmadığından, temyiz isteminin reddi ile anılan kararın onanmasına ve temyiz giderlerinin istemde bulunanlar üzerinde bırakılmasına, kullanılmayan …- TL yürütmeyi durdurma harcının istemi halinde davalı yanında davaya katılana iadesine, bu kararın tebliğ tarihini izleyen 15 (onbeş) gün içerisinde kararın düzeltilmesi yolu açık olmak üzere, 17/11/2020 tarihinde oyçokluğu ile karar verildi.

KARŞI OY :

(X)- Dava; davacının, … Üniversitesi, … Meslek Yüksekokulu, Madencilik ve Maden Çıkarma Bölümü, Maden Teknolojisi Programı için ilan edilen öğretim görevlisi kadrosuna atanması istemiyle yaptığı başvurusunun reddine ilişkin işlem ile anılan kadroya …’in atanmasına dair işlemin iptali istemiyle açılmıştır.
İdare Mahkemesince, … Üniversitesi, … Meslek Yüksekokulu, Madencilik ve Maden Çıkarma Bölümü, Maden Teknolojisi Programına öğretim görevlisi kadrosu için Yükseköğretim Kurulu Başkanlığınca yapılan ilanda anılan kadroya atanmak için özel şart olarak “istatistik anabilim dalında yüksek lisans yapmış olmak” şartının arandığı, ataması yapılan …’in ise yüksek lisansını ekonometri anabilim dalında yaptığı, dolayısıyla ilanda belirtilen özel şartı taşımadığının anlaşıldığı, bu nedenle anılan kadroya …’in atanmasına ilişkin işlemde hukuka uygunluğun bulunmadığı; davacının, ilan edilen öğretim görevlisi kadrosuna atanması istemiyle yaptığı başvurusunun reddine ilişkin işlem açısından ise, söz konusu sınavda başarılı olması nedeniyle yedek olarak belirlenen ve ilanda belirtilen “İstatistik anabilim dalında yüksek lisans yapmış olmak” özel şartını taşıyan davacının anılan kadroya atanması gerekirken davacının ilan edilen öğretim görevlisi kadrosuna atanması istemiyle yaptığı başvurusunun reddine ilişkin işlemde de hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle dava konusu işlemin iptaline karar verilmiştir.
2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu’nun 31. maddesinde, ”Öğretim görevlileri; üniversitelerde ve bağlı birimlerinde bu Kanun uyarınca atanmış öğretim üyesi bulunmayan dersler veya herhangi bir dersin özel bilgi ve uzmanlık isteyen konularının eğitim – öğretim ve uygulamaları için, kendi uzmanlık alanlarındaki çalışma ve eserleri ile tanınmış kişiler, süreli veya ders saati ücreti ile görevlendirilebilirler. Öğretim görevlileri, ilgili yönetim kurullarının görüşleri alınarak fakültelerde dekanların, rektörlüğe bağlı bölümlerde bölüm başkanlarının önerileri üzerine ve rektörün onayı ile öğretim üyesi, araştırma görevlisi ve öğretim görevlisi kadrolarına atanabilirler veya kadro şartı aranmaksızın ders saati ücreti veya sözleşmeli olarak istihdam edilebilirler. Öğretim üyesi kadrolarına öğretim görevlileri en çok iki yıl süre ile atanabilirler; bu süre sonunda işgal ettikleri kadroya başvuran öğretim üyesi bulunmadığı ve görevlerine devamda yarar görüldüğü takdirde aynı usulle yeniden atanabilirler. Atanma süresi sonunda görevleri kendiliğinden sona erer. Bunların yeniden atanmaları mümkündür. Bu takdirde ilk atama usulü uygulanır. Konservatuvarlar ile meslek yüksekokullarına gerektiğinde sürekli olarak öğretim görevlisi atanabilir. ” hükmüne yer verilmiştir.
Mezkur Kanun’un 65. maddesine dayanılarak çıkarılan ve 31/07/2008 tarih ve 26953 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Öğretim Üyesi Dışındaki Öğretim Elemanı Kadrolarına Naklen veya Açıktan Yapılacak Atamalarda Uygulanacak Merkezi Sınav İle Giriş Sınavlarına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin İlan başlıklı 8.maddesinde; “1) Yükseköğretim kurumlarında ihtiyaç duyulan öğretim üyesi dışındaki öğretim elemanı kadroları, varsa ilgili birimin bölüm başkanınca, bölüm kurulunun görüşü alınarak fakültelerde dekanlığa, konservatuar ve yüksekokullarda müdürlüklere, rektörlüğe bağlı bölümlerde rektörlüğe, enstitülerde ise enstitü yönetim kurulunun görüşü alınarak, müdür tarafından, ilan edilmek üzere rektörlüğe iletilir. Rektörlükler kendilerine ulaşan kadro taleplerini en geç bir ay içinde Yükseköğretim Kurulu Başkanlığına bildirirler. 78 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 5 inci maddesine göre kullanma izni verilen kadrolar Yükseköğretim Kurulunun internet adresinde yayınlanmak üzere rektörlükçe Yükseköğretim Kurulu Başkanlığına gönderilir. İlan metninde adaylarda bu Yönetmelik kapsamında belirlenen şartlar, son başvuru tarihi, ön değerlendirme sonuçlarının ilan tarihi, giriş sınavı tarihi ve sonuçlarının açıklanacağı günleri içeren sınav takvimi de belirtilir. Son başvuru tarihi ilan tarihinden itibaren onbeş günden az olarak belirlenemez. Adayların başvuruları internet üzerinden de alınabilir.”, kuralına yer verilmiş, Sınavlarda başarılı olanların atanması başlıklı 13.maddesinde ise; “1) Sınavlarda başarılı olan adaylar, başarı puanları esas alınarak ilan edilir. İlan edilen kadro sayısını geçmemek şartıyla yedek aday da ilan edilebilir. Atamalar yürürlükteki mevzuata göre yapılır.” kuralı yer almıştır.
Dava dosyasının incelenmesinden; davacının, … Üniversitesi, … Meslek Yüksekokulu, Madencilik ve Maden Çıkarma Bölümü, Maden Teknolojisi Programına öğretim görevlisi kadrosu için Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı’nca 09.07.2015 tarihinde yapılan ilan üzerine 30.07.2015 tarihinde yapılan sınava katıldığı ve 03.08.2015 tarihinde açıklanan sınav sonuçlarına göre yedek aday olarak ilan edildiği, sınav jürisi tarafından hazırlanan öğretim elemanı değerlendirme raporuna göre anılan sınavda …’in başarılı bulunarak öğretim görevlisi olarak atanmasının uygun olacağına karar verildiği, davacının, asil olarak belirlenen …’in YÖKSİS’te öğretim görevlisi alımı için açılan ilanda özel olarak belirlenen ” İstatistik anabilim dalında yüksek lisans yapmış olmak” şartını ulusal tez arama sistemine göre sağlamadığı gerekçesiyle …in atamasının iptal edilerek anılan kadroya kendisinin atanması istemiyle yaptığı 05.08.2015 tarihli başvurusunun, idarenin dava konusu 27.08.2015 tarihli ve 271 sayılı işlem ile, ilgili sınavı kazanan …’in … Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Ekonometri Bölümü İstatistik Anabilim Dalında yüksek lisans yaptığı, dolayısıyla ataması yapılan kişinin ilanda belirtilen şartı sağladığı gerekçesiyle reddedilmesi üzerine bakılan davanın açıldığı anlaşılmaktadır.
Uyuşmazlıkta, asil aday olarak belirlenen …’in yüksek lisansını … Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Ekonometri Anabilim Dalında, davacının ise … Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü İstatistik ve Bilgisayar Bilimleri Anabilim Dalında tamamladığı, bahse konu öğretim görevlisi ilanında yer verilen şartın ise “İstatistik Anabilim Dalında yüksek lisans” yapmış olmak şeklinde tanımlandığı görülmektedir.
Diğer taraftan davalı idare ile davalı yanında davaya katılan tarafından dava dosyasına sunulduğu görülen bilgi ve belgelerde değişik zamanlarda Yükseköğretim Kurulu tarafından yapılan öğretim görevlisi alımına ilişkin ilan metinleri içerisinde yer alan özel şartlar kısmında adaylardan talep edilen yüksek lisans eğitimlerine ilişkin olarak ”Alan, bölüm, anabilim dalı” ifadelerine yer verildiği ve asil aday olarak belirlenen …’in yüksek lisansını yaptığı … Üniversitesi Ekonometri Bölümü’nün Ana Bilim Dalları arasında İstatistik Ana Bilim Dalının da bulunduğu görülmektedir. Bu durumda uyuşmazlığın çözümlenebilmesi amacıyla, ilanlarda belirtilen bu ifadelerden ne anlaşılması gerektiği ile adaylardan istenen yüksek lisans eğitimine ilişkin olarak idarenin kastettiği hususun fakülte teşkilatlanmasına göre mi yoksa enstitü teşkilatlanmasına göre mi olduğu, ayrıca zikredilen bu ifadelerin birbirlerinin yerine kullanılıp kullanılmadığı konularının açıklığa kavuşturulması gerekmektedir.
Her ne kadar Mahkemece, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı’nca yapılan ilanda anılan kadroya atanmak için “İstatistik anabilim dalında yüksek lisans yapmış olmak” özel şartının aranması nedeniyle ataması yapılan …’in yüksek lisansını ekonometri anabilim dalında yaptığı ve ilanda yer alan özel şartı taşımadığının anlaşıldığı belirtilmiş ise de; yukarıda zikredilen konular göz önüne alınarak davacı yan ile bahse konusu öğretim görevlisi kadrosuna atanan kişi yönünden bitirdikleri yüksek lisans programlarının ilanda belirtilen şartı karşılayıp karşılamadığı hususuyla ilgili olarak konunun Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı’ndan sorulması ve gerekmesi halinde bilirkişi incelemesi yaptırılarak sonucuna göre karar verilmesi gerekirken gerekli araştırma ve inceleme yapılmadan verilen Mahkeme kararında hukuka uygunluk bulunmadığı görüşüyle çoğunluk kararına katılmıyorum.